De ouderensoos

18-11-2016 18:13 3002 berichten
Ben jij ook van voor pakweg 1975 en heb je zin om ongebreideld nostalgisch te doen met je mede-ouderen, post dan gezellig mee over autoloze zondagen, macaroni met Smac, maar twee tv netten, droogkappen op zaterdag en meer zaken uit oude dozen.

Alle reacties Link kopieren
Wij hadden een singeltje met een sprookje van de Gelaarsde Kat erop. Dan zei de Kat altijd: Geef mij maar een lekkerrrrr bakje melk. Ook zo'n hoorspelstem. Donald de Marcas geloof ik. En Kuifje. Duizend bommen en granaten!!
Everything you see I owe to spaghetti!
Stoepranden al voorbij gekomen?
Leer van gisteren , droom van morgen, maar leef vandaag
Op de radio Kleutertje Luister.

En later verslaafd aan de boeken van De Kinderen van Bolderburen.
De strip Jan, Jans en de kinderen in de Libelle van je moeder lezen.
Er was ook zo'n boekenserie over Zweedse kindertjes die woonden op het platteland. In een buurtschapje met van die knusse houten huizen.

Wat wilde ik daar graag wonen..
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Tita tovenaar en Pipo.

Het toetje bestond uit de keuze van gele vla of yogurt en soms kwam de al genoemde Seroma of heerlijke warme griesmeel op tafel. Als je dan die warme griesmeel op je bord had, dan kwam daar een heel klein klontje boter op wat dan zo smolt mmm.
quote:Vera8 schreef op 19 november 2016 @ 13:00:

Ben gisteravond gaan slapen met een hoofd vol dierbare jeugd herinneringen. Dank dames!

Dacht daarbij ook aan de zondag ochtend waarbij ik brak mijn bed uit schommelde. Beneden stond de tent blauw van de rook en stond de jeneverfles pontificaal op tafel. Mijn ochtendroes was even eerder wreed verstoord door de elpee van Heino die luid het trapgat in schalde.

Pa en ma stijldansend door de kamer. De bijzettafeltjes (3 in elkaar passende delen), de vingerplant en de asbak op standaard werden dan aan de kant geschoven.

Wat een tijden...

Geweldig

Bij ons kwam het geluid van Heino uit een bandrecorder.
Leer van gisteren , droom van morgen, maar leef vandaag
quote:elviva schreef op 19 november 2016 @ 13:12:

Stoepranden al voorbij gekomen?

Nee, volgens mij nog niet. Deden wij ook vaak, de hele weg naar school! Dat kon toen nog, er stonden (begin 60-er jaren), zeker overdag, nauwelijks geparkeerde auto's langs de stoep.

Ik had ook stelten. Speciaal voor mij gemaakt door mijn vader.

(zie ik eigenlijk ook nooit meer op straat)
quote:elviva schreef op 19 november 2016 @ 13:12:

Stoepranden al voorbij gekomen?Ja pagina of 50 terug ;)
De voddenman die door de straat kwam en als je iets inleverde kreeg je een ballon.

De orgelman die door de straat kwam met z'n centenbakje.

De aardappelboer die langs de deur kwam.

De verschillende kleine winkeltjes (drogist / bakker/ groente / slager /sigarenwinkeltje die ook snoep verkocht), die her en der zaten.
Van die vieze lauwe schoolmelk die werd gebracht en op de kachel gezet ipv in de koelkast.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Gebruna schreef op 19 november 2016 @ 13:25:

[...]

Nee, volgens mij nog niet. Deden wij ook vaak, de hele weg naar school! Dat kon toen nog, er stonden (begin 60-er jaren), zeker overdag, nauwelijks geparkeerde auto's langs de stoep.

Ik had ook stelten. Speciaal voor mij gemaakt door mijn vader.

(zie ik eigenlijk ook nooit meer op straat)Stelten zullen tegenwoordig wel veel te gevaarlijk zijn
quote:elviva schreef op 19 november 2016 @ 13:23:

[...]

Geweldig

Bij ons kwam het geluid van Heino uit een bandrecorder.

De bandrecorder!!!!

Wij hadden deze:

Wat was ik trots toen ik deze mocht hebben.

Daarna kwam pas de radio met het dubbele cassettedeck.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Meneer de Uil.
's Morgens voordat je naar school ging langs de sigarenboer fietsen om snoep te halen.

Bubbelgum

Duimdrop

Zouthout
Wanneer was die melk periode?
quote:yasmijn schreef op 19 november 2016 @ 13:28:

[...]

Stelten zullen tegenwoordig wel veel te gevaarlijk zijn Mijn dochter loopt er bij haar school nog op!
quote:Vera8 schreef op 19 november 2016 @ 13:20:

Er was ook zo'n boekenserie over Zweedse kindertjes die woonden op het platteland. In een buurtschapje met van die knusse houten huizen.

Wat wilde ik daar graag wonen..

Dat waren de boeken over de kinderen van Bolderburen.

Was ik ook enorm fan van.

Toetjes: door de week yoghurt..op zondag vanillevla of cocoladevla.

Ik logeerde vaak bij mijn tante..die maakte heerlijke toetjes..dikke griesmeel met veel suiker en daarover uitgeperst citroen of sinaasappelsap..custardpudding met saus..mmm

En ze kon van die heerlijke stamppotten maken..zoete appels..koolraap..heb het nooit kunnen evenaren.
quote:Monday_Lisa schreef op 19 november 2016 @ 13:30:

Wanneer was die melk periode?Hier schoolmelk in glazen flesjes. Jaren 60 spreken we dan over...
quote:yajes schreef op 19 november 2016 @ 13:30:

's Morgens voordat je naar school ging langs de sigarenboer fietsen om snoep te halen.

Bubbelgum

Duimdrop

Zouthout

Masseeblokken

Trekdrop

Roldrop

Toverballen
Eigenlijk deden wij toen erg veel spelletjes e.d. die goed waren voor de motoriek (ik heb het idee dat dit tegenwoordig veel minder is).

En vooral: héél veel buitenspelen! "Naar binnen als de straatverlichting aan ging".

Schiet me nog een geliefde activiteit te binnen: madeliefjes plukken en daar een ketting van rijgen.
quote:yajes schreef op 19 november 2016 @ 13:30:

Bubbelgum

Duimdrop

Zouthout

Schuimblok.

Zakje wit op zwart met dolfijntje erop.

Zo'n lollie met 2 kleuren.

Hebben jullie ook dat het lijkt (of misschien wel zo is) dat het snoep nu kleiner is, iig. die lollies.

De ijscoman die door de straat kwam en dan sneed hij een plak van die rol en deed dat tussen twee ronde koekjes.

Ik was gek op de Gompie met gekleurde bal 50 cent en de Cornetto koste toen een gulden.
quote:yasmijn schreef op 19 november 2016 @ 13:28:

[...]

Stelten zullen tegenwoordig wel veel te gevaarlijk zijn

Nee hoor.

De leerlingen uit mijn groep mochten zelf aangeven wat ze in hun buitenspelbak wilden hebben.

Ze hebben stelten, een lolobal, een voetbal, een basketbal en een springtouw.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
O ja. Als de straatverlichting aanging moest je naar binnen.

Geen enkel kind had overgewicht.
quote:Jeemina schreef op 19 november 2016 @ 13:34:

[...]

Hier schoolmelk in glazen flesjes. Jaren 60 spreken we dan over... Met aluminium dop en alleen te krijgen als je een melkkaart had. Blauw geloof ik.
Everything you see I owe to spaghetti!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven