Geen vaatwasser?
dinsdag 18 juli 2017 om 00:01
Oké, ik weet dat het 2017 is en dat een vaatwasser wel een 'must have' is.
We wonen nu in een klein appartement, met z'n tweeën. Jaren '30, type pijpenla. Nu gaan we over anderhalf jaar verhuizen en ben ik van plan om nog het een en ander te vernieuwen zodat het huis snel verkocht kan worden.
De keuken die er nu in zit is echt op; lelijk en echt achterhaald. Voor een relatief laag bedrag heb ik een mooie, moderne keuken gevonden. Met inbouwkoelkast en geïntegreerde kookplaat. Er is echter geen ruimte voor een vaatwasser. Dan zou er namelijk te weinig ruimte overblijven voor functionele kastruimte.
Maar is het nou heel raar om een keuken te hebben zónder vaatwasser? Ik twijfel. We hebben weinig afwas met twee personen, plus het scheelt ruimte. Ik ben alleen bang dat mensen dan meteen afknappen op het huis.
Wat denken jullie?
We wonen nu in een klein appartement, met z'n tweeën. Jaren '30, type pijpenla. Nu gaan we over anderhalf jaar verhuizen en ben ik van plan om nog het een en ander te vernieuwen zodat het huis snel verkocht kan worden.
De keuken die er nu in zit is echt op; lelijk en echt achterhaald. Voor een relatief laag bedrag heb ik een mooie, moderne keuken gevonden. Met inbouwkoelkast en geïntegreerde kookplaat. Er is echter geen ruimte voor een vaatwasser. Dan zou er namelijk te weinig ruimte overblijven voor functionele kastruimte.
Maar is het nou heel raar om een keuken te hebben zónder vaatwasser? Ik twijfel. We hebben weinig afwas met twee personen, plus het scheelt ruimte. Ik ben alleen bang dat mensen dan meteen afknappen op het huis.
Wat denken jullie?
dinsdag 18 juli 2017 om 01:10
Ik vind het ook een rotklus.jellybelly schreef: ↑18-07-2017 01:05Mwa. Een keer koken en wat glazen en bestek en je hebt alweer een hele afwas. Of ik nou veel of weinig moet afwassen, het blijft een rotklus.
Maar veel te weinig plaats in de kasten vind ik al helemaal rottig.
Staat heel mijn (klein) appartement overal vol met kookspullen dat nergens in kasten past ...
Dan toch liever 1 of 2 extra kasten of lades.
dinsdag 18 juli 2017 om 01:12
Ach ik heb ook makkelijk praten eigenlijk, want ik besteed het altijd uit aan mijn vriend.
dinsdag 18 juli 2017 om 01:30
dinsdag 18 juli 2017 om 03:01
Waarom zou je nu voor een 'relatief klein bedrag' al die toestanden op je hals halen, alleen met het doel dat het er dan leuker uit ziet op de Funda foto's?
En keuken is altijd smaakgevoelig.
Ik neem aan dat de keuken die jij nu wilt laten installeren 'neutraal' is. Maar of het een schot in de roos is, weet je nooit.
Is het geen idee om dat 'relatief lage budget' in de onderhandeling over de prijs van het huis -met het argument van de nieuwe keuken- "weg te geven" aan de geïnteresseerde koper?
De een ziet een (aparte?) keuken vooral als een gebruiksvoorwerp en zal het wel best vinden zolang de keuken gewoon gebruikt kan worden.
Een ander vndt de keuken mega-belangrijk; maar dan moet je maar nét goed zitten met de keuken die je nu gaat installeren. En dat gaat je trouwens ook nog veel tijd (vrije dagen opnemen), gedoe, stof, rommel, en misschien ergernis e.d. opleveren met klusjesmannen voor installatie elekta, gas, keuken, tegelzetter, timmerman, vloer (?), apparatuur ...
Overigens heb ik zelf geen vaatwasser. Ook nog nooit behoefte aan gehad, terwijl ik er wel het geld en de ruimte voor heb en de aansluitingen (voor het geval dat...) al tijdens de bouw zijn aangelegd.
Zeker in een klein appartement zou ik voldoende kastruimte véél belangrijker vinden.
Ik neem aan dat de keuken die jij nu wilt laten installeren 'neutraal' is. Maar of het een schot in de roos is, weet je nooit.
Is het geen idee om dat 'relatief lage budget' in de onderhandeling over de prijs van het huis -met het argument van de nieuwe keuken- "weg te geven" aan de geïnteresseerde koper?
De een ziet een (aparte?) keuken vooral als een gebruiksvoorwerp en zal het wel best vinden zolang de keuken gewoon gebruikt kan worden.
Een ander vndt de keuken mega-belangrijk; maar dan moet je maar nét goed zitten met de keuken die je nu gaat installeren. En dat gaat je trouwens ook nog veel tijd (vrije dagen opnemen), gedoe, stof, rommel, en misschien ergernis e.d. opleveren met klusjesmannen voor installatie elekta, gas, keuken, tegelzetter, timmerman, vloer (?), apparatuur ...
Overigens heb ik zelf geen vaatwasser. Ook nog nooit behoefte aan gehad, terwijl ik er wel het geld en de ruimte voor heb en de aansluitingen (voor het geval dat...) al tijdens de bouw zijn aangelegd.
Zeker in een klein appartement zou ik voldoende kastruimte véél belangrijker vinden.
dinsdag 18 juli 2017 om 07:12
dinsdag 18 juli 2017 om 07:49
Heb je wel ruimte voor een gasfornuis? Ik heb zoiets in mijn kleine keuken ideaal! http://www.candy.nl/nl_BE/apparaten/koken/trio
dinsdag 18 juli 2017 om 08:13
Heb je een open keuken? Zo ja, dan vind ik een vaatwasser een must. Niet voor het beetje werk dat de afwas doen is, maar omdat je altijd afwas op je aanrecht hebt als je geen vaatwasser hebt. Ik heb ook een minikeuken, van links naar rechts:
1. torenopstelling met koelkast/vriesvak met kastje boven (losse troep en theedoeken) en kastje onder (pannen).
2. Wasbak met kastje onder (schoonmaakspullen) en kastje boven (servies).
3. Vaatwasser (smal) met aanrecht en kastje boven (servies).
4. Lege plek voor wasmachine, aanrecht en kastje boven (kruiden en voorraad). (dit is de enige brede plek)
5. Gasfornuis, oven en afzuigkap.
Tegenover deze opstelling: doorloop naar de huiskamer en muur met planken. Daar staan voorraadpotten enzo op. De keuken zou nog een kastje smaller kunnen als de plek voor de wasmachine weg zou zijn.
1. torenopstelling met koelkast/vriesvak met kastje boven (losse troep en theedoeken) en kastje onder (pannen).
2. Wasbak met kastje onder (schoonmaakspullen) en kastje boven (servies).
3. Vaatwasser (smal) met aanrecht en kastje boven (servies).
4. Lege plek voor wasmachine, aanrecht en kastje boven (kruiden en voorraad). (dit is de enige brede plek)
5. Gasfornuis, oven en afzuigkap.
Tegenover deze opstelling: doorloop naar de huiskamer en muur met planken. Daar staan voorraadpotten enzo op. De keuken zou nog een kastje smaller kunnen als de plek voor de wasmachine weg zou zijn.
dinsdag 18 juli 2017 om 10:12
inderdaad, als de keuken aan vervanging toe is, maak de verkoopprijs zodanig dat de nieuwe eigenaar zelf een keuken kan plaatsen
met de opties die ze zelf willen, anders zitten ze met een rode keuken zonder vaatwasser (bv)
dinsdag 18 juli 2017 om 10:14
Het is maar de vraag of je de kosten van de nieuwe keuken met afwasmachine terugziet in de verkoopopbrengst van het huis. Vermoedelijk niet. Normaal gesproken meer iets wat je doet als te maken hebt met een onverkoopbaar huis dat al heel lang te koop staat, en dan als noodgreep.
Je kunt de huidige keuken ook 'opleuken' met hele goedkope items, zoals kleur over saaie tegeltjes, andere handgrepen voor de keukenkastjes, een rekje meer of minder, andere spotjes/ licht etc..
Je kunt de huidige keuken ook 'opleuken' met hele goedkope items, zoals kleur over saaie tegeltjes, andere handgrepen voor de keukenkastjes, een rekje meer of minder, andere spotjes/ licht etc..
dinsdag 18 juli 2017 om 11:22
Ik zou er niet van uit gaan dat een vaatwasser zijn geld opbrengt bij het verkopen van het huis. Persoonlijk heb ik in een klein appartement liever een kast extra in de keuken dan een vaatwasser.
Zelfs een oude keuken zou geen showstopper zijn, maar zou ik wel meenemen in de maximale prijs die ik zou willen bieden voor het huis. De vaatwasser zou ik niet belangrijk vinden.
Maar niet elke koper kan zich voorstellen hoe een ruimte er uit ziet met een nieuwe keuken. Een goedkope keuken plaatsen kan dan wel meewerken aan het snel verkopen van je huis.
Zelfs een oude keuken zou geen showstopper zijn, maar zou ik wel meenemen in de maximale prijs die ik zou willen bieden voor het huis. De vaatwasser zou ik niet belangrijk vinden.
Maar niet elke koper kan zich voorstellen hoe een ruimte er uit ziet met een nieuwe keuken. Een goedkope keuken plaatsen kan dan wel meewerken aan het snel verkopen van je huis.
dinsdag 18 juli 2017 om 11:55
Hier geen vaatwasser, en ja, als ik het nog eens over zou doen dan zou ik wel daarvoor kiezen. De afwas is namelijk iets wat nooit af is en daarom een zooi maakt op het aanrecht. Of misschien lijk je op mij en dan staan er voordurend kopjes te "weken" in een van de twee spoelbakken. In de ander staat dan een afwasrekje dus wil je wat plantenwater pakken dan moet je eerst afwassen. 
De vaatwasser kan prima gebruikt worden als kastruimte. Je kan daar al je vaatwerk in kwijt, dus dat spaart kastruimte.
Misschien dat ik er ooit een neem, maar ik kom er maar niet toe om alles op te meten, de juiste te bestellen en dan een hele middag kwijt te zijn aan installeren. Of iemand anders te laten doen dus het handigste is echt om dat te laten doen bij het plaatsen van de keuken.
Succes.
De vaatwasser kan prima gebruikt worden als kastruimte. Je kan daar al je vaatwerk in kwijt, dus dat spaart kastruimte.
Misschien dat ik er ooit een neem, maar ik kom er maar niet toe om alles op te meten, de juiste te bestellen en dan een hele middag kwijt te zijn aan installeren. Of iemand anders te laten doen dus het handigste is echt om dat te laten doen bij het plaatsen van de keuken.
Succes.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
dinsdag 18 juli 2017 om 12:01
Voor dat beetje vuile vaat wat tijdens dat afwasuurtje is ontstaan zou ik dan een hoekje in een kastje reserveren dus voor mij niet overtuigend.
dinsdag 18 juli 2017 om 12:32
Ik zou nooit een gasgeiser meer nemen. Die had ik vroeger, en het plafond was voortdurend grauw en soms haast zwart. Alle vet en roet gaan dan in de hoeken zitten in de vorm van spinnewebben. Bovendien dreigt koolmonoxidegevaar als je hem niet laat onderhouden.
Ik zou een kleine badboiler nemer en dan zijn er verder twee opties: 1. deze badboiler ook te gebruiken voor de keuken en 2. een klein kastje in het onderkastje aan te (laten) brengen voor warm water in de keuken. Maar was je niet handmatig af dan is de laatste niet nodig en dan kan je de badboiler laten aftakken naar de keuken.
Je energieleverancier doet alles voor je; kost overigens wel geld.
Ik zou een kleine badboiler nemer en dan zijn er verder twee opties: 1. deze badboiler ook te gebruiken voor de keuken en 2. een klein kastje in het onderkastje aan te (laten) brengen voor warm water in de keuken. Maar was je niet handmatig af dan is de laatste niet nodig en dan kan je de badboiler laten aftakken naar de keuken.
Je energieleverancier doet alles voor je; kost overigens wel geld.
dinsdag 18 juli 2017 om 13:17
Ik heb ook geen vaatwasser, nooit gehad ook. Het is simpel genoeg om zelf af te wassen. Ik zou me daar dus ook totaal niet druk over maken bij een woningbezichtiging.
Geisers en boilers daarentegen dan weer wel, die kun je wel beter vernieuwen en netjes wegwerken. Want als dat oud is of slecht-werkend dan zou ik meteen nee zeggen tegen de woning.
Geisers en boilers daarentegen dan weer wel, die kun je wel beter vernieuwen en netjes wegwerken. Want als dat oud is of slecht-werkend dan zou ik meteen nee zeggen tegen de woning.
carpe diem.
dinsdag 18 juli 2017 om 13:25
Dit ja.Gebruna schreef: ↑18-07-2017 03:01Waarom zou je nu voor een 'relatief klein bedrag' al die toestanden op je hals halen, alleen met het doel dat het er dan leuker uit ziet op de Funda foto's?
Misschien willen de nieuwe bewoners wel een keuken wat helemaal hun smaak is en trekken ze de nieuwe keuken er alsnog uit.
Dat zou echt zonde zijn van je tijd, geld enz.
Een vaatwasser zouden ze er altijd zelf nog in kunnen laten bouwen.
Dan is de keus aan hun, of meer kastruimte of een vaatwasser.
Misschien tref je wel iemand die een vaatwasser onzin vind en alles met de hand doet.
Zelf heb ik nu geen vaatwasser.
Het was weer even wennen.Want in ons vorige huis zat er wel een.
Maar zo verschrikkelijk is het nou ook weer niet om een keer per dag een afwas te doen ( vind ik )
dinsdag 18 juli 2017 om 13:47
dinsdag 18 juli 2017 om 13:47
Een geiser mag je niet zomaar verstoppen! Dat kan heel gevaarlijk zijn, dus daar zou ik een proffesional bijhalen.
Wat de vaatwasser betreft: in zo'n klein appartement, wat je waarschijnlijk toch met maximaal 2 personen kan bewonen is een vaatwasser zeker geen must, zeker als er toch al niet zoveel kastruimte in de keuken zit. Ik zou dus eerder investeren in extra kastruimte dan in een vaatwasser. Ook een kleine vaatwasser zou ik niet doen, want dan past alles er niet in en moet je alsnog met de hand afwassen.