Geld & Recht alle pijlers

Fiets tegen raam

10-11-2016 20:13 279 berichten
Hallo dames en heren, ik lees al een tijd mee en heb toch maar besloten zelf een account aan te maken.

Het zit zo:

We wonen in rijtjes huis waar het raam direct aan de stoep vast zit. Nu zet er een man telkens zijn fiets tégen het raam aan. We hebben al meerdere keren gevraagd of hij dit niet wilde doen aangezien de kans dat de ruit kapot gaat aanzienlijke vergroot word. We hebben geprobeerd dit aan hem uit te leggen maar hij wuifte dit weg. Hij blijft ook telkens zijn fiets tegen het raam aan zetten. Als hij zijn fiets nou op de standaard zou zetten voor het raam, was het geen enkel probleem geweest.

Nu net kwam hij zijn fiets weer ophalen en we hoorde dat hij de fiest echt 4x tegen het raam liet vallen voordat hij hem echt oppakte en ermee weg liep. Ik dacht eerst dat er iemand aanklopte en mijn vriend ging dus naar de deur toe. Bleek het weer die man te zijn!

Mijn vraag nu is, in welk recht sta ik, om die man te vragen om hem niet tegen het raam te zetten maar ervoor?

Het gaat mij puur om het fysieke contact, niet dat er een fiets staat.
quote:Wikka schreef op 11 november 2016 @ 22:27:

Ja maar ze verwachtte van te voren dat daardoor een ongeluk zou gebeuren.

Als je dat verwacht, dien je dat te voorkomen.

Een pylonnetje is niet genoeg voor een greppel van 50 cm diep en 50 cm breed.

De buren waren meerdere keren gevraagd om niet meer te keren in hun tuin. Wat als mensen niet willen luisteren?

Kijk, ik was gisteren ook wat sceptisch omdat ik inderdaad ook bang was dat er een ongeluk zou gebeuren, maar nu de buurvrouw ongedeerd is en er alleen blikschade, lijkt me dat prima te overzien. Blikschade is precies wat zij zichzelf op de hals hebben gehaald door te vaak te hard achteruit rijden zonder uitkijken. Dat is wat Petra vervelend vond en dat is wat nu hun eigen schade heeft veroorzaakt.

Het is niet dat ze een valkuil hadden gemaakt met stro er overheen om het gat onzichtbaar te maken enzo. Het was gewoon een gat, overdag gegraven, pylon er bij. Op een plek waar gevraagd was niet meer te rijden.
quote:Amand schreef op 11 november 2016 @ 22:33:

Airbags die uitklappen bij achteruitrijden? Waarom? Dan is alle kinetische energie naar achteren gericht, weg van het dashboard.Dat dacht ik ook even, maar je hebt ook zij-airbags en na een klap van achteren (aanrijding in de staart van een file) komt ook vaak wat van voren, dus wellicht zijn die dingen anders afgesteld dan ik verwacht.
Geen blikschade, maar:

"De auto van de buren is total los. Achteras gebroken. Airbags uitgeklapt. Uitlaat compleet aan gort, chassis ontzet."

Natuurlijk was wat die buren deden slecht, vooral als het inderdaad zo gevaarlijk was als beschreven. Maar dan iets terugdoen waarvan je van te voren weet dat het gevaarlijk is, is niet beter, integendeel.
Wanneer je er nog nooit over nagedacht hebt, snap je niet dat het doelbewust in gevaar brengen van mensen nooit goed te praten is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wikka schreef op 11 november 2016 @ 22:27:

Ja maar ze verwachtte van te voren dat daardoor een ongeluk zou gebeuren.

Als je dat verwacht, dien je dat te voorkomen.

Een pylonnetje is niet genoeg voor een greppel van 50 cm diep en 50 cm breed.

Voor zover ik weet is het wettelijk gezien nog altijd zo dat je niet op andermans terrein mag komen zonder toestemming.

Met andere woorden; als jij met één voet op het grondstuk van wie dan ook staat, heeft die persoon het recht om je weg te sturen. Nou gebeurt dat maar zelden, het is namelijk maar zelden storend. Maar als het dan wél storend wordt, mag die persoon jou dus vertellen dat je weg dient te blijven.

En dat heeft TO gedaan. Meerdere keren zelfs. Vooral ook omdat de buren niet alleen keerden, maar ook voor de lol hun aanhanger total los reden, een muur beschadigden, de auto beschadigden en er was nog iets.

Vervolgens heeft de gemeente iedereen toestemming gegeven om het eigen terrein naar eigen goeddunken aan te passen. Die brief heeft, als ik het goed begrepen heb, iedereen gehad.

Hoewel Petra vooraf wist dat die sleuf gevolgen kon hebben, hadden de buren zélf ook een optelsommetje kunnen maken.

En niet voor het één of ander, maar ik ken dat soort hekjes wel. Die zijn gewoon grijs. Onzichtbaar dus in het donker. Als die greppel nu niet het probleem was geweest, was volgende week het hekje zelf wel een probleem geweest.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:whitewolves schreef op 11 november 2016 @ 20:33:

[...]

Wat een naaistreek dat ze de planten er uithalen! Komt boa ook niet als je ze belt?Tegen de tijd dat de boa er is, zijn ze allang verdwenen. naast mij is een klein kantoor en dan de hoek met een andere straat.
het is nooit te laat om te leven
Hoe ver ben je heen wanneer je met de wet in de hand probeert goed te praten dat je doelbewust mensen in gevaar gebracht hebt? Dat je niet snapt dat het jouw opzet is die telt, niet dat het gelukkig goed afgelopen is?
quote:Amand schreef op 11 november 2016 @ 22:50:

Hoe ver ben je heen wanneer je met de wet in de hand probeert goed te praten dat je doelbewust mensen in gevaar gebracht hebt? Dat je niet snapt dat het jouw opzet is die telt, niet dat het gelukkig goed afgelopen is?

100% mee eens. Ik zit met stijgende verbazing te lezen hoe mensen dit het verdiende loon vinden van de buren en een prima actie.

Wat de buren deden was niet netjes, als ze daar inderdaad zo veel schade mee aangericht hebben, maar dat maakt deze actie niet wél netjes.
Wat is gevaar Amand?

Ik ben nogal een scheitert, dus ik was gisteren wat sceptisch. Ik heb het er gisteravond nog even met iemand over gehad en die zei: ongeluk? Met een greppeltje? Joh, hooguit een blauwe plek, dat is toch niet gevaarlijk, het is gewoon een prima oplossing: zowiezo zo'n hekje en wellicht ook nog geschrokken buren die het daarom wel laten het nog vaker te doen.
50 cm diep 50 cm breed, vers gegraven dus recht/stijl, is geen "greppeltje".
Makkelijker gezegd: wat had er allemaal kunnen gebeuren dan?

Want ik zeg ook dat ik het 'stiekem' wel grappig vind enzo, ik zou het zelf ook niet gedaan hebben, zou toch te bang zijn dat er iets mis ging en zou het ook niet netjes gevonden hebben. Maar als je er objectief over nadenkt, dan kon je van te voren verzinnen dat de achterwielen er in zouden gaan en hij/zij achterovergedrukt in de stoel zou zitten. Eigenlijk gewoon echt niet gevaarlijk.

Hele auto stuk misschien wel een erg grote schadepost die misschien niet opweegt tegen het probleem, maar we hadden het nu over gevaar.
quote:aaaanne schreef op 11 november 2016 @ 22:59:

Wat is gevaar Amand?

Ik ben nogal een scheitert, dus ik was gisteren wat sceptisch. Ik heb het er gisteravond nog even met iemand over gehad en die zei: ongeluk? Met een greppeltje? Joh, hooguit een blauwe plek, dat is toch niet gevaarlijk, het is gewoon een prima oplossing: zowiezo zo'n hekje en wellicht ook nog geschrokken buren die het daarom wel laten het nog vaker te doen.

Ik heb geen glazen bol. Ik kan niet voorspellen wat het gevolg is van het achteruitrijden in een greppel. Of een voetganger die er in het donker invalt en z'n nek breekt. Wat ik wel weet is dat er geen enkel mens is die dat wel kan voorspellen. Ik snap dat, Beeldig en een aantal anderen snappen dat ook.

En dit alles volledig opzettelijk, dus.
quote:Amand schreef op 11 november 2016 @ 23:05:

[...]

Ik heb geen glazen bol. Ik kan niet voorspellen wat het gevolg is van het achteruitrijden in een greppel. Of een voetganger die er in het donker invalt en z'n nek breekt. Wat ik wel weet is dat er geen enkel mens is die dat wel kan voorspellen. Ik snap dat, Beeldig en een aatal anderen snappen dat ook. Jij weer niet dan, blijkt.Heb je nou nog niet door dat ik schrijf over wat iemand anders zei, terwijl ik elke keer zeg dat ik gisteravond sceptisch was omdat ik bang was dat er iets mis zou gaan? Dat ik nu pas er echt om kan lachen omdat ik weet dat het goed afgelopen is?
Pionnnetjes bij een greppel van 50 breed en 50 diep? Op m'n werk zou je een flinke douw krijgen wanneer je dat zo achter zou laten. In het donker nog wel.
Ik snap dat ook- had best anders- en ook duidelijk- opgelost kunnen worden.
Ja, nee, misschien. Kan je de vraag herhalen?
Ik ben onterecht fel tegen je, aaaanne. Excuus.
En dan te bedenken dat die buren wel alle schade vergoed hadden.

TO vond het vooral vervelend dat ze in HAAR 'tuin' (stoep) kwamen. Een hoog 'mijn mijn mijn' gehalte.
quote:aaaanne schreef op 10 november 2016 @ 22:56:

[...]

.....

Oei wat een verhaal met je kerende buren. Aan de ene kant vind ik het wat overdreven met die gleuf, aan de andere kant, het is jouw oprit, je hebt gevraagd het niet meer te doen.. En je bent nu 'die gleuf toch nodig i.v.m. hekje plaatsen'. Ik hoop wel dat de gleuf niet zo diep/breed is dat er daadwerkelijk iets mis gaat, dat het een ongeluk wordt?

Kom je verslag uitbrengen morgen? Want ik ben nu wel nieuwschierig hoe het afloopt.

.......

quote:Amand schreef op 11 november 2016 @ 23:11:

Ik ben onterecht fel tegen je, aaaanne. Excuus.Oh ik lees deze pas na mijn quote van gisteravond, dank
Maar die greppel is gegraven voor een betonnenblok met een hekwerk. Die greppel ligt 50 cm vanaf de stoep, op haar eigen terrein. Ik zie het probleem niet. Die buren horen niet op haar oprit te komen. Het is niet haar schuld dat haar buren hun auto vernaggeld, die buren hebben niks te zoeken daar. En ze hadden gewoon moeten opletten, dan was er niks gebeurd.

Ik zie het niet als opzettelijk schade veroorzaken aan iemand anders zijn auto. Je mag toch zelf weten wat je met jouw eigen grond doet?
Ze wéét dat haar buren gebruik maken van haar oprit, dus door ze niet te waarschuwen voor de greppel, is ze wel degelijk verantwoordelijk.

Het zou wat zijn, dat je op je eigen terrein boobytraps aan mag brengen en je daarna mag schermen met "moet je maar niet op mijn terrein komen". Als je een gevaarlijke situatie creëert op je eigen terrein, dan ben je er wel degelijk verantwoordelijk voor dat er geen ongelukken kunnen gebeuren. Bijvoorbeeld door een sleuf af te schermen met een duidelijk zichtbaar hekwerk. Of door gewoon even naar je buren te lopen en te zeggen dat ze morgen ècht niet jouw oprit op moeten rijden, omdat ze hun auto stuk zullen rijden op de sleuf.
Nee, je mag een ander niet willens en wetens in gevaar brengen. Ook niet op je eigen terrein.

En als het om een stuk stoep gaat zonder hek grenzend aan de gemeentelijke stoep, met misschien zelfs dezelfde soort tegels, in hoeverre is dat dan te herkennen als 'eigen terrein'.

Sowieso mag je niet 'zelf weten wat je met je eigen grond doet'.
Ja maar die greppel is overdag gegraven door een bedrijf. Dus ik neem aan met een kraan ofzo. Dat is ook niet bepaald onopvallend ofzo. Maar hey, aannames zijn gevaarlijk. Maar ze hadden het kunnen weten. Daarnaast stonden er ook pionnen bij. Lekker makkelijk om dat op een ander af te schuiven.

Buren maken hier ook wel eens gebruik van de oprit. Maar never ever dat het in mij zou opkomen om ze te vertellen dat dan en dan mijn oprit eruit ligt. Ze hebben er niks te zoeken, dus waarom zou ik ook.
quote:Wikka schreef op 11 november 2016 @ 23:25:

Nee, je mag een ander niet willens en wetenschap in gevaar brengen. Ook niet op je eigen terrein.

En als het om een stuk stoep gaat zonder hek grenzend aan de gemeentelijke stoep, met misschien zelfs dezelfde soort tegels, in hoeverre is dat dan te herkennen als 'eigen terrein'.

Sowieso mag je niet 'zelf weten wat je met je eigen grond doet'.Maar goed, nu is ze die greppel ingereden, volgende week tegen het hekwerk.
...
anoniem_64f880061f850 wijzigde dit bericht op 11-11-2016 23:38
Reden: Ging ff wat mis.
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven