Huisvrouw

24-07-2017 10:46 1985 berichten
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?

Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?

Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.

Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Alle reacties Link kopieren
Star* schreef:
11-08-2017 16:27
Hier herken ik de situatie bij ons thuis vroeger in. Mijn vader wilde vanalles, maar heeft de stap nooit durven nemen omdat mijn moeder niet werkte. Dat neemt hij haar nu kwalijk.
Mijn man wil van alles, kan van alles en doet dat ook. In de meer dan 20 jaar dat wij nu samen zijn heeft hij nog nooit langer dan 3 jaar bij dezelfde werkgever gezeten, uit vrije wil overigens, hij is nog nooit ontslagen. Hij is ZZP-er geweest, maar bedacht na een paar jaar dat dat 'm niet was en is weer in loondienst gegaan, heeft opleidingen gevolgd, heeft carriereswitchen gemaakt en is daar nog steeds mee bezig.
Dit alles echter wel in overleg. Als een van ons problemen heeft met de gang van zaken, wordt daar over gesproken.
Mevrouw75 schreef:
11-08-2017 20:46
Ja, dat meen ik.
Dat kan.
Ik vind het opmerkelijk dat er altijd gesproken wordt over typistes (die ken ik niet eens meer) en over hoe vervelend het is dat het huis een rommel is en dat dan altijd ligt aan de vrouw. Af en toe zet Pejeka er wel tussen haakjes (of man) bij, maar meestal pas als hij er op aangesproken is.

Dat stoort me. Ik voer een huishouden samen met mijn partner, die toevallig een piemel heeft. Hij zet zijn eigen bordje in de vaatwasser en ruimt ook de pot pindakaas op. Ik begrijp niet waarom, in Pejeka's redenering, het opruimen van het huis de taak van één van beide volwassenen zou zijn. Iedereen eet, iedereen woont, iedereen ruimt op.
vrouwjagersma schreef:
11-08-2017 20:42
Maak je er maar niet druk om. Volgens Pejeka hebben alleen mannen serieuze banen en zijn vrouwen verantwoordelijk voor het schoonmaken van de plinten. Dat is dan emancipatie. Ik vind het helemaal mooi, laughing all the way to the bank.

Neuh. Ik denk zowel mannen als vrouwen in doorsnee gewone banen hebben, ergens op kantoor, op een fabriek, in de techniek of wat dan ook. En ik vind het dan ook nogal belachelijk dat vrouwen dan vaak schermen met "mijn carrière wordt onderbroken". Schiet op zeg, de meeste vrouwen (én mannen) komen hun leven lang niet verder dan hooguit een paar periodieken doorgroeien in de baan die ze hebben, niet alsof ze allemaal tot CEO benoemd worden als ze maar lang genoeg blijven zitten ofzo...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
LaFleurNoire schreef:
11-08-2017 20:48
Mijn man wil van alles, kan van alles en doet dat ook. In de meer dan 20 jaar dat wij nu samen zijn heeft hij nog nooit langer dan 3 jaar bij dezelfde werkgever gezeten, uit vrije wil overigens, hij is nog nooit ontslagen. Hij is ZZP-er geweest, maar bedacht na een paar jaar dat dat 'm niet was en is weer in loondienst gegaan, heeft opleidingen gevolgd, heeft carriereswitchen gemaakt en is daar nog steeds mee bezig.
Dit alles echter wel in overleg. Als een van ons problemen heeft met de gang van zaken, wordt daar over gesproken.

Bij ons precies zo. Mijn vriend is net zo als jouw man.
pejeka schreef:
11-08-2017 20:49
Neuh. Ik denk zowel mannen als vrouwen in doorsnee gewone banen hebben, ergens op kantoor, op een fabriek, in de techniek of wat dan ook. En ik vind het dan ook nogal belachelijk dat vrouwen dan vaak schermen met "mijn carrière wordt onderbroken". Schiet op zeg, de meeste vrouwen (én mannen) komen hun leven lang niet verder dan hooguit een paar periodieken doorgroeien in de baan die ze hebben, niet alsof ze allemaal tot CEO benoemd worden als ze maar lang genoeg blijven zitten ofzo...
Ik vind het heel mooi als mensen tevreden zijn met hun werk.

En zoals gezegd, of ik nou een flutbaantje heb of niet, als mijn gezin gelukkig is en ik ben dat ook, dan is het allemaal prima. Mijn plinten zijn niemands zaak.
Onderbouw die 90% nou eens een keer. Al die vage cijfers altijd.
Pejeka, volgens mij heb je nog niet gereageerd op de vraag waarom je blijkbaar niet mag zeggen dat huisvrouwen een duf bestaan leiden, maar dat jij tegelijkertijd wel zou mogen stellen dat de banen van werkende mensen (of alleen die van vrouwen volgens jou?) duf zijn. Mijn werk is allesbehalve duf overigens. Verder stelt volgens mij niemand hier dat het een verplichting is om te werken, maar zijn er wel mensen die het onbegrijpelijk vinden om het niet te doen.

En als emancipatie gaat over gelijke kansen, waarom zijn er in deze blijkbaar zo vreselijk geëmancipeerde samenleving dan wel zoveel huisvrouwen en vrouwen met een klein baantje die fijn op terrasjes zitten, maar vrijwel geen mannen die hetzelfde doen? Volgens mij hebben we nog een behoorlijke weg te gaan, om te beginnen bij het vaderschapsverlof (welke kansen en welke boodschap geef je als je mannen 2 dagen vrij geeft om hun baby te leren kennen, waarin ze nog naar het gemeentehuis moeten ook?!).
pejeka schreef:
Ook in, wat door jouw doornsee banen worden genoemd, is het niet slim om je carrière te onderbreken. Veel dingen zijn zo aan verandering onderhevig dat je gewoon never nooit niet terug kunt na een jaar of wat, zonder met je neus in de boeken te duiken. In de financiële dienstverlening verlopen je diploma's tegenwoordig gewoon.
vrouwjagersma schreef:
11-08-2017 20:45
Ik heb een slechte sarcasmeradar, vrees ik. Meen je dit echt? Ik lees Pejeka echt compleet anders dan.
Dat lees j misschien anders omdat Pejeka een man is.
Blondie456 schreef:
11-08-2017 21:00
Dat weet ik.
vrouwjagersma schreef:
11-08-2017 21:01
Dat weet ik en ik vind dat niet zo spannend.
Star* schreef:
11-08-2017 20:50
Bij ons precies zo. Mijn vriend is net zo als jouw man.
Behalve dan dat ik niet (meer) werk. En ook dat is in goed overleg gegaan en wordt regelmatig geëvalueerd.
En ja, ik begrijp de argumenten van de "tegenstanders" best en kan daar ook een heel eind in mee gaan, maar kan erg weinig met de manier waarop sommige forummers zich uitdrukken. Zij weten helemaal niet van de hoed en de rand en met een dergelijke manier van discussiëren voel ik me ook niet geroepen om daar enige duidelijkheid in de scheppen. Overigens heb ik ook helemaal niet het idee dat het ze ook maar iets interesseert.

Over terrasjeszittende huisvrouwen gesproken (die schijnen dat en masse te doen) ik kan me niet meer heugen wanneer ik voor het laatst op een terrasje zat. Ja, op mijn eigen terras, op mijn knieën, al vloekend dat rottige onkruid tussen de tegels vandaan rukkend. Mijn man daarentegen, zit regelmatig op een terrasje.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 11-08-2017 21:08
19.47% gewijzigd
nicole123 schreef:
11-08-2017 20:52
Pejeka, volgens mij heb je nog niet gereageerd op de vraag waarom je blijkbaar niet mag zeggen dat huisvrouwen een duf bestaan leiden, maar dat jij tegelijkertijd wel zou mogen stellen dat de banen van werkende mensen (of alleen die van vrouwen volgens jou?) duf zijn. Mijn werk is allesbehalve duf overigens. Verder stelt volgens mij niemand hier dat het een verplichting is om te werken, maar zijn er wel mensen die het onbegrijpelijk vinden om het niet te doen.

En als emancipatie gaat over gelijke kansen, waarom zijn er in deze blijkbaar zo vreselijk geëmancipeerde samenleving dan wel zoveel huisvrouwen en vrouwen met een klein baantje die fijn op terrasjes zitten, maar vrijwel geen mannen die hetzelfde doen? Volgens mij hebben we nog een behoorlijke weg te gaan, om te beginnen bij het vaderschapsverlof (welke kansen en welke boodschap geef je als je mannen 2 dagen vrij geeft om hun baby te leren kennen, waarin ze nog naar het gemeentehuis moeten ook?!).
Ik vind geen van beiden "duf". Ik wilde alleen aantonen dat ook niet elke baan buitenshuis hemelhoog interessant is en vaak ook neerkomt op duffe routine voor 90% van de mensen.

Maar wat ik vooral zo verbazingwekkend vind is dat vrouwen (of mannen, want dat kan ook) die ervoor kiezen thuis te blijven voor kinderen, huishouden, thuisfront en misschien nog wat mantelzorg of vrijwilligerswerk, juist door andere vrouwen die wél op een kantoor zitten ofzo, worden neergezet als minderwaardig. Waarom moet je dat willen?
Andersom schreef:
11-08-2017 20:54
Ook in, wat door jouw doornsee banen worden genoemd, is het niet slim om je carrière te onderbreken. Veel dingen zijn zo aan verandering onderhevig dat je gewoon never nooit niet terug kunt na een jaar of wat, zonder met je neus in de boeken te duiken. In de financiële dienstverlening verlopen je diploma's tegenwoordig gewoon.
Maar dan is jouw focus dus nog steeds deze: vroeg of laat MOET je in het bedrijfsleven terugkeren. Daarbij ga je dus voorbij aan de vrijwillige keuze van mensen die voor iets anders kiezen en zich dus geen zorgen hoeven te maken over het verlopen van een bedrijfsdiploma, omdat ze binnen hun relatie voor een andere verdeling hebben besloten.
pejeka schreef:
11-08-2017 21:07
Maar dan is jouw focus dus nog steeds deze: vroeg of laat MOET je in het bedrijfsleven terugkeren. Daarbij ga je dus voorbij aan de vrijwillige keuze van mensen die voor iets anders kiezen en zich dus geen zorgen hoeven te maken over het verlopen van een bedrijfsdiploma, omdat ze binnen hun relatie voor een andere verdeling hebben besloten.
Maar wat dan als die relatie, wellicht onverwacht, ten einde loopt en je, ook al was het niet je keuze, toch weer dat bedrijfsleven in moet? Of in ieder geval werk moet zoeken? Dan is het toch ontzettend handig als je nog een beetje up-to-date bent? Dat hoeft wat mij betreft echt niet met fulltime werken overigens, een paar uur per week kan ook.
pejeka schreef:
Laten we eerlijk zijn, dit klopt toch gewoon.

Ik heb altijd " een goede" uitdagende baan gehad. Al waren de laatste jaren er niet veel meer aan. Ook gewerkt toen ik kinderen kreeg.
Nu werk ik al een paar jaar niet, ik heb mijn werk moeten opgeven voor het werk van mijn man, maar deeddit met liefde want van mijn baan werd ik ook niet happy meer.

Ik maak me gewoon echt niet druk om. We zijn met andere dingen bezig ( huis bouwen) wat uiteindelijk veel meer geld gaat opleveren dan als we ons oude leventje hadden gehouden.

Omdat ik niet werk zijn er hele andere dingen op mn pad gekomen enben ik iets voor mezelf begonnen ( wat alleen maar zakgeld is qua inkomen).

Daarnaast heb ik de laatste jaren zoveel geleerd aan levenservaring, dat ik me ook niet druk maak om die gat in mn cv. En als ik daar dan weer een studie voor moet doen dan doe ik dat.
Niet iedereen heeft een kantoorbaan. Ik bem verpleegkundige en niet maar 10% van de vrouwen doet deze functie. Ik werk 32 uur. 2 dagen door de weeks en 2 in het weekend. Met name avond- en nachtdiensten. Overdag zat tijd, ik breng en haal de kinderen van school. Zwemles, oudergesprekken, dokters.. ik hoef er geen vrij voor te nemen en mijn man ook niet. Mijn huis is altijd schoon en netjes en er staat bijna dagelijks gezond avondeten klaar.
En nee ik vind mijzelf niet superieur, maar het is niet altijd zo zwart-wit als er gesteld wordt.
herfstappeltaart schreef:
11-08-2017 18:36
Hier kan ik me helemaal in vinden. Waren er maar meer mensen zo eerlijk.
Ben blij dat je toch nog bent komen buurten in dit topic, ben het ook heel erg met jou eens.
Blondie456 schreef:
11-08-2017 21:00
Pejeka is geen man. Ze schreef een tijd geleden iets over haar man en dat ze meer dan 25 jaar getrouwd was. Toen bestond het homohuwelijk nog niet. Dus als Pejeka getrouwd is met een man is ze een vrouw.
Andersom schreef:
11-08-2017 21:12
Pejeka is geen man. Ze schreef een tijd geleden iets over haar man en dat ze meer dan 25 jaar getrouwd was. Toen bestond het homohuwelijk nog niet. Dus als Pejeka getrouwd is met een man is ze een vrouw.

Pjk heeft een echtgenoot en is een hij.
Andersom schreef:
11-08-2017 21:12
Nou dan moet Pejeka daar zelf maar uitleg aan geven maar ik heb van hem al vaak gelezen dat hij een man is die met en man samen leeft.
pejeka schreef:

Bah, wat doe je toch altijd denigrerend over andermans baan. Wat voor baan heb je zelf eigenlijk?
Am Yisrael Chai!
Timetraveler schreef:
11-08-2017 21:10
Maar wat dan als die relatie, wellicht onverwacht, ten einde loopt en je, ook al was het niet je keuze, toch weer dat bedrijfsleven in moet? Of in ieder geval werk moet zoeken? Dan is het toch ontzettend handig als je nog een beetje up-to-date bent? Dat hoeft wat mij betreft echt niet met fulltime werken overigens, een paar uur per week kan ook.
Alles kan gebeuren in het leven. Je baan kan eindigen, om welke reden dan ook. Je relatie kan eindigen, om welke reden dan ook. Er kan een vrachtauto door de voorgevel van je huis rijden. Je moeder kan met haar 69e een beroerte krijgen waardoor ze niks meer kan. Allemaal situaties waar je dan op dat moment mee moet dealen, maar je kan je niet overal tegen indekken en niet alles voorzien.

Net zo min als dat je ervan uitgaat dat het bedrijf waar je voor die enorm interessante baan gaat, over 5 jaar failliet kan zijn en jij op de keien, ga je er binnen een goeie relatie van uit dat als jij voor een bepaalde rolverdeling kiest binnen die relatie, het over 5 jaar anders kan zijn. Kan het dan niet gebeuren? Natuurlijk wel. Maar je kunt gewoon niet op alles voorbereid zijn.

Maar wat ik vooral waardeloos vind, is dat mensen die binnen een stabiele relatie bewust kiezen voor huisvrouw zijn, worden bejegend als zielig en achterlijk en weet ik wat nog meer. Dat vind ik gewoon niet correct en doet het hele emancipatiebegrip eigenlijk teniet.
https://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/00077C5 ... 019art.pdf

Hier staat verderop in in welke beroepsgroepen vrouwen werkzaam zijn. PJK mist een grote groep in de zorg en het onderwijs bijvoorbeeld.
fashionvictim schreef:
11-08-2017 21:19
Bah, wat doe je toch altijd denigrerend over andermans baan. Wat voor baan heb je zelf eigenlijk?
Ik vind niemands baan minderwaardig, maar feit is gewoon dat 90% van de mensen hele gewone baantjes hebben, niks flitsende carrière of enorm interessante werkomgevingen. Kan je nog steeds plezier in je werk hebben, maar feit is gewoon dat de meeste mensen ook maar gewoon elke dag ergens op een kantoor dezelfde dingen zitten te doen, of op een fabriek, of in een andere bedrijfsomgeving.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven