Schoolarts
donderdag 22 juni 2017 om 21:49
Mijn dochter is 6 en ik kreeg gisteren de oproep voor de schoolarts. Ik had van een kennis gehoord dat ouders hier altijd bij zijn. Dat was in ieder geval bij haar kinderen zo. Haar jongst is 2 jaar ouder dan mijn dochter.
In de brief die ik kreeg staat expliciet dat de afspraak zonder ouders is. Ik ben het daar eigenlijk niet mee eens.
Is het inderdaad normaal dat ouders er niet bij zijn?
In de brief die ik kreeg staat expliciet dat de afspraak zonder ouders is. Ik ben het daar eigenlijk niet mee eens.
Is het inderdaad normaal dat ouders er niet bij zijn?
zaterdag 24 juni 2017 om 20:37
yoshe schreef: ↑24-06-2017 15:49Je haalt websites aan uit 2011 en 2015. Sinds die tijd is er een hoop verandert. Gemeentes staan onder toezicht en moeten iedere datalek melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Bij een datalek komen ze daar niet zo maar mee weg.
Bij de GGD zijn inmiddels ook een hoop zaken veranderd. Veel GGDen gebruiken onderling de beveiligde zorgmail omgeving. Veel meer zorginstanties zijn sinds 2015 compleet gedigitaliseerd. Werken met een beveiligd EKD. Gemeentes zijn inmiddels aangesloten op de CORV, data uitwisseling gaat digitaal.
In ICT land is wat 2 jaar geleden speelde nu al weer mijlenver achterhaald. Ontwikkelingen gaan snel. Toezicht is alleen maar vergroot, organisaties hebben een meldplicht. Privacy en datalekken staan bovenaan de agenda.
En daar mag jij aan twijfelen, dat kan. Maar aangezien informatiemanagement mijn werkveld is, acht ik mezelf toch wel redelijk geïnformeerd op dit onderwerp.
Wij van WC-eend.....
Het "datalek" van school zal, als het goed is, ook gemeld zijn, ik twijfel er aan. Maar voor álle kinderen was te zien wie uit hun klas etiketjes heeft, wel of niet overgaat....
Je kunt beveiligen wat je wilt, er moeten nog steeds mensen mee werken. En die maken fouten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
zaterdag 24 juni 2017 om 20:59
Ik denk dat de niet-gemelde gevallen nog niet zijn meegeteld.
https://fd.nl/economie-politiek/1194360 ... -ontvreemd
Tekst Krant
27 28 mrt 17 Van onze redacteur • Economie & Politiek
Vorig jaar 86% meer digitale bestanden ontvreemd
Afgelopen jaar zijn wereldwijd 1,4 miljard digitale bestanden ontvreemd, 86% meer dan een jaar geleden. Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van databeveiliger Gemalto. Europees gezien staat Nederland op de tweede plaats van landen met datalekken, goed voor 55.900 bestanden. Het Verenigd Koninkrijk staat bovenaan, gevolgd door Duitsland en Nederland op een gedeelde tweede plaats.
Het aantal gestolen bestanden betreft een schatting. ‘Bij 52% van de gerapporteerde datalekken werd geen melding gemaakt van het aantal gestolen bestanden’, meldt Gemalto. Sinds 2013, het startjaar van de zogenoemde Breach Level Index van Gemalto, zijn meer dan zeven miljard bestanden gestolen, dat komt neer op ruim drie miljoen gestolen bestanden per dag, grofweg 44 bestanden per seconde.
Identiteitsdiefstal
In 2015 bleek van de gestolen bestanden niet meer dan 2% geheel of gedeeltelijk versleuteld. Voor 2016 is dat percentage weliswaar tot 6% gestegen, maar in aantal steeg het aantal gestolen bestanden significant. Het gaat daarbij in toenemende mate om identiteitsdiefstal. ‘Dit type datalek vertegenwoordigde 59% van alle incidenten, een stijging van 5% ten opzichte van 2015’, aldus Gemalto.
https://fd.nl/economie-politiek/1194360 ... -ontvreemd
Tekst Krant
27 28 mrt 17 Van onze redacteur • Economie & Politiek
Vorig jaar 86% meer digitale bestanden ontvreemd
Afgelopen jaar zijn wereldwijd 1,4 miljard digitale bestanden ontvreemd, 86% meer dan een jaar geleden. Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van databeveiliger Gemalto. Europees gezien staat Nederland op de tweede plaats van landen met datalekken, goed voor 55.900 bestanden. Het Verenigd Koninkrijk staat bovenaan, gevolgd door Duitsland en Nederland op een gedeelde tweede plaats.
Het aantal gestolen bestanden betreft een schatting. ‘Bij 52% van de gerapporteerde datalekken werd geen melding gemaakt van het aantal gestolen bestanden’, meldt Gemalto. Sinds 2013, het startjaar van de zogenoemde Breach Level Index van Gemalto, zijn meer dan zeven miljard bestanden gestolen, dat komt neer op ruim drie miljoen gestolen bestanden per dag, grofweg 44 bestanden per seconde.
Identiteitsdiefstal
In 2015 bleek van de gestolen bestanden niet meer dan 2% geheel of gedeeltelijk versleuteld. Voor 2016 is dat percentage weliswaar tot 6% gestegen, maar in aantal steeg het aantal gestolen bestanden significant. Het gaat daarbij in toenemende mate om identiteitsdiefstal. ‘Dit type datalek vertegenwoordigde 59% van alle incidenten, een stijging van 5% ten opzichte van 2015’, aldus Gemalto.
zaterdag 24 juni 2017 om 21:31
Wat ze precies per dag drinken en hoeveel, hoeveel uren ze tv kijken of computeren, hoeveel uren ze slapen, of de situatie thuis goed is tussen de ouders. Plus nog 100 vragen. Dan komt er een medisch deel wat zo klein is dat ik een los a4tje erbij moest doen.
zaterdag 24 juni 2017 om 21:45
Ik moest onder andere ook eens invullen of we ooit in aanraking waren geweest met seksueel misbruik. En met de politie. En inderdaad vragen over de kwaliteit van onze relatie. Alsof ik zulke informatie kwijt zou willen aan het cb of de jeugdgezondheidsdienst. Ik kan me gewoon bijna niet voorstellen dat er ouders zijn die zulke vragen braaf beantwoorden.
zaterdag 24 juni 2017 om 23:56
Wij hebben die vragen braaf beantwoord.made@kate schreef: ↑24-06-2017 21:45Ik moest onder andere ook eens invullen of we ooit in aanraking waren geweest met seksueel misbruik. En met de politie. En inderdaad vragen over de kwaliteit van onze relatie. Alsof ik zulke informatie kwijt zou willen aan het cb of de jeugdgezondheidsdienst. Ik kan me gewoon bijna niet voorstellen dat er ouders zijn die zulke vragen braaf beantwoorden.
Het antwoord was nee, dus geen problemen mee
Frankly my dear, I don"t give a damn
zondag 25 juni 2017 om 17:03
Lekker makkelijk praten als het antwoord nee is. Maar als het antwoord ja is, dan word je er tegen je zin mee geconfronteerd binnen een context die totaal niet ter zake doet. Zo'n simpel lijkende vraag kan enorm veel leed oprakelen. En als je nee invult terwijl het ja is, dan lieg je. Dat wil je vast ook niet, over zulke grote thema's. Wat is de toegevoegde waarde van die vraag in deze context, behalve wonden openrijten? Kortom, totaal de verkeerde vraag op totaal de verkeerde plek. Impertinent en onbeschoft.
zondag 25 juni 2017 om 18:57
Dat soort vragenlijsten heb ik ook gekregen toen mijn oudste een baby was. Ze zijn bedoeld om te detecteren of mensen misschien ondersteuning nodig hebben bij het ouderschap. Wat is daar in vredesnaam op tegen. Al is er maar 1 ouder met een jeugdtrauma die daardoor hulp gaat zoeken omdat hij/zij een betere ouder wil zijn, is dat al de moeite waard.made@kate schreef: ↑25-06-2017 17:03Lekker makkelijk praten als het antwoord nee is. Maar als het antwoord ja is, dan word je er tegen je zin mee geconfronteerd binnen een context die totaal niet ter zake doet. Zo'n simpel lijkende vraag kan enorm veel leed oprakelen. En als je nee invult terwijl het ja is, dan lieg je. Dat wil je vast ook niet, over zulke grote thema's. Wat is de toegevoegde waarde van die vraag in deze context, behalve wonden openrijten? Kortom, totaal de verkeerde vraag op totaal de verkeerde plek. Impertinent en onbeschoft.
Zelf heb ik veel vragen gewoon niet ingevuld, dat is mijn goed recht. Ik hoor dan ook niet tot de doelgroep ouders die mogelijk baat hebben bij opvoedingsondersteuning.
zondag 25 juni 2017 om 19:32
En mensen die vroeger wat meegemaakt hebben wel? alsof jij het al bij voorbaat beter kunt?PowerCube schreef: ↑25-06-2017 18:57Dat soort vragenlijsten heb ik ook gekregen toen mijn oudste een baby was. Ze zijn bedoeld om te detecteren of mensen misschien ondersteuning nodig hebben bij het ouderschap. Wat is daar in vredesnaam op tegen. Al is er maar 1 ouder met een jeugdtrauma die daardoor hulp gaat zoeken omdat hij/zij een betere ouder wil zijn, is dat al de moeite waard.
Zelf heb ik veel vragen gewoon niet ingevuld, dat is mijn goed recht. Ik hoor dan ook niet tot de doelgroep ouders die mogelijk baat hebben bij opvoedingsondersteuning.
zondag 25 juni 2017 om 20:05
Voilà.
"Zeker vijftien Nederlandse ziekenhuizen zijn in de afgelopen drie jaar geïnfecteerd met ransomware. Dat blijkt uit een rondgang onder vijfentwintig ziekenhuizen door de NOS. In één van die ziekenhuizen werden 75 computers geïnfecteerd.
De ziekenhuizen deden op voorwaarde van anonimiteit mee aan het onderzoek van de NOS, omdat zij anders bang zijn hackers aan te trekken. Twintig ziekenhuizen gaven aan vanwege die overweging helemaal niet mee te willen doen.
De kwetsbaarheid van de ziekenhuizen wordt vergroot door het gebruik van verouderde ict-techniek. Zo maken veertien van de vijfentwintig ziekenhuizen op sommige afdelingen nog gebruik van besturingssysteem Windows XP, dat niet meer gratis wordt voorzien van beveiligingsupdates. Slechts één ziekenhuis zegt te betalen voor dergelijke updates.
Een van de belangrijkste redenen waarom ziekenhuizen nog gebruikmaken van een verouderd besturingssysteem is omdat die vaak is ingebouwd in medische apparatuur, zoals MRI-scanners. Omdat de apparatuur zelf nog goed werkt, besluiten veel ziekenhuizen de machines te ontkoppelen van het internet of er een firewall omheen te zetten.
Meer investeren
Volgens de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen tonen de onthullingen aan dat ziekenhuizen meer moeten investeren in digitale beveiliging. "De afgelopen jaren was er veel aandacht voor het beheersen van kosten, en dat heeft er soms toe geleid dat er te weinig aandacht was voor ict", aldus voorzitter Yvonne van Rooij.
"Dit is een heel ernstig signaal", zei beveiligingsonderzoeker Sijmen Ruwhof tegen de omroep. Hij onderzocht in opdracht van verschillende ziekenhuizen de digitale veiligheid. "Ransomware is eigenlijk een schot hagel, een toevalstreffer", aldus Ruwhof. "Kun je nagaan wat er gebeurt als hackers proberen gericht een Nederlands ziekenhuis te treffen."
Omdat ziekenhuizen bijna dagelijks back-ups maken van hun data, hoefde geen van de getroffen instellingen losgeld te betalen na ransomware-infecties en gingen er maar weinig gegevens verloren. In een van de ziekenhuizen ontstonden wel vertragingen op een polikliniek door een digitale aanval.
Gevoelige gegevens
In het buitenland hebben hackers al voor grote problemen gezorgd in ziekenhuizen. In mei werden zeven ziekenhuizen in het Verenigd Koninkrijk getroffen door het Wannacry-virus, waardoor het werk op hele afdelingen stil kwam te liggen. Ook een Duits ziekenhuis moest het vorig jaar na een virus-infectie wekenlang doen zonder internet. Dat zorgde ervoor dat operaties moesten worden uitgesteld.
Een ander risico is dat hackers gevoelige patiëntgegevens buitmaken. De meeste ziekenhuizen uit het onderzoek van de NOS zeggen dat dit bij hen niet is gebeurd. Twee instellingen zeggen niet te weten of er gegevens zijn gestolen."
http://www.nu.nl/algemeen/4793694/zeker ... mware.html
"Zeker vijftien Nederlandse ziekenhuizen zijn in de afgelopen drie jaar geïnfecteerd met ransomware. Dat blijkt uit een rondgang onder vijfentwintig ziekenhuizen door de NOS. In één van die ziekenhuizen werden 75 computers geïnfecteerd.
De ziekenhuizen deden op voorwaarde van anonimiteit mee aan het onderzoek van de NOS, omdat zij anders bang zijn hackers aan te trekken. Twintig ziekenhuizen gaven aan vanwege die overweging helemaal niet mee te willen doen.
De kwetsbaarheid van de ziekenhuizen wordt vergroot door het gebruik van verouderde ict-techniek. Zo maken veertien van de vijfentwintig ziekenhuizen op sommige afdelingen nog gebruik van besturingssysteem Windows XP, dat niet meer gratis wordt voorzien van beveiligingsupdates. Slechts één ziekenhuis zegt te betalen voor dergelijke updates.
Een van de belangrijkste redenen waarom ziekenhuizen nog gebruikmaken van een verouderd besturingssysteem is omdat die vaak is ingebouwd in medische apparatuur, zoals MRI-scanners. Omdat de apparatuur zelf nog goed werkt, besluiten veel ziekenhuizen de machines te ontkoppelen van het internet of er een firewall omheen te zetten.
Meer investeren
Volgens de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen tonen de onthullingen aan dat ziekenhuizen meer moeten investeren in digitale beveiliging. "De afgelopen jaren was er veel aandacht voor het beheersen van kosten, en dat heeft er soms toe geleid dat er te weinig aandacht was voor ict", aldus voorzitter Yvonne van Rooij.
"Dit is een heel ernstig signaal", zei beveiligingsonderzoeker Sijmen Ruwhof tegen de omroep. Hij onderzocht in opdracht van verschillende ziekenhuizen de digitale veiligheid. "Ransomware is eigenlijk een schot hagel, een toevalstreffer", aldus Ruwhof. "Kun je nagaan wat er gebeurt als hackers proberen gericht een Nederlands ziekenhuis te treffen."
Omdat ziekenhuizen bijna dagelijks back-ups maken van hun data, hoefde geen van de getroffen instellingen losgeld te betalen na ransomware-infecties en gingen er maar weinig gegevens verloren. In een van de ziekenhuizen ontstonden wel vertragingen op een polikliniek door een digitale aanval.
Gevoelige gegevens
In het buitenland hebben hackers al voor grote problemen gezorgd in ziekenhuizen. In mei werden zeven ziekenhuizen in het Verenigd Koninkrijk getroffen door het Wannacry-virus, waardoor het werk op hele afdelingen stil kwam te liggen. Ook een Duits ziekenhuis moest het vorig jaar na een virus-infectie wekenlang doen zonder internet. Dat zorgde ervoor dat operaties moesten worden uitgesteld.
Een ander risico is dat hackers gevoelige patiëntgegevens buitmaken. De meeste ziekenhuizen uit het onderzoek van de NOS zeggen dat dit bij hen niet is gebeurd. Twee instellingen zeggen niet te weten of er gegevens zijn gestolen."
zondag 25 juni 2017 om 20:08
Dit. Het hele probleem is dat met zo'n vraag geïnsinueerd wordt dat je mogelijk opvoedndersteuning nodig hebt. Waarom zou hij anders gesteld worden. Ben je seksueel misbruikt of is je relatie om te janken, dan hebben we een goede reden om je extra in de gaten te houden als ouder want kans op herhaling/getraumatiseerd/vulmaarin. En dat vind ik onacceptabel. Als ik hier lees dat de juf al extra op gaat letten omdat een kind in een groeispurt een keer roept dat ie honger heeft is dat een reeel scenario. Zulke impertinente vragen hebben geen moer meer te maken met het peilen van de gezondheid van het kind. En dus gaat het de cb-arts niks aan.
anoniem_203344 wijzigde dit bericht op 25-06-2017 20:09
0.18% gewijzigd
zondag 25 juni 2017 om 20:10
Zelfs voor een iq-test + socio-emo onderzoek dat we zelf aan vroegen hebben we geen lijsten ingevuld. We wilden dat de door ons zelf gekozen psycholoog onbevooroordeeld naar zoon zou kijken. Naam, leeftijd, klas en zwemles, meer hebben we niet vermeld. Haar verslag omschreef zoon precies zoals we dachten dat hij was.
zondag 25 juni 2017 om 20:15
En welke behoefte heeft jouw kind hierbij? Mijn kind geeft duidelijk aan dat hij mama erbij wil hebben. Waarom zou ik hem dan op 6 jarige leeftijd alleen laten gaan?
zondag 25 juni 2017 om 20:16
Aanvulling: de datum van vandaag.Hetvrijewoord schreef: ↑25-06-2017 20:05Voilà.![]()
Gepubliceerd: 25 juni 2017 17:34
Laatste update: 25 juni 2017 18:14
zondag 25 juni 2017 om 20:22
Snoesje666 schreef: ↑25-06-2017 20:16Aanvulling: de datum van vandaag.
Gepubliceerd: 25 juni 2017 17:34
Laatste update: 25 juni 2017 18:14
dinsdag 27 juni 2017 om 02:45
Beter eerst rondkijken, want ze lichten je graag fout voor als dat voor hunzelf beter is.yoshe schreef: ↑24-06-2017 00:40Alles gaat in het elektronisch kind dossier (EKD). Dat blijft open en wordt aangevuld tot het kind 18 is. Daarna wordt het gesloten en moet het nog 15 jaar bewaard worden. Daarna wordt het vernietigd. Ben je zelf onder de 35 jaar, dan kan je zelfs je eigen dossier nog opvragen bij de GGD in de woonplaats waar je woonde op je 18e levensjaar. Op hun website staat hoe dat moet.
Wie er bij kan?
De CB arts en CBassistent, de schooldokter en verpleegkundige. Een administratief werker die het dosier bijwerkt als er relevante info bij moet of opgezocht moet worden. Wie het dossier opent en wat ze dan bekijken wordt allemaal gelogd. Dus als jij het idee hebt dat een bekende die bij de GGD werkt het dossier bekeken heeft, dan kan je dat laten uitzoeken.
Als ouder heb je altijd recht op inzage in het dossier van je kind. Volgens mij mag ie zelfs een uitdraai opvragen. Het kind mag vanaf een gegeven leeftijd ook een kopie opvragen van zijn eigen dossier.
Dit soort vragen kan je overigens ook gewoon aan het CB stellen als je daar issues mee hebt.
Ik wou mijn dossier opvragen.
Kreeg er een instructie over toegestuurd: verzoek moet per briefpost en uitleg waarom ik dat wil.
Je zou het maar geloven. Het is geen verzoek maar een mededeling! Iedereen heeft recht op een kopie van het dossier en ze mogen alleen een klein bedrag wegens administratiekosten vragen, zeg 5 €. Dus briefje geschreven dat ik gebruik maak van mijn recht om een kopie van het dossier op te vragen. Dat was blijkbaar zwaar te verteren, want het duurde maanden voor ik bericht kreeg dat ik de kopie kon ophalen.
Uiteraard krijg je alleen het officiële deel, niet hun eigen schaduwdossier. Daar helpt een verzoek indienen ook niets, je krijgt het gewoon niet.
dinsdag 27 juni 2017 om 03:00
yoshe schreef: ↑22-06-2017 23:01Het doel van de GGD is om te kijken wat het gemiddelde is bij kinderen, zodat kinderen die boven of onder de norm vallen preventief geholpen kunnen worden. En die norm geldt voor verschillende zaken, zowel fysiek als geestelijk. Het blijkt namelijk dat als je kinderen preventief helpt en vroegtijdig bijstuurt, bij dingen zoals ontwikkelachterstand, groeiachterstand, emotionele ontwikkeling etc. dat uiteindelijk vele malen goedkoper is dan (jong)volwassen pas te helpen op het moment dat die achterstand een probleem voor ze wordt. En deze (jong) volwassenen dus of ontsporen, of zo veel zorg nodig hebben, dan het de maatschappij uiteindelijk nog meer geld kost. Daarom worden je kinderen periodiek opgeroepen, om te checken of ze nog binnen de norm vallen. En ja met 8 van de 10 kinderen is helemaal niks mis, groeien gezond en stabiel op. Maar bij 2 van de 10 kinderen is wel wat mis.
Tuurlijk kan jij beoordelen of het goed gaat met je kind, maar je weet niet hoe je kind scoort ten opzichte van het gemiddelde en de norm. De rol van de kinderarts zoals jij die kent is in Nederland belegd bij de GGD in de vorm van het consultatiebureau en de schoolarts. Dus bijna hetzelfde, alleen een andere naam. De GGD monitort in Nederland kinderen tot hun 18e levensjaar.
Ja, dat is de theorie. Die is altijd heel mooi.
Ik ben meerdere malen bij de schoolarts geweest, dat was alleen de eerste keer met een ouder erbij.
Het enige kind dat eruit geplukt was, was een rijkeluismeisje met een kleine afwijking, die inderdaad beter meteen aangepakt kon worden. Maar al die andere kinderen met kleine of grotere afwijkingen, daarmee gebeurde niets. De meeste kinderen die aan de bril moesten, hoorden dat van de leerkracht, die merkte dat er niet goed van het bord gelezen werd.
In mijn laatste jaar zat ik op een school in het buurstadje. Daar moest je naar de GGD toe. Was natuurlijk een verzetje. En mot met de ogentest. Grote verrassing joh, dat de eerste letter een overgedimensioneerde E is. De eerste regels ken je van buiten als je regelmatig bij de oogarts zit (was vroeger gebruikelijk). Ik zei het van te voren, maar ze moest en zou het zelf ervaren. Dus ja: "Ik zie het niet (met het blote oog), maar daar staat de E en op de volgende regel staat xyz". Woest was ze, want ik had natuurlijk gelijk, zowel bij de melding vooraf al bij de "test".
dinsdag 27 juni 2017 om 08:06
Op dit topic vinden we allemaal dat 'wij niet tot de doelgroep ouders die mogelijk baat hebben bij opvoedondersteuning' behoren. De een zegt dan, nou dan is de toegevoegde waarde 0 dus ik ga niet en ik bescherm de privacy van mijn kinderen en de andere groep zegt, ik ga gewoon, ik vul braaf in, het boeit me niet dat er overal medische gegevens van mijn kinderen rondslingeren, want het is toch niet voor mij.PowerCube schreef: ↑25-06-2017 18:57Dat soort vragenlijsten heb ik ook gekregen toen mijn oudste een baby was. Ze zijn bedoeld om te detecteren of mensen misschien ondersteuning nodig hebben bij het ouderschap. Wat is daar in vredesnaam op tegen. Al is er maar 1 ouder met een jeugdtrauma die daardoor hulp gaat zoeken omdat hij/zij een betere ouder wil zijn, is dat al de moeite waard.
Het hele probleem met die laatste redenatie is dat het een illusie is om te denken dat jij degene bent die dat bepaalt. Als je dus per ongeluk iets afwijkends invult, je kind een keer roept dat hij honger heeft, je kind dreigt langer te worden dan gemiddeld, zijn bril een keer vergeet, of langer dreigt te worden dan gemiddeld, dan ben je al gelijk een geval dat in de gaten gehouden moet worden. In twee gevallen alleen al op dit topic had die onnozelheid van de schoolarts (lees buiten de lijntjes, dus ingrijpen) notabene onvruchtbaarheid kunnen veroorzaken.
dinsdag 27 juni 2017 om 08:17
Klopt niet helemaal he? Wat je relatie betreft dan. Ik kan me nog het punt herinneren dat je bang was voor je partner en niet bij hem weg durfde te gaan. Heb je dat ook netjes doorgegeven?
dinsdag 27 juni 2017 om 08:44
Een schoolarts stuurt door, die schrijft niet zelf die groeiremmers voor. Ook toen niet volgens mij. Net zoals een schoolarts doorstuurt voor ogen en niet zelf een bril aan meet.made@kate schreef: ↑27-06-2017 08:06Op dit topic vinden we allemaal dat 'wij niet tot de doelgroep ouders die mogelijk baat hebben bij opvoedondersteuning' behoren. De een zegt dan, nou dan is de toegevoegde waarde 0 dus ik ga niet en ik bescherm de privacy van mijn kinderen en de andere groep zegt, ik ga gewoon, ik vul braaf in, het boeit me niet dat er overal medische gegevens van mijn kinderen rondslingeren, want het is toch niet voor mij.
Het hele probleem met die laatste redenatie is dat het een illusie is om te denken dat jij degene bent die dat bepaalt. Als je dus per ongeluk iets afwijkends invult, je kind een keer roept dat hij honger heeft, je kind dreigt langer te worden dan gemiddeld, zijn bril een keer vergeet, of langer dreigt te worden dan gemiddeld, dan ben je al gelijk een geval dat in de gaten gehouden moet worden. In twee gevallen alleen al op dit topic had die onnozelheid van de schoolarts (lees buiten de lijntjes, dus ingrijpen) notabene onvruchtbaarheid kunnen veroorzaken.
In groep 7 kregen we een vragenlijst, die kregen we ook weer mee naar huis. Het dossier mag je inzien. Hier werken gewoon leuke mensen op het cb en bij de schoolarts. Dat wil niet zeggen dat je niet kritisch moet zijn hoor, maar het zijn geen incompetente onmensen.
dinsdag 27 juni 2017 om 10:35
Of het leuke mensen zijn of niet interesseert mij geen biet. Dat is ook helemaal niet het issue.
Het gaat er om of ze capabel genoeg zijn. Ik denk dat er een hoop te verbeteren valt. De artsen waar ik mee te maken heb gehad
waren simpelweg niet kundig genoeg.
Ik heb, vanaf dat mijn kind een paar maanden was aangegeven dat er dingen aan de hand waren met hem. Dat werd niet opgepikt want hij groeide goed en fysiek was er niets aan de hand. Zolang de gegevens maar konden worden genoteerd en de groeilijnen ok waren was er niets aan de hand.
Godzijdank voor mijn kind ben ik zo'n type die dan denkt 'niet met? dan er omheen' Na grondig onderzoek bleek hij een behoorlijke beperking te hebben. Als ik was afgegaan op de artsen bij het CB was ik daar vele jaren later pas achter gekomen, was hulp veel later gekomen net als de aanpassingen die nodig zijn.
Nog een kleine anekdote: mijn zoontje had nogal last van zijn huid. We hadden het erover en ik vertelde over een bepaalde creme (iets heel bekends, Vaseline Lanette ofzo) CB arts had daar nooit van gehoord (kan) en zei, I kid you not: "ja, ik ben ook al een tijdje uit de kinderen..."
Het gaat er om of ze capabel genoeg zijn. Ik denk dat er een hoop te verbeteren valt. De artsen waar ik mee te maken heb gehad
waren simpelweg niet kundig genoeg.
Ik heb, vanaf dat mijn kind een paar maanden was aangegeven dat er dingen aan de hand waren met hem. Dat werd niet opgepikt want hij groeide goed en fysiek was er niets aan de hand. Zolang de gegevens maar konden worden genoteerd en de groeilijnen ok waren was er niets aan de hand.
Godzijdank voor mijn kind ben ik zo'n type die dan denkt 'niet met? dan er omheen' Na grondig onderzoek bleek hij een behoorlijke beperking te hebben. Als ik was afgegaan op de artsen bij het CB was ik daar vele jaren later pas achter gekomen, was hulp veel later gekomen net als de aanpassingen die nodig zijn.
Nog een kleine anekdote: mijn zoontje had nogal last van zijn huid. We hadden het erover en ik vertelde over een bepaalde creme (iets heel bekends, Vaseline Lanette ofzo) CB arts had daar nooit van gehoord (kan) en zei, I kid you not: "ja, ik ben ook al een tijdje uit de kinderen..."
dinsdag 27 juni 2017 om 18:26
Eh, hoe weet jij wat ik vroeger heb meegemaakt? Nogal aanmatigend, je post. Misschien kan ik me door mijn eigen levensloop juist wel heel goed voorstellen dat mensen bij de geboorte van een kind in de knel kunnen komen. Tjonge jonge.
dinsdag 27 juni 2017 om 20:49
De schoolarts zaait wel de paniek omdat een kind buiten de lijntjes dreigt te groeien. Het gaat totaal niet over de gezondheid van het individuele kind in zijn unieke situatie, maar over ingrijpen bij afwijken van het gemiddelde. Als die schoolarts even naar mijn familie had gekeken bijvoorbeeld, dan was er geen enkele reden geweest om paniek te zaaien. Eenheidsworst waarbij er zelfs voor een tenzij geen ruimte is. Ik had geluk met een moeder die zeker in tweede instantie zelf nadacht. Overigens om alle misverstanden te voorkomen, die groeiremmers worden nu niet meer voorgeschreven of alleen in extreme gevallen.reisa1978 schreef: ↑27-06-2017 08:44Een schoolarts stuurt door, die schrijft niet zelf die groeiremmers voor. Ook toen niet volgens mij. Net zoals een schoolarts doorstuurt voor ogen en niet zelf een bril aan meet.
In groep 7 kregen we een vragenlijst, die kregen we ook weer mee naar huis. Het dossier mag je inzien. Hier werken gewoon leuke mensen op het cb en bij de schoolarts. Dat wil niet zeggen dat je niet kritisch moet zijn hoor, maar het zijn geen incompetente onmensen.
Leuke mensen boeit me niet, incompetent zullen ze soms wel en soms niet zijn maar het is het systeem waar ik mijn kinderen niet aan onderwerp. Daarnaast heb ik grote bezwaren tegen vreemde acties als de kinderen op school een tekening laten maken voor in het dossier, de enorme datazucht van de overheid en de gebrekkige beveiliging van gegevens.