Uitgerekend begin September 2017

26-12-2016 10:40 1143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Lieve Dames,

Het lijkt me leuk om samen een te kunnen praten over het wel en wee van de zwangerschaps periode.

Zijn jullie uitgerekend in begin september (1 t/m 14 sept?) Dan lijkt het me leuk om samen erover te schrijven.

We hebben op eerste kerstdag positief getest, en vandaag nogmaals positief getest.

Wie sluit gezellig aan?

Naam
(leeftijd)
U.D. J/M KindjeAfsprakenBijzonderheden
BB87
29/28
01-09 Meisje 1e31/05 vk, 11/07 32 wk echogeen
RiverJoy
26/23
04-09 Meisje 1e4e ronde, 18/03 pretecho--
Bloes
32/32
03-09 Jongetje 2e--Gyn, bevallen in zkh, groeiecho's, zwangerschapsdiabetes
Ri88
28/32
03-09 Meisje 2e--vanaf wk 32 extra groeiecho's
Knotje
27/27
10-09 verrassing! 1econtrole vk 07/06ziekenhuisbevalling (poliklinisch tot nu toe)
dali80
36/40
06-09 Meisje 4e20 wk echo ?--
Toverspiegel
--/--
06-09 Meisje 2e--Gyn, ziekenhuisbevalling, groeiecho met 27 wk
Flowerzzz
29/--
04-09 Meisje 1e20/04 20 wk echo--
Fistik86
30/--
10-09 Jongetje 2e--endomyeriose en adenomyse, controle bij de gyn
NorthCape
31/31
15-09 Meisje 1e--bevallen in ziekenhuis, 32 weken extra echo

Mirriemirrie, Champignon & Mamsan(meisje), (tijdelijk) uit de tabel, ivm liever niet meer mee schrijven, lezen zo nu en dan wel mee.

Rovie, Cey_sam, Highfligh en Schuimblokje heb ik uit de tabel gehaald, hebben sinds een tijdje niet meer mee geschreven, willen jullie weer meeschrijven/in de tabel laat het me weten.

:rose: Lovelynoukske (meisje)
:rose: Eefje
:rose: Promesso
:rose: Sarina87
:rose: Sabrina-
anoniem_283049 wijzigde dit bericht op 28-05-2017 11:03
44.98% gewijzigd
Ik wil je heel veel sterkte toewensen noukske! Wat vervelend dat je ook nog geopereerd moet worden. Neem echt de tijd om dit te verwerken, klinkt misschien abstract. Na mijn miskraam met 11 weken (kon ook weken niks doen omdat ik zoveel bloed was verloren) heb ik toen het wel redelijk ging ben ik nog een week extra thuis geweest om te herstellen. Het heeft mij ook geholpen om er met veel vrienden over te praten.

Sterkte!
Noukske, lees je berichtje weer met 'n brok in m'n keel enorm heftig. Nogmaals veel sterkte!
Wat heftig Lovelynoukske.

Wat een mooie naam voor jullie kleine meisje.

Heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies.
sterkte noukske komende tijd. Laat je niet opjagen door de buitenwereld, je voelt je pas weer beter als je je echt beter voelt.
Och lieve nouske, wat ontzettend heftig.. Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd. Ik hoop dat jullie veel steun vinden bij elkaar en jullie omgeving, om dit immense verdriet enigszins een plekje te kunnen gaan geven Doe rustig aan en pas goed op jezelf!
Na dit verdrietige bericht, toch nog even de reacties op jullie allemaal. Heb afgelopen week niet veel tijd gehad om bij te lezen en laat staat te reageren. Dus vandaag maar even achter de laptop gekropen!

Bloes wat heerlijk dat je het kindje al voelt! Ik vond dat zoiets bijzonders. Kan echt niet wachten tot ik de kleine ook lekker voel bewegen. Geniet er maar van! Ook heel fijn om dan dagelijks die bevestiging te hebben dat hij/zij nog lekker op z'n plekje zit!

Promesso wat een fantastisch bericht van je! Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik duim met je mee dat de kleine deze keer lekker nog een maandje of 8 bij je blijft! Leuk dat je het even kwam melden :-)

Riverjoy jij voelt dus ook al wat bewegen in je buik!? Wat gaaf! Zo'n onwerkelijk en fijn gevoel!

Fijn om nog even wat van je te lezen Eefje. Gelukkig viel de curretage mee. Maar heel logisch dat het emotioneel zo zwaar is. Het is ook een flinke klap die je krijgt. Neem de tijd om het een plekje te geven en ik hoop dat we ook van jou heel snel een positief nieuwtje mogen lezen! Sterkte

Kraamzorg: Ik heb de kraamzorg al weer geregeld inderdaad. Gewoon hetzelfde bedrijf als de vorige keer, dat is ook de grootste hier in de regio en vond ik vorige keer prima. Dus die kan van de to do lijst af haha.

Verlof: Ik ben bij de eerste doorgegaan tot 4 weken voor de uitgerekende datum. Best pittig, maar vond het voor bij een eerste wel goed te doen. Nu heb ik het superluxe, want ik werk in het onderwijs en ben dus vanaf begin van de zomervakantie al vrij. Dat betekent dat ik al vrij ben bij 32 weken zwangerschap. Heerlijk! En dan moet ik ergens halverwege december weer beginnen met werken, dat is dan maar een weekje en dan heb ik al weer 2 weken kerstvakantie. Goede timing dus haha.

Ik zou, als ik deze luxepositie nu niet had gehad, denk ik bij een tweede tot 5 weken van te voren door willen werken. Dan heb je toch wat extra tijd vooraf maar ik vond die weken met de kleine ook zó waardevol. Daar had ik vorige keer geen week van willen missen.

Maar het is voor iedereen anders denk ik. Ook afhankelijk van wat voor werk je doet en hoe het lichamelijk met je gaat het laatste trimester. Doen wat op dit moment goed voelt en tegen die tijd kijken of dat ook echt nog zo is!

Opvang: Ik werk na de geboorte 3 dagen, vriend werkt 4 dagen. En de kids gaan 1 dag naar mijn ouders en 1 dag naar schoonouders. Dus we hebben verder geen opvang nodig! Heel erg fijn. Wel gaat de oudste op 1 van mijn vrije dagen een ochtend in de week naar het kinderdagverblijf gaan omdat we het samen leren spelen/delen, groepsdynamiek enz belangrijk vinden voor zijn ontwikkeling. Dus dan heb ik een ochtendje alleen met de baby, ook wel heel lekker!

Mamsan wat een goed nieuws dat de uitslagen goed waren! Hopelijk kan het genieten voor jullie nu echt gaan beginnen!

Northcape wat knap dat je nog 12km kan hardlopen! Kan me wel voorstellen dat dat al snel te pittig wordt met een kleine die meehobbelt. Ik ben te lui om te sporten Haha. Ik wandel wel heel veel met zoontje maar vind dat niet echt meetellen.

Wel heb ik me al opgegeven voor zwangerschapsyoga. Dat heb ik bij de vorige zwangerschap ook gedaan en vond het een heerlijk rustmoment in de week. En daarnaast heb ik tijdens mijn bevalling zo veel gehad aan de oefeningen en tips die ik daar heb gekregen. Die hebben me echt de hele bevalling doorgeloodst.

Toverspiegel ik kan me voorstellen dat je het nu wel als iets heel medisch vindt voelen nu bijna alles al 'vaststaat'. Maar aan de andere kant ook wel weer fijn dat ze je zo goed in de gaten houden en je weet waar je aan toe bent!

Namen: Over 1 weekje hebben we de geslachtsbepaling en vanaf dan gaan we kijken naar namen. Ik heb wel een lijstje op mijn telefoon waar ik leuke namen heb opgeslagen. Vorige keer waren we er voor zoontje verrassend snel uit. Hopelijk valt het deze keer ook mee!

Dali wat heftig dat 1 van je ouders zo ziek is. Ik kan me voorstellen dat vernoemen een heel fijn gevoel geeft. Ik hoop dat hij/zij toch nog een tijdje van jullie kindje mag genieten. Het zal een moeilijke tijd zijn voor jullie

Slapen: Ik slaap zoals het uitkomt haha. Gelukkig ben ik van nature al een zijslaper dus dat scheelt voor wanneer op je rug liggen echt niet meer lekker ligt. En op mijn linker en rechterzij slapen kan ik allebei. Wist niet dat het op je linkerzij slapen nu al de voorkeur zou hebben? Ik dacht dat dat pas later zo is wanneer je kindje ook echt hoger in je buik zit? Weer wat geleerd haha.

Bb87: wat slecht dat het restaurant waar je was geen rekening hield met je zwangerschap! Vind dat toch best asociaal eigenlijk. Je bent heus niet de eerste zwangere die daar komt eten dus ik mag er vanuit gaan dat ze weten wat ze je voorschotelen.

Hoe is het met jullie kwaaltjes? Hier merk ik dat langzaam mijn energie weer wat terug begint te komen. Afgelopen maand echt extreem moe geweest maar stapje voor stapje gaat het nu steeds wat beter.
Lieve lieve nouske, tranen in me ogen. Ik kan me niet voorstellen hoe jij je voelt nu.. wil je ontzettend veel sterkte wensen.
wauw, wat een lange reactie ri88!

Fijn dat het goed met je gaat.

Kwaaltjes nemen hier ook wel af. Maar ik heb deze week 3x meer dan 40 minuten (enkele reis) moeten fietsen. Daar was ik wel echt helemaal gaar door. Terwijl ik dit in principe gewoon kan, en er ook niet tegenop zie. Conditie lijkt dus in een paar weken echt gekelderd naar nul.
Volgens mij is buiten adem zijn ook een zwangerschapskwaaltje toverspiegel. Komt dacht ik door een bepaald hormoon en doordat alles in je buik een andere plek krijgt. Is in ieder geval fijn om dat de schuld te kunnen geven
Wat een super lekker weer vandaag, ik word er helemaal vrolijk van! Ik heb lekker een stukje gefietst, helemaal buiten adem van een berg, echt niet normaal.
Fijn dat je zo hebt genoten van het weer, Mamsan!

Hier zijn de "hormonsters" goed aanwezig de laatste dagen. Donderdagavond na m'n werk ineens een huilbui van een half uur zonder echt een reden. En ook vanmiddag in de auto zat ik ineens half te huilen. Sowieso kom ik dit weekend echt met moeite van de bank. Ik had zoveel plannen om te doen, vooral in het huis, maar er is niks van terecht gekomen. Gelukkig nog een paar wasjes gedraaid, maar dat was al veel moeite. Zo maar vroeg naar bed en hopelijk gaat het zonnetje komende week zorgen voor een iets betere week.
We hebben het eindelijk verteld aan de kids, m'n ouders, familie en vrienden en de reacties waren positief gelukkig!

Pffff eindelijk kunnen we open zijn... morgen op het werk vertellen oei daar zie ik tegenop
Oh wat fijn dat jullie het eindelijk hardop kunnen zeggen, Dali! Dan wordt het allemaal nog veel echter! En fijn dat je allemaal positieve reacties hebt gehad. Verwacht je op je werk ook positieve reacties? Of komt het eigenlijk niet uit daar?
Nee het komt echt helemaal niet uit dus verwacht dat ze niet echt leuk zullen gaan reageren... Maar pech voor ze ... wij zijn happy :-)
Goedemorgen! Vandaag hopelijk weer zo'n mooie dag!

Dali: Sterkte met vertellen op je werk! Vervelend dat je daar zo tegenop moet zien. Maar inderdaad: jammer voor hen!

Knotje: Ik heb dat ook, ik moet gewoon maar niet teveel op de bank ploffen, want dan kom ik er echt niet meer vanaf.

Conditie: herkenbaar, dat gehijg op de fiets. Zaterdag móést ik een bepaalde trein halen, en dus echt flink doorfietsen. Dat kostte me echt veel moeite. En op de terugweg bleek mijn band lek, dus toen moest ik 3 kwartier naar huis lopen.

Verder: Ik had vanochtend intake voor de 20-weken GUO (we krijgen meteen een medische echo): we zijn op 21 april aan de beurt, gelukkig meteen om 9.00 uur en bij de gynaecoloog die mijn vorige zwangerschap begeleid heeft. Dat is dus wel fijn! En wat ik echt niet verwacht had: ik kreeg net nog even een mini-echo, gewoon voor de leuk. Echt zo fijn om weer even naar binnen te kunnen gluren. Ik zag een ontzettend beweeglijk kindje en ik voel het dus écht, want ik voelde het steeds kriebelen.
Dali: lijkt me niet fijn om het te moeten vertellen in een omgeving waar mensen misschien niet enthousiast reageren. Ik verwacht niet dat iedereen net zo blij is als wij met de zwangerschap, maar echt negatief lijkt me heel onprettig.

Nouja, ieder zo zijn belangen: De timing is dan misschien niet ideaal, maar het zou waarschijnlijk nooit goed uitkomen. Als het aan werkgevers lag zouden er nooit meer baby's geboren worden

Knotje: hoe is het met de hormoonmonsters? ik herken het wel een beetje. Ik voel me dan wel beter, maar nog steeds moeier en labieler dan voor mijn zwangerschap. Dit weekend ook knallende ruzie gehad met mijn vriend, we zaten er allebei een beetje doorheen geloof ik.

Bloes: wat gaaf om je kleintje te zien én tegelijkertijd te voelen! Ik voel nog niets, maar kan niet wachten! Hoop over een week of twee ook dat gekriebel te voelen

mamsan: moest een beetje grinnikken om je post! fijn om te lezen dat je je echt al weer beter voelt en dat het zonnetje je goed deed! alle zorgen een beetje achter je kunnen laten?

Teruglezen op dit forum is goed: ik heb nog steeds die kraamzorg niet geregeld! Ga ik nu meteen doen. Net als informatie opvragen van een nieuw kinderdagverblijf. *regelmodus aan*!
Ja, gelukkig wel Toverspiegel. Sinds de goede uitslag geniet ik echt dubbel! Had ik van te voren niet verwacht, dacht echt dat de slechte uitslag van de combitest de hele zwangerschap bij me zou blijven en ik niet meer echt zou kunnen genieten. Maar niet dus, ik ben ervan overtuigd dat alles goed gaat en ik heb inmiddels ook wel geleerd dat je pas zorgen maken als er écht wat is, vroeg genoeg is.

Hoe is het op je werk gegaan vandaag Dali?

Ik ben op 1 december uit dienst gegaan na 10 jaar met een hoop gedoe. Ik weet zeker dat zij een gat in de lucht springen dat ik net op tijd weg ben.
Zo, tabel weer aangepast/aangevuld, controleer evt. of het allemaal klopt .

Zie dat er enkele deze week geslachtsbepaling hebben, ben benieuwd of het jongens zijn en er weer een gelijke(re) verdeling komt in de jongens/meisjes óf het wordt een echte meiden groep, hihi.

Wij horen waarschijnlijk morgen voor het eerst het hartje, spannend en erg leuk. Dan krijgen we ook meteen info over evt. cursussen etc.

Hier stiekem voor volgende week maandag ook een echo ingepland, mn vriend weet nog van niets dus ik hoop echt even dat hij niet stiekem mee leest . Ik wilde niet weten of we een jongen of meisje krijgen. Maar hij wel heel graag, en praktisch vind ik het wel. Dus als verrassing maandag een echo.

Werkgevers: Blijft echt lastig dat een zwangerschap bijna nooit echt leuk is op het werk. Bij mij werd er gelukkig wel positief gereageerd, maarja, zit altijd toch wel een luchtje aan. Ook bij positieve collega's.. (oeh als jij weg valt wat dan met dit, wat dan met dat.. dit krijg ik geregeld te horen.. tja.. leuk is anders).

Ben erg benieuwd hoe het bij jou gegaan is Dali..

Mamsan: fijn te horen dat je je zorgen achter je hebt kunnen laten, en dat je nu kunt genieten als een echte zwangerschap..

Bloes: wat heerlijk, stiekem toch even nog een mini echo.. dat is nooit mis natuurlijk. Hier denk ik heel soms ook de kleine te voelen, maar echt een soort plopje, heel weinig maar. Niet gek natuurlijk ook, dit zal zeker nog meer worden.

Knotje: veel last van je hormonen, ik ken het echt nog niet. ja hooguit nog steeds wat last van misselijkheid, vermoeid is een heel stuk minder. Maar voel me al met al heel wat beter. Ik ben sowieso heel nuchter van mezelf, dus ik ben heel benieuwd wanneer mijn huilbuien zich aandienen. Mn vriend zal gek opkijken.. enne, zwanger zijn is een goed excuus voor dat bank hangen he ;).

Kamertje/huis/inkopen: Jullie al een eerste stap gezet in de aanpassingen in huis/kamertje? kreeg gisteren op mn app een berichtje dat dit het mooie moment was om er aan te beginnen, omdat je nu een periode je wat beter voelt.. Wij hebben de meubeltjes voor het kamertje al, dus gaan er ook langzaam mee aan de slag.
Ik heb na het lezen van dit topic even contact opgenomen met mijn zorgverzekering ivm het uitzoeken van kraamzorg enzo.

Ze raadt mij een aanvullend pakket aan omdat ik nu alleen een basisverzekering heb. Deze zou ik van aug. t/m jan. kunnen aanzetten, o.a. vergoeding kraamzorg zonder medische indicatie, gezondheidscursus rond om bevalling en vergoeding eigen bijdrage als ik ga bevallen in het ziekenhuis zonder medische indicatie. Dit kost dan die maanden 25 euro extra p.m.

Hebben jullie een aanvullende verzekering?

Nu opzoek naar kraamzorg, dat zijn hier best veel. Iemand tip's waarop ik moet letten?

Baby uitzet/ interieur, wij wonen heel klein. We hebben besloten dat we geen box willen. We kunnen van vrienden een wippertje en speelkleed met van die afzichtelijke bogen legen .

mn moeder wil een kinderwagen cadeau doen en ze had al druk zitten haken op een prachtig dekentje. De baby komt in een familie wieg te liggen. Kleding, het is bijna koningsdag dan wilde we daarvoor op pad gaan.

Maar vooral kijken wat noodzakelijk is om aan te schaffen en wat in de loop der tijd nog gekocht kan worden of wat we cadeau kunnen vragen. Gister echt een te lief pakje gekregen, kreeg er tranen van in m'n ogen, hallo hormonen.

Vriendin van mij heeft alles al aangeschaft maar dan ook echt alles, zodat het moeilijk was om een leuk liefst praktisch cadeau te vinden die we met meerdere konden geven.

Ik merk dat ik nog steeds 'bang' ben, volgende week weer controle. Volgens mij wordt er dan geen echo gemaakt helaas. Heftigheid van de kwaaltjes neemt ook een klein beetje af, nog steeds moe en neerslachtig maar het weer mooie weer van de afgelopen dagen doet mij heel veel goed.

Binnenkort heb ik een functioneringsgesprek van mijn parttime baan (naast zzp werk) ik heb al laten vallen dat ik zwanger ben en dat ik er dan op terug wil komen.
Dali wat jammer dat je verwachtte dat er negatief gereageerd zou gaan worden op het werk. Hoe was het uiteindelijk? Hopelijk viel het een beetje mee!

Wat leuk dat je nog even mocht spieken tijdens de echo bloes! En je voelt het dus écht! Superleuk!

Ik denk ook dat ik de kleine een paar keer gevoeld heb. Ik herken het gevoel van mijn vorige zwangerschap alleen dan een hele lichte/zachte variant. Zo bijzonder! Dan wordt het weer een beetje echter!

Hoe is het met jullie buiken? Ik heb echt al een zwangerschapsbuik!

Super dat je de tabel weer hebt aangepast BB! Voor mij klopt het!

En wat leuk dat je een verrassingsecho hebt staan! Gaat je vriend vast heel erg leuk vinden!

Mijn huilbuien kwamen trouwens pas na de bevalling haha. Ik kon toen echt in een complete jankbui uitbarsten door alleen maar te kijken (of denken haha) aan zoontje. Puur van geluk, opluchting dat hij gezond was, ongeloof etc. En ik ben nu nog steeds sneller emotioneel dan voor zoontje. Dus vrees dat het nooit meer overgaat hahah.

Kamertje/huis/inkopen: Wij zijn momenteel de zolder aan het verbouwen. Als dat klaar is over een paar weken dan kunnen we de toekomstige kamer van zoontje leeg gaan ruimen en schilderen+inrichten. En als dat gedaan is dan is babykamer aan de beurt. In die kamer slaapt zoontje nu nog. Wordt dus nog een aardig projectje... Meubels voor de babykamer hebben we gelukkig wel want dat is gewoon wat er nu al staat. Alleen voor zoontje moeten we nog nieuwe meubels aanschaffen!

Northcape: Ik heb de zilveren kruis aanvullend ** verzekering. Die bevalt goed (letterlijk ) .

En die onzekerheid in deze periode is herkenbaar hoor. De kwaaltjes worden minder maar je hebt nog geen dagelijkse duidelijke bevestiging dat het goed zit. Zodra je de kleine dagelijks meerdere keren gaat voelen gaat het vast beter!
Wauw, ik zit weer op m'n babywolk! We hebben net het hartje gehoord van ons frummeltje. Ik ben verliefd!

Tabel: woensdag 19 april 20 weken echo

Verder gaat het hier prima. De hormonen zijn weer onder controle. M'n buikje begint echt te groeien. Kan echt niet meer doen alsof ik een beetje ben aangekomen, het is echt een zwangerschapsbuikje. En ik laat hem ook trots zien.

Kraamzorg is geregeld. Ben vorige week gebeld door de contactpersoon. Ze neemt rond de 30 weken opnieuw contact op voor een intake. En mochten we al eerder vragen hebben, kunnen we haar bellen. Klonk als een leuke vrouw! Verder niet echt tips waar je op kunt letten. Ik had drie folders en daaruit hebben we er één gekozen die ons het meeste aansprak. Het hangt toch af van de persoon die uiteindelijk naast je bed staat, dus we hebben er niet te lang over nagedacht.

Verzekering, ik ben aanvullend verzekerd bij Delta Lloyd. Eind van het jaar overgestapt en twee dagen later hadden we de positieve test in handen, dus precies op tijd.

Spulletjes aanschaffen, van mijn moeder krijgen we de kinderwagen. Die is ook al uitgekozen, dus binnenkort ga ik die met haar bestellen. Voor de rest van de uitzet gaan vriend en ik volgende week samen op pad. En dan ga ik een lijstje maken wat er in huis moet gebeuren, voordat we aan de babykamer kunnen beginnen. We zullen wat spullen moeten gaan verplaatsen en dus het een en ander anders indelen. Maar dat komt goed.
Hoi allemaal ik ben nieuw hier. Uitgerekend op 4 september van de eerste
@nortcape leuk om te lezen dat nog iemand aan hardlopen doet

Ik doe het wel een stuk rustiger aan nu maar mis het wel. Durf ook niet zo erg meer... ik had in april weer de marathon op de planning maar die is even uitgesteld :D nu nog wel 5km wedstrijdloopjes maar dan wel rustig aan.

Ik merk met gewoon fietsen wel dat dat soms gevoelig is in mijn buik met al die hobbels.

Hebben jullie je al ingeschreven bij een kinderopvang? Ik nu een maand geleden de formulieren opgestuurd maar nog helemaal geen bevestiging terug gehad.... weet niet hoelang zoiets duurt.

Ik werk zelf in de zorg in een verpleeghuis maar merk wel dat is nu al zwaar wordt lichamelijk. Heb ook 6 weken vantevoren verlof. Nog meer mensen hier die werken in de zorg (vig)?
Welkom Flowers! Nee helaas werk niet in de zorg, kantoorwerk dus probeer echt zo lang mogelijk als lukt door te werken.

Gisteren voor het eerst de kleine gehoord! Leuk . Hoorde hartje hard en duidelijk, zo leuk en mooi. Denk de kleine nu ook te voelen soms .

Misselijkheid en kwaaltjes: hoe staat het er bij jullie voor, energie komt aardig terug maar misselijkheid blijft :( . Gisteren bijna flauwgevallen, moest lang staan/luisteren in drukke ruimte toen werdt het zwart voor m'n ogen snel gaan zitten en trok gelukkig weg. Volgende week even aangeven. Bij verloskundige.
Ik ben in het begin heel erg misselijk geweest maar nu bijna geen last meer gelukkig. Wel bandenpijn, neem aan dat dat het is

Verder vallen de kwaaltjes mee. Snachts uit bed om te plassen komt wel vaker voor.

En last van mn rug af en toe, vaak ook met een drukke werkdag.

Bb87, vervelend dat je daar nog zo'n last van hebt.

Mooi om het hartje te horen heh :D

Ik heb zaterdag een 2D pretecho/geslachtsbepaling.. spannend

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven