Paniek door de herbelevingen

26-11-2016 17:04 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Sinds enige tijd lees ik mee op het forum en ik heb nu zelf een account aangemaakt, omdat ik graag van me af wil schrijven en hoop dat er nog goede tips gegeven worden waar ik zelf niet aan denk nu.

Het delen van mijn verhaal laat ik voor nu achterwege, een lange OP zal niemand lezen. Waar het om gaat is dat ik in mijn leven traumatische gebeurtenissen meegemaakt heb; ik ben als kind misbruikt, mishandeld en verwaarloosd (binnen ons gezin de laatste 2, het eerste door een ander persoon).

Afgelopen maand heb ik wederom wat vervelends meegemaakt, ik heb inmiddels een stabiele relatie, ben nu bijna 30 jaar en was in verwachting van ons eerste kindje, uitgelopen op een miskraam.

Op zich ben ik het verdriet van de miskraam redelijk aan het verwerken. Maar door deze gebeurtenis ben ik erg getriggerd, op meerdere gebieden. Daardoor beland ik weer in herbelevingen en nachtmerries en die maken mij vreselijk angstig. Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan en valkuilen liggen op de loer. Ik wil dit graag op een goede manier aanpakken, maar hoe?! De eetbuien, het overgeven, snijden, dissociëren, etc. wil ik niet meer, daar ben ik al twee jaren van af. Maar de drang is zo groot, wat zou het opluchten.

Hulp krijg ik van een psycholoog en ik start binnenkort weer met EMDR, waar ik heel angstig voor ben, maar vast zal helpen. Tot die tijd zijn er ontelbaar veel momenten waarop ik in paniek ben, en niet wil terugvallen in het vroegere gedrag. Maar wat is het alternatief??

Bedankt voor het lezen, als het niet duidelijk is, spijt me dat, ik denk het zo goed geschreven te hebben.
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Knuffel, je hebt geen straf verdiend en je mag je medicijnen gewoon innemen.

Ideetje: vergelijk je pillen nemen maar met je wekker zetten voor morgen; iets om ervoor te zorgen dat je morgen de dag wat beter aan kunt. Daar zorgen die pillen voor. De wekker zorgt dat je op tijd opstaat. Het zijn dus beide activiteiten die je vandaag doet, maar eigenlijk over morgen gaan. En daar is wat de gedachtes je vertellen over wat je fout deed vandaag niet op van toepassing.
Truste, Snowfall!

Ik haak nu ook echt af, ben doodop. Fijne avond nog, en ik hoop dat jullie allemaal lekker zullen slapen!
quote:Rhae schreef op 21 december 2016 @ 23:07:

[...]

Dingen zijn wat ze zijn, niet goed, niet slecht, ze zijn.

Als dat zo is, is het dus niet erg als ik mezelf snijd of overgeef of volprop of op andere manieren pijn doe..?

quote:Rhae schreef op 21 december 2016 @ 23:11:

En als je het lastig hebt verdien je geen straf. Ik geef mijzelf nooit straf. Ik ken eigenlijk geen mensen die straf verdienen.

Hoe jij er nu bij zit verdien je een knuffel, aandacht en een beetje rust. Straf helpt nooit. Mensen worden bang van straf, mensen leren niets van straf, straf heeft geen énkel doel. Mensen die iemand vermoorden krijgen een gevangenisstraf. Mensen die inbreken soms ook. Mensen die slechte dingen doen verdienen straf.

Ik heb in mijn verleden heel veel slechte dingen gedaan. Ik heb m'n moeder niet kunnen redden, ik heb de dader verraden terwijl ik eerst meewerkte aan het misbruik, ik heb heel veel fouten gemaakt en heel veel goed te maken wat dat betreft.
Lees ik hier even, ontdek ik dat ik blijkbaar eetbuien heb. Nooit geweten .

Ik ben erg moe en morgen een lange dag dus ik kom hier alleen even weltruste wensen tegen jullie allemaal want jullie hebben allemaal een fijne nacht met veel knuffelbeertjes verdiend.
quote:hanke321 schreef op 21 december 2016 @ 23:11:

Ja. Al moet ik niet proberen alles te begrijpen nu want dan schiet ik er weer in.Kan ik me enigszins voorstellen. Fijn dat je weer lekker thuis bent? Laatste stuk nog gefietst?
Welterusten Tobbert

Bedankt voor je tip
quote:aaaanne schreef op 21 december 2016 @ 23:18:

Lees ik hier even, ontdek ik dat ik blijkbaar eetbuien heb. Nooit geweten .

Ik ben erg moe en morgen een lange dag dus ik kom hier alleen even weltruste wensen tegen jullie allemaal want jullie hebben allemaal een fijne nacht met veel knuffelbeertjes verdiend.Lief van jou Aaaanne, welterusten!
Heb nu het pilletje wel genomen

Omdat ik morgen nog moet werken

En het daarvoor waarschijnlijk handiger is

Alhoewel ik geen goede nacht verdiend heb na deze dag
quote:Knuffelbeertjes schreef op 21 december 2016 @ 23:17:

[...]

Als dat zo is, is het dus niet erg als ik mezelf snijd of overgeef of volprop of op andere manieren pijn doe..?

[...]

Mensen die iemand vermoorden krijgen een gevangenisstraf. Mensen die inbreken soms ook. Mensen die slechte dingen doen verdienen straf.

Ik heb in mijn verleden heel veel slechte dingen gedaan. Ik heb m'n moeder niet kunnen redden, ik heb de dader verraden terwijl ik eerst meewerkte aan het misbruik, ik heb heel veel fouten gemaakt en heel veel goed te maken wat dat betreft.

Tja, ik heb ook wel wat mensen gesproken die een moord hadden gepleegd en ook dat vond ik geen slechte mensen en die verdienden inderdaad straf voor het stuk waar ze de wet overtraden, maar niet voor hoe ze zijn als mens. Hun daden waren fout, maar de mens daarachter vond ik helemaal niet fout. Vaak waren dat ook heel beschadigde mensen die meer baat hadden bij begrip en liefde dan bij straf. Sterker nog, ik denk dat bij de meesten de straf het nog erger maakte.

En nee, ik vind je ook geen slecht mens als je jezelf snijdt, maar ik vind het wel zonde. Niemand verdient pijn en zoveel wanhoop. Dat is wat anders dan dat het 'slecht' is. ik xie dingen zelden als goed en slecht. Iets werkt of het werkt niet, snijden werkt niet, want je wilt ermee stoppen. Een pak koekjes eten werkt niet. Maar het maakt het nog niet slecht als je het wel doet. Onhandig misschien, maar we doen allemaal onhandige dinen en dat maakt je geen slecht mens.
quote:Knuffelbeertjes schreef op 21 december 2016 @ 23:17:

[...]

[...]

Mensen die iemand vermoorden krijgen een gevangenisstraf. Mensen die inbreken soms ook. Mensen die slechte dingen doen verdienen straf.

Nee dat is niet fout, dat was jouw copings mechanisme, maar dat heb je niet meer nodig.

over je tweede opmerking:

Herinner je je dat plaatje van die kip en die kuikens nog dat ik laatst postte? Dat die kuikens gewoon helemaal niets KUNNEN doen al zouden ze willen, want die kip is gewoon vele malen groter en bovendien heeft die kip grote vleugels om de kuikens tebeschermen, niet andersom?

Zoek dat plaatje er anders nog even bij een je zult zien dat jij niets fout hebt gedaan. En dat jij de beschermde vleugels van je moeder hebt gemist.
quote:Knuffelbeertjes schreef op 21 december 2016 @ 23:21:

[...]

Lief van jou Aaaanne, welterusten!:-) Dank
quote:aaaanne schreef op 21 december 2016 @ 23:23:

[...]

Nee dat is niet fout, dat was jouw copings mechanisme, maar dat heb je niet meer nodig.

over je tweede opmerking:

Herinner je je dat plaatje van die kip en die kuikens nog dat ik laatst postte? Dat die kuikens gewoon helemaal niets KUNNEN doen al zouden ze willen, want die kip is gewoon vele malen groter en bovendien heeft die kip grote vleugels om de kuikens tebeschermen, niet andersom?

Zoek dat plaatje er anders nog even bij een je zult zien dat jij niets fout hebt gedaan. En dat jij de beschermde vleugels van je moeder hebt gemist.Dat. En die kuikens zijn niet eens in staat om schade aan te richten bij die kip.
Rhae en Aaaanne, jullie woorden komen wel binnen maar landen nog niet helemaal. Toch begrijpt een deel van mij wat jullie zeggen.. ook de kip met kuikentjes..daarom mag ik nu het loslaten van mezelf.. het lijkt alsof m'n hoofd het erger maakt dan het is en steeds op zoek is naar bewijzen voor mijn slechtheid.. maar als ik jullie dan weer lees, lijkt het niet te kloppen..

Ik vind het ook moeilijk dat ik nu weer zo moeilijk loop te doen, terwijl iemanf met een beetje gezond verstand en relativeringsvermogen wel kan omgaan met een half pak koekjes en spanningen en zeurende ouders.. en ik gedraag me meteen weer zo aanstellerig en toch blijven jullie lief en begripvol... dat vind ik zo lastig te plaatsen.
Laat het voor nu lekker los, ga fijn slapen lees het desnoods morgen nog eens terug
Dank je Rhae

Welterusten allemaal
Slaap lekker Knuffelbeertjes
Goedemorgen!!

Alweer een mannending in mijn kalender en over twee dagen is hij al op
Dat is prut pruttel!

Mogge allemaalddl!

Ik was in slaap gevallen dus vandaar geen reactie meer en heb ruim 8 uur geslapen. Lijf wil niet echt maar moet echt de deur uit zo. Ben nodig op mijn werk en er is een afscheid. Jammer want mag die persoon graag!

Vanwege aankomende kerst is er toevallig vandaag heel veel onkalm eten om me heen... Zolang ik me realiseer dat het niet voor mij is en ik verder goed voor mezelf zorg....kan ik misschien wel kalm blijven zal ik niet in de obsessie schieten. Maar er geen druk op leggen. Dat werkt niet. Bidden wel (maakt niet uit naaar wat) , vreemd genoeg.

Wens jullie een dag die te doen is....
Goedemorgen allemaal.

Pruttel je vriend wordt maar goed verwend dit jaar

Ik ben uit bed. Daarmee is ook alles gezegd

Lijkt wel ghb dat spul

(als ik wel een stemmingsstoornis zou hebben zou ik daar geen eens tijd meer voor hebben, dit vloert me meteen)
Fijn dat je goed geslapen hebt Hanke, dat helpt je vandaag vast ook mee

En ook heel fijn dat je weet wat werkt!

Ik wens jou hetzelfde als je ons went maar heb er alle vertrouwen in bij jou
x
Goedemorgen allemaal!

Hè Pruttel, wat jammer dat er een mannending in je kalender zit. Wel fijn voor je vriend Ik merk dat ik me al af begin te vragen wat er in Pruttel's kalender zit, als ik 's ochtends wakker word. Dat wordt wennen over een paar dagen.

Hanke, sterkte vandaag. Een ES lijkt me in deze tijd van het jaar een nog groter drama dan in alle andere maanden. Kun je die vriend(in) die je laatst telefonisch erover sprak wat vaker bellen (je sponsor, als ik de term goed onthouden heb)?

Jouw copingsmechanisme is puur gericht op overleven, Knuffel. Daarom kijken de gedachtes alleen naar de toekomst. Daar is het gevaar; daarvoor moet je waken door goed te presteren en je aan hun regels te houden. Maar je ziet zelf ook wel een beetje dat hun waarschuwingen soms niet terecht zijn, en hun manier om jouw te beschermen een beetje té extreem is. Er is altijd iets in de toekomst waar je gedachten zich over op zullen proberen te winden; goedbedoeld, maar er zijn ook manieren om dat liever en leuker voor jezelf te doen (en dat mag!).

En ze zullen je iets anders wijs proberen te maken, maar gisteren heb je het gesprek met je vader, met je vriend, en het kerstfeestje wél goed gedaan. En dat waren wél hele spannende dingen voor je.

Succes vandaag met het voorzitten! Laatste werkdag voor de kerst?
@Hanke, ik ben niet gelovig, maar volgens mij werkt bidden voor sommigen net zo als mindfulness of een ontspanningsoefening. Even concentreren op wat is, op jezelf.

@Tobbert, misschien moeten we zulke kalenders voor elkaar gaan maken. Dan kunnen we allemaal elke dag een vakje openmaken.

Wat een leuke dingen op internet: google
xx
quote:Snowfall schreef op 22 december 2016 @ 09:48:

@Tobbert, misschien moeten we zulke kalenders voor elkaar gaan maken. Dan kunnen we allemaal elke dag een vakje openmaken.

Wat een leuke dingen op internet: googleDat ziet er leuk uit! Moeten we advent wel verplaatsen of nog een jaar wachten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven