Kindje bij gastouder niet gevaccineerd...

11-09-2015 20:34 196 berichten
...en onze baby zou daar eind volgende maand moeten starten. Onze oudste gaat sinds een jaar naar deze gastouder (daarvoor KDV), zij is inmiddels 2,5. Toen zij startte was iedereen gevaccineerd, dat hebben we toen nagevraagd.

Onze jongste dochter is nu 2 maanden oud. En wederom navraag gedaan. Zojuist hoorde ik dat er een half jaar geleden een kindje bij is gekomen dat niet gevaccineerd wordt.

Enerzijds vinden we het risico te groot, we willen (zoals elke ouder) niet dat onze kindjes wat overkomt. Anderzijds vraag ik me af hoe groot het risico daadwerkelijk is en denk ik dat je hier op een KDV ook niet aan ontkomt. Of in het dagelijks leven for that matter.

Wij vragen ons nu af wat te doen. Ben benieuwd naar de meningen hier. Misschien maak ik me teveel zorgen of misschien juist niet.
Alle reacties Link kopieren
Janeway schreef:
02-06-2017 09:47
Jaaa dit is al een oud topic maar we hebben nu een beetje hetzelfde. Alleen is onze zoon "al" 10 maanden en gaat hij naar een kdv. Hij vindt nieuwe mensen erg spannend, maar het kdv steekt veel moeite in hem en nu gaat het elke keer ietsje beter. Het kdv is echt heel fijn, eigenlijk willen we hem graag daar houden maar nu is er dus ineens een niet-gevaccineerd kind...Wat zouden jullie doen? Wat kunnen wij het beste doen? (Ik hoef trouwens geen discussie, open dan maar je eigen topic, als er weer Droppy-co taferelen komen krijg je ongegeneerd een staf aan de broek :whip: )
ik zou het kind op het kdv laten.

Natuurlijk het is jammer dat die ouders niet meewerken aan de groepsimmuniteit maar alle nieuwe babies op de groep zijn ook nog niet gevaccineerd.

Als het bv om de helft van de kinderen zou gaan, of je woont in de biblebelt, dan zou ik nog eens nadenken wat ik zou doen.
Je zoon wordt zelf toch wel gevaccineerd? Volgens mij is het risico dan niet groter dan normaal. Ik ben zelf (om medische redenen) niet gevaccineerd tegen kinkhoest, mijn zoon is ook 10 maanden. Volgens de GGD ben ik geen gevaar voor hem omdat hij al gevaccineerd is.

En zoals absor zegt: jongere kinderen zijn natuurlijk ook niet gevaccineerd.

Ik heb het GGD om advies gevraagd en informatie over de risico's. Zij konden mij erg goed voorlichten, misschien kun je eens contact met hen opnemen.
Zusenzoo schreef:
11-09-2015 20:54
Er zijn genoeg KDV die er niet om vragen. Net als GO.
Ik kan me niet herinneren dat het KDV hier bij om heeft gevraagd en ik heb zeker geen bewijs hoeven laten zien.
Melanievv88 schreef:
11-09-2015 20:51
Misschien het boek vaccinvrij eens lezen van door frankema. Kan je daarna je oordeel vellen of je kindje gevaar loopt bij een ongevaccineerd kindje.
Want dokter Frankema heeft het ultieme gelijk?
Arjan Lubach legt het mooi uit.

https://youtu.be/9bYqgp6RcPM
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Mijn zoon wordt wel gevaccineerd ja, en aan de GGD had ik nog niet gedacht, goed idee!
There are three ways to do it: the right way, the wrong way and the Janeway.
Ik zou je kind er gewoon laten.

a) jongere kinderen zijn ook nog niet gevaccineerd.
b) je kan overal niet-gevaccineerde kinderen tegenkomen. En daar weet je het niet van.
c) kinderdagverblijven mogen niet-gevaccineerde kinderen niet weigeren, dus overal loop je tegen hetzelde probleem aan.
d) je bent zelf ook voor het meeste niet meer beschermd en dus potentieel besmettingsgevaar.
e) jouw kind is gevaccineerd, waar ben je bang voor?
EHR schreef:
02-06-2017 14:29

b) je kan overal niet-gevaccineerde kinderen tegenkomen. En daar weet je het niet van.
c) kinderdagverblijven mogen niet-gevaccineerde kinderen niet weigeren, dus overal loop je tegen hetzelde probleem aan.
d) je bent zelf ook voor het meeste niet meer beschermd en dus potentieel besmettingsgevaar.
Haar baby is niet gevaccineerd, daar gaat het nou juist om!

Sinds de niet vaccineren hype moeten we ineens nadenken of het veilig is voor onze babies. Ik vind dat zorgelijk.

Vaccineren zou wettelijk verplicht moeten worden.
EHR schreef:

ja maar daar speelt hij niet de hele dag mee..
ja daar heb je een punt
hij is nog maar 10 maanden dus hij heeft nog niet alles gehad
Saz schreef:
02-06-2017 17:25

Sinds de niet vaccineren hype moeten we ineens nadenken of het veilig is voor onze babies. Ik vind dat zorgelijk.

Nou echt he? Of op z'n minst zouden scholen/opvang niet-enters moeten mogen weigeren, pff....
Janeway schreef:
02-06-2017 18:33
ja maar daar speelt hij niet de hele dag mee..

ja daar heb je een punt

hij is nog maar 10 maanden dus hij heeft nog niet alles gehad
Een andere baby ook niet en daar komt hij op de opvang net zo veel en lang mee in aanraking, meer zelfs want er zijn waarschijnlijk veel meer kinderen die nog niet alle prikken hebben gehad dan die ene die ze helemaal niet krijgt. Jou kind loopt net zo veel gevaar bij een kind dat niks krijgt als bij een andere baby van 10 maanden. Hem daar weg halen heeft geen enkel nut ter bescherming van je kind tenzij je alle kinderen die nog niet alle inentingen gehad hebben gaat weren.
EHR schreef:

Dat ze niet mogen weigeren wil niet zeggen dat het niet gebeurd! Ik ken iemand die ze wel degelijk weigert, tja helaas we zitten vol voor die dagdelen dat u wil. Gelukkig maar dat die er ook zijn.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Saz schreef:
02-06-2017 17:25

Ik reageer op Janeway. Waar lees jij dat haar kind niet is gevaccineerd.

Met je laatste zin ben ik het overigens niet eens. Ik ben een groot voorstander van zelfbeschikkingsrecht. In geval van abortus, euthanasie, maar ook vaccinatie. Niemand mag over het lichaam van een ander beschikken.
Janeway schreef:
02-06-2017 12:47
Mijn zoon wordt wel gevaccineerd ja, en aan de GGD had ik nog niet gedacht, goed idee!

Ik kreeg heel goed advies, ook over de risico's. Ik ben van plan om me nu alsnog in te laten enten tegen kinkhoest.
Weet je waarom het betreffende kind niet wordt gevaccineerd? Is het, zoals bij de TO, vanwege medische redenen of vanwege een (reformatorische/antroposofische/zelfbedachte Google alu-hoedje) overtuiging? Dat zou ik mee laten spelen. Bij een medische reden is het namelijk waarschijnlijk een heel geïsoleerd geval en is de kans klein dat het kind met gevaarlijke ziekteverwekkers in aanraking komt. Dan is het in feite hetzelfde als wanneer er een heel kleine nog niet gevaccineerde baby is (al hebben baby's als ze zo oud zijn dat ze naar de opvang gaan wel al 1 of 2 vaccinaties gehad natuurlijk). Als het kind echter veel verkeert in antroposofische of reformatorische kringen dan is het risico veel groter, vanwege de lage vaccinatiegraad daar. Genoeg niet-ingeënte lichaampjes dan voor zo'n ziekteverwekker om van kind naar kind te hoppen. Dus dan zou ik er nog eens heel goed over nadenken of je dat risico wel wilt lopen.
persoonlijk zou ik me daar niet heel veel zorgen om maken hoor. Hoeveel dagen gaat jou kindje erheen en hoeveel dagen zit dat andere kind er?

Maar goed.. onze zoon is vanwege medice redenen niet ingeënt, dit op aanraden van diverse kinder artsen en ik maak me zelf echt geen zorgen om de ziektes die hij mogelijk zou kunnen krijgen omdat hij niet ingeeent is.
nicole123 schreef:
02-06-2017 20:59
Weet je waarom het betreffende kind niet wordt gevaccineerd? Is het, zoals bij de TO, vanwege medische redenen of vanwege een (reformatorische/antroposofische/zelfbedachte Google alu-hoedje) overtuiging? Dat zou ik mee laten spelen. Bij een medische reden is het namelijk waarschijnlijk een heel geïsoleerd geval en is de kans klein dat het kind met gevaarlijke ziekteverwekkers in aanraking komt. Dan is het in feite hetzelfde als wanneer er een heel kleine nog niet gevaccineerde baby is (al hebben baby's als ze zo oud zijn dat ze naar de opvang gaan wel al 1 of 2 vaccinaties gehad natuurlijk). Als het kind echter veel verkeert in antroposofische of reformatorische kringen dan is het risico veel groter, vanwege de lage vaccinatiegraad daar. Genoeg niet-ingeënte lichaampjes dan voor zo'n ziekteverwekker om van kind naar kind te hoppen. Dus dan zou ik er nog eens heel goed over nadenken of je dat risico wel wilt lopen.
Dit vind ik nou eens een verstandige, nuchtere reactie. Een vaccinatiegraad van 95% wordt door het WHO als 'veilig' beschouwd, maar het maakt dan natuurlijk wel uit of een niet gevaccineerd kind ronddartelt tussen die 95% of tussen die 5% . En wat waar is is waar: in de wachtkamer van het consultatiebureau wemelt het van de nog helemaal niet of half gevaccineerde babies, en daar hoor je ook nooit iemand over.
Tinkeltje30 schreef:
02-06-2017 20:29
Ik kreeg heel goed advies, ook over de risico's. Ik ben van plan om me nu alsnog in te laten enten tegen kinkhoest.
Ik heb ze gemaild, ik ben benieuwd. Stom dat ik er niet aan had gedacht, ik heb ze al vaker gemaild en krijg ook altijd heel goed advies.
Kun je nu wel veilig inenten dan? Dan zou ik dat ook doen! Kinkhoest lijkt me heel naar :(
nicole123 schreef:
02-06-2017 20:59

Ze mogen ivm privacy niet vertellen wie wat waarom, alleen dát er een is. Het kdv is echter wel een beetje een hippie met een moestuin enzo, en dat trekt de alu-antroposofen aan dus ik denk dat dat wel de reden is helaas :bonk: Zo was mijn redenatie ook, "dan is ie vast niet in z'n eentje", en dat vind ik echt shit want het kdv is heel goed en zoon is eindelijk een beetje gewend terwijl hij daar vrij moeilijk in is.
Lady_Voldemort schreef:
02-06-2017 21:13
En wat waar is is waar: in de wachtkamer van het consultatiebureau wemelt het van de nog helemaal niet of half gevaccineerde babies, en daar hoor je ook nooit iemand over.
Ik was er een tijd terug met mijn toen-nog-ieniemienie baby, en er kwam een andere ouder met kind met koorts. Die werd verteld dat ze toch echt direct naar huis moest ivm niet weten wat hij had en besmettingsgevaar, en het CB heeft nog net geen aanklacht gehad want ze hadden het vieze lef te beweren dat haar kind besmettelijk was en dat pikte ze niet :facepalm:
Ik had als baby stuipjes en in die tijd was dat een contra-indicatie voor de kinkhoest vaccinatie. Recent was er in mijn omgeving iemand met kinkhoest en ik was bang dat ik er vatbaarder voor was en daarmee mijn zoon kon besmetten. Volgens GGD ben ik er inderdaad vatbaarder voor, maar is het niet gevaarlijk voor mijn zoon omdat hij wel gevaccineerd is. Toch zit het me niet lekker dat ik hem kan besmetten. Wij willen nog meer kinderen en ik wil ook niet het risico lopen om een pasgeboren baby te besmetten. Ze adviseren zwangere vrouwen nu om tijdens de zwangerschap te vaccineren om een pasgeboren baby te beschermen tot zijn eerst vaccinaties, maar dit is niet voldoende voor mij. Ik moet echt het hele rijtje halen voor ik volledig beschermd ben. Dit topic herinnert me er weer aan dat ik nog een afspraak moet maken. ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven