JANUARI 2009

06-05-2008 13:25 4941 berichten
Alle reacties Link kopieren
heeee belletje spannend!!! zou het dan toch met die voetreflexen...

sterkte wen vandaag. eind rijden zeg, pas je op! je leest het vast niet meer.

voy, afgezien van de tepels gaat het goed bij je?

ik dacht gisteravond te gaan beginnen. nou nee dacht het niet, maar had last van mijn baarmoeder, duidelijke menstruatiekrampen, maar nog niets weeïgs. ik hoopte dat het door zou zetten, maar dat deed het niet. baby gaat zich nu echt ruw verzetten tegen het ruimtegebrek en dat doet me echt heel erg zeer, je voelt dan ook dat ze helemaal ingedaald is. als ze dan draait met haar koppie verga je echt van de pijn. bij mijn eerste voelde het alsof er iemand een breinaald in mijn vagina stak, nu steekt het en verlamt het alles wat ook maar met bekken te maken heeft: bovenbenen, schaambeen, in de vagina, buik, onderrug, echt killing. heb het echt uitgeschreeuwd gisteren.

oh mijn visite is der. tot later!
Meld, geen veranderingen.

Wen, sterkte bij de crematie! Is niet echt naast de deur. Ik hoop voor je dat het morgen dan niet gaat beginnen hoor. Lijkt me niet fijn als je in de auto zit of als je op 2 uur rijden van je huis bent. Hopelijk kom je de dag goed door en kun je vanavond even vertellen hoe het gegaan is vandaag.

Belletje: spannend!!! Ben heel benieuwd of het door ga zetten. Voor jou wordt het ook wel tijd he?

Lucia, die matrasbeschermer heb ik er om die reden weer afgehaald. Geplak en gedoe en met omdraaien krulde hij steeds om. Ik vind het een verschrikkelijk irritant ding, die beschermer. In prinicipe ben ik ook wel aan een nieuwe matras toe, dus mochten de vliezen breken op een nacht, dan heb ik meteen een goede reden om een nieuw matras te kopen.

Gelukkig ben je iets minder chagrijnig. Ook vooral prettig voor jezelf.

Klinkt trouwens niet echt fijn, die pijn die je hebt. Weet je zeker dat het niets met een aankomende bevalling te maken heeft? Ik herken niets in je pijn. Voor mij is dat gelukkig, maar voor jou balen, joh, dat het zo zeer doet dat je er van moet schreeuwen. En die ruimtegebrek. Mss voor jou ook maar tijd om te bevallen?

Oei Voy, klinkt niet echt als een pretje, het aanleggen. Gebruik je er ook iets voor (een smeerseltje of zo?) ik weet niet of dat bestaat hoor, maar vroeg het me af. En het drinken op zich gaat wel goed?

Spannend hoor: Belletje, waar toch wel iets gebeurd en mss bij jou ook wel, Sam.

Hier gebeurt dus nog helemaal niets. Baby heeft ook nog genoeg ruimte. Voel ook helemaal nog niets van een indaling of wat dan ook. Mocht je dat trouwens kunnen voelen. Voel wel de baby in mn ribben, maar dat is nog wel redelijk te doen. Ik denk dan ook dat de baby nog in goede conditie is en dat ze morgen nog niet beginnen met inleiden. Voor mij hoeft dat op zich ook nog niet, want ik wil toch nog steeds eigenlijk wel thuis bevallen. Dus ik heb nog tot woensdag de tijd, want na 42 weken mag het niet meer thuis. En omdat ik gewoon heel weinig last heb, houd ik het ook nog wel vol.

Schimmeltje is volgens mij helemaal over. En verder heb ik ook geen andere lasten.

Belangrijkst is natuurlijk dat de baby in goede conditie is. Dan ga ik vast het weekend nog wel over. En mocht blijken dat de conditie minder is, dan zou het kunnen dat er mss toch ingeleidt gaat worden. Maar ik ga er niet vanuit. Dus ik denk morgen gewoon nog weer een strippoging. Kan ik kiezen of ik dat meteen door de gyn laat doen (die het denk ik hardhandiger doet dan de vk) of nog even langs de vk ga na de CTG.

Morgen in ieder geval om 9 uur bellen om te vragen hoe laat ik in het ziekenhuis terecht kan voor de CTG.

Nou, eerst zo even lekker eten bij mn ouders. Tot later. (geen boerenkool, haha)
hihi, t was Sam die die pijnen had, ik niet.

Al voel ik wel ook die indalingspijntjes, alsof iemand er van onder een mes in stopt.. Auw! Maar niet zo erg als Sam, gelukkig.

Dat mannetje van jou zit geloof ik wel lekker he Marianne! Inderdaad de conditie van de baby is het allerbelangrijkst, al zou het jammer zijn als je niet meer thuis mag bevallen. Maar je hebt nog bijna een week voordat dat eventueel zo is, en er kan veel gebeuren in die tijd!

Evince, morgen jouw dag hè! Spannend hoor! Staat de ks 's ochtends gepland? Of pas later?
zo visite is weer weg. heb even lekker kunnen knuffelen met de baby van mijn beste vriendin, wat een poepie is dat toch .

nu eerst even lunchen, dan een dweil door het huis heen trekken, wasje doen en even op bed lekker bevallingsboeken lezen .

hier is alles weer rustig hoor. verwacht komende dagen geen actie, maargoed je weet het niet...
Emms; Gefeliciteerd met je meisje! Wat een spannende bevalling zeg. Klinkt heftig. Gelukkig alles goed gegaan.

Belletje; dat zou toch echt geweldig zijn; als voetreflextherapie de oplossing is voor een bevalling die niet wil starten! Ben erg benieuwd of het doorzet.

Sam; auw auw , dat klinkt vreselijk! Waren het niet stiekem weeen? Gelukkig kun je nog poetsen he?

Lucia; ik dacht ook vandaag; heeeeeerlijk winkelen en nieuwe kleren kopen. Maar... ik kan het niet meer! Ik liep daar als een zombie door die winkels zonder echt de kleren te zien. Dus combineren en koopjes zoeken was er al helemaal niet bij. Zou dat slaaptekort zijn, of ben ik het helemaal verleerd? (was al niet zo'n ster in shoppen..). Ik kan me er echt niet op concentreren. Is wel goedkoop!

Voy: die tepels, dat is niet lekker nee. Vooral als Linde vaak komt zal het wel lekker pijn doen met aanzuigen. Ieks. Wat hier goed heeft geholpen is steeds een druppeltje melk op de tepels laten drogen na het voeden. Hielp beter dan Bepanthen, want daardoor bleven de tepels juist zacht. Ik heb er nu gelukkig geen last van gehad, maar de vorige keer wel. Is niet fijn!

Evince; succes meid!

Kitty; gaat het wel goed? Of ben je nu 24 uur per dag aan het voeden?

Gisteren naar het consultatiebureau geweest voor de eerste keer. Ze weegt al 3170 gram! Joepie, 260 gram gegroeid in een week!!! Dus dat gedoe dat ze niet groeide had toch met de zware verkoudheid te maken. Ze is helemaal goedgekeurd. Is toch wel weer erg leuk elke keer om naar het CB te gaan vind ik. Vooral het wegen en meten- stukje. Het gesprekje kan me eerlijk gezegd gestolen worden, maar als alles goed is, is dat ook wel weer leuk. Over een maand alweer de eerste prik. Zielig!!

O jee, ik hoor gepruttel uit de box. Voedertijd!!
Zo, ik heb mezelf even uitgelaten (naar de supermarkt heen en weer gewandeld) en thuis even de ramen tegen elkaar open gezet om de bacillen weg te laten waaien.

Ik was vanochtend geloof ik toch iets te optimistisch met dat ik me beter voelde, maar goed, het zal wel weer over gaan.

Fijn Helena, dat Lize nu goed was aangekomen!

Ik ga even op de bank een boekje lezen!

Kom morgen weer buurten, ok?
Haha Marianne, een vriendinnetje van mij noemt mijn baby al een zuignap. Maar jij hebt blijkbaar ook zo'n zoontje wat niet van mama los kan komen. Als de gyn morgen wil strippen dan zou ik dat zeker laten doen, ik heb het idee dat deze misschien net wat voortvarender te werk zal gaan en hopelijk heeft dat meer effect. Ik moet morgen ook naar gyn voor controle, ondanks dat ik de 41 weken dan nog neit voorbij ben wil de vk toch dat er alvast een check gedaan wordt. Als de gyn niet stript dan 's middags naar de vk om het te laten doen.

Er gebeurt hier wel wat maar nog niets waardoor ik verwacht dat de bevalling snel zal beginnen. ik ben wel (een deel van) de slijmprop verloren. De vorige keer heb ik dat niet gemerkt maar dit was duidelijk te herkennen, heel stevig (taai) en helder slijm.

Hoe dan ook zal er morgen een januari jongetje geboren worden, evince ik wens je heel veel succes en sterkte!

Voor wen hoop ik dat het morgen rustig blijft, lijkt me vreselijk als je op 2 uur rijden van huis bent en de baby dient zich aan. Wel een mooi verhaal maar zeker niet fijn.

Is tijdelijk met een tepelhoedje voeden een optie voy? dat je tepels een beetje rust krijgen? het zou zonde zijn als het zo stuk gaat of jij zo'n pijn krijgt dat het voeden niet meer kan terwijl het nu zo goed gaat. Eventueel een deskundige bellen? Ach jij weet de weg wel voor dat soort dingen, hoef ik me neit tegenaan te bemoeien. Sterkte ermee.

De matrasbeschermer is hier de verpakking nog niet uit geweest, ik werd de vorige keer gek van het gekraak en de zweterigheid van dat ding dus toen heb ik hem er ook afgehaald. Toen wel twee hele dikke handdoeken aan mijn kant van het bed op de matras (het matras?) gelegd. Vliezen zijn toen uiteindelijk pas ver in de bevalling doorgeprinkt dus dat was voor niets. Verder neem ik (omdat het in mijn straatje past) hier wel het advies van Beatrijs S. aan, die zegt dat het niet nodig is een zeiltje in je bed te leggen, iets met dat als de vliezen in bed breken het heus niet meteen een enorme vloedgolf is, dat een maandverbandje (of incontinentieverbandje) de eerste nattigheid wel opvangt en je daarna allang je bed uit bent en dat vruchtwater nauwelijks vlekken maakt of blijft ruiken.

Jammer dat het shoppen zo tegenviel helena, wel voordelig inderdaad. Het zal vast wel weer goedkomen dus over een tijdje opnieuw proberen. Eventueel beginnen met postorderen, kun je thuis rustig bij blijven zitten, het wordt thuisgebracht en volgens bij is het bij de meeste bedrijven tegenwoordig ook mogelijk om het weer thuis op te laten ahlen als je het niets vind, handig! En onvoorstelbaar dat jij het eerste ebzoek aan het cb er al weer op hebt zitten. Superfijn dat ze zo goed gegroeid is, en die eerste prik daar denken we gewoon nog even niet aan!

Nog even een vraag voor de mama's die al kindjes hebben. Als die van jullie naar het kdv of school gaan tracteren jullie daar dan? en zoja, wat? Ik wil dat wel doen en dacht eerst aan soesjes in de witte chocolade gedoopt en dan in de muisjes maar dat vind ik inmiddels een beetje afgezaagd (bij de geboorte van de oudste heb ik veel soezen in de chocola staan soppen om als afwisseling voor beschuit met muisjes te serveren). Heeft iemand een leuk alternatief?

Ik wil hier in de kraamtijd (of zolang we bezoek krijgen) wel weer een etagiere met blauwe snoepjes ( flikken met muisjes, blauwe spekbollen, amandelbonen ect.) neerzetten, had ik vorige keer ook en dat stond heel gezellig.
Hallo meiden,

Ben net in het ziekenhuis geweest, er moesten nog wat onderzoeken gedaan worden... Toch wel grappig dat dat niet gebeurd allemaal als je een spoedkeizersnede krijgt. Maar better safe then sorry natuurlijk...

Alles was ok, mocht gelukkig gewoon thuis slapen.

Alleen moet ik mij morgenochtend al om 6:45u melden! Ben als eerste aan de beurt... Dat was wel even schrikken..

Maar goed, dan hebben we het maar gehad hè?

Het wordt wel spannend nu allemaal, ben zo benieuwd hoe hij er uit ziet en hoeveel hij weegt!

Ik heb trouwens een forumvriendin van het augustus 2003 forum gevraagd om het ook hier te melden als ik haar gesmst heb. Dus jullie krijgen het morgen te horen zodra de baby geboren is. Daarna zal ik natuurlijk een paar dagen niet op het forum komen.

Ga even eten nu. hoop dat ik vanavond nog even langs kan komen voor wat reacties, nu even geen tijd meer daarvoor...

Mocht ik jullie niet meer 'spreken/lezen' dan succes voor degenen die nog moeten bevallen, ben benieuwd hoeveel er bevallen zijn als ik weer kan forummen!!

En geniet van jullie baby's voor degenen die wel al bevallen zijn!
Oh ja, die pijnen zijn van Sam. Gelukkig is de pijn nu weer wat weg. Volgens mij zijn alle baby's van die poepie's. Maar meestal heb je er meer mee, naarmate ze dichter bij je staan. Zal wel iets van herkenbaarheid zijn of zo, denk ik.

Lucia, beterschap ermee hoor. Meestal voel je 's morgens heel wat, maar als je dan weer langer op bent... Kost meestal toch wel veel energie: het ziek zijn.

Kitty, hoe is het idd met jou? Een poosje niets van je gehoord.

Helena, het gaat goed he? Fijn hoor. En gelukkig dat ze nu toch goed groeit. Oeoeoe, prikjes zijn altijd zielig...

Nou, ik ga zo even douchen. Ohja, ik ben ook chagrijnig merk ik. Zou dat met de aanstaande bevalling te maken hebben? Kan alleen tegen niemand aan chagrijnen, maar ik merk het wel aan mezelf. Sinds vanmiddag trouwens ook wat meer last van mn rug... Dus vandaar ook even een warme douche erop. In bad lijkt me nu ook heel erg fijn, maar ja, die heb ik niet. Zit er over te denken een kruk mee te nemen onder de douche, kan ik toch even zitten...

Tot later.
Jeetje Evince, ik was helemaal vergeten dat jij morgen ks zou krijgen. Zwangerschapsdementie of zo denk ik.

Wel vroeg, maar des te eerder heb je je babytje in je armen. Heerlijk hoor. En fijn dat je iemand hebt die het even zal melden hier. Heel veel succes!!!!

Ik zie trouwens net dat je wel vrij vroeg bevalt, gezien je uitgerekende datum. Was daar nog maar een reden voor? Ben je dan morgen 37 weken?

Belletje, er loopt een topic op deze pijler over tracteren op het kinderdagverblijf. Daar staan behoorlijk wat tips in. Mss kun je daar iets uit halen?

Zo nu ga ik echt even douchen.
Succes morgen Evince! Veel plezier met de ontmoeting van je zoon!

Marianne en Belletje, jééé het schiet niet op hé. Marianne ik kan me voorstellen dat je sjago bent. Zou ik ook zijn!

Wen, succes morgen! Vliezen breken op een crematie zou wel heel erg naar zijn dus knieën tegen elkaar aan!

Hier was ik even heel stoer maar heb duidelijk teveel gedaan, mijn bekken is killing me dus ik lig weer op bed. Blah. Maar wel me mijn meisje en man naast me *zucht*.
Heeel veel succes Evince, ik zal aan je denken!
Owhhh meiden sorry dat ik me niet aan mijn belofte heb gehouden en ook nu lukt het me niet om bij te lezen. Gelukkig kan ik in het schema zien of er baby's zijn geboren. En jaaaa volgens mij had ik Voy al GEFELICITEERD en anders bij deze!!! Geniet er van Voy! En ook Emms is bevallen. Natuurlijk ook van harte. Hopelijk mag je ook genieten van de roze wolk!

Hier alles goed maar moet nog ff wennen aan mijn nieuwe leven. Heb nog niet echt een ritme en nog steeds veel bezoek dus kom niet toe aan tijd voor mezelf. Hopelijk binnenkort. Dan kom ik ook zeker hier weer langs. Sorry meiden. Hopelijk zijn er geen problemen en mag straks iedereen genieten van haar zoon of dochter! Want het is zooooo mooi, zo'n nieuw klein mensje!! Tot snel

Liefs,

Chili
Nou, ik ben weer veilig thuis! Niets gebeurd, alles rustig hier. Dus alles voor niets meegesleept (of nou ja, voor de zekerheid is niet voor niets natuurlijk). Wel grappig, de dame die de uitvaart leidde, had veel met verloskunde gedaan en zwangerschapscursussen gegeven. Ze schatte me op zo'n 6 à 7 maanden dat klopte niet helemaal....

Evince, waarschijnlijk lees je het niet meer, maar heel veel succes morgenochtend!

Marianne, ik heb al tijden een krukje in de badkamer staan, toen ik zoveel last had van mijn bekken zat ik er standaard op, en nu vind ik het af en toe heel lekker om gewoon lui te zitten. Heerlijk.

Verder dus nog geen hele duidelijke tekenen van naderende spontane bevallingen? Beetje opschieten dames!
Sorry meiden, heb deze week echt geen kans gehad om achter de computer te kruipen!

Emms, lees dat jij ondertussen je dochter hebt. Proficiat zeg! Voyager, fijn dat je toch vaginaal bevallen bent al klinkt je bevalling inderdaad heftig.

Ainne, leuk dat je het kaartje ontvangen hebt en inderdaad.... denk dat de Ieren het maar vreemd vinden. Ik kreeg vanuit NL meteen reacties toen mensen het kaartje ontvangen hadden maar heb van de Ierse kant nog niets gehoord....! Hetzelfde geldt voor de beschuit met muisjes. Sommige mensen willen het niet eens proberen!

Nikiet, heb je verhaal over het velen voeden gelezen en ik denk inderdaad dat je wel gelijk hebt. Momenteel zit ik op zo'n 15 voedingen per dag, die gelukkig wel voornamelijk overdag plaatsvinden om de 1 a 2 uur. 's Nachts zit er gemiddeld zo'n 4 uur tussen de voedingen, waar ik erg blij mee ben. Maar ik heb deze week wel last gehad van 'mastitus' wat denk ik borstontsteking is. Pijnlijke borsten, rode plekken, koorts etc en dat komt waarschijnlijk doordat ik teveel melk produceerde en dat komt dan natuurlijk weer door het gigantisch aantal voedingen. Gelukkig voel ik me nu weer beter. Onstekingen lijken weg te zijn en ik heb geen koorts meer. Ik heb wel last van tepelkloven wat dus denk ik ook aan het vele voeden ligt. Afgelopen maandag is er een wijkverpleegkundige geweest en zij heeft Elena gewogen en ze zat ruim boven haar geboortegewicht en was in minder dan een week 140 gram aangekomen dus met haar gaat het goed. Mijn ouders zijn gisterenavond vanuit NL gearriveerd en huren momenteel een appartement boven ons. M'n moeder is begonnen met schoonmaken vandaag en nu zijn ze aan het koken dus dat wordt m'n eerste fatsoenlijke maaltijd in 2 weken!

Helaas heb ik geen tijd om op iedereen te reageren. Marianne, hoop voor jou wel dat je snel aan de beurt bent... Iedereen die nog moet bevallen sterkte en ik hoop dat degenen die bevallen zijn veel aan het genieten zijn.
Oh wacht even, voordat ik jullie weer verlaat wil ik Evince nog wel veel sterkte en geluk wensen morgen!
Kitty, fijn om even iets van je te horen. Borstonsteking lijkt mij erg pijnlijk als ik dat zo van je hoor. Gelukkig dat het nu beter gaat en gelukkig heb je de voedingen al wat kunnen minderen. Wel fijn dat er 's nachts meer tijd tussen zit en dat je ook nog wat kunt slapen. En nu kan je moeder je ook lekker een poosje verzorgen. Geniet ervan hoor.

Chili, neem lekker je tijd hoor om te wennen. Kan ik me heel goed voorstellen. Ik denk dat de kraamhulp ook al weerr weg is?

Wen, gelukkig maar dat het allemaal goed is gegaan. Kon je het een beetje volhouden

Weltrusten voor iedereen!
Nog ff snel hier, weer zonder reacties... sorry... Moet echt snel mijn bedje in nu!

Wilde jullie alleen nog even bedanken voor de lieve berichtjes om mij sterkte enzo te wensen voor morgen...

En Marianne, (iem. vroeg het laatst ook al, maar ik ben helemaal vergeten te antwoorden daarop) Ik ben morgen 38w3d zwanger en dat is dus 11 dagen voor de uitgerekende datum. Een speciale reden om het zo vroeg te doen is er niet, het is volgens mij gewoon standaard om een geplande keizersnede rond de 38 weken te doen, was bij mijn jongste ook zo. Het heeft er ook wel mee te maken dat de kleine al groot zat is als het goed is. Ben erg benieuwd hoe groot! Straks is ie gewoon 7 pond ofzo zeg, had ik ook normaal kunnen bevallen...

Maar goed, ik ga nu heeeeel snel mijn bedje opzoeken, hoop dat ik een beetje kan slapen!

Tot snel weer hoop ik!
Tot 03.30 uur geslapen toen wakker omdat mijn kersenpitkruikje koud was en er regelmatig een wee kwam. Om 4 uur manlief wakker gemaakt omdat ik het te lastig vond om zonder lenzen in te timen. Toen kwamen de weeën om de 5 a 6 minuten en duurden ze steeds een minuutje. Nog goed op te vangen, na ca. 3 kwartier kwamen ze wat sneller en heeft manlief de vk gebeld. Die was hier rond 05.30 uur, ze heeft even naar het hartje geluisterd en gtoucheerd hartje was krachtig en ik had 2 cm ontsluiting.

Om een uurtje of 9 komt ze terug. Op dit moment ben ik even beneden, iets eten. Door drukte en spanning ofzo is de heftigheid en de frequentie van de weeën nu wat minder. Ik ga de pc dan ook uitgooien en lekker op bed liggen. Mijn ouders zijn onderweg om M. op te vangen als hij straks wakker wordt en uiteraard voor vandaag overdag.

Het zal geen live veslag worden want ik denk dat dat de boel danig op zal houden maar ik laat asap iets weten.

Meiden, duim voor me voor een vlotte bevalling en een gezond kind. Evince jij houd me sowieso gezelschap vandaag maar ik hoop dat ook Marianne aan de gang gaat en dat onze mannetjes inderdaad met z'n 3-tjes vandaag geboren worden.
Succes Belletje! Ik hoop dat eea nu goed op gang is.

En Marianne, ga jij ook je best doen voor een datum 3-ling?
Heel veel succes Belletje en Evince!!!

Belletje, blijf inderdaad maar lekker weg hier en concentreer je op je bevalling!

Kitty, die borstvoeding klinkt heftig bij jou zeg.. Hopelijk wordt het allemaal snel een beetje normaal! Fijn dat je ouders er zijn!

Wen, fijn dat t goed is gegaan!

Chili, fijn dat alles goed gaat!

Lily,niet meteen teveel van jezelf verwachten he! Het gaat allemaal supergoed!

Marianne, succes bij de gyn/vk vandaag! Hopelijk levert t wat op!

Hier alles rustig in de buik. Ik heb gisteren lekker dat stomme beschermding weggehaald en dat scheelde al een stuk. De verkoudheid begint een beetje los te komen, hopelijk gaat t snel over.
.
Hallo allemaal! Ik kom even inbreken met heel goed nieuws van Evince! Ik kreeg net een sms van haar:

Om 8.20u is onze zoon Lucas Christian geboren! Hij weegt 4168 gram en alles zit er op en er aan!

Geweldig he?!

Ik wens iedereen die nog bevallen moet een hele goede bevalling!

groeten,

MissMara
Belletje, spannend! Ik duim voor je hoor. 't Zou toch heel grappig zijn als de jongetjes vandaag een inhaalslag maken met z'n drieën.

Lucia, ik denk er ook over om dat stomme plastic ding weg te halen. Aan de andere kant, zul je zien dat bij mij dan net het matras onbruikbaar wordt en hij kan nog wel een jaar of 5, 6 mee ('t is een fijn matras). Maar als de baby er over een week of zo nog niet is, denk ik niet dat het plastic het gaat redden tot het eind.

Gek hoor, Evince heeft nu gewoon al een baby in haar armen als alles goed is!

Marianne weer een pittig dagje vandaag zo te lezen, CTG, mogelijke strippoging - hopelijk zet het iets in gang. Van het indalen heb ik ook niets gemerkt, maar volgens de verloskundige is ze al wel diep ingedaald (en op mijn vraag of het nog dieper kon zei ze: tja, tot het hoofdje verschijnt kan het altijd dieper )
Hee MissMara, bedankt voor het melden!

Evince, van harte met je zoon! Flinke jongen zeg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven