Dure boodschappen
vrijdag 23 juni 2017 om 14:19
Hoi iedereen,
Ik woon sinds een 3-tal maanden met mijn vriend en heb sindsdien niet echt meer kunnen sparen, ik merk op dat wij veel geld aan de wekelijkse boodschappen geven, als ik nu van juli eens heb geteld zit ik alleen al aan 437.46 euro, Dus voordat ik mijn nieuwe loon zal hebben zal daar nog een zeker +200 euro bijkomen. Ik denk dus dat wij zeker aan 600 euro maar eigenlijk meer per maand zitten... mijn vriend stopt soms ook aan de winkel maar niet zo veel dus als zijn deel er bijkomt is dat zeker nog eens 70-100 euro.
Ik vraag me dus af hoe jullie dat doen om binnen een budget boodschappen te doen voor 2, en wat jullie dan dus laten liggen.
Ik probeer nu al zo veel mogelijk witte producten te kopen. Ik weet dat ik minder slaatjes die al verpakt zijn zou moeten kopen, maar voor de rest koop ik niet echt kant en klaar.
Aan flessenwater zal ik wel wat kwijt zijn volgens mij, maar mijn vriend wil dat persé ipv uit de kraan.
Hebben jullie tips die kunnen werken?
Bedankt alvast!
Ik woon sinds een 3-tal maanden met mijn vriend en heb sindsdien niet echt meer kunnen sparen, ik merk op dat wij veel geld aan de wekelijkse boodschappen geven, als ik nu van juli eens heb geteld zit ik alleen al aan 437.46 euro, Dus voordat ik mijn nieuwe loon zal hebben zal daar nog een zeker +200 euro bijkomen. Ik denk dus dat wij zeker aan 600 euro maar eigenlijk meer per maand zitten... mijn vriend stopt soms ook aan de winkel maar niet zo veel dus als zijn deel er bijkomt is dat zeker nog eens 70-100 euro.
Ik vraag me dus af hoe jullie dat doen om binnen een budget boodschappen te doen voor 2, en wat jullie dan dus laten liggen.
Ik probeer nu al zo veel mogelijk witte producten te kopen. Ik weet dat ik minder slaatjes die al verpakt zijn zou moeten kopen, maar voor de rest koop ik niet echt kant en klaar.
Aan flessenwater zal ik wel wat kwijt zijn volgens mij, maar mijn vriend wil dat persé ipv uit de kraan.
Hebben jullie tips die kunnen werken?
Bedankt alvast!
vrijdag 23 juni 2017 om 20:31
Nog een kok nodig? Ik zoek werkminnimouse schreef: ↑23-06-2017 20:15600 euro vind ik ook veel, maar ik ben tevreden met hoe wij het doen. Ik werk fulltime en heb veel reistijd per week. Heb best weinig tijd. Ik zit liever op de bank dan dat ik boodschappen doe
Daarom ook een schoonmaakster.
vrijdag 23 juni 2017 om 21:41
Ik weet veel mensen aanraden eens per week heel veel te kopen als je wilt bezuinigen, maar misschien is het ook een idee om het juist even andersom te doen.
Want ik heb eigenlijk niet het idee dat je heel rare dingen koopt, dus waarschijnlijk koop je heel veel dingen die je achteraf toch niet nodig hebt/geen trek in hebt, en die je dus weggooit of juist in de kast laat staan, terwijl je ondertussen wel steeds dingen bijkoopt.
Als je gewoon (bijna) elke dag boodschappen doet, voor je weggaat nog even kijken wat je in huis hebt, bepalen wat je gaat eten en daarop een lijstje maken dan krijg je misschien wat inzicht in de hoeveelheden die je echt nodig hebt.
Want ik heb eigenlijk niet het idee dat je heel rare dingen koopt, dus waarschijnlijk koop je heel veel dingen die je achteraf toch niet nodig hebt/geen trek in hebt, en die je dus weggooit of juist in de kast laat staan, terwijl je ondertussen wel steeds dingen bijkoopt.
Als je gewoon (bijna) elke dag boodschappen doet, voor je weggaat nog even kijken wat je in huis hebt, bepalen wat je gaat eten en daarop een lijstje maken dan krijg je misschien wat inzicht in de hoeveelheden die je echt nodig hebt.
vrijdag 23 juni 2017 om 22:08
Wij zijn ongeveer 400 euro kwijt met zijn tweeën (ex verzorgingsproducten daar heb ik een apart potje voor) Maar wij eten dan ook best luxe, veel vis en biologisch vlees, goed en lekker brood en vriend ook luxe beleg. Daarnaast gebruiken we ook koffiecups voor de nespresso (van de Lidl, dat dan weer wel) en krijgen wij vaak eters of borrelaars over de vloer, zeker wel 3 keer per maand, tel daar dus ook de bieren, wijnen en soms een flesje likeur en de desserts op.
Daarnaast heb ik een goedgevulde vriezer en voorraadkast die ik het einde van de maand soms aanspreek, let ik ook veel op aanbiedingen en koop ik geen voorgesneden, voorverpakt, buiten het seizoen.
Daarnaast heb ik een goedgevulde vriezer en voorraadkast die ik het einde van de maand soms aanspreek, let ik ook veel op aanbiedingen en koop ik geen voorgesneden, voorverpakt, buiten het seizoen.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
vrijdag 23 juni 2017 om 22:27
Ik vroeg me al af waarom je ze boos werd om eieren... opgelostMieke15 schreef: ↑23-06-2017 15:08Ik koop wel bij Delhaize, omdat deze makkelijk bereikbaar is, ik weet dat dat geen reden is. Het probleem is gewoon ik heb het gevoel bij Aldi niet alles te vinden dat ik zou willen.
Ik wou dat het wodka was![]()
Bij die eieren typte ik 6 maar dan tussen haakjeswat blijkbaar zo'n emoticon wordt.
Well, that didn't work.
~An Autobiography~
~An Autobiography~
vrijdag 23 juni 2017 om 22:57
120 euro per weekintothewild schreef: ↑23-06-2017 22:39Wij (2) maken elke week geld over op een rekening voor boodschappen. Van het geld wat over blijft van die week gaan we uit eten of uit lunchen, wat ook elke week lukt (120EU). Dat motiveert ook om goedkoper boodschappen te doen, want dan kun je luxe uit eten.
We moeten daar een maand mee doen. En ik heb toch 3 studies voltooid zónder gebruik te maken van stufi want ik werkte gewoon. Maar kennelijk niet de goede gekozen..
Man man man, het doet me oprecht pijn dat het kan in Nederland (geen Stegeman) dat mensen wegvreten/gooien waar een ander een hele maand met fulltime werken van moet leven. En dat dan maar normaal vinden? 'Iedereen leeft toch zo?'. Nee, ik kan nooit uit eten.
Ik zou het kunnen doen... maar dan kan ik mijn fiets niet maken als hij stuk gaat...
A. Ik huur mezelf uit voor jullie om geld te besparen. Kennelijk is daar behoefte aan. Voor 100 euro per maand zijn jullie 300 euro goedkoper uit.
B. Geef wat je weggooit aan mensen die het nodig hebben? Ik leef grotendeels van zaken die andere mensen 'vies' vinden... deze week nog een partij eieren op van een huisgenoot die naar de houdbaarheidsdatum keek i.p.v. de eieren in water leggen..eieren zijn bijna 3 maanden langer houdbaar dan de doos zegt... appel en tomaat onderschept omdat er een rot plekje op zat wat er totaal af te snijden valt... idem met een blok Goudse met schimmel...stamppot gemaakt van bloemkoolbladeren die huisgenoot weggooide omdat dat gewoon eetbaar is maar ze het toch een vies idee vinden? Als je dat persé wil weggooien, breng het dan ergens heen waar het gebruikt wordt... je hebt zoveel apps waar mensen dat gewoon komen ophalen.. Ik kom per direct je over datum broodbeleg halen want dat scheelt mij geld zodat ik ook eens uit eten kan.
C. Nee. Als ik jullie help om te besparen komt het voedsel niet uit de prullenbak.
vrijdag 23 juni 2017 om 23:11
Nou sorry Snoekbaars, dat je daar aanstoot aan neemt. Wij doen inderdaad luxe, en ik ben student dus leg in wat ik kan. Verder vult mijn vriend aan, die een relatief goedkope auto rijdt en in een heel goedkoop huurhuisje woont met een huisgenoot, dus die houdt een groot deel van zijn salaris over voor dit soort dingen.
En hij heeft inderdaad niet 3 studies gedaan.
En hij heeft inderdaad niet 3 studies gedaan.
vrijdag 23 juni 2017 om 23:14
Waar kan ik me omscholen.
Toentertijd zeiden ze dat dit de richtingen voor de toekomst waren.
Enfin. Ik merk het in de vriendengroep ook. Laat ik het anders zeggen; geen begrip voor dat je minder verdient en evenveel werkt; buitensluiting.
Eerst was het nog bij BBQ dat iedereen zijn eigen vlees en drank meenam; iedereen blij.
Nu moeten er cocktails gedronken worden en high quality biefstuk en als je dat niet kan betalen ben je niet welkom.... je moet inleggen voor deze dure zooi en mag niet komen men 'ik neem zelf wel iets mee'...
Het voordeel er aan is dat nu mensen in de bouw, ICT en advocaten aan één tafel zitten. Terwijl diezelfde advocaten mensen in de bouw en ICT losers vonden. Maar nu zijn deze mensen ook rijk dus prima JEU.
Maakt niet uit. Ik wacht wel geduldig op mijn uitnodiging wanneer ik opgeroepen wordt via de ambulance om je leven te komen redden...
vrijdag 23 juni 2017 om 23:14
Ik snap dat je als je bij de aldi komt, nog niet alles hebt.
Maar je kan toch ook 1x in de zoveel tijd groot gaan inslaan?
Als je al al je drank (ofwel niet meer koopt) goedkoop en merkloos zou kopen, zou dat heel veel scheler per maand!
Vb. cola 0.50€ / 1.5l ipv coca cola €2/1.5l
Aangezien jullie 16 flessen/maand drinken is dat al €24.
Zelfde met water waarvan je dus nog meer flessen koopt.
Als je al al je drank (ofwel niet meer koopt) goedkoop en merkloos zou kopen, zou dat heel veel scheler per maand!
vrijdag 23 juni 2017 om 23:23
Delhaize is de duurste winkel hier. Waarom ga je niet naar de Colruyt?Mieke15 schreef: ↑23-06-2017 15:08Ik koop wel bij Delhaize, omdat deze makkelijk bereikbaar is, ik weet dat dat geen reden is. Het probleem is gewoon ik heb het gevoel bij Aldi niet alles te vinden dat ik zou willen.
Ik wou dat het wodka was![]()
Bij die eieren typte ik 6 maar dan tussen haakjeswat blijkbaar zo'n emoticon wordt.
Life is short. Eat dessert first.
vrijdag 23 juni 2017 om 23:26
vrijdag 23 juni 2017 om 23:33
Maar de echte coca cola is lekkerder dan elke merkloze variant.chentolove schreef: ↑23-06-2017 23:14Ik snap dat je als je bij de aldi komt, nog niet alles hebt.
zaterdag 24 juni 2017 om 00:11
Vind ik ook.
Ik ga geen dingen eten of drinken alleen omdat het goedkoop is (tenzij het nodig is).
Merkloze cola vind ik ook niet te drinken. Net als pindakaas die niet van Calvé is.
Ik heb overigens genoeg dingen waarvan het merk me niet uitmaakt, maar sommige dingen zijn nou eenmaal lekkerder van een bepaald merk.
Overigens verkoopt Lidl of Aldi ook Coca cola. Misschien is het daar goedkoper? Zijn vaak 2 liter flessen.
zaterdag 24 juni 2017 om 00:17
Eens.minnimouse schreef: ↑24-06-2017 00:11Vind ik ook.
Ik ga geen dingen eten of drinken alleen omdat het goedkoop is (tenzij het nodig is).
Merkloze cola vind ik ook niet te drinken. Net als pindakaas die niet van Calvé is.
Ik heb overigens genoeg dingen waarvan het merk me niet uitmaakt, maar sommige dingen zijn nou eenmaal lekkerder van een bepaald merk.
Overigens verkoopt Lidl of Aldi ook Coca cola. Misschien is het daar goedkoper? Zijn vaak 2 liter flessen.
Ik koop dan liever het duurdere merk dat ik wel lekker vind, dan het goedkope merk wat niet te eten of drinken is.
zaterdag 24 juni 2017 om 00:27
Mag ik vragen waar dit soort opmerkingen voor nodig zijn?Snoekbaars schreef: ↑23-06-2017 23:14Waar kan ik me omscholen.
Toentertijd zeiden ze dat dit de richtingen voor de toekomst waren.
Enfin. Ik merk het in de vriendengroep ook. Laat ik het anders zeggen; geen begrip voor dat je minder verdient en evenveel werkt; buitensluiting.
Eerst was het nog bij BBQ dat iedereen zijn eigen vlees en drank meenam; iedereen blij.
Nu moeten er cocktails gedronken worden en high quality biefstuk en als je dat niet kan betalen ben je niet welkom.... je moet inleggen voor deze dure zooi en mag niet komen men 'ik neem zelf wel iets mee'...
Het voordeel er aan is dat nu mensen in de bouw, ICT en advocaten aan één tafel zitten. Terwijl diezelfde advocaten mensen in de bouw en ICT losers vonden. Maar nu zijn deze mensen ook rijk dus prima JEU.
Maakt niet uit. Ik wacht wel geduldig op mijn uitnodiging wanneer ik opgeroepen wordt via de ambulance om je leven te komen redden...
Waarom reageer je zo verongelijkt dat iemand een bedrag per week uitgeeft waar jij een maand mee moet doen?
Ik ken ook een stel dat altijd steken onder water geeft richting ons zo van 'ja jullie hebben makkelijk praten' en '100 euro is voor jullie peanuts'. Ze vergeten even dat wij beiden fulltime werken en dat er bij hen maar 1 iemand werkt en dat de ander vrijwillig thuis is. Prima, moet je allemaal zelf weten maar ga ons dan niet aan lopen vallen omdat we meer te besteden hebben.
Overigens is het ons ook niet aan komen waaien. Ik heb op latere leeftijd nog een mbo en hbo opleiding voltooid. Heb nu een uitzendbaan, gewoon modaal betaald. Vriend verdient wel goed maar ook hem is het niet aan komen waaien.
zaterdag 24 juni 2017 om 00:46
Omdat mensen; geheel terecht; als ze verdienen hun geld willen uitgeven. Maar per ongeluk ook dan vrienden buitensluiten. En dat is jammer. Het gaat niet bij iedereen altijd toppie; en dat vang je als vriendengroep op vind ik.minnimouse schreef: ↑24-06-2017 00:27Mag ik vragen waar dit soort opmerkingen voor nodig zijn?
Waarom reageer je zo verongelijkt dat iemand een bedrag per week uitgeeft waar jij een maand mee moet doen?
Ik ken ook een stel dat altijd steken onder water geeft richting ons zo van 'ja jullie hebben makkelijk praten' en '100 euro is voor jullie peanuts'. Ze vergeten even dat wij beiden fulltime werken en dat er bij hen maar 1 iemand werkt en dat de ander vrijwillig thuis is. Prima, moet je allemaal zelf weten maar ga ons dan niet aan lopen vallen omdat we meer te besteden hebben.
Overigens is het ons ook niet aan komen waaien. Ik heb op latere leeftijd nog een mbo en hbo opleiding voltooid. Heb nu een uitzendbaan, gewoon modaal betaald. Vriend verdient wel goed maar ook hem is het niet aan komen waaien.
Het feit dat jij al het gevoel hebt dat 'jullie modaal inkomen ook niet kwam aanwaaien' nadat ik zei dat mijn totale minimumloon niet gevraagd was om aan te waaien zegt al genoeg. Jij denkt dat omdat ik geen kut verdien met full-time levensbelangrijk!!! werk dat je je kerel moet verdedigen. Het is geen wedstrijd. Het is gewoon niet eerlijk verdeeld. Jouw partner heeft evenveel tijd gestoken in zijn opleiding, en werkt evenveel... en dan verdienen jullie modaal, ik op bijstandsniveau.
Even veel werk; evenveel betaald. Hoewel ik het communisme niks vindt,
Het treurt me wel dat administratieve trutjes bij een autobedrijf 5x zoveel verdienen voor iemand die de reet van je moeder wast, lijken ruimt uit auto's (brandweer), de straten schoonmaken..
Ik ben niet pissig op jou of je partner, maar het systeem.
Waarom moet ik mensen tot leven wekken en stukjes van het spoor ruimen voor minumum loon. Idem politie, brandweer, vuilnisdienst en schoonmakers.
En dan roep je lukraak 'daarom heb ik een schoonmaker!!:d lol!!!!
Je denkt dat jouw schoonmaker dit voor zich had gezien? Als kind droomde hij/zij om schoonmaker te zijn?
Nee. Maar wel als het betaald werd naar het nobel beroep dat het is.
zaterdag 24 juni 2017 om 00:50
zaterdag 24 juni 2017 om 01:00
Doe eens even normaal zeg!Snoekbaars schreef: ↑24-06-2017 00:50Neem dat stel eens op vakantie op jullie kosten als ze aangeven niet zo rijk te zijn als jullie zijn... als je bevriend met ze wilt blijven...
Ze steken jou niet, ze geven enkel aan dat ze ook even hard werken maar niet de rijkdom krijgen die jullie hebben en niet kunnen bijbenen
Jij kent mij niet en ik ga jou niet vertellen wat wij allemaal voor dit stel gedaan hebben. Oke een tipje van de sluier; heel veel! Maar ze blijven altijd maar in het negatieve hangen.
zaterdag 24 juni 2017 om 01:03
Vreselijk. Wat kom jij gefrustreerd over.Snoekbaars schreef: ↑24-06-2017 00:46Omdat mensen; geheel terecht; als ze verdienen hun geld willen uitgeven. Maar per ongeluk ook dan vrienden buitensluiten. En dat is jammer. Het gaat niet bij iedereen altijd toppie; en dat vang je als vriendengroep op vind ik.
Het feit dat jij al het gevoel hebt dat 'jullie modaal inkomen ook niet kwam aanwaaien' nadat ik zei dat mijn totale minimumloon niet gevraagd was om aan te waaien zegt al genoeg. Jij denkt dat omdat ik geen kut verdien met full-time levensbelangrijk!!! werk dat je je kerel moet verdedigen. Het is geen wedstrijd. Het is gewoon niet eerlijk verdeeld. Jouw partner heeft evenveel tijd gestoken in zijn opleiding, en werkt evenveel... en dan verdienen jullie modaal, ik op bijstandsniveau.
Het treurt me wel dat administratieve trutjes bij een autobedrijf 5x zoveel verdienen voor iemand die de reet van je moeder wast, lijken ruimt uit auto's (brandweer), de straten schoonmaken..
Waarom moet ik mensen tot leven wekken en stukjes van het spoor ruimen voor minumum loon. Idem politie, brandweer, vuilnisdienst en schoonmakers.
Je denkt dat jouw schoonmaker dit voor zich had gezien? Als kind droomde hij/zij om schoonmaker te zijn?
Ik heb jarenlang banen gehad waarbij ik het minimum verdiende. Er zijn altijd mensen die het beter hebben. Nou en?
Waarom zou je daar jaloers of gefrustreerd over doen?
zaterdag 24 juni 2017 om 01:07
Je moet niets hè. Als het je allemaal zo zwaar en dat alleen opgelost kan worden met meer geld, dan wordt het denk ik tijd om ander werk te zoeken.Snoekbaars schreef: ↑24-06-2017 00:46Waarom moet ik mensen tot leven wekken en stukjes van het spoor ruimen voor minumum loon. Idem politie, brandweer, vuilnisdienst en schoonmakers.
Ik hecht zeer weinig waarde aan spullen, dure vakanties, uit eten, dure kleding enz.
Ik ben dan ook niet jaloers op anderen die het beter hebben dan ik, en dat is al snel.
Zo zonde van je energie joh.
Ik heb ontzettend veel plezier in mijn werk, ook al is het een hondenbaan, maar op het moment dat ik zuur ga zitten klagen dat ik minder verdien en anderen daar maar rekening mee moeten houden en voor mij moeten betalen haak ik af en ga ik solliciteren.
zaterdag 24 juni 2017 om 01:43
Snoekbaars schreef: ↑24-06-2017 00:46Omdat mensen; geheel terecht; als ze verdienen hun geld willen uitgeven. Maar per ongeluk ook dan vrienden buitensluiten. En dat is jammer. Het gaat niet bij iedereen altijd toppie; en dat vang je als vriendengroep op vind ik.
Wat ben jij een zuur en afgunstig mens zeg. Bah
zaterdag 24 juni 2017 om 02:40
Je woont pas 3 maanden samen schrijf je, ik weet niet of jullie met niets in een leeg huis kwamen maar het zou kunnen dat je ook meer geld uitgeeft aan bv kruiden om je eten op smaak te brengen, schoonmaakmiddelen, een fles olijfolie kortom allemaal dingen die je nodig hebt om een maaltijd te maken maar eenmaal aangeschaft doe je er best lang mee.
Dat soort zaken kwam ik niet tegen op je boodschappenlijstje; juist de eerste maanden koop je al die basis-dingen.
Aluminiumfolie, vuilniszakken, diepvrieszakjes: als je alles bij elkaar optelt is dat best veel geld maar zal je nu zo'n beetje alles in huis hebben.
Waar ik een keer van schrok was hoeveel ik uitgaf (toen ik ook krap zat en toch redelijk goed verdiende) aan lunchhapjes als ik aan het werk was. Stokbroodje hier, lekker broodje met goede koffie daar.. Ik werkte toen wel in het centrum van de stad, ging met de trein naar huis (oeps, rijdt net weg dus een lekkere koffie halen: 3,75).
Ik heb het een keer een week opgeteld en zat voor 5 dagen aan 35,-
Ook een bedrijfsrestaurant kan aardig oplopen ook al is het goedkoop. En je partner, koopt hij veel onderweg? Wat lekkers bij een benzinepomp, ook op het werk, drinken, ijsje eten als het warm is: het tikt aardig aan en een blikje ijskoude Cola is nou eenmaal onweerstaanbaar met warm weer maar kost vaak 1,50 uit zo'n machine terwijl je 6 blikjes voor 3,- in de supermarkt koopt. Nou ja hier dan.
Zijn mss dingen om eens over na te denken? Cosmetica, flesje creme hier, potje zelfbruiner daar reken je dat ook mee?
Mijn ex kocht ook echt veel en duur eten, bv een BigMac menu tussen de middag en nam rustig een menu voor een collega mee. Aardig van hem maar dan zit je al aan ehmm 15,- (gok ik) en die hamburger met patat ben je een uur later alweer vergeten.
Hebben jullie een auto? Daar kan ook een hoop geld in gaan zitten, even tanken, olie bijvullen dat soort dingen.
Bij mij hielp het wel om voor doordeweekse koffie en extraatjes bij de lunch op maandag bv 15,- contant in mijn portemonnee te doen en daar moest ik het dan mee doen die week. Scheelde al heel veel
Ook spullen voor de hond zoals hondenshampoo, vlooienpipetjes, bezoekje dierenarts kan aardig aantikken.
Kasboekje is natuurlijk een goed idee als je tenminste niet net als ik te lui bent om dat bij te houden... Het kan ook goed werken om je bankrekening eens te bekijken, wat is er afgeschreven en waaraan? Vaak staat de tijd dat er gepind/betaald is en waar erbij en denk je steeds vaker: 'o ja.... nog iets via internet besteld dat is waar ook' of zoiets.
Moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat ik uitgegeven heb deze maand, kom altijd makkelijk rond maar eet amper vlees (dat scheelt!) en koop wel degelijk zakken kant en klare gemengde groenten: gaat tenminste helemaal op en veel groenten kunnen gewoon in de vriezer als je ze later in een pastasaus verwerkt. Als ik alles los koop gooi ik toch meer weg lijkt wel.
Soms koop ik een week bijna niks omdat er nog zoveel in de vriezer zit, soms denk ik dat ik niks gekocht heb maar waren net de soyasaus, de rijst, de pasta en het wasmiddel op én voer voor de hond op (ik roep maar wat ik bedoel maar sommige dingen vergeet je gewoon direct weer) bosje bloemen voor je jarige buurvrouw dat soort zaken.
Ik hoop dat je eruit komt! Het enige dat bij mij zoden aan de dijk zette en waardoor ik echt geld overhad steeds was toen ik stopte met roken
maar jullie roken niet dus dat zal het ook niet zijn. Succes, ik hoop dat je wat meer inzicht krijgt in je uitgaven dan weet je ook beter waar je wat kunt besparen als je krap zit!
Dat soort zaken kwam ik niet tegen op je boodschappenlijstje; juist de eerste maanden koop je al die basis-dingen.
Aluminiumfolie, vuilniszakken, diepvrieszakjes: als je alles bij elkaar optelt is dat best veel geld maar zal je nu zo'n beetje alles in huis hebben.
Waar ik een keer van schrok was hoeveel ik uitgaf (toen ik ook krap zat en toch redelijk goed verdiende) aan lunchhapjes als ik aan het werk was. Stokbroodje hier, lekker broodje met goede koffie daar.. Ik werkte toen wel in het centrum van de stad, ging met de trein naar huis (oeps, rijdt net weg dus een lekkere koffie halen: 3,75).
Ik heb het een keer een week opgeteld en zat voor 5 dagen aan 35,-
Ook een bedrijfsrestaurant kan aardig oplopen ook al is het goedkoop. En je partner, koopt hij veel onderweg? Wat lekkers bij een benzinepomp, ook op het werk, drinken, ijsje eten als het warm is: het tikt aardig aan en een blikje ijskoude Cola is nou eenmaal onweerstaanbaar met warm weer maar kost vaak 1,50 uit zo'n machine terwijl je 6 blikjes voor 3,- in de supermarkt koopt. Nou ja hier dan.
Zijn mss dingen om eens over na te denken? Cosmetica, flesje creme hier, potje zelfbruiner daar reken je dat ook mee?
Mijn ex kocht ook echt veel en duur eten, bv een BigMac menu tussen de middag en nam rustig een menu voor een collega mee. Aardig van hem maar dan zit je al aan ehmm 15,- (gok ik) en die hamburger met patat ben je een uur later alweer vergeten.
Hebben jullie een auto? Daar kan ook een hoop geld in gaan zitten, even tanken, olie bijvullen dat soort dingen.
Bij mij hielp het wel om voor doordeweekse koffie en extraatjes bij de lunch op maandag bv 15,- contant in mijn portemonnee te doen en daar moest ik het dan mee doen die week. Scheelde al heel veel
Ook spullen voor de hond zoals hondenshampoo, vlooienpipetjes, bezoekje dierenarts kan aardig aantikken.
Kasboekje is natuurlijk een goed idee als je tenminste niet net als ik te lui bent om dat bij te houden... Het kan ook goed werken om je bankrekening eens te bekijken, wat is er afgeschreven en waaraan? Vaak staat de tijd dat er gepind/betaald is en waar erbij en denk je steeds vaker: 'o ja.... nog iets via internet besteld dat is waar ook' of zoiets.
Moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat ik uitgegeven heb deze maand, kom altijd makkelijk rond maar eet amper vlees (dat scheelt!) en koop wel degelijk zakken kant en klare gemengde groenten: gaat tenminste helemaal op en veel groenten kunnen gewoon in de vriezer als je ze later in een pastasaus verwerkt. Als ik alles los koop gooi ik toch meer weg lijkt wel.
Soms koop ik een week bijna niks omdat er nog zoveel in de vriezer zit, soms denk ik dat ik niks gekocht heb maar waren net de soyasaus, de rijst, de pasta en het wasmiddel op én voer voor de hond op (ik roep maar wat ik bedoel maar sommige dingen vergeet je gewoon direct weer) bosje bloemen voor je jarige buurvrouw dat soort zaken.
Ik hoop dat je eruit komt! Het enige dat bij mij zoden aan de dijk zette en waardoor ik echt geld overhad steeds was toen ik stopte met roken
zaterdag 24 juni 2017 om 08:50