Gezondheid alle pijlers

Luizen/neten vraag

31-08-2017 18:29 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oké deze ochtend ontdekt dat dochterlief haarluizen heeft. Snel anti-luizen/neten middel van de apotheek gehaald en intussen draait de wasmachine al voor de 4e keer.

Gekamd met een netenkam. Ik zie geen luizen meer maar nog wel kleine neten. Sommigen dicht bij de haargrens (ongeveer 1 cm van de haargrens, sommigen nog iets dichter) sommigen halverwege de haarlok. Nou weet ik dus niet of dat nu dode neten zijn of nog levenden. Vanochtend waren de neten eigenlijk niet eens zichtbaar alleen de luizen. Na het anti luis/neten middel werden de neten pas echt zichtbaar. Zijn deze neten nog 'levend' na twee x anti-luis/neten middel vandaag???
De apotheker zei dat ik het middel volgende week nog eens moet herhalen.
Maar wat nu met die dode of levende neten?
Kan het zijn dat er bv morgen al weer nieuwe luizen geboren kunnen worden?

Had gehoopt dat mijn kids nooit luizen zouden krijgen want ik weet nog als kind dat dat zo een rot werk is om er vanaf te komen.

I hate this!!!!

Wie kan me adviseren?
hanaa wijzigde dit bericht op 31-08-2017 18:31
1.14% gewijzigd
LammeTak schreef:
31-08-2017 19:06
Elke dag kammen en bij voorkeur met conditioner in. Dan wordt het haar goed glad en kam je de luizen er nog makkelijker uit en het doet minder pijn voor je dochter. De neten die verder dan een centimeter van de hoofdhuid zitten zijn waarschijnlijk dood, al neem ik nooit het risico.
Ik haal ze er, als ze blijven zitten met de luizenkam, met mijn nagels uit. Je hebt een speciale luizenkam met groeven waarmee je de neten ook kapot trekt.
Ik verschoon haar bed altijd voor het idee en knuffels laat ik twee dagen uit haar bed (voor het geval dat er nog een sterke langlevende luis inzit). Na twee dagen klop ik ze uit en mogen ze het bed weer in.
Een strakke vlecht met eventueel gel of haarlak helpt goed tegen luis. Tea tree olie in de nek en achter de oren helpt ook zeggen ze. Vinden luizen stinken.
Succes!

Bedankt!
ja ik had het bericht al aangepast. neten tot wel 5 cm van de hoofdhuid zijn nog gewoon levend.
anders hangen ze ergens onderin. Dacht ik tenminste. Probeer ze allemaal te verwijderen met azijn.
of met je nagels. Gaat heel lang duren dat klusje maar dan ben je er daarna ook zeker vanaf.
En dan natuurlijk dus ook blijven kammen de eerste 2 weken of zo, voor de baby's eruit te halen.
na 2 weken het gif weer herhalen. Dat gif spul werkt niet altijd geweldig, ik heb zelfs levende luizen ooit weer
gevonden na de behandeling met dat gif. Maar troost je, je hebt er gelukkig maar 1 die nu is besmet.
Bij mij hadden alle 3 de kinderen luizen, dus te laat achter gekomen. Na een aantal weken intensief behandelen
compleet vanaf gekomen. Dus nu worden alle kinderen preventief behandeld met iets van een soort preventie
shampoo en controleer ik iedere avond de kinderen met ieder een eigen luizenkam op eventuele opgelopen luizen.
Dat duurt overigens niet lang hoor, gewoon even met het kammetje door het haar.
heel veel cremespoeling in het haar en maak alsjeblieft niet de fout om na een paar dagen te stoppen met kammen, je MOET echt twee weken doorkammen.
Wat voor spul heb je gebruikt? Je kunt het beste spul kopen met dimethicon erin. Dat is geen gif, maar het verstikt de luizen. Dus ze kunnen er niet resistent tegen worden.
Het advies om over 8/9 dagen nog een keer dat spul te gebruiken, heeft te maken met de levenscyclus van die beesten.
Nu spul gebruiken = alle levende luizen dood.
Nieuwe luizen kunnen pas na een dag of 10 nieuwe eitjes leggen, dus als je ze voor die tijd uit het haar haalt, heb je geen nieuwe neten meer.
Na 9 dagen weer gebruiken = alle nieuwe luizen dood en geen nieuwe neten meer.
Logisch toch?
Ik lees jullie tips door!
Ben nu even in de douche haar haar aan het kammen met de netenkam
Er bestaat shampoo met een natuurlijk goedje die het lijm dat een luis gebruikt om de neten vast te maken laat oplossen. Daarmee de haren wassen en verder kammen, kammen kammen. Het hoofd boven het liefst een witte wasbak houden tijdens het kammen, daarna met toilet papier de wasbak schoonmaken. Alle zooi in een plastic zakje stoppen, dichtknopen en weggooien.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Millium heet de shampoo.

Als er hier een luizen heeft gebruik ik XT luis, daar zitten siliconen in en die verstikt levende luizen en neten, daarna wast degene die luizen heeft het haar met Millium en vervolgens dus kammen, kammen, kammen.

De laatste keren waren ze beiden zo weer luizenvrij. Wel ben drie weken zo doorgaan. Gewoon voor de zekerheid.
enn wijzigde dit bericht op 31-08-2017 19:48
25.66% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Gelukkig verlost van die ellende (hield op toen kinderen naar middelbare gingen) maar in 'mijn'tijd was het enige dat hielp kammen, kammen en nog es kammen. Daarnaast stoomstreek ik bedden en sjalen en jaskragen e.d. i.p.v. wassen. Dat luizen maar zo kort leven, ik weet het niet, het komt nl. vooral veel voor in de winter, vandaar luizencapes om jassen e.d. Maar goed, misschien is dat achterhaald.
XT luis is ook met dimeticon. En prioderm heeft er ook een versie van.
Weet niet of die in Belgie ook zo heten.
helena2 schreef:
31-08-2017 19:47
XT luis is ook met dimeticon. En prioderm heeft er ook een versie van.
Weet niet of die in Belgie ook zo heten.
Die zooi is duur maar wel effectief.
Ariellle schreef:
31-08-2017 19:46
hield op toen kinderen naar middelbare gingen)
Hier tot drie keer toe op de middelbare, echt. :sigh:
Ariellle schreef:
31-08-2017 19:46
Gelukkig verlost van die ellende (hield op toen kinderen naar middelbare gingen)
Hier begon het toen pas
Bijna doorlopend :'(
gezondheid/gek-word-ik-ervan-hoofdluis/ ... ges/135938
De neten zitten nu voor zover ik zag allemaal op afstand van de hoofdhuid.
Het spul wat ik heb is op basis van permetherine en piperonyl. Ik heb gelezen dat dit spul ook op dezelfde manier werkt.

Mijn zoon heeft gemilimeterd haar. Ik zie niks bij hem en hij krabt ook niet.
Ik dacht bij mezelf ook jeuk te voelen dus heb mezelf ook behandeld vandaag.

Is 1x per dag kammen voldoende ?
Ik kamde 's morgens en 's avonds.
watdachtjehiervan schreef:
31-08-2017 18:42
Dit is achterhaald. Luizen kunnen maar heel kort (ik geloof een uur) buiten het hoofd leven. Je hoeft dus niks meer te wassen.
Het enige dat helpt is kammen, kammen, kammen. 2 weken lang.
Dit klopt inderdaad. Toen mijn zoon vorig jaar voor het eerst in zijn leven luizen had, heb ik ook van alles in huis gehaald en ook mezelf uitvoerig gekamd. Vergrootglas erbij, haha, ik zag aan haren die loslieten wel iets dat op eitjes zou kunnen lijken, geen levende luizen gezien. Bij mijn zoon na kammen telkens witte puntjes aan de haren. En dat bleef maar en bleef maar. Om een lang verhaal kort te maken; ik ging me in de materie verdiepen en stuitte op "de Luizenkliniek". Die blijkt dus te bestaan en heeft diverse filialen in het land. Je wordt er eerst heel erg uitvoerig gecontroleerd op luizen, neten en nymfen (plukje voor plukje, de gecontroleerde plukjes worden ook goed apart vastgezet, luizen kunnen immers van het ene plukje naar het andere en dan worden ze nog gemist, als het er maar een paar zijn). Als er luizen geconstateerd worden, kun je daar behandeld worden. Je hoofd wordt dan gedurende iets van een uur met lucht behandeld, waardoor de luizen uitdrogen en je er na de behandeling meteen ook helemaal van af bent. Omdat ik nooit echt goed kon beoordelen wat ik nou precies zag op mijn haar, ben ik daar naartoe gegaan. De controle duurde wel iets van drie kwartier en de conclusie was dat ik geen luizen, neten of wat dan ook had.
Intussen was ik met mijn zoon bij een kapster geweest die ook dacht dat zijn witte puntjes luizeneitjes waren en hem daarom niet wilde knippen. Later bleek dat het roos was.
Enfin, toen ik zelf bij de luizenkliniek was, kon ik daar op een grote muurafbeelding heel goed de levenscyclus van de hoofdluis zien. En inderdaad, een luis kan maar heel kort overleven als hij niet op het hoofd zit, dus knuffels en beddengoed wassen/bevriezen/bestuiven of wat dan ook is zinloos, evenals luizencapes op scholen. Ze lopen van hoofd naar hoofd en wachten niet op je kussensloop tot je 's avonds weer gaat liggen.
Kammen en nog eens kammen is het enige devies. Of dus naar een filiaal van de luizenkliniek. Kost wat, maar is wel effectief.
Overigens heb ik, toen mijn zoon dit jaar weer wat neten had, wel ook weer behandelspul gekocht hoor, maar dat is puur gevoelsmatig. Echt nodig is het gewoon niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
En jeuk is trouwens ook geen 'vereiste'. Jeuk is een reactie op het speeksel van de luizen als ze bijten, het is niet zo dat je gekriebel kunt voelen doordat ze over je hoofd lopen of zo. Ze klimmen meer langs de haren vlak boven de hoofdhuid en in principe is dat niet voelbaar. Ik geloof dat maar iets van de helft van de mensen jeuk heeft bij een luizenbesmetting.
Yella78 schreef:
31-08-2017 20:01
Dit klopt inderdaad. Toen mijn zoon vorig jaar voor het eerst in zijn leven luizen had, heb ik ook van alles in huis gehaald en ook mezelf uitvoerig gekamd. Vergrootglas erbij, haha, ik zag aan haren die loslieten wel iets dat op eitjes zou kunnen lijken, geen levende luizen gezien. Bij mijn zoon na kammen telkens witte puntjes aan de haren. En dat bleef maar en bleef maar. Om een lang verhaal kort te maken; ik ging me in de materie verdiepen en stuitte op "de Luizenkliniek". Die blijkt dus te bestaan en heeft diverse filialen in het land. Je wordt er eerst heel erg uitvoerig gecontroleerd op luizen, neten en nymfen (plukje voor plukje, de gecontroleerde plukjes worden ook goed apart vastgezet, luizen kunnen immers van het ene plukje naar het andere en dan worden ze nog gemist, als het er maar een paar zijn). Als er luizen geconstateerd worden, kun je daar behandeld worden. Je hoofd wordt dan gedurende iets van een uur met lucht behandeld, waardoor de luizen uitdrogen en je er na de behandeling meteen ook helemaal van af bent. Omdat ik nooit echt goed kon beoordelen wat ik nou precies zag op mijn haar, ben ik daar naartoe gegaan. De controle duurde wel iets van drie kwartier en de conclusie was dat ik geen luizen, neten of wat dan ook had.
Intussen was ik met mijn zoon bij een kapster geweest die ook dacht dat zijn witte puntjes luizeneitjes waren en hem daarom niet wilde knippen. Later bleek dat het roos was.
Enfin, toen ik zelf bij de luizenkliniek was, kon ik daar op een grote muurafbeelding heel goed de levenscyclus van de hoofdluis zien. En inderdaad, een luis kan maar heel kort overleven als hij niet op het hoofd zit, dus knuffels en beddengoed wassen/bevriezen/bestuiven of wat dan ook is zinloos, evenals luizencapes op scholen. Ze lopen van hoofd naar hoofd en wachten niet op je kussensloop tot je 's avonds weer gaat liggen.
Kammen en nog eens kammen is het enige devies. Of dus naar een filiaal van de luizenkliniek. Kost wat, maar is wel effectief.
Overigens heb ik, toen mijn zoon dit jaar weer wat neten had, wel ook weer behandelspul gekocht hoor, maar dat is puur gevoelsmatig. Echt nodig is het gewoon niet.
Interessant!
Wat kost zo een behandeling in een luizenkliniek??
Yella78 schreef:
31-08-2017 20:01
Interessant!
Wat kost zo een behandeling in een luizenkliniek??
Veel eieren eten. Luizen kunnen niet tegen Fipronil :-D
Gewoon veel kammen met conditioner en een goede luizenkam (assy). Dan kom je er zo vanaf.
Ik krijg de neten er ook niet uit met de luizenkam. Dus ik pluk ze er een voor een met mijn vingers (nagels) uit. Kind voor de tv zetten, leuke film erin en plukken maar :)

Wassen doe ik niet meer. Hooguit het kussensloop en de knuffel waarmee geslapen wordt.
Ik had ook gelezen van die kliniek, 100 euro per persoon, maar wat ik me dan afvraag kan je dan niet een uur lang onder de droogkap bij de kapper gaan zitten ?
Dat zal denk ik toch anders zijn. De Luizenkliniek waar ik was, is gevestigd bij een kapsalon ;-)
Hoe het precies in zijn werk gaat weet ik niet, omdat ik de behandeling zelf dus niet hoefde ondergaan. Op de site (luizenkliniek.nl) kun je het bekijken.
yella78 wijzigde dit bericht op 31-08-2017 21:35
11.21% gewijzigd
iloveangels schreef:
31-08-2017 21:29
Ik had ook gelezen van die kliniek, 100 euro per persoon, maar wat ik me dan afvraag kan je dan niet een uur lang onder de droogkap bij de kapper gaan zitten ?
:woa:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven