Oppas geeft meer dan ik kan kolven

20-01-2009 14:21 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van bijna 5 maanden gaat 3 dagen per week naar onze (super) oppas. Dat loopt prima

Ik geef nog volledige BV en wil dat graag tot 6 maanden volhouden

Mijn dochter is nogal een kleintje (ruim 5 kilo) maar absoluut niet dun, gewoon lekker veel spekkies :-) maar klein

Wel spuugt ze enorm veel

Omdat ze zoveel spuugt, voed ik haar altijd om de 2,5 -3 uur. Bij de oppas krijgt ze ook op dezelfde tijden een flesje afgekolfde melk.

Tot de kerstvakantie ongeveer gaf ik flesjes van 120 mee, die ze amper opkreeg. Ze zat toen op ca 8 voedingen per dag (ook s nachts)

Nu zit ze op 6-7 voedingen per dag en mij lijkt dat met haar 5 - 5,5 kilo een flesje van 160 ml met 2 schepjes johannesbroodpitmeel (tegen het spugen) wel genoeg moet zijn. Ze krijgt dan ruim een liter binnen per dag!!

(terwijl ik dacht: gewicht x 150 ml = ca 800 ml of gaat dat niet meer op na 5 maanden?)

Nu geeft de oppas de laatste tijd steeds 180-200 ml per keer en moet ik aan het eind van de week altijd extra meegeven wat eigenlijk nauwelijks meer te doen is. Ik kolf me ziek.

Nou ja, als het niet gaat dan gaat het niet maar ik vraag me dus af of ze het wel nodig heeft

Volgens de oppas heeft ze veel honger (huilt als ze bij 150 ml de fles weghaalt) en spuugt ze daar niet zo veel, maar bij thuiskomst spuugt ze dan wel heel veel uit. Ook snachts hoor ik haar kokhalzen en wordt ze vaak huilend wakker.

Misschien komt dat ook doordat ik haar voed als ik thuis kom en dan mijn borsten heel vol zijn (ik kolf wel af op mijn werk maar altijd minder dan ze drinkt) en ze misschien te veel binnenkrijgt

Naar mijn idee krijgt ze te veel op zo´n dag, maar begin nu wel te twijfelen.

Hoeveel heeft een baby van 5,5 kilo ongeveer nodig? En moet ik maar bijvoeding gaan geven als het straks niet meer lukt? Dat wil ik eigenlijk nog niet.

Iemand tips? Bijna 2 liter in de week kolven gaat me echt niet lukken, ook niet als ik op mijn thuisdagen haar voed en kolf tegelijk (wat ik dus nu al doe)
quote:mama_re schreef op 22 januari 2009 @ 10:25:

Ff offtopic: ik snap niet waarom er zo spastisch gereageerd wordt over dat bijvoeden met 4 maanden.

Mijn zoontje is 9 weken te vroeg geboren, en mocht van de kinderarts ook 4 maanden na zijn geboortedatum!!! (en dus niet na de uitgerekende datum) al aan de bijvoeding (zijn lijfje was al vier maanden 'gewend' aan voeding (vandaar) en goed voor de mondmotoriek e.d.). Nou, als er mensen zijn met echt verstand van kinderen en wat wel/niet goed is, dan zal het de kinderarts toch wel zijn??? Zolang je maar in de gaten houdt dat je ze inderdaad 'op de leeftijd aangepaste' bijvoeding geeft, en niet teveel tegelijk!Wat raar... Mijn kinderarts adviseerde me met Qtie te wachten tot zes maanden gecorrigeerde leeftijd. Of je bij prematuren moet gaan bijvoeden met zes maanden geboorteleeftijd of gecorrigeerde leeftijd is discussie, maar voor zover ik weet staat die zes maanden grens gewoon nog vast hoor.

Er is wel een onderzoek dat suggereert dat de effecten van wachten tot zes maanden vooral op korte termijn uitmaken en dat dat op lange termijn nog rechttrekt, maar -dat zeggen ze zelf ook volgens mij- hun resultaat is niet voldoende om de richtlijn (bijvoeden vanaf zes maanden en niet eerder) aan te passen. Het zet er hooguit een vraagteken bij.

Dus waarom jouw kinderarts reden had om juist bij premature, dus kwetsbaarder darmpjes af te wijken van de richtlijn zoals die ook in Nederland geldt, is me echt een raadsel. Ik vind het in ieder geval geen sterk argument in een discussie. (Tenzij de discussie gaat over de betrouwbaarheid van de kinderarts, dan zou dit advies namelijk in negatieve zin heel goed als argument aangedragen kunnen worden. )
quote:Belle73 schreef op 21 januari 2009 @ 21:04:

En ik ben zelf heeel groot geworden op flesvoeding.

Met in het achterhoofd de relatie tussen flesvoeding en overgewicht komt deze opmerking op mij anders over dan je 'm waarschijnlijk bedoeld hebt.
Ik heb een collega dat kindje is ongeveer 5 maand.

Zegt ze vorige week in de kantine dat de kleine zo gek van danoontje is ze eet er zo 3 achter elkaar op.

Is toch niet gezond lijkt me.

Laatst was de kleine ziek hebben ze de kleine in de buikdrager sávonds mee winkelen.

Ze is nog heel jong maar dat zegt ook niet altijd alles. (ze is 19)

Maar dat verschilt ook van persoon tot persoon leeftijden.

Niets te kort te doen aan de jonge moeders bedoel ik.
Hoi hoi

Bedankt voor nog meer tips.

Nee, bijvoeden nu doe ik ook liever niet, maar of het nou zo erg is denk ik ook niet. Alhoewel danoontje met 4 maanden hmm

We zijn inmiddels bij de dokter geweest en ze is veel te weinig aangekomen volgens de arts. Ze weegt 5340 gram. Ik was natuurlijk meteen mega onzeker over mijn voedingen maar volgens haar deed ik het goed en hoeft ze ook niet ineens heel veel meer te eten. Heeft ook geen zin, aangezien ze zo veel spuugt

Wel krijgt ze vanaf nu een extra flesje kv bij de oppas. Ik red het gewoon niet meer alles af te kolven. En als ik ga stressen lukt het natuurlijk helemaal niet meer. Jammer, want ik wilde graag 6 maanden volledig voeden maar ik ga er ook geen drama van maken.

Ze spuugt melk uit de fles ook veel minder uit omdat die aangedikt is.

Nu maar hopen dat ze snel aankomt, over 3 weken moet ze terugkomen

Ik hoop niet dat ik helemaal moet stoppen met bv als ze straks weer niet genoeg groeit
quote:Supersmollie1 schreef op 22 januari 2009 @ 14:47:

Offtopic: waarom er zo spastisch wordt gereageerd over bijvoeden met 4 maanden? Omdat met 4 maanden de darmen van een kleintje (over het algemeen) nog niet klaar zijn voor bijvoeding. Door zo jong al bijvoeding te geven stel je je kind bloot aan onnodige risico's op bijv voedselintoleranties.

De kinderarts heeft inderdaad verstand van kinderen. Maar of de kinderarts nou ook de expert is op het gebied van spijsvertering en voeding? Plus, is de kinderarts ook degene die jouw kind op 25-jarige leeftijd gaat behandelen voor coeliakie?

@ Belle, jij bent ook groot geworden op flesvoeding? Tuurlijk, en met jou vele anderen. En mijn opa is 95 geworden met 1 pakje zware shag en 1 fles jonge jenever op een dag. Ik weet niet precies welke onderzoeken je bedoelt, maar er komen regelmatig onderzoeken in de publiciteit die aantonen dat borstvoeding de beste keuze is maar dat flesvoeding net zo goed is en dat je vanaf 4 maanden geen "extra" positieve effecten van borstvoeding meer kunt verwachten. Deze onderzoeken zijn uitgevoerd door een professor die in dienst is van de firma Numico (Nutricia - Nutrilon). Hoe betrouwbaar kun je die onderzoeken noemen? Ik heb een keer een prachtig waterdicht wetenschappelijk onderzoek gelezen waar in de gezondheidseffecten van pinda's waren onderzocht. Werkelijk waar, er was geen enkel negatief ding over die pinda's te noemen. Gesponsord door de een of andere pindaverwerkende company uit de VS. Objectief? Guess not.

Sorry hoor, maar om flesvoeding te vergelijken met jenever en shag vind ik heeeel erg ver gaan. Bovendien, het is gewoon lastig om borstvoeding en flesvoeding te vergelijken in een onderzoek, want hoe kun je corrigeren voor andere effecten, zoals sociaal economische status etc.? Ik heb mijn kind vier maanden volledige borstvoeding gegeven en nu krijgt ze een mix van borstvoeding en flesvoeding, omdat ik het niet bij elkaar gekolfd krijg. Waarom steunen wij moeders elkaar niet een beetje i.p.v. dit soort idiote teksten neer te zetten?

PS: ik heb geen overgewicht hoor qwertu
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik vergeleek flesvoeding niet met jenever en shag, ik vond jouw opmerking dat jij er groot op bent geworden in dezelfde categorie als "mijn opa is 95 geworden terwijl hij veel te veel zoop en rookte als een ketter" terwijl iedereen weet dat roken en zuipen slecht is voor je gezondheid.

Disclaimer:

Nee, ik zeg dus nu niet dat flesvoeding slecht zou zijn voor de gezondheid bladiebla.

Ik weet niet waarom jij op basis van mijn post concludeert dat ik andere moeders niet steun of respecteer in hun keuzes, enkel en alleen omdat ik aangeef dat bepaalde onderzoeken waaruit gezondheidseffecten van flesvoeding zijn aangetoond simpelweg gesponsord zijn door de fabrikant ervan. Tuurlijk zal Nutricia melden dat er weinig verschil is. En dan als laatste: het is helemaal niet moeilijk om flesvoeding en borstvoeding in onderzoeken te vergelijken. Het een is melk gemaakt door mensen, bedoeld voor mensenkinderen. Het ander is melk gemaakt door koeien, bedoeld voor koeienkinderen, door hele slimme mensen dusdanig bewerkt dat het ook geschikt is voor mensenkinderen. Geen eerste keuze, maar we mogen god op onze blote knietjes danken dat het bestaat en dat we hier schoon drinkwater hebben want dat betekent dat onze kinderen niet dood hoeven te gaan van de honger als het met de borstvoeding niet lekker loopt.

Relax zeg, het is weekend...
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven