Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
Alle reacties Link kopieren
quote:feeks schreef op 30 oktober 2016 @ 15:48:

[...]

das dan toch meer dan voldoende. Je kunt haar zeggen dat het inderdaad een duur metrokaartje was en dat je daarom al extra geld op de kaart had laten staan voor haar.

Heb ik gezegd ook, maar ze zei dat toen ik in begin de kaart kreeg er een bepaald bedrag opstond en nu nadat ze terug gereisd was amper nog wat.

Ik vind ook een beetje gezeur nu, maar begon aan mezelf te twijfelen.

Wat ik ook wel apart vond, direct nadat ze zei dat alles zo duur was qua water etc in dat land ze begon over het land waar ik wellicht zou willen wonen. Zei ze, ik zie jou daar wel wonen dus dan kom ik ook op bezoek.

Een beetje op een manier van dan is het weer in balans met de kosten.

Moest er wel in mezelf om lachen, van mij mag ze zo lang douchen en stroom gebruiken als ze wil
Heel Nederlands om daarin inderdaad (achteraf )over te zeuren.

Je zegt dat je getrakteerd hebt je ook nog eens cadeautjes hebt meegebracht, dat lijkt me voldoende; mits je de overige kosten ook gedeeld hebt (dus ook boodschappen hebt meebetaald, etentjes hebt gedeeld of getrakteerd)

Ik woon zelf in het buitenland en helaas merk ik dat mensen wel "misbruik" maken om even een week bij mij te crashen, lekker mee te eten, uiteten willen (7 dagen lang uit eten willen en ik mag het allemaal of deels betalen) en vervolgens niet eens een keer extra trakteren of het in ieder geval aanbieden.

Ik snap dat je weinig geld hebt te besteden maar zie het zo: als je geen accommodatie had, dan was je waarschijnlijk ook al veel geld aan accommodatie kwijt geweest.

Ik zou zeggen: doe niet moeilijk en maak wat geld over aan haar. Blijkbaar zit het haar echt dwars want anders zou ze niet zo mekkeren.
quote:Robinson schreef op 30 oktober 2016 @ 13:17:

[...]

Was heel goedkoop, paar honderd euro. Is wel veel geld maar in verhouding hoe ver ik heb gevlogen heel goedkoop.

Ondertussen is ze er echt al op elk kanaal dat we contact hebben over begonnen, denk in totaal al 4x.

Ze is echt aan het hinten dat ik aanbied het over te maken, denk dat ik idd maar ga meezeuren dat het inderdaad heel duur is

Ik sliep bij haar in appartement, nu begint ze ook over de kosten van water,elektra etc.. Ik vind het echt een beetje gek dit?Ik zou haar vragen of ze geld problemen heeft.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Geld problemen heeft ze niet denk ik(tenminste, ze leent alles van duo)ze gaat binnenkort tijdje reizen, en dan niet backpackstijl maar echt vrij luxe.

Koken hebben we niet gedaan, omdat ze geen gasfornuis etc heeft en uit eten in dat land goedkoper is. Als ze nog een keer over begint zal ik wel vragen wat ze nu eigenlijk verwacht en dan evt geld overmaken. Thanks iedereen!
quote:Robinson schreef op 30 oktober 2016 @ 13:17:

[...]

Was heel goedkoop, paar honderd euro. Is wel veel geld maar in verhouding hoe ver ik heb gevlogen heel goedkoop.

Ondertussen is ze er echt al op elk kanaal dat we contact hebben over begonnen, denk in totaal al 4x.

Ze is echt aan het hinten dat ik aanbied het over te maken, denk dat ik idd maar ga meezeuren dat het inderdaad heel duur is

Ik sliep bij haar in appartement, nu begint ze ook over de kosten van water,elektra etc.. Ik vind het echt een beetje gek dit?Hebje op haar kosten gegeten en bedronken, maw: haar koelkast en boodschappen gebruikt? In dat geval daarvoor een bedrag overmaken.
quote:lotus77 schreef op 30 oktober 2016 @ 13:27:

[...]

Ik heb het betaald dus kon het wel betalen, maar wilde het liever niet uitgeven onder andere omdat ik geld aan het wegzetten was voor de baby. De term "arm" was betrekkelijk in vergelijking met die vriend van me. Tevens ben ik zeker niet ongepland zwanger geworden. Ik studeerde en werkte, en de vader van de baby werkte ook, dus het was niet alsof ik me onverwacht zwanger had laten prikken in een uitzichtloze financiële situatie. Ik ben overigens uiteindelijk cum laude afgestudeerd met de tweede in mijn buik, wat ik opvallend genoeg ben gaan vieren in de Mac Mijn complimenten!
Robinson:

Er was hier een tijdje geleden een topic van iemand die op wereldreis zou gaan en zich afvroeg of ze na afloop recht op bijstand had, omdat ze dan blut zou zijn. Hier werd niet erg enthousiast op gereageerd in de zin van dat dat heel logisch was dat ze niet zorgde voor voldoende geld om voor zichzelf te zorgen. Misschien denkt jouw vriendin ook dat je haar alleen maar gebruikt hebt om wat langer rond te kunnen reizen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Robinson schreef op 30 oktober 2016 @ 17:21:

Geld problemen heeft ze niet denk ik(tenminste, ze leent alles van duo)ze gaat binnenkort tijdje reizen, en dan niet backpackstijl maar echt vrij luxe.

Koken hebben we niet gedaan, omdat ze geen gasfornuis etc heeft en uit eten in dat land goedkoper is. Als ze nog een keer over begint zal ik wel vragen wat ze nu eigenlijk verwacht en dan evt geld overmaken. Thanks iedereen!Zou je dat niet uit jezelf vragen? Lijkt me gezelliger voor de vriendschap dan dat je vriendin er weer over moet gaan zeuren.
668, the neighbour of the Beast
quote:nlies schreef op 30 oktober 2016 @ 17:51:

Er was hier een tijdje geleden een topic van iemand die op wereldreis zou gaan en zich afvroeg of ze na afloop recht op bijstand had, omdat ze dan blut zou zijn. Hier werd niet erg enthousiast op gereageerd in de zin van dat dat heel logisch was dat ze niet zorgde voor voldoende geld om voor zichzelf te zorgen. Misschien denkt jouw vriendin ook dat je haar alleen maar gebruikt hebt om wat langer rond te kunnen reizen.Maar die was echt wel goed gek hoor.
668, the neighbour of the Beast
quote:eagle_eye schreef op 30 oktober 2016 @ 16:59:

Heel Nederlands om daarin inderdaad (achteraf )over te zeuren.

Je zegt dat je getrakteerd hebt je ook nog eens cadeautjes hebt meegebracht, dat lijkt me voldoende; mits je de overige kosten ook gedeeld hebt (dus ook boodschappen hebt meebetaald, etentjes hebt gedeeld of getrakteerd)

Ik woon zelf in het buitenland en helaas merk ik dat mensen wel "misbruik" maken om even een week bij mij te crashen, lekker mee te eten, uiteten willen (7 dagen lang uit eten willen en ik mag het allemaal of deels betalen) en vervolgens niet eens een keer extra trakteren of het in ieder geval aanbieden.

Ik snap dat je weinig geld hebt te besteden maar zie het zo: als je geen accommodatie had, dan was je waarschijnlijk ook al veel geld aan accommodatie kwijt geweest.

Ik zou zeggen: doe niet moeilijk en maak wat geld over aan haar. Blijkbaar zit het haar echt dwars want anders zou ze niet zo mekkeren.'Heel Nederlands'? Want nergens ter wereld wonen mensen die dat eventueel ook zouden kunnen doen?
quote:minnimouse schreef op 30 oktober 2016 @ 18:00:

[...]

'Heel Nederlands'? Want nergens ter wereld wonen mensen die dat eventueel ook zouden kunnen doen?Ik dacht hetzelfde toen ik het las. Weer die zweep over de in en in slechte NL-ers.
Vrienden van ons wilden net op bezoek komen, met etenstijd, toen ik zei daar niet op te hebben gerekend qua eten, kwamen ze niet... Owkee.... Dat is toch ook raar? Ik wilde niks bijhalen omdat ik het nogal apart vond dat ze zichzelf voor het eten uitnodigden, en ook niet aanboden iets mee te nemen..
Nou ik vind dat Nederlanders soms niet zo gewend zijn aan gasten ontvangen en gast-zijn. Gewoon, omdat familie bezoek meestal niet met logeren samen gaat en in grotere landen wel. Toen ik in de VS woonde werd dat allemaal veel normaler gevonden. Was teminste mijn indruk. Heeft niks met 'in en in slechte Nederlanders' te maken of zo. Eerder met het niet gewend zijn aan logeerpartijen voor volwassenen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:beetjegek schreef op 30 oktober 2016 @ 18:15:

Vrienden van ons wilden net op bezoek komen, met etenstijd, toen ik zei daar niet op te hebben gerekend qua eten, kwamen ze niet... Owkee.... Dat is toch ook raar? Ik wilde niks bijhalen omdat ik het nogal apart vond dat ze zichzelf voor het eten uitnodigden, en ook niet aanboden iets mee te nemen..

Misschien interpreteerde ze 'ik heb te weinig eten', als in 'ze willen liever niet dat we nu komen' en stelden ze het daarom niet voor.

Vind het ook wel bijzonder persoonlijk hoor.
quote:chentolove schreef op 30 oktober 2016 @ 18:19:

[...]

Misschien interpreteerde ze 'ik heb te weinig eten', als in 'ze willen liever niet dat we nu komen' en stelden ze het daarom niet voor.

Vind het ook wel bijzonder persoonlijk hoor.Nee ik had zelf gevraagd of ze die dag wilden komen, maar dat wist ze nog niet, toen zei ze dus om half 3 ja we komen, maar wel om 5 uur.
Ach, de discussie is beland op het ongastvrij zijn van Nederlanders.

Ik vind het helemaal niet fijn dat ik in een 'buitenland' na de lunch nog stukken gebak of mierzoet snoep naar binnen moet werken.

Zelfs bij mijn Belgische vriendin komen na de broodmaaltijd nog vlaaien op tafel. Voor mij te veel van het goede. En dan ben ik weer geen goede gast.

Bij mijn ouders vroeger thuis stond de tafel stampvol met eten. Iedereen kon opscheppen wat hij wilde. Maar er werd niets opgedrongen. We zetten ook altijd kerstomaatjes en komkommerplakjes neer voor de lijners. Niet iedereen heeft namelijk zin in gevulde eieren en plakken salami.

Ik heb die gewoonte overgenomen. Er is meer dan genoeg. En gasten hebben de keus wat ze nemen.
quote:boebezoebe schreef op 30 oktober 2016 @ 18:15:

Nou ik vind dat Nederlanders soms niet zo gewend zijn aan gasten ontvangen en gast-zijn. Gewoon, omdat familie bezoek meestal niet met logeren samen gaat en in grotere landen wel. Toen ik in de VS woonde werd dat allemaal veel normaler gevonden. Was teminste mijn indruk. Heeft niks met 'in en in slechte Nederlanders' te maken of zo. Eerder met het niet gewend zijn aan logeerpartijen voor volwassenen.

Niet gewend idd. En ik wil dat ook niet. Geen logees in mijn huis. Bij het idee krijg ik al de bibbers om heel eerlijk te zijn.

Terwijl ik mezelf wel als gastvrij ervaar. Als gepland bezoek komt zal het dat bezoek aan niets ontbreken.
quote:Baile-- schreef op 30 oktober 2016 @ 18:27:

Ach, de discussie is beland op het ongastvrij zijn van Nederlanders.

Ik vind het helemaal niet fijn dat ik in een 'buitenland' na de lunch nog stukken gebak of mierzoet snoep naar binnen moet werken.

Zelfs bij mijn Belgische vriendin komen na de broodmaaltijd nog vlaaien op tafel. Voor mij te veel van het goede. En dan ben ik weer geen goede gast.

Bij mijn ouders vroeger thuis stond de tafel stampvol met eten. Iedereen kon opscheppen wat hij wilde. Maar er werd niets opgedrongen. We zetten ook altijd kerstomaatjes en komkommerplakjes neer voor de lijners. Niet iedereen heeft namelijk zin in gevulde eieren en plakken salami.

Ik heb die gewoonte overgenomen. Er is meer dan genoeg. En gasten hebben de keus wat ze nemen.Belangrijk is de vrijheid van keuze om wel of niet gebruik te maken van een aanbod.
quote:Troeteltje schreef op 30 oktober 2016 @ 18:36:

[...]

Belangrijk is de vrijheid van keuze om wel of niet gebruik te maken van een aanbod.Yes!

Oh, ik zou daar niet eens wat van denken of achter zoeken. Ben zelf niet strikt met etenstijden en wie weet paste het zo net in hun schema.

Ik kom ook vaak op bezoek in Nederland, en de ene vriend(in) is heel makkelijk, de andere weer enorm gehecht aan zijn/haar schema en tijden (terwijl er verder geen kinderen zijn of zo). Dat vat ik niet persoonlijk op, maar op een gegeven moment stop ik wel met dingen voorstellen bij de minder flexibele, terwijl ik bij de andere misschien eerder nog wat alternatieven voorstel. Wat bij flexibele Freddie denk ik: Oh, die heeft echt niks in huis, ik stel voor naar het eetcafe te gaan op mijn kosten, want hij vind het altijd leuk als ik kom. Bij schematische Samantha denk ik eerder: 'niks in huis' is code voor 'ik heb eigenlijk niet zo'n zin in je op dit moment'.
Hier ook een gierige verhuisactie van broertje (die eigenlijk helemaal niet gierig is, zal wel aan zijn studentenperiode gelegen hebben)

Hij ging verhuizen van het ene studentenhuis (met lift) naar een ander studentenhuis (zolderverdieping, zonder lift). Had geen rijbewijs, dus iemand nodig om de verhuiswagen te rijden. Nou ben ik de beroerdste niet, dus prima. Kom ik daar aan, blijkt dat de 2 vrienden die hij gevraagd had te helpen beide afgezegd hadden. Zag het niet zo zitten om met zn 2en de hele inboedel te verkassen, dus moest er al een beetje op aandringen dat hij toch een derde persoon zou gaan regelen. Zo gezegd, zo gedaan, gelukkig kon er een andere vriend het grootste gedeelte van de dag komen helpen. Na een hele dag sjouwen waren we de laatste paar uur met zn 2en over en mooi rond (late) etenstijd klaar. Mooi, dacht ik, kunnen we prima aansluitend een hapje eten (ik moest nog bijna een uur terugreizen). Op mijn vraag of we nu wat zouden gaan eten reageerde broertje erg verbaasd, hij vond het namelijk best een lange dag geweest en had niet veel zin ook nog wat te gaan eten Heb toch wel duidelijk aangegeven dat ik het toch wel gezellig vond om de dag even samen af te sluiten na de hele dag voor hem te hebben lopen sjouwen, gelukkig zag hij toen (volgens mij) wel in dat het een beetje raar was

Vrienden van ons wilden net op bezoek komen, met etenstijd, toen ik zei daar niet op te hebben gerekend qua eten, kwamen ze niet... Owkee.... Dat is toch ook raar? Ik wilde niks bijhalen omdat ik het nogal apart vond dat ze zichzelf voor het eten uitnodigden, en ook niet aanboden iets mee te nemen..Hm, ik vindt dat eigenlijk ook best gierig vanuit jullie. Het zou niet in me opkomen om dan geen eten aan te bieden. Desnoods bestel je spontaan een patatje, maar dit komt niet erg gastvrij over.
quote:Sjors007 schreef op 30 oktober 2016 @ 20:24:

[...]

Hm, ik vindt dat eigenlijk ook best gierig vanuit jullie. Het zou niet in me opkomen om dan geen eten aan te bieden. Desnoods bestel je spontaan een patatje, maar dit komt niet erg gastvrij over.

'ik heb er niet op gerekend, bezwaar tegen afhaal? Waar hebben jullie zin in?'

Wat is het bezwaar tegen mee eten inderdaad?
Een kennis ging trouwen en wilde onze oldtimer lenen als trouwauto. Man had hem netjes gewassen en volgetankt afgeleverd.

De grote dag zelf, waar wij ook uitgenodigd waren, vond plaats in een afgehuurde feestschuur. Bruid droeg een jurk van marktplaats, met de vlekken van de vorige eigenaresse er nog in.

Ter plekke stond haar broer achter de bar, serveerden ze zelfgemaakte hapjes en op het eind een paar zelfgesmeerde broodjes. Vervolgens werden de gasten vriendelijk verzocht weg te gaan, omdat zij voor zichzelf en de naaste familie een buffetje thuis zouden laten bezorgen.

Dag later werd de auto met een lege tank afgeleverd.. Als je wil trouwen zonder hier een cent teveel aan uit te willen geven moet je zelf weten, maar vond het erg onbeschoft om ons voor ongevraagd voor een volle tank brandstof op te laten draaien. Ze hebben nooit gevraagd wat wij voor het lenen wilden hebben...
quote:beetjegek schreef op 30 oktober 2016 @ 18:25:

[...]

Nee ik had zelf gevraagd of ze die dag wilden komen, maar dat wist ze nog niet, toen zei ze dus om half 3 ja we komen, maar wel om 5 uur.

Hmm ik snap het niet helemaal geloof ik. Je hoort om half drie dat je extra eters krijgt? En dat komt dan niet gelegen omdat je er niet op gerekend had?

Toch nog tijd zat om een maaltijd in elkaar te flansen?

Desnoods nog een rondje langs de super in het geval van een lege voorraadkast of vriezer.

Komt zo wel een beetje ongastvrij over.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven