Geld & Recht alle pijlers

Geef jij fooi? (Horeca)

23-06-2017 00:56 726 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.

Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.

Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..

Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.

Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.

Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?

Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik geef altijd tussen de 5 en 15% fooi. Het bedrag is afhankelijk van de bediening, het totaalbedrag en de afronding. Bij een pinbetaling leg ik contant geld neer. Ik heb altijd het gevoel dat het extra pinbedrag voor fooi niet bij het personeel terecht komt. Dat is natuurlijk niet zo, maar toch. :D
Ik geef trouwens niet alleen fooi in een restaurant, maar ook als ik alleen wat ga drinken. Niet iedereen doet dat. Ik heb wel meegemaakt dat ze mijn rondjes komen brengen en van iemand anders in mijn gezelschap niet, maar die geeft dan geen fooi.
anoniem_234989 wijzigde dit bericht op 23-06-2017 17:53
0.09% gewijzigd
Ik leg de tip op tafel /bar als ik pin.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nou, nou...Voor de mensen die mijn post niet goed hebben gelezen, ik geef het aan, fooi geven is NIET verplicht. Ik geef geen service om fooi te krijgen, het is mijn werk.

Wat ik bedoelde is dat er mensen zijn, die je op een bepaalde manier fooi geven. Komt over als, houd het wisselgeld maar, want ik vind dat allemaal maar lastig in mijn portemonnee. Er zijn genoeg mensen je bedanken voor de goede zorgen, niet uitgedrukt in fooi. Ook leuk. Jij zorgt ervoor dat ze een fijne avond hebben en zij waarderen dat.

Ik vind mijn vak nog steeds heel leuk,of ik nou fooi ontvang of niet, het gaat mij om de manier waarop. Ik sta altijd open voor discussie over hoe verschillende mensen naar dingen kijken, soms ben je je niet eens bewust hoe dingen overkomen. Net als ik dat niet weet in een ander vakgebied. Om nou zo heftig op mij te reageren terwijl je iets leest wat er niet staat, maakt voor mij een hoop duidelijk.
Mijn man is een grage fooigever maar ikzelf doe dat nooit. Als ernaar gevist wordt of gemopperd of allerlei trucjes verzonnen worden krijgen ze helemaal niets. Ik vind dat de werkgever gewoon voldoende moet betalen en dat ik moet kunnen rekenen op topservice. Als dit tegenvalt in de praktijk dan ga ik dat niet belonen.

De verkoper kan wel zeggen: 2000 euro met service en doet u veel zelf dan geven we 100 euro korting.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik geef bijna altijd fooi, meestal een bedrag naar boven afgerond. En ja, als het 59,95 is maak ik er 65 van. Als ik tevreden ben uiteraard, zo niet dan geen fooi. Als we alleen een drankje doen laat ik meestal wat muntgeld op tafel liggen.
Ik vind het terecht als iedereen daar in mee deelt, ook de manager natuurlijk. In Rome kregen we ooit de vraag of de fooi contant kon, omdat het via de pin bij de eigenaar terecht zou komen en niet bij het personeel. Prima, de fooi is wat mij betreft wel bedoeld voor degenen die die dag voor mij aan het werk zijn.
The owls are not what they seem
Rummikub schreef:
23-06-2017 09:15
Boven verwachting blij: veel fooi
Gewoon blij: gewoon fooi
Beetje blij: beetje fooi
Teleurgesteld: geen fooi

Eea is ook afhankelijk van andere factoren: humeur in het algemeen, hoeveelheid geld in portemonnee, alcoholconsumptie, enz.

Ik vind het eerlijk als iedereen die die dag of dat dagdeel heeft gewerkt evenredig meedeelt in de fooien, ook de manager.

Verder vind ik dat je jezelf tekort doet als je je overuren niet uit laat betalen, en je collega's in bediening en keuken tekort doet door het maar te compenseren met (in mijn ogen) hún deel van de fooien. Jij hebt het systeem niet bedacht, maar zou er wel wat aan moeten doen. Het lijkt een beetje of de rijken stelen van de armen zo.

Ik vind het overigens heel storend als het geven van fooi voelt als een verplichting, ik ben dan niet geneigd nog fooi te geven en zelfs niet erg geneigd om terug te komen.
Dit inderdaad. Gelukkig weet ik dit als klant/gast niet. Maar vind het een rare constructie. En dan nog méér krijgen dan de mensen die ervoor extra gelopen hebben. Vreemd.....
Eerlijk de openingspost doet me weer twijfelen.
Toen ik nog in horeca zat werd alles verzameld. Op 1 grote hoop gegooit en iedereen (afwasser of manager) kreeg gelijke deel. Niets puntensysteem. Manager meer vind ik belachelijk.

Ik doe het doorgaans wel tenzij de service belabberd was of het echt een een drankje op terras gaat.
Het ligt er bij mij ook wel aan hoe duur de tent is. Als ik 2 koppen koffie bestel en ik moet 4,60 afrekenen, maak ik daar gerust 5,- van. Maar als bij de buren diezelfde koppen koffie 5,20 kosten, dan ontvang ik graag mijn wisselgeld terug.
Zo ook met broodjes e.d. Ik vind die vaak gewoon echt onredelijk geprijsd, de fooi wordt dan ook navenant minder, zeker niet richting de 10%
Ik geef wat fooi als het echt goed was, als het gewoon ok was rond ik de rekening naar boven af, als het onvoldoende was geef ik geen fooi. Ik vind grote bedragen aan fooi in Nederland niet zo nodig eigenlijk, iedereen krijgt gewoon netjes op zijn minst het minimumloon. Er zijn een hoop mensen die zwaar werk doen voor heel weinig geld maar ik geef de vuilnisman of de schoonmaker in het ziekenhuis ook geen fooi.

60 uur werken en maar 38 uur betaald krijgen daar ben je zelf mee akkoord gegaan, beetje vreemd om dan te verwachten dat de klant jou compenseert voor het slechte onderhandelen. Klanten zijn niet gek als ze daar niet aan meewerken, jij bent gek dat je 12 tot zelfs 22 uur per week gratis komt werken. Ik hoop dat er een goede doorgroei kans is die het dat waard maakt, anders zou ik wat anders gaan zoeken. Je baas zal wel blij met je zijn, anders hadden ze gewoon een extra werknemer moeten aannemen en betalen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Ik geef tussen de 5% en de 15%. Dat doe ik door rond de 10% te rekenen en dan af te ronden naar een mooi bedrag. Of de afronding naar boven of beneden gaat, hangt af van hoe goed ik de service vond. Bij kleine bedragen geef ik geen fooi als het erg duur is (zoals meer dan 5 euro voor 2 koppen koffie) en bij hoge bedragen geef ik niet (veel) meer dan 10 euro.

Als ik gewoon normaal drink, maar daarnaast ook graag een glas water of zo er bij heb, en dan verplicht ben spa blauw te bestellen, dan geef ik geen cent fooi. Ook als ik bijvoorbeeld extra mayonaise bestel en hier extra voor moet betalen, verdampt de fooi. Als de bediening heel slecht of traag is (laatst een uur gewacht op een simpel broodje) krijgen ze ook geen cent fooi.

Ik had geen idee dat managers ook meedelen in de fooienpot. Dat bevalt mij ook helemaal niets. Overuren niet uitbetaald krijgen is volgens mij illegaal, of je moet gecompenseerd worden door een hoog salaris of extra vakantiedagen, maar je moet het niet compenseren met het inpikken van fooien die bedoeld zijn voor de mensen die lopen en bedienen. Dank dus voor je topic, ik ga eens overwegen om mijn fooigedrag drastisch te herzien.

Oh ja, bovenstaande is in Nederland, in het buitenland is alles natuurlijk anders en sterk afhankelijk van het land.
Spreuken 18:2
Corona74 schreef:
23-06-2017 01:55
Ik geef altijd fooi, de hoeveelheid ligt aan hoe tevreden ik ben. Slechte service? Helemaal niks.

Ik werk zelf ook in de horeca en het is inderdaad gebruikelijk dat de fooi verdeeld wordt. Iedere spil in de radar zorgt er voor dat de gasten een leuke ervaring hebben en daar hoort de manager ook bij. Dat een manager niet uitbetaald wordt voor overuren en gecompenseerd wordt door een hoger aandeel fooi vind ik trouwens schandalig. Ik zou daar niet mee akkoord gaan.

Ik erger me mateloos aan mensen die "vergeten" fooi te geven als ze pinnen en dat dan ook zeggen maar niks geven. Of het geven van kleingeld inderdaad omdat het zo lastig is in je portemonnee, Het rond het maar af, rekening van 59,95, maak er maar 60 van. Andere mooie, voor de kinderwagen. Heel denigrerend. Groepen groter dan 8, iedereen apart betalen, en niemand die aan de fooi denkt. Maar wel de volle aandacht hebben gehad tijdens het hele verblijf

Horecapersoneel verdient niet genoeg. Er wordt bij het salaris altijd nog een aanvulling door fooi gecalculeerd. Het hoort er gewoon bij. Natuurlijk ben je het niet verplicht, maar ik vind wel dat er niet zo laconiek over moet worden gedaan. Als je een paar centen geeft op een rekening van rond de 100 euro, voel ik dat echt als een belediging. Ik krijg de neiging om het gewoon terug te geven, want kennelijk heb je het dan harder nodig dan ik.

Fooi geeft waardering voor je werk aan. Dus ik geef, en als de service heel goed was, zelfs veel. Want ik weet na 25 jaar werken in de horeca dat het echt niet makkelijk is.
Zo dan. Lekkere instelling!
Corona74 schreef:
23-06-2017 10:00
Nou, nou...Voor de mensen die mijn post niet goed hebben gelezen, ik geef het aan, fooi geven is NIET verplicht. Ik geef geen service om fooi te krijgen, het is mijn werk.

Wat ik bedoelde is dat er mensen zijn, die je op een bepaalde manier fooi geven. Komt over als, houd het wisselgeld maar, want ik vind dat allemaal maar lastig in mijn portemonnee. Er zijn genoeg mensen je bedanken voor de goede zorgen, niet uitgedrukt in fooi. Ook leuk. Jij zorgt ervoor dat ze een fijne avond hebben en zij waarderen dat.

Ik vind mijn vak nog steeds heel leuk,of ik nou fooi ontvang of niet, het gaat mij om de manier waarop. Ik sta altijd open voor discussie over hoe verschillende mensen naar dingen kijken, soms ben je je niet eens bewust hoe dingen overkomen. Net als ik dat niet weet in een ander vakgebied. Om nou zo heftig op mij te reageren terwijl je iets leest wat er niet staat, maakt voor mij een hoop duidelijk.
Oh meerdere mensen hebben je post niet goed gelezen? Of heb jij het niet goed opgeschreven misschien?
Gaf altijd een fooi, zowel buitenland als binnenland. (Nou ja, als ik een kopje koffie afneem ga ik geen fooi geven). Gezien de vraagstelling en dat manager meer krijgt heb ik net aan kind gevraagd hoeveel ze ontvangt uit de fooienpot. Antwoord; "hoezo ik krijg gewoon loon verder niets" op de vraag waar gaan de fooien dan naar toe? Bij ons worden geen fooien gegeven Ik weet zeker dat er wel fooien gegeven worden maar kind deelt dus niet mee omdat dat gaat naar bedienend personeel en management. En ze werkt in een buffetrestaurant, doet deel keuken, aanvullen, opmaken, ens soms afwassen omdat het haar niet snel genoeg gaat. Ze vindt ook nog dat ze erg geen recht op heeft. Ik weet niet precies wat ik erger vind, dat ze dit normaal vind of dat ik mijn fooien dus aan de best verdienende personeelsleden geeft.
Corona74 schreef:
Ik geef altijd fooi, de hoeveelheid ligt aan hoe tevreden ik ben. Slechte service? Helemaal niks.

Ik werk zelf ook in de horeca en het is inderdaad gebruikelijk dat de fooi verdeeld wordt. Iedere spil in de radar zorgt er voor dat de gasten een leuke ervaring hebben en daar hoort de manager ook bij. Dat een manager niet uitbetaald wordt voor overuren en gecompenseerd wordt door een hoger aandeel fooi vind ik trouwens schandalig. Ik zou daar niet mee akkoord gaan.

Ik erger me mateloos aan mensen die "vergeten" fooi te geven als ze pinnen en dat dan ook zeggen maar niks geven. Of het geven van kleingeld inderdaad omdat het zo lastig is in je portemonnee, Het rond het maar af, rekening van 59,95, maak er maar 60 van. Andere mooie, voor de kinderwagen. Heel denigrerend. Groepen groter dan 8, iedereen apart betalen, en niemand die aan de fooi denkt. Maar wel de volle aandacht hebben gehad tijdens het hele verblijf

Horecapersoneel verdient niet genoeg. Er wordt bij het salaris altijd nog een aanvulling door fooi gecalculeerd. Het hoort er gewoon bij. Natuurlijk ben je het niet verplicht, maar ik vind wel dat er niet zo laconiek over moet worden gedaan. Als je een paar centen geeft op een rekening van rond de 100 euro, voel ik dat echt als een belediging. Ik krijg de neiging om het gewoon terug te geven, want kennelijk heb je het dan harder nodig dan ik.

Fooi geeft waardering voor je werk aan. Dus ik geef, en als de service heel goed was, zelfs veel. Want ik weet na 25 jaar werken in de horeca dat het echt niet makkelijk is.
Deze lees ik nu pas omdat iemand boven mij hierop had gereageerd.

Van mij krijgen ze meestal ook maar een euro hoor.(hoogstens 2,50)
Dat je een groep of mensen de volle aandacht geef, vind ik niet meer dan logisch.Dat is toch je werk?
En ik betaal gewoon voor wat ik eet en drink.

Als je zo n instelling heb dan moet je misschien ander werk gaan zoeken waar je wel genoeg verdient.(volgens jou)

edit Ik zie dat er al veel meer mensen hierop hebben gereageerd.Ik had grotendeels alleen de OP gelezen.
anoniem_348607 wijzigde dit bericht op 23-06-2017 11:01
2.55% gewijzigd
Corona74 schreef:
23-06-2017 10:00

Vertel mij eens hoe ik dit verkeerd interpreteer:
Corona74 schreef:

Ben benieuwd hoe je wil uitleggen hoe ik dit allemaal verkeerd begrepen hebt. Want wat ik hier uit lees, vind jij fooi wel degelijk verplicht op het moment dat er iets van service was. En als er maar een paar cent wordt gegeven, voel je je beledigd. Je snapt dat er ook mensen zijn die weinig tot nooit uit eten kunnen? En áls ze dan al een keertje kunnen de rekening zelf ook duur genoeg is en dat ze vast heeel graag fooi zouden wíllen geven, maar dat gewoon niet kúnnen. En dan voel jij, JIJ, je beledigd bij een paar cent?

Fooi is niet verplicht. Je verdient het minimumloon. Wil jij meer verdienen, zul je wat anders moeten gaan zoeken, maar geen fooi verwachten. Jij werkt niet harder dan iemand die in een winkel werkt of in de bouw of weet ik veel waar.
minnimouse schreef:
23-06-2017 10:44
Oh meerdere mensen hebben je post niet goed gelezen? Of heb jij het niet goed opgeschreven misschien?

Haha, ja.

Die post loog er niet om hoor. En met mijn leesvaardigheden is niets mis.

Tis een beetje de drol intrekken omdat ze geen steun kreeg, maar juist pittige reacties. En ja, dan is het makkelijk om te zeggen dat alle anderen het natuurlijk verkeerd gelezen en begrepen hebben.
Dat zou kunnen Minnimouse, op schrift "klinkt" het misschien anders dan hoe ik het bedoel. Mijn excuses. En het was al laat gisterenavond, na een hele drukke werkdag ;)

Nogmaals, ik kijk niemand fooi uit de zakken, en mensen die geen fooi geven, krijgen net zo'n goede service als mensen die wel fooi geven. Ik vind het alleen minder leuk als de fooi op een bepaalde manier gegeven wordt en dat betreft een heel klein deel van mijn gasten.

Ik wil ook nog even reageren op het kinderwagen verhaal. Het is inderdaad ouderwets. Het raakt me omdat ik ongewild geen kinderen heb en de leeftijd al een tijdje gepasseerd ben. Overgevoelig? Kan zijn. Maar voor moderne vrouwen is een kinderwagen kunnen bezitten geen hoger levensdoel. Van mij mag die gewoonte gewoon snel verdwijnen.
Corona74 schreef:

Het hoort er níet bij. En ik weiger me er verplicht toe te voelen.
Natte tosti..
Ik geef meestal fooi, dat hoort er in mijn ogen gewoon bij.
In Amerika minimaal 18% en in Nederland hangt het er gewoon vanaf.
Ik vind het Amerikaanse systeem veel beter overigens ;-).
Corona74 schreef:
Dus je geeft niet altijd fooi. ;-)
Ik denk er anders over.
Perzina schreef:
23-06-2017 01:01
De manager krijgt meer fooi bij het verdelen?!

Jemig, wat schandalig!

Dat vind ik dus ook! Ik ben ook bedrijfsleider in de horeca, daarnaast hou ik het personeelsbestand bij en regel ik eigenlijk alles wat te maken heeft met papierwerk en financiën. De uren die ik werk op de vloer worden meegeteld in de fooi, maar geen haar op mijn hoofd die erover nadenkt om mezelf meer te geven omdat ik een leidinggevende functie heb. Onze runner werkt net zo hard en doet net zo veel op een drukke avond. Fooi wordt bij ons eerlijk verdeeld tussen iedereen. Het totaalbedrag wordt gedeeld door het aantal uur. En dan keer het aantal uur dat je gewerkt hebt. Geen puntensysteem, geen uitzonderingen.

En ik geef altijd fooi. De CAO-lonen in de horeca zijn namelijk gewoon echt belachelijk laag en kan me voorstellen dat dat extra geld per maand bij veel mensen hartstikke welkom is.
Alleen als de service goed was en/of het erg lekker was. Als het aan beide niet voldoet, niet nee.
Vanwege een kleine portemonnee kom ik niet altijd aan de 10%.

Ik heb zelf in de horeca gewerkt.
lunaleeflang schreef:
23-06-2017 11:33
Alleen als de service goed was en/of het erg lekker was. Als het aan beide niet voldoet, niet nee.
Vanwege een kleine portemonnee kom ik niet altijd aan de 10%.

Ik heb zelf in de horeca gewerkt.
Aan de smaak van het eten kan de bediening niks doen.
Meestal leg ik cash neer als ik gepind heb, maar als er al zuur gekeken wordt bij het exact pinnen, dan vergaat bij mij de lust ook wel om nog wat achter te laten.

Ik merk dat ik meer tip achterlaat als ik de hele avond een vaste "gastvrouw/heer" gehad heb, dan als ik zeven verschillende mensen aan tafel heb gehad. Iemand die me de hele avond goed heeft verzorgd en aandachtig is geweest, wil ik graag ook persoonlijk bedanken door dat even te benoemen (los van de fooi op zich).

En het verdelen is gewoon beleid van elke specifieke horecazaak op zich - daar lig ik niet wakker van. Als het personeel het niet eerlijk vindt, kunnen ze het of aanspreken of elders werken waar het beter geregeld is.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Ik vind het altijd beetje verbazingwekkend dat sommige mensen uit de horeca als argument hebben dat de lonen zó ontzettend laag zijn, dat daarom een fooi welkom is. Wat is hiermee het verschil tussen de kapper, schoonmakers ed? Waarom zou het loon een argument zijn op fooi te (moeten) krijgen? Mijn overweging om wel of geen fooi te geven is niet het aanvullen van het loon maar of je mijn vrije uurtjes extra prettig hebt willen maken met je warme, oprechte bediening of dat je er als een chagrijn bij stond die haar telefoon of collega belangrijker vond dan haar klanten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven