Opzeggen
maandag 10 juli 2017 om 11:14
Ik had al eerder een topic geopend over het feit dat ik vorige week na meer dan 100 sollicitatie brieven ik eindelijk was uitgenodigd. Vorige week had ik het gesprek en vandaag ben ik gebeld dat ze graag met mij verder willen.
Vanaf de 1e dag (nu ruim 2 jaar geleden) heb ik het hier niet helemaal naar mijn zin gehad (ik heb hier al eerder topics over geopend) maar ik kon niets vinden en bleef hier uiteraard gewoon werken. In januari van dit jaar kreeg ik mijn vaste contract en had toen ook het zoeken naar een andere gestaakt. Ik legde mij neer bij het feit dat het niet zou lukken en legde mij daar bij neer. Vervelende gedachten die af en toe bovenkwamen drukte ik gewoon weg, gewoon doorgaan en volhouden was het advies aan mijzelf. 2 weken geleden logde ik na maanden weer in op Indeed en zag deze vacature. Ik dacht ach wat heb ik te verliezen en reageerde op de vacature. Tot mijn schrik en verbazing werd ik dus uitgenodigd en er volgde een leuk gesprek.
Nu heb ik morgen een kennismaking met de overige collega's en als dat goed gaat willen ze met mij verder. Ik verwacht geen rare dingen en ga ervan uit dat ik gewoon straks een andere baan heb.
Hier was ik een fijne collega, ik deed mijn werk, was vriendelijk en liet nooit merken dat ik het eigenlijk niet naar mijn zin had. Als ik straks opzeg komt het bij hun binnen als een mokerslag, dat weet ik 100% zeker. Dat maakt het voor mij moeilijk om het gesprek aan te gaan. Als ik er aan denk dan gieren de zenuwen al door mijn lijf. Plus het feit dat ik 1 augustus met vakantie ga voor bijna de gehele maand. Dat betekent dat ik nog een kleine 3 weken te gaan zou hebben voordat ik weg zou zijn. Hoe kan ik hiermee omgaan? wat vertel ik ze? nu aangeven dat ik het nooit naar mijn zin heb gehad vind ik een trap na.
Vanaf de 1e dag (nu ruim 2 jaar geleden) heb ik het hier niet helemaal naar mijn zin gehad (ik heb hier al eerder topics over geopend) maar ik kon niets vinden en bleef hier uiteraard gewoon werken. In januari van dit jaar kreeg ik mijn vaste contract en had toen ook het zoeken naar een andere gestaakt. Ik legde mij neer bij het feit dat het niet zou lukken en legde mij daar bij neer. Vervelende gedachten die af en toe bovenkwamen drukte ik gewoon weg, gewoon doorgaan en volhouden was het advies aan mijzelf. 2 weken geleden logde ik na maanden weer in op Indeed en zag deze vacature. Ik dacht ach wat heb ik te verliezen en reageerde op de vacature. Tot mijn schrik en verbazing werd ik dus uitgenodigd en er volgde een leuk gesprek.
Nu heb ik morgen een kennismaking met de overige collega's en als dat goed gaat willen ze met mij verder. Ik verwacht geen rare dingen en ga ervan uit dat ik gewoon straks een andere baan heb.
Hier was ik een fijne collega, ik deed mijn werk, was vriendelijk en liet nooit merken dat ik het eigenlijk niet naar mijn zin had. Als ik straks opzeg komt het bij hun binnen als een mokerslag, dat weet ik 100% zeker. Dat maakt het voor mij moeilijk om het gesprek aan te gaan. Als ik er aan denk dan gieren de zenuwen al door mijn lijf. Plus het feit dat ik 1 augustus met vakantie ga voor bijna de gehele maand. Dat betekent dat ik nog een kleine 3 weken te gaan zou hebben voordat ik weg zou zijn. Hoe kan ik hiermee omgaan? wat vertel ik ze? nu aangeven dat ik het nooit naar mijn zin heb gehad vind ik een trap na.
woensdag 12 juli 2017 om 12:21
Je opzegtermijn loopt gewoon door in je vakantie. Zie deze link, laatste alinea: https://ontslag.nl/nieuws/recht-op-vaka ... stverband/
woensdag 12 juli 2017 om 12:27
Ze kunnen je vakantie in trekken hoor. Nu ligt dat een beetje aan de werkgever, maar het kan zo zijn dat ze willen dat je iemand in werkt of laatste dingen afmaakt o.i.d.Unknown1985 schreef: ↑12-07-2017 12:08Akkoord voor de vakantie heb je toch al gekregen? Zou het direct in ontslag brief zetten, dat dit betekent dat .... je laatste werkdag is.
Ze hebben je al vrijgegeven, dus in principe rekenen ze in die weken al niet op je.
Daarbij heb je voor zover ik weet na indienen recht op je dagen.
Zolang je je professioneel blijft gedragen kunnen en zullen ze je niks verwijten. Maar zou er zelf zeker niet akkoord meegaan als ze de goedgekeurde dagen intrekken.
En dan krijg je je overige vakantie dagen gewoon uitbetaald bij de laatste loonafrekening. Nu wil ik niet zeggen dat dat hier gaat gebeuren, maar er is wel degelijk een kans dat het kan gebeuren.
Morsterd: ik had het bericht van Wilma nog niet gezien
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
woensdag 12 juli 2017 om 13:20
Begrijpelijk dat je tegen het gesprek opziet. Ik zat begin deze week in een vergelijkbare situatie. Ik werk in een team van 3, waarvan 1 leidinggevende en 2 medewerkers, ik en mijn collega. Mijn collega heeft anderhalve week geleden opgezegd en is per 1 augustus weg. We hebben nog geen vervanger. En nu 'moest' ik maandag ook opzeggen en heeft mijn leidinggevende per 1 september geen team meer. Onze werkzaamheden kan hij niet overnemen (geen kennis of ervaring), dus hij moet in ruim 6 weken tijd 2 mensen aannemen. Het is nog maar de vraag of dat gaat lukken, dus ik zag als een berg tegen dit gesprek op. En om heel eerlijk te zijn wás het ook een moeilijk gesprek. Hij baalde natuurlijk ontzettend van 't feit dat beide medewerkers in zijn team weggaan en hij 'met lege handen' komt te zitten. Daarbij had hij al het gevoel dat mijn collega op zoek was naar iets anders, maar had hij mijn opzegging niet aan zien komen.
Wat ik het belangrijkst vond om te onthouden is dat ik me niet schuldig hoef te voelen, het is een zakelijke overeenkomst, we zijn allemaal professionals. Mijn nieuwe functie is veel uitdagender, past veel beter bij mij en wat ik wil, het bedrijf waar ik ga werken is jonger, enthousiaster, informeler, dit was absoluut een buitenkans voor me. Dat laat ik echt niet gaan omdat ik me schuldig voel tegenover mijn huidige werkgever. En uiteindelijk ben jij als enige verantwoordelijk voor je eigen geluk.
Succes met opzeggen, blijf dichtbij jezelf en sta achter je keuze.
Wat ik het belangrijkst vond om te onthouden is dat ik me niet schuldig hoef te voelen, het is een zakelijke overeenkomst, we zijn allemaal professionals. Mijn nieuwe functie is veel uitdagender, past veel beter bij mij en wat ik wil, het bedrijf waar ik ga werken is jonger, enthousiaster, informeler, dit was absoluut een buitenkans voor me. Dat laat ik echt niet gaan omdat ik me schuldig voel tegenover mijn huidige werkgever. En uiteindelijk ben jij als enige verantwoordelijk voor je eigen geluk.
Succes met opzeggen, blijf dichtbij jezelf en sta achter je keuze.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.