Geld & Recht alle pijlers

erfenis verwerpen

25-07-2017 20:53 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus en ik hebben nu flinke buikpijn, want we voelen nu al aan dat we worden belemmerd bij het opvragen van de documenten.
Ondertussen wordenMogen mijn zus en ik papieren opvragen waaruit blijkt hoeveel en welke schulden mijn overleden zus had, namens onze broer?
anoniem_351201 wijzigde dit bericht op 05-08-2017 23:31
87.76% gewijzigd
eckano schreef:
25-07-2017 21:52
Misschien begrijp ik je niet goed maar alle kleinkinderen zitten in dezelfde groep en moeten dus allemaal aanvaard of verworpen hebben om er voor die generatie vanaf te zijn; als je alleen de meerderjarige kleinkinderen laat verwerpen, blijven de minderjarige kinderen met de gebakken peren zitten...
Nee want als er niets gedaan wordt voor minderjarigen is het automatisch beneficiair die kunnen nooit zuiver aanvaarden. Meerderjarige kleinkinderen kan nog niet want die zijn nog geen erfgenaam en je kan niet verwerpen wat je niet hebt
Jeej. We hebben mix van meerderjarige en minderjarige kleinkinderen. En minderjarige achterkleinkinderen

:-(
katrien1974 schreef:
25-07-2017 21:55
Nee want als er niets gedaan wordt voor minderjarigen is het automatisch beneficiair die kunnen nooit zuiver aanvaarden. Meerderjarige kleinkinderen kan nog niet want die zijn nog geen erfgenaam en je kan niet verwerpen wat je niet hebt
Automatisch benficair dus. Dus 3 maanden voor hen om te verwerpen, nadat wij verworpen hebben?
kliek2017 schreef:
25-07-2017 21:58
Jeej. We hebben mix van meerderjarige en minderjarige kleinkinderen. En minderjarige achterkleinkinderen

:-(
Even voor mijn beeld. Je zus is overleden. Dit zijn de ronden.
1 erfgenamen 1e graad haar kinderen die hebben verworpen waardoor de broers en zussen (jij dus) erfgenamen worden en op dat moment dat ronde 1 heeft verworpen gaat jullie 3 maanden in.
2 jullie verwerpen en als dat door allemaal gedaan is worden jullie kinderen erfgenaam en kunnen dan pas gaan verwerpen en dan gaat pas hun termijn lopen.
3 jullie kinderen meer of minderjarig maakt niet uit verwerpen en op dat moment worden hun kinderen weer erfgenaam en gaat hun termijn lopen.
4. Hun kinderen verwerpen.

Kan volgens mij niet allemaal in 1 verwerping
Ok duidelijk katrien. Hopelijk dat mijn broer het red. Afspraak met exzwager van a.s. maandag hadden we al vervroegd naar komend weekend om documenten te kopieren. Ik weet dat het ons recht is. Hoewel we vermoeden dat exzwager en zijn kinderen dit gaat vertragen. De toon van hun aps klonken onvriendelijk. Thanks!!!
Ok duidelijk katrien. Hopelijk dat mijn broer het red. Afspraak met exzwager van a.s. maandag hadden we al vervroegd naar komend weekend om documenten te kopieren. Ik weet dat het ons recht is. Hoewel we vermoeden dat exzwager en zijn kinderen dit gaat vertragen. De toon van hun aps klonken onvriendelijk. Thanks!!!
kliek2017 schreef:
25-07-2017 22:13
Omdat ze er anders in staan. Maar geef aan wat de reden is dat documenten nodig zijn en stuur afbeelding mee van formulier

https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/ ... 8cda7ccf20
Hai Katrien. Bedankt, de formulieren hadden we al geprint. Zojuist een ap gekregen van broer, dat hij zelf zijn boontjes gaat doppen met zijn bewindvoerder. Oke, Krijgen we dat weer, in ieder geval houden we nu ons handen ervan af. Pfff. Case closed.

Jouw info vwb "recht om documenten op te vragen" was duidelijk.
Ik heb veel gegoogled en heel veel gelezen en geleerd.
Ben je erfrechtadvocaat? Bewindvoerder? Haha thanks!! Xx
Notarisklerk 😉
katrien1974 schreef:
25-07-2017 21:55

Dat bedoel ik eigenlijk ook met gebakken peren want automatisch beneficiair aanvaarden betekent ook beneficiair afwikkelen en daar zit je met een paar minderjarigen ook niet op te wachten; dan kunnen de broers en zusters nog beter beneficair aanvaarden, dat scheelt dan ook weer een hoop griffierechten...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Katrien1974 Bij gemeentehuis krijgen we geen kopie van overlijdings akte mee.
Bij de uitvaart ondernemer evenzo.
Als laatste mogelijkheid is bij nichtje, dochter van mijn zus.
Indien zij dat niet wil overhandigen, die kans zit er in, wat dan??
We gaan natuurlijk eerst netjes een gesprek aan met haar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven