Werklozen topic!
donderdag 9 februari 2017 om 12:01
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.
Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?
Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?
Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
woensdag 16 augustus 2017 om 14:59
Ik ga even niet mee in de discussie, want ik probeer zelf juist van alles om te voorkomen dat ik in de bijstand kom en snap daarom de instelling van Lola niet.
Ik heb deze week 2 gesprekken en volgende week 1. EINDELIJK. Ik zit inmiddels op ruim 60 sollicitaties in 3 maanden. Ik hoop zo dat hier iets uit gaat komen, het zijn ook 3 functies die me alledrie heel leuk lijken!
Ik heb deze week 2 gesprekken en volgende week 1. EINDELIJK. Ik zit inmiddels op ruim 60 sollicitaties in 3 maanden. Ik hoop zo dat hier iets uit gaat komen, het zijn ook 3 functies die me alledrie heel leuk lijken!
woensdag 16 augustus 2017 om 20:50
donderdag 17 augustus 2017 om 09:08
Ik word toch wel ongelooflijk simpel van alle terugkerende vacatures... Nu ook weer: exact dezelfde functie, contactpersoon, aantal uren etc. Alsof de persoon die er toen is komen werken niet bevalt of er juist weer uitbreiding is. Toen als laatste kandidaat van 2 overgebleven afgevallen, ze kozen voor de ander, heel dichtbij gekomen dus. Maar ze hebben dus niet meer aan mij gedacht deze keer (8 maanden geleden): vacature staat uit. En ik reageer dan steeds weer omdat ik nog op zoek ben naar een baan maar ergens weet je al dat het kansloos is. Echt zo frustrerend. Ben geneigd om te bellen omdat ze me als het goed is nog kennen en ik toch met een zelfde brief en staat van dienst ga reageren als toen. En voordat ik inderdaad weer een maand verder ben en dan een afwijzing krijg...
Een andere vacature ook: toen afgewezen omdat ik te hoog opgeleid was en ze dachten dat ik me snel ging vervelen. Alleen mbo'ers werden uitgenodigd. Ze vroegen nota bene HBO-niveau als eis. En nu staat hij weer online en... wederom HBO-niveau. Schiet mij maar lek! Zo frustrerend.
Een andere vacature ook: toen afgewezen omdat ik te hoog opgeleid was en ze dachten dat ik me snel ging vervelen. Alleen mbo'ers werden uitgenodigd. Ze vroegen nota bene HBO-niveau als eis. En nu staat hij weer online en... wederom HBO-niveau. Schiet mij maar lek! Zo frustrerend.
donderdag 17 augustus 2017 om 11:23
Hallo Lola, dat klinkt zeker frustrerend. Als het een leuk bedrijf was zou je er een telefoontje aan kunnen wagen. Ikzelf heb zoiets ook meegemaakt, maar de procedure was zo lang en de mensen waren zo gestresst en onverschillig dat ik blij ben dat ik er niet werk. Maar blijkbaar hebben ze ook nog niemand anders.
donderdag 17 augustus 2017 om 13:33
Het gaat eigenlijk om nabellen na het versturen van een brief. Vaak kreeg ik geen reactie, dus ik wil er toch maar eens achterna gaan bellen. Al is het een afwijzing, dan weet dat tenminste.
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:44
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:41
Door er min of meer op te rekenen helaas. Ik heb het ook dat ik toch wel baal bij wéér een afwijzing ook omdat er maar 1 positief bericht nodig is om niet werkloos te zijn.Banaaninmijnoor schreef: ↑17-08-2017 16:02Hoe gaan jullie trouwens om met de afwijzingen. Eerst kon ik het makkelijk van me af laten glijden, maar ik merk dat het me toch steeds meer raakt.
@tele respect! Leef jij om te werken of werk jij om te leven? Ik heb nog een buffer opgebouwd dat als ik morgen niks meer krijg ik nog bijna een jaar geen zorgen heb qua vaste lasten, dus wellicht snap je nu waarom ik die vreselijke banen probeer te vermijden. Ik heb gemerkt dat ik weinig geld nodig heb om te leven dus daarom is de drang om te werken er misschien ook minder. Met 1000 euro per maand houd ik nog ruim 200 euro over en dat is na de vaste lasten en dagelijkse boodschappen als ik heel lekker en luxe wil eten... Anders houd ik rond de 350 over. Dus ik hoef in principe weinig te werken om rond te komen straks.
vrijdag 18 augustus 2017 om 15:44
Zo denk ik er nu ook over. Ik ben bereid om alles te pakken, maar zelfs dat is lastig. Ik bel nu elke dag of ze desnoods productiewerk hebben of wat dan ook. Maar helaas tot nu toe nog zonder succes.teletubbie1234 schreef: ↑18-08-2017 09:44
Lola; ik heb nu echt een vreselijke kutbaan waarbij ik er na 6 maanden toch weer uitvlieg maar ik heb werk! Beter iets als niets!
vrijdag 18 augustus 2017 om 15:44
vrijdag 18 augustus 2017 om 15:46
Lola klopt het dat je nu van je spaargeld leeft (je buffer), of krijg je nog een uitkering. Begrijp het even niet helemaal.lola712 schreef: ↑18-08-2017 10:41Door er min of meer op te rekenen helaas. Ik heb het ook dat ik toch wel baal bij wéér een afwijzing ook omdat er maar 1 positief bericht nodig is om niet werkloos te zijn.
@tele respect! Leef jij om te werken of werk jij om te leven? Ik heb nog een buffer opgebouwd dat als ik morgen niks meer krijg ik nog bijna een jaar geen zorgen heb qua vaste lasten, dus wellicht snap je nu waarom ik die vreselijke banen probeer te vermijden. Ik heb gemerkt dat ik weinig geld nodig heb om te leven dus daarom is de drang om te werken er misschien ook minder. Met 1000 euro per maand houd ik nog ruim 200 euro over en dat is na de vaste lasten en dagelijkse boodschappen als ik heel lekker en luxe wil eten... Anders houd ik rond de 350 over. Dus ik hoef in principe weinig te werken om rond te komen straks.
En er is inderdaad maar 1 positief berichtje nodig! Maar merk nu wel dat wel bij iedere afwijzing de tranen steeds hoger zitten.
vrijdag 18 augustus 2017 om 15:48
Ben je door naar de volgende ronde of mag je volgende week beginnen? In hoeverre is het anders dan uit de vacature? Moet zeggen dat mijn ervaring is dat er weinig vacatures overeenkomen met de werkelijkheidlunaleeflang schreef: ↑18-08-2017 15:44Lola: ik leef ook niet om te werken, maar om dat nu als excuus te gebruiken..
Ik heb deze week 2 gesprekken gehad en die gingen goed! Bij een functie bleek het werk toch wel iets anders te zijn dan ik begreep uit de vacature, maar goed dat is niet zo erg.
Ik hoor het begin volgende week.
vrijdag 18 augustus 2017 om 15:52
Het waren 2 gesprekken voor 2 vacatures. Er is geen volgende ronde bij beide, dus ik hoor volgende week gewoon of ik ben aangenomen of niet.
Het werk is minder divers dan uit de vacature bleek, heel eentonig. Maar dat is niet erg.
Ik hoop het zo erg, want we hebben laatst alvast bijstand aan moeten vragen, omdat mijn vriend zijn nieuwe werk kwijt is en dat willen we echt echt echt niet! Dus mocht ik werk vinden, hoeven we in elk geval niet afhankelijk te zijn van volledige bijstand. Mijn vriend solliciteert zich ook rot.
Het werk is minder divers dan uit de vacature bleek, heel eentonig. Maar dat is niet erg.
Ik hoop het zo erg, want we hebben laatst alvast bijstand aan moeten vragen, omdat mijn vriend zijn nieuwe werk kwijt is en dat willen we echt echt echt niet! Dus mocht ik werk vinden, hoeven we in elk geval niet afhankelijk te zijn van volledige bijstand. Mijn vriend solliciteert zich ook rot.
vrijdag 18 augustus 2017 om 15:55
En ik herken het van die afwijzingen. Ik heb eigenlijk vooral op ongeschoold werk gereageerd en juist daar vond ik het extra moeilijk. Bij hbo-functies kon ik nog bedenken dat anderen geschikter zouden zijn om x, y, z. Dat is bij ongeschoold werk natuurlijk ook (vaak hebben anderen wel of meer ervaring), maar ik betrek het zo op mezelf met het idee 'dat kan ik ook al niet'.
Ik ben het afgelopen jaar van een zelfverzekerd persoon naar stikonzeker en erg down gegaan. Ik start binnenkort ook met therapie, omdat het me op elk gebied enorm in de weg zit. Juist daarom hoop ik zo dat er iets uit deze gesprekken komt.
Ik ben het afgelopen jaar van een zelfverzekerd persoon naar stikonzeker en erg down gegaan. Ik start binnenkort ook met therapie, omdat het me op elk gebied enorm in de weg zit. Juist daarom hoop ik zo dat er iets uit deze gesprekken komt.
vrijdag 18 augustus 2017 om 16:11
Ik kom me hier ook melden. Ik ben afgelopen juli afgestudeerd (zit alleen nog op mijn diploma te wachten, maar de bevestiging dat ik hem krijg heb ik). Heb me rot gesolliciteerd, op 4 gesprekken geweest (uit een stuk of 25 brieven, waarvan de helft open sollicitaties waren) na alle vier de gesprekken gehoord dat ze gekozen hebben voor iemand met meer ervaring... Waarbij ik bij twee gesprekken een goed gevoel had. Erg frustrerend, want hoe moet ik nu ervaring opdoen als ik nergens word aangenomen door een gebrek aan die ervaring?
Omdat er momenteel geen vacatures zijn die aansluiten op mijn hbo diploma ben ik nu gewoon maar aan het solliciteren op alles dat me aanstaat en een beetje te bereizen is...
Ik heb gelukkig tijdens mijn studie redelijk kunnen sparen dus heb nog wel een buffertje, maar ik vind het echt een naar gevoel dat ik niet weet wanneer ik weer zekerheid heb.
Omdat er momenteel geen vacatures zijn die aansluiten op mijn hbo diploma ben ik nu gewoon maar aan het solliciteren op alles dat me aanstaat en een beetje te bereizen is...
Ik heb gelukkig tijdens mijn studie redelijk kunnen sparen dus heb nog wel een buffertje, maar ik vind het echt een naar gevoel dat ik niet weet wanneer ik weer zekerheid heb.
vrijdag 18 augustus 2017 om 17:32
Hoe kan het zijn Lola dat je met een bijstandsuitkering nog kieskeurig mag zijn? Ik weet niet beter dat je op een gegeven moment echt gewoon alles moet aannemen, voordat er gewoon een baan door je strot geduwd wordt.
Daarnaast kan je buffer nooit veel zijn, er is een max aan spaargeld wat je mag hebben met bijatanduitkering.
Maar om eerlijk te zijn geloof ik steeds minder van je verhalen hier.
Daarnaast kan je buffer nooit veel zijn, er is een max aan spaargeld wat je mag hebben met bijatanduitkering.
Maar om eerlijk te zijn geloof ik steeds minder van je verhalen hier.
vrijdag 18 augustus 2017 om 19:09
Ik heb vanmiddag helaas weer een afwijzing ontvangen en deze hakt er toch wel in. Ik moet gewoon concluderen dat ik daar niet meer aan de slag kom als ze je zo vaak afwijzen. Ik heb meteen twee nieuwe sollicitaties verstuurd zodra ik deze afwijzing binnen kreeg (had ze al op het oog). Op papier kan ik er prima werken, ik weet van een persoon aan wie de sollicitatie is gericht zelfs dat ze precies dezelfde route als mij heeft afgelegd dus ik verwacht eigenlijk wel een gesprek, maar je weet natuurlijk nooit wie en hoeveel mensen er reageren... als ik daar óók een afwijzing krijg zegt ze dus feitelijk dat zij er zelf ook niet thuishoort... Aan mijn brieven en aantal sollicitaties ligt het niet.
@Robinson, dan moet er wel een baan zijn. Bezigheidstherapie in de vorm van een sociale werkplaatsbaan o.i.d. schiet ik niet veel mee op. Juist omdat ik aan de start van mijn carrière sta ligt de wereld nog open en heb je eenmaal dat soort baantjes op je cv kom je er lastig vanaf. En die buffer is het maximale toegestane spaargeld van zo'n 6000 euro.
@Robinson, dan moet er wel een baan zijn. Bezigheidstherapie in de vorm van een sociale werkplaatsbaan o.i.d. schiet ik niet veel mee op. Juist omdat ik aan de start van mijn carrière sta ligt de wereld nog open en heb je eenmaal dat soort baantjes op je cv kom je er lastig vanaf. En die buffer is het maximale toegestane spaargeld van zo'n 6000 euro.
zaterdag 19 augustus 2017 om 17:25
Hoi Lola,
Ik werk omdat ik er a. van moet leven en b. Omdat ik het een verrijking vind van mijn leven.
Ik mag mijn werk nu doodsaai vinden maar wie weet brengt het mij op plekken die ik anders nooit ontdekt had.
En laat ik nu maar zeggen wat iedereen ( bijna iedereen ) denkt op het forum; eerst nam ik het serieus voor je op. Want sommige branches zijn lastig, zeker de jouwe! Echt waar, maar je bent zo jong! Het moet voor jou ook kunnen! Jij kan best een baan vinden!
Wellicht niet de droombaan maar je moet ergens beginnen! En helaas... het is altijd onderaan.
Ik wens je oprecht veel succes!
Ik werk omdat ik er a. van moet leven en b. Omdat ik het een verrijking vind van mijn leven.
Ik mag mijn werk nu doodsaai vinden maar wie weet brengt het mij op plekken die ik anders nooit ontdekt had.
En laat ik nu maar zeggen wat iedereen ( bijna iedereen ) denkt op het forum; eerst nam ik het serieus voor je op. Want sommige branches zijn lastig, zeker de jouwe! Echt waar, maar je bent zo jong! Het moet voor jou ook kunnen! Jij kan best een baan vinden!
Wellicht niet de droombaan maar je moet ergens beginnen! En helaas... het is altijd onderaan.
zondag 20 augustus 2017 om 22:13
Laten we het hopen! De banen waar ik nu op gereageerd heb zijn zeker geen 'rocket science' en misschien ook niet zo leuk, maar je hebt weer een dagbesteding. In principe kan iedereen daar aan de slag. Nu veel mensen weer terug van vakantie komen wil ik ook weer wat te doen hebben! Anders gaat het steeds lastiger om bij een simpele laat staan vakgerelateerde baan te komen zonder ervaring als je nergens de kans krijgt! Ik heb dit weekend wel een citytrip geboekt voor over een paar weken, even mijn hoofd leegmaken! Een jaar lang iedere dag thuis doorbrengen komt je echt je keel uit.teletubbie1234 schreef: ↑19-08-2017 17:25Hoi Lola,
zondag 20 augustus 2017 om 23:19
Gehoord van een vriend. Zat in de bijstand, had een verplichte cursus, solliciteren, re-integreren, noem maar op wat nog meer.teletubbie1234 schreef: ↑28-07-2017 10:57Dit meen je toch niet Lola?! Je zit in de bijstand! Elke ervaring is er 1, bovendien kan je op die manier weer je netwerk uitbreiden en zo in een baan rollen die je helemaal geweldig vind. Wie weet is deze baan helemaal niet in de communicatie maar is deze toch heel tof!
Zit je dan liever thuis dan dat je mensen leert kennen en lekker bezig bent?
Daarnaast ken ik maar heel weinig mensen die op een plek zijn gekomen waar ze ook echt voor hadden gestudeerd! Noodgedwongen of omdat ze gewoon heel iets anders heel leuk vonden!
Daarbij ook nog eens: hoe kan je dit uberhaupt weigeren vanuit de bijstand? Mag dit wel?
Dus zat braaf in die groep, wordt er gezegd dat er mensen gezocht werden voor de appelpluk.
Oke vriend was 62, dus die hoefde niet van de coach, want te oud voor dat werk
volgende kon echt niet die week want kind was jarig en dan moest hij thuis zijn (ook de andere dagen van die week dus.
volgende kon niet want had het in zijn rug.
de volgende die aangewezen werd kon ook niet want dan zou hij het misschien wel in zijn rug gaan krijgen
gewolg was dat van heel de groep niemand appels hing plukken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert