Q&A Religie

02-01-2017 11:33 1212 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een mooi gesprek op de Actueel-Pijler, wil ik graag dit topic openen.

Mijn idee is dat dit een plaats is waar forummers elkaar vragen kunnen stellen over religie en hoe dat ervaren wordt door anderen (of juist niet).

Het is misschien overbodig om te zeggen, maar het is een zeer persoonlijk en gevoelig onderwerp. Daarom wil ik heel graag vragen of er respectvol gereageerd kan worden, en we bereid kunnen zijn naar elkaar te luisteren. Verschillende meningen en visies zijn van harte welkom, maar val elkaar er alsjeblieft niet op aan.

TO trapt af met de eerste vraag:

Een algemene, hoe zijn de gelovige forummers met religie in aanraking gekomen?
Het leukste van de oude religies vind ik overigens de menselijkheid van de Goden en Godinnen. En opvallend is hoe de lessen over moraal etc. weinig gewijzigd zijn tov. moderne religies.

Zoals IJdelheid een zonde is, en Narcissus verdronk bij het bewonderen van zijn reflectie.
quote:Pinarcik schreef op 08 januari 2017 @ 11:51:

We zouden ook ervoor kunnen kiezen om die arme mensen met veilige boten hiernaar toe te brengen zodat zij ook kunnen genieten van de welvaart en een veilige leefomgeving, zodat ze ze niet in verdrinkingsnood hoeven te verkeren vanwege de onveilige rubberenbootjes. Maar dat doen we niet hé want owee dat ze ons geluk afpakken. En nee hoor de mens is niet slecht, had God ons maar ons geen egoïsme moeten geven.Hou alsjeblieft je gemak zeg

We zouden ook ervoor kunnen kiezen om die arme mensen met veilige boten hiernaar toe te brengen zodat zij ook kunnen genieten van de welvaart en een veilige leefomgeving, zodat ze ze niet in verdrinkingsnood hoeven te verkeren vanwege de onveilige rubberenbootjes. Maar dat doen we niet hé want owee dat ze ons geluk afpakken. En nee hoor de mens is niet slecht, had God ons maar ons geen egoïsme moeten geven.Wie zijn we? Vind je het reëel om van 'we' te verlangen dat 'ze' alle hongerlijders te redden?
quote:Pinarcik schreef op 08 januari 2017 @ 11:33:

[...]

En mag ik het gore lef hebben om te zeggen dat deze ellende wordt veroorzaakt door de westerse politieke leiders, de oneerlijke verdeling an welvaart, egoïsme van de westerse wereld. Als jij bijvoorbeeld accepteert dat dat Afrikanen voor 25 cent 8 uur per dag moeten voor een paar sportschoenen voor jou, moet je die onrechtvaardigheid niet afschuiven op God. Wat had je gewild dan? Dat God of een engel op die vuilnisbelt zou verschijnen met een toverstok in zn hand en al die gorigheid zou omtoveren in een heerlijk maaltijd. Droom maar lekker verder !

Als God dat zou doen denk ik wel dat er ten eerste veel meer mensen zouden geloven en ten tweede ook veel meer zouden willen aannemen dat die God een liefdevol figuur is. Waarom zou God dat eigenlijk niet doen? Doe mensen op die vuilnisbelt kunnen toch niets doen aan hun lijden?

Jij zegt droom lekker verder, maar kan je je voorstellen dat dat voor veel mensen precies andersom is? Dat het gebrek aan reactie van God een bewijs van het niet bestaan is.

We zouden ook ervoor kunnen kiezen om die arme mensen met veilige boten hiernaar toe te brengen zodat zij ook kunnen genieten van de welvaart en een veilige leefomgeving, zodat ze ze niet in verdrinkingsnood hoeven te verkeren vanwege de onveilige rubberenbootjes. Maar dat doen we niet hé want owee dat ze ons geluk afpakken. En nee hoor de mens is niet slecht, had God ons maar ons geen egoïsme moeten geven.

Dat is toch een illustratie van de vrije keuze? En toont aan hoe dat een zegen en een vloek kan zijn. Maar ongeacht welke kant de balans naar uitslaat, in mijn optiek is het, als er een God is, dan hij die eindverantwoordelijk is omdat hij die keuzevrijheid gegeven heeft.

Maar ik denk eerder dat de mens van nature gericht is op zelfbehoud. En ook dat kan zowel goed als slecht uitpakken voor de mensen om hem/haar heen.
quote:Dormouse schreef op 08 januari 2017 @ 11:47:

[...]

Ik vind het fantastisch en een mooie illustratie van hoe religie en Goden gebruikt werden om te verklaren waar rationeel geen uitleg voor was.

En ook is het heerlijk leesvoer, spanning, sensatie, over the top en soms ronduit bizar. Zoals het scheppen van de mensenwereld door het in elkaar rammen van het hoofd van een reus bijvoorbeeld haha.

Maar de Griekse is ook prachtig

Bij de Grieken had je ook reuzen! Prometheus was een reus.

Dat is een van mijn lievelingsverhalen. Zijn suffe broer epimetheus moet de eigenschappen over al wat leeft verdelen, maar als de mens aan de beurt is heeft hij alles al weggegeven. De mens dwaalt dus een beetje rond over de aarde zonder dat ze echt iets kunnen of doen. Prometheus steelt dan het vuur van de goden. En Zeus is dan helemaal laaiend natuurlijk. En dan krijgt ie voor eeuwig straf. Prometheus heeft zich opgeofferd voor onze verlichting.
quote:Pinda-Kaas schreef op 08 januari 2017 @ 11:58:

[...]

Dat is een van mijn lievelingsverhalen. Zijn suffe broer epimetheus moet de eigenschappen over al wat leeft verdelen, maar als de mens aan de beurt is heeft hij alles al weggegeven. De mens dwaalt dus een beetje rond over de aarde zonder dat ze echt iets kunnen of doen. Prometheus steelt dan het vuur van de goden. En Zeus is dan helemaal laaiend natuurlijk. En dan krijgt ie voor eeuwig straf. Prometheus heeft zich opgeofferd voor onze verlichting.

Laaiend

Krijg meteen zin om ze weer te lezen, ga het straks eens opzoeken als ik koffie ga zetten.

[...]

En mag ik het gore lef hebben om te zeggen dat deze ellende wordt veroorzaakt door de westerse politieke leiders, de oneerlijke verdeling an welvaart, egoïsme van de westerse wereld. Als jij bijvoorbeeld accepteert dat dat Afrikanen voor 25 cent 8 uur per dag moeten voor een paar sportschoenen voor jou, moet je die onrechtvaardigheid niet afschuiven op God. Wat had je gewild dan? Dat God of een engel op die vuilnisbelt zou verschijnen met een toverstok in zn hand en al die gorigheid zou omtoveren in een heerlijk maaltijd. Droom maar lekker verder !

Misschien kun je even vragen aan het waarom mijn neefje van 5 moest overlijden aan een hersentumor? Waarom hij het merendeel van zijn leven heeft moeten lijden? Wat daar het grote plan achter was?

Of was dat ook ergens onze schuld?

[...]

Mis! Het "Westen" heeft juist meer welvaart gegenereerd, ook in de armste landen. Voor de Industriele Revolutie leefde nagenoeg iedereen op of onder het bestaansminimum. Dankzij technische vernieuwing, medicijnen en dergelijke zijn er nu meer mensen goed gevoed dan 300 jaar geleden. We zijn er nog lang niet zoals Kenya laat zien, maar we zitten op de goede richting. Ook in Afrika is dankzij (westerse) medicijnen de levensverwachting flink toegenomen en de honger verminderd. Het Westen is niet zozeer rijk geworden door te plunderen (koloniale handel was maar een klein deel van het BBP) maar door eigen arbeid in Europa zelf.

Juist door het blijven hangen in verouderde tradities en een rigide godsbeeld wordt vooruitgang belemmerd.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
quote:MaryCrawley schreef op 08 januari 2017 @ 11:55:

[...]

Als God dat zou doen denk ik wel dat er ten eerste veel meer mensen zouden geloven en ten tweede ook veel meer zouden willen aannemen dat die God een liefdevol figuur is. Waarom zou God dat eigenlijk niet doen? Doe mensen op die vuilnisbelt kunnen toch niets doen aan hun lijden?

Jij zegt droom lekker verder, maar kan je je voorstellen dat dat voor veel mensen precies andersom is? Dat het gebrek aan reactie van God een bewijs van het niet bestaan is.Nee sorry ik heb dat echt niet. Ik schuif het voortbestaan van ellende niet af op God maar op de mens. Er zijn mensen die juist wel van alles doen om armen te helpen, die worden er dik vet voor beloond door God. En er zijn mensen die beweren dat God een sadistisch wezen is zonder zelf van enige betekenis te zijn voor de hulpbehoevenden. Die krijgen op hun beurt een reactie op hun gedrag. Zo zie ik het en ik weet dat velen hier niet blij zijn met mijn manier van denken, dus ik ben even weg
quote:Pinda-Kaas schreef op 08 januari 2017 @ 11:58:

[...]

Dat is een van mijn lievelingsverhalen. Zijn suffe broer epimetheus moet de eigenschappen over al wat leeft verdelen, maar als de mens aan de beurt is heeft hij alles al weggegeven. De mens dwaalt dus een beetje rond over de aarde zonder dat ze echt iets kunnen of doen. Prometheus steelt dan het vuur van de goden. En Zeus is dan helemaal laaiend natuurlijk. En dan krijgt ie voor eeuwig straf. Prometheus heeft zich opgeofferd voor onze verlichting.Uit wraak schiep Zeus voor Prometheus een vrouw, de nieuwsgierige Pandora, die haar doos opent en daarmee de wereld infecteert met het Kwaad. Typerend voor de Grieken schuiven ze dat op het bordje van de vrouw. Het christendom noemt haar Eva.
quote:Damselindistress schreef op 08 januari 2017 @ 11:28:

Mijn dochter van 7 gelooft niet. Op de vragen die ze stelde had de dominee van mijn vader ook geen antwoord. Ze vroeg zich af waarom God de ene persoon wel beter maakt, maar de ander niet. Waarom heeft de een wel veel pijn en de ander niet? Als God alles kan oplossen.... want dat zeggen ze op school....waarom lost hij oorlog dan niet op? Waarom is de bijbel zo oud en is er in de tussentijd niets nieuws geschreven en gebeurd?

Op een kinderfeestje deed ze een spelletje.... we starten met een zin en vertellen die door.. wat is de zin aan het eind van de kring. De zin is in veel gevallen niet helemaal hetzelfde aan het eind van de kring. Dat was hier ook zo. Nou mama...misschien is dat met de bijbel ook wel gebeurd want toen hadden ze geen computers.

Nee...zegt dochter. Ik denk niet dat ik geloof.

Jij hebt een wijze dochter.

Mooi hoe ze hierover heeft nagedacht, erover heeft gepraat met 'deskundigen' en daar een conclusie uithaalt.
quote:Pinarcik schreef op 08 januari 2017 @ 12:16:

[...]

Nee sorry ik heb dat echt niet. Ik schuif het voortbestaan van ellende niet af op God maar op de mens. Er zijn mensen die juist wel van alles doen om armen te helpen, die worden er dik vet voor beloond door God. En er zijn mensen die beweren dat God een sadistisch wezen is zonder zelf van enige betekenis te zijn voor de hulpbehoevenden. Die krijgen op hun beurt een reactie op hun gedrag. Zo zie ik het en ik weet dat velen hier niet blij zijn met mijn manier van denken, dus ik ben even weg

En mensen die door het leed in de wereld niet in God geloven, maar wel van betekenis zijn voor de hulpbehoevenden?

Er zijn meer smaken dan A of B natuurlijk.

Edit; heb je de linkjes nog bekeken trouwens? En wat vind je van hoe er vertelt wordt over hoe Odin zijn oog opofferde tov. wat jij aanhaalde over het opgeven van zicht voor kennis?

[...]

Nee sorry ik heb dat echt niet. Ik schuif het voortbestaan van ellende niet af op God maar op de mens. Er zijn mensen die juist wel van alles doen om armen te helpen, die worden er dik vet voor beloond door God. En er zijn mensen die beweren dat God een sadistisch wezen is zonder zelf van enige betekenis te zijn voor de hulpbehoevenden. Die krijgen op hun beurt een reactie op hun gedrag. Zo zie ik het en ik weet dat velen hier niet blij zijn met mijn manier van denken, dus ik ben even weg

Typerend vind ik dit.

Je weet niets van oude godsdiensten en als iemand daar aan refereert dan doe je die af als 'sprookjes'. Over hoogmoed gesproken.

Het sprookje waar je zelf in gelooft, probeer je als zaligmakend te verkopen, waarbij je geen respect laat blijken voor mensen met een andere mening.

En als je dan merkt dat het verkopen van je sprookje hier niet zo best wil lukken, dan neem je de benen.

Mooi Nederlands spreekwoord: Veel geschreeuw maar weinig wol.
quote:Barbaa schreef op 08 januari 2017 @ 12:23:

[...]

Typerend vind ik dit.

Je weet niets van oude godsdiensten en als iemand daar aan refereert dan doe je die af als 'sprookjes'. Over hoogmoed gesproken.

Het sprookje waar je zelf in gelooft, probeer je als zaligmakend te verkopen, waarbij je geen respect laat blijken voor mensen met een andere mening.

En als je dan merkt dat het verkopen van je sprookje hier niet zo best wil lukken, dan neem je de benen.

Mooi Nederlands spreekwoord: Veel geschreeuw maar weinig wol.Inderdaad. En voor de rest ook eens.
quote:Carabosse schreef op 08 januari 2017 @ 12:16:

[...]

Uit wraak schiep Zeus voor Prometheus een vrouw, de nieuwsgierige Pandora, die haar doos opent en daarmee de wereld infecteert met het Kwaad. Typerend voor de Grieken schuiven ze dat op het bordje van de vrouw. Het christendom noemt haar Eva.

Nou, zo ging het niet helemaal. Prometheus weigerde haar, en toen werd ze aangeboden aan Epimetheus.

Hij viel voor haar schoonheid en trouwde toch met haar. Zij kregen het 'vat' als huwelijkscadeau.

Maar idd typerend voor de grieken om de schuld weer bij de vrouw neer te leggen.

[...]

Zo zie ik het en ik weet dat velen hier niet blij zijn met mijn manier van denken, dus ik ben even weg Je mag denken wat jij wilt denken, alleen je komt agressief uit de hoek en dat vind ik inderdaad niet leuk.

[...]

Er zijn ook heel veel niet-gelovigen die hele goede daden doen en armen helpen. Hoe zie je dat?

En je zei net ook iets over 'bewust kiezen voor ongelovigheid'. Daar is al eerder iets over geschreven en een vraag over gesteld en ik ben daar nog steeds heel nieuwsgierig naar. Voor mij is niet geloven geen keuze. Ik kán niet in jouw God geloven. Wat vind je daarvan?

Die laatste vraag is wat mij betreft naar alle gelovige mensen .
quote:MaryCrawley schreef op 08 januari 2017 @ 12:39:

[...]

Er zijn ook heel veel niet-gelovigen die hele goede daden doen en armen helpen. Hoe zie je dat?

En je zei net ook iets over 'bewust kiezen voor ongelovigheid'. Daar is al eerder iets over geschreven en een vraag over gesteld en ik ben daar nog steeds heel nieuwsgierig naar. Voor mij is niet geloven geen keuze. Ik kán niet in jouw God geloven. Wat vind je daarvan?

Die laatste vraag is wat mij betreft naar alle gelovige mensen .Ik weet dat je dat niet zomaar kan en een half jaar geleden had ik ook de schijt aan God, heilige boeken, profeten e.d. Na het lezen van de Koran is dat geheel verandert. Daarom raad ik het een ieder aan, niet gelovig worden, maar gewoon eens lezen. En trouwens niet alleen de Koran maar ook de Bijbel, Tora of andere boeken. Kortom op onderzoek uitgaan en niet onwetend van alles gaan roepen.
quote:Pinarcik schreef op 08 januari 2017 @ 12:51:

[...]

Ik weet dat je dat niet zomaar kan en een half jaar geleden had ik ook de schijt aan God, heilige boeken, profeten e.d. Na het lezen van de Koran is dat geheel verandert. Daarom raad ik het een ieder aan, niet gelovig worden, maar gewoon eens lezen. En trouwens niet alleen de Koran maar ook de Bijbel, Tora of andere boeken. Kortom op onderzoek uitgaan en niet onwetend van alles gaan roepen.Ik heb ze gelezen, en overigens nooit "schijt" eraan gehad, en ben nog steeds niet religieus. Er zijn meer opties dan die uitersten. Wat je in dit topic duidelijk kan lezen qua de diversiteit van de reacties. Noch is iedereen hier onwetend.
Ik ben christen van huis uit en weet iets van oude godsdiensten. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Horus is maagdelijk ontvangen uit Isis. Zijn vader Osiris is (min of meer) uit de doden opgestaan. Ook Boeddha is maagdelijk ontvangen. Het verband tussen Pandora en Eva ken ik ook.

Als amateur Egyptoloog heb ik diverse boeken gelezen over de mogelijkheid dat Achnaton en Mozes dezelfde waren, Toetmoses 2 zou David kunnen zijn, Ramses 2 koning Salomo en nog veel meer. Ga ik daardoor twijfelen aan de bijbel? Nee, ik vind die overeenkomsten juist heel boeiend!

[...]

Doei!

Ik hoop voor jou dat je een 15 jarig pubertje bent en dat dat de verklaring is voor je ongenuanceerde meningen en zwart-wit denken
quote:amarna schreef op 08 januari 2017 @ 12:58:

Ik ben christen van huis uit en weet iets van oude godsdiensten. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Horus is maagdelijk ontvangen uit Isis. Zijn vader Osiris is (min of meer) uit de doden opgestaan. Ook Boeddha is maagdelijk ontvangen. Het verband tussen Pandora en Eva ken ik ook.

Als amateur Egyptoloog heb ik diverse boeken gelezen over de mogelijkheid dat Achnaton en Mozes dezelfde waren, Toetmoses 2 zou David kunnen zijn, Ramses 2 koning Salomo en nog veel meer. Ga ik daardoor twijfelen aan de bijbel? Nee, ik vind die overeenkomsten juist heel boeiend!Wat intressant! Kun je mij een paar titels aanraden? De theorieën klinken bekend, maar vooralsnog heb ik mij er niet in verdiept al zou ik dat graag willen
quote:oudebaas schreef op 08 januari 2017 @ 12:12:

[...]

Mis! Het "Westen" heeft juist meer welvaart gegenereerd, ook in de armste landen. Voor de Industriele Revolutie leefde nagenoeg iedereen op of onder het bestaansminimum. Dankzij technische vernieuwing, medicijnen en dergelijke zijn er nu meer mensen goed gevoed dan 300 jaar geleden. We zijn er nog lang niet zoals Kenya laat zien, maar we zitten op de goede richting. Ook in Afrika is dankzij (westerse) medicijnen de levensverwachting flink toegenomen en de honger verminderd. Het Westen is niet zozeer rijk geworden door te plunderen (koloniale handel was maar een klein deel van het BBP) maar door eigen arbeid in Europa zelf.

Juist door het blijven hangen in verouderde tradities en een rigide godsbeeld wordt vooruitgang belemmerd.

Altijd zo grappig om de schuld bij het westen te leggen, terwijl de Arabieren met name Afrika hebben verziekt (en de Afrikanen zelf). The west is the best in alle opzichten.

On topic: Oosters Orthodox opgevoed, geloof niet, heb wel soort van 'innerlijk christen' in mij, meer uit nostalgie en ook cultureel natuurlijk (muziek, kunst). Het is niet eens een kwestie van niet willen want ik zou willen dat ik bij een gemeenschap hoorde, maar ik kan gewoon iets totaal onlogisch niet aan vaarden.
quote:Pinarcik schreef op 08 januari 2017 @ 12:51:

[...]

Ik weet dat je dat niet zomaar kan en een half jaar geleden had ik ook de schijt aan God, heilige boeken, profeten e.d. Na het lezen van de Koran is dat geheel verandert. Daarom raad ik het een ieder aan, niet gelovig worden, maar gewoon eens lezen. En trouwens niet alleen de Koran maar ook de Bijbel, Tora of andere boeken. Kortom op onderzoek uitgaan en niet onwetend van alles gaan roepen.

Dat is wel een behoorlijke aanname die je daar doet. Ik bén op onderzoek gegaan, ik verdiep me hier al meer dan 35 jaar in en ik heb de volledige koran en bijbel gelezen. En nog veel meer. Ik roep dus niet onwetend van alles. Ik ga er vanuit dat je het niet zo bedoelt maar dat komt behoorlijk onaardig over. Heel veel niet gelovige mensen hebben zich wel enorm verdiept dus je kan niet-gelovig zijn niet automatisch verklaren met een gebrek aan kennis.

Alles wat ik heb gelezen heeft mij alleen maar bevestigd in dat het geen keuze is. En met geen keuze bedoel ik niet eens 'niet zomaar', maar oprecht dat ik met geen mogelijkheid in God kan geloven. Zoals ik al eerder schreef, net zoals dat ik niet ineens kan kiezen om paarse ogen kan hebben, zo onmogelijk. Ook al zou ik wekelijks naar de kerk/moskee/etc gaan en dagelijks in een heilig boek lezen en alle gebruiken en regels volgen, het zou nep blijven. En dat is niet slecht of onaardig bedoeld, ik kan het simpelweg niet, ook niet als ik het zelf heel graag zou willen.

Dus, nu je deze kennis hebt en weet dat ik dit niet uit de lucht grijp. Hoe kijk jij hier tegenaan? Ervaar jij het dan nog dat ik bewust jouw god afwijs? Wat vind je ervan dat mensen met heel veel kennis en achtergrond geloven als onmogelijk ervaren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven