Paniek door de herbelevingen

26-11-2016 17:04 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Sinds enige tijd lees ik mee op het forum en ik heb nu zelf een account aangemaakt, omdat ik graag van me af wil schrijven en hoop dat er nog goede tips gegeven worden waar ik zelf niet aan denk nu.

Het delen van mijn verhaal laat ik voor nu achterwege, een lange OP zal niemand lezen. Waar het om gaat is dat ik in mijn leven traumatische gebeurtenissen meegemaakt heb; ik ben als kind misbruikt, mishandeld en verwaarloosd (binnen ons gezin de laatste 2, het eerste door een ander persoon).

Afgelopen maand heb ik wederom wat vervelends meegemaakt, ik heb inmiddels een stabiele relatie, ben nu bijna 30 jaar en was in verwachting van ons eerste kindje, uitgelopen op een miskraam.

Op zich ben ik het verdriet van de miskraam redelijk aan het verwerken. Maar door deze gebeurtenis ben ik erg getriggerd, op meerdere gebieden. Daardoor beland ik weer in herbelevingen en nachtmerries en die maken mij vreselijk angstig. Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan en valkuilen liggen op de loer. Ik wil dit graag op een goede manier aanpakken, maar hoe?! De eetbuien, het overgeven, snijden, dissociëren, etc. wil ik niet meer, daar ben ik al twee jaren van af. Maar de drang is zo groot, wat zou het opluchten.

Hulp krijg ik van een psycholoog en ik start binnenkort weer met EMDR, waar ik heel angstig voor ben, maar vast zal helpen. Tot die tijd zijn er ontelbaar veel momenten waarop ik in paniek ben, en niet wil terugvallen in het vroegere gedrag. Maar wat is het alternatief??

Bedankt voor het lezen, als het niet duidelijk is, spijt me dat, ik denk het zo goed geschreven te hebben.
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Sommige foute besluiten blijven gewoon fout. Daar kun je nog zoveel spijt van hebben later, maar dat besluit kan niet worden teruggedraaid.

@Koontz. Snap ik ook wel. Het hoeft niet allemaal vandaag. Misschien is dit topic een aanzetje. Zet het je tot nadenken. Ben je ooit in therapie geweest? Sorry als je dat al gezegd hebt, ik weet het niet meer.
quote:Snowfall schreef op 22 december 2016 @ 11:39:

Sommige foute besluiten blijven gewoon fout. Daar kun je nog zoveel spijt van hebben later, maar dat besluit kan niet worden teruggedraaid.

@Koontz. Snap ik ook wel. Het hoeft niet allemaal vandaag. Misschien is dit topic een aanzetje. Zet het je tot nadenken. Ben je ooit in therapie geweest? Sorry als je dat al gezegd hebt, ik weet het niet meer.Dat is een belangrijke, ook voor mij, om te onthouden. Dank je Snow
Pruttel, dank je, lief.

Tobbert, heldere uitleg, snap ik. Als je wilt kan ik de situatie wel verduidelijken via pb.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
quote:Koontz schreef op 22 december 2016 @ 11:34:

[...]

Lief van je, Knuf. Ja, het is fijn en ook heel eng.

Snap ik heel goed

Dapper wat je hier schrijft, heel dapper.

En ook van jou Elmervrouw

En Snow en Tobbert en Pruttel en anderen die zo lief zijn
quote:Snowfall schreef op 22 december 2016 @ 11:39:

@Koontz. Snap ik ook wel. Het hoeft niet allemaal vandaag. Misschien is dit topic een aanzetje. Zet het je tot nadenken. Ben je ooit in therapie geweest? Sorry als je dat al gezegd hebt, ik weet het niet meer.

Nee, ik ben na een intake nooit meer teruggegaan, kwam te dichtbij, en ik heb uit mijn jeugd een behoorlijk wantrouwen ten aanzien van "therapeuten" overgehouden. En, het vereist ook best veel moed om aan jezelf te werken.

Nu ben ik echt even weg, maar lees wel mee.
Sorry dat ik zo weinig inhoudelijk reageer!
quote:Elmervrouw schreef op 22 december 2016 @ 11:49:

Pruttel, dank je, lief.

Tobbert, heldere uitleg, snap ik. Als je wilt kan ik de situatie wel verduidelijken via pb.

Als jij denkt dat het helpt om je beter te begrijpen en echt alleen als het niet confronterend voor je is om het op te schrijven!

Ik ga me zo maar eens klaar maken om de hort op te gaan. Ben vanavond weer terug.
@Koontz. Aan jezelf werken vergt moed, maar een muur om emoties heenzetten vergt ook veel. Dat is mij nooit gelukt. Misschien is dat wel goed geweest juist.

@Elmervrouw. Ik had je een pb gestuurd.
Goedemorgen (oh het is middag zie ik haha, oeps) allemaal

Koontz ik herken wat je schrijft over partnerkeuze. De mannen waarmee ik iets krijg lijken in het begin altijd heel anders dan mijn ouders, maar uiteindelijk blijken ze zelf toch na verloop van tijd altijd weer, om uiteenlopende en door mij onvoorziene redenen, onbeschikbaar, oninvoelend, beschadigd en rigide. Ik val dan langzaamaan weer terug in een steunende en accommoderende rol waarin ik mijn eigen gevoelens vooral probeer te verbergen en weg probeer te maken. En het is eigenlijk altijd onmacht bij die mannen van mij, nooit onwil, dus dan voel ik me weer slecht over mezelf dat ik mezelf niet kan laten verdwijnen om het te laten werken. Net als vroeger.

Echt samen zijn lijkt me het fijnste wat er is, ik zou het zo fijn vinden om niet meer altijd zo fundamenteel alleen te zijn, maar ik vertrouw mijn eigen beoordelingsvermogen niet meer. Hoe kan dit me iedere keer weer als donderslag bij heldere hemel overvallen? Andere dingen overvallen mij nooit, ik ben gewend alles aan te voelen.

In ieder geval, ik herken het dus wel en ik vind het rot dat jij je zo eenzaam voelt. Fijn dat het een beetje helpt om hier te schrijven
Pb gestuurd.

Ik ga de laptop uitzetten. Te lang hier gezeten. Andere dingen nu.

Fijne dag allemaal, liefs!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Mooie eerlijke dingen hier geschreven.

Fijn dat je het herkent EV.

Past niet in de adventskalender maar dat geeft niet. Ook ik had kennelijk prijs!
@Hanke, gefeliciteerd! Leuke opsteker voor zo'n dag.

@Jasse, misschien dat je juist (onbewust) zulke mensen kiest omdat je dat kent? Ik weet niet hoor. Dat je je dan weer slecht kan voelen over jezelf, omdat zij er niks aan kunnen doen. Dan denk ik: ja maar jij kunt er ook niks aan doen.

@Elmervrouw. Pb ontvangen. Ik weet nog even niks te reageren. Behalve
Goed gedaan Hanke klinkt alsof je je goed bewust bent van wat je doet, heel knap.

Ik heb het ergste voor vandaag achter de rug. Nu is er alleen nog verdriet, een hele berg, wat ik absoluut niet kan plaatsen
Misschien de aanloop naar kerst, die heel anders loopt dan je een paar maanden terug voorzien had?
X
Ik vond 2016 ook niet zo'n geweldig jaar. Maar ik ben wel blij dat het straks voorbij is. Soort van beginnen met een schone lei in het nieuwe jaar. Kun jij het ook zo zien? 2017 geeft nieuwe kansen. Je gaat beter worden en je beter voelen, want daar ben je nu al heel hard mee bezig. Je wordt misschien opnieuw zwanger. Je gaat je meer thuisvoelen op je mooie nieuwe baan. Je draagt niet meer alles in je eentje. Allemaal mooie dingen lijkt mij.
X
Ja weet je, ik trap er zelf ook wel eens in. Dat alles maar mooi en altijd beter moet gaan. Soms is het gewoon een kutzooi. Dan is dat maar zo. Je verdriet mag er ook zijn natuurlijk. Ik wilde je met m'n vorige bericht troosten en daarom belichtte ik alle positieve dingen die ik bij jou zie. Maar een middag zwelgen in verdriet in een pyjama op de bank lucht soms ook wel op.
Lief van je Snowfall dat je me wilt troosten ik denk niet dat ik beter word van zwelgen in m'n verdriet

Het is wel gewoon even heel kut allemaal

En heeel moeilijk te zien dat het beter zal worden, dat hoop ik zo...
Wat het is

Het is onzin

zegt het verstand

Het is wat het is

zegt de liefde

Het is ongeluk

zegt de berekening

Het is alleen maar verdriet

zegt de angst

Het is uitzichtloos

zegt het inzicht

Het is wat het is

zegt de liefde

Het is belachelijk

zegt de trots

Het is lichtzinnigheid

zegt de voorzichtigheid

Het is onmogelijk

zegt de ervaring

Het is wat het is

zegt de liefde

Erich Fried
Die komt wel binnen Hanke..

Ben het trouwens eens met degene vanmiddag waar je afscheid van nam; je bent een kanjer
Wat een mooi gedicht.
@Hanke...mooi!

@Jasse, precies! Jij omschrijft het veel beter dan ik. Het spijt me dat jij dat ook zo voelt

@Knuf - maar het is ook gewoon best heel erg k*t als je verwacht had om 2017 in te gaan met het idee dat je een kindje zou krijgen en het nu heel anders is? Natuurlijk ben je daar verdrietig om, je rouwt om iets wat er niet meer is.

2016 was voor mij geen slecht jaar, integendeel, de meeste dingen gingen gewoon goed. Ik vond het wel een ontzettend zwaar jaar, misschien juist omdat er geen grote crises waren waar ik wat aan moest doen. Misschien dat ik daarom te veel aan nadenken toegekomen ben.

In elk geval, ik hoop echt dat 2017 voor jullie allemaal een mooi, gezond en vooral liefdevol jaar wordt!
Koontz, dat is waar.. bedankt voor je lieve wensen. Ik hoop ook op een mooi 2017 voor jou

Ik ben zo moe vandaag.. hele dag werken. Straks dan lekker vakantie..

maar moet eerst een deel van de kerstboodschappen halen, bah..

Baal ervan dat ik de supermarkt zo eng vind, dat slaat ook nergens op
Knuf, het gaat er in de supermarkt om dat jij bang bent dat andere mensen zien dat je drank koopt toch?

Kun je die gangpaden niet overslaan dan? Daar ligt verder toch weinig nuttigs

En dan kan je vriend eventueel die fles wijn voor bij het eten wel halen toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven