Het Stamcafé XVIII

04-02-2017 18:57 3008 berichten
Welkom bij Stamcafé nummer 28!

In Denemarken dit keer.

Gezellig.

Liefs van Star, Yasmijn, LV en Leo

Alle reacties Link kopieren
Door curry.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ingrediënten (4 personen)

600 gr. snijbonen

2 aardappelen

2 teentjes knoflook

1 ui

1 l. kippenbouillon (of groentebouillon voor de vegetarische versie)

200 ml. room

wat boter voor het aanbakken

peper en zout

Bereidingswijze

Maak 1 liter kippenbouillon (of groentebouillon) en houd deze warm op een laag vuurtje. Snijd de snijbonen in kleine stukjes, schil de aardappelen en snijd in kleine blokjes, snipper de ui en snijd de knoflook fijn. Bak in een soeppan of andere diepe pan de gesnipperde ui en de gesneden knoflook even aan in wat boter tot de ui glazig is.

Voeg nu de bouillon toe in de soeppan en doe hier de gesneden snijbonen en aardappelblokjes bij. Breng de bouillon opnieuw tegen de kook aan en laat alles zo'n 20 tot 30 minuten pruttelen op een laag vuurtje. Giet alles in een hittebestendige kom van de blender of keukenmachine en pureer tot een gladde soep. Je kan dit natuurlijk ook met een staafmixer in de soeppan doen, net zolang doormixen tot alle ingrediënten zijn 'opgelost' in de soep.

Doe alles weer in de soeppan (als je het met een staafmixer doet is dat natuurlijk niet nodig) en voeg er de room bij voor een lekkere crèmesoep, deze soep kan trouwens ook prima zonder de room. Nu alleen nog een beetje kruiden met peper en zout en je snijbonensoep is klaar. Lekker met brood, eet smakelijk.
Benodigdheden:

400 g snijbonen voorgesneden

400 g aardappelen

2 uien

4 tomaten

1 l kippenbouillon

Olijfolie

Zout en versgemalen zwarte peper

100 g salami

Bereidingswijze:

Schil de aardappelen en snij in blokjes. Was de tomaten en snij in stukjes. Pel de uien en snipper fijn. Kook de aardappelen, tomaten en uien in de bouillon. Voeg een scheut olijfolie toe en laat de soep ca. 20 min. koken. Pureer de soep met een staafmixer. Voeg de snijbonen toe en laat het geheel nog ca. 15 min. doorkoken. Maak op smaak met zout en peper. Snij de salami in reepjes en garneer hiermee de soep.
Dat klinkt goed, Yasmijn! Bedankt.
Duitse snijbonensoep - SchnippelbohnensuppeDeze heerlijke Duitse snijbonensoep is gemaakt volgens het recept van mijn moeder, die dit op haar beurt weer van haar moeder heeft overgenomen. Het is een heel eenvoudige soep om te maken en door de toevoeging van aardappel en worst een echte maaltijdsoep.

Mijn Duitse oma, die helaas niet meer bij ons is, trok vroeger ook altijd een stukje spek mee in de soep. Deze werd later in plakken gesneden en op brood met mosterd geserveerd bij de soep.

Ingrediënten voor 4 personen

300 gram soepvlees

1,5 liter water

2 runderbouillontabletten

handvol snijbonen, dun gesneden

2-3 aardappels, geschild en in blokjes gesneden

handje kleine soepschelpjes

1 verse rookworst van de slager

DSC_2478_800x536

Verder nog

Schuimspaan, soeppan

Bereiding

Zet het soepvlees op met ruim water en breng dit aan de kook.

Eenmaal aan de kook zet je het vuur laag en laat je het vlees rustig trekken tot het zacht en gaar is.

DSC_2462_800x536

Schep steeds het schuim wat boven komt drijven met de schuimspaan weg, zo krijg je straks een mooie, heldere bouillon. Als het vlees gaar is schep je het uit de pan en zet zolang apart. Vul de bouillon aan met water zodat je 1,5 liter vocht hebt, en voeg de bouillontabletten toe.

Je kunt voor een nog snellere versie het soepvlees ook weglaten en bouillon maken van 1,5 liter water met 3 bouillontabletten. Dit geeft wel een andere smaak.

DSC_2481_800x536

Breng weer aan de kook en voeg dan de aardappel en snijbonen toe, kook een minuut of vier.

DSC_2488_800x536

Voeg dan de schelpjes en de rookworst toe en laat op laag vuur verder garen.

Schnippelbohnensuppe - Duitse snijbonensoep

Snijd het soepvlees fijn en warm op het laatste moment nog even mee in de soep. Haal de rookworst uit de soep en snijd in plakjes. Serveer de soep heet met de plakjes rookworst.

Man, dit wordt de week van de snijboon.

(Ik keek vandaag 5 minuten Temptation Island. Over snijbonen gesproken. Wat een vreemd programma)
quote:Renaissance schreef op 05 februari 2017 @ 20:51:

Mocht ik jullie tegenkomen Yas en Angie, dan zwaai ik heel hard. Dus als jullie ergens een keer iemand als een gek zien zwaaien dan ben ik dat.
When they go low, we go high. (M.Obama)
quote:Nouschi schreef op 05 februari 2017 @ 19:57:

[...]

Ja want ik heb geen videoland.

Dat is rot als je een serie leuk vindt.
OB. Die sneer was niet serieus bedoeld. Dus trek je daar maar niet teveel van aan
quote:yasmijn schreef op 05 februari 2017 @ 20:50:

[...]

Ik ga ook, met een vriendin.1 keer vallen en we zijn er

Zij woont achter mij.

Leuk, man had er ook wel zin in.

En dan lekker een biefstuk eten in de stad
quote:SaveAngie schreef op 05 februari 2017 @ 22:03:

[...]

Leuk, man had er ook wel zin in.

En dan lekker een biefstuk eten in de stad Zoiets en veel wijn
quote:yasmijn schreef op 05 februari 2017 @ 22:06:

[...]

Zoiets en veel wijn

En veel wijn natuurlijk.

Hopelijk mag dreum bij oma blijven slapen dan kunnen wij het ook weer eens laat maken.
Ik zie ineens hele horden rampplektouristen zwaaiend door de stad trekken en zich even heel erg 'in de renaissance' wanen.

(Ze lopen niet, maar zijn te haaipaard)
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

gezellig feow!

20-briljante-renaissance-gifs-gif-special
quote:feow schreef op 05 februari 2017 @ 22:14:

Ik zie ineens hele horden rampplektouristen zwaaiend door de stad trekken en zich even heel erg 'in de renaissance' wanen.

quote:feow schreef op 05 februari 2017 @ 22:14:

Ik heb de sleutel van de stad
Angie, wij kunnen natuurlijk op de Grote Kei bij het museum gaan zitten als de invasie komt
quote:yasmijn schreef op 05 februari 2017 @ 22:44:

Angie, wij kunnen natuurlijk op de Grote Kei bij het museum gaan zitten als de invasie komt

Altijd paraat tot de goede daad ( neem jij wijn mee?)
quote:SaveAngie schreef op 05 februari 2017 @ 22:46:

[...]

Altijd paraat tot de goede daad ( neem jij wijn mee?)Yep. Veel.
Kan de invasie geen de-tour doen langs Felinni ofzo?

Zitten wij lekker warm en droog
quote:SaveAngie schreef op 05 februari 2017 @ 22:48:

Kan de invasie geen de-tour doen langs Felinni ofzo?

Zitten wij lekker warm en droog Liever ander gedeelte vaan de stad. Ik heb vijanden bij Fellini.'
quote:yasmijn schreef op 05 februari 2017 @ 22:53:

[...]

Liever ander gedeelte vaan de stad. Ik heb vijanden bij Fellini.' Tuulk, kies jij maar. Ik ben makkelijk
quote:SaveAngie schreef op 05 februari 2017 @ 22:54:

[...]

Tuulk, kies jij maar. Ik ben makkelijk Komt goed.
Yas en Angie in actie. "Waar zijn die forumsters die onze stad bezoeken!?"

Nou huisarts gebeld, nog geen afspraak want daar bellen ze voor terug of ik hang een uur in de wachtrij...

Niet goed geslapen ondanks dat man zijn matras ergens anders heeft neergelegd vanwege het snurken. Nog/weer hoofdpijn maar zo is het wel te doen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven