Geld & Recht alle pijlers

Aflossen hypotheek

10-01-2017 14:21 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al een tijdje mee hier op het forum maar nog nooit een topic geopend.

Wij hebben onlangs een nieuwe woning gekocht en krijgen in maart de sleutel van ons boerderijtje.

Ik heb nooit eerder afgelost op een eigen woning, maar ik ben dit nu toch wel écht van plan.

Op het moment sparen wij om weer een flinke buffer op te bouwen maar ik zou toch ook wel een klein beetje willen aflossen.

Is het verstandig om bijvoorbeeld elk kwartaal €250 af te lossen op het aflossingsvrije deel van de hypotheek? Of kan ik beter het annuiteiten gedeelte gaan aflossen? Sorry, maar ik heb er niet heel erg veel verstand van.

Het is niet een mega hoog bedrag wat ik wil gaan aflossen, maar alle beetjes helpen...
In elke betaling van het annuiteitendeel zit al een aflossingsdeel. Dit heb je dus over 30 jaar afgelost. Het aflossingvrije deel blijft dus bestaan, ook na 30 jaar als je geen aftrek meer hebt. Mijn advies zou dus zijn om te gaan aflossen op het aflossingvrije deel. Ik heb dezelfde situatie en los elke maand 200 euro af. Alle beetjes helpen zullen we maar zeggen En mocht ik de loterij winnen dan ga ik meer aflossen (of als de kinderen de deur uit zijn, dan houd ik vast ook geld over ).
Het is zoals het is
Ik zou ook voor het aflossingsvrije gedeelte gaan om de reden die Drummie geeft. Daarnaast is de rente op het aflossingsvrije gedeelte vaak hoger dan die op een lineaire/annuïtaire gedeelte.
quote:Drummie35 schreef op 10 januari 2017 @ 14:24:

In elke betaling van het annuiteitendeel zit al een aflossingsdeel. Dit heb je dus over 30 jaar afgelost. Het aflossingvrije deel blijft dus bestaan, ook na 30 jaar als je geen aftrek meer hebt. Mijn advies zou dus zijn om te gaan aflossen op het aflossingvrije deel. Ik heb dezelfde situatie en los elke maand 200 euro af. Alle beetjes helpen zullen we maar zeggen En mocht ik de loterij winnen dan ga ik meer aflossen (of als de kinderen de deur uit zijn, dan houd ik vast ook geld over ).Niet slim. Je kunt het beste aflossen op het deel met de hoogste rente, ook al is dat het annuïteitendeel.
Tuurlijk is aflossen op deel met hoogste rente het handigst maar bij mij (en ik schat zo in bij TO ook) is de rente bij beide gelijk...
Het is zoals het is
Ik zou je aflossingsvrije deel omzetten in een annuïtaire hypotheek.
quote:S-Groot schreef op 10 januari 2017 @ 14:40:

Ik zou je aflossingsvrije deel omzetten in een annuïtaire hypotheek.

Waarom zou ze dat doen?

TO, als beide delen dezelfde rente hebben, zou ik voor de aflossingsvrije hypotheek kiezen. De annuïtaire lening loopt vanzelf wel af.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Omdat je dan in ieder geval zeker weet dat je aflost. Je betaalt wel rente maar bij een aflossingvrije hyp blijft je schuld gewoon staan.
houdt er rekening mee dat je soms maar een paar keer per jaar gratis kan aflossen op aflossingsvrije deel en dat dat ook vaak een minimale hoogte moet zijn

bij ons mocht 250 euro bijvoorbeeld niet eens
quote:evelynsalt schreef op 10 januari 2017 @ 15:00:

Omdat je dan in ieder geval zeker weet dat je aflost. Je betaalt wel rente maar bij een aflossingvrije hyp blijft je schuld gewoon staan.

Huh? Wat bedoel je hier mee?

Wij lossen ook altijd af op het aflossingsvrije deel, aangezien aflossen op het annuiteitendeel onze looptijd niet verkort maar alleen het annuiteitenbedrag per maand verlaagt en dat vinden wij niet nodig. En inderdaad, bij beide delen is onze rente gelijk.
Ik neem aan dat op beide delen evenveel rente zit? Dan maakt het in principe niet zoveel uit en ligt het er maar net aan hoeveel discipline je hebt en hoeveel vrijheid je wilt.

Heb je heel veel spaar/aflosdiscipline en wil je maximale vrijheid en flexibiliteit? Los dan af op je annuitaire deel. Je maandlasten gaan dan sterker omlaag, waardoor je de flexibiliteit hebt om als je bijv je baan kwijtraakt het extra lang uit te zingen, maar ook de vrijheid om wel extra af te lossen zolang je wel die baan hebt. Je moet dan die lagere maandlasten niet zodanig gebruiken om extra uit te gaan geven, dan schiet je je doel voorbij. Dus het kan alleen als je veel discipline hebt. Tweede voordeel hierbij is als je ooit in de situatie komt dat je enorm veel overhoudt of bijv een erfenis ontvangt en graag in 1 klap heel veel wil aflossen, dat dan wel boetevrij kan op je aflossingsvrije deel maar maar 10% op je annuitaire deel. Dus als je die optie open wilt houden kun je beter je annuitaire deel aflossen en je aflossingsvrije deel openhouden. Je hebt dan maximale vrijheid.

Als je wat minder discipline hebt en liever niet zoveel vrijheid, dan kun je beter je aflossingsvrije deel eerst extra aflossen. Het annuitaire deel regelt zichzelf wel en je blijft dan niet aan het eind met dat aflossingsvrije deel over.
O leuk een boerderijtje, ga je ook dieren houden. Wij hebben er ook bekeken maat moeten we echt teveel aan doen. Sommige hebben zelfs geen eens verwarming, liggen niet echt meer landelijk met grote snelweg achter in de tuin og zijn enorm verwaarloost waardoor de kosten uiteindelijk echt dr pan uit reizen. Alvast veel woonplezier gewenst. (sorry was off topic)

Verder zou ik aflossen op aflossingvrije deel. Dit moet uiteindelijk toch oit betaald worden en nu betaal je daar alleen maar rente over maar het bedrag blijft gewoon staan. Let wel op het bedrag per jaar vaak mag je maar een x bedrag per jaar extra aflossen.
wat je eenmaal in de stenen hebt gestopt (afgelost) dat krijg je er niet zo makkelijk meer uit.

dus ik zou in elk geval eerst zorgen dat jullie je buffer op orde hebben, en daarna pas gaan aflossen

als je kiest voor aflossen en de rente op beide delen is gelijk, dan zou ik inderdaad kiezen voor het aflossingsvrije deel, omdat het annuïtaire deel sowieso aan het eind van de looptijd is afgelost.

wat ook handig is, is om wat je bespaart aan maandlasten apart te zetten en daarmee weer meer af te lossen. Dan krijg je een sneeuwbaleffect, wat heel motiverend werkt is mijn ervaring.
quote:nicole123 schreef op 10 januari 2017 @ 15:08:

Ik neem aan dat op beide delen evenveel rente zit? Dan maakt het in principe niet zoveel uit en ligt het er maar net aan hoeveel discipline je hebt en hoeveel vrijheid je wilt.

Heb je heel veel spaar/aflosdiscipline en wil je maximale vrijheid en flexibiliteit? Los dan af op je annuitaire deel. Je maandlasten gaan dan sterker omlaag, waardoor je de flexibiliteit hebt om als je bijv je baan kwijtraakt het extra lang uit te zingen, maar ook de vrijheid om wel extra af te lossen zolang je wel die baan hebt. Je moet dan die lagere maandlasten niet zodanig gebruiken om extra uit te gaan geven, dan schiet je je doel voorbij. Dus het kan alleen als je veel discipline hebt. Tweede voordeel hierbij is als je ooit in de situatie komt dat je enorm veel overhoudt of bijv een erfenis ontvangt en graag in 1 klap heel veel wil aflossen, dat dan wel boetevrij kan op je aflossingsvrije deel maar maar 10% op je annuitaire deel. Dus als je die optie open wilt houden kun je beter je annuitaire deel aflossen en je aflossingsvrije deel openhouden. Je hebt dan maximale vrijheid.

Als je wat minder discipline hebt en liever niet zoveel vrijheid, dan kun je beter je aflossingsvrije deel eerst extra aflossen. Het annuitaire deel regelt zichzelf wel en je blijft dan niet aan het eind met dat aflossingsvrije deel over.hangt helemaal van de hypotheekverstrekker en de voorwaarden af. Ik mag op mijn aflossingsvrije hypotheek ook maar max 10 procent boetevrij aflossen.
Het aflossingvrije deel is 2.4% en het annuïteiten deel is 2.2% beide voor 20 jaar vast.

Het is voor ons wel een breinbreker op welk deel we gaan aflossen dus, nog meer tips zijn uiteraard welkom.

Ons zoontje(2) roept de hele dag om een pony maar het enige wat er eerst komt zijn kippen. Misschien dat we later ooit nog eens wat anders erbij gaan nemen. Maar eerst flink verbouwen.

Hier in het noorden is het nog wel te doen om een redelijk betaalbaar boerderijtje te vinden die ook nog eens landelijk ligt.
quote:SuperPannenkoek schreef op 10 januari 2017 @ 15:20:

Het aflossingvrije deel is 2.4% en het annuïteiten deel is 2.2% beide voor 20 jaar vast.

Het is voor ons wel een breinbreker op welk deel we gaan aflossen dus, nog meer tips zijn uiteraard welkom.

Dan zeker op het aflossingsvrije deel. Daar is de rente duurder, dus hoe meer je aflost, hoe minder rente je betaalt. Daarnaast, wat anderen al zeggen, dat annuïteiten deel is zo opgezet dat dat na 30 jaar toch wel afgelost is. Alles wat er van het aflossingsvrije deel over 30 jaar nog open staat, moet je ineens afbetalen. Het is dus verstandig om dat bedrag gaandeweg lager te maken.
quote:nicole123 schreef op 10 januari 2017 @ 15:08:

Als je wat minder discipline hebt en liever niet zoveel vrijheid, dan kun je beter je aflossingsvrije deel eerst extra aflossen. Het annuitaire deel regelt zichzelf wel en je blijft dan niet aan het eind met dat aflossingsvrije deel over.

Goede post!

TO, ga na hoeveel je max per lening mag aflossen en ga na wat het minimum bedrag is.

quote:Kastanjez schreef op 10 januari 2017 @ 15:07:

Wij lossen ook altijd af op het aflossingsvrije deel, aangezien aflossen op het annuiteitendeel onze looptijd niet verkort maar alleen het annuiteitenbedrag per maand verlaagt en dat vinden wij niet nodig. En inderdaad, bij beide delen is onze rente gelijk.Bij onze annuitaire lening kun je kiezen tussen looptijd verkorten of maandbedrag verlagen. Heb je al eens geinformeerd of het verkorten van de looptijd ook een optie is?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Het ligt een beetje aan hoe groot je buffer is. Wij reserveren geld ook tot af te lossen op het aflossingsvrije deel van de hypotheek. Maar nu nog niet ivm studerende kinderen willen we iets meer geld achter de hand hebben.

Geld dat eenmaal afgelost is neem je niet zo makkelijk mee op. Wij hebben wel de discipline om dat geld niet leuk te besteden aan gewone dingen. Het is echt voor nood. Zodra het duidelijk is dat we het echt niet nodig hebben gaan we aflossen.
Ik los zelf ook extra in op het aflossingsvrije deel ipv het annuïtaire deel. Van dat laatste deel krijg ik in ieder geval nog een beetje HRA terug, wat zo het het voordeligst maakt om bij het AV-deel af te lossen gezien de rente bij beide leningdelen even hoog is. Ik vind het fijn dat mijn maandlasten meteen wat omlaag gaan bij elke extra aflossing, maar dat ik toch niet verplicht ben om altijd op x-datum x-bedrag over te moeten maken.
quote:S-Groot schreef op 10 januari 2017 @ 14:40:

Ik zou je aflossingsvrije deel omzetten in een annuïtaire hypotheek.Daar hoef je de boel niet voor om te zetten. Je kunt in excel een berekening maken hoeveel je per maand zou moeten aflossen om een annuitair karakter aan de aflossingsvrije lening te geven. En dat los je dan gewoon zelf af op de aflossingsvrije lening. Omzetten kost altijd geld.
quote:Drummie35 schreef op 10 januari 2017 @ 14:24:

In elke betaling van het annuiteitendeel zit al een aflossingsdeel. Dit heb je dus over 30 jaar afgelost. Het aflossingvrije deel blijft dus bestaan, ook na 30 jaar als je geen aftrek meer hebt. Mijn advies zou dus zijn om te gaan aflossen op het aflossingvrije deel. Ik heb dezelfde situatie en los elke maand 200 euro af. Alle beetjes helpen zullen we maar zeggen En mocht ik de loterij winnen dan ga ik meer aflossen (of als de kinderen de deur uit zijn, dan houd ik vast ook geld over ).

dit.

wij doen ook 200/maand op het aflossingsvrije deel.
En doooooor!
quote:vivajaline schreef op 10 januari 2017 @ 15:01:

houdt er rekening mee dat je soms maar een paar keer per jaar gratis kan aflossen op aflossingsvrije deel en dat dat ook vaak een minimale hoogte moet zijn

bij ons mocht 250 euro bijvoorbeeld niet eens

daar is veel in veranderd.

mijn hypotheek mocht eerst alleen met een minimum van 2000 euro extra aflossingen hebben dus deed ik het niet.

nu kun je ook daar voortaan maandelijks aflossen. volgens mij vanaf 50 euro/maand. dus meteen geregeld.
En doooooor!
Je kan het beste in excel een schema maken. Je kan dan alles perfect doorrekenen. Het enige dat je niet met zekerheid weet is het rentepercentage na je rentevast periode.

Ik stort elk jaar wel een bedrag in het aflossingsvrije deel. In excel kan ik dan precies zien wat het effect is van een storting van bijvoorbeeld 5000 euro op de maandelijkse rente uitgaven. En ook wat dan na 30 jaar de besparing is geweest door dat geld nu al te storten. HRA neem ik overigens niet mee in mijn berekeningen.
Begrijp ik goed dat je de hypotheek nog maar net hebt afgesloten? Je hebt bewust gekozen voor deze leningdelen, wat was bij het afsluiten je overweging en waarom wil je het nu anders doen?
quote:vivajaline schreef op 10 januari 2017 @ 15:01:

bij ons mocht 250 euro bijvoorbeeld niet eensBij o.a. SNS Bank kan je via internetbankieren voor sommige hypotheekvormen een maandelijks bedrag (zelfs kleiner dan 250 euro) instellen om extra af te lossen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven