Q&A Religie

02-01-2017 11:33 1212 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een mooi gesprek op de Actueel-Pijler, wil ik graag dit topic openen.

Mijn idee is dat dit een plaats is waar forummers elkaar vragen kunnen stellen over religie en hoe dat ervaren wordt door anderen (of juist niet).

Het is misschien overbodig om te zeggen, maar het is een zeer persoonlijk en gevoelig onderwerp. Daarom wil ik heel graag vragen of er respectvol gereageerd kan worden, en we bereid kunnen zijn naar elkaar te luisteren. Verschillende meningen en visies zijn van harte welkom, maar val elkaar er alsjeblieft niet op aan.

TO trapt af met de eerste vraag:

Een algemene, hoe zijn de gelovige forummers met religie in aanraking gekomen?
quote:toiletrol schreef op 08 januari 2017 @ 15:57:

[...]

Dank voor de tips!Graag gedaan! Heb even snel gespiekt en volgens mij was het deze: https://m.youtube.com/watch?v=-PVhFy4cmS8
quote:Dormouse schreef op 08 januari 2017 @ 16:01:

[...]

Graag gedaan! Heb even snel gespiekt en volgens mij was het deze: https://m.youtube.com/watch?v=-PVhFy4cmS8Ja, dat is hem! Inmiddels begonnen met luisteren
quote:toiletrol schreef op 08 januari 2017 @ 16:12:

[...]

Ja, dat is hem! Inmiddels begonnen met luisteren Veel plezier
Ik weet het niet hoor, ik vind het helemaal niet leuk meer hier. Ik ben er, omdat ik geïnteresseerd ben in andere religies en omdat ik het leuk vind om informatie te verschaffen over de Koran. Ik heb veel kennis over de Koran. Alles wat ik zeg valt verkeerd bij iedereen en ik moet me constant verdedigen. Heb er echt geen zin meer in, ik reageer niet meer
quote:amarna schreef op 08 januari 2017 @ 12:58:

Ik ben christen van huis uit en weet iets van oude godsdiensten. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Horus is maagdelijk ontvangen uit Isis. Zijn vader Osiris is (min of meer) uit de doden opgestaan. Ook Boeddha is maagdelijk ontvangen. Het verband tussen Pandora en Eva ken ik ook.

Als amateur Egyptoloog heb ik diverse boeken gelezen over de mogelijkheid dat Achnaton en Mozes dezelfde waren, Toetmoses 2 zou David kunnen zijn, Ramses 2 koning Salomo en nog veel meer. Ga ik daardoor twijfelen aan de bijbel? Nee, ik vind die overeenkomsten juist heel boeiend!

Ik ga zoeken. De meeste titels waren van de bieb geleend en al heel wat jaren geleden.

Een titel die ik zelf heb: The Miracles of Exodus van Colin J. Humphreys. In dit boek worden de wonderen van Mozes wetenschappelijk verklaard door een christelijke wetenschapper. Erg goed boek dat ik in het British Museum heb gekocht.
quote:Pinarcik schreef op 08 januari 2017 @ 16:47:

Ik weet het niet hoor, ik vind het helemaal niet leuk meer hier. Ik ben er, omdat ik geïnteresseerd ben in andere religies en omdat ik het leuk vind om informatie te verschaffen over de Koran. Ik heb veel kennis over de Koran. Alles wat ik zeg valt verkeerd bij iedereen en ik moet me constant verdedigen. Heb er echt geen zin meer in, ik reageer niet meer

Jammer, ik had nog een paar vragen voor jou en anderen die op een later moment in hun leven zijn gaan geloven.

Ik ben altijd erg benieuwd naar wat de aanleiding gegeven heeft om op zoek te gaan of dat het je overviel? En op welke manier het vinden van geloof invloed heeft gehad op je dagelijks leven.
quote:amarna schreef op 08 januari 2017 @ 16:53:

[...]

Ik ga zoeken. De meeste titels waren van de bieb geleend en al heel wat jaren geleden.

Een titel die ik zelf heb: The Miracles of Exodus van Colin J. Humphreys. In dit boek worden de wonderen van Mozes wetenschappelijk verklaard door een christelijke wetenschapper. Erg goed boek dat ik in het British Museum heb gekocht.Klinkt goed! Ik zet het op mijn lijstje en zal eens aan het Googlen gaan dankjewel!
Ik zie dat ik een paar pagina's terug moet lezen, dus misschien volgt er zo een zooitje quotes en reacties achter elkaar van mij.

Pinarick, jammer dat je niet meer wil reageren. Je bent een van de weinige meer traditionele gelovigen dus ja, dan krijg je een boel kritische vragen over je heen. Ik snap ook echt dat sommige reacties je kunnen kwetsen. Maar andersom lezen mensen in jouw antwoorden ook dingen die hen aangaan, die ze willen bevragen. Bij mij roepen jouw redenaties (of die van je religie) soms ook vragen op.

En mensen die gewoon even willen laten weten hoe superieur ze zijn, kun je gewoon links laten liggen toch? Zonde van het topic om er weer zo'n standaarddiscussie van te maken.

Maar Dormouse, off-topic, maar heb jij American Gods gelezen van Neil Gaiman? Ik denk haast van wel, maar zo niet, dan klinkt het als iets dat je erg leuk zou vinden.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Die heb ik inderdaad gelezen tyche! Maar toch bedankt voor de tip! Vind het een heel leuk boek dus goed ingeschat
quote:Dormouse schreef op 08 januari 2017 @ 17:04:

[...]

Klinkt goed! Ik zet het op mijn lijstje en zal eens aan het Googlen gaan dankjewel!Er schoot me nog een schrijver te binnen: Ahmed Osman. Omstreden, maar goed leesbaar.
quote:Pinarcik schreef op 08 januari 2017 @ 16:47:

Ik weet het niet hoor, ik vind het helemaal niet leuk meer hier. Ik ben er, omdat ik geïnteresseerd ben in andere religies en omdat ik het leuk vind om informatie te verschaffen over de Koran. Ik heb veel kennis over de Koran. Alles wat ik zeg valt verkeerd bij iedereen en ik moet me constant verdedigen. Heb er echt geen zin meer in, ik reageer niet meer Je kan wel zielig in een slachtofferrol kruipen, maar ik heb maar een paar pagina's terug hoeven bladeren voor de volgende opmerkingen van jou:Kortom op onderzoek uitgaan en niet onwetend van alles gaan roepenWat had je gewild dan? Dat God of een engel op die vuilnisbelt zou verschijnen met een toverstok in zn hand en al die gorigheid zou omtoveren in een heerlijk maaltijd. Droom maar lekker verder !Wie zijn Odin en Eda? In de sprookjeswereld gebeuren wel meer gekke dingenEen aantal pagina's terug hadden we het over 'hoogmoed'. Jij bent er een goed voorbeeld van, gezien je reactie boven

En dan vind je het raar dat als jij dit soort dingen post, dat andere mensen niet meer aardig op je reageren?

Ik vind dat alleen maar heel begrijpelijk.

Maar ga vooral stoppen met reageren, ik zal je persoonlijk niet missen, want andere posten zijn een stuk interessanter dan die van jou.
Ik heb ook al een heel stuk gemist weer.. De vraag die ik stelde was wat het doel van het leven was voor niet-gelovigen, omdat ik dacht dat dit misschien wel zou verschillen van dat van gelovigen. Interessant om jullie antwoorden hierop te lezen! Het doel van het leven vind ik zelf wel moeilijk te vatten. Vanuit mijn christelijke overtuiging geeft het rust te geloven dat ik niet voor niks op aarde ben gezet, geen toevalligheid ben, maar dat mijn leven gewild is. Ik geloof ook dat God bepaalde kwaliteiten in me gelegd heeft - en in ieder mens! - en dat Hij van ons vraagt deze talenten in te zetten voor Hem. Dat klinkt wellicht wat zweverig, maar ik zal het proberen uit te leggen: stel je hebt talent voor piano spelen, dat je het dan inzet om muziek te maken in de kerk of zo. Ik geloof namelijk dat God ons als mensen kan gebruiken op deze aarde om meer liefde te verspreiden. Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat mensen die niet geloven geen liefde hebben of zo. ;)
quote:MaryCrawley schreef op 08 januari 2017 @ 12:39:

[...]

Er zijn ook heel veel niet-gelovigen die hele goede daden doen en armen helpen. Hoe zie je dat?

En je zei net ook iets over 'bewust kiezen voor ongelovigheid'. Daar is al eerder iets over geschreven en een vraag over gesteld en ik ben daar nog steeds heel nieuwsgierig naar. Voor mij is niet geloven geen keuze. Ik kán niet in jouw God geloven. Wat vind je daarvan?

Die laatste vraag is wat mij betreft naar alle gelovige mensen .Ik denk inderdaad dat je niet helemaal vanuit jezelf kan kiezen om ergens in te gaan geloven. Je moet ergens van overtuigd raken en dat kan alleen als het je hart raakt.
quote:Sophie990 schreef op 08 januari 2017 @ 17:47:

Ik heb ook al een heel stuk gemist weer.. De vraag die ik stelde was wat het doel van het leven was voor niet-gelovigen, omdat ik dacht dat dit misschien wel zou verschillen van dat van gelovigen. Interessant om jullie antwoorden hierop te lezen! Het doel van het leven vind ik zelf wel moeilijk te vatten. Vanuit mijn christelijke overtuiging geeft het rust te geloven dat ik niet voor niks op aarde ben gezet, geen toevalligheid ben, maar dat mijn leven gewild is. Ik geloof ook dat God bepaalde kwaliteiten in me gelegd heeft - en in ieder mens! - en dat Hij van ons vraagt deze talenten in te zetten voor Hem. Dat klinkt wellicht wat zweverig, maar ik zal het proberen uit te leggen: stel je hebt talent voor piano spelen, dat je het dan inzet om muziek te maken in de kerk of zo. Ik geloof namelijk dat God ons als mensen kan gebruiken op deze aarde om meer liefde te verspreiden. Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat mensen die niet geloven geen liefde hebben of zo. ;)

Ik heb precies het omgekeerde: het geeft me rust om te bedenken dat er geen doel van het leven is, of in elk geval geen doel dat door iets of iemand wordt opgelegd. Het geeft een enorme vrijheid: je hebt dit leven, je kunt ermee doen wat je wilt, en aan het einde ga je gewoon weer op in de kringloop.

De zin van het leven geef je er volgens mij zelf aan. De meeste mensen zoeken een balans tussen persoonlijk geluk en er zijn voor anderen. Ik vind persoonlijk dat iedereen zou moeten proberen te doen wat in zijn mogelijkheid ligt om deze wereld iets mooier te maken. Vriendelijk zijn (wordt zó onderschat m.i.), niet oordelen, delen van kennis, welvaart en vrijheid. Dat kun je toepassen in contact met mensen in je directe omgeving, maar ook als het gaat om hoe en wat je consumeert, op welke politici je stemt, voor welke doelen je je inzet.

Naast goed doen (of kwaad vermijden, soms al lastig genoeg want soms moet je wel kiezen uit twee kwaden of weet je niet beter), wil ik ook graag genieten van het leven. Gezond blijven, werk doen dat ik leuk vindt, genieten van cultuur, reizen, escapisme, lekker eten. Mezelf ontwikkelen. Wijzer en milder worden. Veel lachen en liefhebben.

Ik geloof dus niet dat de mens op aarde is gezet om anderen te helpen en gelukkig te worden, maar ik denk wel dat het daar voor de meeste mensen op neerkomt. We zijn hier, proberen erachter te komen hoe dat hele leven moet met vallen en opstaan, en hopen aan het einde dat we zonder spijt of schaamte kunnen terugkijken. En ik denk dat door zoveel mogelijk lief te hebben, zo integer mogelijk te handelen, en zo veel mogelijk plezier maken, daar een prima recept voor zijn. Gelovig of niet.
quote:Carabosse schreef op 08 januari 2017 @ 11:44:

[...]

Alsof mijn handelingen enig verschil maken. Weet je hoeveel mensen er op de wereld sportschoenen kopen zonder zich daarbij iets af te vragen, zonder aan die docu te denken die liet zien hoe slecht de arbeidsomstandigheden zijn in de fabrieken waar ze gemaakt worden? Ik snap je punt wel, mensen zijn zelf verantwoordelijk, maar 1 mens hoeft geen verantwoording af te leggen over de andere 7 miljard. Als je in God of zo gelooft en Hem als de enige echte almachtige Schepper erkent, dan is Hij toch de enige verantwoordelijke voor Zijn creatie? Wat een Almacht is Hij als Hij de schuld van het mislukken van Zijn creatie bij de creatie legt? Slaat toch nergens op?

Ik geloof niet in een almachtig opperwezen, dus verwacht ik er niks van. Ik geloof alleen in onzin, meer is er niet. ;) Lang leve de onzin. Je hebt gelijk dat God zelf verantwoordelijk is voor Zijn creatie. Ik praat nu trouwens even voor de christenen, niet voor moslims want van die denkwijze heb ik geen verstand. Niemand zegt volgens mij dat God de schuld van het mislukken van zijn creatie bij de creatie neerlegt, volgens mij staat er zelfs in de Bijbel dat God spijt had dat Hij de mensen maakte. Wel is het zo dat God de mens schiep met een eigen wil, waardoor er dus zowel goede als slechte dingen gebeuren. Ik zie het zo: als je een kind hebt, heeft dat kind er dan baat bij om zijn leven lang in een box te zitten? Veilig is het wel, er kan niks gebeuren. Echter, als ouder beperk je dan de groei van het kind. Door het kind zelfstandig te laten opgroeien zorgt het er automatisch voor dat het kind ook pijn lijdt, je kunt het kind immers niet meer voor alles beschermen. Op deze manier leert het kind van negatieve ervaringen, maar ook van de positieve. Ik denk dat God op die manier naar ons kijkt, zo af en toe bijstuurt maar ons ook zelf laat leren en groeien.
quote:tyche schreef op 08 januari 2017 @ 18:57:

[...]

Ik heb precies het omgekeerde: het geeft me rust om te bedenken dat er geen doel van het leven is, of in elk geval geen doel dat door iets of iemand wordt opgelegd. Het geeft een enorme vrijheid: je hebt dit leven, je kunt ermee doen wat je wilt, en aan het einde ga je gewoon weer op in de kringloop.

Dit heb ik ook.

We zijn hier toevallig, en heel nietig ook nog eens.

De mythe van sisyphus van Albert Camus is leuk om te lezen in dit kader.
quote:Pinda-Kaas schreef op 08 januari 2017 @ 19:08:

[...]

Dit heb ik ook.

We zijn hier toevallig, en heel nietig ook nog eens.

De mythe van sisyphus van Albert Camus is leuk om te lezen in dit kader.Inderdaad. Ons leven is slechts een korte onderbreking van het eeuwige Niets. Een rimpelingetje tussen de Oerknal en de Big Rip.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Voor degenen die ook geïnteresseerd zijn in meer onbekende religies:

Om 20.15 uur is er op canvas een levensbeschouwelijke documentaire van de BBC over het geloof en waarin de anglicaanse dominee Pete Owen Jones getuige is van 80 geloofsrituelen overal ter wereld: Around the world in 80 faiths.

http://www.tvgids.nl/arou ... aiths/programma/21949593/
Oh, dat is een geweldige serie!
Bedankt voor de tip!!
Bijzonder om te zien dat kritische vragen als 'bashen' wordt ervaren. Dat is toch wel een probleem, heel veel (nee, heus niet allen) religieuzen menen dat hun overtuiging iets heiligs is waar je vooral niets van mag vinden of kritische vragen over mag stellen maar waar wel allerlei uitzonderingen voor gemaakt moeten worden.
Ik ben wel benieuwd welke boeken jullie gelezen hebben over religie, die het in een ander licht plaatsen. Dus meer kritische boeken zogezegd, dan 'prekersboeken'. Hebben jullie tips?

Ik heb het boek 'De evolutie van de Bijbel' (Misquoting Jesus) gelezen, van Bart Ehrman. Vond ik heel interessant.

Ook boeken van Hans Jansen spreken me aan, vooral 'zelf Koranlezen' en 'de historische Mohammed'.

Mag ook pittiger zijn, ik heb hier het boek van A. Guillaume liggen: the life of Muhammad. Dat is een vertaling van Ibn Ishaq's werk, die dus de eerste biografie over Mohammed heeft geschreven (waar al de latere biografieën op gebaseerd zijn). Hans Jansen gebruikt dat dus ook voor zijn boeken over de historische Mohammed. Heb het nog niet gelezen, het is nogal een dikke pil.

Ik vind vindingen van de archeologie ook wel heel interessant. Pas een boek gelezen over de archeologische vondsten wat betreft de zogenaamde 'massale uittocht' van de Israëlieten uit Egypte naar het 'beloofde Land'. Helaas ben ik de titel hiervan kwijt.

Meer boekentips zijn welkom.

Ook van de gelovigen trouwens: welk boek heeft jullie echt aangesproken? Wat zou je aanraden om zeker te lezen?
quote:harissa schreef op 08 januari 2017 @ 20:46:

Ik ben wel benieuwd welke boeken jullie gelezen hebben over religie, die het in een ander licht plaatsen. Dus meer kritische boeken zogezegd, dan 'prekersboeken'. Hebben jullie tips?

Ik heb het boek 'De evolutie van de Bijbel' (Misquoting Jesus) gelezen, van Bart Ehrman. Vond ik heel interessant.

Ook boeken van Hans Jansen spreken me aan, vooral 'zelf Koranlezen' en 'de historische Mohammed'.

Mag ook pittiger zijn, ik heb hier het boek van A. Guillaume liggen: the life of Muhammad. Dat is een vertaling van Ibn Ishaq's werk, die dus de eerste biografie over Mohammed heeft geschreven (waar al de latere biografieën op gebaseerd zijn). Hans Jansen gebruikt dat dus ook voor zijn boeken over de historische Mohammed. Heb het nog niet gelezen, het is nogal een dikke pil.

Ik vind vindingen van de archeologie ook wel heel interessant. Pas een boek gelezen over de archeologische vondsten wat betreft de zogenaamde 'massale uittocht' van de Israëlieten uit Egypte naar het 'beloofde Land'. Helaas ben ik de titel hiervan kwijt.

Ook van de gelovigen trouwens: welk boek heeft jullie echt aangesproken? Wat zou je aanraden om zeker te lezen?

Bedankt voor de tips! Aanraders vind ik lastig, maar ik zal eens kijken in mijn mini-bied morgen

Mijn intresse komt voornamelijk vanuit historisch oogpunt. De invloed welke religie door de eeuwen heen op gemeenschappen heeft gehad. Aanvullend op historische kennis heb ik de Geschriften zelf gelezen om het beter te kunnen plaatsen. Daarna ben ik, met tussenpozen, aanvullende literatuur gaan lezen waarbij de nadruk meer lag op historische onderbouwingen, overeenkomsten tussen religieuze stromingen etc. dan puur theologisch. Over dat laatste zou ik graag nog meer leren
"The demon haunted world: Science as a candle in the dark" - Carl Sagan

"God is not great - How religion poisons everything" - Christopher Hitchens

"Letter to a Christian nation" - Sam Harris

The end of faith. Religion, terror, and the future of reason - Sam Harris

"The God delusion" - Richard Dawkins

quote:harissa schreef op 08 januari 2017 @ 20:46:

Wat mij betreft zeker geen prekersboek maar heel erg de moeite waard: De uitnodiging van W Paul Young.

Echt een mooi boek dat mijn kijk op God heeft veranderd. Het gaat ook over het lijden van de mens, voor de geïnteresseerden in dit onderwerp.

Boeken van CS Lewis schijnen ook goed te zijn hoewel ik daar zelf nooit iets van heb gelezen (behalve de Narniareeks dan).

Nog boekentips van ongelovigen voor gelovigen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven