Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
Volgens mij heb ik de gewone. Die eetbare ken ik inderdaad ook, uit het restaurant. En ja, die zijn inderdaad erg lekker. Dan heb ik ook weer een missie voor volgend jaar: de eetbare zoeken en zaaien. Goed idee!
Kom maar halen Koettie :)
Yes, de allernieuwste blauwe/witte/weethetniet regen is ook aangeslagen! Nice, nu heb ik drie van die volwassen regens.

Huis wordt niks, als we voor een bouwval gaan dan zoeken we wel een echte met een bouwvalprijsje. Of een stuk bouwgrond, net zoveel werk als die waar we waren.
Afbeelding
De blauwe regen heeft er echt zin in!
Daarachter mijn treurwilg, die is onverklaarbaar overleden. Die gaat eruit en dan heb ik plek voor de vogelwok :)
Felix_Urbexicus schreef:
26-07-2017 11:38
Kom maar halen Koettie :)
Kan wel pas na 7 aug denk ik, ga een paar daagjes de hort op. Is dat oké?
Prima, staan niet in de weg. Geen idee welke kleur het is.
Jammer dat het huis niks wordt Felix!
Moet je verhuizen of kan je rustig verder zoeken?

Hier heeft het de laatste dagen flink geregend, weinig in de tuin gedaan daardoor. Alles groeit wel goed zo!
We gaan waarschijnlijk de sneeuwbol wegdoen, ik was er al niet zo'n fan van maar mijn vriend vond hem nog leuk. Nu hebben we van de week van mijn schoonouders een nieuwe plant gekregen (ben even de naam kwijt..), die komt dan op die plek.
Vandaag mijn laatste werkdag voor mijn zomer vakantie. Volgende week eerst nog een paar schilderklussen in huis, en dan een paar dagen de tuin in. De hagen moeten gesnoeid, het gras gemaaid en nog een border onkruidvrij gemaakt. In de tweede week van de vakantie gaan manlief en ik nog een paar dagen naar Monschau voor een wandelvakantie. Onze kinderen zijn dan weer terug en kunnen voor de vogels en de vissen zorgen.
Jammer Felix, dat het huis niet doorgaat. Maar er komt een dag dat je de perfecte stek tegen komt!
Wij hebben daar een jaar of vijf op moeten wachten, en we dachten dat het nooit zou lukken met het bedrag dat wij te besteden hadden.
Nou hup naar mijn werk!
Ik denk dat ik me ook maar eens kom melden in dit topic.
We zijn een paar maanden geleden verhuisd en nu heb ik voor het eerst in mijn leven echt een noemenswaardige tuin waar ik wat me kan doen.
De afgelopen weekenden ben ik vooral bezig geweest met onkruidwieden en afgelopen weekend ben ik begonnen met de kleine achtertuin die in de schaduw ligt en die tot nu toe een grote berg rottend hout met veel onkruid was. De voortuin ziet er op zich wel al netjes uit, dus die komt later.
Ik ga maar eens even lekker jullie 3 topics doorspitten voor inspiratie, maar voor nu een vraagje voor de anti-tegel-tuinen-experts: ik heb een stuk kale muur waar maar een paar uurtjes zon per dag op komt, iemand een suggestie voor een klimmer met veel mooie bloemen, die het goed doet in de schaduw?
Klim hortensia? Niet perse mooie grote bloemen maar wel een muur vol groen.
Tiramisuusje, hoeveel is een paar uurtjes en wanneer op de dag?
De muur met de passieflora hier heeft na 12 uur in de middag alleen nog maar schaduw en dat gaat prima.
Felix_Urbexicus schreef:
31-07-2017 09:29
Tiramisuusje, hoeveel is een paar uurtjes en wanneer op de dag?
De muur met de passieflora hier heeft na 12 uur in de middag alleen nog maar schaduw en dat gaat prima.
Op de kortste dag is het ongeveer 2 uurtjes in de namiddag, in de zomer is het wel meer, maar ook vooral 's middags.
Passieflora heb ik even gegoogled, mooi!
Afbeelding

Ik heb een nieuw insect gespot, cm of 4-5 groot. Vriend zegt dat het een horrenaar is, ik hoop dat hij wat aan mijn vliegenplaag kan doen. Word helemaal gestoord van die smerige strontvliegen.
Ja hier ook bergen met vieze vliegen in de tuin om gek van te worden. Ik ga zo grasmaaien, misschien dat ze dan weggaan.
Gisteren de dode wilg omgehakt, naja dat deed vriend ^^.
Veel meer licht nu, het wordt een leuk hoekje voor de vogels met voerhuisjes en het vogelbad. De wok staat vast in de eerste laag zwarte lak, ben van plan hem te coaten in epoxy tegen de roest.

Verder nog een aantal bloempotten en twee planten (hosta en een bloeiend struikje) gescoord op de stort. En een zinken wasteil :proud:
En twee tiffany lampen :love:
Hee Felix, die heb ik een paar weken geleden ook in mijn tuin gefotografeerd. Dat is toevallig!
Afbeelding
Dat is geen hoornaar, maar een grote soort zweefvlieg, de stadsreus.

Een paar jaar geleden had ik een volwassen exemplaar van bijna 3cm in mijn tuin. Toen ben ik eerst naar binnen gevlucht, want het leek alsof er en helicopter over kwam vliegen. Daarna tch weer naar buiten om hem te fotograferen. Ik zal eens zoeken of ik de foto van die hele grote nog kan vinden. Die op de margriet zit, is een stukje kleiner, maar ook al behoorlijk groot.
Felix, ik weet niet of jouw insect een hoornaar is, kun je m ook van boven fotograferen? Als het er eentje is, kun je er van op aan dat hij een hoop irritante muggen en dergelijke opruimt. Ik ga ze liever uit de weg, ik ben allergisch voor de steken van wespen en hoornaars. Ik weet dat ze nuttig zijn, maar ik ben er wel een beetje bang voor.
Vind jij Tiffany bij de stort? Jeemig, dat doe je toch niet weg? Ik heb er door de jaren een behoorlijke verzameling van, voornamelijk met libelle motief. Ik ben er al sinds mijn kinderjaren dol op en ik heb ze door het hele huis staan en hangen. Ik kan me niet voorstellen dat ik er ooit op uitgegekeken raak. Maar ik ken ook genoeg mensen die ervan gruwen o_o
Tiramisuusje, welkom!
Duet, weet je het zeker? De kop bestond voornamelijk uit bek.
Google weet raad, even de plaatjes vergeleken: inderdaad een stadsreus! Thanks, weer wat geleerd :)

Tg, bizar hè! Bij ons gaat het zo de ijzerbak in. Toen ik hem ophaalde zei de vrouw dat ze ze spuuglelijk vond. Nou ben ik niet per sé fan, maar ik denk dat ik er wel een gave insectlamp van kan bouwen. Maar eerst even aan schoonpaps vragen of hij ze wil hebben, hij is wel fan.

Deze 2 muurlampjes zijn het. Prima geschikt als vleugels voor een keverlamp dacht ik zo.
Afbeelding

Ik heb iets met zelfgemaakte lampen. Zoveel leuker dan de gebruikelijke standaard lampen uit de winkel. Ikea vind ik ook geweldig om er iets anders mee te doen.
Felix, ik ook! Behalve Tiffany heb ik ook zelf gemaakt spul. (Ook lampen) .In de tijd dat ik nog activiteitenbegeleidster was, kocht ik graag spullen bij IKEA om mee te knutselen met mijn groep. Verder heb ik als hobby houtsnijden (voornamelijk Fries houtsnijwerk) en handwerken, dus het huis staat vol zelfgemaakte spullen.
Zelf- en handgemaakt vind ik zoveel leuker dan alles maar kant en klaar aanschaffen...
Ik heb nog een superleuk krukje, die geweldig zou staan als je die twee helften aan elkaar erop maakt.. hmm..
Ben vandaag ook aan de slag geweest met die vossenbont kraag te repareren en op mijn jas te maken. Denk dat het wel leuk wordt.

En ik zat te brainstormen, wel of niet glow in the dark resin op de buitenkant van de wok druipen voor de heldere coating?
Ben trouwens benieuwd hoe jouw huis eruit ziet TG :)
Oh echt? Nou, dan kom je toch een keertje langs? Vind ik best leuk hoor!
Tis voor jou denk ik wel een beetje in een uithoek :proud:
Ik denk dat ik jouw huis ook wel gezellig vind. Ik verwacht bij jou wat meer kunstzinnigheid eigenlijk. het is bij ons niet zo kunstig. Ik heb wel eens gehoord dat men mijn huis een soort museum vind, met al die ouwe spulletjes. En al de gehaakte gordijntjes, ingelijst borduurwerk en overal koperen spul. Een vriendin die zelf houdt van strak en modern vindt het bij ons echt vreselijk ouderwets en veel te vol. 'Jij woont in een rariteitenkabinet' zegt ze vaak. Het is ook wel een beetje zo, maar ik kan niet leven in een leeg, kaal en erg hol klinkende hut. Ik hou gewoon van mijn ouwe rommel...
Klinkt als een heerlijk huis! Hier is het ook vol, maar dat kan niet anders gezien de ruimte.
Ik vind de foto's van je tuinhoekjes altijd geweldig Felix. Heb ze weleens aan mijn egaa laten zien en hij vindt het wel een beetje mijn soort tuin. Ooit heb ik bij een woning de schutting blauw geverfd, waren er twee die eerst als toegang waren gebruikt. Dus met een boog aan de bovenkant. Ze achter elkaar (laten) zetten leek het op golven. Blauw dus de tegels die er lagen geel geverfd de schuur ernaast wit met de kozijnen blauw. En schelpen geplakt. Mijn strand muurtje.
Ik vind je lampen leuk maar zou het zien als iets voor buiten. Weet niet precies waarom. Hier in de buurt is iemand die glas in lood maakt en ook regelmatig workshops geeft dat lijkt me best nog eens leuk om te doen.
En TG hier ook best fijn om oude dingen te gebruiken maar mag niet altijd van egaa (lees, hi schudt zijn hoofd, zucht en doet het toch voor me). We hebben best veel redelijk modern. Maar dat kastje van € 50 zit voor bijna € 75 verf op om het mooi te laten zijn. En de collectie oude fototoestellen etc. Zo blijft er wel iets te zien. Wel wil ik graag van oude dingen dat ze ook nuttig zijn. Mijn oude olielampen (van oma, daarbij lazen we een boek en kregen chocomelk als de electriteit weer eens was uitgevallen) doen het allemaal nog, dat vind ik belangrijk
Doe ik niet aan....
Klinkt leuk jsv! Mijn buuf heeft een strandthema in haar tuin, ook met oude surfboards en dergelijke.

Frambozen, de irissen geef ik aan een andere forummer waar we zondag langsgaan. Hoop dat alles goed met je gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven