Gezondheid alle pijlers

Serotonine supplement

11-12-2016 10:28 33 berichten
Heeft iemand hier ervaring met het slikken van serotonine supplementen tegen depressieve gevoelens? Ik zou het fijn vinden als je dit hier zou willen delen. Ik ben voornemens om deze te gaan nemen, maar ben benieuwd naar ervaringen hieromtrent.
Wat zijn dat voor supplementen? Ik heb er nog nooit van gehoord. Wat zouden ze precies doen? En waar haal je dat?
Alle reacties Link kopieren
Watte?! Ik weet niks over serotonine suplementen. Zoiets als magnésium met vitamine D?

Tell ons!
Ik denk dat je 5*** bedoelt?

Dat stimuleert idd de aanmaak van serotonine maar dat helpt natuurlijk alleen tegen depressieve klachten als deze ontstaan door een tekort aan serotonine.

Een tekort aan serotonine kan alleen worden vastgesteld na (bloed)onderzoek en mocht dat echt het geval zijn dan moet je behandeld worden onder begeleiding van je huisarts/psych omdat er fysiek iets misgaat met je en je depressie dus niet zo eenvoudig valt op te lossen.

Edit: als er niks mis is met je serotoninewaarde en je gaat die supplementen slikken loop je t risico dat je a: je eigen aanmaak laat stagneren en je dus een serieus probleem veroorzaakt b: je een teveel aan serotonine krijgt waar je in het ergste geval hersenbeschadiging van oploopt.

Ik zou dat soort middelen niet zomaar op eigen houtje gaan gebruiken.
anoniem_208010 wijzigde dit bericht op 11-12-2016 10:42
Reden: Toevoeging
% gewijzigd
Bedankt voor jouw antwoord, Stellar. Ik zou dat dan idd willen slikken tegen depressieve klachten. Een tekort aan serotonine is erfelijk en meerdere familieleden van mij hebben last van depressies. 1 daarvan slikt via een homeopaat 5-htp en voelt zich daar echt beter door. Andere familieleden slikken anti depressiva. Ik vind de bijwerkingen van anti depressiva te heftig om hier aan te beginnen en wil dus eerst 5-htp proberen. Maar dit wordt via de alternatieve weg voorgeschreven en dat is voor mij een nieuwe weg. Vandaar dat ik zoek naar ervaringen.

Via een bloedonderzoek kan volgens mij geen tekort aan serotonine worden vastgesteld. Samen met mijn huisarts ben ik op zoek gegaan hiernaar, maar hebben geen bloedonderzoek hiervoor gevonden. Dan kom je volgens mij uit op een onderzoek via een punctie van het ruggenmerg? Daar was mijn huisarts niet happig op. Ook niet op de homeopaat overigens, maar de psycholoog die ik gesproken heb stond wel open voor het slikken van 5-htp.
quote:stellar schreef op 11 december 2016 @ 10:38:

Ik denk dat je 5*** bedoelt?

.

Waarom doe je je zo geheimzinnig met sterretjes? 5htp dus.

Maar misschien heeft TO het wel over st janskruid.
.
Bedankt voor jouw toevoeging, Stellar. Ik ga het zeker niet op eigen houtje slikken, maar het zou dan wel voorgeschreven worden door een homeopaat (tegelijkertijd met gesprekken bij de psycholoog). Maar juist het feit dat deze op een alternatieve wijze werkt, zorgt voor mij nog voor terughoudendheid omdat ik hier nog geen ervaringen mee heb.
5htp is trouwens gewoon vrij te koop. Hoeft helemaal niet voorgeschreven te worden ' via een alternatieve weg'.
.
quote:Boogschutter76 schreef op 11 december 2016 @ 10:50:

Bedankt voor jouw antwoord, Stellar. Ik zou dat dan idd willen slikken tegen depressieve klachten. Een tekort aan serotonine is erfelijk en meerdere familieleden van mij hebben last van depressies. 1 daarvan slikt via een homeopaat 5-htp en voelt zich daar echt beter door. Andere familieleden slikken anti depressiva. Ik vind de bijwerkingen van anti depressiva te heftig om hier aan te beginnen en wil dus eerst 5-htp proberen. Maar dit wordt via de alternatieve weg voorgeschreven en dat is voor mij een nieuwe weg. Vandaar dat ik zoek naar ervaringen.

Via een bloedonderzoek kan volgens mij geen tekort aan serotonine worden vastgesteld. Samen met mijn huisarts ben ik op zoek gegaan hiernaar, maar hebben geen bloedonderzoek hiervoor gevonden. Dan kom je volgens mij uit op een onderzoek via een punctie van het ruggenmerg? Daar was mijn huisarts niet happig op. Ook niet op de homeopaat overigens, maar de psycholoog die ik gesproken heb stond wel open voor het slikken van 5-htp.

Ok dan kan je m'n kritische woorden idd negeren, als je al onder behandeling bent en niet gewoon die pillen wil gaan slikken omdat je een beetje down bent

Ik ken ook verschillende mensen waarbij het zeker een verschil heeft gemaakt voor ze.

Sterkte en beterschap
Misschien is Stellar bang dat ze een waarschuwing krijgt voor het geven van medisch advies, Impala. Ik weet wat ze bedoelt, dus vind het geen probleem.

Sint Janskruid idd, daar had de psycholoog het over. Mijn familielid slikt echter 5-htp.
quote:impala schreef op 11 december 2016 @ 10:51:

[...]

Waarom doe je je zo geheimzinnig met sterretjes? 5htp dus.

Maar misschien heeft TO het wel over st janskruid.

Omdat ik me na t posten bedacht dat t misschien niet zo slim was om te benoemen.

Bedoelde er niks geheimzinnigs mee iig.
Ik ben verschrikkelijk opgeknapt van 5htp.

In overleg met huisarts gedaan. Heb zelf wat moeten experimenteren met de dosis maar bij mij heeft het zeker effect gehad.

Niet dat ik me nooit meer rot voel, maar het is alsof er een zware deken van me af getrokken is waardoor ik wat makkelijker in het leven sta.

Bij mij was stress de oorzaak.

Langdurige hevige stress kan je serotoninevoorraad uitputten en aldus depressie veroorzaken.
Ik zou zeggen: Als je denkt dat het wat voor je is, probeer het dan. Dat is de enige manier om erachter te komen. Geldt net zo goed voor AD van de apotheek. Het is allemaal trial en errror.
.
Homeopathie is water met een sterk verdund plantje. Gebakken lucht dus. Kwakzalverij waar veel aan wordt verdiend. Maar he, het placebo-effect zou bij jou ook kunnen werken. Je weet het niet.
5htp is niet homeopatisch.
.
quote:impala schreef op 11 december 2016 @ 11:50:

5htp is niet homeopatisch.

Ik zie inderdaad dat het een supplement is.

Maar ook daarvoor geldt dat het niet is onderzocht op werkzaamheid en bijwerkingen.

Ik zou daar zelf niet zomaar mee beginnen. Baat het niet, dan schaadt het niet, gaat niet altijd op voor zulke middelen.
Het is wel onderzocht.

Ik heb me suf gegoogled (samen met de huisarts) voordat ik ermee begon. Met name in Amerika is er onderzoek naar gedaan en is het een tijd niet meer vrij verkrijgbaar geweest.

Klassieke AD slaat in 50% van de gevallen aan, 5htp ook.
quote:Knuffelheks schreef op 11 december 2016 @ 12:04:

Het is wel onderzocht.

Ik heb me suf gegoogled (samen met de huisarts) voordat ik ermee begon. Met name in Amerika is er onderzoek naar gedaan en is het een tijd niet meer vrij verkrijgbaar geweest.

Klassieke AD slaat in 50% van de gevallen aan, 5htp ook.Het is geen regulier medicijn, wat aan allerlei voorwaarden moet voldoen, anders zou het alleen op recept verkrijgbaar zijn.
Ik dit eerst eens goed lezen:

http://www.healthline.com ... ts-dangers#Effectiveness2

Ook raar dat een huisarts je 5htp adviseert en daar ook eerst zelf naar moet googelen.

Nogal onprofessioneel.
quote:lila01 schreef op 11 december 2016 @ 12:15:

Ik dit eerst eens goed lezen:

http://www.healthline.com ... ts-dangers#Effectiveness2

Ook raar dat een huisarts je 5htp adviseert en daar ook eerst zelf naar moet googelen.

Nogal onprofessioneel.

Wat jij wil.

Ik ben blij dat mijn huisarts niet zomaar wat roept, maar eerlijk zegt dat hij er niet genoeg van weet.

Aan TO, ik zeker een poging wagen, succes!
Volgens mij wordt 5htp op zijn beurt weer verkregen uit de enzymen als tryptofaan, wat bvb in bananen zit, vooral als ze rijp zijn en al een beetje bruin.

Ook het eten van vlees wekt meer dopamine en ook serotonine op.
Bedankt, knuffelheks, voor jouw reacties. Ik neem ze mee in mijn besluit.
Ja Shisa, ik heb ook gevonden dat je bananen kunt eten om die tryptofanen aan te vullen. In principe zou een gezond eetpatroon ervoor moeten zorgen dat je lijf alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt. Ik eet gezond. Juist doordat er meerdere familieleden van mij met hetzelfde euvel kampen ligt een link naar erfelijkheid voor de hand. Dan is het eten van bananen wellicht niet voldoende. Bedankt voor het meedenken.

Lila01 de link die jij geeft, geeft maar een fractie aan informatie van wat ik zelf ook gegoogled heb. Er wordt veel uitgebreider geïnformeerd over contrawerkingen etc. als je wat beter zoekt.
quote:Boogschutter76 schreef op 11 december 2016 @ 12:39:

Bedankt, knuffelheks, voor jouw reacties. Ik neem ze mee in mijn besluit.Graag gedaan, ik hoop dat het je helpt!
Er zijn trouwens wel meer topics over geweest. Ik neem aan dat je die via Google wel weet te vinden.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven