Nachtvoedingen en bijna 1 jaar...tips?!?!

20-11-2008 13:52 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hé meiden,

Toch maar weer een topic aangemaakt, een tjid terug ook gedaan maar nu loopt het vort echt de spiugaten uit en misschien denken wij ergens niet aan waar 1 van jullie nu wel aan denkt en wellicht de oplossing kan zijn...

Of we gewoon moeten doorgaan zo en maar kijken wanneer t stopt...

Onze jongste dochter wordt bijna 1 jaar en slaapt tegenwoordig zó slecht ´s nachts en wij weten onderhand niet meer wat we kunnen doen...

Ze heeft altijd een nachtvoeding gehad, dit is na overstappen op fv na 6,5 mnd bv gegeven te hebben niet veranderd.

Ze weegt nu bijna 9,5 kilo en is 78cm lang.

Haar ritme nu:

19:30 naar bed met een fles

24:00-1:00 huilen voor een voeding

ergens tussen 3:00-5:00 idem

Dan weer rond 7:00-8:00 idem

(deze fles weigert ze vaak maar soms ook niet)

Overdag slaapt ze van +/- 13:00 tot 15:00-15:30

De flessen bestaan uit Nutrilon 3, 180/6 en 3 eetlepels bambix.

Over de gehele dag gezien eet ze:

een pot fruit,

2 boterhammen,

een koek oid,

warme hap, toetje (eet ze redelijk goed, ze wit alles zelf doen)

en drinkt ze een glas of 3 a4 water.

Melk weigert ze overdag pertinent, vanalles al geprobeerd.

We hebben geprobeerd om haar flessen kleiner te maken,

water te geven,

troosten,

laten huilen...

maar niets helpt... ze blijft net zolang huilen totdat ze helemaal overstuur in bed ligt en alleen rustig wordt van een fles, maak je de fles kleiner oid dan komt ze gewoonweg eerder voor de volgende.

Flessen groter/dikker maken werkt ook niet, drinkt ze minder en komt ze weer eerder.

We hebben ook geprobeerd om om 23:00 nog een fles te geven maar dan komt ze om 4:00-5:00 toch nog gewoon en is niet te sussen met water of een aai.

Zijn er dingen waar wij nog niet aangedacht hebben?

Moet zeggen dat ik na een jaar meerdere keren per nacht dr uit moeten wel beu ben...

Daarbij komt ook nog es dat onze oudste dochter ook nog ergens in de nacht wakker wordt (soms wel vaker door het geroep van dr zus) mijn man zn wekker gaat om 4:30 af en ik ben 21 wkn zwanger van de derde.

Dit alles bij elkaar maken de nachten hier in huis alles behalve rustgevend.

Ben benieuwd ofdat iemand hier raad weet.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Liefs, Nurse
anoniem_6181 wijzigde dit bericht op 20-11-2008 13:53
Reden: iets vergeten
% gewijzigd
Nog meer reacties! Fijn!

Ziet dr naar uit dat we toch iets anders moeten gaan doen... de fles bij het naar bed gaan wilt ze de laatste paar dagen niet meer, net als vandaag dronk ze maar 40ml maar komt in de rest vd nacht kan ik donderop zeggen dat ze een keer of 4 gaat komen...(en dan drinkt ze ook geen volle flessen...)

Sjees:

Poeh, eehh, geen idee...weet alleen t minimum (vanaf een jaar 300ml)

Stap je met het gjaar over op gewone dagmelk? gelden misschien dan weer andere ´regels´ ?

Succes iig

Merel:

Haha! dat over die aambeien ja, vond t zelf ook wel grappig!

Iedereen weer een rustige nacht gewenst!

xx
Nurse, hoop dat jij ook een rustige nacht hebt klinkt weer heftig zoals je van de week de tijden opschreef.

Sjees, voorop gesteld, ik vind het CB prima, eigelijk nooit problemen mee gehad. TOT ik vorige week even die lijn belde om gewoon even een vraagje te stellen.

Mijn zoon van bijna 11 maanden word nl ook nog elke nacht wakker voor een voeding. Hij eet en drinkt overdag goed, in de ochtend een fles van 180 cc, na zn brood 120 cc en voor het naar bed gaan nog eens 180 cc, naast zn warme maaltijd/fruit/tussendoortjes.

Maar sinds een tijd komt hij dus iedere nacht wel een keer en gaat echt niet slapen zonder melk, zelfs sap dat hij overdag graag lust, moet hij dan niet.

Hij krijgt dan 120 cc melk in de nacht en slaapt daar direct weer op door.

Ik belde dus het CB om het max aantal cc's te vragen die hij op deze leeftijd mag, nou ik kreeg me toch een uitbrander!

Ik MOEST echt dan die 1900 uur fles weg gaan laten want hij MAG maar 300 cc per 24 uur (en daar zit ik met ontbijt en lunch al bijna op) want het zou zo vreselijk slecht zijn voor de niertjes etc etc hele preek.

Nou uiteraard heb ik me daar niks van aan getrokken dus zoon krijgt nog steeds lekker die 120 cc in de nacht, hij zal er niet voor niks voor wakker worden en drinkt hem gulzig leeg.

Ik vond het belachelijk.

Maar nu lees ik net dat Nurse schrijft dat 300 cc het MINIMUM is voor vanaf 1 jaar, ik snap er niks meer van....
@zaterdag; ik heb altijd begrepen dat je niet meer dan 12 schepjes voeding mag geven op een dag. Daar kan je wat mee spelen door minder schepjes in een voeding te doen als je het idee hebt dat je kind meer wil drinken. Dat doe ik al, maar dan merk ik het 's nachts doordat ze dan veel vaker komt en honger heeft (terwijl ze overdag als een slootgravertje eet en echt niets tekort komt...). Wat ik ook doe, ik kom altijd over die grens van 12 schepjes heen. Ik zou graag willen weten wat hier het risico van is. jij zegt dat het slecht is voor de niertjes? En is dat ook zo met gewone melk want anders ga ik dat langzaam aan introduceren?
Zaterdag:

Ja,ik weet t minimum omdat onze jongste een hele slechte melkdrinkster is/was... ze drinkt t nu dus wel maar voornamelijk in de nacht.

Het maximale van Flesvoeding is een liter ivm de niertjes maar dan heb ik het over baby´s die het nog van melk moeten hebben... bij kindjes die ook vast voedsel krijgen is dat nog maar 500ml omdat het anders ook ten koste gaat van de eetlust voor vastvoedsel. (maar pin me er niet op vast hoor! )

Dat van die niertjes is mij destijds ook verteld maar dat ging dus over flesvoeding... hoe dat zit als ze over het jaar zijn (dus dagmelk krijgen) is mij niet duidelijk.

Onze oudste krijgt in de ochtend 200ml dagmelk met brinta, ´s middags een glas dagmelk bij de boterham en ´s avonds na de warme maaltijd een toetje bestaande de ene keer uit vla, de andere keer uit een danoontje oid.

Dit was volgens ons CB prima.

De jongste daar is geen pijl op te trekken die zal ergens tussen de 300 en 500 ml flesvoeding Nutrilon 3 met bambix schommelen dat dadelijk dus vervangen gaat worden door dagmelk met brinta.

(ben nu al aan het switchen/mengen brinta met bambix om zo helemaal over gaan stappen met t jaar)
anoniem_6181 wijzigde dit bericht op 25-11-2008 12:09
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Hoi ik weet niet of ik jullie tip of wat dan ook kan vertellen.

Maar onze dochter huilde/jammerde elke nacht net zolang tot ze flesje kreeg. Ze zoog geen duim en ook wou ze nooit speentje. We hebben haar toen ze dus 6 maand maar gewoon s'nachts flesje gegeven, die hield ze altijd zelf vast. Dus het was fles geven en zelf weer in bed kruipen.

Later gaven we ook vaak wel wat water met ietjes diksap voor de smaak, maar het was mega waterig hoor.

Toen werd het steeds gekker elke nacht wel 3 uur ons wakker houden door te jammeren, soort van huilen.

We hebben toen ze maand of 14 was, op adviezen van de oma's oordoppen in gedaan en vol gehouden om er niet aan toe te geven. Ze was verslaafd aan zuigen/drinken, nog niet eens zozeer aan de voedingen. Ze dronk ook op een dag wel heel veel flessen diksap +/_ 7 flessen en dan nog de voedingen/pap.

Na een week volhouden had ze het voor gezien, sinds dien sliep ze s'nachts door tot de ochtend uur of 6,30 of 7 uur.

Ze was gewoon verslaafd aan drinken/zuigen in ons geval.

Succes en sterkte want ik weet het is echt niet leuk, we hebben dit 8 maand elke nacht non stop gehad.

Je krijgt er kont lontje van en je bent echt brak.

Groetjes Ana
@nurse; jij schrijft dat je dochtertje overdag nauwelijks melk drinkt. Heb je het idee dat ze er daarom 's nachts om vraagt en zou je kunnen proberen haar de benodigde melk toch overdag te geven? Ons meisje heeft ook een periode gehad dat ze geen melk wilde drinken overdag (inmiddels helemaal overgeslagen naar een overkill maar dat terzijde;-) ). Het enige wat toen hielp was als ik haar naar bed bracht overdag, haar daar met de gordijnen dicht een fles gaf en dan dronk ze hem wel op. Misschien werkt dat bij jullie ook? Geeft ook een beetje het idee van een nachtfles, haha...
Ana:

T lijkt dr haast op dat jullie kindje idd gewend was aan drinken/voeding ´s nachts.. dat kunnen wij nog niet echt zeggen... mn gevoel zegt dat ze echt honger heeft... al moet uik zeggen dat ze vannacht pas om 00:30 en 5:00 een fles wilde van 150ml. die van 19:30 wilde ze echt niet..

Pffff, kan dr geen pijl op trekken... best heel lastig hoor...

Sjees:

Haha! nee helaas, ze laat zich niet foppen... het rare is ook dat ze de fles dus alleen ´s nachts, liggend in bed wilt, niets niet op schoot, moet ze niets van weten...

Gekke druif.
Nurse; jammer dat de gouden tip er nog steeds niet tussen zit! Hopelijk gaat het vanaf nu alleen nog maar beter... Half 1 en 5 uur is al een verbetering toch?

Hier vanavond voor het eerst in tijden geen fles bij het naar bed gaan, mevrouw ging gewoon braaf slapen. Ben benieuwd wat de nacht gaat brengen!
Hier t zelfde Sjees!

Geef jij wel een late fles voordat je zelf naar bed gaat of wacht je af wanneer dat ze komt? Ik zit nog in dubio
ik ben gisteravond gewoon naar bed gegaan, dacht ik zie het wel... Ze sliep toen zo lekker, haar wakker maken is hier nooit een goed idee... . Vriend heeft er om half 12 nog een papfles in gegoten en ze heeft zowaar doorgeslapen tot 7 uur vanochtend! En ik heb voor het eerst in tijden weer eens lekker geslapen. Dat begint weer ergens op te lijken, ik teken voor nog zo'n nacht! En hoe ging het in huize nurse?
Nog steeds nachtvoedingen hier...

Onze dochter huilt voortaan bij het naar bed gaan en stopt pas na een fles gekregen te hebben, voorheen sliep ze meteen als ze in bed gelegd werd zonder fles en werd ze om 22:30 wakker voor een fles.

Gisteren t zelfde, toen dus om 20:00 een fles gegeven toen weer om 23:30 en toen rond de klok van 6:00.

Overdag gaat t eten nog steeds goed.

Net met mn man overlegd; en we gaan nu serieus proberen om dr door te laten slapen op de fles (papfles bestaande uit 260ml, drinkt ze overgens niet helemaal op...) van 20:00.

6:00 is dan weer op zn vroegst dat ze een fles krijgt.

Jaja, daar gaan we weer...
Jeetje zeg als ik deze verhalen lees mag ik van geluk spreken dat ik dit met alle drie mijn kinderen niet meegemaakt heb.

Mijn oudste sliep door met 6 weken van 23u tot 7u

Middelste sliep met 2 weken door van 23u tot 7u

En onze derde sliep met 3 weken door van 23 tot 7u

en met 5 maanden kregen ze de laatste voeding rond 20u a 21u en sliepen toen zelfs door tot 8a9u in de ochtend.

Ik heb zelf ook ergens gelezen dat het idd te maken heeft met gewenning. Ze zijn zo gewend om als maar die fles te krijgen midden in de nacht. Dus hun klokje staat als het ware gewoon ingesteld om wakker te worden.

Het klink hard maar ik zou zoals hierboven eerder werd gezegd voet bij stuk houden en gewoon laten huilen. Weet zeker dat het na een week over zal zijn.

Kinderen van 1 weten heel goed hoe ze papa en mama kunnen testen, geloof mij maar.

Succes met je kleintje
Vannacht begon ze om 2:00 hartverscheurend te huilen... na een uur dr toch heel gegaan, fles helemaal op.

7 uur de ochtendfles en toen heeft ze weer geslapen tot 9:30

Pffffff, merk dat ik het echt lastig vind om dr te laten huilen... weet ook niet goed of ik dr dan heen moet gaan voor een aai over dr bol maar meestal als ze me gezien heeft en ik ga weer huilt ze eens zo hard

Robijn:

Dan heb je idd geluk! Als ik zeker wist dat t gewenning was dan kon ik het makkelijker afschaffen maar ik weet niet zeker ofdat t gewenning is...misschien heeft ze gewoon berehonger... ?
Nurse ik zou het of accepteren, zorgt ook voor rust of doorzetten.

Eens zal ze doorslapen........denk daar maar aan om 2 uur snachts.
Ik hoop t zusenzo Maar t duurt me nu wel lang... al meer dan een jaar...

Hopelijk ziet ze snel t licht...
Hoi Nurse

Mijn oudste ging doorslapen toen de jongste net was geboren. (Misschien waren we te moe om haar te horen!) Er is dus nog hoop... (Wanneer ben je uitgerekend?)

Inmiddels is de jongste bijna 9 maanden en wordt ze 3 keer wakker 's nachts. Ik geef er maar gewoon aan toe want als ik haar lang zou laten huilen slapen we allemaal niet.
Er is trouwens een boek over doorslapen met een zachte aanpak: "Lekker slapen zonder huilen." van Elizabeth Pantley. Misschien is dat wat voor je. (Ik overweeg het zelf te kopen!)
Hoi Nurse, wat vermoeiend zeg! Ik was op een gegeven moment zo moe van die nachtvoedingen dat ik gewoon weer in slaap viel terwijl ze lag te huilen. Echt waar. Kapot was ik. Zij is toen ook weer in slaap gevallen. Als mijn dochter nu wel eens wakker wordt snachts (ze is 16 mndn) dan laat ik haar eerst huilen, maar als ze na bijv. een uur (zoals bij jou afgelopen nacht) nog steeds huilt, dan ga ik er ook heen alleen bied ik haar eerst water aan. Negen van de tien keer pikt ze dat en slaapt ze daarna weer verder. Soms zing ik ook nog zacht een liedje om haar af te leiden. En soms wordt het toch een fles. Dat doe ik nog steeds af en toe. Met dit verschil dat mijn dochter wel doorslaapt hoor, maar af en toe wordt ze wakker en houdt ze niet meer op met huilen (gedroomd misschien denk ik dan). Ik heb me ermee verzoend dat baby's/kinderen tot hun derde jaar snachts soms kunnen spoken. Het is niet anders. Dat maakt het voor mij wel draaglijker moet ik zeggen. Maar ik snap heel goed dat het voor jou veel vermoeiender is hoor. Ik zou vooral niet te snel gaan kijken bij dr. Sterkte ermee, slaaptekort is killing.
hai Nurse, ook nog steeds aan de nachtvoedingen? Hier gaat het af en aan. Nu alweer 2 weken 's nachts rond 0.00 en 4.00 eruit voor een fles maar daarvoor ging het een tijdje goed. kan er niet de vinger op leggen wat het nou is.

En of het nou gewenning of honger is; ik denk beide. Natuurlijk raakt je lijf eraan gewend als je elke paar uur voeding krijgt. En dan lijkt het me logisch dat je ook echt een hongergevoel hebt. Ik kan me niet voorstellen dat een kleintje van 1 serieus denkt van laat ik maar wakker worden midden in de nacht en net doen of ik honger heb want dan krijg ik aandacht. Ze hebben echt honger omdat ze hun hele leven al zo'n voedingspatroon hebben. Maar is het aan ons om dat te doorbreken of doet een kindje dat zelf? Mijn gevoel zegt dat een kindje dat zelf moet aangeven... Maar nu wil ik haar daar wel bij helpen! (En daarmee mezlf, ik wil mijn nachtrust terug! )

Ik vind het ook nogal wat om ze cold turkey af te laten kicken van hun nachtelijke snack. Ik geef nu wel standaard heel weinig voeding zodat ze leert dat haar buik s'nachts niet vol hoeft te zijn. Ze doet het nu al op heel wat minder nachtvoeding dan 2 maanden geleden trouwens, dus het gaat de goede kant op (ze slaapt dus zelfs regelmatig per ongeluk door).

en nurse, misschien is het beter als je in het ritme blijft, straks moet je toch ook weer nachtvoeden met een kleintje op komst? Ik merk dat nu het niet meer standaard is dat ik er uit moet, dat ik veeeeel moeier ben als ik weer een fles heb gegeven dan toen ze nog echt elke nacht gevoed werd.
Heel herkenbaar dit. Een poosje geleden zaten wij in een vergelijkbare situatie. Op advies van het CB hebben wij onze zoon laten huilen. De wijkverpleegkundige zei het zo "Jullie hebben hem aangeleerd dat het oké is om 's nachts wakker te worden voor een voeding. Nu hij groot en zwaar genoeg is, moet hij het zonder die voeding kunnen. Nu moeten jullie hem dus weer afleren om wakker te worden." Al het andere hadden we al geprobeerd, dus dan dit ook maar.

Vreselijk vond ik het. Meestal lag ik zelf ook in mijn eigen bed te huilen. Mijn hart klopte in mijn keel en ik moest al mijn wilskracht aanwenden om niet naar hem toe te rennen in de wetenschap dat ik hem aan de borst in no time stil zou hebben.

Toch hebben we volgehouden (de eerste twee nachten waren het ergst, na een week was het alleen maar een kwartiertje flink boos huilen en dan stil) en nu slaapt hij alweer een maand als een zonnetje! Hij weet nu precies hoe zijn dagritme in elkaar zit en ik merk dat hij dat prettig vindt. Veel vaste rituelen, veel voorspelbaarheid.

Nadat we onze nachten terug hadden, duurde het nog weer een paar weken voor hij doorhad dat hij ook overdag twee maal moet slapen. Ons mannetje is bijna 8 maanden en slaapt nu eindelijk lekker en volgens een vast ritme.

Als ik naar mijn gevoel had geluisterd (ik vond het hartverscheurend zielig om hem zo hysterisch te laten huilen en wilde hem oppakken en troosten) dan was het niet gelukt. Met het advies van het CB wel.

De rust is hier weergekeerd. Ik hoop dat het bij jullie ook snel mag gebeuren. Slaapgebrek is verschrikkelijk.

Sterkte!

PS

Onze wijkverpleegkundige zei ook dat je met zoiets niet alleen hoeft te tobben. De 'harde aanpak' zoals hierboven beschreven (laten huilen tot het kind vanzelf stopt) werkte bij ons binnen een week. Als het langer had geduurd moest ik weer contact met haar opnemen, dan zou ze helpen. Misschien is dat een idee, om het gewoon eens voor te leggen aan het CB?
anoniem_53670 wijzigde dit bericht op 23-12-2008 20:21
Reden: tikfout
% gewijzigd
Ons consultatiebureau arts had ons dit ook aangeraden maar wij doen dit dus niet omdat ik haar niet zo wil laten huilen. Wij hebben bovendien nog een dochtertje van 2,5 jaar die wel doorslaapt en twee hysterische kinderen s' nachts lijkt me helemaal niets.

Ik kreeg een beetje het gevoel dat het CB ons probeerde aan te praten dat we een opvoed probleem hebben terwijl wij dit helemaal niet zo zien. Die voeding 's nachts is ook troost. Ze zal op een gegeven moment heus wel vanzelf doorslapen.
Dankjullie wel voor jullie reacties...

Ik merk dat ik het eigenlijk wel een beetje gehad heb... ben nu bijna 26 wkn zwanger, onze dochter van 2 wordt wakker van het gehuil van de jongste en het geklaag van mn man die ik ´s nachts wek maakt t dr allemaal niet beter op...

Mijn man is nu namelijk thuis ivm winterstop van t werk.

Nu pas, na een jaar merkt hij pas echt hoe de nachten er aan toe gaan; al een jaar lang.

In de 3 wkn dat ie nu thuis is, is ie het nu al hartsikke beu... (als hij moet werken ga ik er uit en hij slaapt dan gewoon door, merkt nergens niets van...)

Nu maak ik hem wakker om naar zn dochter(s) te gaan
Wordt heen en weer geslingerd tussen laten huilen en het doorslapen proberen af te dwingen of een voeding geven om 2:00...

Hmm..
O Nurse toch . Bah, wat vermoeiend zeg. Ergens wel goed dat je man het nu ook eens meekrijgt. Hee, was hij niet vooral degene die graag snel drie kindjes achter mekaar wilde, mag hij nu ook de minder leuke kanten eens even ingepeperd krijgen (of ben ik nu gemeen?) Pff, je hebt er toch last van, ook al gaat hij er wel uit.

Misschien moet je nu de keuze maken die jij je op dit moment het minst vermoeiend vindt? En dan over twee a drie nachten weer opnieuw kiezen voor een hardere aanpak? Tsja, ik merk dat ik hierin niet zo goed kan adviseren, want elk kind en elke ouder is anders..

Ik vind de post van sjees wel heel verstandig klinken. Lang laten huilen is toch eigenlijk niet te doen bij jullie, met de oudste die dan ook wakker wordt?

Sterkte en succes!
Heel gemeen ja Falcon

Neehoor, thanks...

Tis aan de ene kant idd wel goed dat mn man nu ook goed meekrijgt hoe mijn nachten zoal verlopen... Alleen een beetje jammer dat hij niet zo´n geduld heeft op dit vlak...

Merk wel dat hij nu ook actief mee probeerd te denken, das wel fijn!

(maar hij is meer van het laten huilen maar hij wordt dan ook niet uit zn eigen wakker van het gehuil....)

Tsja...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven