De ouderensoos

18-11-2016 18:13 3002 berichten
Ben jij ook van voor pakweg 1975 en heb je zin om ongebreideld nostalgisch te doen met je mede-ouderen, post dan gezellig mee over autoloze zondagen, macaroni met Smac, maar twee tv netten, droogkappen op zaterdag en meer zaken uit oude dozen.

Mijn schoonouders hebben er nog steeds een hekel aan als je je bord niet leeg eet. Niet om het geld, maar:

"Jullie hebben de oorlog niet meegemaakt'.
quote:yasmijn schreef op 18 november 2016 @ 21:35:

Zuiver scheerwollen dekens:

Ik heb er hier nog een paar van uit huis liggen.

Ik doe er niets mee, maar kan ze ook niet weg doen.
quote:alysha00 schreef op 18 november 2016 @ 21:38:

[...]

mijn oma stopte kapotte sokken, die trok ze dan over een beker heen. Moesten we dankbaar zijn, maar het zat natuurlijk rukJa had je zo'n blokje onder je voet wat je altijd kon voelen. Als je pech had onder je hak.
quote:yasmijn schreef op 18 november 2016 @ 21:39:

[...]

Dat is toch prachtig!
quote:feow schreef op 18 november 2016 @ 21:31:

[...]

Wij maakten met de hele school kerststukjes voor alle bejaarden van de hele wijk.

We mochten het strikje om de kaars niet te hoog strikken, want die oudjes vergaten dat vast.

En toch kaarsjes met droge takjes geven hè. Zo liefdevol.

En op de scholen waar ik gewerkt heb was nog wel zo'n la vol gutsen. Die we nooooooooooit zouden gebruiken, véél te gevaarlijk!

Wij waren sowieso nogal fanatiek met oude mensen. We duwden altijd tekeningen en lief bedoelde briefjes in de bus. Aanbellen mochten we niet van mijn moeder, vonden we heel raar.

Al die eenzame oudjes die zaten te smachten naar gezelschap en door mijn gemene moeder mocht dat niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 18 november 2016 @ 21:38:

De eeuwige zuinigheid! Je ging maar fietsen als je een vriendinnetje wat wilde vertellen, want bellen was veel te duur. De tv een uurtje aan, want kostte anders teveel stroom. De douche die koud werd (doordat beneden de warme kraan werd opengedraaid als einde-douchetijdteken) terwijl je net je haar in de shampoo had. Kliekjesavonden, want eten weggooien doe je niet. Afdankertjes dragen, want van nieuwe kleren konden er heel wat monden gevoed worden. Enzovoorts...En hoe dat soort dingen er in hakt : ik word er helemaal zenuwachtig van als de cv aan staat en iemand laat de gangdeur - te lang - open. Dat is er zooooo ingestampt vroeger.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb trouwens nog steeds maar 1 gaskachel in mijn huis. In de woonkamer.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Phaedra_ schreef op 18 november 2016 @ 21:41:

[...]

Hier in de straat nog steeds.Ik woonde in een flat op 2 hoog, brievenbussen waren beneden in het portiek. Geen touwtje dus.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:himalaya schreef op 18 november 2016 @ 21:40:

Dat je met de telefoon naar een nummer (008?) kon bellen om te horen hoe last het was. 'Bij de volgende piep is het...'

En een ander nummer was voor het weerbericht. En de Geinlijn, waar je dan een mop hoorde.max tailleur!!! Sam & Moos

Dat je met de telefoon naar een nummer (008?) kon bellen om te horen hoe last het was. 'Bij de volgende piep is het...'

En een ander nummer was voor het weerbericht. En de Geinlijn, waar je dan een mop hoorde.

Ik hoor die stem weer!! "bij de volgende toon....."

De geinlijn was Max Tailleur.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 november 2016 @ 21:42:

[...]

En hoe dat soort dingen er in hakt : ik word er helemaal zenuwachtig van als de cv aan staat en iemand laat de gangdeur - te lang - open. Dat is er zooooo ingestampt vroeger.

En een ander nummer was voor het weerbericht. En de Geinlijn, waar je dan een mop hoorde.Met zijn 10en in een telefooncel met een paar muntjes. Nu tuurt ieder in zijn eigen telefoon.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Wat is er veel veranderd op eetgebied. De keuze in afhaal was begin jaren zeventig snackbar of chinees.
quote:Plein18 schreef op 18 november 2016 @ 21:41:

Die sokken stoppen moest ik ook nog doen voor de sokken van mijn vader.mijn moeder vertelde ons altijd dat dat een heel speciaal uitgestorven ambacht was
quote:yasmijn schreef op 18 november 2016 @ 21:41:

Mijn schoonouders hebben er nog steeds een hekel aan als je je bord niet leeg eet. Niet om het geld, maar:

"Jullie hebben de oorlog niet meegemaakt'.

'De kindjes in Biafra snakken er naar!'

Mijn goedbedoelde 'dan stuurt u het toch op?' werd beloond met een klap voor mijn kop..
Ik heb zelf nog duizenden sokken gestopt. Van mijn eerste vriendje, met wie ik meer dan tien jaar heb samengewoond. Die had altijd hele dure sokken, van 25 gulden per paar of zo, dus als die bijna allemaal mottig waren toog ik met mijn zijn sokkenmandje naar schoonmama die bij ons om de hoek woonde, en dan gingen we samen genoeglijk sokken stoppen. En vriendje zorgde dan voor de koffie en de koekjes, want die kon niet stoppen

[...]

En hoe dat soort dingen er in hakt : ik word er helemaal zenuwachtig van als de cv aan staat en iemand laat de gangdeur - te lang - open. Dat is er zooooo ingestampt vroeger.Ik was toen al recalcitrant en dat ben ik nog altijd. Ik verwerk mijn jeugdtrauma's door het precies andersom te doen.

[...]

En hoe dat soort dingen er in hakt : ik word er helemaal zenuwachtig van als de cv aan staat en iemand laat de gangdeur - te lang - open. Dat is er zooooo ingestampt vroeger.

Dat herken ik ook nog zo goed.

Het is wel een feest van herkenning hier. Jullie ook aan de levertraan olie met sinas smaak? Later werd mijn moeder modern en kreeg ik ginseng, nog viezer

En een ander nummer was voor het weerbericht. En de Geinlijn, waar je dan een mop hoorde.Inderdaad, ik was dat helemaal vergeten maar nu weet ik het weer
quote:alysha00 schreef op 18 november 2016 @ 21:44:

[...]

mijn moeder vertelde ons altijd dat dat een heel speciaal uitgestorven ambacht was
Mijn moeder maakte rond 22.30 het broodblik voor mijn vader klaar. Het was een wit blik met een rood deksel. Op het deksel had ooit eens een sigaret liggen smeulen met als resultaat een 'litteken' in de vorm van Noorwegen.

Nu zou je zo'n blik weggooien en een nieuwe kopen, maar in die tijd deed men dat niet. Ik heb het blik nog jaren 's avonds op de eettafel zien staan.

[...]

O heb ik ook.

Het 'deur dichtttt!' ligt me voor in de mond bestorven.
Ik zocht de sunkist plastic limonade bekertjes met zo'n folie dekseltje en zo'n hele scherpe rand. Echt lekker smaakte het niet.

Ik vond echter deze badmuts

quote:yasmijn schreef op 18 november 2016 @ 21:43:

[...]

Ik hoor die stem weer!! "bij de volgende toon....."

De geinlijn was Max Tailleur.Welk bouwjaar ben jij? Volgens mij schelen wij niet veel
quote:Suykerspin schreef op 18 november 2016 @ 21:38:

Het verhaal van kabouter Piggelmee op lp. Mijn moeder had ook zo'n mooie van Maarten en t witte paard. Zoveel geluisterd!

JAAAA!!! volgens mij met de stem van Jos Brink...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven