Psychische - en geldproblemen

25-04-2017 22:27 56 berichten
De afgelopen maand was mijn PMDD (cyclische depressie die elke maand weer opkomt rond menstruatie, ondanks de pil) vrij heftig en lang. Twee weken lang had ik totaal geen energie en voelde me enorm klote. Hierdoor hebben we veel buiten de deur gegeten. Echt heel, héél veel. Ik kon vaak niet de energie niet opbrengen om te koken. Daarnaast had ik ook constant trek in pannenkoeken. Om gek van te worden! Die verleiding kon ik een aantal keer niet weerstaan, waaronder ook een keer naar een pannenkoekenhuis. Superzonde van het geld.

Daarnaast kom ik veel te vaak in de supermarkt. Waarom weet ik ook niet, aangezien we zo vaak buiten de deur eten. Waarschijnlijk om chocolade te kopen ofzo. En ik word momenteel ook helemaal gek van ons zoontje, die constant tegen me aan loopt te tetteren, waardoor ik niet meer kan concentreren op wat ik wil kopen en dus vaak thuiskom met boodschappen die niet echt nodig zijn en alsnog een gedeelte ben vergeten. Waarna ik dan weer naar de supermarkt moet. (En dan heb ik gewoon een boodschappenbriefje op mijn telefoon staan, maar dat vergeet ik gewoon als ik daar ben!)

Het roer moet om. Maar om dat roer om te krijgen moet er wel heel veel gebeuren. Vooral op het gebied dat ik niet lekker in mijn vel zit en op mijn tandvlees loop. Dat merk je dus direct in de financiën. Normaal gesproken was ik heel spaarzaam, maar eigenlijk sinds de geboorte van ons zoontje is dat steeds minder en minder geworden, terwijl ik het wel wil en sinds mijn baan kwijt is, is het eigenlijk ook weer een noodzaak geworden. Maar ik blijf maar geld uitgeven omdat ik elke keer hoop dat het me toch weer beter zal laten voelen, en ook een stukje uit schuldgevoel naar mijn zoontje toe omdat ik in mijn ogen het niet goed genoeg doe,

Het heeft ook heel erg zijn effect op elkaar.Omdat het qua geld niet goed gaat voel ik me daar dan ook weer rot over en zak dan dieper weg in mijn emoties, maar daardoor krijg ik soms ook het gevoel dat ik 'mezelf iets moet gunnen' of 'dat het toch al een verpeste maand is'.

Hoe kom ik uit deze shit?
Alle reacties Link kopieren
Hulp vragen bij maatschappelijk werk?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Maak een afspraak bij de HA voor een verwijzing naar de POH en eventueel maatschappelijk werk.

Doet je vent nog iets zinvols in dit verhaal?
Je bent al bij de huisarts geweest? Of is dit iets waar je mee moet leren leven?

Als je geen energie hebt om briefjes op je telefoon te checken als je in de supermarkt bent, dan kun je eens proberen of een briefje van papier beter werkt.

Koop een vriezer en bereid je voor in de weken dat het goed gaat.

Ga niet naar de supermarkt, maar verzin andere bestemmingen tijdens de weken dat het goed gaat met je. Speeltuin? Bieb? Op visite?
Je hebt het stukje waarin je vertelt wat de reactie van je man op dit verhaal was weggelaten. Wat zei hij ervan?
Ik ben net begonnen bij PsyQ, binnenkort krijg ik lichttherapie, hopelijk werkt dat dan eindelijk en voel ik me weer wat energieker. Helaas zei de hulpverlener bij PsyQ wel dat het ook iets zal zijn waar ik mee moet leren leven. De klachten kunnen wel verminderen met therapie, medicatie enz. Maar helemaal weggaan zal het niet, tot de overgang.

Mijn man doet wat hij kan, maar moet ook gewoon werken. Zonder zijn inkomen zouden we veel verder van huis zijn.

Op visite gaan doe ik momenteel al heel vaak; ik zit heel vaak bij mijn ouders of zus. Helaas verder niet zoveel contacten.

Ik zal inderdaad eens vooruit gaan koken voor de slechtere dagen, dat is een heel goed idee!
quote:Amand_ schreef op 25 april 2017 @ 22:38:

Je hebt het stukje waarin je vertelt wat de reactie van je man op dit verhaal was weggelaten. Wat zei hij ervan?Hij wil mij vooral ook gelukkig maken, dus als ik weer met een te duur idee kom dan zegt hij vaak ja, ook al weet hij wel dat het niet verstandig is. We zitten eigenlijk samen in dit probleem.
Je man is zo dom dat hij niet weet wat hij verdient en niet kan verzinnen dat zo vaak uit eten gaan totaal debiel is?

En pannenkoeken zijn ubergoedkoop om te bakken. Kan je een maand op leven , dus veel plezier met bakken tot het volgende salarisstrookje
quote:Bumba1985 schreef op 25 april 2017 @ 22:41:

[...]

Hij wil mij vooral ook gelukkig maken, dus als ik weer met een te duur idee kom dan zegt hij vaak ja, ook al weet hij wel dat het niet verstandig is. We zitten eigenlijk samen in dit probleem.

Dit helpt niet, nee.
Dus jullie faciliteren elkaar vooral in dit gedrag.

Zinvol.
quote:Amand_ schreef op 25 april 2017 @ 22:43:

[...]

Dit helpt niet, nee.Hoezo? Zij verzint toch ook een duur iets? Ze weet toch ook wat er in komt en er uit gaat?
Praktisch: laat je boodschappen eens in de week bezorgen en mijd verder alle supermarkten en drogisten.

Ga op zoek naar een nieuwe baan. Als je werkt, heb je minder tijd om te shoppen.

Betrek je eventuele partner bij jullie geldzaken, spreek een vrij te besteden bedrag af.

Ga lekker knutselen of naar de kinderboerderij met je zoontje. Dat is bijna gratis en echte fijne tijd met hem en waardevoller dan spullen voor hem kopen.

Mocht je het allemaal niet zelf kunnen, vraag dan hulp. Bij je partner, familie en/ of de huisarts.
quote:Bumba1985 schreef op 25 april 2017 @ 22:41:

[...]

Hij wil mij vooral ook gelukkig maken, dus als ik weer met een te duur idee kom dan zegt hij vaak ja, ook al weet hij wel dat het niet verstandig is. We zitten eigenlijk samen in dit probleem.

Dan vraag je hem om jou te helpen om dure ideeën die je krijgt in je slechtere periode te blokkeren.

Hij zal toch ook wel in de gaten hebben wanneer het mis is? Dan spreken jullie af dat jullie doel is om die weken zonder gekke uitgaves door te komen.

De financiële problemen moeten op te lossen zijn. Jouw man is stabiel (toch?) en jij bent verstandig in de weken dat je geen last hebt van depressie. Neem in die weken maatregelen.
Praktische tips:

-Bestel je boodschappen en laat bezorgen. Vraag je man of je zus of een ouder om mee te kijken of je niet te veel onnodige dingen besteld.

-Maak een lijstje op papier en neem je zoontje niet mee met boodschappen doen.

-Kook vooruit.

-Zorg voor goede voorraad voor op de moeilijke dagen.

Verder:
laat je boodschappen thuis bezorgen of ga 's avonds in je eentje naar de supermarkt.
Werk met contant weekgeld, geef je pinpas in beheer bij je man.
Je loopt op je tandvlees, zeg je. Is het een optie om eerst te gaan zorgen dat je wat rust hebt? Een nacht goed slapen kan veel schelen.

Tweede wat me te binnen schiet: kun je niet in goede periodes vooruit gaan koken? Vriezerkoken dus? Pastasaus, soep, hartige taart... dat scheelt weer een paar keer buiten de deur eten. En gooi wat pizza's in de vriezer, dat scheelt ook. Het zijn niet de gezondste maaltijden, die pizza's, maar ze zijn makkelijk en goedkoper dan uit eten.

Misschien helpt inzicht in de financiën ook. Dat je alles wat je uitgeeft moet opschrijven. Het Nibud heeft een fijn kasboekje.

Tenslotte: naar de huisarts.
quote:MoirenPhae schreef op 25 april 2017 @ 22:43:

Dus jullie faciliteren elkaar vooral in dit gedrag.

Zinvol.Of TO is manipulatief en niet geheel open tegen partner over wat ze doet wanneer hij op het werk is.
quote:Hetisonmogelijk schreef op 25 april 2017 @ 22:50:

[...]

Of TO is manipulatief en niet geheel open tegen partner over wat ze doet wanneer hij op het werk is.

Ik mag toch hopen dat hij inzage heeft in de administratie.

EN al heb je dat niet, dan kan iedereen toch wel verzinnen dat 5x per week uit eten met drie man met een model salaris gewoon niet haalbaar is?

Echt TO, je zo voelen is kut, maar dat is gewoon geen excuus om je gezin de afgrond in te storten. Actie dus.
Als je menstruatie je leven echt totaal negatief beïnvloedt, jaar in jaar uit en de artsen zeggen dat je er maar mee moet leren leven tot de overgang, is er dan geen medische oplossing voor?

Financiele problemen door psychische klachten, niet goed in je veel zitten, kind niet kunnen geven wat je wilt, relatie onder druk..

Heb je de prikpil al geprobeerd voor langere tijd? Of andere opties doorgenomen met je behandelend arts?
Waar is het kdv of de pzc in deze? Of school?

En 'ermee leren leven' moeten veel mensen hoor, dat is best te doen. Met therapie en medicatie idd, die kunnen je ondersteunen. Wat ik uit jouw verhaal proef is dat je nog steeds hoopt dat er een goeie petemoei met een toverstafje komt en bibbediebobbedieboe alles voor je in orde tovert. Dat gaat niet gebeuren. Hard maar waar, je moet het zelf doen.
Volgens mij is er een boek van Dr Lee wat gaat over een tekort aan progesteron en wat dat met je doet. Aanrader voor je om te lezen of om op te googelen. Zo'n last van je menstruatie verknalt je leven
Misschien helpt het je om orde te brengen in je financiele administratie. Dus als je een goeie dag hebt. En alles op automatisch afschrijven zetten. Ik weet niet of je een helder beeld hebt van wat je uit kunt geven, dat lijkt me wel belangrijk. Denk ook aan dingen die je niet elke maand hoeft te betalen.
dat je dan nog zin hebt om uit eten te gaan.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 25 april 2017 @ 23:04:

dat je dan nog zin hebt om uit eten te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven