Dure boodschappen
vrijdag 23 juni 2017 om 14:19
Hoi iedereen,
Ik woon sinds een 3-tal maanden met mijn vriend en heb sindsdien niet echt meer kunnen sparen, ik merk op dat wij veel geld aan de wekelijkse boodschappen geven, als ik nu van juli eens heb geteld zit ik alleen al aan 437.46 euro, Dus voordat ik mijn nieuwe loon zal hebben zal daar nog een zeker +200 euro bijkomen. Ik denk dus dat wij zeker aan 600 euro maar eigenlijk meer per maand zitten... mijn vriend stopt soms ook aan de winkel maar niet zo veel dus als zijn deel er bijkomt is dat zeker nog eens 70-100 euro.
Ik vraag me dus af hoe jullie dat doen om binnen een budget boodschappen te doen voor 2, en wat jullie dan dus laten liggen.
Ik probeer nu al zo veel mogelijk witte producten te kopen. Ik weet dat ik minder slaatjes die al verpakt zijn zou moeten kopen, maar voor de rest koop ik niet echt kant en klaar.
Aan flessenwater zal ik wel wat kwijt zijn volgens mij, maar mijn vriend wil dat persé ipv uit de kraan.
Hebben jullie tips die kunnen werken?
Bedankt alvast!
Ik woon sinds een 3-tal maanden met mijn vriend en heb sindsdien niet echt meer kunnen sparen, ik merk op dat wij veel geld aan de wekelijkse boodschappen geven, als ik nu van juli eens heb geteld zit ik alleen al aan 437.46 euro, Dus voordat ik mijn nieuwe loon zal hebben zal daar nog een zeker +200 euro bijkomen. Ik denk dus dat wij zeker aan 600 euro maar eigenlijk meer per maand zitten... mijn vriend stopt soms ook aan de winkel maar niet zo veel dus als zijn deel er bijkomt is dat zeker nog eens 70-100 euro.
Ik vraag me dus af hoe jullie dat doen om binnen een budget boodschappen te doen voor 2, en wat jullie dan dus laten liggen.
Ik probeer nu al zo veel mogelijk witte producten te kopen. Ik weet dat ik minder slaatjes die al verpakt zijn zou moeten kopen, maar voor de rest koop ik niet echt kant en klaar.
Aan flessenwater zal ik wel wat kwijt zijn volgens mij, maar mijn vriend wil dat persé ipv uit de kraan.
Hebben jullie tips die kunnen werken?
Bedankt alvast!
vrijdag 23 juni 2017 om 15:38
Wij zijn met zijn tweeen en geven ook zo'n 600 euro per maand uit, inclusief verzorgingsproducten.
Scharrelvlees, scharrelkip en verse vis zijn nu eenmaal duur en ik heb regelmatig eters.
Bovendien kost het enige brood wat wij echt lekker vinden 3 euro per stuk.
Van 50 euro per week zou ik een acute stress schieten.
Scharrelvlees, scharrelkip en verse vis zijn nu eenmaal duur en ik heb regelmatig eters.
Bovendien kost het enige brood wat wij echt lekker vinden 3 euro per stuk.
Van 50 euro per week zou ik een acute stress schieten.
vrijdag 23 juni 2017 om 15:39
Nee wij roken niet, af en toe drinken we een wijntje, maar zeker niet wekelijks.L0t schreef: ↑23-06-2017 15:32Roken jullie? Drinken jullie? Die twee dingen kunnen natuurlijk ontzettend veel geld kosten. Verder: koekjes, kaasjes (kaas=duur!) en snoepjes, toetjes, yoghurt met smaakjes en frisdrank en dat soort rommel, kun je simpelweg schrappen.
Wij gaven ook altijd veel geld uit. Nu houden we de regel aan dat we 5x in de week 'normaal eten, dat zijn maaltijden met veel groentes die we zelf bereiden, plus soms iets van vlees/vis (3x p/w) en rijst/aardappels/pasta voor een euro of 7-10 voor 3 personen. Verder bestellen we nog 1x p/w wat duurder spul, of eens een patatje/pizza of iets dergelijks wat juist weer vrij goedkoop is.
vrijdag 23 juni 2017 om 15:48
Dan is het écht een raadsel hoe je aan dat bedrag komt. Ik zou vanaf nu alles eens een maand bijhouden. Bonnetjes op de muur plakken en dan de hoge bedragen markeren. Bij ons heeft het geholpen om ons uitgavepatroon inzichtelijk te krijgen.
We geven nog steeds wel behoorlijk wat uit, (dat mag in ons geval ook wel), maar het is wel fijn als je weet waar het geld naartoe gaat en je hier meer bewust van bent .
vrijdag 23 juni 2017 om 15:51
Toen ik alleen woonde gaf ik de ene week 50 euro uit,de andere week 100 en weer een andere week nog geen 20. En meestal waren er echt wel impulsaankopen, lekker voor de snack.
50eu per week voor 2 redden wij nu al helemaal niet.
Wij hebben denk ik ongeveer 400 per maand voor boodschappen.
Ik ben van voorraad en aanbiedingen, vriendlief niet.
Sinds we samenwonen hebben we minder voorraad, dat merk ik al aan de boodschappen. Hij let niet op de prijs,ik wel. Maar ik koop nu ook minder snacks al halen we meer bij speciaalzaken.
Het naar prijzen kijken scheelt wel. (bijv bij AH bosui bosje voor nog geen euro en lentjeuitjes..zelfde 3 voor 1euro oid. Kan andersom zijn maar het is belachelijk dat je zoveel meer betaalt voor een plastic verpakking).
Een weekmenu wil ook helpen om de kosten, mocht je dat willen, lager te krijgen.
50eu per week voor 2 redden wij nu al helemaal niet.
Wij hebben denk ik ongeveer 400 per maand voor boodschappen.
Ik ben van voorraad en aanbiedingen, vriendlief niet.
Sinds we samenwonen hebben we minder voorraad, dat merk ik al aan de boodschappen. Hij let niet op de prijs,ik wel. Maar ik koop nu ook minder snacks al halen we meer bij speciaalzaken.
Het naar prijzen kijken scheelt wel. (bijv bij AH bosui bosje voor nog geen euro en lentjeuitjes..zelfde 3 voor 1euro oid. Kan andersom zijn maar het is belachelijk dat je zoveel meer betaalt voor een plastic verpakking).
Een weekmenu wil ook helpen om de kosten, mocht je dat willen, lager te krijgen.
Een baksteen is nooit alleen
vrijdag 23 juni 2017 om 16:10
vrijdag 23 juni 2017 om 16:13
Ik denk dat jij al veel kan besparen, zonder van supermarkt te wisselen of heel erg op aanbiedingen te letten. Namelijk door impulsaankopen (luxe, lekkere dingen) te beperken. Dan kan je nog steeds lekker brood en scharrelvlees eten hoor. Dus bewaar je bonnen en ga er door. En vraag je bij alles af of je het echt nodig hebt. Probleem met samenwonen is dat het zo leuk is het gezellig te maken met wat lekkers!
Dat zou je voor jezelf alleen niet zo snel doen.
Sommigen hier hebben een hele lijst wat ze elke week halen: ik heb dat allemaal niet. Ik werk best vaak 's avonds, waardoor de ene week er heel anders uitziet dan de andere week. Ook hebben we soms eten of eten we zelf elders. Ook wil ik nog wel lekker eten en leuk leven, vind ik althans. Besparen is niet mijn hoofddoel. Maar wij hadden ook een tijd dat we met 550 euro per maand (2 volwassenen en 2 huisdieren) niet uitkwamen en dat vond ik echt wel zonde en nergens op slaan. Nu ik zwanger ben, geven we dus (veel) minder uit aan wijn/bier/kaasjes/chips en dat bespaart wel echt. Dat waren onze zogenoemde "impulsaankopen".
Sommigen hier hebben een hele lijst wat ze elke week halen: ik heb dat allemaal niet. Ik werk best vaak 's avonds, waardoor de ene week er heel anders uitziet dan de andere week. Ook hebben we soms eten of eten we zelf elders. Ook wil ik nog wel lekker eten en leuk leven, vind ik althans. Besparen is niet mijn hoofddoel. Maar wij hadden ook een tijd dat we met 550 euro per maand (2 volwassenen en 2 huisdieren) niet uitkwamen en dat vond ik echt wel zonde en nergens op slaan. Nu ik zwanger ben, geven we dus (veel) minder uit aan wijn/bier/kaasjes/chips en dat bespaart wel echt. Dat waren onze zogenoemde "impulsaankopen".
vrijdag 23 juni 2017 om 16:20
Zeker weten van wel! Ik woon nu nog in Nederland maar ben bijna ieder weekend in België en schrik iedere keer weer van wat ik/we bij de kassa moeten afrekenen in de supermarkt. Ik denk dat de supermarkt in België zomaar 25 % duurder is dan in Nederland. Met name verse groente en vlees vind ik echt duur in België. Ook bijvoorbeeld noten vind ik echt niet te betalen in België.
Misschien kun je wat minder vaak voor vlees kiezen en voor je groente kijken of je het bij de boer kunt halen? Scheelt veel met de supermarkt en nog lekkerder ook vaak!
vrijdag 23 juni 2017 om 16:26
België is wel echt duurder qua voeding dan NL. Maar 600 euro voor 2 personen vind ik toch veel. Wij zitten rond de 400 euro voor 2 volwassenen en een dreumes. (Wel NL dus).
Ik zou je bonnetjes eens goed nakijken op de hoge bedragen (en als die er echt niet uitspringen dan op veel kleine dingen die misschien lang niet allemaal nodig zijn en samen toch erg duur zijn)
Ik zou je bonnetjes eens goed nakijken op de hoge bedragen (en als die er echt niet uitspringen dan op veel kleine dingen die misschien lang niet allemaal nodig zijn en samen toch erg duur zijn)
vrijdag 23 juni 2017 om 16:29
Wauw dat is heel mijn inkomen zowat....
Wij zijn maximaal 120 euro per maand kwijt aan boodschappen, en daar zit huishoudelijke producten ook bij.
- Koken.
- Geen dure dingen kopen? Eten jullie elke dag kaviaar?
- Niet lui zijn en aan thuisbezorgd doen en kant-en-klaar.
- Wel lui zijn en een grote pan goedkoops koken waar je 3 dagen van kan doen.
- Voorbereiding. Netjes een lunchtrommeltje smeren, en eventueel een ontbijt als je van jezelf weet dat je anders toch buitenhuis onderweg wel ff iets als ontbijt haalt.
- 1x per week boodschappen doen.
- Plannen wat je gaat eten.
- Je verdiepen in eten. Weet je welke groenten altijd goedkoop zijn en welke altijd duur? Welke vis? Welk vlees?
Ik ben overigens bezig met een blog met kant en klare weekschema's die gezond zijn, makkelijk klaar, en goedkoop. En dat kan zélfs best luxe, met lam, zalm, pijnboompitten, grana padano en andere frutseltjes....Onder 2 euro per maaltijd p.p! Ik heb nog testpersonen nodig voor ik het online gooi...om de portie grote uit te testen... dus als je interesse hebt?
Wij zijn maximaal 120 euro per maand kwijt aan boodschappen, en daar zit huishoudelijke producten ook bij.
- Koken.
- Voorbereiding. Netjes een lunchtrommeltje smeren, en eventueel een ontbijt als je van jezelf weet dat je anders toch buitenhuis onderweg wel ff iets als ontbijt haalt.
- Je verdiepen in eten. Weet je welke groenten altijd goedkoop zijn en welke altijd duur? Welke vis? Welk vlees?
Ik ben overigens bezig met een blog met kant en klare weekschema's die gezond zijn, makkelijk klaar, en goedkoop. En dat kan zélfs best luxe, met lam, zalm, pijnboompitten, grana padano en andere frutseltjes....Onder 2 euro per maaltijd p.p! Ik heb nog testpersonen nodig voor ik het online gooi...om de portie grote uit te testen... dus als je interesse hebt?
vrijdag 23 juni 2017 om 17:33
Snoekbaars schreef: ↑23-06-2017 16:29Wauw dat is heel mijn inkomen zowat....
- Koken.
120 euro per maand? Knap.
vrijdag 23 juni 2017 om 17:38
Mieke, Delhaize is zo ongeveer de duurste supermarkt van Belgie. Ik vind het wel een fijne winkel maar het klopt dat boodschappen in Belgie een stuk duurder zijn dan in Nederland. En zeker Delhaize.
Als je in de grensstreek woont is boodschappen in Nederland doen misschien aantrekkelijk. Doet mijn broer ook.
En ga eens naar goedkopere supermarkten; Colruyt, Aldi, Lidl, Carrefour, Albert Heijn.
En wegblijven bij Spar en Delhaize
Wij gaan meestal naar de AH maar laten tegenwoordig ook bezorgen via Picnic, die zijn echt goedkoop. Meestal zijn we dan voor 50 euro per week klaar en dan hebben we niet zuinig aangedaan (2 personen). Komen ze het nog gratis voor bezorgen ook. Ideaal!
Als je in de grensstreek woont is boodschappen in Nederland doen misschien aantrekkelijk. Doet mijn broer ook.
En ga eens naar goedkopere supermarkten; Colruyt, Aldi, Lidl, Carrefour, Albert Heijn.
En wegblijven bij Spar en Delhaize
Wij gaan meestal naar de AH maar laten tegenwoordig ook bezorgen via Picnic, die zijn echt goedkoop. Meestal zijn we dan voor 50 euro per week klaar en dan hebben we niet zuinig aangedaan (2 personen). Komen ze het nog gratis voor bezorgen ook. Ideaal!
vrijdag 23 juni 2017 om 17:49
Van armoe leert men. En ik ga geen ongezonde zaken eten, en dat kost dan tijd.
Ik ga 1x per maand naar de markt en dan koop ik een stapel wijtingen of scharren voor 50 cent per stuk of zalmafval voor 50 cent per 500 gram, allemaal de vriezer in... maar dan moet je dus A. wel naar de markt B. ze netjes invriezen en C. belangrijkst; ze de avond van te vore uit de vriezer halen anders wordt het toch thuisbezorgd.nl
Maar je bent dus goedkoper uit maar wél tijd kwijt.
Daar moet je een balans in zien te vinden (ik ben ook te lui om theezakjes aan de waslijn te drogen te hangen, brandnetels te plukken langs de weg, tube's tandenpasta door te knippen voor nog 5 extra beurten) maar minder dan 600 euro moet zéker kunnen.
vrijdag 23 juni 2017 om 18:20
vrijdag 23 juni 2017 om 18:43
vrijdag 23 juni 2017 om 19:05
Ik woon ook in België, ook met 2 thuis. Wij geven per maand toch ook 400-600 euro uit aan boodschappen... Onze uitgaven zijn wel al naar beneden sinds we via Collect&Go winkelen. Dan doe je veel minder impulsaankopen. Gewoon boodschappenlijstje afgaan en dan afronden. Nadeel is wel dat ik dan dingen vergeet.. Als je in de winkel loopt dan zie je altijd wel iets liggen dat niet op het lijstje staat
In België is het echt moeilijk om goedkoper te gaan
Ik merk ook dat de Lidl en Aldi in Nederland anders zijn dan hier in België. Ik woon ongeveer 20km van de grens en als ik dan eens in Nederland ben, dan ga ik daar in de Lidl of Aldi wel eens winkelen. Ik vind daar altijd veel meer dan in België.
In België is het echt moeilijk om goedkoper te gaan
vrijdag 23 juni 2017 om 19:23
Als je al eens begon met over te schakelen op Colruyt, en zoveel mogelijk huismerk te kopen, dan ga je al grote verschillen zien.
vrijdag 23 juni 2017 om 19:40
[quote=Mieke15 post_id=27231121 time=1498223336 user_id=341977]
Ik koop wel bij Delhaize, omdat deze makkelijk bereikbaar is, ik weet dat dat geen reden is. Het probleem is gewoon ik heb het gevoel bij Aldi niet alles te vinden dat ik zou willen.
Dat vind ik juist een voordeel! Als ik naar Albert Heijn ga zie ik zoveel extra's die ik eigenlijk niet nodig heb (maar wel lekker vind) dat ik veel meer geld kwijt ben als ik daar boodschappen doe. Dus ik ga fijn naar de Lidl, daar hebben ze echt genoeg keuze wat mij betreft voor de normale wekelijkse boodschappen.
Ik koop wel bij Delhaize, omdat deze makkelijk bereikbaar is, ik weet dat dat geen reden is. Het probleem is gewoon ik heb het gevoel bij Aldi niet alles te vinden dat ik zou willen.
Dat vind ik juist een voordeel! Als ik naar Albert Heijn ga zie ik zoveel extra's die ik eigenlijk niet nodig heb (maar wel lekker vind) dat ik veel meer geld kwijt ben als ik daar boodschappen doe. Dus ik ga fijn naar de Lidl, daar hebben ze echt genoeg keuze wat mij betreft voor de normale wekelijkse boodschappen.
vrijdag 23 juni 2017 om 19:42
Klinkt wel herkenbaar. Toen ik nog met mijn ex samenwoonde was het ons ook altijd een raadsel waarom we zoveel geld uitgaven aan boodschappen. Toen we het bij gingen houden bleek dat ik als ik boodschappen deed, ik zo'n 60 euro uitgaf voor de weekboodschappen. Hij blijk echter ruim het dubbele uit te geven! Ex ontbeet nooit en had vaak honger als hij boodschappen deed wat leidde tot behoorlijk veel impulsaankopen. Alles wat hij zag wat hij lekker vond gooide hij zo in zijn karretje. Heb weleens uitgerekend dat hij voor 30 euro aan snoep en voor 15 euro aan ijsjes had gekocht op een bon van 120 euro! Dat is ruim 1/3 van het totaalbedrag!
Verder is hij is opgegroeid in een rijk gezin en heeft dus nooit over geld na hoeven denken met als gevolg dat hij ook totaal niet nadacht over zijn boodschappen. Kocht dus altijd Amerk, alleen maar omdat dat in het zicht lag en hij geen zin had om te bukken voor het huismerk. Kocht gerust 4 pakjes verschillende verse vleeswaren, zodat hij keuze had wat hij op brood deed. Na 2 dagen kon je daar het grootste deel van weggooien natuurlijk. Kocht gerust dingen waar we al 4 zakken van in huis hadden omdat hij het toevallig zag liggen en dacht 'hee dat ik eet ik weleens'. Kocht veel teveel verse producten onder het mom 'dan hebben we tenminste genoeg, beter teveel dan te weinig, voor het geval er mensen blijven eten'. Aan het eind van de week konden we altijd vlees, groente en brood weggooien (we hadden al een 2e vriezer die helemaal vol zat).
Toen ik daarachter kwam mocht hij geen boodschappen meer doen en hadden we ineens geld over elke maand
Verder is hij is opgegroeid in een rijk gezin en heeft dus nooit over geld na hoeven denken met als gevolg dat hij ook totaal niet nadacht over zijn boodschappen. Kocht dus altijd Amerk, alleen maar omdat dat in het zicht lag en hij geen zin had om te bukken voor het huismerk. Kocht gerust 4 pakjes verschillende verse vleeswaren, zodat hij keuze had wat hij op brood deed. Na 2 dagen kon je daar het grootste deel van weggooien natuurlijk. Kocht gerust dingen waar we al 4 zakken van in huis hadden omdat hij het toevallig zag liggen en dacht 'hee dat ik eet ik weleens'. Kocht veel teveel verse producten onder het mom 'dan hebben we tenminste genoeg, beter teveel dan te weinig, voor het geval er mensen blijven eten'. Aan het eind van de week konden we altijd vlees, groente en brood weggooien (we hadden al een 2e vriezer die helemaal vol zat).
Toen ik daarachter kwam mocht hij geen boodschappen meer doen en hadden we ineens geld over elke maand
vrijdag 23 juni 2017 om 19:48
Het is toch verwenneritus denk ik.
Ik had laatst een onverwachte uitgave waardoor ik moest eten wat ik nog in huis had... en ik had nog veel in huis... dágen chagrijnig geweest omdat ik niet EXACT kon eten waar ik zin in had NU... Wat voelde ik me een verwend poppestrontje...maar toch nog chagrijnig...maar ook schuldig...maar ook chagrijnig
Van wat ik in huis had kon ik bergen luxe eten maken, ik had ook nog pizza, maar niks was lekker want het was niet wat ik NU wou... meh. Heel veel soepen, stoofpotten, maaltijden lopen maken maar niks 'vulde' want het was niet wat ik NU wou... prinses op de erwt..
'eten wat de pot schaft' verlies je heel snel als je elke dag kan kopen wat je wilt...maar kopen wat je NU wilt is helaas zoveel duurder
Ik had laatst een onverwachte uitgave waardoor ik moest eten wat ik nog in huis had... en ik had nog veel in huis... dágen chagrijnig geweest omdat ik niet EXACT kon eten waar ik zin in had NU... Wat voelde ik me een verwend poppestrontje...maar toch nog chagrijnig...maar ook schuldig...maar ook chagrijnig
'eten wat de pot schaft' verlies je heel snel als je elke dag kan kopen wat je wilt...maar kopen wat je NU wilt is helaas zoveel duurder
vrijdag 23 juni 2017 om 20:15
600 euro vind ik ook veel, maar ik ben tevreden met hoe wij het doen. Ik werk fulltime en heb veel reistijd per week. Heb best weinig tijd. Ik zit liever op de bank dan dat ik boodschappen doeSnoekbaars schreef: ↑23-06-2017 17:49Van armoe leert men. En ik ga geen ongezonde zaken eten, en dat kost dan tijd.
Ik ga 1x per maand naar de markt en dan koop ik een stapel wijtingen of scharren voor 50 cent per stuk of zalmafval voor 50 cent per 500 gram, allemaal de vriezer in... maar dan moet je dus A. wel naar de markt B. ze netjes invriezen en C. belangrijkst; ze de avond van te vore uit de vriezer halen anders wordt het toch thuisbezorgd.nl![]()
Maar je bent dus goedkoper uit maar wél tijd kwijt.
Daar moet je een balans in zien te vinden (ik ben ook te lui om theezakjes aan de waslijn te drogen te hangen, brandnetels te plukken langs de weg, tube's tandenpasta door te knippen voor nog 5 extra beurten) maar minder dan 600 euro moet zéker kunnen.
Daarom ook een schoonmaakster.