Mee-eten bij ouders
vrijdag 18 augustus 2017 om 06:31
Ik ben benieuwd, hoe het bij andere families is.
Mijn schoonmoeder is in de 70 en een actieve vrouw, sinds haar man is komen te overlijden, woont ze alleen. Door de afstand van onze woonplaatsen komen wij maar ongeveer eens in de 2 maanden bij haar op visite, meestal rond 12.00 tot 19.00/20.00 uur. Dat houdt in dat wij dan ook mee-eten.
'S middags kregen wij een kleine snack, iedereen één mini foccacia uit de oven, bij de koffie één koekje, toen kwamen wat chips en kaasblokjes/komkomer op tafel.
Bij voorkeur maakt ze dan 's avonds altijd iets makkelijks, bijvoorbeeld snacks uit de frituurpan en frietjes of wij krijgen steeds weer dezelfde 2 of 3 gerechten.
Gisteren hadden wij aardappel anders, want "dat eet ik anders nooit", nu ja behalve toen wij het laast op visite waren. De ovenschaal was net half gevuld met een dun laagje kant en klare aardappelschijfjes en een glas aardappel anders. Erbij had ze wat sla. Mijn man en zoon eten geen sla. Verder was er geen vlees of iets anders, oh, jawel achteraf een toetje, normaal altijd vanilleijs, deze keer een bakje mona.
Dat moet dan voor 3 volwassenen en een kind genoeg zijn. Je durft haast niets op te scheppen en tijdens het eten vermeld ze ook altijd dat ze de rest morgen wil gaan eten en dat dit nog ruim voldoende is...
Het liefst was ik achteraf nog langs de Chinees gereden, normaal hebben wij vaak nog een restje avondeten in huis, maar gisteren helaas niet en je begint er dan ook niet meer met koken, maar ik had echt nog honger ( nu ja, trek).
Oh, ik heb hier zo een hekel aan. Ik weet dat ik verwent ben vanuit huis. Mijn moeder maakt altijd als wij komen eten, dat wij graag lusten, sowieso vlees, vaak een braadstuk, schnitzel of kippenpootjes. Voor iemand nog een extra groente of zo/ als die iets niet lust.
Ik vind eten belangrijk, iets gezelligs, waar moeite voor gedaan wordt. Ook ik heb dagen dat ik geen zin heb om uitgebreid te koken of weinig inspiratie, maar voor gasten doe ik toch mijn best. En het is niet zo dat wij elke week aanschuiven of dat ze het niet meer kan.
Ik heb natuurlijk al merdere keren met mijn man gepraat, wat hij ervan vindt, wat ze vroeger kookte, of waarom ze nooit bijvoorbeeld het lievelingsgerecht van hem maakt, maar die durft dan blijkbaar weer niets tegen haar te zeggen. ik weet echt niet hoe ik het subtiel bij mijn schoonmoeder kan aankaarten, maar misschien is het ook heel normaal en zijn Nederlanders wat dat betreft niet zo gastvrij.
Het is ook niet zo dat wij onverwacht blijven eten, dat ze misschien niets in huis heeft. Ze hoeft ook helemaal geen dure dingen in huis te halen, iets heel moeilijks of tijdrovends te koken. Gewoon een maaltijd die iedereen eet en normale porties.
En dat oudere mensen kleinere porties eten snap ik ook wel, maar daarom kun je toch voor de rest voldoende koken. Maar waarschijnlijk denkt ze dat het genoeg is, omdat altijd nog een portie overblijft ( omdat ze er tijdens het eten al de nadruk erop legt, dat ze dat morgen gaat opwarmen). Het is ook niet zo dat het niet te eten is, het smaakte wel.
Ik kan er gewoon niet bij dat ze er weinig moeite voor doet, niet nadenkt dat wij nog niets gegeten hebben als wij 12.00 uur 's middags komen.
Ik voel mij daardoor ook niet welkom, eerder een last, terwijl het misschien helemaal niet zo bedoeld is.
Mijn schoonmoeder is in de 70 en een actieve vrouw, sinds haar man is komen te overlijden, woont ze alleen. Door de afstand van onze woonplaatsen komen wij maar ongeveer eens in de 2 maanden bij haar op visite, meestal rond 12.00 tot 19.00/20.00 uur. Dat houdt in dat wij dan ook mee-eten.
'S middags kregen wij een kleine snack, iedereen één mini foccacia uit de oven, bij de koffie één koekje, toen kwamen wat chips en kaasblokjes/komkomer op tafel.
Bij voorkeur maakt ze dan 's avonds altijd iets makkelijks, bijvoorbeeld snacks uit de frituurpan en frietjes of wij krijgen steeds weer dezelfde 2 of 3 gerechten.
Gisteren hadden wij aardappel anders, want "dat eet ik anders nooit", nu ja behalve toen wij het laast op visite waren. De ovenschaal was net half gevuld met een dun laagje kant en klare aardappelschijfjes en een glas aardappel anders. Erbij had ze wat sla. Mijn man en zoon eten geen sla. Verder was er geen vlees of iets anders, oh, jawel achteraf een toetje, normaal altijd vanilleijs, deze keer een bakje mona.
Dat moet dan voor 3 volwassenen en een kind genoeg zijn. Je durft haast niets op te scheppen en tijdens het eten vermeld ze ook altijd dat ze de rest morgen wil gaan eten en dat dit nog ruim voldoende is...
Het liefst was ik achteraf nog langs de Chinees gereden, normaal hebben wij vaak nog een restje avondeten in huis, maar gisteren helaas niet en je begint er dan ook niet meer met koken, maar ik had echt nog honger ( nu ja, trek).
Oh, ik heb hier zo een hekel aan. Ik weet dat ik verwent ben vanuit huis. Mijn moeder maakt altijd als wij komen eten, dat wij graag lusten, sowieso vlees, vaak een braadstuk, schnitzel of kippenpootjes. Voor iemand nog een extra groente of zo/ als die iets niet lust.
Ik vind eten belangrijk, iets gezelligs, waar moeite voor gedaan wordt. Ook ik heb dagen dat ik geen zin heb om uitgebreid te koken of weinig inspiratie, maar voor gasten doe ik toch mijn best. En het is niet zo dat wij elke week aanschuiven of dat ze het niet meer kan.
Ik heb natuurlijk al merdere keren met mijn man gepraat, wat hij ervan vindt, wat ze vroeger kookte, of waarom ze nooit bijvoorbeeld het lievelingsgerecht van hem maakt, maar die durft dan blijkbaar weer niets tegen haar te zeggen. ik weet echt niet hoe ik het subtiel bij mijn schoonmoeder kan aankaarten, maar misschien is het ook heel normaal en zijn Nederlanders wat dat betreft niet zo gastvrij.
Het is ook niet zo dat wij onverwacht blijven eten, dat ze misschien niets in huis heeft. Ze hoeft ook helemaal geen dure dingen in huis te halen, iets heel moeilijks of tijdrovends te koken. Gewoon een maaltijd die iedereen eet en normale porties.
En dat oudere mensen kleinere porties eten snap ik ook wel, maar daarom kun je toch voor de rest voldoende koken. Maar waarschijnlijk denkt ze dat het genoeg is, omdat altijd nog een portie overblijft ( omdat ze er tijdens het eten al de nadruk erop legt, dat ze dat morgen gaat opwarmen). Het is ook niet zo dat het niet te eten is, het smaakte wel.
Ik kan er gewoon niet bij dat ze er weinig moeite voor doet, niet nadenkt dat wij nog niets gegeten hebben als wij 12.00 uur 's middags komen.
Ik voel mij daardoor ook niet welkom, eerder een last, terwijl het misschien helemaal niet zo bedoeld is.
anoniem_302489 wijzigde dit bericht op 18-08-2017 06:50
0.85% gewijzigd
maandag 21 augustus 2017 om 08:59
Als wij onverwachts eters zouden krijgen (wat gelukkig niet vaak gebeurt) dan zal er toch echt iets gehaald moeten worden of wordt er buiten de deur gegeten.
Mijn ouders hebben wel altijd iets in huis. Desnoods trekken ze een blik van het een of ander open en wordt dat aangevuld met diepvriesfriet. En als we bij mijn ouders blijven eten dan wordt er altijd even geinformeerd naar wat onze eetplannen zijn zodat de boodschappen daarop afgestemd kunnen worden. En ja, dan is het geen probleem als we doorgeven dat we graag die heerlijke gehaktballen van pa willen eten, of stamppot of dat het niks uit maakt. Mijn pa kookt meestal en geeft ook rustig aan als hij geen zin heeft uitgebreid in de keuken te staan. Zo is de uitgebreide maaltijd met kerst al ingeruild voor gourmetten. En soms spreken we af dat iedereen een onderdeel van een maaltijd verzorgt.
Wanneer wij eters krijgen of wanneer wij bij mijn (schoon)ouders koken, dan maken we iets wat redelijk makkelijk is en wat we al vaker hebben gemaakt. Dus dan maak ik rustig voor 7 volwassenen chili con carne met bijgerechten.
Ik heb een keer chili con carne gemaakt bij mijn schoonmoeder thuis. Die hing de hele tijd rond om me... Daar werd ik wel zenuwachtig van ja. Maar uiteindelijk deed ze dat alleen om te kijken hoe ik dat deed (en vast omdat ze zich een beetje verloren voelde in haar eigen keuken met niets om handen te hebben).
En eerlijk gezegd hoor ik wel graag of iemand m'n eten lekker of juist niet zo lekker vond. Dan kan ik daar een volgende keer rekening mee houden.
Mijn ouders hebben wel altijd iets in huis. Desnoods trekken ze een blik van het een of ander open en wordt dat aangevuld met diepvriesfriet. En als we bij mijn ouders blijven eten dan wordt er altijd even geinformeerd naar wat onze eetplannen zijn zodat de boodschappen daarop afgestemd kunnen worden. En ja, dan is het geen probleem als we doorgeven dat we graag die heerlijke gehaktballen van pa willen eten, of stamppot of dat het niks uit maakt. Mijn pa kookt meestal en geeft ook rustig aan als hij geen zin heeft uitgebreid in de keuken te staan. Zo is de uitgebreide maaltijd met kerst al ingeruild voor gourmetten. En soms spreken we af dat iedereen een onderdeel van een maaltijd verzorgt.
Wanneer wij eters krijgen of wanneer wij bij mijn (schoon)ouders koken, dan maken we iets wat redelijk makkelijk is en wat we al vaker hebben gemaakt. Dus dan maak ik rustig voor 7 volwassenen chili con carne met bijgerechten.
Ik heb een keer chili con carne gemaakt bij mijn schoonmoeder thuis. Die hing de hele tijd rond om me... Daar werd ik wel zenuwachtig van ja. Maar uiteindelijk deed ze dat alleen om te kijken hoe ik dat deed (en vast omdat ze zich een beetje verloren voelde in haar eigen keuken met niets om handen te hebben).
En eerlijk gezegd hoor ik wel graag of iemand m'n eten lekker of juist niet zo lekker vond. Dan kan ik daar een volgende keer rekening mee houden.
maandag 21 augustus 2017 om 09:10
Vind jij. Ik vind het wel lekker. TO's schoonmoeder zegt 'want dat eet ik anders nooit' wat je zou kunnen interpreteren als 'dat vind ik lekker, maar is voor mij een luxe'.
Later is nu
maandag 21 augustus 2017 om 11:26
To iemand had het over onzekerheid. Is dat niet het belangrijkste van het hele verhaal? Dat jij je afvraagt of je schoonmoeder het uberhaupt wel leuk vindt dat jullie langskomen. "Want dan zou ze toch wat meer uitpakken, die zes keer per jaar."
Dat je wilt weten hoe het bij andere Nederlandse gezinnen gaat om te kunnen vergelijken of het gewoon is wat je schoonmoeder doet of dat ze inderdaad niet zo dol is op jullie bezoekjes.
Voor de rest eens met ideeën mbt zelf iets meenemen. Eten/ gebak/broodjes meenemen.
Wellicht dat je schoonmoeder hier wel op het forum een topic opent met: zoon en schoondochter komen maar zes keer per jaar langs en nemen niet eens moeite om een keer wat lekkers/ een bloemetje mee te nemen.
Dat je wilt weten hoe het bij andere Nederlandse gezinnen gaat om te kunnen vergelijken of het gewoon is wat je schoonmoeder doet of dat ze inderdaad niet zo dol is op jullie bezoekjes.
Voor de rest eens met ideeën mbt zelf iets meenemen. Eten/ gebak/broodjes meenemen.
Wellicht dat je schoonmoeder hier wel op het forum een topic opent met: zoon en schoondochter komen maar zes keer per jaar langs en nemen niet eens moeite om een keer wat lekkers/ een bloemetje mee te nemen.
maandag 21 augustus 2017 om 12:13
Nog geen reactie gehad hè.Tr0tter schreef: ↑21-08-2017 03:10Goh, apart. In een ander topic schrijf je dat je moeder is overleden...
relaties/vriend-wil-alleen-een-huis-gaa ... #p27433808
maandag 21 augustus 2017 om 12:55
Fascimiertje schreef: ↑21-08-2017 11:26
maandag 21 augustus 2017 om 13:42
Iedere smaak verschilt. Zo ook ieder idee over voedzaam en gezond en verantwoord.
En soms is kant en klaar echt lekker.
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 21-08-2017 19:08
0.54% gewijzigd
maandag 21 augustus 2017 om 13:44
Troeteltje schreef: ↑21-08-2017 13:42Ieder smaak verschilt. Zo ook iedereen idee over voedzaam en gezond en verantwoord.
En soms is vindt iemand kant en klaar echt lekker.
maandag 21 augustus 2017 om 15:51
Volgens mij heeft to wel gezegd dat ze telkens iets meenemen voor schoonmoederFascimiertje schreef: ↑21-08-2017 11:26To iemand had het over onzekerheid. Is dat niet het belangrijkste van het hele verhaal? Dat jij je afvraagt of je schoonmoeder het uberhaupt wel leuk vindt dat jullie langskomen. "Want dan zou ze toch wat meer uitpakken, die zes keer per jaar."
Ik kreeg ook het idee, maar dat weet ik niet zeker dat to graag had willen overleggen over het eten toen ze in de supermarkt waren samen met schoonmoeder, maar misschien durfde ze dat niet omdat ze bang was om anders onbeleefd te lijken.
En het lijkt me ook ergens wel een beetje lastig hoor.
Ik heb eens meegemaakt dat we ware uitgenodigd voor het kerstdiner en dat mijn toenmalige schoonmoeder allerlei dingetjes had van het kerstpakket...maar dat was niet meer dan wat borrelhapjes en juist waren het dingetjes die ik normaal al niet graag eet.
Daarbij vertelde ze ook nog eens hoe heerlijk en uitgebreid ze de vorige dag wel niet had gekookt voor andere gasten, met vlees en aardappel en groenteschotels en meerdere gangen...terwijl wij bijna droge toast moesten eten en wat koekjes die je in de wijn kunt dopen...dat soort dingen.
Iets wat ik nog niet eens zou hebben geserveerd op een doordeweekse dag voor het avondeten.
Ik merkte trouwens ook dat haar andere zoon het eten die dag ook helemaal niet lekker vond.
Natuurlijk heb ik toen heel beleefd niets gezegd.
Ik kende haar verder al als een fijne vrouw, alleen snapte ik niet hoe dit nu kon?
Maar ik heb mij achteraf afgevraagd of ze misschien te weinig geld had gehad voor een fatsoenlijk kerstdiner...
En dat niet had durven zeggen...
Jammer, want ik had in die tijd een eiugen zaak en geld genoeg, dan had ik heel erg graag wat bijgedragen.
Maar omdat ik haar niet voor het hoofd durfde te stoten heb ik er nooit naar durven vragen.
Het was ook maar een eenmalig iets.
maandag 21 augustus 2017 om 16:15
Mijn vriend vindt dat ik écht heel lekker kook (zegt hij, ten minste). Maar het aller, állerliefst heeft hij zo'n kant-en-klaar beenhammetje met honing-thijmsaus van de Lidl.Troeteltje schreef: ↑21-08-2017 13:42Iedere smaak verschilt. Zo ook iedere idee over voedzaam en gezond en verantwoord.
En soms is kant en klaar echt lekker.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
maandag 21 augustus 2017 om 19:06
En wanneer je dat envelopje bovenaan de pagina indrukt. Heb ik net voor het eerst gedaan. Wat gebeurd er dan? Krijg je een pm wanneer er weer iemand reageert?
Ik laat het tabblad gewoon open staan op mijn tel.
Oh en ze (to) had gezegd dat ze wel wat meenemen? In dat geval vind ik een sorry wel op zijn plaats.
maandag 21 augustus 2017 om 19:12
Ja, zo zijn er meer dingen die kant en klaar echt te eten zijn. Afhankelijk van iemands smaakpapillen. Die van mij zijn vrij snel onder de indruk.Maechtje schreef: ↑21-08-2017 16:15Mijn vriend vindt dat ik écht heel lekker kook (zegt hij, ten minste). Maar het aller, állerliefst heeft hij zo'n kant-en-klaar beenhammetje met honing-thijmsaus van de Lidl.Nou ja, prima, die haal ik dan twee keer per jaar voor hem. Hij blij, en ik hoef een keer niet te koken.
Zo heeft man hier een liefde voor de kant en klare koude gehaktballen van de Duitse Aldi. Hebben we niet vaak in huis, want we wonen ver weg van een Duits gebied. Echter als we er zijn worden die in grote getale ingekocht, want lang houdbaar. En als dan de koelkastdeur opengaat stinkt het huis ernaar. Ik ga daar echt van over mijn nek. Terwijl ik Limburger (echter stinkkaas) alleen al qua geur zou kunnen opsnuiven zolekker vind ik dat.
Zo zie je hoe divers smaken zijn. En dat is maar goed ook!
maandag 21 augustus 2017 om 19:17
Het gaat er denk ik ook niet over of het kant en klaar maaltijden zijn, maar of er gewoon genoeg is.
Alleen aardappel anders dan moet ik denken aan dat schilderij: de aardappeleters...
Waar je gewoon een bitterballetje bij zou kunnen bakken, een visstickje of wat dan ook en dan is het wel compleet.
(mss dat het topic nu weer in mijn lijst verschijnt)
Alleen aardappel anders dan moet ik denken aan dat schilderij: de aardappeleters...
Waar je gewoon een bitterballetje bij zou kunnen bakken, een visstickje of wat dan ook en dan is het wel compleet.
(mss dat het topic nu weer in mijn lijst verschijnt)
dinsdag 22 augustus 2017 om 10:42
Ik heb 4 pakjes gekocht, liggen nog op het aanrecht. Mijn gezin vroeg verbaasd waarom ik die gekocht had. Ik ga een 'streepjestoetje' maken, is mijn plan, van chocolade, karamel, banaan en vanille .. of 2 aan 2, omdat de heren niet zo van chocolade houden (hebben dochter en ik meer, kan ook)
Later is nu
dinsdag 22 augustus 2017 om 10:42
woensdag 23 augustus 2017 om 07:03
Kuikentje_89 schreef: ↑23-08-2017 01:07Ik herken je gevoel wel. Mijn schoonouders zijn van Nederlandse afkomst, ik ben zelf van Marokkaanse afkomst. Ik moest zelf erg wennen aan het mee eten.
Ik merkte dat ik erg vanuit van mijn 'Marokkaanse bril' naar eten keek, ook al dacht ik dat dat niet zo was. Het is bijv. bij ons niet gepast om enkel bliksoep met stokbrood te serveren aan je gasten, terwijl je vanaf 12.00 uur tot 23.00 uur daar zit. Lekker met honger naar huis gaan... Ik kreeg daardoor het gevoel alsof ik niet welkom was. Mijn vriend vond dat ik mij erg aanstelde, terwijl mijn buitenlandse vriendinnen het allemaal schandelig vonden. Bedoel bliksoep? Met honger vertrekken?! Mijn schoonouders zijn relatief jong, hebben geld zat, zijn actiever dan ik en zijn gepensioneerd. Dus daar kan het allemaal niet aan liggen.
Inmiddels heb ik wel wat 'ontdekt'. Nu wil ik zeker niet generaliseren en ik snap zeker dat dit echt niet bij elke Nederlander/allochtoon zo is (voor ik het hele forum over me heen krijg), maar dit zijn een beetje de verschillen tussen mijn familie en schoonfamilie.
- Nederlanders lijken meer te geven om drinken dan om eten. Nederlanders halen daarom ook verschillende drinken in huis. Bij mijn familie is een van de eerste vragen: heb je al gegeten? Of je krijgt ongevraagd één of meerdere gangen. Bij Nederlanders is het steevast: wat wil je drinken?
- Nederlanders houden vaak gewoon niet van te veel eten. Vaak wordt verspilling genoemd? Of volproppen? Maar je hoeft ook niet alles op te eten? Beetje van dit, beetje van dat eten. Bordje leeg eten is volgens mij echt is westers denk ik? (Overigens, Marokkanen geven vaak de kliekjes aan familie mee of ze eten het gewoon de volgende dag zelf op).
- Het feit dat ze weinig eten serveren, betekent niet dat ze een hekel aan je heeft of je zsm weg wilt hebben. Lange tijd dacht ik zelf van wel. Zoals: wij vierden thuis nooit kerst, dus ik dacht dat het een beetje net als 'onze' feesten was. Daarnaast was mijn schoonmoeder dol op Kerst, dus hele maand naar uitgekeken. Tsja... wat een teleurstelling. En mijn vriend nog in de auto vertellen hoeveel het wel niet was? Wel twee soorten vlees, meer groente, wat een luxe vond hij! Inmiddels kunnen we er beiden om lachen.
- Bij mijn schoonfamilie kan je makkelijk zelf eten meenemen. Bij Marokkanen is dit over het algemeen not done en zelf zou ik het ook niet waarderen. Ik zou daardoor het idee krijgen alsof er te weinig eten is (the horror!) of dat het te ranzig voor woorden is (nog erger!!)
Toen ik door had dat ik andere verwachtingen had, waarschijnlijk dppr mijn afkomst, kon ik het los laten. Eten boeit ze gewoon niet en het is niet persoonlijk. Ik eet gewoon van te voren of achteraf.
Bij mijn eigen familie eet ik niet van te voren, want er is toch zat eten.
O en Nederlanders vinden een bosje bloemen ontvangen erg leuk, terwijl ik dat niet per se hoef. Andersom hoeven mijn schoonouders de bonbons/koekjes etc die ik elke keer mee bracht ook niet, dus dat doe ik niet meer.
Overigens heb ik het idee dat meer bij oudere Nederlanders (50+) speelt. Mijn schoonzusje bestelt vaak gewoon een pizza voor ons allemaal, lekker! Zie ook dat er bij leeftijdsgenoten vaak zat eten is.
Voordeel van dit alles is dat mijn schoonouders met alle kant-en-klare maaltijden al tevreden zijn. Ik kook ook overigens nooit voor ze, want ik hoor ze uit te nodigen voor het eten. Ze komen of steevast voor of na het eten. Trouwens, als ik na 19.30 uur ergens op bezoek aan kom, gaan ze er vaak van uit dat ik vast onderweg of thuis hebt gegeten. Kwam ik ook na een tijd achter![]()
Overigens weet ik je afkomst niet, dus hoop dat je wat aan mijn reactie hebt.
Nou als je mijn schoondochter was zou ik best bonbons of koekjes van je willen krijgen hoor
Ik denk dat je met deze verschillen helemaal gelijk hebt. Maar ik denk ook dat sommige mensen niet zo heel goed kunnen koken en gewoon een beetje hulpeloos tegenover onverwachte mee-eters staan,(tenzij er eten afgehaakd wordt).
Hoe doen Marokaanse mensen dat? Hebben die altijd voorbereidde dingen klaar staan voor onverwachte eters? Want elke dag hoeveelheden koken voor "je weet maar nooit" levert wel heel erg veel overschot op. Of zijn ze handig met improviseren en op welke manier? Ben ik echt benieuwd naar.