Mode & Beauty alle pijlers

Kort douchen, hoe doe je dat?

18-01-2009 15:03 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees steeds vaker over mensen die van die stopwatches in de douche hebben die waarschuwen dat je 'al' vijf minuten staat te douchen...en over mensen die tien minuten douchen enorm lang vinden...

Nu vraag ik me af: hoe doe je dat, kort douchen? Ik ben meestal wel een kwartier bezig met m'n gezicht schoonmaken (en af en toe scrubben of 'bemaskeren'), m'n oksels, benen en bikinilijn bijhouden, tanden poetsen (ja, doe ik onder de douche, lekker makkelijk), haar wassen en conditioneren (om de dag) en af en toe een haarmaskertje en dan ook nog eens doucheschuimen...Is dit absurd? Ik vind lang douchen bovendien heerlijk en troost me maar met de gedachte dat ik geen vlees eet (want dan schijn je pas echt milieuonvriendelijk bezig te zijn)! Ik ben erg benieuwd hoe lang jullie onder de douche staan (en o ja, ik douche altijd 's ochtends en liefst ook 's avonds).
't Is al met al een heel gedoe
Korter douchen

Iets korter douchen dan het gemiddelde van 7,8 minuten, kost weinig moeite maar levert veel op. Als alle leden van een huishouden (zonder waterbesparende douchekop) twee minuten korter douchen dan kan het gezin jaarlijks 12.000 liter water besparen, en 90 m3 gas. Dat scheelt totaal zo'n tachtig euro op de energie- en waterrekening (prijspeil 2008) en voorkomt dat 161 kilogram CO2 vrijkomt.

Alle beetjes helpen echt. Wie een minuutje eerder onder de douche vandaan stapt, merkt misschien zelf het verschil niet in energiekosten, maar als iedereen het doet, besparen we in Nederland toch jaarlijks 28 miljard liter water, en wel 126 miljoen kubieke meter gas!

Slimmer douchen

In een huishouden dat al een besparende douchekop heeft, is het jaarlijkse watergebruik al flink omlaag gegaan. Als alle gezinsleden daarnaast ook nog twee minuten korter douchen, dan bespaart het huishouden nog 7.000 liter water extra per jaar, en 38 m3 gas. De energierekening daalt met ongeveer 35 euro; het gezin vermindert bovendien de uitstoot van CO2 met 68 kilogram.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik ben meestal ook met 5 minuten klaar.

Voor het douchen ontharingscreme smeren indien nodig als dat ingewerkt is onder de douche stappen , shampoo in mn haar , rest inzepen, afspoelen en klaar.

Gebruik van dat glisskuhr spul wat je niet uit hoeft te wassen en net zo goed is als gewone conditioner.

Alleen als ik samen douche met mn dochter of mn haar uit moet spoelen na het verven duurt douchen langer.

Hier in huis is het een omgekeerde wereld.. ik douche kort terwijl mn man wel een uur onder de douche kan staan
das toch niet zo moeilijk??

Nat maken, insmeren met douchegel, afspoelen, insmeren met bodylotion , klaar.

5 minuutjes.

ik douche in het weekend lekker wat langer.

ik douche ook kort om te besparen, voor mijn achterkleinkinderen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 januari 2009 @ 09:57:

De energierekening daalt met ongeveer 35 euro

voor die paar centen ga ik mijzelf geen comfort onthouden

bovendien als het 'n hete droge zomer wordt vallen die dagelijkse douchebeurten in 't niet bij wat je in je tuin moet sproeien
drie keer in de week douche ik op de sportschool en dat duurt niet langer dan een minuut of twee. Inzepen en afspoelen. Maar dat komt ook omdat ik daar niet op m'n gemak sta te douchen.

Thuis sta ik er een minuut of 8 onder. Maar thuis wordt dan ook haar gewassen en geschoren. Ik heb lang haar en dan duurt het redelijk lang voor je haar is uitgespoeld.

Ik begrijp niet zo goed waarom een gezichtsmasker het douchen langer zou maken. Je smeert het op en na de intrektijd stap je onder de douche.
quote:elninjoo schreef op 19 januari 2009 @ 10:05:

[...]

voor die paar centen ga ik mijzelf geen comfort onthouden

bovendien als het 'n hete droge zomer wordt vallen die dagelijkse douchebeurten in 't niet bij wat je in je tuin moet sproeienElninjo, je hebt geen kinderen. Een groter milieubesparing kun je niet leveren. Jouw ecologische voetafdruk is door het niet voortplanten zo klein dat je iedere dag een uur onder de douche kan, de tuin sproeien en je auto met een tuinslang kan wassen.
Ik douche 2 keer per dag, in de ochtend 10 tot 15 minuten en in de avond 5 tot10 minuten.

-Tandenpoetsen met kraan dicht aan de wasbak.

-douche aan erononder goed nat worden, dan shampoo erin, uitspoelen, haar wat uitknijpen en dan conditioner erin.

- dan met lactacid intieme zone wassen, dan mijn conditioner uitspoelen.

- lichaam inzepen en afspoelen.

-klaar.

In de avond:

-douche aan ff lekker staan genieten van het warme water, inzepen, scheren bikini-oksels-benen(niet iedere dag)

-afspoelen.

-klaar.
Ik snap niet dat er mensen zijn die niet iedere dag douchen... Wat kost het nou voor moeite om even af te douchen??

Je kunt het nl. wel ruiken als iemand niet gedoucht heeft... zo muf.

Ik douche s-ochtends en voor dat ik naar bed ga neem ik meestal een bad (samen met kindje).
quote:girlxxx schreef op 19 januari 2009 @ 13:25:

Ik douche 2 keer per dag, in de ochtend 10 tot 15 minuten en in de avond 5 tot10 minuten.

-Tandenpoetsen met kraan dicht aan de wasbak.

-douche aan erononder goed nat worden, dan shampoo erin, uitspoelen, haar wat uitknijpen en dan conditioner erin.

- dan met lactacid intieme zone wassen, dan mijn conditioner uitspoelen.

- lichaam inzepen en afspoelen.

-klaar.

In de avond:

-douche aan ff lekker staan genieten van het warme water, inzepen, scheren bikini-oksels-benen(niet iedere dag)

-afspoelen.

-klaar.werkt de conditioner goed in bij jou dan als je enkel je haar wat uitknijpt? mijn haar moet echt handdoekdroog zijn, wil de cremespoeling goed inwerken, staat ook zo op de meeste gebruiksaanwijzingen...enne, bij mij moet de condi toch minstens 3 min, liefst langer inwerken...dus waarom zeep je je eerst niet in en dan lactacyd en dan pas haar uitspoelen? dan heb je toch meer inwerkingstijd? klinkt logischer iig, hehe.
Ik snap ook al die kutzeeppies Lactacyd niet .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:chicha schreef op 19 januari 2009 @ 14:25:

Ik snap niet dat er mensen zijn die niet iedere dag douchen... Wat kost het nou voor moeite om even af te douchen??

Ik douche s-ochtends en voor dat ik naar bed ga neem ik meestal een bad (samen met kindje).nou ik douche dan wel elke dag, maar als iemand zich in plaats van doucht gewoon een keer bij de kraan wast ruik je dat echt niet.

Ik douche s-ochtends en voor dat ik naar bed ga neem ik meestal een bad (samen met kindje).Sorry?! Dus volgens jou ruik ik muf als ik niet gedoucht heb? Vind ik wel heeel overdreven aangezien ik mezelf echt wel goed verzorg hoor! Ik snap soms weer niet dat er mensen zijn die 2x per dag MOETEN douchen van zichzelf, beetje overhygiënisch noem ik dat. Net als dagelijks Lactacyd (sorry voor de vrouwen die dit gebruiken), ik zie daar het nut niet van in. Gaat het dan frisser ruiken ofzo? Het houdt zichzelf toch schoon? Heb weleens gehoord dat je juist daardoor eerder schimmels krijgt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 januari 2009 @ 16:00:

Ik snap ook al die kutzeeppies Lactacyd niet .Haha je was me voor .
kweenie, zit mss tss de oren , maar voel me hygienischer als ik met soort zeep was dan gewoon met water. hoewel ik de laatste tijd wel soms afwissel. had urinewegeninfectie (en ook erge jeuk die komt en verdwijnt) en had ergens gelezen dat je beter niet te veel wast met lactacyd. het verstoort dan wel de balans niet, maar als je het teveel gebruikt, dan wel of zo...weet niet of iemand er meer over weet?

mn moeder verklaarde me voor gek dat ik lactacyd koop, ze zei dat vrouwen dit vroeger niet hadden en helemaal geen problemen hadden met hun intieme zone. (dit betwijfel ik, kan me voorstellen dat er vroeger misschien wel voorkwam maar mensen spraken er niet over)

mn moeder wast zich daar zelfs met gewone zeep, al heel haar leven en heeft nooit infecties of problemen gehad.
hmm ELKE dag douchen hoeft natuurlijk niet, maar als ik werk, doe ik het liever wel, want na een lange dag werken voel ik me helemaal niet fris meer (plus ook weg heen en terug, drukke metro, wandelen etc). het is anders als ik niet werk (zoals nu), als je niet veel inspanning levert tijdens je dag, blijf je langer fris natuurlijk.

denk wel dat het bij de meesten tussen de oren zit...maar je gedachten beïnvloeden vaak ook het fysieke. als je je vies voelt, ga je zweten omdat je je benauwd voelt en denkt dat iedereen het zal merken.

oplossing kan zijn om ipv te douchen, enkel je oksels, voeten en intieme zone te wassen.helpt wel. maar ja, dat is zo'n gedoe aan de wasbak, dus spring je alsnog die douche in...

trouwens, mn moeder douchet ook niet elke dag en heb bij haar echt nooooit zweet geroken, ze staat er om bekend, hihi. ze smeert zich wel elke avond in met bodylotion. en ze wast elke dag haar intieme zone met zeep en water (ze hebben een waterslang bij het toilet) en haar voeten ook voor het slapengaan.

dus ja, dat van muf ruiken, hangt af van persoon tot persoon denk ik. misschien dat diegene die muf ruiken, zich helemaal niet wassen gedurende 2 dagen of zo, of pech hebben met hun lichaamsgeur.

te vaak wassen is wel niet goed voor beschermlaagje van je huid. dus misschien is het een vicieuze cirkel: hoe meer je je wast, hoe sneller vies je wordt ( omdat je lichaam eraan gewend is )
Ik neem de laatste tijd ook vaak een kookwekker mee naar de douche. Ik vind warm douchen zó heerlijk, maar dat is vooral wel als het zo ijskoud is als een paar weken terug. Wij hebben maar 1 gaskachel, dus het huis is ook niet heel warm. Warm water komt bij ons uit een boiler, dus gelukkig kan ik er niet eens zo heel lang onder staan. Op een gegeven moment is het gewoon op.

Merk wel dat nu het warmer is (haha, wel 3 graden ofzo ) ik er niet zo op hoef te letten, kom er vanzelf eerder uit. Maar toen ik de kookwekker gebruikte zette ik hem op 7 minuten.

Overigens denk ik, ik doe zo mijn best om verder wel energie te besparen, eet geen vlees uit de bio-industrie....je mag toch wel iets hebben waar je geen heilige in bent?

Ik douche s-ochtends en voor dat ik naar bed ga neem ik meestal een bad (samen met kindje).

Ben ik niet met je eens. Wat dacht je van mensen met eczeem of mensen met een schuurpapier droge huid? Dan is het echt niet lekker om je elke dag te douchen hoor. Het wordt in dat geval zelfs afgeraden door artsen.

Ik denk dat 'muf ruiken' meer tussen je oren zit dan dat je er echt last van hebt. Vroeger was 1 keer per week badderen normaal. Elke dag douchen is pas later gekomen en ons zo aangeleerd. Als ik me een keer niet douche, was ik me wel gewoon bij de wastafel. Ik gebruik m'n deo trouw en een lekker luchtje, en let er sowieso op dat m'n kleren niet stinken.

Dan ruik ik echt niet minder lekker dan dat ik me heb gedoucht hoor!
Tanden poetsen onder de douche? Als je sta je inderdaad onnodig onder de douche.

Elke dag douchen is helemala niet zo goed als vaak gedacht wordt. Integendeel: onze westerse hygiene werkt juist allergieen en dergelijk in de hand!

Voor de val van het ijzeren gordijn waren er significant minder mensen met allergieen en astma daar dan nu (nu hebben ze een westers leefpatroon o.a. met vaak douchen).

En net wat Ring zegt: met veel eczeem en/of een erg droge huid is elke dag douchen zelfs funest!
Toevallig is onze douche stuk - Vent is NU bezig een nieuwe op te hangen, dus ik moest me vanmorgen ouderwetsch aan de wastafel wassen. Kostte me meer tijd dan douchen! En m'n haar zit nu stom.
Natmaken, kraan uit om shampoo in het haar te doen

Kraan aan om uit te spoelen en weer uit om conditioner in het haar te doen/mezelf in te zepen en evt. scheren en dan kraan weer open om alles uit/af te spoelen.

Al met al komt er misschien 3 minuten water uit de kraan.

Ik vind t zonde van al dat drinkwater.
dogcrazy wijzigde dit bericht op 19-01-2009 18:21
Reden: stap vergeten haha
% gewijzigd
Stap onder de douche, maak haren nat, doe er shampoo in... laat dat intrekken en scheer me intusssen.. Uitspoelen/afspoelen en klaar... moet lukken binnen 10 minuutjes ;)
Ik heb nog nooit bijgehouden hoe lang ik onder de douche sta, maar schat ongeveer 10 minuten. Ik douche om de dag. Mijn ritueel is: 1 a 2 keer per week haar met shampoo en conditioner, de andere dagen spoelen met water, benen en bikinilijn scheren, gezicht reinigen, lichaam wassen. Eens per week gezicht en lichaam scrubben en een haarmasker. Op zulke dagen duurt het douchen wat langer.
Douchen duurt bij mij vaak ook erg lang, net als bij TO, toch vaak wel een kwartier of langer. vroeger douchte ik vaak tweemaal daags maar daar toch maar mee gestopt, 11 liter water per minuut is toch wel heel erg veel!

Duurt niet lang vanwege doucherituelen maar omdat ik vaak onder de douche wegdroom...
De dingen die je doet voor door het viva-forum Ik heb vanmorgen mezelf eens geklokt. Voor haar wassen, conditioner, lichaam inzepen, bikinilijn weed-wacken en de hele bende weer uitspoelen én gewoon nog ff lekker van het warme water genieten was ik maar liefst 6,5 minuut kwijt.
quote:dogcrazy schreef op 19 januari 2009 @ 18:20:

Natmaken, kraan uit om shampoo in het haar te doen

Kraan aan om uit te spoelen en weer uit om conditioner in het haar te doen/mezelf in te zepen en evt. scheren en dan kraan weer open om alles uit/af te spoelen.

Al met al komt er misschien 3 minuten water uit de kraan.

Ik vind t zonde van al dat drinkwater.

Met tandenpoetsen doe je toch ook de kraan uit tussendoor?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven