Mee-eten bij ouders

18-08-2017 06:31 483 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd, hoe het bij andere families is.

Mijn schoonmoeder is in de 70 en een actieve vrouw, sinds haar man is komen te overlijden, woont ze alleen. Door de afstand van onze woonplaatsen komen wij maar ongeveer eens in de 2 maanden bij haar op visite, meestal rond 12.00 tot 19.00/20.00 uur. Dat houdt in dat wij dan ook mee-eten.

'S middags kregen wij een kleine snack, iedereen één mini foccacia uit de oven, bij de koffie één koekje, toen kwamen wat chips en kaasblokjes/komkomer op tafel.
Bij voorkeur maakt ze dan 's avonds altijd iets makkelijks, bijvoorbeeld snacks uit de frituurpan en frietjes of wij krijgen steeds weer dezelfde 2 of 3 gerechten.
Gisteren hadden wij aardappel anders, want "dat eet ik anders nooit", nu ja behalve toen wij het laast op visite waren. De ovenschaal was net half gevuld met een dun laagje kant en klare aardappelschijfjes en een glas aardappel anders. Erbij had ze wat sla. Mijn man en zoon eten geen sla. Verder was er geen vlees of iets anders, oh, jawel achteraf een toetje, normaal altijd vanilleijs, deze keer een bakje mona.
Dat moet dan voor 3 volwassenen en een kind genoeg zijn. Je durft haast niets op te scheppen en tijdens het eten vermeld ze ook altijd dat ze de rest morgen wil gaan eten en dat dit nog ruim voldoende is...
Het liefst was ik achteraf nog langs de Chinees gereden, normaal hebben wij vaak nog een restje avondeten in huis, maar gisteren helaas niet en je begint er dan ook niet meer met koken, maar ik had echt nog honger ( nu ja, trek).

Oh, ik heb hier zo een hekel aan. Ik weet dat ik verwent ben vanuit huis. Mijn moeder maakt altijd als wij komen eten, dat wij graag lusten, sowieso vlees, vaak een braadstuk, schnitzel of kippenpootjes. Voor iemand nog een extra groente of zo/ als die iets niet lust.
Ik vind eten belangrijk, iets gezelligs, waar moeite voor gedaan wordt. Ook ik heb dagen dat ik geen zin heb om uitgebreid te koken of weinig inspiratie, maar voor gasten doe ik toch mijn best. En het is niet zo dat wij elke week aanschuiven of dat ze het niet meer kan.

Ik heb natuurlijk al merdere keren met mijn man gepraat, wat hij ervan vindt, wat ze vroeger kookte, of waarom ze nooit bijvoorbeeld het lievelingsgerecht van hem maakt, maar die durft dan blijkbaar weer niets tegen haar te zeggen. ik weet echt niet hoe ik het subtiel bij mijn schoonmoeder kan aankaarten, maar misschien is het ook heel normaal en zijn Nederlanders wat dat betreft niet zo gastvrij.

Het is ook niet zo dat wij onverwacht blijven eten, dat ze misschien niets in huis heeft. Ze hoeft ook helemaal geen dure dingen in huis te halen, iets heel moeilijks of tijdrovends te koken. Gewoon een maaltijd die iedereen eet en normale porties.

En dat oudere mensen kleinere porties eten snap ik ook wel, maar daarom kun je toch voor de rest voldoende koken. Maar waarschijnlijk denkt ze dat het genoeg is, omdat altijd nog een portie overblijft ( omdat ze er tijdens het eten al de nadruk erop legt, dat ze dat morgen gaat opwarmen). Het is ook niet zo dat het niet te eten is, het smaakte wel.
Ik kan er gewoon niet bij dat ze er weinig moeite voor doet, niet nadenkt dat wij nog niets gegeten hebben als wij 12.00 uur 's middags komen.
Ik voel mij daardoor ook niet welkom, eerder een last, terwijl het misschien helemaal niet zo bedoeld is.
anoniem_302489 wijzigde dit bericht op 18-08-2017 06:50
0.85% gewijzigd
CHL die schaaltjes is dat een aluminium schaaltje met kartonnen deksel? Ik heb overal gekeken maar kan ze nergens vinden.
herfstappeltaart schreef:
20-08-2017 19:44
Goed bekeken! Dat ga ik ook eens overwegen, dankje.
Ook erg handig voor als je geen zin hebt om te koken en ook geen zin in afhaaleten ;-)
Kashri schreef:
20-08-2017 19:44
CHL die schaaltjes is dat een aluminium schaaltje met kartonnen deksel? Ik heb overal gekeken maar kan ze nergens vinden.
Die hebben ze niet altijd, mijn vader gebruikt die graag. Ik vind ze vervelend want ze lekken vaak. Dus koop vaak zonder deksel, die zijn een slag groter. En verpak ik in bakpapier of folie.
Trakteer haar de volgende keer eens op de afhaalchinees.
TO maak eens een goed gevulde quiche en neem dat mee naar je schoonmoeder. Dit vult prima en het is zo klaar.
shisha schreef:
20-08-2017 19:02
Nee, dat niet, maar feestelijk is anders.

Voldoening van het eten heb je dan niet, ik vind lekker eten ook belangrijk.
Hongerig naar huis gaan is nog erger.

Ik zou hier ook zeker niet blij of tevreden mee kunnen zijn.
En achteraf er over praten/klagen en zelfs grapjes over maken.

Maar voor die tijd zou ik het liever eerlijk zeggen.

Normaal vind ik het, als de gastvrouw ook open en eerlijk is en als het haar te veel moeite is dat zij dat dan ook eerlijk zegt zodat we met zijn allen een beter plan kunnen bedenken.
Normaal zou het zijn als de gastvrouw vraagt of iedereen genoeg heeft gehad.

Zo niet, dan kan er die keer en de volgende keer iets bedacht worden zodat iedereen wel genoeg heeft.
Ik vind dat als de gastvrouw dat niet uit haarzelf vraagt, dat je dan het uit jezelf toch gewoon mag/moet zeggen als het niet genoeg is geweest.
Maar als jij bij iemand gaat eten, gaat het dan bij jou echt om de kwaliteit van het eten, en de hoeveelheid?

Als ik bij een vriendin of familie of whatever ga eten ben ik gewoon blij met wat ik krijg (en ga ik daar ZEKER niet over klagen) en hoop ik gewoon op een leuke en gezellige avond. Ik vind het heel raar dat dat voor jou blijkbaar afhangt van hoe veel en hoe uitgebreid je te eten krijgt.
QueenArachnia schreef:
20-08-2017 20:13
Maar als jij bij iemand gaat eten, gaat het dan bij jou echt om de kwaliteit van het eten, en de hoeveelheid?

Als ik bij een vriendin of familie of whatever ga eten ben ik gewoon blij met wat ik krijg (en ga ik daar ZEKER niet over klagen) en hoop ik gewoon op een leuke en gezellige avond. Ik vind het heel raar dat dat voor jou blijkbaar afhangt van hoe veel en hoe uitgebreid je te eten krijgt.
Klagen is iets anders dan eerlijk zeggen dat het (al weer) te weinig was.

En het scheelt natuurlijk ook of het een eenmalig iets is of een terugkerend familie diner en het is keer op keer te weinig.

Ik zou in dit geval denk ik eerst aan mijn man vragen of hij even discreet tegen zijn moeder wil zeggen dat het toch echt te weinig was en dan kunnen we dus bvb chinees halen of zoiets.

Als je eerlijk bent en de conversatie open gooit kun je er gezamenlijk een feestelijk diner van maken, wat 6 keer per jaar super leuk en fijn is voor iedereen.
QueenArachnia schreef:
20-08-2017 20:13

Als ik één keer met honger van tafel ga ... so be it.

Als ik er elke keer met honger van tafel ga ... eet ik daar gewoon niet meer.

Hier een tante die altijd zowat witte koffie - koffie met een half lepeltje koffiepoeder op een hele pot water - serveert.
Heel de familie ondervindt dat en dat is ondertussen dus echt een "running gag" onderling ("ah mam, jij bent gisteren bij je zus geweest ... trok de koffie zoals gewoonlijk weer op niets?").

De vorige keer heeft ze de koffie toch echt achterwege kunnen laten voor mij.
Drink ik wel ineens een glas water.
Mijn moeder vraagt intussen ook maar om cola ipv koffie.
Een broodje (foccacia), Een koekje, blokjes kaas, komkommer, chips, aardappel anders schotel, sla en een toetje.

Nou nou, Dat ze niet flauwgevallen zijn van de honger zeg. :O
shisha schreef:

Normaal vind ik het, als de gastvrouw ook open en eerlijk is en als het haar te veel moeite is dat zij dat dan ook eerlijk zegt zodat we met zijn allen een beter plan kunnen bedenken.

Zo niet, dan kan er die keer en de volgende keer iets bedacht worden zodat iedereen wel genoeg heeft.
Ik vind dat als de gastvrouw dat niet uit haarzelf vraagt, dat je dan het uit jezelf toch gewoon mag/moet zeggen als het niet genoeg is geweest.
Van wat ik begrijp vindt de schoonmoeder in dit verhaal het juist wél feestelijk. Feestelijke aardappelanders (zit volgens mij vaak kaas door) met gezonde sla. En schoonmoeder weet niet beter of TO + man en kind vinden het ook oké, want hebben er nooit wat van gezegd. En ze laten ook altijd over (voor de volgende dag) dus kennelijk is het ook genoeg.

Ik zou, als er nog over was en ik had nog honger, aan m'n schoonmoeder gevraagd hebben of ze het goed vond dat ik toch nog wat nam, omdat ik nog wel trek had. Maar ik kon ook zo goed met m'n schoonmoeder overweg. TO lijkt wat bang voor haar Nederlandse schoonmoeder, maar haar man zou ook zoiets kunnen zeggen, natuurlijk. (sowieso komt ze al niet heel enthousiast over over haar)
Later is nu
Als mensen bij mij komen eten zijn dat meestal m'n ouders en dan maak ik macaroni, met en zonder vlees, of lasagne. Dat vinden ze lekker, maar maken ze zelf nooit.
Later is nu
Dreamer schreef:
20-08-2017 20:24
Van wat ik begrijp vindt de schoonmoeder in dit verhaal het juist wél feestelijk. Feestelijke aardappelanders (zit volgens mij vaak kaas door) met gezonde sla. En schoonmoeder weet niet beter of TO + man en kind vinden het ook oké, want hebben er nooit wat van gezegd. En ze laten ook altijd over (voor de volgende dag) dus kennelijk is het ook genoeg.

Ik zou, als er nog over was en ik had nog honger, aan m'n schoonmoeder gevraagd hebben of ze het goed vond dat ik toch nog wat nam, omdat ik nog wel trek had. Maar ik kon ook zo goed met m'n schoonmoeder overweg. TO lijkt wat bang voor haar Nederlandse schoonmoeder, maar haar man zou ook zoiets kunnen zeggen, natuurlijk. (sowieso komt ze al niet heel enthousiast over over haar)

Ik interpreteer dat eerder als to wordt onzeker van haar gedrag en twijfelt of ze welkom is of niet.
Onzekerheid dus van de to, ze begrijpt het niet.
En weet ook niet hoe ze hier mee om moet gaan.
Wat is er feestelijk aan aardappel anders?
Dat is toch gewoon vette meuk uit een pot?
Weinig moeite? Ze haalt juist van alles in huis en doet dus wél moeite! Je klinkt echt min zeg, dat je zon drama maakt. En geen vlees erbij, nou én? Het is zowieso veel gezonder om geen of minder vlees te eten en zij kan er niets aan doen dat jou man en kind na zoveel jaar nog steeds geen basisvoedsel als groenten eten.
Misschien helpt het als je het gewoon neemt zoals het komt, en als je jezelf vol wilt stouwen dan doe je dat maar voor vertrek. Als je al aangeeft dat je eten zo ontzettend belangrijk vindt, belangrijker dan leuk samenzijn dus, dan vrees ik dat je niet de slankste bent. Je schoonmoeder zit waarschijnlijk iets verstandiger in elkaar en is geen type die zich snel overeet, maar val haar daar niet mee lastig en pas je gewoon aan, kan geen kwaad schat ik zo in.
anoniem_288689 wijzigde dit bericht op 20-08-2017 23:56
23.99% gewijzigd
QueenArachnia schreef:
20-08-2017 20:23
Een broodje (foccacia), Een koekje, blokjes kaas, komkommer, chips, aardappel anders schotel, sla en een toetje.

Nou nou, Dat ze niet flauwgevallen zijn van de honger zeg. :O
:lol:
Oudblond schreef:
18-08-2017 11:58
Marietje: ik heb die 'anders' meuk inderdaad nog nooit gegeten :-D
zou ik zo houden ;)
20-08-2017 13:04
Sorry maar ik vind in de magnetron ontdooide kip echt goor. Meestal zit er dan al zo'n halfgaar puntje aan. Daar kun je toch niks lekkers meer mee maken? En gehakt helemaal ontdooien zodat je er ballen van kan draaien gaat ook niet goed vind ik. Wordt heel slap en wil niet goed meer aan elkaar plakken als bal.
En groente heb ik dus op zaterdagavond niet voor de volgende dag. Ik doe 1x in de week boodschappen en daar komt dus en eind aan op een bepaalde dag. Blikgroente gebruik ik nooit, behalve peulvruchten en rabarbermoes.
Dan heb je niet zo'n goede magnetron of je stelt 'm verkeerd in. Kip heeft geen gaar puntje en is nog wat stijf maar wel buigbaar als je begrijpt wat ik bedoel. Gehakt idem. Soms is het bij een dik pak van binnen nog té en dan haal ik het ontdooide er af en doe de rest nog een paar seconden.
Gaat echt prima.
Als het je niet lukt met de magnetron dan gewoon direct vanuit de vriezer een minuut, even laten rusten en dan kijken in hoeverre de kip nog bevroren is (niet alle vriezers zijn hetzelfde) Dan bv een halve minuut Bij beginnend ontdooien in een bakje in lauw/warm water leggen.
Het kan echt met een half uur bakklaar zijn hoor.
Ik ben zelf niet van de potten en heb dus ff gegoogled. Eén pot is voldoende voor 3 a 4 personen. Genoeg dus voor een kind, een niet zo veel etende oudere en 2 volwassenen.
Daar jij TO zelf aangaf een "vette schoondochter" te zijn zou het dan kunnen dat jij ehm ietsje méér eet dan een gemiddeld persoon?
Er zit nog sla bij dus zou het voldoende moeten zijn.
Neem een aangetrouwde tante van mij (ondertussen ex) Die vond dat je met 10 personen echt wel genoeg had aan één gevuld rond brood (doorsnede zo'n 30 cm) een bak sla (met niks dus) en een kopje slappe soep.

Wij gingen ook standaard éérst eten voordat we daar naartoe gingen. :D Eén keer maakte iemand een grapje, haalde de plant van tafel met de woorden "voordat we ons vergissen"
:D
Ik vind jouw schoonmoeder echt niet zo héél weinig neerzetten eigenlijk. Niet heel ruim maar je hoeft ook niet met gierende honger weg omdat er ook nog wat hapjes in de middag waren.
Habbekratz schreef:
19-08-2017 13:28
Ze is 70 dus ze had samen met haar man meer pensioen,nu ze weduwe is geworden heeft ze alleen een stuk minder.

Jij hebt het over AOW, dat is iets anders dan pensioen.
Nereah32 schreef:
18-08-2017 10:45
Mijn ouders wonen voor Nederlands begrippen aan de andere kant van het land: 2 uur rijden, maar ik ben er zeker 1 keer in de maand en vaak zelfs vaker. Als ik thuis ben pakt mam inderdaad helemaal uit en krijg ik zelfs boodschappen mee. Als ouders mijn kant uitkomen zorg ik ook dat er genoeg in huis of ik neem ze mee uiteten. Als ze straks ouder zijn en niks meer kunnen draai ik de rollen om: en ga ik lekker voor ze koken of boodschappen met ze doen. Of ik laat Appie bezorgen mocht ik zelf geen tijd hebben of op vakantie zijn. Dan bel ik mama en bestel ik het voor haar.

Goh, apart. In een ander topic schrijf je dat je moeder is overleden...
relaties/vriend-wil-alleen-een-huis-gaa ... #p27433808
Tornacense schreef:
20-08-2017 20:23
Als ik één keer met honger van tafel ga ... so be it.

Als ik er elke keer met honger van tafel ga ... eet ik daar gewoon niet meer.

Hier een tante die altijd zowat witte koffie - koffie met een half lepeltje koffiepoeder op een hele pot water - serveert.
Heel de familie ondervindt dat en dat is ondertussen dus echt een "running gag" onderling ("ah mam, jij bent gisteren bij je zus geweest ... trok de koffie zoals gewoonlijk weer op niets?").

De vorige keer heeft ze de koffie toch echt achterwege kunnen laten voor mij.
Drink ik wel ineens een glas water.
Mijn moeder vraagt intussen ook maar om cola ipv koffie.
Haha, ja ik had ook zo'n tante.
Een theezakje werd soms wel 8 maal gebruikt.
Als je bij haar thee dronk dan kreeg je een soort van muffig warm water.

De hele familie moest ermee lachen, er werden grapjes over gemaakt en er werd met verbazing over gesproken.

Die tante en oom hadden best genoeg geld. Maar ze potten alles op uit angst om ooit toch te weinig te hebben.

Als je bij hen op bezoek ging dan kon je het beste een thermosfles met thee en je eigen boterhammen en koekjes meenemen.

Maar ach, ze was wel een aardige vrouw hoor, dat wel.

Maar gewoon belachelijk zuinig.
Na-oorlogse zuinigheid werd het soms weleens genoemd.
nina1966 schreef:
21-08-2017 00:25
Ik ben zelf niet van de potten en heb dus ff gegoogled. Eén pot is voldoende voor 3 a 4 personen. Genoeg dus voor een kind, een niet zo veel etende oudere en 2 volwassenen.
Daar jij TO zelf aangaf een "vette schoondochter" te zijn zou het dan kunnen dat jij ehm ietsje méér eet dan een gemiddeld persoon?
Er zit nog sla bij dus zou het voldoende moeten zijn.
Neem een aangetrouwde tante van mij (ondertussen ex) Die vond dat je met 10 personen echt wel genoeg had aan één gevuld rond brood (doorsnede zo'n 30 cm) een bak sla (met niks dus) en een kopje slappe soep.

Wij gingen ook standaard éérst eten voordat we daar naartoe gingen. :D Eén keer maakte iemand een grapje, haalde de plant van tafel met de woorden "voordat we ons vergissen"
:D
Ik vind jouw schoonmoeder echt niet zo héél weinig neerzetten eigenlijk. Niet heel ruim maar je hoeft ook niet met gierende honger weg omdat er ook nog wat hapjes in de middag waren.
.
Dat is alleen de saus nog maar, als je dus vervolgens niet genoeg aardappels gebruikt er geen groente bij serveert een geen vlees kan het natuurlijk nog steeds te weinig zijn.

Stel dat schoonmoeder en kind samen zoveel eten als een volwassene en je dus voor drie volwassenen gaat koken dan heb je dus zeker 1500 gram bereid voedsel nodig. Uitgaande van de eerder door TO genoemde 600 gram aardappels en de pot saus met misschien nog wat geraspte kaas zit je pas op 1000 gram ongeveer. Als er dan ook nog iets van over moet blijven voor schoonmoeder voor de volgende dag, dan worden het vier porties van 250 gram gemiddeld. 100 gram sla per persoon is best heel veel maar stel dat het er was dan hebben TO en haar man ieder 350 gram avondeten gehad, of hadden ze kunnen krijgen als ze niet voor de sla bedankt hadden. 500 gram is een gemiddelde hoeveelheid voor een warme maaltijd voor een volwassene, dus dat het te weinig was wil ik echt wel geloven.

Hoe je daar dan verder mee omgaat is een ander ding, maar er was duidelijk geen royale maaltijd geserveerd.
KennyBee schreef:
20-08-2017 23:47
Weinig moeite? Ze haalt juist van alles in huis en doet dus wél moeite! Je klinkt echt min zeg, dat je zon drama maakt. En geen vlees erbij, nou én? Het is zowieso veel gezonder om geen of minder vlees te eten en zij kan er niets aan doen dat jou man en kind na zoveel jaar nog steeds geen basisvoedsel als groenten eten.
Misschien helpt het als je het gewoon neemt zoals het komt, en als je jezelf vol wilt stouwen dan doe je dat maar voor vertrek. Als je al aangeeft dat je eten zo ontzettend belangrijk vindt, belangrijker dan leuk samenzijn dus, dan vrees ik dat je niet de slankste bent. Je schoonmoeder zit waarschijnlijk iets verstandiger in elkaar en is geen type die zich snel overeet, maar val haar daar niet mee lastig en pas je gewoon aan, kan geen kwaad schat ik zo in.
Dat haar man geen groenten eet kan schoonmoeder volgens mij wel iets aan doen.
Natte tosti..
20-08-2017 15:10
:rofl: ik geloof er niks van.
Pssssssst.........het is echt zo! :proud:
shisha schreef:

Eens met laatste zin. Wanneer het intimiti betreft als in deze, ouders en schoonouders, moet het gezegd kunnen worden wanneer het een steeds terugkerend iets is. Zou het kennissen, buren etc betreffen.....dan zou ik geneigd zijn mijn mond te houden.
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 21-08-2017 09:03
0.82% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven