Werk & Studie alle pijlers

Vaststellingsovereenkomst

16-03-2017 18:11 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al 18 jaar in een winkel, met een vast contract van 5-13 uur. Ben bijna 60 jaar.

Ons filiaal wordt binnenkort gesloten. Mij is een andere locatie aangeboden, veel meer reistijd, maar ook de optie voor een vaststellingsovereenkomst.

Geld voor een transitievergoeding is er niet. Winkel wordt om bedrijfdeconomische reden gesloten.

Vaststellingsovereenkomst is wel nodig om ww te ontvangen heb ik begrepen.

Ik heb nog 30 vakantieuren tegoed, wat neer komt op 4 weken op basis van mijn gemiddelde werkuren.

Als ik gelijk stop met werken per 1-4 datum dat winkel sluit, kan ik de uren uit laten betalen.

Als ik 1 maand opzegtermijn in acht neem is ontslag per 1-5. Dan kan ik mijn uren opnemen, zodat ik vanaf 1-4 ook vrij ben.

Wat is wijsheid? Lees online dat UWV dan moeilijk kan doen i.v.m. niet in acht nemen van opzegtermijn.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Ik zou naar de andere locatie gaan.

Wat is veel meer reistijd?
Is ergens anders werken nog een optie of ga je liever vervroegd met pensioen? Ik denk dat het moeilijk wordt om nog iets te vinden als je eenmaal thuis zit. Die extra reistijd is jammer, maar wellicht krijg je nog een deel van je reiskosten vergoed en dan heb je ten minste nog werk.



Je zou in ieder geval contact op kunnen nemen met het juridisch loket of een rechtsbijstandverzekering over een eventuele ontslagvergoeding.
Wat is de reistijd? Reken je niet rijk....Dit heeft ook invloed op je pensioen ed. Met 60 jaar heb je niet zomaar een nieuwe baan. Laat je goed juridisch adviseren.
Alle reacties Link kopieren
Ben je lid van de vakbond of heb je rechtsbijstand?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ww duur is nog maar 2 jaar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
1 uur enkele reis met ov. Nu 10 minuten op de fiets.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
Als ik jouw bericht zo lees, dan denk ik dat jij heel hard een goed advies van een jurist nodig hebt!

Je gaat jezelf lelijk in je vingers snijden zo.

Ga alsjeblieft naar je rechtsbijstand, je vakbond of naar het juridisch loket (das gratis!).



Ga in geen geval zo maar een vaststellingsovereenkomst tekenen voordat je advies hebt gevraagd.

Want jij hebt veel meer rechten dan jezelf nu denkt.
Alle reacties Link kopieren
Is er sprake van faillissement?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
En ontslagrecht is veel te ingewikkeld om hier op een forum een goed advies over te kunnen geven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn werk is maar een piepklein baantje. Pensioen is tientjeswerk. Deed het eigenlijk voor het leuke. Goed team enz.

Vorig jaar ook al dreiging van sluiting filiaal. Had toen al besloten niet naar een ander filiaal te gaan, en zelf ontslag te nemen. Was al aan het idee gewend. Dag voor sluiting bericht gekregen dat we toch door gingen.

Ja, en dan ga je weer verder natuurlijk.

Nu komen ze dus met die keuze filiaal ver weg, of vaststellingsovereenkomst.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
Geen faillisement, maar reorganisatie. Meerdere filialen sluiten.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
Lquote:viva-amber schreef op 16 maart 2017 @ 18:18:

Ww duur is nog maar 2 jaar.



Nee hoor maximale ww duur is op dit moment 33 maanden. Het wordt wel geleidelijk terug gebracht tot max 2 jaar.



De kans dat to nog een baan vindt is zo goed als nihil.



Je krijgt een ww uitkering voor het gemiddeld aantal uren dat je de afgelopen x periode hebt gewerkt.



Heb je een partner?



Zo niet dan maakt het eigenlijk geen al uit of je ww krijgt of niet want dan moet je toch aangevuld worden tot maximaal bijstandsniveau.



Heb je een partner dan kan dat bedragje ww voor de aankomende 2,5 jaar nog wel en leuk extraatje zijn.



Dan zou ik die vakantiedagen maar niet opnemen als dat een probleem is voor het uwv.



Je kan nog lang genoeg thuis zitten. Een mandje reizen overleef je vast wel.



Je had beter voor die baan in het andere filiaal kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Is de vakbond bij de reorganisatie betrokken? Is er een sociaal plan? Hoeveel mensen gaan eruit?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Scheelt weer sugarmis. Ww is ook niet echt mijn ding.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Transitievergoeding is geen geld voor. Voor alle vaste krachten is een ander filiaal gezocht of de keuze die ik heb.

Alle tijdelijke contracten worden niet verlengd.

Ik ben getrouwd met man met goede baan.

OR is op de hoogte. Vakbond weet ik niet. Is allemaal pas een paar dagen bekend.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar je weet er echt te weinig van! Je hebt wettelijk altijd recht op een transitievergoeding sinds de wet werk en zekerheid. Dat zijn ze gewoon verplicht te betalen en als ze dat niet kunnen, zijn ze failliet. En als ze meerdere filialen hebben, dan hebben ze dus gewoon nog geld. Waar zouden ze anders die collega's van betalen?

Zoek alsjeblieft hulp!

Dit gaat je duizenden euro's schelen!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ga idd advies vragen. Het is ook in korte tijd allemaal in gang gezet.

Maar iedereen bedankt hier!
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Nou duizenden euro's, ze werkt maar een paar uurtjes per week.

Maar goed als je ouder bent dan 50 tikt het misschien wel aan.



Van de andere kant wordt er dan misschien gezegd dan ga maar naar het andere filiaal.

Een advocaat weet dat wel maar die zijn niet goedkoop.



Is je man met goede baan misschien advocaat?
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 16 maart 2017 @ 18:46:

Sorry, maar je weet er echt te weinig van! Je hebt wettelijk altijd recht op een transitievergoeding sinds de wet werk en zekerheid. Dat zijn ze gewoon verplicht te betalen en als ze dat niet kunnen, zijn ze failliet. En als ze meerdere filialen hebben, dan hebben ze dus gewoon nog geld. Waar zouden ze anders die collega's van betalen?

Zoek alsjeblieft hulp!

Dit gaat je duizenden euro's schelen!



Bij ontslag zou to recht hebben op 18 x er half maandsalaris. Dat is voor to echt geen duizenden euro,s.



Bijeen vaststellings overeenkomst heb je er geen recht op.



To wordt niet ontslagen. Ze wil zelf net mee naar het andere filiaal. Dus dan hoeft de werkgever ook geen transitievergoeding te betalen.



Als to al te moeilijk gaat doen zeggen ze gewoon weet je wat je neemt maar zelf ontslag. Dan heeft ze recht op niets.



Gaan ze haar in het andere fiaal op meest onmogelijke tijden inplannen als ze kwaad willen





De werk
Alle reacties Link kopieren
Sugarmiss

Ja, zo dacht ik dus ook!
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
Ander filiaal zit niet op mij te wachten. Ik ben 3x duurder dan een 18 jarige.

Ze kunnen mij zelfs 4 dagen van 3 uur inroosteren als ze mij echt dwars willen zitten.

Wat haal ik me allemaal op de hals dan?

Als ik 20 was zou ik er anders over denken. Maar dit gaat over een hobby-achtig baantje van een 60 jarige.

Hoef financieel gezien niet te werken, had ik me ook al mee verzoend. Maar als de mogelijkheid geboden wordt om via een vaststellingsovereenkomst Ww te ontvangen voor korte tijd en een laag bedrag per maand, dan sluit ik dat niet direct uit.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
quote:sugarmiss schreef op 16 maart 2017 @ 19:00:

[...]





Bij ontslag zou to recht hebben op 18 x er half maandsalaris. Dat is voor to echt geen duizenden euro,s.



Bijeen vaststellings overeenkomst heb je er geen recht op.



To wordt niet ontslagen. Ze wil zelf net mee naar het andere filiaal. Dus dan hoeft de werkgever ook geen transitievergoeding te betalen.



Als to al te moeilijk gaat doen zeggen ze gewoon weet je wat je neemt maar zelf ontslag. Dan heeft ze recht op niets.



Gaan ze haar in het andere fiaal op meest onmogelijke tijden inplannen als ze kwaad willen





De werk



Jammer dat mensen hier zo vaak maar wat blaten over juridische dingen.



Je hebt bijvoorbeeld in beginsel wel degelijk recht op de transitievergoeding als er een vaststellingsovereenkomst wordt gesloten. Je hebt er geen recht op als je zelf ontslag neemt, maar dat is hier niet aan de orde. Of van to verlangd kan worden dat een baan een uur verder reizen accepteert hangt af van de omstandigheden.



De transitievergoeding in het geval van TO is bijna 13 maandsalarissen, als ze 500 euro bruto verdient per maand dus bijna 6.500 euro bruto, dus ja, wel duizende euro's.



Slechte financiele situatie werkgever is in principe niet van belang voor het verschuldigd zijn van de transitievergoeding, m.u.v. in sommige gevallen het MKB met minder dan 25 werknemers.



Er mee akkoord gaan dat de opzegtermijn verkort/niet in acht wordt genomen, is een benadelingshandeling en heeft dus gevolgen voor de w.w.-uitkering. Wat wel kan is de vakantiedagen opnemen, wat qua werken dan op hetzelfde neer komt.



Maar to, win juridisch advies in, veel advocaten hebben een eerste gratis gesprek of nemen deel aan het inloopspreekuur (google dit maar) en dan weet je in ieder geval wat je rechten (en plichten) zijn.
Alle reacties Link kopieren
Super bedankt, Arielle!.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
ARielle, werkgever geeft me nu een keuze.

Als ik sta op een vergoeding, kunnen ze mij dan alsnog dwingen om naar ander filiaal te gaan?
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven