Het tegen-tegeltuinentopic twee
vrijdag 8 juli 2016 om 16:08
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.
Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!
Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.
voorbeeld:
Dit is geen tuin.
Dit wel
link naar deel 1
Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!
Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.
voorbeeld:
Dit is geen tuin.
Dit wel
link naar deel 1
zondag 12 maart 2017 om 19:48
Hier ook zo genoten van een dag in de tuin werken, mijn rug en knieën zijn er niet zo blij mee maar alles ziet er weer een stuk beter uit buiten. De vaste planten beginnen al flink uit te lopen, zal werd hard gaan als er de komende dagen nog veel zon is.
Heb een oude hortensia die veel te hoog en niet meer mooi was heel kort afgeknipt, hopelijk gaat 'ie nog uitlopen.
Nu ligt er nog een enorme berg afgeknipte takken die ik niet meer kwijt kon in mijn bruine container. Ik ga maar eens proberen ergens achter in de tuin een wal van takken te maken, is fijn voor insecten en andere beestjes en lost meteen het gebrek aan ruimte in de bruine container op.
Heb een oude hortensia die veel te hoog en niet meer mooi was heel kort afgeknipt, hopelijk gaat 'ie nog uitlopen.
Nu ligt er nog een enorme berg afgeknipte takken die ik niet meer kwijt kon in mijn bruine container. Ik ga maar eens proberen ergens achter in de tuin een wal van takken te maken, is fijn voor insecten en andere beestjes en lost meteen het gebrek aan ruimte in de bruine container op.
I'm sorry, I was thinking about cats again.
zondag 12 maart 2017 om 19:50
Zou vandaag braaf niets doen want m'n lichaam had er geen zin in. Maarja ik wel. Niet echt aan de tuin gewerkt maar wel in de tuin. Kastje geschuurd en geverfd die ik van een gratis Facebook groep heb. Eindelijk een kast die perfect in m'n hoek paste. En lekker verven in de zon. Nu gesloopt op de bank, lichaam is er even klaar mee. Lekker vroeg onder de wol vanavond maar ik ben tevreden.
zondag 12 maart 2017 om 20:25
Ik heb 4 kamperfoelies geplaatst en toen was ik er weer klaar mee. Er staan zoveel half onder de grond afgezaagde bomen met vreselijk veel dikke wortels. Heb over 1 plant een uur gedaan met grond uitgraven. Nu maar duimen dat ze aanslaan haha. Heb wat stro onderin het gat gegooid voor doorstromen van water, hopelijk is dat voor deze zomer genoeg. Heb overal op de voetjes dorre bladeren gelegd. Kwam ook vreselijk veel wormen tegen. De mussen zijn alweer druk bezig met een nestje, gezien de vogel poep op de kattenbak prullenbak. Daar moet ik maar even iets op bedenken. Einde van de dag nog een waterig zonnetje, dat was wel een fijne beloning.
Even te moe om op iedereen te reageren, maar geloof dat iedereen wel lekker bezig is geweest, of dat nou in de tuin is of niet!
Even te moe om op iedereen te reageren, maar geloof dat iedereen wel lekker bezig is geweest, of dat nou in de tuin is of niet!
zondag 12 maart 2017 om 20:36
Vandaag ook weer in de tuin gewerkt. Borders opgeschoond, wat uitgedund. Geharkt, garage opgeruimd (heb veeeeeel zooi voor de tuin in mijn garage) potten gevuld met bloemen en ik heb een kennis die gaat verhuizen en haar tuinspullen kwijt wil. Ik mag dus binnenkort een paar keer op en neer om wat mooie spullen op te halen.
zondag 12 maart 2017 om 21:06
Vadaag ook heel wat uurtjes in de tuin gewerkt. Een deel van een border met woekerplanten leeg gehaald en hier 3 hortensias geplaatst. Hortensias deden het op hun oude plekje steeds minder goed. Bij het uitgraven bleek ook wel waarom. Het waren stokoude struiken die helemaal verhout waren. De wortels waren helemaal verkronkeld in elkaar omgegroeid. Heb alle stuiken helemaal zitten uitvlooien en alle goede uitlopers met verse wortels bij elkaar in de schone border geplaatst. Ik ben benieuwd of dit nu een soort van struik wordt. En er ligt nu een enorme berg oude wortelstokken op mijn terras.
zondag 12 maart 2017 om 21:34
quote:MissMartine schreef op 12 maart 2017 @ 19:52:
[...]
West Friesland zeker ?
Hihi, nee, maar wel familie uit die hoek .
Dochter is net zes, heeft wel al flink wat tuinervaring. Vorige jaren ging ze eens in de maand naar het vrijwillige tuinclubje in een park in de buurt met oma. Daarnaast altijd met oma in hun tuin bezig geweest en ook met mij voorzaaien en in de bak doen. Nu besloten mijn vierkante meter weg te halen (want die stond wel erg dichtbij mijn keukendeur en dus een beetje lastig met boodschappen uitpakken e.d.). Haar zandbak zat vol met viezig zand, geen deksel dus ook wel wat ontkruid e.d. In het zand dus dat onder het kunstgras geschept (daarboven hangen schommels e.d.), die bak op een handige plek gezet en de aarde erin.
Er staan nu wat tulpenbolletjes, koekoeksbloem, witte blauwe druifjes, een roze vergeet-mij-niet, viooltjes en een hortensia (stond in de koopjes hoek, een enkele bloem op een steel met wat blaadjes, zo schattig roze!) . Uit mijn tuin al een aardbei geschept en die heeft ze geplant. verder een stekje van de rozemarijn (een keer een takje gesnoeid en in de aarde gezet, die is mooi gaan wortelen!), stekje framboos en een plukje peterselie.
In het midden wil ik dan denk ik sla (lust ze graag), basilicum (heb ik zaad van van mijn moeder gekregen), misschien broccoli (zelfde als sla). Maar ik weet nu al hoe het komende zondag zal gaan, "oh mama, die bloemen zijn mooi, die wil ik in mijn tuintje!" . Dus we gaan het zien!
[...]
West Friesland zeker ?
Hihi, nee, maar wel familie uit die hoek .
Dochter is net zes, heeft wel al flink wat tuinervaring. Vorige jaren ging ze eens in de maand naar het vrijwillige tuinclubje in een park in de buurt met oma. Daarnaast altijd met oma in hun tuin bezig geweest en ook met mij voorzaaien en in de bak doen. Nu besloten mijn vierkante meter weg te halen (want die stond wel erg dichtbij mijn keukendeur en dus een beetje lastig met boodschappen uitpakken e.d.). Haar zandbak zat vol met viezig zand, geen deksel dus ook wel wat ontkruid e.d. In het zand dus dat onder het kunstgras geschept (daarboven hangen schommels e.d.), die bak op een handige plek gezet en de aarde erin.
Er staan nu wat tulpenbolletjes, koekoeksbloem, witte blauwe druifjes, een roze vergeet-mij-niet, viooltjes en een hortensia (stond in de koopjes hoek, een enkele bloem op een steel met wat blaadjes, zo schattig roze!) . Uit mijn tuin al een aardbei geschept en die heeft ze geplant. verder een stekje van de rozemarijn (een keer een takje gesnoeid en in de aarde gezet, die is mooi gaan wortelen!), stekje framboos en een plukje peterselie.
In het midden wil ik dan denk ik sla (lust ze graag), basilicum (heb ik zaad van van mijn moeder gekregen), misschien broccoli (zelfde als sla). Maar ik weet nu al hoe het komende zondag zal gaan, "oh mama, die bloemen zijn mooi, die wil ik in mijn tuintje!" . Dus we gaan het zien!
zondag 12 maart 2017 om 23:55
dinsdag 14 maart 2017 om 11:34
Misschien iets dunnere tuin handschoenen? Ik vind zelf alleen van die dikke leren het fijnst, ook al zijn ze wat te groot en valt de helft van de aarde alsnog de handschoen in.
Verandering van de haag planning hier. Er staan nu 4 trompet bloemen en 3 kamperfoelie, om en om. In het hoekje bij de vlinderstruik is toch schaduw zodra die is volgroeid dus daar kan beter een andere klimplant. Er groeit nu al wat hedera, maar wil nog iets anders erbij. Iemand nog een idee? Denk dat ik aan de voet van de vlinderstruik wat hosta's ga planten. Vond ook ineens nog 2 hangmanden die ik had gekocht, daar moet ook nog wat in. Gelukkig zitten er over de schutting verdeeld al grote haken, die kan ik dus zo kwijt. Moet er zelfs nog 2 bij kopen. In de voortuin heb ik de suzanne met de mooie ogen verwijderd en 3 kamperfoelies neergezet. Nu heb ik nog 2 trompetbloemen over. 1 van de passiebloemen is toch helemaal groen geworden, de ander nog steeds helemaal bruin. Nog even afwachten dus. Wel perfect tuin werk weer, niet te warm en niet te koud en een fris windje.
Verandering van de haag planning hier. Er staan nu 4 trompet bloemen en 3 kamperfoelie, om en om. In het hoekje bij de vlinderstruik is toch schaduw zodra die is volgroeid dus daar kan beter een andere klimplant. Er groeit nu al wat hedera, maar wil nog iets anders erbij. Iemand nog een idee? Denk dat ik aan de voet van de vlinderstruik wat hosta's ga planten. Vond ook ineens nog 2 hangmanden die ik had gekocht, daar moet ook nog wat in. Gelukkig zitten er over de schutting verdeeld al grote haken, die kan ik dus zo kwijt. Moet er zelfs nog 2 bij kopen. In de voortuin heb ik de suzanne met de mooie ogen verwijderd en 3 kamperfoelies neergezet. Nu heb ik nog 2 trompetbloemen over. 1 van de passiebloemen is toch helemaal groen geworden, de ander nog steeds helemaal bruin. Nog even afwachten dus. Wel perfect tuin werk weer, niet te warm en niet te koud en een fris windje.
dinsdag 14 maart 2017 om 12:37
quote:Frambozen schreef op 14 maart 2017 @ 11:35:
Oh en de tuin schatten van vandaag; een kerstbal, een barbie kroontje en een stuiterbal.
Hier alleen tuinschatten in de vorm van plantjes. Babyplantjes van vorig jaar, die ik op beschutte plekjes had gezet en die nu, na het verwijderen van de bladerlaag al kleuterplantjes blijken te zijn.
Oh en de tuin schatten van vandaag; een kerstbal, een barbie kroontje en een stuiterbal.
Hier alleen tuinschatten in de vorm van plantjes. Babyplantjes van vorig jaar, die ik op beschutte plekjes had gezet en die nu, na het verwijderen van de bladerlaag al kleuterplantjes blijken te zijn.
dinsdag 14 maart 2017 om 12:38
dinsdag 14 maart 2017 om 13:11
En ook nog kapotte stukken terracotta, waarom die nou de tuin worden ingegraven mag Joost weten.
Hier ook al wat vlinders gespot, van de week zat er zelfs 1 op mijn broek en wilde er niet af. Dan maar samen tuinieren. Ook al lieveheersbeestjes, wormen, en andere kruipers in de aarde gespot.
Duet wat leuk! Ik heb net ook nog wat zaadjes in de kiembak gedaan. Hopelijk lukt het deze keer wel.
Op naar het tuincentrum voor wat bodembedekkers.
Hier ook al wat vlinders gespot, van de week zat er zelfs 1 op mijn broek en wilde er niet af. Dan maar samen tuinieren. Ook al lieveheersbeestjes, wormen, en andere kruipers in de aarde gespot.
Duet wat leuk! Ik heb net ook nog wat zaadjes in de kiembak gedaan. Hopelijk lukt het deze keer wel.
Op naar het tuincentrum voor wat bodembedekkers.
dinsdag 14 maart 2017 om 15:21
Oef Koettie dat had ik net ook. In een stukje van 1,40 breed bij 60 cm diep lag een beton tegel, een ingegraven beton border (in paaltjes vorm dus mega zwaar) en 2 grote stukken tufsteen. Echt. Waarom?!
Ik heb een Vibernum achter de vlinderstruik geplaatst en als bodembedekkers rondom de druif en vlinderstruik schoenlappersplant. Morgen nog van de laatste wat bijhalen, want mijn fietstassen zaten vol. De druif nog wat strakker opgehangen want die begon te verzakken en nu ben ik er wel klaar mee voor vandaag.
Ik heb een Vibernum achter de vlinderstruik geplaatst en als bodembedekkers rondom de druif en vlinderstruik schoenlappersplant. Morgen nog van de laatste wat bijhalen, want mijn fietstassen zaten vol. De druif nog wat strakker opgehangen want die begon te verzakken en nu ben ik er wel klaar mee voor vandaag.
dinsdag 14 maart 2017 om 15:29
Ik heb vandaag vrij genomen en in de tuin geploeterd. Een struik verplaatst, een stuk grond van allemaal wortels van bamboe ontdaan en een vijg geplant. Verder verschillende bessenstruiken in de grond gezet, moestuinbakken geplaatst, allemaal planten waar ik niets aan vind weggedaan. Een vlinderplant in de tuin geplaatst.
En al die tijd werd ik gezelschap gehouden door mijn hond en een merel, die het allemaal belangstellend gade sloegen
En al die tijd werd ik gezelschap gehouden door mijn hond en een merel, die het allemaal belangstellend gade sloegen
dinsdag 14 maart 2017 om 16:22
Ben blij dat ik even de energie had om aan de gang te gaan. Foto's komen zodra het af is. Wel grappig om mezelf nu terug te lezen, ideeën van bepaalde planten wat toch heel snel veranderd haha. Heb nu wel mooie hosta's online gevonden, die zijn besteld en komen er volgende week aan. Goedkoop ook. Die ga ik neer zetten op de plek waar nu varens staan, de varens gaan naar achteren.
Case-je ook lekker bezig! En leuk zulk gezelschap. Mijn kat loopt altijd in een grote boog om mij heen als ik buiten ben haha. Pff jou ken ik niet hoor.
Case-je ook lekker bezig! En leuk zulk gezelschap. Mijn kat loopt altijd in een grote boog om mij heen als ik buiten ben haha. Pff jou ken ik niet hoor.
dinsdag 14 maart 2017 om 17:07
hey meiden, ik denk dat ik hier wel goed zit om tips te vragen.
wij zijn bezig onze tuin op te knappen, wordt echt heel mooi!
binnenkort naar tuincentrum om een paar mooie planten te kopen.
welke planten zouden het beste zijn?
ik zoek planten die een heg moeten opvullen...beetje lastig uit te leggen maar 1 deel van een (groene) heb is niet dicht en die wil ik opvullen met groene planten.
Bij de zithoek een paar mooie (hoge) planten, het liefst die makkelijk te onderhouden zijn.
1 plant staat al op n verlanglijst; de toscaanse jasmijnplant ivm lekkere geur...
ik hoor het graag!
wij zijn bezig onze tuin op te knappen, wordt echt heel mooi!
binnenkort naar tuincentrum om een paar mooie planten te kopen.
welke planten zouden het beste zijn?
ik zoek planten die een heg moeten opvullen...beetje lastig uit te leggen maar 1 deel van een (groene) heb is niet dicht en die wil ik opvullen met groene planten.
Bij de zithoek een paar mooie (hoge) planten, het liefst die makkelijk te onderhouden zijn.
1 plant staat al op n verlanglijst; de toscaanse jasmijnplant ivm lekkere geur...
ik hoor het graag!