Werk & Studie alle pijlers

HBO V

11-06-2017 17:05 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik zit eraan te denken om mij om te laten scholen en HBO V te gaan doen (deeltijd).

Nu is het zo dat ik bij mijn huidige werkgever (waar ik al ruim 12 jr werk) een vaste aanstelling heb en het dus best een behoorlijke stap is.
Daarnaast heb ik ook 2 jonge kinderen en ben ik nu gewend om maar drie dagen te werken.

Ik ben me ervan bewust dat ik mijn huidige baan dan moet opgeven, omdat ik dan moet gaan werkplekleren.

Heeft iemand hier ervaring mee?
-moet je persé 36 uur werken?
-ik kan op de site van de HAN niet ontdekken hoevaak per week je naar school gaat wanneer je kiest voor deeltijdopleiding. (Of is dit in de avond?)
-ik ben mij ervan bewust dat je onderaan begint..maar stel ik kan werkplekleren in een ziekenhuis...met wat voor salaris moet ik dan ongeveer rekening houden (ik ben HBO geschoold...welliswaar heel ander vakgebied) en 31 jaar. Ik las dat het salaris per werkgever/ziekenhuis verschilt, maar heeft iemand van jullie een beetje een idee waar ik rekening mee moet houden qua salaris/vergoeding?

Ik heb nog wel 1001 vragen. Deze week ga ik naar de opendag/avond, maar hoop hier alvast wat mensen te "spreken" die het leuk vinden mij het een en ander te kunnen vertellen (uit ervaring).

Groetjes Lola
Alle reacties Link kopieren
Ik ga me laten omscholen tot fysio ik werk en dan 25 uur naast. Niet in een leerplek dat dan niet. Ik weet niet zeker of je dat ook nodig hebt bij HBO V of dat je net als ik moet stage lopen?
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet is 32 uur het minimum maar dat is vast te informeren toch.

Het theoretische gedeelte is volgens mj altijd fulltime en dan kun je het praktisch gedeelte parttimen
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Voor de HAN weet ik het niet precies, maar op de hogescholen die ik ken is het deeltijd propedeuse halen 2 avonden per week, en tijdens de 1,5 jaar die dat duurt moet je 6 weken 32 uur stage lopen in verschillende vakgebieden. De stages worden dan door de opleiding geregeld.
Als je dan de propedeuse behaald hebt kun je solliciteren voor een leerwerkplek waar je 32 uur moet werken (onregelmatig en niet boven de bezetting zoals als stagiaire) en ga je daarnaast 1 dag naar school. Een enkele leerwerkplaats biedt trouwens ook contracten voor 24 uur aan. Die leerwerkplekken zijn hier vooral in het ziekenhuis, in de psychiatrie, in de ouderenzorg en in de wijkverpleging. Het salaris staat in de betreffende CAO, en er zal vermoedelijk geen rekening gehouden worden met je eerdere (niet relevante?) opleiding. Die schooldag wordt trouwens meestal wel uitbetaald, en je krijgt natuurlijk je onregelmatigheidstoeslag en je studiekosten vergoed.
Alle reacties Link kopieren
Oh bedankt voor de snelle reacties..32 uur en daarnaast nog 1 dag in de week naar school, (dus 40 uur en daarnaast nog het leren en maken van verslagen^ doen van onderzoeken), wordt wel erg veel denk ik voor mij. Helemaal omdat ik nu maar 3 dagen werk en er een kindje bij is gekomen.

Het liefst ga ik werken in een ziekenhuis. ..(kinder- of kraamafdeling). Ik zal tijdens de openavond eens informeren of er leerwerkplekken zijn waar 24 uur ook mogelijk is.

Of zou t handiger zijn om MBO V te doen (wellicht beter te combineren met mijn 2 kinderen) en dan daarna intern cursussen gaan volgen/ aantekeningen te gaan halen?
Weet iemand of MBO V ook in deeltijdvorm te doen is?
Alle reacties Link kopieren
lovelola schreef:
11-06-2017 18:58

Of zou t handiger zijn om MBO V te doen (wellicht beter te combineren met mijn 2 kinderen) en dan daarna intern cursussen gaan volgen/ aantekeningen te gaan halen?
Weet iemand of MBO V ook in deeltijdvorm te doen is?
Tegenwoordig kom je met HBO V eerder in het ziekenhuis (en op veel andere plaatsen) dan met de MBO V, in ieder geval hier in de randstad. De MBO kun je wel vanaf het eerste moment op een leerwerkplaats doen, dus dan wordt je direct leerling verpleegkundige en ga je die ene dag naar school. Ik zou je twijfels zeker bespreken op de open avond, op de hogeschool zelf weten ze altijd meer.
als je dat niet ziet zitten, 32 uur en daarnaast studie en leren, raad ik je aan nog wat jaar te wachten.

ik ken geen enkele instelling die 24 uur accepteert maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Toch zul je ook dan nog zeker 1 dag studie moeten doen en daarnaast reflectieverslagen schrijven enz. meer dan 32 uur per week dus.

als je heel makkelijk leert kun je misschien voorkomen dat je buiten school en werktijd nog veel moeten doen. en verslagen en dergelijke kun je in de avond doen, als de kinderen slapen.

ook een kinderaantekening verwacht (in ons ziekenhuis) dat je tijdens je opleiding minstens 32 uur werkt ivm de continuïteit en het leren.

het salaris is Cao gebonden en niet relevante werkervaring geeft je niet veel. ze begrijpen heus dat je niet voor een leerlingsalaris wil gaan werken, maar voor jou ook 10 anderen en je moet nu eenmaal wat inleveren om te komen waar je wilt zijn. het is nog niet zo makkelijk dus :-/
Alle reacties Link kopieren
Bedankt weer voor t reageren :) Ik begrijp dat veel bedrijven niet voor minder dan 32 uur willen gaan...he..lastig!

Ik ga het tijdens de informatieavond zeker nog even vragen.
En goal: voor die kinderaantekening kun je toch pas gaan als je de opleiding HBo V hebt afgerond toch (dit had ik begrepen)? Of doe je dat tijdens de opleiding?

Misschien moet ik idd jaartje wachten..of 2 jaar...als de oudste naar de basisschool gaat. Alleen ben ik nu natuurlijk al niet meer de jongste...dus ergens heb ik t gevoel dat ik niet nog langer moet wachten :s
lovelola schreef:
11-06-2017 19:22
Bedankt weer voor t reageren :) Ik begrijp dat veel bedrijven niet voor minder dan 32 uur willen gaan...he..lastig!

Ik ga het tijdens de informatieavond zeker nog even vragen.
En goal: voor die kinderaantekening kun je toch pas gaan als je de opleiding HBo V hebt afgerond toch (dit had ik begrepen)? Of doe je dat tijdens de opleiding?

Misschien moet ik idd jaartje wachten..of 2 jaar...als de oudste naar de basisschool gaat. Alleen ben ik nu natuurlijk al niet meer de jongste...dus ergens heb ik t gevoel dat ik niet nog langer moet wachten :s
nee hoor, je hebt gelijk. de kinderaantekening is een aanvullende opleiding. Ik bedoelde ermee te zeggen dat er waarschijnlijk altijd een periode komt dat je meer moet werken, maar dat kan natuurlijk tijdelijk zijn.

zodra je je opleiding hebt afgerond kunt je minder gaan werken.. laat je zeker goed informeren met wat er mogelijk is. en kijk ook of er wat mogelijkheden zijn met familie en vrienden. Ik heb (een andere, wel in de zorg) opleiding gevolgd en ben zelfs tijdens die opleiding bevallen. na 10 weken stond ik er weer en de oppas moest wat vaker aanrukken, maar het wss tijdelijk wist ik en daardoor kon ik doorzetten voor wat ik echt wou doen
Alle reacties Link kopieren
Ik doe nu een duaal opleiding hbo v in het zkh. Ik moest solliciteren via het zkh en vanuit daar kwam ik op een hogeschool. Misschien kan je het beste op website van zkh kijken voor meer info. Bij ons is de opleiding 32 uur, inclusief de lesdagen.
Alle reacties Link kopieren
Veel, zo,niet de meeste zh, werken met HBO-vpk en nauwelijks tot niet met mbo-vpk en zijn stages minimaal 32 uur

Ik zou me goed laten informeren bij de opleidingen, wellicht is even wachten dan beter
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Kan je partner iets bieden?
Alle reacties Link kopieren
Ja thanks...ik ga dit zeker navragen. Ben heel benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
@suzanne oh...dus MBO kan ik dan beter niet kiezen...

@Cootjecatootje sorry wat bedoel je precies met "kan je partner iets bieden?"

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat het beter haalbaar is als je partner veel kan doen in de zorg voor de kids. Als hij (of zij) ook een drukke baan heeft is het anders.
Alle reacties Link kopieren
SuzanneSuus schreef:
11-06-2017 19:52
Veel, zo,niet de meeste zh, werken met HBO-vpk en nauwelijks tot niet met mbo-vpk en zijn stages minimaal 32 uur

Ik zou me goed laten informeren bij de opleidingen, wellicht is even wachten dan beter
Dat is niet waar! In mijn regio (randstad) veel ziekenhuizen waar veel mbo-v verpleegkundigen werken.
Zelf mbo opgeleid en daarna de intensive care opleiding gedaan.

Je kan de opleiding soms met een 24-28 uur contract, maar de opleiding duurt dan langer. Stage plaatsen zijn in ziekenhuizen moeilijk te vinden.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
lovelola schreef:
12-06-2017 04:51
@suzanne oh...dus MBO kan ik dan beter niet kiezen...

Als je in een zh wil werken niet., puur omdat de meeste ( maar niet alle) zh met hbo-vpk'en werken.
Maar ik heb ff gezocht naar mbo-vpk op,eidingen, hier vond ik het duidelijk uitgelegd:
https://www.mboamersfoort.nl/opleiding/ ... egkundige/
Ik ga er even vanuit dat de opleidingen er landelijk min of meer hetzelfde uitzien
Qua uren zou dat dus voor jou wel kunnen. Je zou dan altijd nog de HBO-V kunnen doen daarna.

Je kunt bij zh'en je omgeving kunnen kijken of er met mbo-vpk'en wordt gewerkt.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Lavendel2 schreef:
11-06-2017 17:08
Ik ga me laten omscholen tot fysio ik werk en dan 25 uur naast. Niet in een leerplek dat dan niet. Ik weet niet zeker of je dat ook nodig hebt bij HBO V of dat je net als ik moet stage lopen?
Even offtopic, maar ik wil me ook graag laten omscholen tot fysio (ben me nu aan het oriënteren). Mag ik vragen hoe en waar? :-) Hoe ziet een week er ongeveer uit?
Alle reacties Link kopieren
Bluebelll schreef:
12-06-2017 09:38
Even offtopic, maar ik wil me ook graag laten omscholen tot fysio (ben me nu aan het oriënteren). Mag ik vragen hoe en waar? :-) Hoe ziet een week er ongeveer uit?
Haiiii ik ga naar thim van der laan. Als ik dat mag zeggen hier. Zij hebben een deeltijd opleiding waarvan je 1 a 2 avonden theorie krijgt en 1 praktijk les dag dit kan op vrijdag of zaterdag deze leg je vast word ook tevens je mentor dag. Ze raden je aan max 30 uur er naast te werken in je baan( ik werk nu als assistent bij de tandarts) 4e jaar moet je 2 x 20 weken stage lopen en thesis schrijven.
Even los van hoe de opleiding en stages eruit zien... als je toevallig uit het onderwijs komt let dan op, want dan betaal je instellingscollegegeld (vele malen meer dan het wettelijk collegegeld).
Verder ontvang je geen kinderopvangtoeslag bij een deeltijdstudie.
Ik heb hier een tijd geleden ook veel over uitgezocht. En aangezien ik zelfs naast de deeltijdstudie haast niet kon blijven werken (vanwege de onregelmatige uren voor de stage) en ik instellingscollegegeld moest betalen, bleek het uiteindelijk niet haalbaar :(
Iets anders waar ik achter kwam, bij de enige deeltijdstudie waar ik voor in aanmerking zou komen, kon je geen ziekenhuisstage lopen. Tenzij je dit zelf geregeld kreeg. Maar die plekken waren allemaal bezet voor voltijdstudenten van andere opleidingen. Dit was overigens niet bij de HAN.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
@mor_til_tre: meen je ! Ja..kom idd uit t onderwijs :(
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je vrijstelling krijgen als je al een hbo opleiding hebt gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Lavendel2 schreef:
12-06-2017 10:10
Haiiii ik ga naar thim van der laan. Als ik dat mag zeggen hier. Zij hebben een deeltijd opleiding waarvan je 1 a 2 avonden theorie krijgt en 1 praktijk les dag dit kan op vrijdag of zaterdag deze leg je vast word ook tevens je mentor dag. Ze raden je aan max 30 uur er naast te werken in je baan( ik werk nu als assistent bij de tandarts) 4e jaar moet je 2 x 20 weken stage lopen en thesis schrijven.
Ohh super leuk! Begin je in september? Ik zag dat ze ook sportfysio aanbieden, dat lijkt me ook heel interessant! :)

@ TO, is duaal een optie zodat je naast werkervaring opdoen ook al geld verdient?
Alle reacties Link kopieren
Bluebelll schreef:
12-06-2017 21:26
Ohh super leuk! Begin je in september? Ik zag dat ze ook sportfysio aanbieden, dat lijkt me ook heel interessant! :)

@ TO, is duaal een optie zodat je naast werkervaring opdoen ook al geld verdient?
Ja dat hebben ze ook idd! Ik ga de reguliere doen ik start september :cheer: :cheer: f

TO duaal is idd ook een optie in het ziekenhuis?
lovelola schreef:
12-06-2017 14:41
@mor_til_tre: meen je ! Ja..kom idd uit t onderwijs :(
Ja helaas wel.. :(
Wat mbo v betreft (zoals ik hier in de omgeving ben tegengekomen) dit kon alleen in deeltijd (bbl variant waarbij je werkt en een dag per week naar school moet) als je al ervaring in de zorg hebt.
Wat betreft de ziekenhuizen; hier in de omgeving worden zowel mbo als Hbo vpk aangenomen.
De weg er naartoe is heel heel lang. En zeker als je je wilt specialiseren. En dus ook nog erg duur.

Ik wil je helemaal niet ontmoedigen- ik ben in mijn zoektocht ook mensen tegengekomen die de stap wel hebben gezet. En die het haalbaar vonden. Maar wel allemaal vanuit een andere situatie dan de mijne (en mijn situatie lijkt erg op die van jou) en voor mij is het echt onhaalbaar gebleken. Met veel pijn in mijn hart ben ik dat idee voorlopig los aan het laten.
Een echt hele andere optie die ik tegenkwam- maar ook zeker met de nodige haken en ogen- is de opleiding VIG. Daar kun je wel aan de bbl variant beginnen zonder eerdere ervaring. Maar het is mbo niveau 3 (mbo v is niv 4) en je doet dus echt een flinke stap terug! Qua niveau en salaris. Je kunt met dat diploma werken in de ouderenzorg of kraamzorg. Niet in het zkh overigens..
Lees gerust eens de door mij geopende topics door; ik kreeg veel behulpzame reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven