Geld & Recht alle pijlers

Kostgeld

22-02-2017 15:01 337 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
briannaf wijzigde dit bericht op 11-04-2018 11:16
99.86% gewijzigd
"Boring conversation anyway"
Is een loopbaanpsycholoog/-begeleider dan eigenlijk niet meer waar ze naar op zoek is? Die met haar meekijkt waar ze naar zou moeten kijken, wat ze aankan, wat ze vooral niet meer moet gaan doen etc. Want de taak van die coaches via UWV is volgens mij niet meer en niet minder dat iemand zo min mogelijk beroep doet op gemeentelijke gelden en niet zozeer "coach" in de zin van: wat is nu echt passend voor jou en waar moet jij op letten om jezelf in werk niet teveel te belasten etc.

Dat lijkt me -zoals ik het zo lees- zinvoller voor haar.
Je wordt niet gestraft omdat je spaargeld hebt, je hebt geen recht op geld van de overheid omdat je geld hebt. Dat is iets heel anders.
Ik vind het zo ongelooflijk krom gedacht he. De gemeente zegt 'nee ze komt niet in aanmerking voor een werkconsulent, want dat is voor mensen die in de bijstand zitten'. En dan denken jullie 'oh dan moeten we dus bijstand aanvragen'. Werkelijk, hoe kom je erop dat dat de oplossing is.

Een andere vraag die ik al stelde en waar je ook niet op reageerde (en iemand anders vroeg het ook al en die heb je ook genegeerd): krijgt ze wel bijstand als ze thuis woont, in een huishouden waar een inkomen is?
Ze doet vrijwilligerswerk, 1 uurtje per dag. Ze heeft een sollicitatiegesprek bij post.nl voor 3 x 2 uurtjes per week, dus het begin is er als ze wordt aangenomen. Maar het zal allemaal niet genoeg zijn om op zichzelf te gaan wonen en al helemaal niet om zelf haar zorgkosten te betalen die momenteel rond de 400 euro per maand bedragen.
quote:stapas schreef op 22 februari 2017 @ 15:37:

Wat er precies kan en mag weet ik niet, maar ik geef OP volledig gelijk. Het kan toch niet dat je gestraft wordt omdat je spaarzaam bent? Mij lijkt het ook logisch dat ze kostgeld betaalt thuis. Ik zou het bedrag wel op papier/mail afspreken met de instelling die de uitkering betaalt, om problemen achteraf te vermijden. Als ze op zichzelf zou wonen zou ze extreem veel meer geld kwijt zijn.

Oplossing hier is inderdaad zorgen dat het eigen spaargeld zo snel mogelijk op is... Pervers systeem: ja, maar wettelijk niets mis mee.Ze wordt niet gestraft omdat ze spaarzaam is. Ze wordt niet geholpen omdat ze niet hulpeloos is. Ze heeft geld om zichzelf aan het werk te helpen, waarom zou dat moeten worden betaald door de gemeente?

Wat er precies kan en mag weet ik niet, maar ik geef OP volledig gelijk. Het kan toch niet dat je gestraft wordt omdat je spaarzaam bent? Mij lijkt het ook logisch dat ze kostgeld betaalt thuis. Ik zou het bedrag wel op papier/mail afspreken met de instelling die de uitkering betaalt, om problemen achteraf te vermijden. Als ze op zichzelf zou wonen zou ze extreem veel meer geld kwijt zijn.

Oplossing hier is inderdaad zorgen dat het eigen spaargeld zo snel mogelijk op is... Pervers systeem: ja, maar wettelijk niets mis mee.

Nee, de oplossing is dat ze zelf op zoek gaat naar werk of een (onbetaalde) stageplaats om ervaring op te doen en uren op te bouwen.

Wat verwachten jullie voor wonderen van zo'n consulent?
Dus omdat ze geen baan onder haar niveau aan wil nemen, moet de gemeente van alles doen?

Vaag dat de gemeente daar niet aan mee wil werken.

Dat vind ik trouwens bijna net zo vaag als haar moeder die daar een topic voor opent. Mankeert je dochter zelf iets aan haar vingers?

Oplossing hier is inderdaad zorgen dat het eigen spaargeld zo snel mogelijk op is... Pervers systeem: ja, maar wettelijk niets mis mee.

Mijn oren klapperen! Niets mis met spaarzaam zijn en dus je eigen broek ophouden. Je geld oppotten en willen gaan leven van de maatschappij in deze situatie is gewoon fraude.

Ik ben ook spaarzaam. Jaren gespaard voor een grote verbouwing en jaren extra belasting moeten betalen over geld waar ik al belasting over betaald heb want inkomsten uit arbeid. Tja, da's zuur maar zo zijn de wetten.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
quote:BriannaF schreef op 22 februari 2017 @ 15:39:

Ze doet vrijwilligerswerk, 1 uurtje per dag. Ze heeft een sollicitatiegesprek bij post.nl voor 3 x 2 uurtjes per week, dus het begin is er als ze wordt aangenomen. Maar het zal allemaal niet genoeg zijn om op zichzelf te gaan wonen en al helemaal niet om zelf haar zorgkosten te betalen die momenteel rond de 400 euro per maand bedragen.

Maar ze wil toch werkervaring opdoen en dan uren gaan uitbouwen? Dan is dit toch juist een prima begin?

Zo'n hulp van de gemeente gaat ook geen banen vinden waar ze nu 1 uur per dag mag starten en dan uiteindelijk kan uitbreiden naar 6 of meer uur per dag.
Ik vraag me ook af wat de gemeente kan doen voor iemand die op haar niveau werk zoekt. Niet zoveel, gok ik zo. Een traject bij een loopbaanadviseur is waarschijnlijk nuttiger en dat kan ze makkelijk betalen van haar spaargeld, lijkt me.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:julius schreef op 22 februari 2017 @ 15:40:

Dus omdat ze geen baan onder haar niveau aan wil nemen, moet de gemeente van alles doen?

Vaag dat de gemeente daar niet aan mee wil werken.

Dat vind ik trouwens bijna net zo vaag als haar moeder die daar een topic voor opent. Mankeert je dochter zelf iets aan haar vingers?Vlgs mij: rugklachten, chronische hoofdpijn, nekpijn.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)

Hoezo gestraft dan?

Het zou toch raar zijn als ik 6 ton op de bank heb staan en aanklop bij de gemeente voor Bijstand.

De dochter van TO kan zelf hulp inhuren. Die zal waarschijnlijk nog veel gerichter en passend kijken/zoeken/oid dan een consulent van de gemeente. Die wil je namelijk zo snel mogelijk uit de bijstand krijgen en dan maakt het echt niet of dat je dagelijks de vloer van de dierenartsenpraktijk staat te dweilen ipv je studie te gebruiken.

Ze doet vrijwilligerswerk, 1 uurtje per dag. Ze heeft een sollicitatiegesprek bij post.nl voor 3 x 2 uurtjes per week, dus het begin is er als ze wordt aangenomen. Maar het zal allemaal niet genoeg zijn om op zichzelf te gaan wonen en al helemaal niet om zelf haar zorgkosten te betalen die momenteel rond de 400 euro per maand bedragen.Van het begeleidingstraject zou ik niet veel wonderen verwachten. Kan me wel voorstellen dat je kostgeld vraagt. Het systeem dwingt je nu eenmaal dit soort stappen te zetten als ze ook op zichzelf wil wonen. Hoop dat ze hoe minimaal ook toch wat met haar Master kan doen zodat ze straks mogelijk toch stappen verder komt.
Gestraft worden voor spaarzaam zijn komt echt wel voor hoor, zie elk jaar wel wat mensen die heel zuinig doen en sparen van hun bijstand, en dan bijvoorbeeld voor het eigen risico, of vervanging van de wasmachine. En omdat ze dat hebben gedaan krijgen ze geen kwijtschelding van de gemeentebelasting bijvoorbeeld, waardoor ze die moeten betalen, het spaargeld op is en als dan de wasmachine stuk gaat of het eigen risico moet betaald hebben ze een schuld. Dus idd, ik raad mensen wel eens aan om dat geld op te nemen en in huis te sparen ipv op de bank. Want de mensen die alles opmaken krijgen wél die kwijtschelding en dat vind ik heel zuur.

Hoezo is dat een pervers systeem?

Als Frits Goldschmeding of John de Mol nu werkloos wordt, vind je dan ook dat ze bijstand moeten krijgen? Ze moeten immers niet gestraft worden voor het feit dat ze succesvolle ondernemers zijn.

Of eerst maar hun miljardenbusiness verkopen en van hun bankrekening leven??

Ze komt nu niet in aanmerking voor (aanvullende) bijstand.

Wel als ze straks op zichzelf woont. Zij kan zich gewoon inschrijven bij de sociale woningbouw. En dan bij accepteren aangeven dat ze in elk geval de eerste maand huur met spaargeld over kan maken en ondertussen een bijstandsuitkering aanvraagt.

Maar zolang ze thuis woont natuurlijk niet.

Verder vraag ik me ook af wat jij verwacht van de gemeente. Dat is een overheidsorgaan, die lopen echt niet heel hard. Jij kan al haar werkconsulente zijn. Meer dan wat jij hierboven schrijft zal de gemeente ook echt niet doen. Zelfs minder en al helemaal als ze geen binding heeft met de gemeente zodat zij hiertoe verplicht zijn.
Echt schandalig. Deze dochter kan het zelf betalen want spaargeld.

Bijstand is een vangnet, geen hangmat.

Top, dan is ze dus bezig met opbouwen met werk, en heeft ze een consulent dus niet nodig.

Als ze zo zwaar herstellende is, is op jezelf wonen misschien wel even iets om uit te stellen. Als ze nog geen twee uur per dag kan werken, hoe wil zij dan haar eigen boodschappen doen en huis schoon maken? Focus op herstellen en werk zoeken.

Wat betreft de zorgkosten, ze heeft dus spaargeld en je kan zorgkosten ook indienen bij de belastingdienst vanaf een bepaald bedrag.
quote:Rhae schreef op 22 februari 2017 @ 15:45:

Gestraft worden voor spaarzaam zijn komt echt wel voor hoor, zie elk jaar wel wat mensen die heel zuinig doen en sparen van hun bijstand, en dan bijvoorbeeld voor het eigen risico, of vervanging van de wasmachine. En omdat ze dat hebben gedaan krijgen ze geen kwijtschelding van de gemeentebelasting bijvoorbeeld, waardoor ze die moeten betalen, het spaargeld op is en als dan de wasmachine stuk gaat of het eigen risico moet betaald hebben ze een schuld. Dus idd, ik raad mensen wel eens aan om dat geld op te nemen en in huis te sparen ipv op de bank. Want de mensen die alles opmaken krijgen wél die kwijtschelding en dat vind ik heel zuur.Hoeveel spaargeld mogen ze hebben dan? Want een klein bedrag lijkt me inderdaad wel logisch...

En je denkt dat ze wel bijstand zal krijgen als dat spaargeld ineens op is? De Sociale Dienst weet nu al dat zij dat spaargeld heeft en dus zal ze, als ze weer bijstand aanvraagt, verantwoording moeten afleggen waar dat spaargeld is gebleven.

De manier die jij aangeeft, zou de gemeenschap wel heel veel geld gaan kosten.
quote:Oudblond schreef op 22 februari 2017 @ 15:41:

[...]

Mijn oren klapperen! Niets mis met spaarzaam zijn en dus je eigen broek ophouden. Je geld oppotten en willen gaan leven van de maatschappij in deze situatie is gewoon fraude.

Ik ben ook spaarzaam. Jaren gespaard voor een grote verbouwing en jaren extra belasting moeten betalen over geld waar ik al belasting over betaald heb want inkomsten uit arbeid. Tja, da's zuur maar zo zijn de wetten.Weet je wat het verschil is, jullie hebben een ingerichte woning. Zij heeft die nog niet, daar is het spaargeld voor.
En met de woningbouw en gemeente overleggen dat ze nu eerst van haar spaargeld de boel betaald en dat de gemeente toezegt dat als dat op is ze bijstand krijgt? Heeft ze dit probleem al aan de gemeente en woningbouw voorgelegd: ik krijg geen bijstand ivm mijn spaargeld, ik wil dat best gebruiken voor mijn onderhoud, maar kan ik op papier geen recht op bijstand krijgen als mijn spaargeld op is, zodat ik een woning kan huren?
quote:AnAppleADay schreef op 22 februari 2017 @ 15:47:

[...]

Hoeveel spaargeld mogen ze hebben dan? Want een klein bedrag lijkt me inderdaad wel logisch...5800 voor een alleenstaande
quote:mary57 schreef op 22 februari 2017 @ 15:47:

[...]

En je denkt dat ze wel bijstand zal krijgen als dat spaargeld ineens op is? De Sociale Dienst weet nu al dat zij dat spaargeld heeft en dus zal ze, als ze weer bijstand aanvraagt, verantwoording moeten afleggen waar dat spaargeld is gebleven.

De manier die jij aangeeft, zou de gemeenschap wel heel veel geld gaan kosten.Fraude. Moeders bewaart het spaargeld voor dochter. Dochter betaalt "kostgeld" en kind krijgt het weer terug. Je moet je doodschamen dat je je dochter dit soort normen aanleert.
quote:BriannaF schreef op 22 februari 2017 @ 15:48:

[...]

Weet je wat het verschil is, jullie hebben een ingerichte woning. Zij heeft die nog niet, daar is het spaargeld voor. Je begint met Ikea, Leenbakker, kringloop en sinaasappelkistjes.

Niet meteen met merk en Swarovski.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven