Lijf & Lijn alle pijlers

Low carb advies gezocht

11-02-2017 22:49 382 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Sinds een krappe 3 weken begonnen met low carb eetpatroon.

(Geen aardappels, brood, rijst, pasta).

Alleen twijfel ik aan m'n voedingspatroon.

Hopelijk is hier iemand met ervaring.

Overzicht:

Ontbijt 150-200 gram Turkse yoghurt met verschillende zaden en noten

Tussendoor: een klein handje nootjes

Lunch: omelet van 2 eieren met groente

T: vaak niet

Diner: salade of groentes met vlees of vis

Verder drink ik water of groene thee. Aantal keer per week 1-2 glazen cola light.

Het gaat bij mij voornamelijk om m'n buik.

Is dit een goed schema?

Of andere tips?

Bedankt alvast
Waarom wil je geen koolhydraten eten?
Waarom denk je dat we geen koolhydraten eten? Als je het goed doet haal je je koolhydraten uit je groentes en in mijn geval ook heel fruit. Alleen zijn we in de loop der jaren steeds meer ( verborgen) koolhydraten, dus suikers, gaan eten en minder vet want vet is ongezond. Dit is dus alweer een hele poos achterhaald. Vet geeft verzadiging. Ik eet ook meer eiwitten. Dagelijks een eitje en griekse yoghurt.

Ik heb in de fam veel insuline afhankelijke diabeten. Ik heb overgewicht, pco en vergrote kans op diabetes. Ik wil mijn alvleesklier niet zo uitputten. Bovendien voel ik me beter als ik geen suikerschommelingen meer heb. Ik tril niet meer als ik te weinig heb gegeten, ik ben niet meer zo moe.
Wie is 'we'?

Ik heb een gezond gewicht, eet al mijn hele leven koolhydraten en mijn alvliesklier doet het prima hoor.
Life is short. Eat dessert first.
quote:somana schreef op 12 februari 2017 @ 00:51:

Waarom denk je dat we geen koolhydraten eten? Als je het goed doet haal je je koolhydraten uit je groentes en in mijn geval ook heel fruit. Alleen zijn we in de loop der jaren steeds meer ( verborgen) koolhydraten, dus suikers, gaan eten en minder vet want vet is ongezond. Dit is dus alweer een hele poos achterhaald. Vet geeft verzadiging. Ik eet ook meer eiwitten. Dagelijks een eitje en griekse yoghurt.

Ik heb in de fam veel insuline afhankelijke diabeten. Ik heb overgewicht, pco en vergrote kans op diabetes. Ik wil mijn alvleesklier niet zo uitputten. Bovendien voel ik me beter als ik geen suikerschommelingen meer heb. Ik tril niet meer als ik te weinig heb gegeten, ik ben niet meer zo moe.koolhydraatarm is al heel lang achterhaald. afvallen is meer verbranden dat je eet, het maakt niet uit of het nu vet koolhydraten of eiwitten zijn. Voor je gezondheid is het het beste om alle drie te eten. Van de koolhydraten eet je het meest omdat je die nodig hebt voor je verbranding
quote:S-Meds schreef op 12 februari 2017 @ 00:59:

[...]

koolhydraatarm is al heel lang achterhaald. afvallen is meer verbranden dat je eet, het maakt niet uit of het nu vet koolhydraten of eiwitten zijn. Voor je gezondheid is het het beste om alle drie te eten. Van de koolhydraten eet je het meest omdat je die nodig hebt voor je verbrandingAls jij je goed voelt met koolhydraten eten is dat toch prima?
quote:doornroosje9 schreef op 12 februari 2017 @ 00:54:

Wie is 'we'?

Ik heb een gezond gewicht, eet al mijn hele leven koolhydraten en mijn alvliesklier doet het prima hoor.Dan ben ik heel blij voor je.
quote:somana schreef op 12 februari 2017 @ 00:51:

Ik heb in de fam veel insuline afhankelijke diabeten. Ik heb overgewicht, pco en vergrote kans op diabetes. Ik wil mijn alvleesklier niet zo uitputten. Bovendien voel ik me beter als ik geen suikerschommelingen meer heb. Ik tril niet meer als ik te weinig heb gegeten, ik ben niet meer zo moe.

Sinds een paar weken ben ik gestopt met snoep, koek, chocolade, chips, nootjes. Ik ben al 4 kilo kwijt. En ik eet gewoon 4 (volkoren)boterhammen per dag, en aardappels, pasta of rijst. Naast groente en fruit en vlees en een beetje yoghurt.

Je hebt namelijk naast vet en eiwit gewoon koolhydraten nodig, en je kunt dat niet allemaal uit groente halen.
Dat klopt, overal zitten koolhydraten in maar in aardappelen, brood, pasta, koek, snoep, frisdrank ed zitten in 1x zoveel suikers dat je bloedsuiker ontregelt raakt. Je lichaam kan niet in 1 x zoveel suikers wegwerken.

Wie zich prima voelt met zijn eigen eetgewoontes is dat toch goed? Ik voel mij ook goed met mijn eetgewoontes.
Hoezo kan je lichaam dat niet wegwerken? Daar heeft je lichaam een prachtig systeem voor, via je alvleesklier en insuline en zo.
Vet kan je gemakkelijk toevoegen door kaas op de omelet te doen, of als tussendoortje. En savonds vette vlees of vissoorten en iedere middag als tussendoortje een avocado uitlepelen. Succes!
Hoe is het toch zover gekomen dat we aardappelen, pasta en brood gaan vergelijken met koek, snoep en frisdrank?

Er gaat iets serieus mis met de basiskennis hier.
Life is short. Eat dessert first.
quote:Padoempats schreef op 12 februari 2017 @ 01:23:

Vet kan je gemakkelijk toevoegen door kaas op de omelet te doen, of als tussendoortje. En savonds vette vlees of vissoorten en iedere middag als tussendoortje een avocado uitlepelen. Succes!cholesterol stapelen!
Is ieder soort vet ineens wel goed en iedere soort koolhydraat slecht? Heel bijzonder.
quote:somana schreef op 12 februari 2017 @ 01:17:

Dat klopt, overal zitten koolhydraten in maar in aardappelen, brood, pasta, koek, snoep, frisdrank ed zitten in 1x zoveel suikers dat je bloedsuiker ontregelt raakt. Je lichaam kan niet in 1 x zoveel suikers wegwerken.

Wie zich prima voelt met zijn eigen eetgewoontes is dat toch goed? Ik voel mij ook goed met mijn eetgewoontes.je zegt zelf dat je overgewicht hebt en pco. Dus erg succesvol is het allemaal niet
quote:somana schreef op 12 februari 2017 @ 01:03:

[...]

Als jij je goed voelt met koolhydraten eten is dat toch prima?dat is het punt niet, je kan je prima goed voelen met een ongezond dieet. de schade aan je lijf ondervind je pas op lange termijn
oh ik heb ook pco trouwens, en mijn bmi is nooit boven de 24,5 geweest, en ik heb mijn hele leven al brood gegeten
Ik heb wel een advies. Eet gewoon koolhydraten. Laatst stond in de krant dat al die hypes onzin zijn. En ja low carb is gewoon een hype. Je kunt nauwelijks normaal eten zonder koolhydraten. Bijna alles zitten koolhydraten in.

Weet je waarom? Omdat je daar je energie van krijgt. Eiwitten ook maar die zijn ook voor je spieren bedoeld. En als je geen of weinig koolhydraten eet, kan er niet meer zoveel eiwit naar je spieren. Je valt dus af omdat je minder spieren krijgt erdoor. Die kunnen niet meer goed onderhouden worden want de benodigde eiwitten worden gebruikt voor de dagelijks benodigde energie.

Eet gewoon minder van alles wat je eet maar blijf divers eten. Haal je koolhydraten uit bronnen zoals pasta, rijst, aardappelen en brood. Niet uit snelle suikers uit junkfood en snaai. En frisdrank. Mensen gaan altijd zo overdrijven. Je kunt gewoon veel minder eten van de slechte dingen en meer van de goede dingen, zo moeilijk is dat toch niet?

Eerlijk gezegd zie ik meer heil in gewoon weer calorieen tellen eigenlijk. Al die nieuwerwetse dieten maken mensen alleen maar in de war over voedsel.
Gelukkig zijn we allemaal niet hetzelfde.
quote:somana schreef op 12 februari 2017 @ 01:31:

Gelukkig zijn we allemaal niet hetzelfde.ik denk dat de stofwisseling bij de meeste mensen toch over het algemeen hetzelfde verloopt. Je verbrandt koolhydraten voor je energie, vooral ook voor je hersenen, je eiwitten gebruik je voor opbouw en herstel en vet is voor de reserves.
quote:Marana_ schreef op 12 februari 2017 @ 01:29:

oh ik heb ook pco trouwens, en mijn bmi is nooit boven de 24,5 geweest, en ik heb mijn hele leven al brood gegetenDaar ben ik blij om. Ik lees liever dat mensen het prettig hebben. Jij met je brood en ik zonder.
quote:Marana_ schreef op 12 februari 2017 @ 01:29:

oh ik heb ook pco trouwens, en mijn bmi is nooit boven de 24,5 geweest, en ik heb mijn hele leven al brood gegetenDan zal het waarschijnlijk dus aan het brood liggen?
quote:S-Meds schreef op 12 februari 2017 @ 01:34:

[...]

Dan zal het waarschijnlijk dus aan het brood liggen?Lijkt me wel. Iedere dag 3-4 boterhammen en je hebt geen overgewicht, ondanks PCOS
loewcarb is echt ongezond, je krijgt te veel vet binnen met dergelijke diëten. Teveel verzadigde vetten en te weinig vezels en complexe aminozuren om al dat cholesterol weer op te ruimen
quote:Marana_ schreef op 12 februari 2017 @ 01:35:

[...]

Lijkt me wel. Iedere dag 3-4 boterhammen en je hebt geen overgewicht, ondanks PCOSmaar ik eet nog meer brood, soms zelfs wit brood (oh de duivel) ik ben ook niet te dik en ik heb ook geen pco. Moet ik dan nog meer brood gaan eten?
quote:S-Meds schreef op 12 februari 2017 @ 01:27:

[...]

je zegt zelf dat je overgewicht hebt en pco. Dus erg succesvol is het allemaal nietJa hoor, gelukkig wel. Bloedsuikerwaardes zijn keurig geworden, bloeddruk erg mooi, ipv 1x per jaar een menstruatie naar elke maand. Nu idd nog de laatste kilo' s eraf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven