Feministisch micro'verzet'

15-07-2017 08:40 330 berichten
Ik ben feminist, al heb ik nooit echt op een barricade gestaan. Natuurlijk ben ik voor gelijke behandeling van alle m/v overal. Ik lees veel over feminisme in de filosofie en op internet, steun Plan meisjes, teken petities, doneer hier en daar en natuurlijk lever ik mijn bijdrage aan het discours op social media.

Maar ik merk dat ik in het dagelijks leven ook feministischer wordt in kleine dingen. Wie ook? TO trapt af:
  • Ik vind make-up geen noodzaak
  • Ik merk dat ik geen hoge of minder hoge hakken meer draag of koop.
  • Ik draag vaak mijn broek en shirt combi in plaats van jurken.
  • Ik hou mijn nagels kort en ongelakt.
  • Ik scheer geen beenhaar meer.
  • Ik heb een t-shirt waar feminist op staat.
Ik zou eigenlijk ook mijn bh uit laten voor comfort maar dat durf ik niet.

Wat doen jullie dat wel van vrouwen wordt verwacht maar waar je geen zin in hebt en wat mannen ook niet doen?
anoniem_64735f8eb312e wijzigde dit bericht op 15-07-2017 08:48
3.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
15-07-2017 22:29
Daarmee wordt een kind toch niet voorgeprogrammeerd? Kinderen vinden het leuk om te imiteren, ook huishoudelijke werkzaamheden kunnen daarbij horen dus. Mijn beide kinderen hebben fases dat ze enorm veel met het keukentje spelen. En is het nou echt zo erg om een kind een mini strijkijzertje te geven? Als ze dat nou leuk vinden? Is het nadelig voor een kind een huishoudelijk karweitje te imiteren?
er werd gedoeld op genderficatie van speelgoed volgens mij, de roze en blauwe pagina's in de speelgoedgids
Pinda-Kaas schreef:
15-07-2017 22:32
het is wel echt minder geaccepteerd, huilen wordt geassocieerd met zwakheid en vrouwen vinden we al zwak dus dan is het ok, maar mannen zien we liever niet zo
van de week las ik nog een ding op twitter: in een amerikaans datingprogramma werd een man afgewezen en hij was er echt verdrietig over dus hij moest huilen. de vrouw in kwestie reageerde superbot en gemeen, maar echt heel naar. als het andersom was geweest zou dat nooit geaccepteerd worden, maar nu kraaide er bijna niemand naar. want hij was inderdaad maar een jankerd en zij had gelijk.
weet niet of ik het nu helder uitleg, misschien kan ik t nog terug vinden

Ik vind dat dus niet. Ik snap je uitleg wel. Maar je we is niet mij en mijn man. En mijn vrienden of bepaalde familieleden ook niet. WE is in dit verhaal misschien een groep mensen waar ik mij niet zo veel van aantrek. Oudere mensen of mensen die nog zo zijn opgevoed en zelf niet kunnen nadenken of dat kunnen veranderen. Of dat willen. Misschien bepaalde mannen.

Maar WE is niet een groep waar ik bij hoor. Ik vind huilende mannen niet meer of minder dan huilende vrouwen.
Fee-de-Goede schreef:
15-07-2017 22:41
Ik vind dat dus niet. Ik snap je uitleg wel. Maar je we is niet mij en mijn man. En mijn vrienden of bepaalde familieleden ook niet. WE is in dit verhaal misschien een groep mensen waar ik mij niet zo veel van aantrek. Oudere mensen of mensen die nog zo zijn opgevoed en zelf niet kunnen nadenken of dat kunnen veranderen. Of dat willen. Misschien bepaalde mannen.

Maar WE is niet een groep waar ik bij hoor. Ik vind huilende mannen niet meer of minder dan huilende vrouwen.
nee dat dacht ik ook niet dat jij bij die groep hoorde, aan de hand van je andere posts ;)
overigens zijn er ook zat situaties waar vrouwen ook niet mogen huilen, zoals op de werkvloer
Amand_ schreef:
15-07-2017 14:48
Er zit echt helemaal niemand te wachten op gelijkwaardige behandeling van mannen en vrouwen. Beide groepen hechten daarvoor veel te sterk aan hun eigen voorrechten. Met je sekse komen onlosmakelijk verbonden vrijheden en beperkingen. Die hef je niet op door feminisme of de wet.
Dit. Dan ben ik dus geen feminist. Wel een vrouw die dol is op make up en hakken. Ik heb een parttime werkende man die bijna elke dag kookt. Ik zet gerust de kliko buiten of maai het gras. Hij ook, als dat zo uitkomt. Verder, eerlijk is eerlijk, hou ik ook van de ongelijkheid tussen man en vrouw.
Ik bedoel dan niet dingen als ongelijke lonen voor dezelfde functies o.i.d. Maar dat valt voor mij meer onder onrechtvaardig.
Jufjoke schreef:
15-07-2017 22:48
Dit. Dan ben ik dus geen feminist. Wel een vrouw die dol is op make up en hakken. Ik heb een parttime werkende man die bijna elke dag kookt. Ik zet gerust de kliko buiten of maai het gras. Hij ook, als dat zo uitkomt. Verder, eerlijk is eerlijk, hou ik ook van de ongelijkheid tussen man en vrouw.
Ik bedoel dan niet dingen als ongelijke lonen voor dezelfde functies o.i.d. Maar dat valt voor mij meer onder onrechtvaardig.
Heb jij dan een voorbeeld van zo'n voorrecht die vrouwen hebben op mannen, weet je er een? Eentje die echt het verschil aantoont?
Wat bedoel je, Fee de Goede? Ik heb het niet over voorrechten. Ik snap je vraag niet helemaal.
Erizon schreef:
15-07-2017 18:48
.

Andersom geloof ik wel dat er mannelijk en vrouwelijk gedrag is: bepaald gedrag past beter bij een man of vrouw door hun genetische aanleg, x/y, hormonen of hoe je het wilt noemen. Echte gelijkheid, uitwisselbaarheid, van man en vrouw zie ik daarom als een onmogelijkheid. Gelijkwaardigheid en niet worden beoordeeld op basis van geslacht is denk ik het hoogst haalbare.

Als je kijkt naar kleine kinderen dan is er al zoveel typisch jongetjes- en typisch meisjesgedrag. Daar is een hoop 'nature' en die wordt enkel versterkt maar niet veroorzaakt door 'nurture'.
Al jaren is dit een stokpaardje van me en volg ik alle onderzoeken die hiernaar gedaan worden.
En die sekse-verschillen zijn niet of nauwelijks toe te schrijven aan nature.
De verschillen tussen kinderen onderling zijn groot, maar de verschillen binnen de groep zijn veel groter dan tussen de geslachten.
Jongetjes verschillen onderling meer van elkaar dan gemiddelde jongens en meisjes.

En uit allerlei onderzoek blijkt steeds weer dat jongens en meisjes vanaf het moment dat ze geboren worden anders benaderd worden. En dan begint de nurture al, die vervolgens zorgt voor versterken of afremmen van bepaald gedrag.

Ook hier weer vind ik het ontkennen hiervan de grootste 'bedreiging', omdat die ontkenning ervoor zorgt dat het blijft zoals het is.
One day everything will be fine. Or not. Either way.
Week 33 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
15-07-2017 22:59
Al jaren is dit een stokpaardje van me en volg ik alle onderzoeken die hiernaar gedaan worden.
En die sekse-verschillen zijn niet of nauwelijks toe te schrijven aan nature.
De verschillen tussen kinderen onderling zijn groot, maar de verschillen binnen de groep zijn veel groter dan tussen de geslachten.
Jongetjes verschillen onderling meer van elkaar dan gemiddelde jongens en meisjes.

En uit allerlei onderzoek blijkt steeds weer dat jongens en meisjes vanaf het moment dat ze geboren worden anders benaderd worden. En dan begint de nurture al, die vervolgens zorgt voor versterken of afremmen van bepaald gedrag.

Ook hier weer vind ik het ontkennen hiervan de grootste 'bedreiging', omdat die ontkenning ervoor zorgt dat het blijft zoals het is.
Ik vind het dan zelf weer van diepe minachting voor de inzichten al onze voorouders getuigen, wanneer 'we' in de 21e eeuw opeens met een zorgvuldig geformuleerde onderzoeksvraag in de hand proberen te ontkennen wat gewoon facts of life zijn.
anoniem_332783 wijzigde dit bericht op 15-07-2017 23:04
0.05% gewijzigd
Volgens mij is er nogal wat verwarring over wat feminisme betekent. Luister eens naar de speech van Emma Watson bij de VN in 2014, die was erg sterk vond ik. Wat quotes uit die speech:
feminism by definition is: “The belief that men and women should have equal rights and opportunities. It is the theory of the political, economic and social equality of the sexes.” (...) Why is the word such an uncomfortable one?

[These] rights I consider to be human rights but I am one of the lucky ones. My life is a sheer privilege because my parents didn’t love me less because I was born a daughter. My school did not limit me because I was a girl. My mentors didn’t assume I would go less far because I might give birth to a child one day. These influencers were the gender equality ambassadors that made me who I am today. They may not know it, but they are the inadvertent feminists who are changing the world today.
En het gaat twee kanten op:
To date, I’ve seen my father’s role as a parent being valued less by society despite my needing his presence as a child as much as my mother’s.

I’ve seen young men suffering from mental illness unable to ask for help for fear it would make them look less “macho”—in fact in the UK suicide is the biggest killer of men between 20-49 years of age; eclipsing road accidents, cancer and coronary heart disease. I’ve seen men made fragile and insecure by a distorted sense of what constitutes male success. Men don’t have the benefits of equality either. .

Both men and women should feel free to be sensitive. Both men and women should feel free to be strong… It is time that we all perceive gender on a spectrum not as two opposing sets of ideals.
Mevrouw75 schreef:
15-07-2017 21:56
Echt? vind je dat voorrechten? Ik vind het beledigingen. Serieus.
Dit.
Het zijn stuk voor stuk voorbeelden van het neerkijken op vrouwen.
Dat er vrouwen zijn die dat omhelzen zal best, maar dat zijn zeker geen feministen.
Amand_ schreef:
15-07-2017 23:05
Ik vind het dan zelf weer van diepe minachting voor de inzichten al onze voorouders getuigen, wanneer 'we' in de 21e eeuw opeens met een zorgvuldig geformuleerde onderzoeksvraag in de hand proberen te ontkennen wat gewoon facts of life zijn.
Noem dan eens een 'fact of life'? En dan beter dan met die voorrechten. Een 'fact' is ook een feit. Geen mening dus.
Jufjoke schreef:
15-07-2017 22:48
Chapeau
NYC schreef:
15-07-2017 22:29
Daarmee wordt een kind toch niet voorgeprogrammeerd? Kinderen vinden het leuk om te imiteren, ook huishoudelijke werkzaamheden kunnen daarbij horen dus. Mijn beide kinderen hebben fases dat ze enorm veel met het keukentje spelen. En is het nou echt zo erg om een kind een mini strijkijzertje te geven? Als ze dat nou leuk vinden? Is het nadelig voor een kind een huishoudelijk karweitje te imiteren?
Ze had het specifiek over huishoudelijke speelgoedjes voor meisjes.
Amand_ schreef:
In mijn jeugd waren dat helemaal geen facts of life, integendeel.
En er is sindsdien veel meer onderzoek nog naar gedaan en het blijken nog steeds geen facts of life te zijn.
Alleen zijn er maar weinig mensen geïnteresseerd in gedegen wetenschappelijk onderzoek.
En nog minder mensen zijn in staat om hun mening te baseren op wetenschappelijk onderzoek.
elein schreef:
15-07-2017 23:08
Noem dan eens een 'fact of life'? En dan beter dan met die voorrechten. Een 'fact' is ook een feit. Geen mening dus.
Aangezien je mijn eerdere constateringen in je vraagstelling al diskwalificeert maak je het me onmogelijk antwoord te geven, waarmee je dus een retorische vraag stelt.

Waarvan akte dan maar.
anoniem_332783 wijzigde dit bericht op 15-07-2017 23:15
0.13% gewijzigd
Amand_ schreef:
15-07-2017 23:15
Aangezien je mijn eerdere constateringen in je vraagstelling al diskwalificeert maak je het me onmogelijk antwoord te geven, waarmee je dus een retorische vraag stelt.

Waarvan akte dan maar.
Tja, als je zelf al niet weet waar je het over hebt wordt het inderdaad vrij lastig :|
Amand_ schreef:
15-07-2017 23:15

Waarvan akte dan maar.
Begrijp ik het goed dat jij de eerder door jou genoemde voorrechten de facts of life vindt?
Solomio schreef:
15-07-2017 23:11
Ze had het specifiek over huishoudelijke speelgoedjes voor meisjes.
En die zijn voor meisjes slechter dan voor jongetjes? Een meisje dat in de intertoys gids alle poppen, strijkijzers en stofzuigers aankruist om te willen hebben, dat is slechter of erger dan wanneer een jongetje hetzelfde zou doen?

En de blauwe pagina's (voor 'jongens') worden stoer en tof genoemd. Is het wenselijker dat kinderen m/v iets uit die categorie kiezen?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat onderscheid in die gidsen en winkels ook stom en overbodig, maar waarom is het specifiek voor een meisje zo verschrikkelijk om 'rolbevestigend' te kiezen voor haar speelgoed? Veel erger dan wanneer een jongen rolbevestigend kiest. Het zou m.i. pas echt goed zijn als we tegen alle kinderen m/v konden zeggen: wat je ook wil hebben, wat je ook wil doen, jij bent altijd goed zoals je bent.

En ik merk toch wel een aversie tegen 'rolbevestigend meisjesspeelgoed' voor meisjes. Veel sterker dan de aversie van 'rolbevestigend jongensspeelgoed' voor jongens.
Amand_ schreef:
welke inzichten dan precies, onze voorouders hadden er namelijk een hoop die ooit door de kerk zorgvuldig zijn uitgebannen.
Ik heb er zelf geen hinder van hoor. No worries.
NYC schreef:
15-07-2017 23:19
En die zijn voor meisjes slechter dan voor jongetjes? Een meisje dat in de intertoys gids alle poppen, strijkijzers en stofzuigers aankruist om te willen hebben, dat is slechter of erger dan wanneer een jongetje hetzelfde zou doen?

En de blauwe pagina's (voor 'jongens') worden stoer en tof genoemd. Is het wenselijker dat kinderen m/v iets uit die categorie kiezen?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat onderscheid in die gidsen en winkels ook stom en overbodig, maar waarom is het specifiek voor een meisje zo verschrikkelijk om 'rolbevestigend' te kiezen voor haar speelgoed? Veel erger dan wanneer een jongen rolbevestigend kiest. Het zou m.i. pas echt goed zijn als we tegen alle kinderen m/v konden zeggen: wat je ook wil hebben, wat je ook wil doen, jij bent altijd goed zoals je bent.

En ik merk toch wel een aversie tegen 'rolbevestigend meisjesspeelgoed' voor meisjes. Veel sterker dan de aversie van 'rolbevestigend jongensspeelgoed' voor jongens.
Volgens mij bedoelt iones niet dat dat erg is dat kinderen daarmee willen spelen, maar was het meer een opmerking over dat kinderen al van heel jongs af aan in een bepaalde rol geduwd worden. Bijv doordat meisjes veel vaker huishoudelijk speelgoed krijgen. Waarmee ze niet zegt dat dat het alleregste is, maar ze gewoon een voorbeeld noemt.

Ik vind het allebei even erg: rolbevestigend speelgoed.
Tenzij alle meisjes in heel dit land al dat huishoudelijk speelgoed maar opgedrongen krijgen terwijl ze zelf ook allemaal denken: wat moet ik hier in godesnaam mee???

En die zullen er helaas ook genoeg zijn, de (groot)ouders die denken: oh, je bent een meisje, dan zul je een ministrijkijzertje vast wel heel leuk vinden, terwijl het kind er geen bal aan vindt... maar er zullen ook echt een hele hoop meisjes (en ook jongens, maar die doen dan niet "rolbevestigend") bestaan die denken: "oooh jaaa, dit vind ik echt zo ontzettend leuk!!!" Zijn die meisjes dan verpest voor hun leven?
NYC schreef:
15-07-2017 23:21
Tenzij alle meisjes in heel dit land al dat huishoudelijk speelgoed maar opgedrongen krijgen terwijl ze zelf ook allemaal denken: wat moet ik hier in godesnaam mee???

En die zullen er helaas ook genoeg zijn, de (groot)ouders die denken: oh, je bent een meisje, dan zul je een ministrijkijzertje vast wel heel leuk vinden, terwijl het kind er geen bal aan vindt... maar er zullen ook echt een hele hoop meisjes (en ook jongens, maar die doen dan niet "rolbevestigend") bestaan die denken: "oooh jaaa, dit vind ik echt zo ontzettend leuk!!!" Zijn die meisjes dan verpest voor hun leven?
Nogmaals: volgens mij was het gewoon een voorbeeld van iones en had ze net zo goed kunnen schrijven 'doe-het-zelf-speelgoed voor jongens'.
Maar ze worden door het krijgen van speelgoed toch niet 'in een rol geduwd'? Ja, er zullen nog wel (groot)ouders zijn die heel specifiek rolbevestigend speelgoed kopen voor hun (klein)kind maar ik mag toch aannemen dat het gros van al die verkochte huishoudelijke speelgoedjes (en babypoppen, verkleedjurken) die aan meisjes worden gegeven juist worden gegeven omdat het kind dat zelf wil? Zo niet, dan snap ik het punt ja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven