Q&A Religie

02-01-2017 11:33 1212 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een mooi gesprek op de Actueel-Pijler, wil ik graag dit topic openen.

Mijn idee is dat dit een plaats is waar forummers elkaar vragen kunnen stellen over religie en hoe dat ervaren wordt door anderen (of juist niet).

Het is misschien overbodig om te zeggen, maar het is een zeer persoonlijk en gevoelig onderwerp. Daarom wil ik heel graag vragen of er respectvol gereageerd kan worden, en we bereid kunnen zijn naar elkaar te luisteren. Verschillende meningen en visies zijn van harte welkom, maar val elkaar er alsjeblieft niet op aan.

TO trapt af met de eerste vraag:

Een algemene, hoe zijn de gelovige forummers met religie in aanraking gekomen?
Dus omdat een stel extremisten, van welke religie dan ook, anti homo/anti vrouw/ anti alles is, is het normaal dat mensen die eenzelfde religie aanhangen anders behandeld en gediscrimineerd worden?

Ik snap de logica niet.
quote:tyche schreef op 02 maart 2017 @ 12:05:

Dus discriminatie is oke want 'zij begonnen'?

Mensen die zelf discrimineren mogen van mij gediscrimineerd worden, aangezien zij discriminatie kennelijk niet als probleem zien.

Lijkt mij vrij logisch eigenlijk.
quote:julius schreef op 02 maart 2017 @ 13:03:

[...]

Mensen die zelf discrimineren mogen van mij gediscrimineerd worden, aangezien zij discriminatie kennelijk niet als probleem zien.

Lijkt mij vrij logisch eigenlijk.

Mij niet. Ik vind het vuur met vuur bestrijden, wat nogal paradoxaal is als je zegt tegen vuur te zijn.

Dan liever Jezus' versie: Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand. Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe

Gelijkheid is voor mij een grondrecht waar geen voorwaarden aan gesteld moeten worden. Daarnaast is het volgens mij ook niet pragmatisch, mensen gaan niet stoppen met discrimineren als anderen het ook doen, integendeel.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:tyche schreef op 02 maart 2017 @ 13:20:

[...]

Mij niet. Ik vind het vuur met vuur bestrijden, wat nogal paradoxaal is als je zegt tegen vuur te zijn.

Dan liever Jezus' versie: Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand. Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe

Gelijkheid is voor mij een grondrecht waar geen voorwaarden aan gesteld moeten worden. Daarnaast is het volgens mij ook niet pragmatisch, mensen gaan niet stoppen met discrimineren als anderen het ook doen, integendeel.

Gelijkheid is inderdaad een grondrecht, maar mensen die anderen niet gelijk behandelen hebben daar kennelijk een andere mening over.

Prima, dan pas ik me toch aan? Kleine moeite. Het moet van twee kanten komen toch?
Overigens is dat de reden dat DENK zo vaak voor lul staat. Die vinden discriminatie alleen een probleem als ze er zelf last van hebben. Zo belachelijk hypocriet.

Sylvana had dat net op tijd door en vecht nu met een eigen partij tegen ALLE discriminatie. Topwijf wat mij betreft!
Ik kan mij in bepaalde gevallen prima voorstellen dat mensen van een bepaalde religie niet worden aangenomen vanwege die religie. Een klein team waar ook op zondag gewerkt moet worden bijvoorbeeld en ga zo maar door. Je kunt ook nog eens helemaal niet in een team passen door bepaalde overtuigingen.

Er is geen enkele reden gelovigen nog eens extra te beschermen daar is namelijk al wetgeving voor.

Vindt men het acceptabel dat mensen met een hanenkam, 50 piercings in hun gezicht en van top tot teen vol getatoeëerd zijn geweigerd worden voor een baan waar ze op zich prima voor gekwalificeerd voor zouden zijn? In bepaalde gevallen is het volkomen logisch dat zo iemand niet wordt aangenomen.
quote:julius schreef op 02 maart 2017 @ 13:28:

Overigens is dat de reden dat DENK zo vaak voor lul staat. Die vinden discriminatie alleen een probleem als ze er zelf last van hebben. Zo belachelijk hypocriet.

Sylvana had dat net op tijd door en vecht nu met een eigen partij tegen ALLE discriminatie. Topwijf wat mij betreft!Veel te laat als je het mij vraagt, niets top aan.
ok, ik ben lesbo en gelovig. Waar sta ik dan in deze discussie? Ik weet dat er vanuit mijn geloof behoorlijk wat op geaardheid is gediscrimineerd. Tot op de dag van vandaag. Mag ik dan ook worden gediscrimineerd? Op wat dan?
quote:Dymphnatam schreef op 03 maart 2017 @ 13:03:

ok, ik ben lesbo en gelovig. Waar sta ik dan in deze discussie?

Dat weet jij denk ik beter dan ik? Waarom wil je horen bij een groep die jou discrimineert?

quote:Ik weet dat er vanuit mijn geloof behoorlijk wat op geaardheid is gediscrimineerd. Tot op de dag van vandaag. Mag ik dan ook worden gediscrimineerd? Op wat dan?

Natuurlijk mag jij worden gediscrimineerd door je geloofsgenoten. Probeer maar eens in de kerk te trouwen met de liefde van je leven.

Het vreemde vind ik dat je er zelf voor kiest. Waarom dan aan mij vragen of je gediscrimineerd mag worden? Je kiest er zelf voor?
Maar in het algemeen vind ik: zolang gelovigen zelf discrimineren, mogen ze zelf niet klagen als ze het gevoel hebben dat ze zelf gediscrimineerd worden.
quote:julius schreef op 03 maart 2017 @ 16:26:

[...]

Dat weet jij denk ik beter dan ik? Waarom wil je horen bij een groep die jou discrimineert?

[...]

Natuurlijk mag jij worden gediscrimineerd door je geloofsgenoten. Probeer maar eens in de kerk te trouwen met de liefde van je leven.

Het vreemde vind ik dat je er zelf voor kiest. Waarom dan aan mij vragen of je gediscrimineerd mag worden? Je kiest er zelf voor?

Deze post maakt voor mij duidelijk dat je er na tig pagina's nog steeds weinig van snapt. Geloof is iets persoonlijks. Iets wat in je leeft, iets wat je in je hart koestert. Religie is iets wat je in de buitenwereld praktiseert, wat zichtbaar is voor anderen, waar structuur en organisatie aan te pas komt. Geloof en religie zijn twee verschillende zaken. Mijn geloof wordt niet aangetast door een religie die op bepaalde punten de plank misslaat. Ik voel me vrij genoeg in mijn geloof om stellingen waar ik het niet mee eens ben, naast mij neer te leggen. En andere te omarmen.

Ik blijf ook herhalen dat er niet zo iets bestaat als "het" geloof, of "de" kerk. Religie wordt in iedere kerk anders vorm gegeven. Op de Veluwe wordt er weer heel anders omgegaan met bepaalde zaken dan in de Randstad. Het blijft kortzichtig van je om dit iedere keer op een grote hoop te gooien en daar je mening op te baseren. En daar was mijn post ook voor bedoeld: probeer eens uit je eigen smalle denkwereldje te stappen en kijk eens verder dan je neus lang is.

Wat mij persoonlijk betreft: ik ben nog niemand in mijn kerkgemeenschap tegengekomen die moeite heeft met mijn geaardheid. Ik kom er openlijk voor uit, ik voel me volkomen vrij om te zijn wie ik ben. Mijn dominee heeft al toegezegd dat hij met liefde een eventueel huwelijk zal inzegenen. En dat is de reden dat ik naar mijn kerk blijf gaan: ik ben er thuis.
Wat een mooie positieve post!

Zo kan het dus ook !
quote:Dymphnatam schreef op 04 maart 2017 @ 11:01:

[...]

Deze post maakt voor mij duidelijk dat je er na tig pagina's nog steeds weinig van snapt. Geloof is iets persoonlijks. Iets wat in je leeft, iets wat je in je hart koestert. Religie is iets wat je in de buitenwereld praktiseert, wat zichtbaar is voor anderen, waar structuur en organisatie aan te pas komt. Geloof en religie zijn twee verschillende zaken. Mijn geloof wordt niet aangetast door een religie die op bepaalde punten de plank misslaat. Ik voel me vrij genoeg in mijn geloof om stellingen waar ik het niet mee eens ben, naast mij neer te leggen. En andere te omarmen.

Ik blijf ook herhalen dat er niet zo iets bestaat als "het" geloof, of "de" kerk. Religie wordt in iedere kerk anders vorm gegeven. Op de Veluwe wordt er weer heel anders omgegaan met bepaalde zaken dan in de Randstad. Het blijft kortzichtig van je om dit iedere keer op een grote hoop te gooien en daar je mening op te baseren. En daar was mijn post ook voor bedoeld: probeer eens uit je eigen smalle denkwereldje te stappen en kijk eens verder dan je neus lang is.

Wat mij persoonlijk betreft: ik ben nog niemand in mijn kerkgemeenschap tegengekomen die moeite heeft met mijn geaardheid. Ik kom er openlijk voor uit, ik voel me volkomen vrij om te zijn wie ik ben. Mijn dominee heeft al toegezegd dat hij met liefde een eventueel huwelijk zal inzegenen. En dat is de reden dat ik naar mijn kerk blijf gaan: ik ben er thuis.

Mooie post. Wel vreemd dat je in je eerdere post aangeeft dat je weet dat er door jouw geloofsgenoten behoorlijk op geaardheid wordt gediscrimineerd, en daar nu met rasse schreden op terugkomt en jouw kerk beschrijft als een warm bad voor iedere homoseksueel.

Maar buiten dat: kennelijk discrimineert jouw kerk niet. Dan worden de mensen van jouw gemeenschap zelf dus ook niet gediscrimineerd om hun geloof. Mocht dat anders zijn, dan ben ik erg benieuwd naar voorbeelden van de discriminatie die zij om hun geloof ondervinden.
quote:julius schreef op 04 maart 2017 @ 11:52:

[...]

Mooie post. Wel vreemd dat je in je eerdere post aangeeft dat je weet dat er door jouw geloofsgenoten behoorlijk op geaardheid wordt gediscrimineerd, en daar nu met rasse schreden op terugkomt en jouw kerk beschrijft als een warm bad voor iedere homoseksueel.

Maar buiten dat: kennelijk discrimineert jouw kerk niet. Dan worden de mensen van jouw gemeenschap zelf dus ook niet gediscrimineerd om hun geloof. Mocht dat anders zijn, dan ben ik erg benieuwd naar voorbeelden van de discriminatie die zij om hun geloof ondervinden.Serieus...je snapt het echt niet, he? Het spijt me, duidelijker dan in mijn vorige post kan ik het niet uitleggen.
*
anoniem_283719 wijzigde dit bericht op 04-03-2017 12:24
Reden: ik geef de moed op
% gewijzigd
quote:Dymphnatam schreef op 04 maart 2017 @ 12:14:

[...]

Serieus...je snapt het echt niet, he? Het spijt me, duidelijker dan in mijn vorige post kan ik het niet uitleggen.

Ik snap niet wat je probeert uit te leggen. Als er in jouw kerkgemeenschap niet wordt gediscrimineerd, dan is dat toch prima?

Ik snap je eerste vraag dan niet, want het antwoord is dan uiteraard: nee, dan mag jij ook niet worden gediscrimineerd.

En iedereen leefde nog lang en gelukkig.
Mijn verhaal:

"Ik weet dat er in de voetbalwereld veel verkeerde dingen gebeuren. Oerwoudgeluiden bij een wedstrijd, bananen die op het veld worden gegooid. Ik laat me hier niet door beinvloeden, ik hou gewoon van voetbal, no mather what.

Gelukkig heb ik hier bij mijn eigen voetbalclub, FC Huppeldepup, nooit iets van gemerkt. Ik ben nog nooit wegens mijn huidskleur gediscrimineerd, ik mag zijn wie ik ben".

Jouw antwoord:

"wel vreemd dat je eerst zeg je dat er flink gediscrimineerd wordt in de voetbalwereld, en nu zeg je ineens dat het bij jouw voetbalclub niet zo is"

(Snap je het zo beter, Julius?)
quote:Dymphnatam schreef op 04 maart 2017 @ 12:58:

Mijn verhaal:

"Ik weet dat er in de voetbalwereld veel verkeerde dingen gebeuren. Oerwoudgeluiden bij een wedstrijd, bananen die op het veld worden gegooid. Ik laat me hier niet door beinvloeden, ik hou gewoon van voetbal, no mather what.

Gelukkig heb ik hier bij mijn eigen voetbalclub, FC Huppeldepup, nooit iets van gemerkt. Ik ben nog nooit wegens mijn huidskleur gediscrimineerd, ik mag zijn wie ik ben".

Jouw antwoord:

"wel vreemd dat je eerst zeg je dat er flink gediscrimineerd wordt in de voetbalwereld, en nu zeg je ineens dat het bij jou voetbalclub niet zo is"

Snap je het zo beter, Julius?

Om even in jouw voorbeeld te blijven: je wordt door de buitenwereld nog steeds gezien als voetballer. Dat betekent echter niet dat jij handballers discrimineert en het betekent ook niet dat jij wordt gediscrimineerd omdat je voetballer bent.

Ik begrijp dus niet wat je probeert te zeggen over discriminatie?
quote:julius schreef op 03 maart 2017 @ 16:26:

[...]

[...]

Het vreemde vind ik dat je er zelf voor kiest. Waarom dan aan mij vragen of je gediscrimineerd mag worden? Je kiest er zelf voor?Wat ik probeer te zeggen over discriminatie is, dat ik bovenstaande post dom en kortzichtig vindt. En vind getuigen van een beperkte kennis van zaken.
quote:Dymphnatam schreef op 04 maart 2017 @ 13:07:

[...]

Wat ik probeer te zeggen over discriminatie is, dat ik bovenstaande post dom en kortzichtig vindt. En vind getuigen van een beperkte kennis van zaken.

Terwijl je zelf aangeeft dat je weet dat er vanuit jouw geloof wordt gediscrimineerd?

Grappig.
Laat ik het zo zeggen. De kans dat jij binnen je geloofsgemeenschap wordt gediscrimineerd om je geaardheid, is groter dan de kans dat jij buiten de geloofsgemeenschap wordt gediscrimineerd om je geaardheid.

En het achterlijke is dat als jij dan naar de rechter stapt wegens discriminatie, je geloofsgemeenschap in haar recht staat en jouw gewoon mag discrimineren omdat je niet bij hun grondslag past, en mensen buiten die gemeenschap in het ongelijk worden gesteld omdat discriminatie strafbaar is.

Zum kotzen inderdaad.
Dymphnatam, geen idee welk punt je probeerde te maken. Misschien moet je wat duidelijker zijn.

Verder ben ik het geheel eens met julius' laatste post.
quote:julius schreef op 04 maart 2017 @ 13:20:

Laat ik het zo zeggen. De kans dat jij binnen je geloofsgemeenschap wordt gediscrimineerd om je geaardheid, is groter dan de kans dat jij buiten de geloofsgemeenschap wordt gediscrimineerd om je geaardheid.

En het achterlijke is dat als jij dan naar de rechter stapt wegens discriminatie, je geloofsgemeenschap in haar recht staat en jouw gewoon mag discrimineren omdat je niet bij hun grondslag past, en mensen buiten die gemeenschap in het ongelijk worden gesteld omdat discriminatie strafbaar is.

Zum kotzen inderdaad.Ben het volledig met je eens
Een beetje veel om het hele topic door te lezen dus wellicht is deze vraag al is eerder gesteld.

Gaat dit topic alleen over het christelijke geloof, of ook over andere geloofsovertuigingen?

Ik ben namelijk Paganist, en ben hier mee in aanraking gekomen door me te verdiepen in natuurreligie.
quote:julius schreef op 04 maart 2017 @ 13:20:

Zum kotzen inderdaad.Je zou je ook kunnen afvragen waarom je lid wilt zijn van een club waar je het fundamenteel mee oneens bent. Het is een beetje alsof je je lid wordt van een modelbouwclub en vervolgens gaat lopen roepen dat het belachelijk is dat volwassen mensen zich met modelbouw bezighouden. Of je wordt lid van een club van hobbybrouwers en vervolgens ga je verkondigen dat alcoholgebruik onverantwoord is.....
Oh dear, how sad, never mind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven