Paniek door de herbelevingen
zaterdag 26 november 2016 om 17:04
Hallo,
Sinds enige tijd lees ik mee op het forum en ik heb nu zelf een account aangemaakt, omdat ik graag van me af wil schrijven en hoop dat er nog goede tips gegeven worden waar ik zelf niet aan denk nu.
Het delen van mijn verhaal laat ik voor nu achterwege, een lange OP zal niemand lezen. Waar het om gaat is dat ik in mijn leven traumatische gebeurtenissen meegemaakt heb; ik ben als kind misbruikt, mishandeld en verwaarloosd (binnen ons gezin de laatste 2, het eerste door een ander persoon).
Afgelopen maand heb ik wederom wat vervelends meegemaakt, ik heb inmiddels een stabiele relatie, ben nu bijna 30 jaar en was in verwachting van ons eerste kindje, uitgelopen op een miskraam.
Op zich ben ik het verdriet van de miskraam redelijk aan het verwerken. Maar door deze gebeurtenis ben ik erg getriggerd, op meerdere gebieden. Daardoor beland ik weer in herbelevingen en nachtmerries en die maken mij vreselijk angstig. Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan en valkuilen liggen op de loer. Ik wil dit graag op een goede manier aanpakken, maar hoe?! De eetbuien, het overgeven, snijden, dissociëren, etc. wil ik niet meer, daar ben ik al twee jaren van af. Maar de drang is zo groot, wat zou het opluchten.
Hulp krijg ik van een psycholoog en ik start binnenkort weer met EMDR, waar ik heel angstig voor ben, maar vast zal helpen. Tot die tijd zijn er ontelbaar veel momenten waarop ik in paniek ben, en niet wil terugvallen in het vroegere gedrag. Maar wat is het alternatief??
Bedankt voor het lezen, als het niet duidelijk is, spijt me dat, ik denk het zo goed geschreven te hebben.
Sinds enige tijd lees ik mee op het forum en ik heb nu zelf een account aangemaakt, omdat ik graag van me af wil schrijven en hoop dat er nog goede tips gegeven worden waar ik zelf niet aan denk nu.
Het delen van mijn verhaal laat ik voor nu achterwege, een lange OP zal niemand lezen. Waar het om gaat is dat ik in mijn leven traumatische gebeurtenissen meegemaakt heb; ik ben als kind misbruikt, mishandeld en verwaarloosd (binnen ons gezin de laatste 2, het eerste door een ander persoon).
Afgelopen maand heb ik wederom wat vervelends meegemaakt, ik heb inmiddels een stabiele relatie, ben nu bijna 30 jaar en was in verwachting van ons eerste kindje, uitgelopen op een miskraam.
Op zich ben ik het verdriet van de miskraam redelijk aan het verwerken. Maar door deze gebeurtenis ben ik erg getriggerd, op meerdere gebieden. Daardoor beland ik weer in herbelevingen en nachtmerries en die maken mij vreselijk angstig. Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan en valkuilen liggen op de loer. Ik wil dit graag op een goede manier aanpakken, maar hoe?! De eetbuien, het overgeven, snijden, dissociëren, etc. wil ik niet meer, daar ben ik al twee jaren van af. Maar de drang is zo groot, wat zou het opluchten.
Hulp krijg ik van een psycholoog en ik start binnenkort weer met EMDR, waar ik heel angstig voor ben, maar vast zal helpen. Tot die tijd zijn er ontelbaar veel momenten waarop ik in paniek ben, en niet wil terugvallen in het vroegere gedrag. Maar wat is het alternatief??
Bedankt voor het lezen, als het niet duidelijk is, spijt me dat, ik denk het zo goed geschreven te hebben.
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.

donderdag 22 december 2016 om 17:51
Nee, niet achterlijk! Juist heel verdrietig.
Ga dan maar fijn samen met je vriend, hij helpt je graag, dat weet ik zeker.
Ik vind het ook altijd fijn om mijn partner te helpen.
En mijn vriend helpt mij HEEL graag, juist omdat ik bijna nooit hulp vraag is hij altijd blij dat hij wat voor me kan doen. Dat zal met jouw vriend niet anders zijn
Geloof dat maar gewoon oke?
( ik zie je alweer schrijven: Tuurlijk helpen mensen jou graag, maar mij niet, want dat is anders.... NEE, is niet anders )
Ga dan maar fijn samen met je vriend, hij helpt je graag, dat weet ik zeker.
Ik vind het ook altijd fijn om mijn partner te helpen.
En mijn vriend helpt mij HEEL graag, juist omdat ik bijna nooit hulp vraag is hij altijd blij dat hij wat voor me kan doen. Dat zal met jouw vriend niet anders zijn
Geloof dat maar gewoon oke?
( ik zie je alweer schrijven: Tuurlijk helpen mensen jou graag, maar mij niet, want dat is anders.... NEE, is niet anders )

donderdag 22 december 2016 om 18:19
Bij dingen die ik eng vind, sta ik mezelf af en toe toe deze dingen te vermijden. Zolang je niet altijd gaat vermijden, kan dat best. Maak een account aan bij de Albert Heijn en ga lekker online bestellen. Dat mag best een keer. En dan zie je later wel weer verder.
Je bent in therapie, de supermarktbezoekjes kun je dan misschien samen aanpakken. Misschien wel een goede voor de EMDR?
Je bent in therapie, de supermarktbezoekjes kun je dan misschien samen aanpakken. Misschien wel een goede voor de EMDR?
donderdag 22 december 2016 om 18:37
Bedankt Koontz, helaas moest dit wel vandaag.. ik ga morgen en overmorgen al helemaal niet de drukte in.
Pruttel dank je wel.
Gedachten zeggen nu overgeven, nog meer eten, snijden of drank drinken...
Snowfall ja dit wordt vast, als ik het aandurf, een emdr ding? Alhoewel het misschien niet erg genoeg is... de herinneringen..
App ga ik vanaf volgende week gebruiken, dank je wel
Pruttel dank je wel.
Gedachten zeggen nu overgeven, nog meer eten, snijden of drank drinken...
Snowfall ja dit wordt vast, als ik het aandurf, een emdr ding? Alhoewel het misschien niet erg genoeg is... de herinneringen..
App ga ik vanaf volgende week gebruiken, dank je wel
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 22-12-2016 19:35
Reden: Stom verhaal
Reden: Stom verhaal
% gewijzigd

donderdag 22 december 2016 om 18:43
Knuff je hebt dat andere halve pak koekjes opgegeten. Zou je kunnen denken het was ook eigenlijk etenstijd dus ik had honger? Dat mag gewoon, eten als je honger hebt is niets mis mee. Het is beter hartstikke knap dat je het wel gedaan hebt, de helft van de boodschappen zijn binnen, knapperd!
En ik vond het echt een bizar idee van de poh en de eerste keer dat ik hey probeerde werd ik er vreselijk zenuwachtig van, maar tetris helpt echt om wat afleiding te vinden als de herbelevingen overspoelen (vooral 's nachts als ik van mezelf niet mag forummen is het wel een middel). Ik krijg het er niet helemaal mee weg, maar ik ga minder heftig op dat moment kopje onder.
En ik vond het echt een bizar idee van de poh en de eerste keer dat ik hey probeerde werd ik er vreselijk zenuwachtig van, maar tetris helpt echt om wat afleiding te vinden als de herbelevingen overspoelen (vooral 's nachts als ik van mezelf niet mag forummen is het wel een middel). Ik krijg het er niet helemaal mee weg, maar ik ga minder heftig op dat moment kopje onder.
donderdag 22 december 2016 om 18:51
Ik ben er ook weer.
Wat een mooi gedicht, Hanke (ik kende het al, maar fijn om weer eens te lezen).
Knap Knuf, van je boodschappen. Ik moet al helemaal niet denken aan kerstboodschappen. Gelukkig hoef ik er nu niks mee. Gewoon in mijn eentje, haha, ik doe wat ik wil. Yeah! (Sorry.)
Wat een mooi gedicht, Hanke (ik kende het al, maar fijn om weer eens te lezen).
Knap Knuf, van je boodschappen. Ik moet al helemaal niet denken aan kerstboodschappen. Gelukkig hoef ik er nu niks mee. Gewoon in mijn eentje, haha, ik doe wat ik wil. Yeah! (Sorry.)
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
donderdag 22 december 2016 om 19:20
Elmervrouw ha ha goed zo, lekker doen wat je wilt, natuurlijk mag je daar blij mee zijn.
Ik Kijk graag the grinch zo'n heerlijke foute kerst film
Misschien ga ik die lekker na kerst kijken en dan m'n pyjama dag(en) houden
Ik Kijk graag the grinch zo'n heerlijke foute kerst film
Misschien ga ik die lekker na kerst kijken en dan m'n pyjama dag(en) houden
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 22-12-2016 19:38
Reden: Overbodige info
Reden: Overbodige info
% gewijzigd
donderdag 22 december 2016 om 19:49
Heb je andere hobby's Elmervrouw?
Ik ben blij dat je hier nog schrijft.
Heb het gevoel iedereen weggejaagd te hebben met mijn negatieve gezeur vandaag
Nu gaat het even beter... met mij dan...
Boodschappen zitten er namelijk op
Nu wel pijn van de spanningen
En ruzie
Hoort er bij
Maar gaat dus wel goed met mij (wil nu eens wat positiefs neerzetten).
Ik ben blij dat je hier nog schrijft.
Heb het gevoel iedereen weggejaagd te hebben met mijn negatieve gezeur vandaag
Nu gaat het even beter... met mij dan...
Boodschappen zitten er namelijk op
Nu wel pijn van de spanningen
En ruzie
Hoort er bij
Maar gaat dus wel goed met mij (wil nu eens wat positiefs neerzetten).
donderdag 22 december 2016 om 20:10
Jij denkt mensen weg te jagen doordat het je gelukt is boodschappen te halen?
Nee, hoor. Ik ben er nog. Boodschappen doen in deze tijd van het jaar is best hels, zelfs voor mensen die niet bang zijn voor supermarkten.
Ik heb ook boodschappen gedaan. Nog niet alles in huis, maar ik verdeel het sjouwen. Niet dat ik zoveel bijzonders nodig heb, hoor. Ik eet gewoon makkelijk met de kerst, maar wel lekker. (Eén dag alleen, de andere bij familie.) Voor de rest van de week ook simpel eten. Werd na het boodschappen halen helemaal flauw. Gelukkig hoefde ik niet te fietsen. Heb als een bejaarde de bus naar huis genomen. Weet niet wat het was. Misschien een voorbode van de griep? Of misschien gewoon te weinig gegeten. Geen idee. Nu gaat het beter.
Ik kijk met kerst altijd naar de Lord of the Rings. Da's lekker drie avonden. Voor wie meer van de romantische komedies is Love Actuallly vanavond op de tv.

Ik heb ook boodschappen gedaan. Nog niet alles in huis, maar ik verdeel het sjouwen. Niet dat ik zoveel bijzonders nodig heb, hoor. Ik eet gewoon makkelijk met de kerst, maar wel lekker. (Eén dag alleen, de andere bij familie.) Voor de rest van de week ook simpel eten. Werd na het boodschappen halen helemaal flauw. Gelukkig hoefde ik niet te fietsen. Heb als een bejaarde de bus naar huis genomen. Weet niet wat het was. Misschien een voorbode van de griep? Of misschien gewoon te weinig gegeten. Geen idee. Nu gaat het beter.
Ik kijk met kerst altijd naar de Lord of the Rings. Da's lekker drie avonden. Voor wie meer van de romantische komedies is Love Actuallly vanavond op de tv.

donderdag 22 december 2016 om 20:13
Je hebt niemand weggejaagd knuffel. Het zijn nu gewoon voor veel mensen bizar drukke dagen. Alles wat nog even moet voor de kerst enz.
Fijn dat je je iets beter voelt, maar ik hoop dat je je ook echt wel ok voelt en niet dat je dat afrit omdat je bent bent te negatief te zijn. Je mag er met elk gevoel zijn hé. Mooi als je je fijner voelt maar je bent ook prima als dat niet zo is
Fijn dat je je iets beter voelt, maar ik hoop dat je je ook echt wel ok voelt en niet dat je dat afrit omdat je bent bent te negatief te zijn. Je mag er met elk gevoel zijn hé. Mooi als je je fijner voelt maar je bent ook prima als dat niet zo is
donderdag 22 december 2016 om 20:21
Tobbert fijn dat het nu beter gaat maar even rustig aan doen dus. Goede filmtips, ik ben breed geïnteresseerd maar vind LOTR nu te moeilijk om te volgen. En kan het niet uitstaan dat ik delen van een film mis. Als ik afdwaal, spoel ik weer terug zodat ik alles wel meegekregen heb, best wel erg ha ha. Jouw kerst klinkt fijn hoor!
Sunemom ik denk niet dat ik er met elk gevoel mag zijn als dat negatieve steeds zo overheerst.. jullie willen ook wel eens wat vrolijks lezen...
Sunemom ik denk niet dat ik er met elk gevoel mag zijn als dat negatieve steeds zo overheerst.. jullie willen ook wel eens wat vrolijks lezen...
donderdag 22 december 2016 om 20:22

donderdag 22 december 2016 om 20:24
Ik ben heel druk daarom wat stil maar mij kan je ook niet wegjagen hoor Knuffel! Ik hoop niet dat je je verplicht gaat voelen om positieve dingen te zeggen want alle gevoelens en gedachten mogen hier zijn.
Wat fijn dat je de boodschappen achter de rug hebt. Ik kan me wel voorstellen dat die opmerking van je vriend heel hard aankwam moeilijk dat je elkaar soms even niet kunt vinden als je elkaar juist zo nodig hebt.
Mooi gedicht was dat vandaag Hanke
Wat fijn dat je de boodschappen achter de rug hebt. Ik kan me wel voorstellen dat die opmerking van je vriend heel hard aankwam moeilijk dat je elkaar soms even niet kunt vinden als je elkaar juist zo nodig hebt.
Mooi gedicht was dat vandaag Hanke
donderdag 22 december 2016 om 20:34
quote:hanke321 schreef op 22 december 2016 @ 20:26:
He he wie was hier nu eigenwijs? !
Ik hang op de bank. Lijf wil niet. Naar zingen gaan gaat dus ook niet. Kan niet nog meer prikkels van anderen aan. Heb buikspasmen. Au. Geen zin in wéér medicatie. Maar ja. Als ik die strijd aanga dan wil ik weer eetbui eten. En ga ik in die obsessie zitten.Tankstation is vlakbij en nog lang open.... Blegh.
knap dat je toch je medicatie neemt (denk ik, dat je dat neemt?)
Klinkt als best wel een strijd...
Zo. Lekker negatief. Toch? Of deel ik eerlijk wat er is? Jij mag kiezen....Niet vergelijkbaar.
He he wie was hier nu eigenwijs? !
Ik hang op de bank. Lijf wil niet. Naar zingen gaan gaat dus ook niet. Kan niet nog meer prikkels van anderen aan. Heb buikspasmen. Au. Geen zin in wéér medicatie. Maar ja. Als ik die strijd aanga dan wil ik weer eetbui eten. En ga ik in die obsessie zitten.Tankstation is vlakbij en nog lang open.... Blegh.
knap dat je toch je medicatie neemt (denk ik, dat je dat neemt?)
Klinkt als best wel een strijd...
Zo. Lekker negatief. Toch? Of deel ik eerlijk wat er is? Jij mag kiezen....Niet vergelijkbaar.
donderdag 22 december 2016 om 20:48