Boodschappengeld
maandag 15 mei 2017 om 09:42
Ja, 'armoedig' vind ik het de manier waarop je met je eten omgaat.latulipe schreef: ↑15-05-2017 09:08Dagtaak is het absoluut niet hoor. Je koopt het gewoon wanneer je het tegenkomt of wanneer je voorraad onder je eigen 'minimumvoorraad' grens is. Als je ziet dat de shampoo die je al jaren gebruikt bij drogist X eruit gaat ivm restyling dan neem je er een paar mee.
En armoedig? Die snap ik niet. Wat is er armoedig aan slim inkopen, eten niet weggooien en creatief zijn met je ingredienten?
Eten niet weggooien vind ik meer dan normaal en een goede zaak. Maar dat wat je eet noem ik 'armoedig'. Er straalt ook weinig levensvreugde van jouw manier van leven af. Alles zo eenvoudig mogelijk. Maar misschien zie ik dat verkeerd.
maandag 15 mei 2017 om 10:00
Ik kook niet met opsmuk dat klopt. Ik houd van pure smaken zoals in de Italiaanse keuken. Het less-is-more principe. Maar ik kook wel voornamelijk met verse biologische seizoensproducten. En wij eten weinig vlees en als we het eten is het bio. En we eten peulvruchten zoals kikkererwten, linzen, bonen, etc. Tjsa, als dat als 'armoedig' wordt gezien dan is dat maar zosinnombre schreef: ↑15-05-2017 09:42Ja, 'armoedig' vind ik het de manier waarop je met je eten omgaat.
Eten niet weggooien vind ik meer dan normaal en een goede zaak. Maar dat wat je eet noem ik 'armoedig'. Er straalt ook weinig levensvreugde van jouw manier van leven af. Alles zo eenvoudig mogelijk. Maar misschien zie ik dat verkeerd.
maandag 15 mei 2017 om 18:54
maandag 15 mei 2017 om 19:36
Jam en thee kost 80 cent bijah 50 cent bij Aldi dat zijn toch geen besparingenlatulipe schreef: ↑14-05-2017 22:20Er werd om uitleg gevraagd. Bij deze kort. Ik zou hier talloze topics over vol kunnen schrijven![]()
Luiers koop groot in in de aanbieding of via marktplaats van mensen waarvan de kindjes al uit de lueirs zijn. Heb vorige week nog 6 pakken luiers voor 15 euro gehaald. Ik let niet op merk. Wel op koopjes. Heb een mooie voorraad luiers in huis altijd zodat ik nooit retail hoef te kopen. En ben daar regelmatig mee bezig. Ik let op geld terug acties. Ik let op restantenverkoop. Shampoo, douchespul, etc. in de aanbieding. Vaak voor nog geen euro de stuk.
Qua eten en drinken gooien wij praktisch niks weg en eten wij veel uit het seizoen. Wat er nu in het seizoen is het goedkoopst. Daarnaast heb ik een mooie grote vriezer waar ik in de zomer mijn groenten invries. Veel uit eigen tuin. Of als mijn appelboom weer veel appels heeft gegegeven maak ik er appelmoes van. Van mijn druiven druivensap. Of ik maak mijn eigen jam. Dat scheelt mij al enorm veel kopen in het jaar. Mijn kruiden heb ik bijna het hele jaar door vers uit eigen "kruidentuintje". Mijn muntthee is net zo lekker en bio als de muntthee in het leuke zaakje in de stad. Mijn zelfgebakken cake smaakt lekkerder dan die van de bakker. Dus we komen echt niks tekort ofzo
Drinken krijgen de kindjes voornamelijk water en thee. Of infusie water. Soms versgeperst sinaasappelsap of appelsap en druivensap in de zomer. Alles vers.
Wij eten meer dan de standaard Nederlandse gezin peulvruchten. Dit is voedzaam en kost weinig. Een zelfgemaakte linzensoep of groentensoep voor het gezin kost mij nog geen 2 euro aan ingredienten. Restjes gooien we niet weg, maar is de volgende dag voor de lunch. Of als ik aardappel over heb van dag 1 is dat een ingredient voor het avondeten van de tweede dag.
Vlees /vis/kip eten wij erg weinig, ca 1 keer per week - soms ook weken niet.
De kinderen hebben elke dag gewoon netjes hun ontbijt, eten 2 a 3 x per dag fruit en zijn gek op groenten.
Dus onverantwoord? Nee hoor, gewoon slim inkopen doen, eten niet weggooien en creatief zijn in de keuken. Bespaart je enorm veel geld.
maandag 15 mei 2017 om 19:42
Wat een aparte reactie, hoezo armoedig ? Ik let niet zo op met boodschappen, want te weinig tijd om diverse winkels af te gaan, maar als ik toevallig ivm werk bij een Lidl in de buurt ben, sla ik ook in, scheelt gewoon een hoop geld.
maandag 15 mei 2017 om 19:44
Leuk dat jij dat zo doet/kan doen. Toen mijn kinderen kleiner waren had ik echt geen tijd om me daarmee bezig te houden (ook geen standaard situatie hoor), ik kon ook niet zo vaak naar de stad voor koopjes en werkte daarnaast ook. Ik neem aan dat het een bewuste keuze is uit de manier waarop je het schrijft. Hebben jullie een bepaald doel?latulipe schreef: ↑15-05-2017 10:00Ik kook niet met opsmuk dat klopt. Ik houd van pure smaken zoals in de Italiaanse keuken. Het less-is-more principe. Maar ik kook wel voornamelijk met verse biologische seizoensproducten. En wij eten weinig vlees en als we het eten is het bio. En we eten peulvruchten zoals kikkererwten, linzen, bonen, etc. Tjsa, als dat als 'armoedig' wordt gezien dan is dat maar zo![]()
maandag 15 mei 2017 om 20:04
Veel te veel.
Man en puberkinderen zijn grote eters, en carnivoren. Gaan voor kwaliteit. Ze hebben een luxe smaak, garnalen, mosselen, zalm, biefstuk, sparreribs.
Ik eet weinig en lust alles. Dus aan mij ligt het niet
En ivm beiden bijna fulltime werken ook vaak voorgesneden dingen. Afhaal en bezorgen.Tijd is geld.
Daarbij roken we en drinken we graag goede wijn. Tel maar op. Gelukkig kunnen we het bekostigen.
Man en puberkinderen zijn grote eters, en carnivoren. Gaan voor kwaliteit. Ze hebben een luxe smaak, garnalen, mosselen, zalm, biefstuk, sparreribs.
Ik eet weinig en lust alles. Dus aan mij ligt het niet
En ivm beiden bijna fulltime werken ook vaak voorgesneden dingen. Afhaal en bezorgen.Tijd is geld.
Daarbij roken we en drinken we graag goede wijn. Tel maar op. Gelukkig kunnen we het bekostigen.
Ab imo pectore
maandag 15 mei 2017 om 20:09
Wij, 2 personen, hebben een budget van 500 euro per maand voor alles: boodschappen, uit eten, cadeautjes, schoonmaakartikelen, drogist etc. We kopen de klusspullen er van, voor de tuin, wijn, benzine voor gezamenlijke uitjes etc.
Als we op vakantie gaan storten we wat bij, maar er blijft eigenlijk altijd wat over zodat we ook voor vakantie niet zoveel bij hoeven te storten.
Wij drinken voornamelijk thee, koffie en water. In de zomer limonade. Kruiden uit eigen tuin, groenten uit de moestuinen van de mensen om ons heen die altijd over hebben etc. We letten ook op aanbiedingen, gewoon omdat het zonde is om veel te veel te betalen. Gelukkig hebben we alle drogisterijen bij ons om de hoek zitten. Dagelijkse boodschappen bij AH, brood bij bakker. Ik probeer ook naar de markt te gaan als de tijd het toelaat, scheelt ook veel geld! Vriend houdt er niet van om iets lang in de vriezer te hebben, daar hebben we dan ook niet veel in liggen.
Het verbaast mij dat we nog altijd uitkomen, heb niet het idee dat we ergens echt op letten.
Als we op vakantie gaan storten we wat bij, maar er blijft eigenlijk altijd wat over zodat we ook voor vakantie niet zoveel bij hoeven te storten.
Wij drinken voornamelijk thee, koffie en water. In de zomer limonade. Kruiden uit eigen tuin, groenten uit de moestuinen van de mensen om ons heen die altijd over hebben etc. We letten ook op aanbiedingen, gewoon omdat het zonde is om veel te veel te betalen. Gelukkig hebben we alle drogisterijen bij ons om de hoek zitten. Dagelijkse boodschappen bij AH, brood bij bakker. Ik probeer ook naar de markt te gaan als de tijd het toelaat, scheelt ook veel geld! Vriend houdt er niet van om iets lang in de vriezer te hebben, daar hebben we dan ook niet veel in liggen.
Het verbaast mij dat we nog altijd uitkomen, heb niet het idee dat we ergens echt op letten.
Een baksteen is nooit alleen
maandag 15 mei 2017 om 20:12
Jongensmama2009 schreef: ↑15-05-2017 19:44Leuk dat jij dat zo doet/kan doen. Toen mijn kinderen kleiner waren had ik echt geen tijd om me daarmee bezig te houden (ook geen standaard situatie hoor), ik kon ook niet zo vaak naar de stad voor koopjes en werkte daarnaast ook. Ik neem aan dat het een bewuste keuze is uit de manier waarop je het schrijft. Hebben jullie een bepaald doel?
Wij waren altijd al bewust met ons geld, in de aanbieding kopen, etc. maar toen we - door allerlei vervelende gebeurtenissen in de gezondheidssfeer bewuster moesten omgaan ivm inkomensdaling zijn we er echt bezig mee geweest. Toen het inkomen weer op het oude niveau zat, is ons uitgavenpatroon maar weinig veranderd qua boodschappenbudget- en dat is niet eens een enorme investering geweest o.i.d.
IIk kook met wat er in het seizoen is en ik gebruik praktisch alles van de groenten. Bijv. bloemkoolbladeren zijn eetbaar, stronken van de broccoli, maar veel mensen gooien dat weg. Wij niet. Zo gebruik je je groenten toch optimaal.
Daarnaast is het is superleuk om je eigen groenten te verbouwen bijvoorbeeld. Voor nu is het doel de hypotheek aflossen. We zitten nu op ongeveer de helft. Dus dat gaat aardig
Edit: bij ons is 250-300 euro puur voor boodschappen incl drogisterij dus. Dus niet voor benzine, verjaardagscadeautjes, kleding, etc. Wij kopen overigens veel lokaal (bij de boeren) of bij de LIDL/ALDI/AH/bakker/markt.
anoniem_207103 wijzigde dit bericht op 15-05-2017 20:28
Reden: toevoeging/verduidelijking
Reden: toevoeging/verduidelijking
8.18% gewijzigd
maandag 15 mei 2017 om 20:53
Hee gedeeltelijk hetzelfde hier, dat eerste.latulipe schreef: ↑15-05-2017 20:12Wij waren altijd al bewust met ons geld, in de aanbieding kopen, etc. maar toen we - door allerlei vervelende gebeurtenissen in de gezondheidssfeer bewuster moesten omgaan ivm inkomensdaling zijn we er echt bezig mee geweest. Toen het inkomen weer op het oude niveau zat, is ons uitgavenpatroon maar weinig veranderd qua boodschappenbudget- en dat is niet eens een enorme investering geweest o.i.d.
IIk kook met wat er in het seizoen is en ik gebruik praktisch alles van de groenten. Bijv. bloemkoolbladeren zijn eetbaar, stronken van de broccoli, maar veel mensen gooien dat weg. Wij niet. Zo gebruik je je groenten toch optimaal.
Daarnaast is het is superleuk om je eigen groenten te verbouwen bijvoorbeeld. Voor nu is het doel de hypotheek aflossen. We zitten nu op ongeveer de helft. Dus dat gaat aardig
Edit: bij ons is 250-300 euro puur voor boodschappen incl drogisterij dus. Dus niet voor benzine, verjaardagscadeautjes, kleding, etc. Wij kopen overigens veel lokaal (bij de boeren) of bij de LIDL/ALDI/AH/bakker/markt.
Aha vandaar. Bij ons zitten de benzine kosten erbij is, kinderkleren ook.
maandag 15 mei 2017 om 21:07
maandag 15 mei 2017 om 21:49
Vandaag hadden wij ook linzensoep maar daar gaat dan ook echt veel groente in. Kikkererwten doen we altijd met rood vlees. Alleen kikkererwten zonder vlees vind ik niet royaal. Als je het geld niet hebt, snap ik het wel. Maar als je het geld wel hebt, lekker eten vind ik ook belangrijk. Ook al zou alleen kikkererwten vanuit ijzer en proteïnen voldoende zou.latulipe schreef: ↑15-05-2017 10:00Ik kook niet met opsmuk dat klopt. Ik houd van pure smaken zoals in de Italiaanse keuken. Het less-is-more principe. Maar ik kook wel voornamelijk met verse biologische seizoensproducten. En wij eten weinig vlees en als we het eten is het bio. En we eten peulvruchten zoals kikkererwten, linzen, bonen, etc. Tjsa, als dat als 'armoedig' wordt gezien dan is dat maar zo![]()
We hebben in het weekend voor 110 euro vlees van de slager gekocht. daar doen we wel een aantal weken mee, maar gemiddeld voor 300 euro per maand eten redden wij niet.
maandag 15 mei 2017 om 22:08
Ik kan voor €200 in de maand eten, een volwassene en drie kinderen. Als we veel met zijn zevenen eten dan tel ik er vijftig euro bij.
Ik doe mijn boodschappen altijd bij de ah
Maar drogisterij haal ik bij de op=op voordeelshop.
Als het echt een krappe maand is eten we onder de €45 per week. Maar dan wel een keer soep met brood.
Ik doe mijn boodschappen altijd bij de ah
Maar drogisterij haal ik bij de op=op voordeelshop.
Als het echt een krappe maand is eten we onder de €45 per week. Maar dan wel een keer soep met brood.
maandag 15 mei 2017 om 23:39
dinsdag 16 mei 2017 om 09:00
dinsdag 16 mei 2017 om 09:41
Wij (gezin met twee kinderen) geven minimal € 600,- per maand uit aan boodschappen. Ik doe de laatste tijd wel boodschappen bij de Lidl, maar zelfs dan kom ik niet onder dat bedrag uit. Moet wel eerlijk zeggen dat we niet echt letten op aanbiedingen e.d., we houden van lekker en luxe eten (wijn/kaasjes/chips/koek/vlees), maar roken niet.