Opzeggen
maandag 10 juli 2017 om 11:14
Ik had al eerder een topic geopend over het feit dat ik vorige week na meer dan 100 sollicitatie brieven ik eindelijk was uitgenodigd. Vorige week had ik het gesprek en vandaag ben ik gebeld dat ze graag met mij verder willen.
Vanaf de 1e dag (nu ruim 2 jaar geleden) heb ik het hier niet helemaal naar mijn zin gehad (ik heb hier al eerder topics over geopend) maar ik kon niets vinden en bleef hier uiteraard gewoon werken. In januari van dit jaar kreeg ik mijn vaste contract en had toen ook het zoeken naar een andere gestaakt. Ik legde mij neer bij het feit dat het niet zou lukken en legde mij daar bij neer. Vervelende gedachten die af en toe bovenkwamen drukte ik gewoon weg, gewoon doorgaan en volhouden was het advies aan mijzelf. 2 weken geleden logde ik na maanden weer in op Indeed en zag deze vacature. Ik dacht ach wat heb ik te verliezen en reageerde op de vacature. Tot mijn schrik en verbazing werd ik dus uitgenodigd en er volgde een leuk gesprek.
Nu heb ik morgen een kennismaking met de overige collega's en als dat goed gaat willen ze met mij verder. Ik verwacht geen rare dingen en ga ervan uit dat ik gewoon straks een andere baan heb.
Hier was ik een fijne collega, ik deed mijn werk, was vriendelijk en liet nooit merken dat ik het eigenlijk niet naar mijn zin had. Als ik straks opzeg komt het bij hun binnen als een mokerslag, dat weet ik 100% zeker. Dat maakt het voor mij moeilijk om het gesprek aan te gaan. Als ik er aan denk dan gieren de zenuwen al door mijn lijf. Plus het feit dat ik 1 augustus met vakantie ga voor bijna de gehele maand. Dat betekent dat ik nog een kleine 3 weken te gaan zou hebben voordat ik weg zou zijn. Hoe kan ik hiermee omgaan? wat vertel ik ze? nu aangeven dat ik het nooit naar mijn zin heb gehad vind ik een trap na.
Vanaf de 1e dag (nu ruim 2 jaar geleden) heb ik het hier niet helemaal naar mijn zin gehad (ik heb hier al eerder topics over geopend) maar ik kon niets vinden en bleef hier uiteraard gewoon werken. In januari van dit jaar kreeg ik mijn vaste contract en had toen ook het zoeken naar een andere gestaakt. Ik legde mij neer bij het feit dat het niet zou lukken en legde mij daar bij neer. Vervelende gedachten die af en toe bovenkwamen drukte ik gewoon weg, gewoon doorgaan en volhouden was het advies aan mijzelf. 2 weken geleden logde ik na maanden weer in op Indeed en zag deze vacature. Ik dacht ach wat heb ik te verliezen en reageerde op de vacature. Tot mijn schrik en verbazing werd ik dus uitgenodigd en er volgde een leuk gesprek.
Nu heb ik morgen een kennismaking met de overige collega's en als dat goed gaat willen ze met mij verder. Ik verwacht geen rare dingen en ga ervan uit dat ik gewoon straks een andere baan heb.
Hier was ik een fijne collega, ik deed mijn werk, was vriendelijk en liet nooit merken dat ik het eigenlijk niet naar mijn zin had. Als ik straks opzeg komt het bij hun binnen als een mokerslag, dat weet ik 100% zeker. Dat maakt het voor mij moeilijk om het gesprek aan te gaan. Als ik er aan denk dan gieren de zenuwen al door mijn lijf. Plus het feit dat ik 1 augustus met vakantie ga voor bijna de gehele maand. Dat betekent dat ik nog een kleine 3 weken te gaan zou hebben voordat ik weg zou zijn. Hoe kan ik hiermee omgaan? wat vertel ik ze? nu aangeven dat ik het nooit naar mijn zin heb gehad vind ik een trap na.
maandag 10 juli 2017 om 11:18
Gefeliciteerd!
Je hoeft geen reden te geven. Maar ik snap dat je iets wilt zeggen.
'Je oog viel op deze vacature en je hebt het er gewoon op gegokt. Een nieuwe uitdaging, je hebt er zin in!' Zoiets...?
Niet te moeilijk doen. Het is uiteindelijk iets zakelijks. Zo gaat dat nou eenmaal. Personeel komt en gaat.
Geniet ervan dat het hopelijk straks een stuk leuker is om naar je werk te gaan!
Je hoeft geen reden te geven. Maar ik snap dat je iets wilt zeggen.
'Je oog viel op deze vacature en je hebt het er gewoon op gegokt. Een nieuwe uitdaging, je hebt er zin in!' Zoiets...?
Niet te moeilijk doen. Het is uiteindelijk iets zakelijks. Zo gaat dat nou eenmaal. Personeel komt en gaat.
Geniet ervan dat het hopelijk straks een stuk leuker is om naar je werk te gaan!
maandag 10 juli 2017 om 11:21
maandag 10 juli 2017 om 11:23
Jullie hebben absoluut gelijk hoor. Maar hetzelfde als Unknown, ook ik zit in een positie die onmisbaar is. Zo onmisbaar dat ze tijdens mijn vakantie een uzk hebben ingehuurd. Mijn man zegt ook dat ik het puur zakelijk moet benaderen maar hij is veel zakelijker. Ik ben echt een gevoelsmens wat dat betreft.
maandag 10 juli 2017 om 11:24
Ik zat een paar maanden geleden in hetzelfde schuitje. Ik had het prima naar mijn zin bij die werkgever en was niet op zoek naar een andere baan, tot ik plots een hele leuke jobaanbieding kreeg uit het niets.
Uiteindelijk kreeg ik de baan en moest ik voor het eerst mijn ontslag aanbieden. Van zodra ik mijn contract had getekend voor de nieuwe baan heb ik een gesprek aangevraagd met mijn teamleader en manager. (mijn ontslagbrief was al klaar) Ik heb gezegd dat ik het bedrijf met pijn in mijn hart ging verlaten aangezien er heel graag werkte, maar dat ik deze kans niet kon laten schieten. Er was heel veel begrip. Ze deden totaal niet moeilijk. Ik had niet anders verwacht, maar toch was ik net als jij loeizenuwachtig.
Hou het positief. Ga dus niet vertellen dat je er niet graag werkte (je wilt geen bruggen verbranden) maar zeg eerder iets als "het was tijd voor een nieuwe uitdaging" oid. Maar vertel het wel zsm. Het is voor jezelf trouwens ook niet leuk om met zo'n "geheim" rond te lopen. Ga voor de korte pijn. De opluchting zal groot zijn.
Uiteindelijk kreeg ik de baan en moest ik voor het eerst mijn ontslag aanbieden. Van zodra ik mijn contract had getekend voor de nieuwe baan heb ik een gesprek aangevraagd met mijn teamleader en manager. (mijn ontslagbrief was al klaar) Ik heb gezegd dat ik het bedrijf met pijn in mijn hart ging verlaten aangezien er heel graag werkte, maar dat ik deze kans niet kon laten schieten. Er was heel veel begrip. Ze deden totaal niet moeilijk. Ik had niet anders verwacht, maar toch was ik net als jij loeizenuwachtig.
Hou het positief. Ga dus niet vertellen dat je er niet graag werkte (je wilt geen bruggen verbranden) maar zeg eerder iets als "het was tijd voor een nieuwe uitdaging" oid. Maar vertel het wel zsm. Het is voor jezelf trouwens ook niet leuk om met zo'n "geheim" rond te lopen. Ga voor de korte pijn. De opluchting zal groot zijn.
maandag 10 juli 2017 om 11:46
Er worden vaak zat uitzendkrachten ingehuurd tijdens vakanties. Hoezo geeft dat aan dat je onmisbaar bent? Als jij weggaat komt er gewoon een ander op je plek werken.
Je maakt het nogal iets wat het niet is. En waarom zou je willen of moeten aangeven dat je het nooit leuk hebt gevonden?
Gewoon opzeggen : Ik heb een andere baan, nieuwe uitdaging. Klaar.
Je maakt het nogal iets wat het niet is. En waarom zou je willen of moeten aangeven dat je het nooit leuk hebt gevonden?
Gewoon opzeggen : Ik heb een andere baan, nieuwe uitdaging. Klaar.
maandag 10 juli 2017 om 11:56
Dus komt er een nieuwe op jouw plaats. De uitzendkracht die ze hebben ingehuurd voor je vakantie kunnen ze altijd vragen om langer te blijven.
maandag 10 juli 2017 om 12:02
Dan krijgt iemand anders dus een nieuwe baan! Dat is toch een fijne gedachte? Snel vertellen, dan heb je nog tijd om iemand in te werken.
maandag 10 juli 2017 om 12:18
Ja klopt wij hebben een dame aangenomen die mijn periode komt overbruggen. Dus voor haar kan het een vaste baan worden mochten ze elkaar bevallen. Dat is dan nog het voordeel in dit verhaal. Er kom al iemand die nu geen baan heeft en langer kan blijven als ze dat zou willen.
Roosje ja dat klopt ik ga behoorlijk de min in. Ik ga ervan uit dat die verrekend zullen worden met mijn laatste loon.
Roosje ja dat klopt ik ga behoorlijk de min in. Ik ga ervan uit dat die verrekend zullen worden met mijn laatste loon.
maandag 10 juli 2017 om 12:45
Joh ergens waar ik werkte zijn binnen een jaar 6 mensen weg gegaan, allemaal gewoon omdat ze iets anders nóg leukers vonden (of omdat ze mot hadden met onze leidinggevende). Dat gebeurt om de haverklap hoor, en dat wordt vanzelf weer opgelost. Er kwamen weer leuke mensen voor in de plaats.
Zo onmisbaar ben jij niet. Als je onder een tram loopt, draait dat bedrijf ook heus wel door. En de wereld al helemaal.
Al die afscheidsborrels en leuke persoonlijke knutselcadeaus maken, daar werd ik wel een beetje moe van op het laatst, bij nummer 6 in datzelfde jaar. Maar ook dat was natuurlijk geen reden voor die anderen om niet weg te gaan.
Je hoeft toch die 'trap na' niet te geven? Zeg gewoon dat die nieuwe baan nog beter bij jou past en dat je dankbaar bent voor alles wat je hebt geleerd bij je huidige werkgever.
Alleen even alles goed regelen met je vakantie, de dagen waar je nog recht op hebt etc.
Zo onmisbaar ben jij niet. Als je onder een tram loopt, draait dat bedrijf ook heus wel door. En de wereld al helemaal.
Al die afscheidsborrels en leuke persoonlijke knutselcadeaus maken, daar werd ik wel een beetje moe van op het laatst, bij nummer 6 in datzelfde jaar. Maar ook dat was natuurlijk geen reden voor die anderen om niet weg te gaan.
Je hoeft toch die 'trap na' niet te geven? Zeg gewoon dat die nieuwe baan nog beter bij jou past en dat je dankbaar bent voor alles wat je hebt geleerd bij je huidige werkgever.
Alleen even alles goed regelen met je vakantie, de dagen waar je nog recht op hebt etc.
You can never have too many hats, gloves and shoes
maandag 10 juli 2017 om 15:37
Oh is dat zo S-Groot. Verklaar je nader. Mijn baas weet dat ik allang geboekt heb en is daarmee akkoord gegaan. Zou ik geen tickets hebben dan zou ik het niet erg vinden om te blijven maar in dit geval is dat geen optie.
Ik ga het gewoon zakelijk houden en ik moet stoppen om het op mijzelf te betrekken. Als het andersom was hadden zij het ook zo benaderd.
Ik ga het gewoon zakelijk houden en ik moet stoppen om het op mijzelf te betrekken. Als het andersom was hadden zij het ook zo benaderd.
maandag 10 juli 2017 om 15:41
Precies!Arizona15 schreef: ↑10-07-2017 15:37Oh is dat zo S-Groot. Verklaar je nader. Mijn baas weet dat ik allang geboekt heb en is daarmee akkoord gegaan. Zou ik geen tickets hebben dan zou ik het niet erg vinden om te blijven maar in dit geval is dat geen optie.
maandag 10 juli 2017 om 17:56
Met die onmisbaarheid zal het wel meevallen als een uitzendkracht het zo kan overnemen.
Gewoon gesprek aangaan en zeggen dat er een kans ligt die je niet kan laten schieten ofzo. Dat je altijd met veel plezier hebt gewerkt voor deZe werkgever maar nu tijd is voor iets anders. Zou ook vragen of evt in de toekomst deze werkgever mocht het nodig zijn mag benaderen voor een referentie.
Gewoon gesprek aangaan en zeggen dat er een kans ligt die je niet kan laten schieten ofzo. Dat je altijd met veel plezier hebt gewerkt voor deZe werkgever maar nu tijd is voor iets anders. Zou ook vragen of evt in de toekomst deze werkgever mocht het nodig zijn mag benaderen voor een referentie.
maandag 10 juli 2017 om 18:01
Precies.Robinson schreef: ↑10-07-2017 17:56Met die onmisbaarheid zal het wel meevallen als een uitzendkracht het zo kan overnemen.
woensdag 12 juli 2017 om 10:40
Vandaag kennismaking gehad en ze willen met mij verder. De dame van HR zal morgen of vrijdag telefonisch contact met mij opnemen om het contract te mailen. Ik kan dus nog niet opzeggen bij mijn huidige werkgever. Als ik vrijdag opzeg dan heb ik nog een kleine 2 weken voordat ik met vakantie ga. Dus dat zou betekenen dat ik nog maar 2 weken heb te werken. Heeft iemand ervaring met zo een korte periode van opzeggen? ik ben zo zenuwachtig voor de reactie van mijn werkgever.
woensdag 12 juli 2017 om 10:51
Ik heb moeten vragen of ik mijn opzegtermijn wat mocht verkorten bij de toenmalige werkgever. Dat was geen enkel probleem. Ze gunden me dat en zochten wel een oplossing. Ik heb uiteindelijk maar 3 weken moeten "uitwerken".Arizona15 schreef: ↑12-07-2017 10:40Vandaag kennismaking gehad en ze willen met mij verder. De dame van HR zal morgen of vrijdag telefonisch contact met mij opnemen om het contract te mailen. Ik kan dus nog niet opzeggen bij mijn huidige werkgever. Als ik vrijdag opzeg dan heb ik nog een kleine 2 weken voordat ik met vakantie ga. Dus dat zou betekenen dat ik nog maar 2 weken heb te werken. Heeft iemand ervaring met zo een korte periode van opzeggen? ik ben zo zenuwachtig voor de reactie van mijn werkgever.
Uiteindelijk is dat voor jezelf leuker. Wanneer je uiteindelijk dat contract hebt getekend wil je alleen nog maar beginnen bij die nieuwe baan.
Ook wbt die korte opzegtermijn: Denk aan jezelf! Dit is zakelijk, niet persoonlijk.
Ik weet niet hoe het in nl zit, maar in België moest dat wel even geregeld worden met een overeenkomst "in onderling overleg" om die opzegtermijn te kunnen verkorten.
woensdag 12 juli 2017 om 11:33
Hier in België mag je gewoon je vakantiedagen opnemen tijdens je opzegtermijn zonder dat deze verlengd wordt als je ZELF ontslag neemt. (zoals in jouw geval).
Dan is er dus niets aan de hand. Maar dat zoek je best even op voor jouw situatie in NL.
woensdag 12 juli 2017 om 12:08
Akkoord voor de vakantie heb je toch al gekregen? Zou het direct in ontslag brief zetten, dat dit betekent dat .... je laatste werkdag is.Arizona15 schreef: ↑12-07-2017 10:40Vandaag kennismaking gehad en ze willen met mij verder. De dame van HR zal morgen of vrijdag telefonisch contact met mij opnemen om het contract te mailen. Ik kan dus nog niet opzeggen bij mijn huidige werkgever. Als ik vrijdag opzeg dan heb ik nog een kleine 2 weken voordat ik met vakantie ga. Dus dat zou betekenen dat ik nog maar 2 weken heb te werken. Heeft iemand ervaring met zo een korte periode van opzeggen? ik ben zo zenuwachtig voor de reactie van mijn werkgever.
Ze hebben je al vrijgegeven, dus in principe rekenen ze in die weken al niet op je.
Daarbij heb je voor zover ik weet na indienen recht op je dagen.
Zolang je je professioneel blijft gedragen kunnen en zullen ze je niks verwijten. Maar zou er zelf zeker niet akkoord meegaan als ze de goedgekeurde dagen intrekken.