Lijf & Lijn alle pijlers

Mijn dochter is te dik

10-02-2017 22:15 297 berichten
Alle reacties Link kopieren
... en dat vind ik heel erg voor haar. Ze is 11, gaat na de zomer naar de middelbare school en ik zie haar dikker en dikker worden. Ze ziet het zelf ook en is daar niet blij mee.

Ik wil haar helpen maar weet niet hoe. Meer bewegen, minder snoepen maar wat is de balans bij kinderen en mogen ze afvallen? Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat in hun gewicht "moeten groeien" maar klopt dat wel?

Morgen gaat ze op de weegschaal en gaan we een plan van aanpak maken. Heeft iemand tips?
Cruesli is eigenlijk gewoon koek. Het zit vol suikers en bevat al veel calorieën. Cruesli voor ontbijt is gewoon niet handig als je wilt afvallen. Door de suikers krijg je later op de dag extra behoefte aan snaaien. Als je overgewicht hebt is dat gewoon wel een van de dingen die je gemakkelijk kunt veranderen. Je zult bijvoorbeeld geen enkele bodybuilder tegenkomen die cruesli in zijn of haar menu opneemt als hij of zijn bezig is met het verlagen van zijn of haar vetpercentage.

Ook cup-a-soup is niet al te best. Daar zit vaak E621 in, een stof die het hongergevoel alleen maar aanwakkert. Als ze daarna de plakken kaas uit de koelkast opeet zet dat erg aan.

Gezond eten is dus gewoon eten aanbieden, met zo weinig mogelijk suiker en pakjeseten. Zorg dat ze wel vitaminepillen krijgt. En vooral veel liefde en positieve aandacht aan haar geven.
Ik ben voor mezelf begonnen met gezonder en meer afwisselend eten. Mijn pubers nemen dit over. Ik heb nooit gezegd dat ze zo moeten eten en er ook geen ophef van gemaakt dat ik mijn eetpatroon omgooi. Ook niet gezegd dat ik nu veel gezonder eet of zo, geen probleem gecreëerd bij mezelf of bij hen. Maar dat bord couscous met rucola, tomaatjes, eitje, olijfjes zag er veel aantrekkelijker uit dan de boterham met chocoladepasta. Mag ik dat ook? Tuurlijk, alsjeblieft mag je mijn bord. Ze maken het nu zelf, dan wel op de pubermanier, dus met twee eieren . Begin eens bij jezelf, haal bergen groente en fruit in huis en ga met aandacht en liefde mooie, lekkere en gezonde dingen maken. Wedden dat dat bord met stukjes fruit ook onder jouw neus vandaan wordt getrokken! Maak van eten een positief moment en geen probleem!
quote:muurbloempje66 schreef op 11 februari 2017 @ 00:10:

[...]

Doen ze hier ook hoor. Ik haal niks in huis, en dan leven ze zich uit ol het broodbeleg. Je kunt niet alles verbieden dat is het hem nou juist. Dat werkt averechts. Soms weet je het gewoon niet meer. Alles is slecht lijkt wel.

Nee inderdaad, niet alles verbieden. Hoe ga je dat straks doen met roken en drugs? Zou ik dan ook niet verbieden want dat kan helemaal averechts werken. Gewoon lekker hun gang laten gaan, achter je rug om de koelkast plunderen, want tja alles lijkt slecht.

Maar kom dan als moeder hier niet piepen dat je dochter te dik is. Gewoon lekker gaan is de beste optie. Anders werkt het averechts toch? Of werkt het nu al averechts? Kind is tenslotte te dik en zoals de moeder aangeeft lijkt ze een bierbuik te hebben.

Zou er ook nog een middenweg bestaan? Dat je zeg maar als moeder bepaald wat en hoeveel er uit de koelkast en snoeppot gegeten wordt? Of er veel aandacht wordt besteed aan een 'moeilijke eter' in de morgen en er eigenlijk alleen bakjes cruesli in gaan? Anders moet mevrouw kokhalzen...

Slecht eetgedrag krijg je van huis uit mee. De enige die er nu iets aan kunnen doen zijn de ouders. Het gaat tenslotte om een kind van 11.
quote:thistle schreef op 11 februari 2017 @ 06:46:

Ik ben voor mezelf begonnen met gezonder en meer afwisselend eten. Mijn pubers nemen dit over. Ik heb nooit gezegd dat ze zo moeten eten en er ook geen ophef van gemaakt dat ik mijn eetpatroon omgooi. Ook niet gezegd dat ik nu veel gezonder eet of zo, geen probleem gecreëerd bij mezelf of bij hen. Maar dat bord couscous met rucola, tomaatjes, eitje, olijfjes zag er veel aantrekkelijker uit dan de boterham met chocoladepasta. Mag ik dat ook? Tuurlijk, alsjeblieft mag je mijn bord. Ze maken het nu zelf, dan wel op de pubermanier, dus met twee eieren . Begin eens bij jezelf, haal bergen groente en fruit in huis en ga met aandacht en liefde mooie, lekkere en gezonde dingen maken. Wedden dat dat bord met stukjes fruit ook onder jouw neus vandaan wordt getrokken! Maak van eten een positief moment en geen probleem!Dit dus, goed voorbeeld doet volgen. Gewoon een beetje gezond koken, dan krijgt het kind goede voedingsstoffen binnen en zal het minder behoefte hebben aan snaai. Het is als moeder de knop omgooien, in plaats van hopen dat het een tijdelijk iets is dat het kind te dik is.
quote:winkelfanaat schreef op 11 februari 2017 @ 07:03:

[...]

Dit dus, goed voorbeeld doet volgen. Gewoon een beetje gezond koken, dan krijgt het kind goede voedingsstoffen binnen en zal het minder behoefte hebben aan snaai. Het is als moeder de knop omgooien, in plaats van hopen dat het een tijdelijk iets is dat het kind te dik is.

Dit inderdaad. Pasta en spaghetti vervangen door de spelt/volkomen variant. Tarwebrood vervangen door volkorenbrood. De blauwe bessen, mango, pruimen etc. worden hier als snoepjes gegeten (met mate uiteraard, maar ze zijn langer verzadigd daardoor). Hier ontbijten ze ook graag met cruesli, die heb ik nu vervangen met granola. Er zit nog steeds suiker in, maar wel minder. Mijn kinderen zijn echter onder de 6 en weten nu niet beter.

Ik heb zelf echter nooit thuis geleerd wat gezond eten is. Toen ik op mezelf ging wonen nam ik het eetpatroon van thuis mee en m'n vriend vond dat ook wel best, want zijn moeder kookte erg 'karig'. Inmiddels weet ik wel beter en heb ik me wat meer verdiept in eten. Ik neem het m'n moeder ook best kwalijk dat ze mij nooit heeft geleerd wat gezond eten is. Ik heb nu veel meer energie, voel me beter en gezonder. Dus begin bij jezelf, mest je keukenkastjes goed leeg, ga niets verbieden, maar laat zien hoe lekker gezond eten is.
Laat je kind vooral eten naar behoefte in plaats van haar een eetpatroon op te leggen. Toen ik 11 was had ik altijd erg veel trek. Ik at 8 boterhammen op een dag (waarvan 6 met pindakaas). Ik ben dat jaar 15cm gegroeid. Ik vind 2 boterhammen als lunch erg weinig. Gelukkig mocht ik van mijn moeder net zoveel brood, fruit en avondeten eten als ik wilde. Je lijf vraagt erom was het devies.
quote:hiltje schreef op 11 februari 2017 @ 00:41:

Dus conclusie:

geen issue van maken, mond erover houden, zelf het goede voorbeeld geven, gezond laten eten en veel laten sporten.Dit!
quote:consuelabananahammok schreef op 10 februari 2017 @ 23:59:

en dat bakje yoghurt met cruesli, gewoon lekker laten eten als ontbijt als ze dat lekker vindt.

Appeltje ofzo erbij, prima hoor.

Het zit hem echt niet in dat handje cruesli elke dag.

Punt is dat het kind op dat moment niet echt zin heeft om te eten en dat moeder haar dan maar 'wat extra lekkers' voorzet en pusht om haar tóch te laten eten terwijl ze geen trek heeft.

En vervolgens wordt ze op rantsoen gezet van twee boterhammen s middags.

Dus: Kind moét eten als het geen trek heeft (waarom??) en als het wel honger heeft (s middags) krijgt ze te weinig. En gaat ze dus snaaien.

Dus ik zeg: Laat haar gewoon naar behoefte eten.

Ik vroeg nog of ze s avonds ook perse haar bord leeg moet eten maar daar kreeg ik geen antwoord op.
.
quote:vivaratje schreef op 11 februari 2017 @ 08:07:

[...]

Dit!Precies!
quote:ditte_ schreef op 11 februari 2017 @ 00:09:

Het avondeten zet jij toch echt voor littlemissy. Waarom al die koolhydraten? En weet jij eigenlijk wel wat gezond is en wat niet? Niet aanvallend bedoeld. Heb je al eens in kaart gebracht wat ze zoal eet op een dag? Hoe vaak is ze buiten te vinden en hoe vaak aan het Netflixen? Of anders in de winter als alternatief de Wii? Je zou ook elke dag een half uur samen kunnen lopen om bij te kletsen (ondertussen is dat mooi weer wat beweging).

Die koolhydraten waar ik het eerder over had zijn de dingen waar ze altijd om vraagt, en absoluut niet de dingen die ze krijgt! Maar het geeft wel aan dat ze een enorme koolhydraat-behoefte heeft.

De Wii staat bij hun vader, maar daar kijkt ze niet naar om. Ook als ze met vriendinnen "speelt" zijn ze voornamelijk aan het kletsen/snapchappen/filmpjes opnemen. Ze fietst heen en weer naar school elke dag, zo'n 6km op een dag. Probeer haar zo vaak mogelijk mee te nemen voor nog "even een boodschapje" om haar aan het bewegen te krijgen. Ik heb geen auto dus we fietsen en lopen overal naartoe.

In het voorjaar staat ze graag op de trampoline maar die is nu steeds zeiknat.

Sport is gewoon niet haar hobby, en de mijne ook niet trouwens
quote:Lavendel_Madelief schreef op 11 februari 2017 @ 08:04:

Laat je kind vooral eten naar behoefte in plaats van haar een eetpatroon op te leggen. Toen ik 11 was had ik altijd erg veel trek. Ik at 8 boterhammen op een dag (waarvan 6 met pindakaas). Ik ben dat jaar 15cm gegroeid. Ik vind 2 boterhammen als lunch erg weinig. Gelukkig mocht ik van mijn moeder net zoveel brood, fruit en avondeten eten als ik wilde. Je lijf vraagt erom was het devies.Als ik haar haar gang laat gaan ontbijt ze niet én luncht ze niet. Die 2 broodjes krijg ik vaak zat onaangeroerd weer mee naar huis. Maar vervolgens heeft ze honger en gaat ze "grazen" als ze de kans krijgt
quote:Lenalie schreef op 11 februari 2017 @ 01:50:

[...]

Sociaal gezien lijkt me dat geen goed idee. Als tiener wil je met je vriendinnen naar school fietsen en toch niet met je moeder al lopend. Wat betreft beweging heb je gelijk. Tieners bewegen over het algemeen te weinig. Daarom vind ik die nieuwe trampoline parken een uitkomt. Mijn kinderen hebben daar sinds kort 2x per week les, 1.5 uur per keer, ze vinden het geweldig. Een aanrader!

Bij ons komt er eind van het jaar zo'n park, ideaal! Daarnaast staat er hier ook een trampoline in de tuin waar veel gebruik van wordt gemaakt in de droge periodes.

Lopen naar school gaan we niet doen, school start al om 8:00 en vind 7:45 vroeg genoeg om de deur uit te gaan....

Lopen naar de supermarkt, stad en dat soort dingen doen we wel
quote:littlemissy schreef op 11 februari 2017 @ 08:34:

[...]

Als ik haar haar gang laat gaan ontbijt ze niet én luncht ze niet. Die 2 broodjes krijg ik vaak zat onaangeroerd weer mee naar huis. Maar vervolgens heeft ze honger en gaat ze "grazen" als ze de kans krijgtDat maakt het inderdaad lastig. Ik zou daar het gesprek over aangaan en ik zou in de weekenden vanaf nu met het hele gezin samen ontbijten, lunchen en avondeten. Jouw man zal dan ook het goede voorbeeld moeten geven.
quote:Lavendel_Madelief schreef op 11 februari 2017 @ 08:04:

Laat je kind vooral eten naar behoefte in plaats van haar een eetpatroon op te leggen. Toen ik 11 was had ik altijd erg veel trek. Ik at 8 boterhammen op een dag (waarvan 6 met pindakaas). Ik ben dat jaar 15cm gegroeid. Ik vind 2 boterhammen als lunch erg weinig. Gelukkig mocht ik van mijn moeder net zoveel brood, fruit en avondeten eten als ik wilde. Je lijf vraagt erom was het devies.

Als je een "gezond" eetpatroon hebt ben ik het met je eens, maar niet op de manier waarop dochter eet. Liever geen ontbijt, als TO er niet op hamert zelfs geen lunch maar tussen de middag wel veel ongezonde snacks en broodjes met vriendinnen samen. Dat is geen groei-honger maar gewoon snaaien denk ik. En daar word je wel dik van ja, helaas.

TO heeft je dochter haar groeispurt eigenlijk al gehad? Of moet ze die nog krijgen en eet ze daarom zoveel?
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
quote:prinsesmaxima schreef op 10 februari 2017 @ 22:30:

Wat misschien een lullige manier is maar bij mij destijds wel heeft geholpen: neem haar morgen mee om te shoppen. Kijk in wat voor maat broek zij nu denkt te passen. En sleur haar mee in een pashok met spiegel. Wellicht dat haar dat ook laat inzien dat ze nu moet opletten. Je kunt natuurlijk wel zeggen dat jullie nu de komende maanden er een beetje tegenaan gaan om straks in leuke zomerkleding te kunnen passen. Dan heeft ze meteen een bepaald doel, te beginnen met een maat kleinere broek.Werkelijk? Het is een kind waarover je het hebt. Het enige wat je hiermee bereikt is dat haar zelfbeeld tot een nulpunt daalt. Echt een dom advies. En ik zou het mijn moeder zeer kwalijk nemen dat ze zo een stunt uit zou halen IPV mij positief te stimuleren.
quote:littlemissy schreef op 11 februari 2017 @ 08:34:

[...]

Als ik haar haar gang laat gaan ontbijt ze niet én luncht ze niet. Die 2 broodjes krijg ik vaak zat onaangeroerd weer mee naar huis. Maar vervolgens heeft ze honger en gaat ze "grazen" als ze de kans krijgt

Als haar eetpatroon is al verstoord is krijg je dat echt niet opgelost door het nog verder te verstoren. Nu komt die ongewilde cruseli nog eens bovenop wat ze zelf al snaait.

Ik heb ook een tijd gehad dat ik elke middag naar de snackbar ging en een patatje en een milkshake haalde. En dan hoefde ik s avonds niet zoveel meer nee. En misschien s ochtends vroeg ook nog niet. Als ik dan s ochtends tot eten gedwongen zou worden, zou dat me s middags echt niet weghouden van de snackbar. Die calorieën zouden er dan gewoon bovenop komen.

Jij zegt: ze zou dan niks eten in de ochtend en ook niet lunchen? Heus wel. Geen kind dat overdag niks eet. Alleen eet ze niet wat jij haar voorzet maar kennelijk iets anders. Ik at ook liever een puddingbroodje dan mijn bammetjes. Maar mijn moeder dwong mij niet om dan ook nog mijn bammetjes op te eten.
.
quote:Maccaron schreef op 11 februari 2017 @ 08:51:

[...]

Werkelijk? Het is een kind waarover je het hebt. Het enige wat je hiermee bereikt is dat haar zelfbeeld tot een nulpunt daalt. Echt een dom advies. En ik zou het mijn moeder zeer kwalijk nemen dat ze zo een stunt uit zou halen IPV mij positief te stimuleren.Idd. Ik heb niet alles gelezen maar ik zou advies in winnen bij een diëtiste. Niet alleen over haar voedingspatroon maar ook over hoe je het mentaal aan pakt. Voor je het weet heeft ze inderdaad een verkeerd zelfbeeld of slaat ze door met lijnen en/of eten.
quote:impala schreef op 11 februari 2017 @ 08:54:

[...]

Als haar eetpatroon is al verstoord is krijg je dat echt niet opgelost door het nog verder te verstoren. Nu komt die ongewilde cruseli nog eens bovenop wat ze zelf al snaait.

Ik heb ook een tijd gehad dat ik elke middag naar de snackbar ging en een patatje en een milkshake haalde. En dan hoefde ik s avonds niet zoveel meer nee. En misschien s ochtends vroeg ook nog niet. Als ik dan s ochtends tot eten gedwongen zou worden, zou dat me s middags echt niet weghouden van de snackbar. Die calorieën zouden er dan gewoon bovenop komen.

Jij zegt: ze zou dan niks eten in de ochtend en ook niet lunchen? Heus wel. Geen kind dat overdag niks eet. Alleen eet ze niet wat jij haar voorzet maar kennelijk iets anders. Ik at ook liever een puddingbroodje dan mijn bammetjes. Maar mijn moeder dwong mij niet om dan ook nog mijn bammetjes op te eten.

Het gaat over een basisschoolkind. Ik neem aan dat die op school nog geen puddingbroodjes kan kopen.

En op die leeftijd met regelmaat in de middag naar de snackbar? Dat kan ik me bijna niet voorstellen. Hoe betaalt ze dat?
Het zal bij haar geen snackbar zijn. Zij plundert de kast thuis begrijp ik. En zegt dat ze honger heeft. Geef haar dan wat normaals te eten als ze wél honger heeft. Ipv te pushen als ze geen honger heeft.
.
Twee dingen die zo in me opkomen.

Ten eerste, met heel veel is helemaal niks mis - cruesli, koek, chips - als je er maar niet teveel van eet. Volgens mij is het aantal kcal in muesli en cruesli zelfs bijna gelijk. Als je dat nou lekker vindt ipv droge muesli en er een bescheiden portie van eet - prima toch?

Wat betreft dat grazen..... als puber ontbijtte ik ook nooit en ik at dan in de kantine op school twee broodjes knakworst. Soms nog een banaan tussendoor en bij de snackbar gingen we na school weleens een kaassouffle eten. Of bij de bakker een croissantje of een brownie. Erg gezond? Waarschijnlijk niet, maar dik was ik toch echt niet. Juist omdat ik geen opgelegd voedingspatroon had maar at waar ik zin in had, kwam ik zelfs met 'slechte' voedingsmiddelen prima aan mijn dagelijkse hoeveelheid (incl voetballen in de pauze en 3x gym). Had mijn moeder daarnaast ook andere dingen naar binnen gedwongen dan was ik waarschijnlijk wel dik geweest, juist omdat het aantal kcal dan te hoog was geworden.
quote:littlemissy schreef op 11 februari 2017 @ 08:31:

[...]

Die koolhydraten waar ik het eerder over had zijn de dingen waar ze altijd om vraagt, en absoluut niet de dingen die ze krijgt! Maar het geeft wel aan dat ze een enorme koolhydraat-behoefte heeft.

ensEn dan dring jij haar nog meer koolhydraten op als ze niet wil eten.
.
quote:heartsxdaggers schreef op 11 februari 2017 @ 09:17:

Wat betreft dat grazen..... als puber ontbijtte ik ook nooit en ik at dan in de kantine op school twee broodjes knakworst. Soms nog een banaan tussendoor en bij de snackbar gingen we na school weleens een kaassouffle eten. Of bij de bakker een croissantje of een brownie. Erg gezond? Waarschijnlijk niet, maar dik was ik toch echt niet. Juist omdat ik geen opgelegd voedingspatroon had maar at waar ik zin in had, kwam ik zelfs met 'slechte' voedingsmiddelen prima aan mijn dagelijkse hoeveelheid (incl voetballen in de pauze en 3x gym). Had mijn moeder daarnaast ook andere dingen naar binnen gedwongen dan was ik waarschijnlijk wel dik geweest, juist omdat het aantal kcal dan te hoog was geworden.

Precies dit. Ik was ook niet te dik toen ik mijn patatperiode had. Omdat ik toen thuis minder at. En het was gewoon een fase, die vanzelf weer over is gegaan.

Lekker eten was bij ons thuis belangrijk, iedereen hield ervan. Maar mijn ouders hebben mij nooit gedwongen om wel of juist niet te eten. Dat is echt niet goed, om dat wel te doen.
.
Minder calorieën, dat ligt toch vreselijk voor de hand??
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:littlemissy schreef op 10 februari 2017 @ 22:28:

[...]

Ik kan eens informeren in de sportschool of dat al mag. Goede tip! Verder drinkt ze al thee zonder suiker en zelden frisdrank ivm beugel. Ze neemt een Dopper water mee naar school maar ze drinkt ook graag limonade. Dat ga ik sowieso aan banden leggen.Bij een goede sportschool kan dit zeker. onder begeleiding en met voedingsadviezen
Don't cry, buy a bag and move on.
quote:retrostar schreef op 11 februari 2017 @ 09:27:

Minder calorieën, dat ligt toch vreselijk voor de hand??Tuurlijk. maar als je kind eenmaal 11 of 12 is heb je niet alles meer in de hand wat ze doen en eten. TO zegt toch dat ze er zelf op uit gaat met vriendinnen?
Don't cry, buy a bag and move on.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven