JANUARI 2009

06-05-2008 13:25 4941 berichten
Ok.. ik wist niet zeker of het nog moest. Gek dat je, ookal is het de tweede, nog steeds best onzeker kunt zijn over dat soort dingen!
Alle reacties Link kopieren
oeh, wat zijn sommigen van jullie georganiseerd zeg.. Hier geen schema's.. Ze eet ongeveer om de 3 uur en krijgt dan ook een schone luier. Die luiers zijn altijd vies, ofwel met alleen plas, ofwel met poep en pies. Dus genoeg luiers heeft ze wel.

Hier ook geen muts binnen, ze houdt zichzelf prima op temperatuur. Ze houdt er ook niet van, net als ik. Herkenbaar Hip!

Ik ben ook nog niet veel weg geweest, maar ze mag natuurlijk ook pas een week naar buiten. Vandaag is het zonnig en droog, dus straks maar even wandelen. Misschien nog even langs de supermarkt.

Ik moet zeggen dat het binnen zitten me af en toe wel aanvliegt. Ik kan daar niet zo goed tegen merk ik. Nou, ja, dat zal de komende tijd wel beter worden. Ik ben ook altijd alleen met haar overdag, omdat manlief werkt en pas tegen 7 uur thuis is. Als ik dan geen bezoek krijg overdag, is dat wel een beetje eenzaam soms. Ben helemaal niet gewend om zoveel alleen te zijn.

Ik heb ook geen structuur wanneer ze moet slapen en wanneer ze wakker is. Ze is behoorlijk veel wakker, vind ik, maar ze ligt dan gewoon een beetje te kijken en af en toe wat te kreunen en steunen of andere geluidjes te maken.

O, t is weer voedertijd geloof ik. Daarna maar eens douchen en aankleden. Ben lui vandaag..
owh ja daarin was ik ook "fout"

ik heb al met haar buiten gewandeld toen ze net een week oud was en nog niet op haar geboortegewicht.

wist toen nog niet dat dat niet "mocht" ze heeft er geloof ik ook niks van gekregen

Hier eindelijk ook eens zonnig en droog, vandaag dus echt maar eens naar buiten.

Even langs de hema gok ik want ze groeit rap uit haar kleren.

owh! van de week werd er opeens met echte tranen gehuild!

voorheen was het wel huilen maar zonder tranen.

ik heb nog nooit zoooo'n zielig bekkie gezien, met rooie waterige ogen, dikke tranen op haar wangen en hartverscheurend gesnik.

als ik er nog aan denk.....

ik ga nog even snel de tijd dat ze slaapt benutten.
Wat worden er toch een tegengestelde adviezen gegeven lees ik hier! Hier (in Ierland dus) mogen we de baby binnen niet eens een mutsje op doen... Alleen als we naar buiten gaan. Er wordt hier veel gewaarschuwd voor oververhitting in verband met wiegedood dus geen mutsjes binnen en ook geen kruiken in bed als de baby er in ligt. Verder heb ik hier nog nooit adviezen gehoord over wanneer je met de baby naar buiten mag. Gewoon je gezonde verstand gebruiken lijkt mij.

Hier hebben we ook nog geen routine. Zal ook nog wel even duren ben ik bang. 's Nachts over het algemeen zo'n 5 uur tijd tussen voeding en dan overdag (vooral 's morgens) is ze meer wakker en wil ze vaker drinken maar dat lijkt me logisch. De laatste paar dagen heb ik trouwens weinig te klagen want ze huilt momenteel weinig en lijkt erg tevreden. Ik heb ook het idee dat ze steeds meer ziet. Dat is wel leuk om te zien, die verwondering in haar ogen. Ik ben ook wel blij als man thuiskomt. Gelukkig is hij vaak uiterlijk om 4 uur thuis door zijn beroep als leraar en 's avonds is 'daddy' dan ook 'on duty' zodat mummy even tijd voor haarzelf heeft. Heerlijk!
He wat een rust hier ook, allemaal druk bezig met kraamvisite en de kindjes?

Nou ik ook hoor, mijn vriend heeft nu drie dagen late dienst (van 14.00 - 23.00) en ik heb het best druk met de meiden. De oudste is nog steeds van de leg en is verschrikkelijk ontdeugend en Linde heeft toch nog wel behoorlijk krampjes (al lijkt het wel iets minder te zijn) dus er zijn tijden op de dag dat ik het even niet zo zie zitten allemaal. Allebei tegelijk krijsen bijvoorbeeld. Wat doe je dan??

Nouja, hoort er allemaal bij natuurlijk.

Ik krijg straks kraamvisite, dus wij gaan zo even wat boodschappen doen.

Ciao!
Idee van mijn moeder: een klein rubberen hamertje
Ik heb echt respect voor diegenen met 2 (of meer) kinderen. Dat lijkt me echt heel heavy. Wat dat betreft moet ik er ook niet aan denken om nog een kind te krijgen. Echt niet... Ik ben de bevalling nog niet vergeten, maar het lijkt me ook zwaar om 2 kinderen te hebben. Ik hou het mooi bij dit jongetje. Hij is gezond, lief en het gaat heel goed en dat is voor mij voldoende. Mss als ik jonger was en partner, ik er anders over zou denken hoor. Hoewel als ik jullie verhalen dan lees. dan geloof ik ook dat ik het bij 1 zou houden.

Gisteren kreeg ik nogmaals een tip bij luieruitslag: weer de maizena. En dat kwam van een kinderdagverblijf. Melle heeft er nog geen last van, maar hij poept ook niet zo veel als jullie babytjes. Meestal 1x per dag. Hij plast wel heel veel.

En als je flesvoeding geeft en de baby heeft last van krampjes, kan het helpen om de poeder door de water te roeren ipv te schudden.

Kitty, dat heb ik ook wel hoor, die behoefte aan tijd voor mezelf. Dat doe ik ook. Word daar zelf een leuker persoon van. Ik denk dat flesvoeding het voordeel van de regelmaat heeft hoor. Melle krijgt om de 4 uur fles en 's nachts met 8 uur ertussen. Dus ik hou ook wel tijd over voor mezelf. En ik denk dat ik door het geven van flesvoeding ook meer energie heb, hoor. Ik ben zelfs al voorzichtig aan het lijnen. Is voor mij niet snoepen en geen tussendoortjes (behalve fruit of yoghurt.)

Ik ben op 2 kilo na weer op het gewicht voor de zwangerschap, maar toen was ik eigenlijk ook zwaarder dan ik wil. Dus ik wil nog zo'n 4 tot 5 kilo extra kwijt.

Hip, jammer dat de borstvoeding niet lukt. Ben je nog wel aan het proberen of geef je nu fles?

Dieke is bijna 4 weken ouder dan Melle en dan zie je toch wel verschil. En dan is Melle volgens mij nog best wel helder en allert voor zijn 2 weekjes. Hij reageert wel op mijn stem en kijkt ook echt naar me, maar een cd luisteren zit er nog niet in, geloof ik. Ik heb wel een wiegeliedje die ik voor hem zing en dan heb ik wel het idee dat hij luistert. Lijkt me leuk dat je steeds meer contact met ze krijgt, naarmate ze wat ouder worden. Maar nu geniet ik echt nog van zn baby-zijn.

Voy, Melle heeft alleen een mutsje op als we naar buiten gaan. Maar gisteren was dat zelfs te warm met wandelen, want toen had hij gewoon zweethaartjes toen we weer thuis waren. Maar het was gisteren ook heel lekker zacht weer hier met een heerlijk zonnetje.

Lucia, kan me voorstellen dat je je wel alleen voelt. Zelf geniet ik daar enorm van, maar ik ben het ook erg gewend. Ik word kriegel als ik te vaak bezoek krijg. Denk dat het wel fijn is om dan even naar buiten te gaan als je het gevoel hebt dat het je aanvliegt.

Hip, dat groeien idd. Hier ook al behoorlijk wat kleertjes voor de hergebruik/humanitas. Heb mn eigen zwangerschapskleren ook opgeruimd. Blijft niet veel over. Melle is gisteren bij zn opa en oma geweest en toen heeft mama 2 nieuwe shirts gescoord. Heerlijk om weer gewone kleren te dragen. Alleen die heupen nog...

Zielig dat huilen met echte tranen. Ik zou dan geloof ik denken dat er echt iets zou zijn. Was dat ook zo? Of toch krokodillentranen?

Kitty, dat advies kreeg ik ook hoor, liever iets te koud dan te warm. Melle heeft 's nachts nog wel steeds een kruik gehad, maar geen muts op. Overdag ook geen kruik. Terwijl hij dan ook in hetzelfde wiegje ligt als 's nachts. Vannacht maar ns zonder kruik, denk ik.

Kruik heeft toch niet zoveel zin, want Melle is zo beweeglijk. Heb hem al 2x helemaal bovenin zn wiegje aangetroffen, aan het hoofdeind, zonder dekens. En 1x had hij zelfs geen broek meer aan. Zit er aan te denken om hem in een slaapzak te laten slapen. Voor hetzelfde geldt draait hij zich helemaal met zn voeten tot het hoofdeind en zn hoofdje aan het voeteneind (onder de dekens...) Dat heeft ie dan van mij. Zo heeft mn moeder mij ook een keer aangetroffen toen ik een baby was. Helemaal bezweet en een beetje blauw. En met een slaapzak kan dat niet.
quote:wen schreef op 07 februari 2009 @ 12:59:

Idee van mijn moeder: een klein rubberen hamertje
hai, hai,

Wat veel geschreven alweer.

Wat betreft het mutsje. Die hebben we ik geloof 2 weken opgehad. Dag en nacht. Maar Björn is ook geboren toe het zo erg vroor en in de periode dat er weer op de meren geschaatst kon worden. Kruikje hadden we tot vorige week en nu doen we hem een slaapzakje aan (dunne) onder de dekens.

Wat een tijden lees ik al tussen het voeden door. Sommigen al 4 uur er tussen en Marianne met flesvoeding zelfs al 8 uur in de nacht?!

Jee. Dat klinkt best als luxe. Zelf wilde ik v.d. week bijna overstappen op flesvoeding omdat ik de 12-13 voedingen best zwaar vond. Zeker in combi met mijn andere peuterpuberzoontje erbij. Maar nu blijkt Björn heel goed te groeien op mijn voeding. Ik gaf dus juist teveel. Hij is in 2 weken tijd meer dan 600 gram gegroeid, ruim 300 per week dus en dat is heel veel zei het cons.bureau. tussen de 100-200 is eigenlijk prima.

Nu is hij nog geen plofkoppie hoor. Hij groeit vooral in de lengte maar toch. Zijn buikje wordt lekker bol.

Het is op zich niet erg dat hij zoveel groeide maar wel dat hij dus teveel voedingen nam en mijn energie wat niet nodig is. Ik gaf ook op verzoek om de 2 uur, soms 1,5 soms 3 etc... Maar waarschijnlijk heb ik krampjes of moeheid huiltjes verward met honger en hem te vaak aangelegd.

nu is mij geadiviseerd om meer rust en regelmaat in te bouwen. Björn moet na het drinken even spelen en dan wakker in zijn bedje (boven) gelegd worden. Hij was nl. heel veel wakker overdag en daarom dronk hij zoveel. Hij dronk kleine beetjes elke keer omdat hij teveel wakker was en daarom te moe om in een keer veel te drinken.

Ik vind het alleen nog heel moeilijk om hem wakker in bed te leggen en te laten huilen. Krijsen kan hij dan en dat houdt hij zo bijna een uur vol. Gisteren sliep hij een keertje na een uurtje, vandaag na een half uur en zelfs ook al na 10 minuten. Al slaapt hij dan meestal niet langer dan een uurtje.

Hoe doen jullie dat? Leggen jullie ze ook wakker in bed of ergens anders? In de nachten gaat hij zo slapen na een voeding en komt hij om de 3 uur meestal (dus nog 2 nachtvoedingen meestal), overdag sliep hij tot voorkort vaak in de wipstoel of in de reiswieg in de box. Maar dat 'mag' ik dus nu niet meer doen.

Ik merk al wel dat het helpt. Als hij 3 uur of langer tussen de voeding laat en veel heeft geslapen drinkt hij veel beter en kom ik op 8 - 9 voedingen i.p.v 12...

Ik ben benieuwd.

groetjes,

nikiet
Pluk de dag!
Nikiet, Melle ligt ook in zijn eigen bedje. Of eigenlijk is het nog wiegje. En op zn eigen kamer. Ik probeer hem zoveel mogelijk wakker weg te leggen, maar soms slaapt hij al bij zn laatste slokken van zn fles. Meestal is hij na zn 19.00 uur flesje nog even wakker en na het knuffelen leg ik hem dan even in de box en als ik merk dat hij moe wordt, leg ik hem in zn wieg. Hij slaapt dus altijd op zn eigen kamer in zn eigen wieg.

Melle krijgt 5 voedingen op een dag (rond de 130/140 ml. per keer en voor de nacht probeer ik vaak 150 ml te geven.) In totaal dus rond de 700 ml per 24 uur en dat is voldoende voor zijn gewicht.

Dat er 7 tot 8 uur tussen zn voedingen zit, wil niet zeggen dat hij die hele tijd ook slaapt hoor. Was het maar waar. Meestal wordt hij na 4 uur slaap wakker en gaat dan ook liggen huilen. Eerst laat ik hem, maar na een poosje ga ik wel kijken of er iets is, poepluier of boertje. Of hij ligt aan het hoofdeinde zonder dekens.

En als er niets is, dan doe ik er verder niets aan. Vind ik ook wel moeilijk hoor, maar als ik hem er steeds uithaal, word het alleen maar erger. Ik heb hem nu 2 nachten laten huilen en afgelopen nacht is hij na ong. een uurtje weer in slaap gevallen.

Ik ben ook erg van de 3 R's. Een vriendin van mij werkt op de kraam/kinderafdeling van een ziekenhuis en zij krijgt wel eens kinderen die zo overprikkeld zijn, dat ze alleen nog maar huilen. In het zh wordt dan de regelmaat en de rust ingevoerd en dan gaat het vaak de 2e dag al beter.

In mijn informatieboekje van het cb zit ook een folder met de 3 R's. En dat volg ik toch wel. Wakker worden, luier verschonen, eten, knuffelen, spelen en weer slapen. En dan de regelmaat tussen de voedingen. Als Melle huilt en een half uur voor zn voeding in slaapt valt, maak ik hem echt wel wakker. Het voedingsschema van Melle: 7.00 uur, 11.00 uur, 15.00 uur, 19.00 uur en 23.00 uur. En dat bevalt me heel erg goed.
Hai Marianne en de andere mama's

Jee. Klinkt goed zeg Marianne. Je bent goed bezig!

Om eerlijk te zijn had ik altijd zoiets van dat kinderen (v.a. baby) juist aan van alles moesten wennen. Dus juist ook in de box of reiswieg slapen in de woonkamer waar omgevingslawaai is. En stofzuigen waar ze bij zijn etc... Dat van dat stofzuigen gaat goed. Daar valt Björn op in slaap. Maar de rest blijkt toch teveel te zijn. Onze oudste kan soms best luidruchtig zijn (tja is bijna 3), tv staat dan aan etc... Björn leek dit prima te vinden maar het is waarschijnlijk ook de reden waarom hij zoveel wakker is. Hij lijkt heel tevreden. Huilt niet eens zoveel en is ontspannen. Wil ook echt graag aandacht en zit het liefst op schoot of in de wipstoel bij je. Gevolg was dus die vele voedingen omdat hij dan toch af en toe ging huilen alsof hij honger had.

Ik heb een boekje gekregen van het consultatiebureau over rust en regelmaat voor baby's. Dit geldt niet alleen voor huilbaby's maar dus ook voor baby's als Björn die veel aandacht vragen en veel willen drinken (korte beetjes en lang). Ik herkende er heel veel in. Ik ben nog maar 3 dagen bezig met het overdag in zijn eigen bed (boven) slapen (dus ook niet meer in de reiswieg in de box of max. 1 keer per dag) en het gaat geweldig. Nu ligt hij ook al te slapen in zijn eigen bed. En dat was voor kort nog wel anders. Dan jengelde hij vaak wat in zijn wippertje en dachten wij dat hij krampjes had. Maar waarschijnlijk was hij gewoon oververmoeid.

Ik ben benieuwd wat er vanavond nog gebeurt. Om 20.15 kwam hij voor een voeding. Hij krijgt altijd 2 kanten te drinken (borst) maar ik moet dan altijd rekenen v.a. 20.15 totdat hij zich weer meldt. Meestal is dit tussen de 2 en 4 uur later.

Ik zit nu op 7 voedingen vandaag. Spannend is dus of hij zich weer meldt om 23.15 (3 uur later) of dat het toch na middernacht wordt. V.a. 00.00 is het weer een nieuwe dag en mag ik dus 7 voedingen 'schrijven' en dat zou weer een mijlpaal zijn.

Net als de meesten van jullie houd ik zoals jullie kunnen lezen de voedingen ook bij. Tijdstip, welke borsten (l + r), wanneer slapen (i.v.m. regelmaat inbouwen) en luier ja/nee.

Ik las dat het v.a. 6 weken makkelijker moet gaan met de borstvoeding en daar lijkt het nu dus wel op. Ik hoop zo dat ik v.a. nu ongeveer op 7 uitkom en dat Björn meer gaat slapen. Dan is het gewoon beter vol te houden.

En ik heb vandaag weer een 'oude' (niet zwangerschapsbroek) aan.

Groetjes, Nikiet
Pluk de dag!
Jeetje Marianne, we doen het hier enorm anders! Is 8 uur tussen de laatste en de 1e voeding niet te lang?! Ik weet niets van fv, dus vergeef mij mn domme vraag.

Ik heb veel gelezen maar de teksten van Marianne triggeren me om het volgende op te schrijven.

Marianne, het is niet bedoeld als aanval oid ik gebruik alleen jouw woorden om te beschrijven hoe wij het hier doen en hoe ik eea ervaar. Het is dus niet altijd zo persoonlijk als het misschien lijkt. Soms misschien iets te ongenuanceerd maar dan weet ik het ff niet beter te beschrijven.

Ik geloof dat er nogal een verschil is in 'opvoedingstijl' of opvoedingsstijl zo je wilt.

Ten eerste geef ik BV en voed ik op verzoek. Ik honoreer elke vraag naar eten, ook als dit troostslokjes of mama-honger is. Als ik haar dan 10x moet voeden dan doe ik dat zonder problemen. In de praktijk zit er eigenlijk altijd 3 of 4 uur tussen de voeding. Soms als er een groeisprong oid is, dan is het vaker. In de nachten zitten we nu of tussen 4 en 5 uur tussen het voeden. Dus dat gaat perfect! s'Nachts valt ze gelijk na het voeden in slaap dus dat is fijn.

Laten huilen doe ik dus pertinent niet. Gewoon jengelen is natuurlijk prima maar huilen niet. Dan ga ik altijd kijken en zal ik haar geven wat ze nodig heeft. Een baby heeft een aantal dingen nodig en contact is één van die dingen. Die mis ik in je check van dingen die er aan de hand kunnen zijn en is m.i een van de belangrijkste dingen.

Zulke jonge babies hebben geen besef van tijd of oorzaak-gevolg en ik wil dat mijn dochter weet dat haar aanwezigheid erkent is, dat er iemand komt kijken als ze zich onprettig voelt. Dat ze warmte voelt en die bekende hartslag en stem hoort als ze die nodig heeft. Ik denk dat dit aan de basis staan van gezonde hechting en kinderen een stevige basis geeft voor eigenwaarde en zelfvertrouwen. Daarom dragen we Lola ook veel in een draagdoek.

Je schrijft dat Melle een halve nacht huilt, dat vinnik best erg. Hij is twee weken oud en heeft dan gewoon echt iets nodig, waarom is het dan erg om hem te troosten door om bij je te nemen? Of af te wijken van je rigide flessenschema? Of misschien doe je dat wel maar dat lees ik niet terug.

Ons ritme is Lola's ritme. Als zij honger heeft dan geef ik haar eten en als mijn eten dan opgebliept moet worden dan is dat zo. Ik kan wachten heb besef van tijd, ruimte en lichaam. Dat heeft zij nog niet.

Ze is eigenlijk continu bij een van ons in de buurt, gewoon omdat wij haar zó het beste leren kennen en dat werpt zijn vruchten af want inmiddels weten we bijna altijd wat welk huiltje is, krijgt ze altijd eten voor ze gaat huilen (dus bij het eerste smakken ben ik wakker en leg ik haar aan) en als ze huidhonger heeft dat voeden we dat.

Een baby van deze leeftijd weet niet van manipuleren of ouders bespelen zoals ik wel vaker hoor. Ze geeft aan wat ze nodig heeft en wij geven dat.

Wij doen dit ouderschap op gevoel. Van opvoeden is nog geen sprake. Er is wel degelijk een ritme en er rust in dit huis ( en reinheid in de breedste zin van het woord) maar het gaat uit van Lola's behoefte en niet aan onze behoefte aan bijvoorbeeld slaap. Toch gaat het hier ook slapen, eten, verschonen, eten, knuffelen, spelen, slapen.

Straks vanaf een maand of 4,5 zullen we misschien meer van ons ritme aan Lola opdringen en we hebben beslist geen trek in een kind die alleen maar bij ons in bed kan en wil slapen en die heer en meester is van ons huis. Ik geloof echter niet dat we het zaadje wat dat gedrag veroorzaakt nu planten. Nu zijn we bezig met die hechting en de basis leggen bij Lola dat ze weet dat ze er ís.

Moet je niet vechten tegen jezelf? Als Melle huilt en je laat hem huilen voelt dat dan niet rot?

Ik kan dat dus ook gewoon niet, als ik het al zou willen. En strakke schema's zijn niets voor mij, het voelt zo tegen natuurlijk.

En even los van alles; direct verschonen na het wakker worden doen we dus niet meer. Lola poept tijdens het drinken haar hele luier vol. Verschonen hier dus nu ná het voeden van tiet één, ghehe. Hoe is dat bij jullie?

Nou ja, tot zover even. Ik hoor dus duidelijk niet in het ontaarde moeders topic thuis. En ik zou er ook niet thuis willen horen. Misschien denk ik daar later heel anders over maar nu echt niet.

Edit: resultaat van alles is dat Lola lekker veel slaapt en een tevreden baby is die goed groeit dus deze aanpak werkt voor alle partijen.
Hai Lily,

Even een reactie. Ook al 'richt' je je eigenlijk tot Marianne.

Jouw aanpak is ook weer heel anders dan de mijne. Ik nijg toch meer naar die van Marianne ondanks dat ik borstvoeding op (in principe) op verzoek geef. Wat ik weet van flesvoeding is dat je daarmee juist teveel kan geven. Dus op verzoek gaat niet op. Bij kleintjes geef je van 7-5 flessen per 24 uur en dit verschilt per kind. (dit weet ik omdat veel vriendinnen e.d. uit mijn omgeving flesvoeding geven v.a. dag 1). En ik vraag me af hoe je dit vol wilt houden als je gaat werken? Of werk je niet? Sorry. Geen idee eigenlijk. Maar ik bedoel misschien laten ze je kindje op de opvang wel even huilen. En hoe maak je een onderscheid tussen jengelen en huilen?

Mij is nu verteld dat laten huilen juist helemaal niet erg is. Een kwartier tot een halfuur á uur voor het inslapen is heel 'normaal'. Dit omdat kleine kinderen indrukken moeten verwerken en de enige uitlaatklep is huilen.

Nogmaals. Is mij verteld hoor. Ik weet ook niet precies wat nu het juiste is. In tegenstelling tot wat jij meldt heb ik gelezen/gehoord dat je met het laten huilen en daardoor zelf in slaap laten vallen je kind juist grenzen geeft die het nodig heeft en zelfstandig leert zijn. Hoe klein ze dus ook zijn. Het zou het alleen leren spelen en de zelfstandigheid al bevorderen maar vooral ook de regelmaat die als vertrouwd overkomt.

Dus hee... ik moet in bed dus slapen. Dat herken ik dus dat is vertrouwd. Als je elke keer naar ze toe gaat of ze oppakt of wat dan ook wisselt die stabiliteit??

Nou ja. Voor Björn althans. Ik deed het net zoals jij beschreef maar daar werd hij dus juist onrustig en erg moe van. Hij lag daardoor vaker bij mij op de arm of in de wipper dan in zijn bed en daardoor sliep hij te weinig omdat ik hem steeds prikkels gaf.

Maar bovenal telt natuurlijk je eigen gevoel. Als Marianne het idee heeft dat Melle dit nodig heeft en hij is verder ontspannen, groeit goed etc... Dan is het toch ook ok?

Maar het blijft lastig hoor vind ik. Zeker om ze te laten huilen. Maar in tegenstelling tot wat jij schrijft denk ik dat het soms dus juist goed voor ze is.

Groetjes, nikiet
Pluk de dag!
Ik geloof ook echt wel dat dit het beste werkt voor M&M en dus ook voor jullie en Björn. Ik denk dsat elke ouder, in een normale situatie, doet wat goed is voor het kind of iig denk dat hij of zij dat doet. Ik denk dat ik het goed doet en Lola doet het er goed op en dat zal bij jullie niet anders zijn.

Misschien is ouderschap helemaal wel een gevoelskwestie en zou ik met een kindje zoals Björn juist veel structuur willen aanbieden? Ik weet het niet.

Misschien hebben we een definitie verschil over huilen. Lola jengelt wel en dat is ook ok want ik denk ik ook dat babies dat nodig hebben maar echt huilen laat ik haar dus niet. Bij jengelen hóór ik haar 'zeuren' ze huilt maar ik hoor haar communiceren, ze huilt ook niet aan één stuk maar is soms even stil en begint dan weer. Ze ziet er dan ook redelijk rustig uit. Bij echt huilen loopt ze rood aan en is ze gewoon echt aan het huilen, ze stopt niet, ze brult.

Misschien reageren jullie ook wel direct bij echt huilen.

Ik werk wel en ga straks ook weer werken. Ik heb wel het geluk dat ik iets langer verlof heb maar ben van plan om minimaal een half jaar te borstvoeden en ik zal zien hoe dat gaat.

En ze gaat naar de opvang. Natuurlijk is het op de creche straks anders (hoewel we wel een creche hebben uitgezocht met een visie die behoorlijk aansluit op de onze) en dat is ook helemaal niet erg. Overal gaan mensen anders met je om, daar moet ook zij mee leren om gaan.

Ik geloof trouwens echt dat je visie op leren inslapen klopt hoor met het laten huilen maar nu nog niet. Lola slaapt trouwens altijd of beneden in de reiswieg of boven in haar wieg. Niet in de box en als ze in de wipstoel in slaap valt dan leg ik haar boven neer.

Overdag doe ik wel stofzuigen rond haar. Overdag zijn er geluiden en in de nacht niet.

Ach ja, het is allemaal zo wonderlijk en zo bijzonder voor mij om te merken wat voor ouder ik ben, wij zijn.

En ik lees graag hoe anderen het doen en projecteer dat dan weer enorm op mijzelf (vandaar het gigantische epos gericht aan Marianne).

Ik ben trouwens blij met je reactie Nikiet, ik was een beetje bang dat ik ook jou voor de schenen zou schoppen maar wilde toch graag schrijven wat ik schreef.

Ik klim uit bed!
Wij doen het hier hetzelfde als Lily, op gevoel. Linde is inderdaad ook de hele tijd bij een van ons, ik merk dat ze het niet prettig vindt als we te ver bij haar vandaan zijn. Ze ligt hier in de box of op het wippertje of in haar kinderwagenbak in de box, maar meestal op de arm.

Maar zoals Lily al zegt, misschien passen we onze opvoedstijl wel aan aan het soort kindje wat je hebt en had ik met een ander kindje ook wel anders gedaan. Geen idee!

Laten huilen heb ik zelf ook moeite mee, ik zal er altijd naar toe gaan. En eventueel bij me nemen.

Maar ik zeg niet dat mijn manier goed is en de andere manier fout, er is voor allebei waarschijnlijk wel wat te zeggen. Iedereen doet het op zijn manier, wat voor hen het beste voelt. En voor ons voelt dit het beste!
hai,

Ja inderdaad Lily en Voyager. Geen enkele manier is het 'beste' denk ik. Het ligt vooral aan je kindje. Zoals ik bij Lily lees komt Lola 'netjes' om de 3-4 uur en is ze erg ontspannen. Dan is het toch prima als je het zelf goed vol kunt houden ook?

Björn was echter niet ontspannen genoeg en dronk dus echt teveel. Maar het laten huilen gaat mij ook moeilijk af hoor. Hij huilde nu ook best veel ondanks vermoeidheid en ik geef hem nu drinken na 'al' 2,5 uur. Maar vanmorgen en gisteravond liet hij er 4,25 en 5,5! uur tussen! Dus echt op behoefte en het aantal voedingen neemt nu al af.

Ik ga hem snel eten geven.

Wel fijn toch dat we eerlijk en open kunnen zijn tegen elkaar over elkaars visie, manier van voeden, opvoeden e.d.???

groetjes,

nikiet
Pluk de dag!
Lily, ik zie het niet als aanval hoor. Ik denk dat het goed is dat ieder het op zn eigen manier doet, En voor iedere baby geldt vermoedelijk een eigen aanpak. Melle is een zeer tevreden baby. Ik heb gemerkt dat als ik hem 's nachts te veel aandacht geef, hij alleen maar harder en langer gaat huilen, daarom beperk ik 's nachts de aandacht tot het minimum. Daarnaast vind ik dat ik ook aan mezelf en mn eigen rust moet denken. Daar heeft Melle ook het meeste aan. Resultaat van 2 nachten laten huilen is nu wel dat hij een stuk langer slaapt en veel korter huilt.

Ik denk ook niet dat je een baby kunt verwennen hoor met aandacht, maar ik geloof wel dat je ze dingen aan kunt wennen. En ik geloof ook al op hele jonge leeftijd. Volgens mij heeft een baby heel snel door hoe het werkt.

En ik vind gewoon 's nachts is het tijd om lekker te slapen en overdag is er voldoende tijd voor aandacht. Melle laat zich alleen horen als hij honger heeft. En zelfs dan nog niet eens, maar dan ligt hij in zn wiegje rustig te wachten en te kijken naar een knuffel tot ik hem kom halen.. Als hij echt huilt heeft hij een poepluier. Ik heb hem nog niet horen krijsen.

Hij komt trouwens zelf om de 4 uur. Dus het is een schema (zo wil ik het zelf niet noemen, ik hou het niet in een boekje bij) die goed bij hem past.

Hij is heel ontspannen, eet goed, poept (nu 2x per dag) en plast dat het een lieve lust is. Dus ik geloof dat mn aanpak voor hem echt niet verkeerd is en voor mij ook niet.

Ik vond het die 2 nachten ook wel moeilijk om hem te laten huilen. Maar het lijkt me nog erger als dat elke nacht zo door zal gaan, omdat hij dan de aandacht gewend is. En ik wil ook niet de hele nacht bij hem zitten om te troosten. Daar geloof ik niet in. En hem bij mij in bed nemen, daar begin ik ook niet aan. Al in de laatste plaats niet, omdat ik dan zelf geen oog dicht doe. Zou veel te bang zijn dat ik op hem ga liggen. Maar ik vind ook dat hij gewoon in zn eigen bedje hoort te slapen.

Ik kom mss in mn postings wel over als een hele harde, afstandelijke moeder, maar dat is echt niet zo hoor.

En bv is idd op verzoek, maar dat is volgens mij ook doordat je borsten zo werken (vraag en aanbod). Bij een flesje is dat niet zo.

O, er komt bezoek aan. Tot later.
Ik denk dat iedereen het op zijn manier moet doen. En mijn manier lijkt goed te werken voor Melle. Als hij niet tevreden zou zijn, veel zou huilen of onrustig zou zijn, dan zou ik mn aanpak natuurlijk aanpassen.

Nu is het flesjestijd en gaan we zo even lekker wandelen.

Groetjes Marianne
eens met voy en lil. tuurlijk moet je kijken naar je kind en elk kind heeft een andere aanpak nodig. maar van een baby een hele of halve nacht laten huilen krijg ik echt verdriet. je draagt je baby 9 maanden bij je en opeens wordt het de wereld op gezet, hoe verwarrend is dat? als enige communicatiemiddel kan je huilen en daar wordt dan het ene moment wel en het andere moment niet op gereageerd, zo onvoorspelbaar.

als sammetje huilt ga ik altijd kijken en ze is altijd in mijn buurt. soms slaapt ze boven na een voeding, maar als ik haar hoor ga ik haar halen. gelukkig is ze ook erg tevreden in haar kinderwagenbak of box en slaapt ze ook in beiden, net als in haar bedje.

ik ben ook erg van de hechting en een baby kan je niet verwennen of laten wennen aan iets, zeker het eerste jaar kan je een baby niet teveel bij je hebben. er zijn mensen die verbaasd zeggen dat hun baby huilt en als je het dan oppakt dat er dan niets meer aan de hand is, maar juist dan geeft je baby toch juist aan dat hij/zij bij je wil zijn. ik denk dat het alleen maar goed is dat je daaraan toegeeft. het meest essentiële wat ik mijn dochter mee wil geven in deze wereld is dat zij er toe doet en dat leer ik haar niet door haar geroep te negeren, maar juist door er voor haar te zijn.

goed ik ben ook niet van de regeltjes, de regelmaat en de reinheid , maakt dat je niet juist een ontaarde moeder ? ik doe het op mijn manier en mijn gevoel, voelt ontspannen voor iedereen. ik vind het ook moeilijk te zeggen hoe ik dat zou doen als ik een alleenstaande moeder zou zijn, van de week was samman even weg en ik wilde douchen maar sammetje was de hele tijd aan het huilen. toen ben ik toch even gaan douchen, ik kan moeilijk aan de gang blijven. maar als samman thuis is is hij gewoon bij haar zodat ik kan douchen. nou ja extreem voorbeeld want natuurlijk kan je douchen met een huilend kind, maar ik merkte toen wel dat ik in dubio zat omdat baby bleef huilen en ik wilde douchen.

goed heel verhaal, ik ga even mijn compressen verwisselen voordat de visite komt
Zoiets heb ik dus ook steeds. Ik moet namelijk voor een voeding even de enorme spanning van mijn borst afhalen door de eerste melk weg te laten lopen, maar dan heeft ze heeft ze dus al honger. En dan krijst ze echt de boel bijelkaar, maar ik MOET gewoon even een paar minuten wachten met voeden, anders verslikt ze zich in de melk en krijgt ze krampjes. Maar leg dat maar eens uit!

Dan kies ik er dus ook voor om haar maar te laten huilen, al is het maar een minuut of vijf / tien. Toch voel ik me daar niet fijn bij.

Ik denk trouwens wel dat er inderdaad een verschil is als je een alleenstaande moeder bent, misschien dat ik dan ook iets praktischer en volgens een iets strakker regime te werk zou gaan. Of althans een tussenweg.
Het klinkt alsof Melle alleen maar aan het huilen is. Maar hij huilt dus bijna helemaal niet. Ik heb hem idd 2 nachten laten huilen. Maar het is niet zo dat ik dan niet ga kijken wat er is. Ik laat hem echt wel weten dat hij gewenst is en zeker erkend wordt. Maar ik ga dus niet de hele nacht met hem in de weer. Als er niets aan de hand is, dan laat ik hem idd huilen. En dat is 2 nachten behoorlijk lang geweest. Dat vond ik ook niet echt prettig, maar ik heb toch liever deze 2 nachten zo gedaan, dan dat ik de komende maanden hele nachten met hem in de weer ben, omdat hij aan de aandacht gewend is. Want ik geloof wel dat de baby er aan went.

Ik geloof niet dat hij daar iets van over heeft gehouden hoor. Of zouden we nu een hechtingsprobleem hebben? Dat hij mij dit later kwalijk neemt...

Ik weet zeker dat Melle heel veel liefde van mij krijgt. En zelfvertrouwen. En dat hij zeker het gevoel zal hebben dat hij er toe doet. Mede dankzij de 3 R's.
Marianne, je had bij ons in december gepost en je hebt daar ook wat reacties gekregen. Jouw baby heeft 's nachts gewoon honger. Laten huilen is in mijn ogen pure **piep**, want je mannetje heeft een fles nodig! Een baby slaapt nou eenmaal niet door met 2 weken en je verwent hem niet door hem eten te geven, je zorgt gewoon voor hem dan. Ik vind het heel erg te lezen dat je zo met je kindje om gaat. Er is veel te zeggen voor regelmaat, maar minimaal 1 voeding in de nacht is normaal en ook daar kan regelmaat in zitten (bij ons nu met ruim 7 weken 23u- 4u- 8u). Geef je mannetje wat hij nodig heeft!!!!
Ik snap je verhaal Marianne en ik denk, hoop, dat het lijkt alsof je een koude en harde moeder bent zoals je hierboven zelf beschrijft. Maar dat je dat natuurlijk niet bent. Op het i-net lijken zaken al snel zwart/wit en ongenuanceerd.

Het is alleen niet mijn manier van omgaan met Lola en al moet iedereen het op zijn eigen manier doen en doen wat goed voelt en wil ik daar beslist niet over oordelen, toch denk ik dat Melle iig moet eten zo in de nacht.

Ik heb wel even zitten googelen maar het verdelen van de flessen moet wel enigzins gelijkmatig over de dag zijn en zeker in het begin moet daar een nachtvoeding bij zitten. Op een gegeven moment als hij daar aan toe is laat hij deze vanzelf vallen.

Je kunt trouwens ook flesvoeding voeden op verzoek. Je zit dan natuurlijk wel met Melle's ritme maar dat is m.i geen probleem en zeker als hij zo jong is en jij nog niet werkt toch niet?

Ik heb het er ook over met mijn man en die zei het volgende (hij is engelstalig dus vandaar):

It's not about you, it's about the baby. It's not about what she what's but it's about what the baby nééds.

Daar wilde ik het maar even bij laten.

Oh en eens met Nikiet, fijn dat we dit soort dingen wél kunnen zeggen hier.
Marianne,

Ook van mij naar aanleiding van je posting op het decemberforum een reactie.

Naast rust reinheid en regelmaat heb je ook rigiditeit. En als ik jouw verhalen zo lees, zie ik vooral die laatste r.

Iedereen doet het op zijn eigen manier, en welke manier het beste is zal zowel van je kindje als van jezelf afhangen.

Een kindje alleen zo lang geen eten geven, omdat je vindt dat de nacht is om te slapen vind ik echt eng om te horen. Ik vraag me dan ook serieus af of een kindje wel past in jouw leven.

Ik vind het overigens ook niet zo raar dat Melle niet zo veel meer huilt. Huilen is zijn manier van praten. en als je twee weken lang tegen iemand 'praat'maar die luistert niet, dan stop je vanzelf wel.

Nou ja, hier wilde ik het ook maar even bij laten. Ik hoop echt heel erg dat alle reacties je nog eens aan het denken zetten.
Maar Marianne..mag ik misschien vragen (zonder aanval hoor) waarom hij geen eten mag 's nachts?

Is dat voor zijn rust of voor de jouwe?

Want je bent heus een goede moeder dat heb ik door van langer meelezen, maar ook ik denk wel dat dat kleine manneke een nachtfles nodig heeft hoor. En daar hoef je niet de hele nacht mee bezig te zijn toch?

Nou ja ok ik klooi wel uren maar dat komt doordat ik helemaal geen regelmaat had en nu wel een beetje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven