Auteursrecht op kunst

02-02-2017 20:21 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet dit. Hoe zit het met auteursrecht/copyright en kunst voor prive-gebruik?

Er is een bepaalde kunstenares uit mijn geboortestreek die prachtige, redelijk abstracte schilderijen heeft gemaakt van mijn geboortedorp. Zij is al lang overleden en originele werken zijn moeilijk aan te komen (en onbetaalbaar voor mij). Dus zat te denken om een canvas te laten maken gebaseerd op een goede foto (ik kan geen bestaande reproducties vinden). Is dat toegestaan?
Mensen hebben ook een nachtwacht in hun huis hangen dus wss wel
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Ja, zolang het voor eigengebruik is. Je mag het niet verkopen.
zolang je het niet probeert te verkopen (en daarbij beweert dat het een origineel werk van haar hand is) dan mag dat volgens mij wel
quote:Pinda-Kaas schreef op 02 februari 2017 @ 20:29:

zolang je het niet probeert te verkopen (en daarbij beweert dat het een origineel werk van haar hand is) dan mag dat volgens mij welOok als je het verkoopt als een kopie mag het niet.
Autersrecht vervalt als de maker minimaal 70 jaar is overleden, dus op de Nachtwacht rust geen auteursrecht meer. Het kan wel zijn dat bijvoorbeeld degene die de foto heeft gemaakt van de Nachtwacht die je wilt gebruiken voor je reproductie auteursrecht over die foto heeft.

Als de betreffende kunstenares langer dan 70 jaar geleden is overleden, mag hebt in de meeste gevallen wel. Anders niet, al ziet men het voor privégebruik vaak wel door de vingers.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
quote:tiramisuusje schreef op 02 februari 2017 @ 20:31:

[...]

Ook als je het verkoopt als een kopie mag het niet.klopt, ik weet ook niet waarom ik het er bij zette
quote:DG2015 schreef op 02 februari 2017 @ 20:31:

Autersrecht vervalt als de maker minimaal 70 jaar is overleden, dus op de Nachtwacht rust geen auteursrecht meer. Het kan wel zijn dat bijvoorbeeld degene die de foto heeft gemaakt van de Nachtwacht die je wilt gebruiken voor je reproductie auteursrecht over die foto heeft.

Als de betreffende kunstenares langer dan 70 jaar geleden is overleden, mag hebt in de meeste gevallen wel. Anders niet, al ziet men het voor privégebruik vaak wel door de vingers.Ze is in de jaren 60 overleden dus auteursrecht is nog niet vervallen. Is die 70-jaar regel van toepassing op zowel publiek als prive gebruik?
TO doe het gewoon, niemand boeit het dat jij het in je huis hebt hangen, echt niemand.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
quote:ladygaga_xx schreef op 02 februari 2017 @ 20:42:

TO doe het gewoon, niemand boeit het dat jij het in je huis hebt hangen, echt niemand.Haha. Ik denk inderdaad misschien iets te veel door.
quote:Twistersizzle schreef:

[...]

originele werken zijn moeilijk aan te komen (en onbetaalbaar voor mij). Dus zat te denken om een canvas te laten maken gebaseerd op een goede foto (ik kan geen bestaande reproducties vinden). Is dat toegestaan?

[,...]

Ze is in de jaren 60 overleden dus auteursrecht is nog niet vervallen. Is die 70-jaar regel van toepassing op zowel publiek als prive gebruik?

Ja, auteursrecht is van toepassing.

Je mag dus geen reproductie van het schilderij laten maken.

Informeel gezien denk ik dat als je als amateur (geen professional) het schilderij zelf zou naschilderen of fotograferen en in je huiskamer ophangt, niemand daar een probleem van zal maken.

Maar jij wil een professional opdracht geven om het schilderij na te maken. Ik denk dat in principe dit wel een probleem kan opleveren, omdat het daarmee professioneel en zakelijk wordt.

Je moet dit gewoon netjes regelen.

Denk ook aan het menselijke aspect. Hoe zou jij het vinden als de schilderijen van jouw moeder ongevraagd werden nagemaakt?

Er zijn twee mogelijkheden:

1) benader de erfgenamen/familie en leg vriendelijk uit waarom je dit wil gaan doen (je bewondering voor het schilderij en werk van de schilder, je band met je geboortestreek en -dorp) en wat je er mee gaat doen (ophangen in de huiskamer) en vraag om toestemming; kans is aanwezig dat ze je die geven of met een andere oplossing komen; punt van aandacht is ook: wie gaat de reproductie maken en hoeveel krijgt deze daarvoor betaald;

2) informeer of de schilder is aangesloten bij een beeldrechtorganisatie en regel het daarmee. Ook hier kan het helpen als je goed uitlegt wat je bedoeling is.

Vaak zijn rechten een kwestie van vriendelijk vragen, dan kan er vaak een schappelijke regeling getroffen worden; tenzij er veel geld mee is gemoeid.
quote:Wikka schreef op 02 februari 2017 @ 20:57:

[...]

Ja, auteursrecht is van toepassing.

Je mag dus geen reproductie van het schilderij laten maken.

Informeel gezien denk ik dat als je als amateur (geen professional) het schilderij zelf zou naschilderen of fotograferen en in je huiskamer ophangt, niemand daar een probleem van zal maken.

Maar jij wil een professional opdracht geven om het schilderij na te maken. Ik denk dat in principe dit wel een probleem kan opleveren, omdat het daarmee professioneel en zakelijk wordt.

Je moet dit gewoon netjes regelen.

Denk ook aan het menselijke aspect. Hoe zou jij het vinden als de schilderijen van jouw moeder ongevraagd werden nagemaakt?

Er zijn twee mogelijkheden:

1) benader de erfgenamen/familie en leg vriendelijk uit waarom je dit wil gaan doen (je bewondering voor het schilderij en werk van de schilder, je band met je geboortestreek en -dorp) en wat je er mee gaat doen (ophangen in de huiskamer) en vraag om toestemming; kans is aanwezig dat ze je die geven of met een andere oplossing komen; punt van aandacht is ook: wie gaat de reproductie maken en hoeveel krijgt deze daarvoor betaald;

2) informeer of de schilder is aangesloten bij een beeldrechtorganisatie en regel het daarmee. Ook hier kan het helpen als je goed uitlegt wat je bedoeling is.

Vaak zijn rechten een kwestie van vriendelijk vragen, dan kan er vaak een schappelijke regeling getroffen worden; tenzij er veel geld mee is gemoeid.

haha ik las foto en canvas en trok toen de conclusie dat TO de foto op een canvas wilde laten printen

maar ze wil natuurlijk een reproductie laten schilderen
Bedankt voor het advies, maar het ging om het afdrukken van een foto op canvas, niet het naschilderen van een schilderij. Dat is me veel te veel werk.
twistersizzle wijzigde dit bericht op 02-02-2017 21:08
Reden: spelling
% gewijzigd
Best kans dat de familie het hartstikke leuk vindt dat jij dit wil gaan doen en met liefde "ja prima" zeggen. Misschien dat ze dan wel een foto van het schilderij willen hebben, al dan niet in je huiskamer.

Maar het kan ook zijn dat ze met een groot project bezig zijn (tentoonstelling, reproducties verkopen via de Blokker, zoiets) en dit absoluut niet willen.

In het laatste geval zou je misschien binnenkort een reproductie bij bijv. de Blokker of bij een museum kunnen kopen, en dan heb je ook wat je wil...
Oh tja als je dit zelf bij een printerette wil laten doen, dan ach...

Het mag niet maar er zal waarschijnlijk geen haan naar kraaien...

(ik dacht inderdaad dat je iemand opdracht wilde geven om het schilderij na te schilderen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven