Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

donderdag 9 maart 2017 om 08:06
Happy new topic!!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd

maandag 3 juli 2017 om 17:08
Gefeliciteerd Chocoladestukjes en misschien eens tot ziens, Bumba! Ik zit hier nog maar net, dus heb je niet echt uitgebreid meegemaakt, maar dat maakt vast niet uit 
Doet iemand van jullie trouwens toevallig ook mee met de No Spend Maand van Meer Geld Minder Stress? Ik doe een beetje de 'light' versie; wel wat bewuster opletten én eens wat meer met (flexibele) weekmenu's werken, maar ook weer niet compleet alles uittellen. Wel ook wat meer afromen deze maand. Ik wil nu eindelijk die buffer wel weer eens op het gewenste niveau krijgen. Met m'n normale overboekingen duurt dat nog zeker 3 maanden en dat is me eigenlijk nét wat te lang.

Doet iemand van jullie trouwens toevallig ook mee met de No Spend Maand van Meer Geld Minder Stress? Ik doe een beetje de 'light' versie; wel wat bewuster opletten én eens wat meer met (flexibele) weekmenu's werken, maar ook weer niet compleet alles uittellen. Wel ook wat meer afromen deze maand. Ik wil nu eindelijk die buffer wel weer eens op het gewenste niveau krijgen. Met m'n normale overboekingen duurt dat nog zeker 3 maanden en dat is me eigenlijk nét wat te lang.

maandag 3 juli 2017 om 17:30
lekkerlevenmetminder schreef: ↑03-07-2017 17:08Doet iemand van jullie trouwens toevallig ook mee met de No Spend Maand van Meer Geld Minder Stress?
Nee, ik zie (voor mezelf) daar het nut niet zo van in. Ik koop al alleen dingen die ik nodig heb. Het heeft dus niet zoveel zin om daarop te bezuinigen, want dan koop ik ze een maand later toch wel (en heb ik me een maand zonder dat product moeten behelpen). Als je geen Action of kledingwinkel voorbij kunt lopen zonder dat het geld in je zak brandt is het waarschijnlijk wel nuttig om eens een maand stil te staan bij al je uitgaven, maar als je nooit onzinaankopen doet is zo'n maand totaal geen uitdaging.
maandag 3 juli 2017 om 18:21
@No Spend maand: Frugalwoods heeft ook een No Spend maand en ondanks dat die al enorm zuinig zijn, lukt het ze blijkbaar nog om te besparen. Maar ik ga ook niet bewust (nog) minder uitgeven dan normaal. Wel ga ik deze maand eens proberen om een paar dingen op marktplaats te zetten. Ik zeg dat al langer, maar nu moet het maar eens gebeuren. Ik heb een hekel aan dat 'gedoe' maar ik vind het ook zonde om het in de textielbak te gooien.
Ik kreeg via de Airmiles een code in de mail voor een maand lang gratis AH-bezorging. Toevallig hebben we binnenkort een feestje, dus dat komt goed uit. Het is deze week ook weer hamsterweek, dus alle frisdrank voor ons feestje is 1+1 gratis en ze komen het tot de voordeur brengen. Ik heb meteen ook wat andere zware dingen besteld die we veel gebruiken, zoals bloem, dus we kunnen voorlopig vooruit met de boodschappen.
En nog wat vrekwaardig nieuws: een bekende van ons met een prachtig interieur gaat verhuizen en de inboedel bijna volledig wegdoen en wij hebben eerste keus! Ons meubilair bestaat nog voor een deel uit gekringloopte, derdehands ikea dat aan vervanging toe is, dus dat is een goede kans om wat mooie spullen in huis te halen voor een klein prijsje. Mensen zeggen wel eens dat elke keer dat ze hier komen, ons huis er anders uitziet, maar dat komt omdat we een klushuis hebben en nog veel spullen uit de studententijd. We leven nu van klus naar klus en telkens komen er mooiere spullen aanwaaien. Langzaam maar zeker wordt het huis steeds mooier en we hopen toch wel dat het over een paar jaar af is. Als het goed is, hoeven we na dit jaar alleen nog maar de keuken te doen en dan zijn we 'klaar' (waarschijnlijker: dan verzinnen we wel weer iets, of moet er iets onderhouden worden
). We vinden het niet erg om iets nieuws te kopen als het een mooi meubelstuk is dat een vaste plek in ons huis gaat krijgen, maar dat is tot nu toe nog niet nodig geweest.
Ik ben binnenkort weer terug onder een nieuwe nick, dat heb ik sinds ik hier meeschrijf nog niet gedaan.
Ik kreeg via de Airmiles een code in de mail voor een maand lang gratis AH-bezorging. Toevallig hebben we binnenkort een feestje, dus dat komt goed uit. Het is deze week ook weer hamsterweek, dus alle frisdrank voor ons feestje is 1+1 gratis en ze komen het tot de voordeur brengen. Ik heb meteen ook wat andere zware dingen besteld die we veel gebruiken, zoals bloem, dus we kunnen voorlopig vooruit met de boodschappen.
En nog wat vrekwaardig nieuws: een bekende van ons met een prachtig interieur gaat verhuizen en de inboedel bijna volledig wegdoen en wij hebben eerste keus! Ons meubilair bestaat nog voor een deel uit gekringloopte, derdehands ikea dat aan vervanging toe is, dus dat is een goede kans om wat mooie spullen in huis te halen voor een klein prijsje. Mensen zeggen wel eens dat elke keer dat ze hier komen, ons huis er anders uitziet, maar dat komt omdat we een klushuis hebben en nog veel spullen uit de studententijd. We leven nu van klus naar klus en telkens komen er mooiere spullen aanwaaien. Langzaam maar zeker wordt het huis steeds mooier en we hopen toch wel dat het over een paar jaar af is. Als het goed is, hoeven we na dit jaar alleen nog maar de keuken te doen en dan zijn we 'klaar' (waarschijnlijker: dan verzinnen we wel weer iets, of moet er iets onderhouden worden

Ik ben binnenkort weer terug onder een nieuwe nick, dat heb ik sinds ik hier meeschrijf nog niet gedaan.
maandag 3 juli 2017 om 19:06
Nee, ik doe niet mee. Ik heb wel gelezen en vind het een leuk plan. Maar ik ben eigenlijk al best zuinig. Ik kan prima de Action inlopen zonder iets te kopen. Sterker nog, ik mag soms eigenlijk wel eens wat minder zuinig van mijzelf zijn. Vooral voor in huis heb ik echt heel weinig gekocht de laatste jaren. Dat ik nu wel eens denk, het mag best wat leuker.lekkerlevenmetminder schreef: ↑03-07-2017 17:08Doet iemand van jullie trouwens toevallig ook mee met de No Spend Maand van Meer Geld Minder Stress? Ik doe een beetje de 'light' versie; wel wat bewuster opletten én eens wat meer met (flexibele) weekmenu's werken, maar ook weer niet compleet alles uittellen. Wel ook wat meer afromen deze maand. Ik wil nu eindelijk die buffer wel weer eens op het gewenste niveau krijgen. Met m'n normale overboekingen duurt dat nog zeker 3 maanden en dat is me eigenlijk nét wat te lang.
maandag 3 juli 2017 om 19:27
Wat fijn HoH, dat jullie eerste keuze hebben met die meubels! In een klushuis leven lijkt me vervelend, er is altijd wel iets te doen, maar het is wel leuk dat mensen opmerken dat er steeds wat veranderd, de vooruitgang wordt dus gezien. En voor jezelf is die vooruitgang wel heel erg fijn natuurlijk, je bouwt zo echt zelf je huis(inrichting) op, leuk!
LLMM, ik lees de verhalen over de no spend maand en ik zie er voor mezelf totaal het nut niet van in. Wat Tr0tter zegt heb ik ook. Ik ben altijd bewust van wat ik koop, geef maar zelden zomaar geld uit. Ik zie het niet als een prestatie om door het winkelcentrum te lopen zonder iets te kopen bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat zo'n maand voor sommige mensen helpt voor de bewustwording van waar je allemaal geld aan uitgeeft normaal gesproken.
LLMM, ik lees de verhalen over de no spend maand en ik zie er voor mezelf totaal het nut niet van in. Wat Tr0tter zegt heb ik ook. Ik ben altijd bewust van wat ik koop, geef maar zelden zomaar geld uit. Ik zie het niet als een prestatie om door het winkelcentrum te lopen zonder iets te kopen bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat zo'n maand voor sommige mensen helpt voor de bewustwording van waar je allemaal geld aan uitgeeft normaal gesproken.

maandag 3 juli 2017 om 23:02
Ik doe ook niet mee. Vind het ergens best interessant, vooral omdat ik vroeger heb gemerkt wat het effect bij mij is: hoe blij ik vervolgens kan zijn met die dingen die ik wél koop. Maar daarom juist, we hadden eindelijk sinds jaren weer wat meer uit te geven aan leuke dingen zoals die boeken en dat tijdschrift, en geld om de schutting te vervangen, net een paar dagen voor die no-spend-maand in zou gaan. Ik geniet er liever over de komende weken van dat ik dat soort dingen nu kan, dan dat ik die dingen in die paar dagen nog deed omdat het de komende maand niet meer 'mag' van mezelf. Klinkt dat een beetje logisch? In mijn hoofd wel, maar als ik het zo opschrijf ...

dinsdag 4 juli 2017 om 07:36
Ik snap wel wat je bedoeld hoor. Ik moet zeggen dat ik sowieso niet zo heel veel met dat soort challenges heb. Leuk dat je dan 1 maand weinig uitgeeft, maar ga je die uitgaven dan niet gewoon uitstellen tot volgende maand? Wanneer het weer wel 'mag'.schattigmeisje schreef: ↑03-07-2017 23:02Ik doe ook niet mee. Vind het ergens best interessant, vooral omdat ik vroeger heb gemerkt wat het effect bij mij is: hoe blij ik vervolgens kan zijn met die dingen die ik wél koop. Maar daarom juist, we hadden eindelijk sinds jaren weer wat meer uit te geven aan leuke dingen zoals die boeken en dat tijdschrift, en geld om de schutting te vervangen, net een paar dagen voor die no-spend-maand in zou gaan. Ik geniet er liever over de komende weken van dat ik dat soort dingen nu kan, dan dat ik die dingen in die paar dagen nog deed omdat het de komende maand niet meer 'mag' van mezelf. Klinkt dat een beetje logisch? In mijn hoofd wel, maar als ik het zo opschrijf ...![]()
Valhalla! Where the brave may live Forever!

dinsdag 4 juli 2017 om 08:34
Als je heel veel impulsaankopen doet (koffietje hier, tijdschriftje daar, o wat een leuk hebbedingetje bij de Action en kijk eens hoe goedkoop het is) dan zal het wel degelijk uitmaken en dan ga je het de maand erna waarschijnlijk niet compenseren, vermoed ik. Maar ik verwacht dat de vaste schrijvers in dit topic sowieso al weinig tot geen impulsaankopen doen, en dan is zo'n challenge alleen maar het uitstellen van noodzakelijke uitgaven.
dinsdag 4 juli 2017 om 08:36
Ik doe eigenlijk nooit aan dat soort dingen mee, omdat ik het na een paar dagen vergeet.
Ik heb niet genoeg doorzettingsvermogen voor wat voor challenge dan ook.
Ik ben tegenwoordig iets minder zuinig dat jaren geleden, want ik heb het geld, ik werk ervoor en ik heb een buffer enz. Dus af en toe iets leuks voor jezelf kopen moet gewoon kunnen. Maar ik merk wel dat ik het dan toch liever uitgeef aan een leuke beleving. Je weet wel, high tea-en met vriendinnen, een bioscoopje enz.
We hebben afgelopen week weer afgelost op de hypotheek, dus de rest van het jaar mag niet meer. Maar... in februari betalen we het laatste termijn. ik zei al tegen mijn vriend, dan moeten we 2 januari nog even het restantje aflossen. Hij deed:
, flauw hè?! Het enige is dat we naar een nieuw huis aan het kijken zijn. We wonen hier nu al ruim 5 jaar met veel plezier, maar er zijn toch nog wel een paar wensen en er worden vlakbij hele mooie nieuwe huizen gebouwd. En een paar zijn wat we zoeken. Vriend vond dat we bij de loting (er is heeeeel veel interesse) maar voorrang moesten krijgen, omdat we zo weinig hoeven te lenen en zo...

Ik ben tegenwoordig iets minder zuinig dat jaren geleden, want ik heb het geld, ik werk ervoor en ik heb een buffer enz. Dus af en toe iets leuks voor jezelf kopen moet gewoon kunnen. Maar ik merk wel dat ik het dan toch liever uitgeef aan een leuke beleving. Je weet wel, high tea-en met vriendinnen, een bioscoopje enz.
We hebben afgelopen week weer afgelost op de hypotheek, dus de rest van het jaar mag niet meer. Maar... in februari betalen we het laatste termijn. ik zei al tegen mijn vriend, dan moeten we 2 januari nog even het restantje aflossen. Hij deed:

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 4 juli 2017 om 09:03
Wat netjes Diana, in ruim 5 jaar je hele hypotheek aflossen!
Jammer dat ze bij nieuwbouw daar niet echt naar kijken he. Gisteren was op het nieuws dat in veel steden starters moeilijk wat kunnen kopen omdat zoveel mensen kopen zonder hypotheek. Ik snapte niet zo goed waarom dat nieuwswaardig is, wat ze met dat item willen bereiken.
Jammer dat ze bij nieuwbouw daar niet echt naar kijken he. Gisteren was op het nieuws dat in veel steden starters moeilijk wat kunnen kopen omdat zoveel mensen kopen zonder hypotheek. Ik snapte niet zo goed waarom dat nieuwswaardig is, wat ze met dat item willen bereiken.
dinsdag 4 juli 2017 om 09:27
Ik vraag me ook af of die mensen dan daarna ook hun koopgedrag aanpassen, of dat ze het alleen maar doen voor de uitdaging. Ik gok het laatste.Tr0tter schreef: ↑04-07-2017 08:34Als je heel veel impulsaankopen doet (koffietje hier, tijdschriftje daar, o wat een leuk hebbedingetje bij de Action en kijk eens hoe goedkoop het is) dan zal het wel degelijk uitmaken en dan ga je het de maand erna waarschijnlijk niet compenseren, vermoed ik. Maar ik verwacht dat de vaste schrijvers in dit topic sowieso al weinig tot geen impulsaankopen doen, en dan is zo'n challenge alleen maar het uitstellen van noodzakelijke uitgaven.
Valhalla! Where the brave may live Forever!

dinsdag 4 juli 2017 om 10:03
Diana in 5 jaar? Wat knap!
Ik doe niet mee met die no buy maand, al heb ik best vaak zulke challenges voor mezelf opgesteld.
Ik baal een beetje. Ik had eindelijk weer een beetje spaargeld, nadat ik vrij veel salaris had gekregen. Ik krijg alleen deze maand nog en dan houdt het op en ik heb geen recht op ww (want zelfstandige en bij mijn andere baan ben ik zelf gestopt omdat ik daar mentaal aan onderdoor ging) of op bijstand. Dus hard op zoek naar werk.
Dat spaargeld kwam dus echt van pas! Maar ja: dan moet er kattenvoer gekocht worden, was het geld op mijn OV-kaart op, had ik een verjaardag, moesten de belastingen voor water worden betaald en kreeg ik een rekening van mijn zorgverzekeraar. Dag geld.
Ik heb altijd spaargeld gehad. Als tiener en student waren het vriendinnen die bij mij leenden als ze geld nodig hadden. Dat ik in deze positie zou komen had ik nooit kunnen denken. En dan besef je wel dat geld wel degelijk gelukkig maakt.
Ik doe niet mee met die no buy maand, al heb ik best vaak zulke challenges voor mezelf opgesteld.
Ik baal een beetje. Ik had eindelijk weer een beetje spaargeld, nadat ik vrij veel salaris had gekregen. Ik krijg alleen deze maand nog en dan houdt het op en ik heb geen recht op ww (want zelfstandige en bij mijn andere baan ben ik zelf gestopt omdat ik daar mentaal aan onderdoor ging) of op bijstand. Dus hard op zoek naar werk.
Dat spaargeld kwam dus echt van pas! Maar ja: dan moet er kattenvoer gekocht worden, was het geld op mijn OV-kaart op, had ik een verjaardag, moesten de belastingen voor water worden betaald en kreeg ik een rekening van mijn zorgverzekeraar. Dag geld.

Ik heb altijd spaargeld gehad. Als tiener en student waren het vriendinnen die bij mij leenden als ze geld nodig hadden. Dat ik in deze positie zou komen had ik nooit kunnen denken. En dan besef je wel dat geld wel degelijk gelukkig maakt.

dinsdag 4 juli 2017 om 10:22
Ik doe ook niet mee met de no spend maand. Als je je niet goed bewust bent van je uitgaven of je hebt moeite met je impulsen te beheersen dan kan ik me voorstellen dat het een mooie start kan zijn voor een bewuster uitgavenpatroon. Ik heb op deze manier wel eens een tijd lang geen kinderkleding gekocht, omdat ik wist dat er gewoon genoeg was en niks nodig. Maar net zoals wat een paar anderen al schreven, ik denk verder over de meeste uitgaven al wel 10x na, dus daar hoeft niet nog eens een rem op. Ook vind ik dit soort dingen vaak een beetje extreem (al is het net zo extreem als je het zelf maakt natuurlijk). Het is net diëten: je bent dan een tijdje extra streng voor jezelf, maar dat is heel lastig voor lange tijd vol te houden met als gevolg jojo-en. Dan kun je beter direct een gewoon gematigd gezond eetpatroon of redelijk zuinig uitgavenpatroon hanteren, zonder in extremen te schieten.
Maar ik vind het dan vaak wel weer leuk om van anderen zo'n challenge te volgen dus schrijf er vooral wel over LLMM!
Gaaf Dianaf, dat jullie hypotheek bijna afgelost is! En spannend dat jullie naar een nieuw huis uitkijken.
Ik vond het ook niet zulk bijzonder nieuws, dat een deel van de particulieren zonder hypotheek een huis koopt. De generatie babyboomers heeft voor een groot deel een afgeloste hypotheek (en vaak een huis dat nu in euro's meer waard is dan destijds de prijs in guldens) en nu ze wat ouder beginnen te worden willen velen van hen verhuizen naar een gelijkvloerse woning. Logisch. Daar zitten ook grote voordelen aan voor jongeren, want er komen hierdoor eengezinswoningen vrij (en die hoeven niet per se bedrag X op te leveren voor de koper omdat die toch geen hypotheek meer heeft) dus die kunnen zij dan mooi weer kopen. Ik vond het een beetje gezeur om zo te jammeren dat het oneerlijke concurrentie is, want over het algemeen zullen die ouderen en jongeren niet dezelfde woning ambiëren.
Maar ik vind het dan vaak wel weer leuk om van anderen zo'n challenge te volgen dus schrijf er vooral wel over LLMM!
Gaaf Dianaf, dat jullie hypotheek bijna afgelost is! En spannend dat jullie naar een nieuw huis uitkijken.
Ik vond het ook niet zulk bijzonder nieuws, dat een deel van de particulieren zonder hypotheek een huis koopt. De generatie babyboomers heeft voor een groot deel een afgeloste hypotheek (en vaak een huis dat nu in euro's meer waard is dan destijds de prijs in guldens) en nu ze wat ouder beginnen te worden willen velen van hen verhuizen naar een gelijkvloerse woning. Logisch. Daar zitten ook grote voordelen aan voor jongeren, want er komen hierdoor eengezinswoningen vrij (en die hoeven niet per se bedrag X op te leveren voor de koper omdat die toch geen hypotheek meer heeft) dus die kunnen zij dan mooi weer kopen. Ik vond het een beetje gezeur om zo te jammeren dat het oneerlijke concurrentie is, want over het algemeen zullen die ouderen en jongeren niet dezelfde woning ambiëren.
dinsdag 4 juli 2017 om 10:48
Dank u allen! We zijn ook echt super trots, maar ook verbaasd. Toen we hem afsloten hadden we verwacht gewoon 30 jaar zo'n ding te hebben.
@lunaleeflang
Klote is dat hè? Je weet wel dat daar je spaargeld oa voor is, maar uitgeven (en weinig overhouden) voelt altijd gewoon heel erg klote. Hopelijk heb je snel weer werk!
Bijzonder verhaal inderdaad. Eerst zit men te miepen dat we minder moeten lenen en meer aflossen. Doe je dat, dan is het ook niet goed. Het is toch alleen maar goed dan met koopt zonder hypotheek. Nou ja, ik snap wel dat banken er niet zo blij mee zijn.
Aan de andere kant, wij kijken naar een hoekwoning, die ook geschakeld beschikbaar is... voor 50k meer (en verder hetzelfde of net iets kleiner). Maar wij willen gewoon niet meer betalen voor een woning. Misschien bedoelen ze dat eigenlijk verwachten dat mensen die geen hypotheek meer hebben, een nieuw huis kopen waar wel weer een hypotheek op moet? Want dan stromen ze door en blijven er goedkopere woningen achter. Maar doordat ze in hetzelfde of goedkopere segment blijven, is er meer concurrentie? Alhoewel dat niet komt door een afgeloste hypotheek. Hm....
Trouwens, kun je nog wel een hyptoheek krijgen als je de 60-70 gepasseerd bent? Dus dan is het toch noodzaak?
@lunaleeflang
Klote is dat hè? Je weet wel dat daar je spaargeld oa voor is, maar uitgeven (en weinig overhouden) voelt altijd gewoon heel erg klote. Hopelijk heb je snel weer werk!

nicole123 schreef: ↑04-07-2017 10:22Ik vond het ook niet zulk bijzonder nieuws, dat een deel van de particulieren zonder hypotheek een huis koopt. De generatie babyboomers heeft voor een groot deel een afgeloste hypotheek (en vaak een huis dat nu in euro's meer waard is dan destijds de prijs in guldens) en nu ze wat ouder beginnen te worden willen velen van hen verhuizen naar een gelijkvloerse woning. Logisch. Daar zitten ook grote voordelen aan voor jongeren, want er komen hierdoor eengezinswoningen vrij (en die hoeven niet per se bedrag X op te leveren voor de koper omdat die toch geen hypotheek meer heeft) dus die kunnen zij dan mooi weer kopen. Ik vond het een beetje gezeur om zo te jammeren dat het oneerlijke concurrentie is, want over het algemeen zullen die ouderen en jongeren niet dezelfde woning ambiëren.
Bijzonder verhaal inderdaad. Eerst zit men te miepen dat we minder moeten lenen en meer aflossen. Doe je dat, dan is het ook niet goed. Het is toch alleen maar goed dan met koopt zonder hypotheek. Nou ja, ik snap wel dat banken er niet zo blij mee zijn.
Aan de andere kant, wij kijken naar een hoekwoning, die ook geschakeld beschikbaar is... voor 50k meer (en verder hetzelfde of net iets kleiner). Maar wij willen gewoon niet meer betalen voor een woning. Misschien bedoelen ze dat eigenlijk verwachten dat mensen die geen hypotheek meer hebben, een nieuw huis kopen waar wel weer een hypotheek op moet? Want dan stromen ze door en blijven er goedkopere woningen achter. Maar doordat ze in hetzelfde of goedkopere segment blijven, is er meer concurrentie? Alhoewel dat niet komt door een afgeloste hypotheek. Hm....
Trouwens, kun je nog wel een hyptoheek krijgen als je de 60-70 gepasseerd bent? Dus dan is het toch noodzaak?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 4 juli 2017 om 11:10
hoi ik heb even niet geschreven, chocoladestukjes nog gefeliciteerd! en bumba als je dit nog leest veel succes!
Ik doe ook niet aan een niet kopen challenge ik ben me heel bewust wat ik uitgeef weet ook heel goed wat minder zou kunnen maar dat vind ik op dit moment geen must. Ik ben vooral spaargeld weer aan het opbouwen, buffer is stuk geslonken na nieuwe auto spaar nu wel bewust per maand meer omdat ik en de verzekering nu voor het hele jaar in 1 keer heb betaald en omdat hij veel zuiniger is dan de vorige.... dus dat gebruik ik dan ook weer om de buffer omhoog te helpen. Heb mezelf voor eind van het jaar ook een doel gesteld waar ik weer wil zitten en denk dat dat realistisch is.
Knap Diana dat jullie zo snel afgelost hebben, dat gaat hier hem niet worden maar goed dat probeer ik ook niet, probeer wel elk jaar wat bij te storten nu... storting van april is eindelijk goed verwerkt dus dat is fijn.... afhankelijk van hoe snel buffer opbouw gaat ga ik einde dit jaar of begin volgend jaar er weer 1 doen. Allemaal niet enorm maar als je het over de looptijd uitrekent scheelt het toch en op de spaar doet het ook niets....
Verder ben ik vooral aan het opruimen dingen weg doen opmaken en ruimte creeeren... vind het te vol te rommelig dus ook voorraad in bussen doen ipv spagetti los in kast en dan valt het eruit met opening naar beneden enzo.... EN dan hoop ik eigenlijk dat het realistisch gaat zijn om volgend jaar de keuken te gaan doen maar ik moet eens even op een rij zetten wat dat gaat kosten en de buffer moet dus eerst flink omhoog want ik wil een minimaal bedrag over houden.... Buiten moet ook nog vanalles en de zolderverdieping is net 1,5 jaar klaar dus dat speelt ook mee in dat ik minder hard aflos/bijstort.... maar we zijn er wel heel blij mee en de zolder was ook echt wel waarde vermeerderend al doe ik die dingen uiteindelijk vooral voor mijn eigen woongenot want onderaan de streep kost het altijd meer dan het zou opbrengen....
Ik doe ook niet aan een niet kopen challenge ik ben me heel bewust wat ik uitgeef weet ook heel goed wat minder zou kunnen maar dat vind ik op dit moment geen must. Ik ben vooral spaargeld weer aan het opbouwen, buffer is stuk geslonken na nieuwe auto spaar nu wel bewust per maand meer omdat ik en de verzekering nu voor het hele jaar in 1 keer heb betaald en omdat hij veel zuiniger is dan de vorige.... dus dat gebruik ik dan ook weer om de buffer omhoog te helpen. Heb mezelf voor eind van het jaar ook een doel gesteld waar ik weer wil zitten en denk dat dat realistisch is.
Knap Diana dat jullie zo snel afgelost hebben, dat gaat hier hem niet worden maar goed dat probeer ik ook niet, probeer wel elk jaar wat bij te storten nu... storting van april is eindelijk goed verwerkt dus dat is fijn.... afhankelijk van hoe snel buffer opbouw gaat ga ik einde dit jaar of begin volgend jaar er weer 1 doen. Allemaal niet enorm maar als je het over de looptijd uitrekent scheelt het toch en op de spaar doet het ook niets....
Verder ben ik vooral aan het opruimen dingen weg doen opmaken en ruimte creeeren... vind het te vol te rommelig dus ook voorraad in bussen doen ipv spagetti los in kast en dan valt het eruit met opening naar beneden enzo.... EN dan hoop ik eigenlijk dat het realistisch gaat zijn om volgend jaar de keuken te gaan doen maar ik moet eens even op een rij zetten wat dat gaat kosten en de buffer moet dus eerst flink omhoog want ik wil een minimaal bedrag over houden.... Buiten moet ook nog vanalles en de zolderverdieping is net 1,5 jaar klaar dus dat speelt ook mee in dat ik minder hard aflos/bijstort.... maar we zijn er wel heel blij mee en de zolder was ook echt wel waarde vermeerderend al doe ik die dingen uiteindelijk vooral voor mijn eigen woongenot want onderaan de streep kost het altijd meer dan het zou opbrengen....
dinsdag 4 juli 2017 om 13:37
Hallo allemaal,
Een aantal maand geleden kwam ik dit topic tegen toen ik zocht naar mustachians en consuminderen heb sindsdien tot nu alles doorgelezen. Nu is de tijd aangebroken dat ik mezelf wil voorstellen om mee te schrijven.
Ik ben een 35-jarige vrouw, ben getrouwd met een eveneens 35-jarige man en wonen met onze twee zoons van 11 en 4 in een sociale huurwoning in het oosten van het land. Ik ben kostwinner en werk 28-32 uur in de zorg en mijn man is buitenpromovendus (promoveren aan een universiteit op eigen kosten). We zouden in de toekomst graag willen kopen, en denk daarbij aan een kleiner appartement voor een lage prijs. Ik verdien ongeveer 1600-1700 euro netto en ieder jaar spant het erom of we huurtoeslag krijgen, mijn bruto salaris ligt rond de 30.000 (wisselt sterk door onregelmatigheidstoeslag ) Op dit moment zijn we de (flinke) studieschuld aan het aflossen, daarom zit kopen er vooralsnog niet in. Door moeilijke omstandigheden (we zijn een dochtertje verloren) tijdens het studietraject van mijn man heeft het studeren langer geduurd dan gepland en kon hij niet werken naast zijn studie.
Ik wil wel een overzicht geven van onze vaste lasten, omdat onlangs iemand vroeg naar het leven van mensen met een beneden modaal salaris met kinderen.
Dit zijn onze maandelijkse en jaarlijkse uitgaven:
Maandelijks van de vaste lasten rekening
Huur 645
Elektriciteit en gas 100 (eigenlijk 84 maar uit voorzorg hoog gezet)
Water 16
Verzekering wa 8
Telefoon 6 en 10 = 16 (simpel)
Bank 2
Internet 22
Studieschuld 52
Hobby oudste zoon 23
884 euro
Losse lasten:
300 euro boodschappen
100 euro onvoorzien en uitjes
100 euro leefgeld voor mijn man (reizen en dergelijke)
De rest sparen we of wordt besteed aan tandartskosten enz. Maar ook vakantie. Wij maken geen verre reizen en gaan liever een aantal keer kort weg in Nederland dan een keer lang en ver.
Jaarlijks
Gemeentelijke jaarheffingen 600 (doe ik van vakantie geld)
Zorgverzekering 1900 (hier gebruik in mijn 13e maand voor en moet dan nog wat bijleggen vanuit de spaarrekening)
School van de jongens 350 (doe ik van max-uren die ik in januari krijg uitbetaald)
De toeslagen vraag ik met terugwerkende kracht aan en gaan naar de spaarrekening, net als het belastinggeld en kinderbijslag (hier halen we ook wel eens kleding van voor de kinderen). Ik doe sinds kost 2 x per week boodschappen, een keer op maandag of dinsdag (40 euro) voor de week en een keer op vrijdag of zaterdag voor het weekend (30 euro) afhankelijk van mijn diensten.
Voorheen deed ik dit dagelijks voor 10 euro, maar ik wilde minder bezig zijn met boodschappen doen.
Bumba' bedankt voor het openen van dit topic en het ga je goed.
Chocoladestukjes, gefeliciteerd met de nieuwe kleine wereldbewoner!
Een aantal maand geleden kwam ik dit topic tegen toen ik zocht naar mustachians en consuminderen heb sindsdien tot nu alles doorgelezen. Nu is de tijd aangebroken dat ik mezelf wil voorstellen om mee te schrijven.
Ik ben een 35-jarige vrouw, ben getrouwd met een eveneens 35-jarige man en wonen met onze twee zoons van 11 en 4 in een sociale huurwoning in het oosten van het land. Ik ben kostwinner en werk 28-32 uur in de zorg en mijn man is buitenpromovendus (promoveren aan een universiteit op eigen kosten). We zouden in de toekomst graag willen kopen, en denk daarbij aan een kleiner appartement voor een lage prijs. Ik verdien ongeveer 1600-1700 euro netto en ieder jaar spant het erom of we huurtoeslag krijgen, mijn bruto salaris ligt rond de 30.000 (wisselt sterk door onregelmatigheidstoeslag ) Op dit moment zijn we de (flinke) studieschuld aan het aflossen, daarom zit kopen er vooralsnog niet in. Door moeilijke omstandigheden (we zijn een dochtertje verloren) tijdens het studietraject van mijn man heeft het studeren langer geduurd dan gepland en kon hij niet werken naast zijn studie.
Ik wil wel een overzicht geven van onze vaste lasten, omdat onlangs iemand vroeg naar het leven van mensen met een beneden modaal salaris met kinderen.
Dit zijn onze maandelijkse en jaarlijkse uitgaven:
Maandelijks van de vaste lasten rekening
Huur 645
Elektriciteit en gas 100 (eigenlijk 84 maar uit voorzorg hoog gezet)
Water 16
Verzekering wa 8
Telefoon 6 en 10 = 16 (simpel)
Bank 2
Internet 22
Studieschuld 52
Hobby oudste zoon 23
884 euro
Losse lasten:
300 euro boodschappen
100 euro onvoorzien en uitjes
100 euro leefgeld voor mijn man (reizen en dergelijke)
De rest sparen we of wordt besteed aan tandartskosten enz. Maar ook vakantie. Wij maken geen verre reizen en gaan liever een aantal keer kort weg in Nederland dan een keer lang en ver.
Jaarlijks
Gemeentelijke jaarheffingen 600 (doe ik van vakantie geld)
Zorgverzekering 1900 (hier gebruik in mijn 13e maand voor en moet dan nog wat bijleggen vanuit de spaarrekening)
School van de jongens 350 (doe ik van max-uren die ik in januari krijg uitbetaald)
De toeslagen vraag ik met terugwerkende kracht aan en gaan naar de spaarrekening, net als het belastinggeld en kinderbijslag (hier halen we ook wel eens kleding van voor de kinderen). Ik doe sinds kost 2 x per week boodschappen, een keer op maandag of dinsdag (40 euro) voor de week en een keer op vrijdag of zaterdag voor het weekend (30 euro) afhankelijk van mijn diensten.
Voorheen deed ik dit dagelijks voor 10 euro, maar ik wilde minder bezig zijn met boodschappen doen.
Bumba' bedankt voor het openen van dit topic en het ga je goed.
Chocoladestukjes, gefeliciteerd met de nieuwe kleine wereldbewoner!
dinsdag 4 juli 2017 om 16:24
Welkom vrolijkenoot! Leuk dat je mee komt schrijven. Je lijstje ziet er heel netjes en verantwoord uit.
Respect hoor, rondkomen met een gezin van 4 voor een beneden modaal salaris. Als je man op eigen kosten promoveert, betekent dat dan alleen dat hij geen salaris ervoor krijgt (niet in dienst is van een universiteit) of moeten jullie ook nog studiekosten ophoesten? Heeft hij helemaal geen inkomsten ernaast ook?
Wat ontzettend verdrietig voor jullie dat jullie een dochtertje hebben verloren trouwens...
Respect hoor, rondkomen met een gezin van 4 voor een beneden modaal salaris. Als je man op eigen kosten promoveert, betekent dat dan alleen dat hij geen salaris ervoor krijgt (niet in dienst is van een universiteit) of moeten jullie ook nog studiekosten ophoesten? Heeft hij helemaal geen inkomsten ernaast ook?
Wat ontzettend verdrietig voor jullie dat jullie een dochtertje hebben verloren trouwens...
dinsdag 4 juli 2017 om 18:51
Nee, hij heeft geen studiekosten meer. En hij heeft verder geen inkomsten. Omdat wij geen gebruik maken van kinderopvang werken wij om elkaar heen. Voor zijn promotie-onderzoek werkt hij veel thuis en een aantal keer per jaar doet hij veldwerk, dan is hij veel binnen Nederland aan het pendelen.gemberpannekoek schreef: ↑04-07-2017 16:24
Als je man op eigen kosten promoveert, betekent dat dan alleen dat hij geen salaris ervoor krijgt (niet in dienst is van een universiteit) of moeten jullie ook nog studiekosten ophoesten? Heeft hij helemaal geen inkomsten ernaast ook?
dinsdag 4 juli 2017 om 20:39
oh, dat is dan nog mooi meegenomen, ik weet dat je aan sommige universiteiten als buitenpromovendus een soort 'collegegeld' moet betalen voor een graduate school. Is ook niet geheel ten onrechte omdat je natuurlijk ook begeleiding krijgt van je promotor en eventueel co-promotor...Vrolijkenoot schreef: ↑04-07-2017 18:51Nee, hij heeft geen studiekosten meer. En hij heeft verder geen inkomsten. Omdat wij geen gebruik maken van kinderopvang werken wij om elkaar heen. Voor zijn promotie-onderzoek werkt hij veel thuis en een aantal keer per jaar doet hij veldwerk, dan is hij veel binnen Nederland aan het pendelen.
knap hoor, een proefschrift schrijven combineren met de zorg voor kinderen thuis. Ik doe het hem niet na.