Geld & Recht alle pijlers

Beëindigen zorgverzekering

02-11-2016 18:47 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag. Ik ben persoonlijk geïnteresseerd in schuldhulpverlening en lees daarom hier veel over. Nu is er een stuk theorie waar ik niet helemaal zelfstandig uit kom.

Er is sprake van een crisis bij:

- dreigende woningontruiming

- dreigende afsluiting van g/w/l

- beëindiging zorgverzekering

Wat ik echter niet uit het boek kan opmaken is wanneer je zorgverzekering is beëindigd. Ik weet wel dat als je je premie niet betaald je dan uiteindelijk doorverwezen word naar het Zorginstituut Nederland. Die vragen dan jouw premie + een bestuursrechtelijke boete.

Als je doorgestuurd ben naar het Zorginstituut Nederland is je verzekering dan officieel beëindigd? Of komt er nog iets daarna? Beëindigd klinkt namelijk voor mij meer als 'het is er niet meer. je bent absoluut niet meer verzekerd'. Maar als je de schuld aflost dan zit je weer bij je oude verzekering.
quote:zwitsal_nijntje schreef op 02 november 2016 @ 19:27:

Volgens mij klopt dit niet. Ik ben ook aangemeld bij Zorginstituut en iedere maand dat ik betaal en nu is het rond de 127 euro, standaard word de zorgtoeslag al naar hun over gemaakt dus moet nog iets van 44 euro over maken en de bedragen gaan " dacht ik " pin me er niet op vast, wel naar beneden. Maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen omdat ik het uit handen heb gegeven.Het bedrag wat TO noemde kon ik ook niet plaatsen. Ik zag op de site 2 verschillende bedragen staan en als je recht hebt op zorgtoeslag verrekenen zij dat idd, dat zag ik ook op de site.
.
quote:zwitsal_nijntje schreef op 02 november 2016 @ 19:27:

Volgens mij klopt dit niet. Ik ben ook aangemeld bij Zorginstituut en iedere maand dat ik betaal en nu is het rond de 127 euro, standaard word de zorgtoeslag al naar hun over gemaakt dus moet nog iets van 44 euro over maken en de bedragen gaan " dacht ik " pin me er niet op vast, wel naar beneden. Maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen omdat ik het uit handen heb gegeven.Dit klopt wel. Waarschijnlijk wordt jouw zorgtoeslag gebruikt om de achterstand in te halen. Heeft een deurwaarder beslag op jouw zorgtoeslag gelegd?
ZIN premie is 159,03 euro per maand: https://www.zorginstituut ... oor-2016-vastgesteld.html
quote:minnimouse schreef op 02 november 2016 @ 19:31:

ZIN premie is 159,03 euro per maand: https://www.zorginstituut ... oor-2016-vastgesteld.htmlDat is raar ik heb hier echt een brief binnen gekregen weet nu niet waar die is maar was volgens mij juli ofzo dat de premie omlaag ging naar iets van 129 euro per maand
https://www.zorginstituut ... alers-op-1-juli-2016.html

#minimouse!
quote:zwitsal_nijntje schreef op 02 november 2016 @ 19:36:

[...]

Dat is raar ik heb hier echt een brief binnen gekregen weet nu niet waar die is maar was volgens mij juli ofzo dat de premie omlaag ging naar iets van 129 euro per maandDan zal er iets aan de hand zijn; beslaglegging, verrekening ... zoiets. Geloof me, die info klopt en natuurlijk kan er bij jou iets verrekend worden of wat dan ook. Maar dat is dus een uitzondering.
quote:zwitsal_nijntje schreef op 02 november 2016 @ 19:37:

https://www.zorginstituut ... alers-op-1-juli-2016.html

#minimouse!Hmm je hebt gelijk. Wel raar dat mijn ex-werkgever deze verandering nog niet doorgevoerd heeft
quote:minnimouse schreef op 02 november 2016 @ 19:28:

[...]

Dit klopt wel. Waarschijnlijk wordt jouw zorgtoeslag gebruikt om de achterstand in te halen. Heeft een deurwaarder beslag op jouw zorgtoeslag gelegd?Ja dat klopt CJIB. Dat gaat direct naar Zorginstituut. En dan krijg ik een acceptgiro binnen en daar staat het verrekende bedrag op. En ik had ze vergeleken en toen er weer geld binnen kwam en ik betaald had zag ik de maand er op dat het bedrag omlaag was gegaan. Je ziet op de brief namelijk ook het totale bedrag/schuld zeg maar.
Maar dat klopt dan niet want ik zie hier het volgende staan

Wat betekent dit voor u?

U betaalt de hogere premie (ook wel: 'bestuursrechtelijke premie') aan ons in plaats van de zorgpremie aan uw zorgverzekeraar. U blijft verzekerd bij uw eigen zorgverzekeraar. Er verandert niets aan uw schuld: die moet u nog steeds zelf aflossen bij uw zorgverzekeraar.

-- Dus je betaald via hun gewoon de premie en pas als je schuld af is gelost kun je bij je eigen verzekering weer terecht voor bijvoorbeeld aanvullende verzekeringen
quote:minnimouse schreef op 02 november 2016 @ 19:39:

[...]

Hmm je hebt gelijk. Wel raar dat mijn ex-werkgever deze verandering nog niet doorgevoerd heeft Haha Ach het is niet altijd even duidelijk natuurlijk. Bedoel als je zoekt op 2016 krijg je eerst het hogere bedrag te zien, maar omdat ik wist van die brief zocht ik specifiek en dan kom je deze gegevens tegen. " Leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker " Uhu
quote:zwitsal_nijntje schreef op 02 november 2016 @ 19:40:

Maar dat klopt dan niet want ik zie hier het volgende staan

Wat betekent dit voor u?

U betaalt de hogere premie (ook wel: 'bestuursrechtelijke premie') aan ons in plaats van de zorgpremie aan uw zorgverzekeraar. U blijft verzekerd bij uw eigen zorgverzekeraar. Er verandert niets aan uw schuld: die moet u nog steeds zelf aflossen bij uw zorgverzekeraar.

-- Dus je betaald via hun gewoon de premie en pas als je schuld af is gelost kun je bij je eigen verzekering weer terecht voor bijvoorbeeld aanvullende verzekeringenJa als jouw achterstand bij ZIN voldaan is dan kun je je weer aanmelden bij een reguliere zorgverzekeraar.
quote:minnimouse schreef op 02 november 2016 @ 19:28:

[...]

Dit klopt wel. Waarschijnlijk wordt jouw zorgtoeslag gebruikt om de achterstand in te halen. Heeft een deurwaarder beslag op jouw zorgtoeslag gelegd?Komt geen deurwaarder aan te pas. Het CJIB krijgt van de BD (een gedeelte van) de zorgtoeslag.
quote:zwitsal_nijntje schreef op 02 november 2016 @ 19:42:

[...]

Haha Ach het is niet altijd even duidelijk natuurlijk. Bedoel als je zoekt op 2016 krijg je eerst het hogere bedrag te zien, maar omdat ik wist van die brief zocht ik specifiek en dan kom je deze gegevens tegen. " Leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker " Uhu

Da's die andere leuke instelling

Ach ja Nijn, zelfs ik kan me vergissen. Moet je nagaan!
quote:hello.goodmorning schreef op 02 november 2016 @ 19:43:

[...]

Komt geen deurwaarder aan te pas. Het CJIB krijgt van de BD (een gedeelte van) de zorgtoeslag.In dat geval niet nee, maar na een aantal jaar bij een deurwaarder gewerkt te hebben kan ik je vertellen dat een deurwaarder ook beslag op de zorgtoeslag kan leggen. Gebeurt alleen als het een zorgvordering is.
quote:minnimouse schreef op 02 november 2016 @ 19:39:

[...]

Hmm je hebt gelijk. Wel raar dat mijn ex-werkgever deze verandering nog niet doorgevoerd heeft

Dat komt weer omdat heel erg veel mensen niet bij zijn met de ZIN betaling. En dus nog altijd op die 159 euro zitten. En trouwens, die 127 euro was een correctie met terugwerkende kracht vanaf januari en naar alle waarschijnlijkheid gaat ZIN premie gewoon weer omhoog in januari.

TO: Zodra je je schuld bij de zorgverzekeraar EN deurwaarder hebt afgelost, wordt je afgemeld bij ZIN. Of als je in beschermingsbewind bent gegaan en je een meedenkende zorgverzekeraar hebt (zilveren kruis bijvoorbeeld) die je op basis daarvan afmeldt en een regeling met de bewindvoerder afspreekt. Maar je blijft in de basisverzekering bij de zorgverzekeraar bij wie je was toen je 6 maanden geen premie meer hebt betaald zonder mogelijkheid tot overstappen of aanvullende verzekering. En let op: die achterstand hoeft niet aansluitend te zijn. 6x een maand is voldoende.

Succes met je thuisstudie!
quote:minnimouse schreef op 02 november 2016 @ 19:44:

[...]

Da's die andere leuke instelling

Ach ja Nijn, zelfs ik kan me vergissen. Moet je nagaan!

Ja de quote past alleen bij vele instanties hahaha

Ja allemaal maar mens toch!
Interessant topic! Wat ik me nou afvraag; Iemand die zijn zorgverzekeraar dus niet kan betalen, moet nog veel meer betalen aan ZIN, van welk geld dan? En wat gebeurd er als je het niet kan betalen aan ZIN?
quote:Brownietaart schreef op 04 november 2016 @ 19:35:

Interessant topic! Wat ik me nou afvraag; Iemand die zijn zorgverzekeraar dus niet kan betalen, moet nog veel meer betalen aan ZIN, van welk geld dan? En wat gebeurd er als je het niet kan betalen aan ZIN?Ja die clou snap ik ook niet maar ik heb mijn geld nu ook uit handen gegeven om alles op te lossen maar het is eigenlijk wel krom. Want je moet dan een boete betalen maar een goeie vraag waar dat geld dan naar toe gaat.
quote:Uiltje66 schreef op 02 november 2016 @ 19:18:

Wat ik het meest ongelooflijk kromme ding vind hierin is dat iemand met schulden hier nog meer schulden verplicht bovenop krijgt.

Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat dit zo werkt in Nederland.Dat werkt heel vaak zo. Sowieso met rente en boetes, maar ik sprak van de week op mijn werk ook een vrouw die vrijstelling had aangevraagd voor de gemeentebelasting. Beoordeling duurt twaalf weken. Afgewezen. Dat kan natuurlijk. Maar inmiddels is de termijn verlopen om het in acht termijnen te mogen betalen. Dus of mevrouw - met haar toch niet al te ruime financiën - die ruim 300 euro nu maar even in één keer wil ophoesten.
quote:zwitsal_nijntje schreef op 04 november 2016 @ 19:41:

[...]

Ja die clou snap ik ook niet maar ik heb mijn geld nu ook uit handen gegeven om alles op te lossen maar het is eigenlijk wel krom. Want je moet dan een boete betalen maar een goeie vraag waar dat geld dan naar toe gaat.Mag ik vragen hoe je dat uit handen hebt gegeven? Bij de gemeente ofzo?
You know what to do. Now all you have to do is find the discipline to do it.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven