Dochter (3 maanden) slaapt overdag alleen op ons

01-09-2017 09:57 189 berichten
Onze dochter (14 weken) slaapt overdag alleen in onze armen of in de draagzak. S'nachts slaapt ze zonder problemen in haar wieg bij ons op de kamer. Na de nachtvoeding(en) valt ze soms meteen in slaap, soms zing ik een paar minuten voor haar met mijn hand op haar buik.

Het breekt me op. Ik ben de hele dag met niets anders bezig dan het slapen van dochter. Het komt ook nog eens heel precies wanneer we haar laten slapen: zijn we iets te laat dan is het voor haar moeilijk om in slaap te vallen. 75 minuten wakker en dan weer slapen werkt. Dit is gewoonweg niet haalbaar om dagelijks te doen. Ik word wel eens gebeld, of moet wel eens naar de winkel, de hond moet eruit. We willen (en doen we ook) wel eens op bezoek bij vrienden en familie. Dan gaan we over die 75 minuten heen en dan is het - kort gezegd - een drama.
Ze verzet zich dan met haar hele lichaam (en sterk dat zo'n klein lijfje dan al is!) en zet het op een krijsen. We blijven haar vasthouden en dan geeft ze zich op een gegeven moment over (duurt soms lang). Dit kost veel energie, zowel voor haar als voor ons.

Slapend wegleggen werkt niet: zodra haar billen de box/kinderwagen/bed raken is ze wakker. Tot een week of drie geleden sliep ze in de kinderwagen (als er mee gereden/bewogen werd) maar dat is verleden tijd.
Ze valt alleen in slaap bij beweging. Dat betekent in de draagzak blijven lopen (gaan zitten is eigenlijk niet mogelijk) en in onze armen wiegen we haar.

We blijven de wieg overdag met regelmaat proberen. Dochter wordt rusteloos, draait en kronkelt met haar hele lijf en gaat op een gegeven moment huilen. Dit huilen gaat over in hysterisch krijsen. Ik heb er geen problemen mee als een baby wat gejengel nodig heeft om in slaap te vallen maar dochter krijst zich compleet overstuur. Dat is voor ons geen optie.
We zijn ontzettend blij dat ze s'nachts wel 'zelfstandig' slaapt maar overdag breekt het op, vooral in combinatie met de militaire precisie waarmee het gepaard moet gaan omdat we anders met een dochter zitten die compleet van de rel is. Als we met haar op pad gaan slaapt ze niet (soms wel kort in de draagzak) wat als gevolg heeft dat ze doodop is als we thuis zijn en het krijsen van oververmoeidheid is.

Wat hebben we verder geprobeerd (en blijven we proberen met regelmaat):
- Overdag in haar wiegje, wij er naast, haar al dan niet vasthoudend en/of zingend
- Puckababy slaapzak
- Achtergrondgeluiden zoals stofzuiger
- Aan de borst in slaap laten vallen. Dit lukt heel soms. Ik las tijdens mij zwangerschap dat de borst een ideaal troostmiddel is. Nou, niet voor mijn baby. Zij wil alleen borst als ze honger heeft. Als ik de borst aanbied als ze boos/moe/overstuur is wordt ze nog kwader.

Wat wil ik met dit topic......ervaringen van andere moeders? Hart onder de riem? Ik heb in mijn omgeving alleen vriendinnen met perfecte slaapbaby's en die komen dan aanzetten met laten huilen. En ja, ook dát hebben we geprobeerd maar dochter krijst zich overstuur en dat is voor ons gewoonweg geen optie.
En wie weet (wishful thinking) de gouden tip.....ik ben er van overtuigd dat ze op een dag wel in haar bed slaapt maar het zou zooooo fijn zijn als we haar weg kunnen leggen als ze slaapt. Al is het maar 1 slaapje per dag. We hebben er geen enkel probleem mee om haar in onze armen in slaap te laten vallen en ze hoeft ook echt niet boven in haar bed, beneden in de kinderwagen of box is prima.
Alle reacties Link kopieren
Cathelyne-- schreef:
01-09-2017 14:25
Wat mij persoonlijk het hardst tegenviel waren de terugvallen, dat ze een week in haar eigen bed sliep en dan plots van de een op de andere dag weer alleen op de arm wilde slapen. Hopelijk is dat nu echt verleden tijd... maar eerlijk is eerlijk, ik hou mijn hart vast voor de volgende sprong en wat die weer met zich mee zal brengen wat slapen betreft.
Oh, die terugvallen inderdaad. Gaat dochter een tijdje probleemloos slapen en dan ineens kan ze alleen nog maar in onze armen in slaap vallen. En iedere keer weer zijn we bang dat we haar wennen aan in onze armen in slaap vallen en dat ze nooooooit meer zelf in slaap zal vallen. En dan zijn we een week later weer verbaasd als dochter van de ene op de andere dag weer tevreden zelf in slaap valt. Je zou denken dat we ondertussen door hebben dat het fases zijn en dat ze weer over gaan :-$.
yaqui schreef:
01-09-2017 13:51
Oh smolla! Hier net hetzelfde! (En niet enkel overdag) Ze is net 15weken.

Wat soms wel eens wil helpen is dat ik samen met dochter in de zetel lig wanneer ze honger heeft. Allebei op onze zijkant, met ons gezicht naar elkaar. Dan drinkt ze zo van de borst en valt tegen mij in slaap (met de borst in haar mondje).

Heel soms lukt het me dan om me na een half uur stilletjes los te wurmen zonder dat ze wakker wordt.

Momenteel lig ik hier zo met de dochter, maar wil ze me niet lossen.

Ik vertrouw er ook op dat het eens zal voorbij gaan... :-D
Meestal was dat wel in bed maar wat heb ik veel nachten op deze manier doorgebracht :P Gelukkig was dat na een maand of 5 verleden tijd, hopelijk gaat het bij jou ook snel beter!
nena_ schreef:
01-09-2017 15:12
Oh, die terugvallen inderdaad. Gaat dochter een tijdje probleemloos slapen en dan ineens kan ze alleen nog maar in onze armen in slaap vallen. En iedere keer weer zijn we bang dat we haar wennen aan in onze armen in slaap vallen en dat ze nooooooit meer zelf in slaap zal vallen. En dan zijn we een week later weer verbaasd als dochter van de ene op de andere dag weer tevreden zelf in slaap valt. Je zou denken dat we ondertussen door hebben dat het fases zijn en dat ze weer over gaan :-$.
Blij dat iemand het herkent! Ik ben vooral bang dat ik haar nu aan het verpesten ben omdat iedereen zegt dat je ze vanaf 6 maanden kan verwennen. Misschien is dat wel waar maar het is kiezen tussen 2 kwaden: wiegen en slapen (en dus een vrolijk kind) of laten krijsen, beide overstuur zijn en helemaal niemand die aan slapen toekomt.

Hoe dan ook, over een jaar of 12 is deze fase definitief voorbij :proud: volgens mij slaapt geen enkele puber nog op de arm van zijn ouders.
Alle reacties Link kopieren
Cathelyne-- schreef:
01-09-2017 15:33
Blij dat iemand het herkent! Ik ben vooral bang dat ik haar nu aan het verpesten ben omdat iedereen zegt dat je ze vanaf 6 maanden kan verwennen. Misschien is dat wel waar maar het is kiezen tussen 2 kwaden: wiegen en slapen (en dus een vrolijk kind) of laten krijsen, beide overstuur zijn en helemaal niemand die aan slapen toekomt.

Hoe dan ook, over een jaar of 12 is deze fase definitief voorbij :proud: volgens mij slaapt geen enkele puber nog op de arm van zijn ouders.

Oh, laatst las ik ergens dat je ze onder een jaar niet kan verwennen, dus ik zou er gewoon voor kiezen om dat te geloven :-P)

Nee maar serieus: ik zou hetzelfde doen als jij, gewoon wiegen en slapen. Van iedereen overstuur wordt het ook niet beter. En wat ik ook op een gegeven moment las: je bent geen slaapprobleem aan het creëren, het ís er al. Je kan dus gewoon doen wat werkt, want het probleem bestaat nou eenmaal. Wat ik trouwens steeds met mezelf afspreek: alles waar we dochter aan laten wennen, kunnen we ook weer afwennen en zodra we allemaal weer uitgerust zijn, zullen we daar eens over nadenken. En dan blijkt het niet nodig te zijn, want voordat ik zover ben valt dochter weer gewoon zelf in slaap. Mijn eerste prioriteit is dat iedereen slaapt en ik ben allang tevreden als dat lukt (want dat was de afgelopen paar weken dus echt niet het geval).

Verder vind ik niet dat de optie 'wiegen en slapen' één van 2 kwaden is. Je dochter heeft je blijkbaar nodig en dan is het toch juist de goede optie om haar te bieden wat ze nodig heeft? Dat is uiteraard een persoonlijke afweging, maar ik vind het zo'n gek idee dat je je baby na 6 maanden ineens geen troost en geborgenheid meer zou mogen geven omdat je ze dan verwent.

Het helpt ook wel dat ik mijn eerste 2 jaar nooit in mijn eigen bed heb geslapen, waarvan het eerste half jaar alleen bovenop mijn vader, en dat dat na 2 jaar ineens vanzelf goed kwam, aldus mijn ouders. Ik weet dus dat het echt vanzelf weer over kan gaan. Ik kon de eerste 2 jaar zelfs niet van mijn ouders gescheiden zijn; als er iemand oppaste zette ik het blijkbaar op een brullen en hield niet op, dus mijn ouders sleepten mij noodgedwongen overal mee naartoe. Ook dat kwam na 2 jaar vanzelf goed :).
nymphaion schreef:
01-09-2017 13:50
Tja, het is vast een fase, maar ik geloof persoonlijk zelf erg in het bieden van regelmaat, het aanhouden van wakkere tijden en ook doen wat voor jou als ouder prettig is. Ik heb dit consequent vanaf dag 1 gedaan (wakkere tijden aanhouden) en het werkt perfect. Dochter is nu 16 weken, kan dus 1,5 uur wakker zijn en dan gaat ze naar bed. Altijd bed, dus niet box of wandelwagen, dat zijn naar mijn mening geen plekken om te slapen. Ze is dit nu al zo gewend dat het heel soepel loopt. En dat is een belangrijk woord: gewenning. Je kunt baby's, zeggen ze, niet verwennen, maar wel aan dingen laten wennen en het kan knap lastig zijn (incl huilen wat veel ouders niet willen) om dingen weer af te wennen als iets niet meer werkt voor je kindje, jou als ouder, rest van gezin. Daarom heb ik zelf nooit gekozen voor in slaap wiegen, aan borst in slaap laten vallen of whatever. Maar dat heeft ook te maken met je persoonlijke stijl.

Tja, we zijn nu iets meer aan huis gebonden door haar slaapjes, maar dat is ook maar een korte tijd zo.
Ik denk dat je gezegend bent met een makkelijke slaper. Ik ben jaloers;-)
Geloof me, als je een baby hebt die niet slaapt volgens de boekjes ga je doen wat werkt en dat is in ons geval dochter dicht bij ons houden zodat zij aan haar slaap toekomt en wij niet over ons theewater raken. Je hebt dan niet zoveel keuze, je volgt je baby.
Ik geloof niet in verwennen en gewenning, tja, ze is drie maanden. Geloof ik niet in op deze leeftijd. En zoals ik net las van een andere schrijfster: je kunt dingen ook weer afleren. Dochter krijgt bijvoorbeeld een speen bij het in slaap vallen. Zal ze op een gegeven moment af moeten leren maar daar ga ik me pas druk om maken als dat moment daar is. Nu helpt het haar om in slaap te vallen, helemaal prima, dat is voor mij geen criterium om iets te laten omdat ik het later misschien af moet leren.
Cathelyne-- schreef:
01-09-2017 14:25
Nou, sinds ze 27 weken is slaapt ze op haar eigen kamer, zowel overdag als 's nachts, maar 's morgens verhuist ze rond 5 uur nog steeds naar mijn bed zodat we allemaal nog even kunnen slapen. Nu is ze 30 weken.

De wakkertijden overdag variëren tussen de 90 minuten en 2,5 uur, 90 minuten als mijn dochter zelf vermoeidheidssignalen vertoont en max 2,5 uur als ze dat niet doet. Als ze langer wakker is ben ik soms een uur bezig om een erg kwade baby in slaap te krijgen, een baby die dan zo hard gilt dat ik blij ben dat de buren niet zo AMK-bellerig zijn. De militaire precisie is dus minder geworden maar de klok is nog steeds erg belangrijk. Maar ik ben allang blij dat ze tegenwoordig in bed slaapt, al moet ik haar nog steeds voor ieder dutje in slaap wiegen. One step at the time zullen we maar zeggen ;-D

Terwijl ik dit typ denk ik wel, dat wil je vast niet lezen... als jouw dochter net zo is zit je dus nog 14 weken vast tijdens haar dutjes. Gelukkig is ieder kind anders, misschien ziet ze volgende week al wel het licht! Wat mij persoonlijk het hardst tegenviel waren de terugvallen, dat ze een week in haar eigen bed sliep en dan plots van de een op de andere dag weer alleen op de arm wilde slapen. Hopelijk is dat nu echt verleden tijd... maar eerlijk is eerlijk, ik hou mijn hart vast voor de volgende sprong en wat die weer met zich mee zal brengen wat slapen betreft.
Dit is zó herkenbaar. Dochter kan zo ontzettend boos zijn. Wat een volume. De hond ontvlucht inmiddels de woonkamer als ze begint.
En als het nog 14 weken gaat duren zijn we in ieder geval op de helft!
Nena, ik heb je topic gelezen. Lijkt me ook erg pittig. Wat dat betreft prijs ik me zelf steeds maar weer gelukkig dat ze s'nachts in ieder geval wél probleemloos (afkloppen....) slaapt. Ik realiseer me dat dat ook heel anders kan.

Oh ik moet weer aan de slaap-klus :biggrin: Dochter wordt ongedurig. (Wat meestal betekent dat ik te lang heb gewacht.....we shall see). Ik kom later terug.
Alle reacties Link kopieren
Smolla schreef:
01-09-2017 16:30
Ik denk dat je gezegend bent met een makkelijke slaper. Ik ben jaloers;-)
Geloof me, als je een baby hebt die niet slaapt volgens de boekjes ga je doen wat werkt en dat is in ons geval dochter dicht bij ons houden zodat zij aan haar slaap toekomt en wij niet over ons theewater raken. Je hebt dan niet zoveel keuze, je volgt je baby.
Ik geloof niet in verwennen en gewenning, tja, ze is drie maanden. Geloof ik niet in op deze leeftijd. En zoals ik net las van een andere schrijfster: je kunt dingen ook weer afleren. Dochter krijgt bijvoorbeeld een speen bij het in slaap vallen. Zal ze op een gegeven moment af moeten leren maar daar ga ik me pas druk om maken als dat moment daar is. Nu helpt het haar om in slaap te vallen, helemaal prima, dat is voor mij geen criterium om iets te laten omdat ik het later misschien af moet leren.
Oh jee, als ik het zo lees heb ik dan idd een makkelijke slaper.. veel succes.. Ik ben idd erg van de duidelijkheid en geen dingen aanwennen die je weer moet afwennen en bij ons werkt dat goed, maar ik heb dan ook geen tweede kind om mee te vergelijken..
Ik hoop dat deze fase snel over zal zijn voor jullie.
nena_ schreef:
01-09-2017 16:04
Oh, laatst las ik ergens dat je ze onder een jaar niet kan verwennen, dus ik zou er gewoon voor kiezen om dat te geloven :-P)

Nee maar serieus: ik zou hetzelfde doen als jij, gewoon wiegen en slapen. Van iedereen overstuur wordt het ook niet beter. En wat ik ook op een gegeven moment las: je bent geen slaapprobleem aan het creëren, het ís er al. Je kan dus gewoon doen wat werkt, want het probleem bestaat nou eenmaal. Wat ik trouwens steeds met mezelf afspreek: alles waar we dochter aan laten wennen, kunnen we ook weer afwennen en zodra we allemaal weer uitgerust zijn, zullen we daar eens over nadenken. En dan blijkt het niet nodig te zijn, want voordat ik zover ben valt dochter weer gewoon zelf in slaap. Mijn eerste prioriteit is dat iedereen slaapt en ik ben allang tevreden als dat lukt (want dat was de afgelopen paar weken dus echt niet het geval).

Verder vind ik niet dat de optie 'wiegen en slapen' één van 2 kwaden is. Je dochter heeft je blijkbaar nodig en dan is het toch juist de goede optie om haar te bieden wat ze nodig heeft? Dat is uiteraard een persoonlijke afweging, maar ik vind het zo'n gek idee dat je je baby na 6 maanden ineens geen troost en geborgenheid meer zou mogen geven omdat je ze dan verwent.

Het helpt ook wel dat ik mijn eerste 2 jaar nooit in mijn eigen bed heb geslapen, waarvan het eerste half jaar alleen bovenop mijn vader, en dat dat na 2 jaar ineens vanzelf goed kwam, aldus mijn ouders. Ik weet dus dat het echt vanzelf weer over kan gaan. Ik kon de eerste 2 jaar zelfs niet van mijn ouders gescheiden zijn; als er iemand oppaste zette ik het blijkbaar op een brullen en hield niet op, dus mijn ouders sleepten mij noodgedwongen overal mee naartoe. Ook dat kwam na 2 jaar vanzelf goed :).

Ik heb twee stukken uitgelicht. Ik vind het ook vreemd dat je baby's na 6 maanden 'anders' zou moeten behandelen.
En je tweede stukje: dochter lijkt momenteel wat eenkennig te zijn. Bij ons in huis gaat het redelijk tot goed met 'vreemden' (en daar schaar ik voor het gemak iedereen behalve ons onder) maar als we in een andere omgeving zijn is het brullen zodra iemand maar iets te dichtbij komt. Bij een ander op schoot is al helemaal uit den boze. Ik loop uiteraard veel te ver op de zaken vooruit maar wat jij schetst is een beetje mijn schrikbeeld...ik was zelf ontzettend verlegen als kind maar uit logeren vond ik geweldig en ook geen probleem als er familie kwam om op te passen. Ik was niet zo'n held buiten mijn comfortzone zet maar. Geheel offtopic.

Ontopic: in slaap vallen om 16:45 ging zonder verzet en nu is vriend haar in slaap aan het wiegen voor de nacht.
nymphaion schreef:
01-09-2017 17:19
Oh jee, als ik het zo lees heb ik dan idd een makkelijke slaper.. veel succes.. Ik ben idd erg van de duidelijkheid en geen dingen aanwennen die je weer moet afwennen en bij ons werkt dat goed, maar ik heb dan ook geen tweede kind om mee te vergelijken..
Ik hoop dat deze fase snel over zal zijn voor jullie.
Ik zou zeggen, geniet er vooral van dat ze zo goed en makkelijk slaapt!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje sliep ook tot een maand of 3 alleen bij mij. Zodra mijn man thuis kwam nam hij hem dan over en als we naar bed gingen sliep zoon in zijn eigen bed door. Toen het punt aanbrak dat zoon niet meer bij mijn man kon slapen (en ik van de ochtend tot de late avond met zoon op schoot zat), hebben we gezegd 'dit moet echt anders'. Daarbij kreeg ik ook zo'n last van mijn rug dat het onmogelijk was met hem te blijven zitten de hele dag.

Wij hebben onze zoon op bed gelegd overdag zodra hij moe was (oogjes wrijven, gapen etc.) Hij ging dan altijd meteen huilen. Elke 10 minuten gingen we kijken en troosten. Als hij even stil was tussendoor schoven de 10 minuten op (dus de 10 minuten gingen in vanaf het moment van beginnen met huilen). Als het na een uur dan nog bal was, haalden we hem uit bed en sliep hij bij mij op schoot. Bij het volgende slaapje begonnen we weer met het bed, en zo hielden we het de hele dag vol. Een weekend lang was het draaaamaaa en ik heb minstens zoveel gehuild als mijn zoon.

Maar NA dat weekend ging het opeens beter. Hij sliep korte momenten in bed en sliep steeds minder bij mij. Nog een paar dagen later deed hij volledige slaapjes in bed. En wat bleek? Hij was zo ontzettend veel uitgeruster dan toen hij bij mij op schoot sliep! Hij sliep blijkbaar bij mij toch niet zo heel diep en korter dan wat hij in bed doet. Nu is hij ruim 5 maanden en het gaat echt perfect. Hij slaapt al praktisch als ik hem nog onder de dekens aan het stoppen ben :$ Hij vindt het overduidelijk heerlijk in zijn bedje.

Het was echt doorbijten dat bewuste weekend, maar ik denk niet dat ik mijn zoon 'kwaad' heb gedaan door hem even te laten huilen die dagen. Het is er zoveel beter op geworden voor ons allemaal en met name voor hem. Het was gewoon even wennen :)
Ja herkenbaar!
De oudste ging na een maand of 3 beter slapen maar de tweede deed overdag elke slaapje in de draagzak of naast mij op ons bed (tijdens het middagdutje van peuter). 's avonds zat hij vrijwel altijd bij mijn man in de drager tot een uur of 10/11 dus quality time samen was er amper.
Daarbij kwam hij ook elke 1-3 uur voor een nachtvoeding dus dat was behoorlijk slopend (en dan sliepen we al samen).
Gelukkig wist ik door nummer 1 dat het echt ooit beter zou worden anders weet ik niet of we het vol hadden gehouden. (Nouja, je hebt uiteindelijk weinig keus natuurlijk).
Toen nr 2 een maand of zes was heeft man hem een week lang elk slaapje overdag in bed in slaap geholpen (bij mij ging hij happen naar de borst). We lieten hem toen op zijn buik slapen en wiegen aan zijn billen/rug tot hij sliep.
Tot een maand of 10 hebben we hem zo elk slaapje in slaap geholpen en als dat niet werkte ging hij alsnog in de draagzak. Na een maand of 10 merkten we dat hij onrustig van ons werd en heeft hij zelf geleerd in slaap te vallen.

Dus wat anderen ook al zeiden: het wordt echt beter maar voor nu een dikke knuffel voor jou en je partner want het is gewoon heftig en slopend!
Baby's hebben de eerste 3 a 4 maanden last van een jetlag. Komt wel goed. Ik heb nooit gestuurd en mijn kinderen gingen vanzelf goed in hun eigen bed slapen. Meestal hadden we na een maand of vier tot zes een beetje een avond terug. En af en toe loop je dan weer een avondje rond met je kind, inderdaad zo'n terugval. Maar ook dat gaat over.

Dus het komt goed, hang in there.

En verwennen kun je m.i. alleen met materiële dingen.
Mijn oudste ging tussen 1.5 en 2 zelf slapen en sinds ie twee is, moeten we er weer bij blijven tot ie slaapt.
Dat is nu ook alweer bijna een jaar zo. Lange terugval :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Smolla schreef:
01-09-2017 19:48
Ontopic: in slaap vallen om 16:45 ging zonder verzet en nu is vriend haar in slaap aan het wiegen voor de nacht.
Fijn! Hopelijk slaapt baby vanavond goed.

En ik zou me vooral geen zorgen maken over jarenlange eenkennigheid hoor :). Onze dochter ging rond 10/12 weken bij alle anderen dan wijzelf binnen een paar minuten huilen. Hier was het onderdeel van haar onrust en een fase. Nu ze rustiger en uitgeruster is, is ze de vrolijkste baby die we ons kunnen wensen en lacht ze naar iedereen. Als ik haar bij het kdv breng dan gaat ze al stralen zodra ze haar leidsters ziet. Het kan dus echt nog gewoon helemaal veranderen.
Aargh, ik kan me zelfs niet meer herinneren hoe uitgeslapen voelt! :-D
Gelukkig moet ik (nog) niet werken en kan ik in de namiddag even slapen met haar.

Ze plakt echt 24/7 aan mij. Van zodra ze voelt dat ik er even niet ben begint ze na 15min te huilen. Net gepast om te douchen! (Maskers in haar lukt niet meer, behalve als ik het er pas 24u later uitwas)

's Nachts drinkt ze elke 2 uur. Ik durfde er geen topic over te openen, omdat ik dacht dat ik iets fouts deed. Ze drinkt maximum vijf minuutjes (meer wil ze niet) maar o zo frequent... Zij heeft er geen last van, enkel ik. Ik doe gewoon (met massa's liefde, geduld en extra wallen) wat ze van me vraagt.

Catelyne (sorry, ik denk dat ik je naam verkeerd spel en schrijf mobiel waardoor moeilijker om op te zoeken): je geeft me echt hoop!

Smolla, ik hoop oprecht dat onze baby's ons snel wat langer laten slapen en/of activiteiten laten ondernemen. We houden elkaar op de hoogte he!

Fijne avond/nacht!
nena_ schreef:
01-09-2017 16:04
Oh, laatst las ik ergens dat je ze onder een jaar niet kan verwennen, dus ik zou er gewoon voor kiezen om dat te geloven :-P)

Nee maar serieus: ik zou hetzelfde doen als jij, gewoon wiegen en slapen. Van iedereen overstuur wordt het ook niet beter. En wat ik ook op een gegeven moment las: je bent geen slaapprobleem aan het creëren, het ís er al. Je kan dus gewoon doen wat werkt, want het probleem bestaat nou eenmaal. Wat ik trouwens steeds met mezelf afspreek: alles waar we dochter aan laten wennen, kunnen we ook weer afwennen en zodra we allemaal weer uitgerust zijn, zullen we daar eens over nadenken. En dan blijkt het niet nodig te zijn, want voordat ik zover ben valt dochter weer gewoon zelf in slaap. Mijn eerste prioriteit is dat iedereen slaapt en ik ben allang tevreden als dat lukt (want dat was de afgelopen paar weken dus echt niet het geval).

Verder vind ik niet dat de optie 'wiegen en slapen' één van 2 kwaden is. Je dochter heeft je blijkbaar nodig en dan is het toch juist de goede optie om haar te bieden wat ze nodig heeft? Dat is uiteraard een persoonlijke afweging, maar ik vind het zo'n gek idee dat je je baby na 6 maanden ineens geen troost en geborgenheid meer zou mogen geven omdat je ze dan verwent.

Het helpt ook wel dat ik mijn eerste 2 jaar nooit in mijn eigen bed heb geslapen, waarvan het eerste half jaar alleen bovenop mijn vader, en dat dat na 2 jaar ineens vanzelf goed kwam, aldus mijn ouders. Ik weet dus dat het echt vanzelf weer over kan gaan. Ik kon de eerste 2 jaar zelfs niet van mijn ouders gescheiden zijn; als er iemand oppaste zette ik het blijkbaar op een brullen en hield niet op, dus mijn ouders sleepten mij noodgedwongen overal mee naartoe. Ook dat kwam na 2 jaar vanzelf goed :).
Dit vind ik dus ook. Op het cb denken ze daar heel anders over, daar zeggen ze dat ze nu de leeftijd heeft dat ze zichzelf moet leren troosten. Misschien werkt dat voor een zogenaamde normale baby, voor de mijne helaas niet. Jammer genoeg denken vriendinnen er ook zo over, laat maar huilen en dan komt het wel goed. Ik wil dat gewoon niet.

En inderdaad, het slaapprobleem overdag is hier al sinds dochter thuis was uit het ziekenhuis, weinig aangeleerd aan dus ;-D Man en ik geloven hetzelfde als jij, na maanden met nauwelijks slaap is slaap inmiddels heilig, we leren haar dit gedrag wel weer af als het niet vanzelf gaat!
Smolla schreef:
01-09-2017 19:48
Ik heb twee stukken uitgelicht. Ik vind het ook vreemd dat je baby's na 6 maanden 'anders' zou moeten behandelen.
En je tweede stukje: dochter lijkt momenteel wat eenkennig te zijn. Bij ons in huis gaat het redelijk tot goed met 'vreemden' (en daar schaar ik voor het gemak iedereen behalve ons onder) maar als we in een andere omgeving zijn is het brullen zodra iemand maar iets te dichtbij komt. Bij een ander op schoot is al helemaal uit den boze. Ik loop uiteraard veel te ver op de zaken vooruit maar wat jij schetst is een beetje mijn schrikbeeld...ik was zelf ontzettend verlegen als kind maar uit logeren vond ik geweldig en ook geen probleem als er familie kwam om op te passen. Ik was niet zo'n held buiten mijn comfortzone zet maar. Geheel offtopic.

Ontopic: in slaap vallen om 16:45 ging zonder verzet en nu is vriend haar in slaap aan het wiegen voor de nacht.

Hopelijk slaapt ze goed vannacht! Fijn dat het slapen vanmiddag zonder verzet ging :)

Dat eenkennig zijn was bij ons ook opeens verdwenen. Dochter was zo eenkennig dat ze in het ziekenhuis liever honger leed dan het flesje accepteerde van de verpleegkundige. Inmiddels heeft ze nog 2 minuutjes nodig om de kat uit de boom te kijken bij de grootouders en daarna mag oma haar het hele huis doorsjouwen. Bij ons thuis duurt het iets langer, dat ziet ze duidelijk als haar domein en daar zijn anderen indringers, maar na even bij ons hangen lost dat probleem zich ook vrij snel op. Het hoeft geen probleem van jaren te worden, maar ik weet natuurlijk niet of dit bij ons ook nog terug zal komen.
yaqui schreef:
01-09-2017 21:50
Aargh, ik kan me zelfs niet meer herinneren hoe uitgeslapen voelt! :-D
Gelukkig moet ik (nog) niet werken en kan ik in de namiddag even slapen met haar.

Ze plakt echt 24/7 aan mij. Van zodra ze voelt dat ik er even niet ben begint ze na 15min te huilen. Net gepast om te douchen! (Maskers in haar lukt niet meer, behalve als ik het er pas 24u later uitwas)

's Nachts drinkt ze elke 2 uur. Ik durfde er geen topic over te openen, omdat ik dacht dat ik iets fouts deed. Ze drinkt maximum vijf minuutjes (meer wil ze niet) maar o zo frequent... Zij heeft er geen last van, enkel ik. Ik doe gewoon (met massa's liefde, geduld en extra wallen) wat ze van me vraagt.

Catelyne (sorry, ik denk dat ik je naam verkeerd spel en schrijf mobiel waardoor moeilijker om op te zoeken): je geeft me echt hoop!

Smolla, ik hoop oprecht dat onze baby's ons snel wat langer laten slapen en/of activiteiten laten ondernemen. We houden elkaar op de hoogte he!

Fijne avond/nacht!

Haha, dochter plakt nog steeds vreselijk hoor :p Ik douche nu terwijl ze slaapt, maar eerder heb ik dat vaak gedaan terwijl zij op een verzorgingskussen op de grond naast me lag (wipstoel was drama) Ik heb het zichzelf vermaken 's morgens een beetje afgedwongen in het park, daar moest ze eerst in als ik mijn tanden poetste, verder mocht ze in de badkamer zijn. Dat heb ik steeds een beetje uitgebreid en inmiddels mag ik mijn hele ochtendprogramma afdraaien terwijl dochter zichzelf bezighoudt in haar park. Nu begint ze alleen te kruipen en komt er vaak een moordbrul uit het park omdat ze opeens met haar hoofd tegen de spijlen zit ;-D Binnenkort zal ik iets nieuws moeten bedenken dus. We wonen wel in een appartement dus ze kan me ook vanuit haar park goed horen, dat is natuurlijk anders in een huis met meerdere verdiepingen.

Ik hoop ook echt voor jullie dat jullie baby's snel iets langer slapen! (en voor mezelf dat de huidige situatie nog even zo blijft)

Toevoeging: man en ik zeggen altijd tegen elkaar: tegen de tijd dat ze een puber is weten we weer hoe uitgeslapen zijn voelt!
anoniem_338549 wijzigde dit bericht op 01-09-2017 22:42
3.07% gewijzigd
Hee Smolla,

Mijn zoontje had dit ook, zat hele dagen met hem in mijn armen. En hij wilde alleen maar mij, niet eens man. Dus deed het helemaal alleen, dag en nacht, 4 maanden lang. En toen hij een week of 16 was viel hij ineens niet meer in slaap als hij bij me lach. Kletsen, lachen, spelen. Maar slapen? Ho maar.
Dus ik dacht: ik leg hem eens in z'n eigen nest, kijken wat er gebeurt. En verrek, 't kind slaapt als een roos (nu al sinds 20u nog geen zuchtje gehoord, ben zelfs gaan checken of 'ie het nog wel deed net :hihi: ).

Kan dus ook ineens van de ene op de andere dag over zijn! Ik geloof juist erg in toegeven aan dat soort 'mama/papahonger'. En als het voorbij is mis je het toch ook wel een beetje hoor :-P
lux. schreef:
01-09-2017 22:39
Hee Smolla,

Mijn zoontje had dit ook, zat hele dagen met hem in mijn armen. En hij wilde alleen maar mij, niet eens man. Dus deed het helemaal alleen, dag en nacht, 4 maanden lang. En toen hij een week of 16 was viel hij ineens niet meer in slaap als hij bij me lach. Kletsen, lachen, spelen. Maar slapen? Ho maar.
Dus ik dacht: ik leg hem eens in z'n eigen nest, kijken wat er gebeurt. En verrek, 't kind slaapt als een roos (nu al sinds 20u nog geen zuchtje gehoord, ben zelfs gaan checken of 'ie het nog wel deed net :hihi: ).

Kan dus ook ineens van de ene op de andere dag over zijn! Ik geloof juist erg in toegeven aan dat soort 'mama/papahonger'. En als het voorbij is mis je het toch ook wel een beetje hoor :-P

Vooral dat laatste :$ Soms hou ik dochter nog wat langer vast als ze slaapt 's avonds omdat ik het vele knuffelen overdag stiekem best wel een beetje mis!
Geheel offtopic maar Lux, opeens vraag ik me af of jij nou eigenlijk nog borstvoeding geeft? Ik herinner me nog iets over dat dat ook zo'n drama was bij jou?
Oh wat betreft dat plakken: zoon wilde nog geen minuut van mijn zijde werken tot een paar weken geleden. Letterlijk gillen al ging ik maar even naar de wc, krijsen zodra ik hem even aan papa gaf. Mama was het enige dat hij wilde.

Nu raakt hij geïrriteerd op schoot. Laat me nou lohos mam, ik wil de wereld ontdekken ja! Zegt hij op z'n baby's. Mama is saai tegenwoordig ;-D
En hoewel mama ook dát wel lekker vindt, mis ik het dus toch ook wel een beetje. Ineens van de ene op de andere dag was hij zoveel zelfstandiger.. voor zover dat kan als je 4 mnd bent ;-D
padme84 schreef:
01-09-2017 20:08
Mijn zoontje sliep ook tot een maand of 3 alleen bij mij. Zodra mijn man thuis kwam nam hij hem dan over en als we naar bed gingen sliep zoon in zijn eigen bed door. Toen het punt aanbrak dat zoon niet meer bij mijn man kon slapen (en ik van de ochtend tot de late avond met zoon op schoot zat), hebben we gezegd 'dit moet echt anders'. Daarbij kreeg ik ook zo'n last van mijn rug dat het onmogelijk was met hem te blijven zitten de hele dag.

Wij hebben onze zoon op bed gelegd overdag zodra hij moe was (oogjes wrijven, gapen etc.) Hij ging dan altijd meteen huilen. Elke 10 minuten gingen we kijken en troosten. Als hij even stil was tussendoor schoven de 10 minuten op (dus de 10 minuten gingen in vanaf het moment van beginnen met huilen). Als het na een uur dan nog bal was, haalden we hem uit bed en sliep hij bij mij op schoot. Bij het volgende slaapje begonnen we weer met het bed, en zo hielden we het de hele dag vol. Een weekend lang was het draaaamaaa en ik heb minstens zoveel gehuild als mijn zoon.

Maar NA dat weekend ging het opeens beter. Hij sliep korte momenten in bed en sliep steeds minder bij mij. Nog een paar dagen later deed hij volledige slaapjes in bed. En wat bleek? Hij was zo ontzettend veel uitgeruster dan toen hij bij mij op schoot sliep! Hij sliep blijkbaar bij mij toch niet zo heel diep en korter dan wat hij in bed doet. Nu is hij ruim 5 maanden en het gaat echt perfect. Hij slaapt al praktisch als ik hem nog onder de dekens aan het stoppen ben :$ Hij vindt het overduidelijk heerlijk in zijn bedje.

Het was echt doorbijten dat bewuste weekend, maar ik denk niet dat ik mijn zoon 'kwaad' heb gedaan door hem even te laten huilen die dagen. Het is er zoveel beter op geworden voor ons allemaal en met name voor hem. Het was gewoon even wennen :)
Fijn dat dit voor jullie gewerkt heeft. Dochter gaat hysterisch krijsen dus dit is geen optie voor ons.
-Hanka- schreef:
01-09-2017 20:56
Ja herkenbaar!
De oudste ging na een maand of 3 beter slapen maar de tweede deed overdag elke slaapje in de draagzak of naast mij op ons bed (tijdens het middagdutje van peuter). 's avonds zat hij vrijwel altijd bij mijn man in de drager tot een uur of 10/11 dus quality time samen was er amper.
Daarbij kwam hij ook elke 1-3 uur voor een nachtvoeding dus dat was behoorlijk slopend (en dan sliepen we al samen).
Gelukkig wist ik door nummer 1 dat het echt ooit beter zou worden anders weet ik niet of we het vol hadden gehouden. (Nouja, je hebt uiteindelijk weinig keus natuurlijk).
Toen nr 2 een maand of zes was heeft man hem een week lang elk slaapje overdag in bed in slaap geholpen (bij mij ging hij happen naar de borst). We lieten hem toen op zijn buik slapen en wiegen aan zijn billen/rug tot hij sliep.
Tot een maand of 10 hebben we hem zo elk slaapje in slaap geholpen en als dat niet werkte ging hij alsnog in de draagzak. Na een maand of 10 merkten we dat hij onrustig van ons werd en heeft hij zelf geleerd in slaap te vallen.

Dus wat anderen ook al zeiden: het wordt echt beter maar voor nu een dikke knuffel voor jou en je partner want het is gewoon heftig en slopend!
Dankjewel! Poeh pittige tijd hebben jullie gehad. En inderdaad, je hebt weinig keus. Zo ervaar ik het ook. Als wij ergens zijn of als we bezoek krijgen horen we vaak: goh, we hebben haar nog helemaal niet gehoord, ze is een makkelijke baby, of niet? (wat ik een beetje een vreemde vraag vind want volgens mij is het met elke baby hard werken - uitzonderingen daar gelaten). Ik vertel dan hoe het slapen overdag gaat en dan vinden mensen het heel intensief, en ja dat is het ook en nee, je hebt weinig keus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven