Gezondheid alle pijlers

Tekenbeet

27-06-2017 07:59 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen heb ik een teek ontdekt die zich vast had gebeten in mijn zij. Zijn lijf was niet opgezwollen en ik kon hem met mijn nagels er helemaal uittrekken. Ik weet dat dit met een pincet of tekentang moet, maar dit was een paniekreactie.

Ik heb geen idee hoelang de teek daar heeft gezeten. De laatste keer dat ik door een bos heb gelopen, is minimaal twee weken geleden. Ik heb geen tuin.

Ik ga straks sowieso even de dokter bellen voor de zekerheid. Ik vraag me af of het feit dat de teek niet volgezogen was, betekent dat het er pas kort zat. Er is geen rode ring rond de plek te zien. Zou het kunnen dat de teek er al meerdere weken zat?
Nee dan had de teek al vol geweest. Teken zitten niet alleen in bossen, in elke boom of grasspriet kan een teek zitten.
Een rode ring ontstaat alleen als de teek drager is van Lyme.
Goed de plek in de gaten houden op veranderingen en de Ha bellen als je een reactie op je huid ziet, meer kan je niet doen.
Een teek zuigt zich in een paar dagen vol dus nee, die zat er echt geen wekenlang.

Inderdaad even langs de huisarts, om zeker te zijn dat ie er helemaal uit is. En je kunt eventueel preventief een antibiotica kuur vragen, omdat de teek dus wel degelijk zijn gifstoffen heeft kunnen achterlaten. Dus als je bij de apotheek die kuur haalt, neem dan meteen een tekentang mee.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Er zijn doe-het-zelf tick tests te koop, maar de arts heeft uiteraard de beschikking over de beste testmethoden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Zat de kop er nog aan toen je hem eruit trok?
Anders kan het lelijk gaan ontsteken.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Teken zitten niet in bomen maar in lage begroeiing zoals grassen. Ze komen dus altijd van onderaf en klimmen van daaruit via je benen verder omhoog.

Een teek bijt zich eerst vast en zuigt zich daarna vol. Dat gaat erg snel, na een dag is het al een flink bolletje. De kans is dus klein dat hij er langer dan een dag zat. Wel kan hij van schrik al rotzooi in je hebben gespoten bij het verwijderen.

Altijd even contact opnemen met de huisarts dus als je gebeten bent, want met tekenbeten ben je liever te voorzichtig dan dat je risico's neemt.
Een teek die zich heeft volgezogen laat vanzelf weer los, je kunt dus gebeten zijn door een teek zonder dat je dit hebt gemerkt. Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je 'm niet opmerkt, zeker als ie in je zij zit.
Oh, ik bedoel dus niet dat je 'm moet laten zitten!
als je denkt, dat hij er langer dan 24 uur moet hebben gezeten, dan wel even de HA bellen voor antibiotica
Mijn neef had dat laatst ook, ook gelukkig geen rode ring en is toen naar de huisarts gegaan.
Hij kreeg een pilletje antibiotica voor de zekerheid.
Heb je de teek nog?
Bewaren en meenemen naar de huisarts, ze kunnen hem laten onderzoeken op Lyme.
[quote=stellar post_id=27246577 time=1498543531 user_id=208010]
Nee dan had de teek al vol geweest. Teken zitten niet alleen in bossen, in elke boom of grasspriet kan een teek zitten.
Een rode ring ontstaat alleen als de teek drager is van Lyme.

Dat is maar in 50% van de gevallen zo!
Ik zou preventief bij huisarts vragen voor antibioticakuur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven