Jaren 60 - 70

28-06-2017 17:32 197 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi lieve mensen. Ik vroeg me af.. Hoe was het leven in de jaren 60 en 70 ? (voor wie deze tijd heeft meegemaakt ) Is het waar dat veel dingen beter/anders waren? Bijvoorbeeld hoe mensen met elkaar omgingen?

Wat missen jullie het meest aan vroeger ?

Ik was vroeger altijd verslaafd aan de verhalen die mijn oma vertelde over de hippe tijd en de vrouwen met ''suikerspin'' haar en ga zo maar door.
Uiteraard waren er ook wat slechte kanten aan vroeger, neem ik aan.
Ik ben heel erg geïnteresseerd in jullie ervaringen, zowel goed als slecht. :) :lol: :loveit:
Mevrouw75 schreef:
28-06-2017 19:20
door je gesprek te tetteren? via boven stiekem mee te luisteren. Of was dat 80s?
Ook.
Dat je zus dan door de telefoon boven zei dat je op moest hangen.

Of erger, andersom, dat jij boven je verkering zat te bellen en je zus dan je gesprek zat te verstoren door de telefoon steeds op te nemen beneden en dat je haar dan wel uit moest schelden.

Of natuurlijk dat je vader in zijn stoel zat te slapen en ging snurken terwijl je zat te bellen.

Nee, ik schreef liever.
Emma95 schreef:
28-06-2017 18:50
In de jaren 70 werkten vrouwen al wel hoor en wij hadden ook een vaatwasser ergens halverwege de Seventies.
De muziek was leuker, Woodstock en het Concert voor Bangladesh. Heb ik grijsgedraaid.
Eind jaren 50, begin jaren 60 moesten vrouwen nog stoppen met werken als ze trouwden. Mijn moeder vond dat vreselijk. Ze had een hele leuke baan.
Wij waren wel veel meer buiten dan nu. Lijkt ook net of er toen veel langere zomers waren.
Ik werd in 77 moeder.
Kinderopvang was er toen nog niet genoeg.
Dat kwam pas in de jaren 90.
Werkende moeders waren er wel, maar velen bleven nog thuis.
Mijn vader had er trouwens ook de grootste moeite mee toen mijn moeder een paar uur ging werken ergens begin jaren 70.
Ik mocht dat dan ook tegen niemand vertellen.
quiaquia wijzigde dit bericht op 28-06-2017 19:29
15.90% gewijzigd
Eind jaren 80 waren er al "creches"
quiaquia schreef:
28-06-2017 19:26
Ik werd in 77 moeder.
Mijn zoon is van 82 en ging naar het kinderdagverblijf hoor.
Afbeelding
quiaquia schreef:
Ik werd in 77 moeder.
Och, dan ben jij een stuk ouder dan ik.
Ik werd in 88 moeder.
yasmijn schreef:
28-06-2017 19:29
Och, dan ben jij een stuk ouder dan ik.
Ik werd in 88 moeder.
Ik ben van 55.
Emma95 schreef:
28-06-2017 19:28
Kresjes.

Je ging in jaren 70 ook naar de 'sociejale akademie',
Emma95 schreef:
28-06-2017 19:28
In de jaren 70, en eerder, waren die er ook wel.
Maar naar ik me herinner vaak met lange wachttijden.
quiaquia schreef:
Ik werd in 77 moeder.
Werkende moeders waren er wel, maar velen bleven nog thuis.
Mijn vader had er trouwens ook de grootste moeite mee toen mijn moeder een paar uur ging werken ergens begin jaren 70.
Ik mocht dat dan ook tegen niemand vertellen.
O nee, de schande! Dat je als man je gezin niet kon onderhouden! Want als de moeder ging werken dan werd er minachtend gemeesmuild door de goegemeente: "Jan kan zijn gezin niet geven wat het nodig heeft, Mien moet uit werken gaan'.
quiaquia schreef:
28-06-2017 19:30
Ik ben van 55.
Dat scheelt wat jaartjes inderdaad.

Ik werd jong moeder. ;-))

PLAATS EEN REACTIE

Je kunt niet zo snel na je vorige bericht nog een bericht plaatsen.
yasmijn schreef:
28-06-2017 19:32
O nee, de schande! Dat je als man je gezin niet kon onderhouden! Want als de moeder ging werken dan werd er minachtend gemeesmuild door de goegemeente: "Jan kan zijn gezin niet geven wat het nodig heeft, Mien moet uit werken gaan'.
Precies.
Mijn vader deed ook nooit boodschappen. Dat was vrouwenwerk.
De rolpatronen lagen toen nog erg vast bij de oudere generatie.
In de jaren 60 werden het damesverband en wcpapier nog ingepakt in bruin inpakpapier, anders kon je er niet mee over straat.
Cateautje schreef:
28-06-2017 19:36
In de jaren 60 werden het damesverband en wcpapier nog ingepakt in bruin inpakpapier, anders kon je er niet mee over straat.
Heel discreet en decent.
Cateautje schreef:
28-06-2017 19:36
En als er iets was dat opviel... :-D
In mijn jeugd was je nog dolblij en zuinig op je speelgoed. Iedereen is nu overspoeld met rotzooi, zowel jong als oud. En het gaat zo kapot. Ik had als kind speelgoed wat nu nog heel is! En geld waard is. :biggrin: Mensen hebben volgens mij minder waarde aan de spullen die ze hebben.
quiaquia schreef:
28-06-2017 19:38
En als er iets was dat opviel... :-D
Ja, het was een vlag op een strontschuit. Maar okay, iedereen voelde zich er veilig mee.
quiaquia schreef:
28-06-2017 19:34
Precies.
Mijn vader deed ook nooit boodschappen. Dat was vrouwenwerk.
De rolpatronen lagen toen nog erg vast bij de oudere generatie.
Dat was bij mijn ouders dan niet weer zo, bij grootouders wel.
Mijn vader en zijn vader en generaties daarvoor hadden/hebben een eigen bedrijf en mijn moeder werd ontslagen bij haar baam toen ze zwanger werd van mij, dat kon toen gewoon. Mijn moeder was daar helemaal niet van en ging werken in het bedrijf van mijn vader en zijn familie. Ze hoefde dat niet voor het geld te doen maar dat wilde ze gewoon.
De moeders van mijn schoolvriendinnetjes spraken er echt schande van.
RockOla schreef:
28-06-2017 19:39
In mijn jeugd was je nog dolblij en zuinig op je speelgoed. Iedereen is nu overspoeld met rotzooi, zowel jong als oud. En het gaat zo kapot. Ik had als kind speelgoed wat nu nog heel is! En geld waard is. :biggrin: Mensen hebben volgens mij minder waarde aan de spullen die ze hebben.
Ik kreeg de beer van mijn moeder.
En die beer is er nog steeds.
Een echte teddybeer. Inmiddels 80 jaar oud.
Niet stuk te krijgen.
Nu heb je baardknot mannen....vroeger Fonzies! :biggrin: Ik weet wel waar ik voor ga!
Boucheron schreef:
28-06-2017 19:41
Ik kreeg de beer van mijn moeder.
En die beer is er nog steeds.
Een echte teddybeer. Inmiddels 80 jaar oud.
Niet stuk te krijgen.
Ja, ik heb mijn Tedje ook nog. Ook ongeveer die leeftijd. :)
yasmijn schreef:
28-06-2017 19:30
Kresjes.

Je ging in jaren 70 ook naar de 'sociejale akademie',
En mannen die Theo heetten en die daar op zaten schreven hun naam als Tejo.
Cateautje schreef:
28-06-2017 19:40
Ja, het was een vlag op een strontschuit. Maar okay, iedereen voelde zich er veilig mee.
Schijnveiligheid, net als Facebook nu :lol:
Cateautje schreef:
28-06-2017 19:16
Op het moment dat het eerste vuurwerk de lucht in ging om de komst van 1980 te vieren, raakte ik in shock en dat ben ik een heel decennium gebleven. Wat een kouwe graftijd was dat, bah!!!
Ik heb aan de jaren tachtig vrijwel alleen maar warme en goede herinneringen, maar ik was toen natuurlijk ook nog een kind. Vond het geen kouwe graftijd, maar dat vind ik van geen enkele tijd.
NYC schreef:
28-06-2017 19:46
Ik heb aan de jaren tachtig vrijwel alleen maar warme en goede herinneringen, maar ik was toen natuurlijk ook nog een kind. Vond het geen kouwe graftijd, maar dat vind ik van geen enkele tijd.
Ik vond de jaren tachtig ronduit fantastisch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven