Zwanger worden met IVF of ICSI (deel 5)

26-08-2017 15:04 2954 berichten
Dit is een topic voor vrouwen bij wie het zwanger worden helaas niet vanzelf gaat, en die bezig zijn met een IVF of ICSI traject. Iedereen in zo'n traject is van harte welkom om hier mee te komen schrijven.

:redrose: De stand van zaken G
Wachten op start gelukspoppetje, sense, Dazzle, Doces (mrt), miekje (feb), Animal febr '18
Prikken & slikken MevrouwStippel, Diamond30, Smurf112 , sheela, Zizo
Wachten op cryo-tp windmolen, flipje2, Labgeek, Rucio, Thjs
In de wachtweken Twin84, smurff_4, Pinguin00, G-power1989
.
Handige links
- Uitgerekende datum na IUI/IVF/ICSI berekenen: Zwangerschapsduur en uitgerekende datum
- Website Freya: www.freya.nl
- Blogs: "Wensmama" van flipje2, "Eerste kind wens" van Lampje1, "IVF & ICSI weblog" groepsblog → je bent van harte welkom om hier zelf ook mee te schrijven over je IVF/ICSI traject
- Patiënteninformatie VUmc: IVF behandeling, punctie, cryocyclus
.
:redrose: Bezig met behandelingen
Naam
(leeftijd)
Wens sinds MMM sinds Oorzaak Behandeling Status
# cryo's
(34/36)
2013 Mei 2015 Laag AMH IVF4 start 2018 ?
flipje2
(29/41)
okt 2014 sep 2015 <1 miljoen/ml zaadcellen, 4x mk (F☆18w, P☆12w, ☆6w, ☆9w) ICSI2 3 cryos over bij VUmc
PGS-traject opstarten in België
VUmc
gelukspoppetje 2014 Maart 2016 slechte zwemmers
jun '16 IVF1 niet zwanger
ICSI+PGD wachten op start MUMC/AMC
Animal2307
(37/37)
2014 2016 Onbekende oorzaak, 6x IUI gehad
IVF1 en 2 (NL) en 3 (DD) niet gelukt
IVF/ICSI4 volgende cyclus startl Dusseldorf
MevrouwStippel
(37/40)
man hersteloperatie gehad ICSI+
MESA/TESE
AMC
Miekje-5
(35/38)
jan
2017
slecht zaad 2x IUI, icsi 1 niet zwanger geen cryo's icsi 2 tp niet zwanger (1cryo) ICSI2 ICSI 2.2: wachten op cryo-tp LUMC
-Sense-(35/40) 2015 halve baarmoeder,
1 werkende eileider, IVF1 mislukt, geen cryo's
ICSI2 wachten op start ICSI2
Zizo
(34/37)
okt
2014
feb
2016
matige zaadkwaliteit
6x IUI, 1x icsi: 1 verse tp geen cryo's
ICSI2 wachten op start icsi2
doces
(29/31)
2015 2016 leverziekte en slechte zaadkwaliteit; 2016 icsi1 (3x tp) mislukt ICSI 2 Wachten op start icsi2 (mrt) -
Diamond30
(31/37)
2014 sept 2016 Geen oorzaak gevonden, MK in 2016,
in 2016/2017 6x IUI, 1x IVF, IVF 2.1 afgebroken
IVF2 IVF 2.2 gestart, begonnen met slikken
Labgeek1990
(26/31)
zeer slecht zaad, mk (10w) ICSI1 wachten op cyclus
7 cryo's over
Amphia/EMC
windmolen
(33/39)
2015 juni 2016 endometriose, 6x IUI, 1xICSI (3xTP) IVF/ICSI2 freeze all, 1 cryo, pauze
smurff_4 Nov 2015 Jan 2017 slechte zaadkwaliteit ICSI 1 7 cryos, nog 6 over
Smurf112 2016 juni 2016 PCOS, man verminderd vruchtbaar, ICSI1 mislukt (3xTP) ICSI2 wachten op terugplaatsing
Rucio 2015 februari 2017 zeer slecht zaad
3x IUI gehad, IVF 1 mislukt (1 bbz, 1 vmk)
IVF2 bezig met nieuwe behandeling
Pippeltje
(?)
jul
2017
2de
kindje
Tweeling uit eerdere IVF
IVF1 (jul '17) mislukt
IVF2
(met scratch)
wachten op start
Twin84
(33/39)
dec
2012
sep
2016
slecht zaad
poliep in bm gehad
ICSI1 VUmc
Gingerspice182
(30 & 27 (m)
begin
2017
juni 2017 Slechte zaadkwaliteit door ziekte vriend in 2000 ICSI1 Verse TP mislukt, 4 cryo's OLVG in samenwerking met AMC
sheela
(40 / 43)
2014 jan 2016 Onbegrepen, 4x IUI gehad, IVF1 mislukt, geen cryo's IVF2 bezig met prikken
Mangoest
(30 / 39)
okt 2015 maart 2017 slechte zaadkwaliteit, 3x IUI gehad ICSI1 Bezig met prikken
pinguin00
(22 / 32)
Aug 2014 ? Slechte zaadkwaliteit, 3x IUI gehad ICSI1
Thjs
(32 / 36)
juli 16 nov 17 slechte zaadkwaliteteit ICSI 1 12 januari evaluatie gesprek, cryo terugplaatsing in natuurlijke cyclus Olvg-oost in samenwerking met AMC
Taart1
(29)
IVF1
nieuwe schrijvers zijn altijd welkom
.
ZWANGER! :yes: - De zwangeren schrijven hier gezellig verder
:redrose: Het verlengde wachtbankje (tussen test en eerste echo)...
*Dionne (35/36), x Sept 2018, slechte zaadkwaliteit,weinig follikels, reuma, zwanger ICSI1

:heart: Hartje gezien!
*Tinkerbell1234 (25/27), x aug 2018, slechte (wisselende) zaadkwaliteit - BBZ Nov '16 ☆, zwanger in IVF/ICSI1
*mssfiddler (30), x aug 2018, 1e kindje, slecht zaad, 10X IUI, 2X MA 7w en 10w, zwanger in IVF1
*boulu, x aug 2018, 1e kindje, slecht zaad PCOS, 1vmk, ☆12w, zwanger in ICSI4
*Lilly1980 (35), x aug 2018, 2de kindje (dochter uit ICSI1), slecht zaad, zwanger in ICSI1, 7 cryo's over
*Dreamer02 (35/37), 26 juli 2018 2de kindje (zoon uit ICSI1), slecht zaad, zwanger in ICSI1, 6 cryo's over, MCH/LUMC
*Selin26 (27/30), x juli 2018, PCOS, operatie gehad, zwanger in IVF1, 2x vmk (4 cryo's over), België
*Sef80, 2 mei '18, zwanger in IVF1.
*Chevrolet, 9 apr '18, 6x IUI gehad, 4x vmk ☆☆☆☆, spontaan zwanger, MCL/UMCG
*hosta (38) 24 mrt '18, laag amh, 2x vmk☆☆, spontaan zwanger
*sofie87 (29/28) 12 mrt '18, endometriose, zwanger in IVF1
*angel(29/33) 1 Mrt '18, onbekende oorzaak, zwanger in IVF1

:duckie: Bevallen
freexx (IVF3), deni308 (ICSI2), piene1987 (ICSI1), lampje1 (ICSI1),zima (ICSI2), anne-1985. (IVF1), baggal (ICSI2), rosings (IVF2), tasje (IVF2), Alto (ICSI1), Soof83 (ICSI1), Lux. (IVF1), Women78 (IVF2), Luina (IVF1), Sophiever (IVF1), VeeBee (tweeling, IVF2), someone86 (ICSI4), fightster (IVF2), wollentrui (ICSI2).

Zwanger maar geen update: nemo (icsi1), christel (ivf1)
Wegens langdurige afwezigheid uit de tabel gehaald: miillaa, rojali, Paloma, blossom33
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-12-2020 11:55
Reden: ww verwijderrd ivm misbruik account
43.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dank je Lilly! Met t medische traject zijn we nu zo'n twee jaar bezig, daarvoor tijd getwijfeld of we daaraan wilden beginnen. Ook wel 'grenzen' gesteld, maar die vervagen toch wel een beetje als je er midden in zit. Ben nu in ieder geval nog niet klaar om de handdoek in de ring te gooien. Ik weet nog niets van de volgende poging, moet nu eerst op m'n menstruatie wachten (had deze week negatieve uitslag van zwangerschap via bloedtest) en de arts belt me komende week voor t vervolg.

Miekje, ik heb deze poging ook acupunctuur gedaan, helaas nu dus zonder succes, maar ze had me ook al wel gezegd dat t laat voor d'r was om veel voor me te doen. Maar ik vind t erg fijn, ik voel ook echt veel tijdens de behandelingen en vind zelf het gevoel iets bij te dragen aan een mogelijke goede afloop heel fijn. We hebben al zo weinig invloed op t proces...
PalomaViva, welkom en gezellig dat je mee wilt schrijven. Als je alles zelf moet betalen, snap ik goed dat de stap op hulp te zoeken later gezet wordt dan als het wel vergoed wordt en het je hoe dan ook tegenhoud om een nieuwe poging te doen. Je hebt het tenslotte wel over serieuze bedragen. Ik weet niets over de kosten in Spanje, maar als ik de kosten langs zie komen over eiceldonatie via spanje dan geloof ik niet dat een IVF/ICSI in spanje veel goedkoper zal zijn dan hier. Helaas weet je de uitkomst niet, anders zou het tot op zekere hoogte niet uitmaken hoeveel het allemaal kost. Aangezien ze in Spanje veel eiceldonatie doen, lijkt het me dat ze daar ook vooroplopen met alle technieken, of heb ik dat mis?
Ik hoop voor je dat ze met een goed plan komen voor een volgende poging. 2 embryo's is niet zo veel, maar misschien is dat voor jullie ook wel het maximaal haarbare. Succes meid!

Acupunctuur, bij mij ook pas vlak voor cryo tp de eerste behandeling gehad. Dat is dus te laat begrijp ik? Had dus al vlak na start menstruatie moeten zijn? Dat is dan wel een tegenvaller. Ik heb altijd koude voeten en die probeer ik wel goed warm te houden na een tp. Dat was erg leuk toen het buiten nogal warm was en ik met dikke sokken op de bank lag te zweten ;-)

Top Lilly! Vind je het spannend? Hoeveel cryo's hebben jullie nog?
Ik ben inderdaad niet zo happig op de intralipid, hoewel iedereen dat natuurlijk zelf moet weten. Ik weet niet of ik het wel zou gaan doen. Eerst de uitslag maar afwachten, eerder hoef ik me geen zorgen te maken. Uiteraard wordt ik wel elke dag een beetje wijzer over de NK-cellen, elke dag even op internet neuzen.
Hallo dames,

Even een teken van leven. Ik lees wel mee maar ben niet heel actief. Ik ben aan de tweede pilstrip begonnen en slik braaf mijn vitaminen. Verder sta ik echt even helemaal in de wachtstand.

Achteraf gezien maar goed dat ik niet aan het prikken ben nu want ik ben afgelopen weekend flink ziek geworden en heb een 10 daagse antibioticakuur. Het gaat inmiddels iets beter met me. Al voel ik me nog niet tiptop. Ik had een voetinfectie gekregen die binnen no time uitmondde in een behoorlijke ontsteking van mijn grote teen. Ben afgelopen week 3 keer bij de huisarts geweest daarvoor. Eerst om het vast te stellen, daarna om een incisie te maken in mijn teen zodat het wondvocht weg kon en daarna omdat ik van de voorgeschreven antibioticakuur een ontsteking aan slokdarm dreigde te krijgen. Toen heb ik een andere soort antibiotica gekregen maar inmiddels is mijn slokdarm flink geirriteerd. Eten en drinken gaat dus moeizaam. Sinds gisteren merk ik gelukkig enige verbetering zowel aan mijn voet als aan mijn slokdarm.

Nu ben ik aan het beteren en ligt mijn dochter als een ziek vogeltje op de bank. Ze slaapt nu op de bank, wat ze echt werkelijk nooit doet. En moest daarstraks huilen en kermt het uit van de pijn aan haar buik. We gaan zo naar de huisartsenpost. Want haar klachten doen bij mij alarmbelletjes rinkelen over blindedarmontsteking. Hopelijk ben ik gewoon een tikje te bezorgd en is het dat niet. Maar ik wil haar in ieder geval even laten checken.

Ik vind het zo moeilijk voor je abusu dat je laatste poging niet gelukt is. Heel erg verdrietig als een kinderwens zelfs middels een traject niet lijkt te lukken. Stoppen of doorgaan is een moeilijk dilemma. En voor meerderen hier waarbij het traject zo moeizaam gaat en vol teleurstellingen zit. Veel sterkte Animal, Weija, Duufje, Flipje, Fruity, Boulu, Zizo...en sorry als ik nu iemand vergeet of niet noem. Ik denk aan jullie allemaal.

Ik begrijp ook heel goed dat er hier meerderen met dat dilemma zitten qua doorgaan of stoppen. Je zet je leven deels toch on hold en waar leg je de grens. Dat is een moeilijke beslissing. Nu mijn man zo ontzettend veel moeite heeft gedaan om 6 rietjes zaad in de vriezer te krijgen voel ik me ook verplicht om mijn deel van het traject te ondergaan. Maar als je teleurstelling op teleurstelling te verdragen krijgt lijkt me dat best moeilijk. Wij moeten in ieder geval stoppen als het zaad op is. We gaan mijn man niet nog een TESE laten ondergaan. Hij heeft er echt alles gedaan om onze kinderwens te laten slagen. En daar ben ik hem, los van of het lukt, eeuwig dankbaar voor. Mijn man heeft trouwens de indruk dat zijn testosteronwaarden weer behoorlijk gedaald zijn. Hij voelt zich minder goed en fysiek fit dan in de tijd dat hij pregnyl aan het prikken was. Hij heeft 24-08 bloed laten prikken om die waarden te laten checken. Moeten we even achteraan de uitslag zal wel haast bekend zijn.

Ik sta nog aan het begin van het traject en ik moet het dus maar stap voor stap nemen. Maar bij de informatiebijeenkomst werd er veel informatie gegeven over de slagingspercentages. En zonder te doemdenken hou ik er dan toch rekening mee dat het ook kan zijn dat het niet gaat lukken. Je kan alleen maar hopen dat je aan de goede kant van de statistiek zit of dat er een wondertje plaats vindt.
Hi Animal, dank je! De kosten was niet de voornaamste reden hoor, om over t medische traject te twijfelen. We wilden ook gewoon heel zeker weten dat we de medische molen in wilden, het is zo intensief zoals jullie ook allemaal weten. En we hebben tussendoor nog een paar jaar in een ander land gewoond (hou t even vaag vanwege herkenbaarheid :-)) en daar waren de medische mogelijkheden minder ontwikkeld.

In Spanje zijn de technieken wel vooruitstrevend geloof ik, in mijn kliniek hebben ze ook een techniek ontwikkeld waar ze het percentage succes omhoog gebracht hebben. Ze hebben een 90% success rate zeggen ze zelf onder al hun klanten, dus ik hoop dat het voor ons ook zo mag zijn.

Interessant ook dat je zegt dat twee embryo's weinig is, want hier vonden ze dat normaal. Het zijn dan wel 5-daagse blastocysten en met m'n beperkte kennis van NL heb ik begrepen dat ze daar na 3 dagen de embryo's invriezen. Zou dat t verschil kunnen zijn?

MwStippel, heel herkenbaar dat je de statistieken ook in je nadeel kunt uitleggen en dat dat negatieve scenario dan in je hoofd kan gaan zitten! Beterschap in ieder geval voor nu!
Paloma, tja, of 2 5-daagse embryo's veel of weinig zijn, weet ik niet. Wij hebben van de 6 eicellen 4 5-daagse en 1 bevruchte eicel als score gehad (die mag hopelijk ook een 5-daagse worden als die in de embryoscoop gaan) Dus dan lijkt me 2 5-daagse embryo's niet zoveel. Als je maar 3 eicellen had met de punctie, is 2 wel een hele mooie score natuurlijk! In NL doen ze idd vaak op 3 dagen invriezen/tp. Wij lopen ondertussen in Dusseldorf, waar de veel liever werken met de 5-daagse blastocysten. Nu hadden wij wel een topscore zeiden ze, maar het ligt er natuurlijk ook aan waar het mis gaat met het ontstaan van een zwangerschap.
MwStippel: je bericht over je man ontroerde me wel een beetje. Ik heb nl. precies dezelfde gevoelens vwb het traject tov mijn man. We zijn al meer dan 10 jaar samen, maar de sterke behoefte om aan kinderen te beginnen leefde voor hem, om zeer begrijpelijke redenen, veel minder. En dat hij zelfs bereid was een eventueel kind te accepteren als het zijne dat via een donor verwekt zou zijn, vond ik toch wel heel lief (des te blijer ben ik dat dit niet nodig bleek). Wat vervelend van je infectie. Achteraf Maar goed ook dat je nog niet gestart was met het traject! En Oktober is dichtbij dan je denkt!

Zwangerworden2014: verwacht jij ook je TP deze aankomende week?

Lilly: Als het ontdooien van een cryo niet goed zou gaan, zouden ze dan een tweede ontdooien? Je hebt nl. nog een aanzienlijke voorraad liggen en ik zou me kunnen voorstellen dat ze er dan daar een van nemen.

Paloma: Welkom hier! Het Spaanse systeem Klinkt een beetje vergelijkbaar met de UK. Er is funding via de NHS (onder bepaalde voorwaarden) maar de wachttijden zijn extreem lang en de behandeling niet echt afgestemd op het individu.
Ook ik vond de kosten frustrerend en dan met name de "verborgen kosten" zoals extra bloed testen die dan niet bij de prijs waren inbegrepen. Dit geldt te meer wanneer je ergens in gaat investeren zonder dat je weet of het uiteindelijk leidt tot het gewenste resultaat. Ik heb nooit precies berekend wat het ons destijds gekost heeft. In November kwam er een narekening en toen stond de teller op £13.5k en daar komt nog minimaal £2.5K bij voor de terugplaatsing in Januari met de medicatie en scratch. Als ik haar aan het eind van de maand in mijn armen mag houden vind ik al die kosten niet meer zo belangrijk maar op het moment dat je er middenin zit voelt het wel heel vervelend. Is er bij jullie een oorzaak gevonden waarom het niet lukt. Of 2 blasto's veel zijn hangs af van het aantal eitjes en het aantal bevruchtingen. Met 16 eitjes en 9 bevruchtingen (dit had ik in ICSI 1) zijn 2 blasto's niet veel. Heb je bijvoorbeeld 5 eitjes, 3 bevruchtingen en twee blasto's dan is het een nette score.

Duuf/Abusu & anderen: En de discussie die bij sommige dames gaat spelen mbt stoppen/doorgaan is heel lastig. Ik denk wanneer je alles hebt gedaan wat in je vermogen ligt dat je er ook -tot op zekere hoogte- vrede mee kan hebben. De teleurstelling blijft, maar je weet wel dat het aan inzet niet gelegen heeft en dat moet ergens rust geven. Dat nam ik mezelf iig voor in mijn meer rationele overwegingen destijds. Neemt niet weg dat het enorm zwaar is om het te accepteren. Een ieder weet natuurlijk hoe diep een kinderwens kan zitten. En de maatschappij is ook zo ingesteld op gezinnen. Dat maakt het ook niet makkelijker.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Animal, Baggal, dank voor jullie mening over de 2 blastos. Er waren 6 eitjes en 6 bevruchtingen, dus een beetje middelmatig resultaat lijkt t :-)

Ik hoop op iets beter resultaat natuurlijk voor de volgende keer, maar toen de eerste keer meteen aansloeg was ik heel tevreden, na m'n miskraam werd t penibeler met maar een extra poging erna...

Baggal, het financiële plaatje is lastig, hè?! Ik hoor ook elke keer 'wacht maar tot je een kind hebt, dat is pas duur'. Wat uiteraard zo is, maar dat maakt de ca. 10-15,000 euro die we nu al hebben uitgegeven niet minder :-D En idd is de onzekerheid of t ergens goed voor is het lastigst... maar heb nog wel goede hoop hoor, alleen na een net mislukte poging weer even herpakken en nieuwe energie opdoen!
Hoi allemaal,

Ik lees ook al even mee en vind het mooi hoe jullie elkaar steunen, elkaars vragen beantwoorden en vooral met elkaar meeleven. Ik schrijf en lees dan ook graag met jullie mee de komende tijd. Ik besef me dat ik in een andere situatie zit dan de meeste van jullie aangezien ik al gezegend ben met twee gezonde dochters van mijn eerste IVF behandeling. Elke dag weer ben ik daar ontzettend dankbaar voor en realiseer me dat we ontzettend veel geluk hebben gehad.
Ook ik ging het eerste IVF traject in met hoop en vrees, blij om eindelijk de volgende stap te kunnen zetten na zo'n lange tijd van alleen maar teleurstellingen maar vooral ook angst want dit was ook het eindstation en wat als dit ook niet lukt... Die allesoverheersende kinderwens ken ik maar al te goed en ik was vooral bang dat het nooit zou gaan lukken. Gelukkig pakte het voor ons heel goed uit met een succesvolle eerste terugplaatsing waarvan we onze tweeling hebben gekregen.
Nu willen we heel graag nog proberen of er nog een broertje of zusje bij mag komen. Ik ging redelijk rustig het traject weer in maar ben er nu toch meer mee bezig dan ik van tevoren had gedacht. Nu hebben we weer de eerste IVF poging gehad welke helaas is mislukt. Van de 8 eicellen 4 embryo's, één teveel erfelijk materiaal dus die mogen ze niet terugplaatsen. De overige drie van goede kwaliteit, eentje teruggeplaatst, niets in de vriezer helaas. Nu wachten op de menstruatie en dan kunnen we ons weer aanmelden, ik doe ook mee met het scratch onderzoek en ben hiervoor ingeloot!

Ik hoop niet dat jullie het moeilijk vinden dat ik mee schrijf aangezien ik al kinderen heb en hierdoor in een luxe positie zit, ik kan me voorstellen dat het toch lastig is als iemand al succes heeft gehad terwijl je zelf nog zo hard bezig bent om je wens in vervulling te laten gaan. Ik wens jullie allemaal heel veel succes toe! 🍀🍀🍀
Paloma: Ik vind dat wel een beetje een dooddoener: wacht maar tot je een kind hebt, da's pas duur. Natuurlijk zijn kinderen duur, maar dat staat hier toch echt los van. Kon je maar lekker uitgeven op die manier O_o
Van de 6 bevruchtingen 2 blasto's is niet heel slecht. Meestal valt iets minder dan de helft af. Doen ze ook een split transfer in Spanje, dwz een dag 3 embryo TP en 2 dagen later een dag 5 embryo TP?

Pippel: wat fijn dat je meteen zwanger werd uit IVF 1. Werden er 2 eitjes teruggeplaatst of is het embryo alsnog gaan delen? Er zijn hier verschillende dames die reeds kinderen hebben en nu opgaan voor nummer 2 en daar heeft eigenlijk ook nooit iemand moeilijk over gedaan. Ook omdat dit een enorm fijne groep is waarin men wel met respect met elkaar omgaat. Als inmiddels (hoog) zwangere voel ik me ook nog steeds verbonden met het topic. En als mensen het vervelend zouden vinden dan zou ik daar helemaal begrip voor hebben en ook weggaan. Ik vond het altijd wel prettig om hoopvolle verhalen te lezen, maar da's voor iedereen anders en natuurlijk hou ik wel rekening met de dames voor wie het nu nog niet gelukt is.

Animal: Zo dat zijn mogelijk wel pittige risico's zeg! Nierfalen? Ai! Daar zit niemand op te wachten :-o . Van de reguliere medicatie heb ik weleens uitslag gehad (jij toch ook icm vet haar?) en een grouwe huid) maar dat is peanuts vergeleken met zo'n verhaal. Ben erg benieuwd naar de NK-cellen uitslag!

Rucio: Hoe is het met jou? Heb jij nog bloedingen gehad?

Volgende week is het iig een spannende week voor wat betreft de dames die de eerste echo hebben (Selin, Labgeek, Rucio en Sef)! Ik denk aan jullie meiden en hoop veel kloppende hartjes te zien! En voorts duim ik voor een plaatsje @ VU voor Flip en goede TP voor oa ZW2014 & Lilly! Een knuffel :hug: voor iedereen die het nodig heeft! Fijn weekend xx
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Duufje het is verschrikkelijk lastig om te beslissen waar de grens ligt met wel/niet doorgaan. Ik heb nog twee pogingen en wil graag door, maar als mijn gezondheid te veel in gevaar komt, kan het einde verhaal worden. Overigens is die grens voor mijn man eerder bereikt dan voor mij. Hij vindt het vreselijk om mij alles te zien ondergaan. En mijn operatie heeft er bij hem ook ingehakt. In het vorige topic schreef Millaa. Zij kreeg een ernstige allergische reactie van de hormonen. Ik ben benieuwd hoe het met haar is verder gegaan.
Ik weet dat er altijd mensen ongewenst kinderloos blijven. Maar ik zou het erg moeilijk vinden om me daar bij neer te moeten leggen. Wel merk ik dat ik erg kan genieten van avontuurlijke reizen, vele uitjes en alles wat je minder snel doet met kleine kinderen. Al zet ik dat met veel liefde opzij voor een kleintje.

Paloma en Pippeltje welkom! Jullie hebben ook al veel meegemaakt. Schrijf lekker mee. Pippeltje, ook Lilly en zwangerworden2014 hebben al een kindje en beginnen net aan een nieuwe poging. Iedereen mag meeschrijven.

Inmiddels ben ik niet meer koortsig. Wel wat last van mijn eierstok, maar ik ben vanochtend ook al ongesteld geworden. Dat kan ook voor de klachten gezorgd hebben. Dit eerst maar even afwachten. Als het na mijn menstruatie nog steeds niet goed is, ga ik alsnog het zkh bellen. En als het ondraaglijk wordt, bel ik direct, maar dat is het niet.
Mijn lieve man heeft chocola met caramel en zeezout voor me gekocht. Ik lig nu lekker onder een dekentje met de chocola formule 1 met mijn man te kijken. Ik hou me nog even rustig.
Labgeek, hoe gaat het met jou met de overstimulatie? Hou je nog veel vocht vast?
Baggal schreef:
02-09-2017 16:59
Paloma: Ik vind dat wel een beetje een dooddoener: wacht maar tot je een kind hebt, da's pas duur. Natuurlijk zijn kinderen duur, maar dat staat hier toch echt los van. Kon je maar lekker uitgeven op die manier O_o
Van de 6 bevruchtingen 2 blasto's is niet heel slecht. Meestal valt iets minder dan de helft af. Doen ze ook een split transfer in Spanje, dwz een dag 3 embryo TP en 2 dagen later een dag 5 embryo TP?

Pippel: wat fijn dat je meteen zwanger werd uit IVF 1. Werden er 2 eitjes teruggeplaatst of is het embryo alsnog gaan delen? Er zijn hier verschillende dames die reeds kinderen hebben en nu opgaan voor nummer 2 en daar heeft eigenlijk ook nooit iemand moeilijk over gedaan. Ook omdat dit een enorm fijne groep is waarin men wel met respect met elkaar omgaat. Als inmiddels (hoog) zwangere voel ik me ook nog steeds verbonden met het topic. En als mensen het vervelend zouden vinden dan zou ik daar helemaal begrip voor hebben en ook weggaan. Ik vond het altijd wel prettig om hoopvolle verhalen te lezen, maar da's voor iedereen anders en natuurlijk hou ik wel rekening met de dames voor wie het nu nog niet gelukt is.

Animal: Zo dat zijn mogelijk wel pittige risico's zeg! Nierfalen? Ai! Daar zit niemand op te wachten :-o . Van de reguliere medicatie heb ik weleens uitslag gehad (jij toch ook icm vet haar?) en een grouwe huid) maar dat is peanuts vergeleken met zo'n verhaal. Ben erg benieuwd naar de NK-cellen uitslag!

Rucio: Hoe is het met jou? Heb jij nog bloedingen gehad?

Volgende week is het iig een spannende week voor wat betreft de dames die de eerste echo hebben (Selin, Labgeek, Rucio en Sef)! Ik denk aan jullie meiden en hoop veel kloppende hartjes te zien! En voorts duim ik voor een plaatsje @ VU voor Flip en goede TP voor oa ZW2014 & Lilly! Een knuffel :hug: voor iedereen die het nodig heeft! Fijn weekend xx
Lieve Baggal, hier gaat het volgens mij wel goed! Ik ben af en toe flink misselijk, m'n baarmoeder is ook aan het groeien denk ik want ik voel regelmatig steekjes. Ik heb gelukkig geen bloed meer verloren, m'n temperatuur is nog mooi hoog en uiteindelijk is het streepje flink opgelopen. Ik ben wel erg bang voor de echo, ik hoop zo op een hartje.

Welkom nieuwe dames, dit is inderdaad een heel fijne groep. Ik lees nog steeds mee en zal dat ook zeker blijven doen. Heel veel succes!
Animal ik ben gezegend met nog 7 cryo's. Schaam me bijna :-$ om dat hier neer te zetten, omdat het voor sommige anderen zo'n gevecht is om embryo's te krijgen. Konden we het maar een beetje verdelen. Nou weet ik niet of de eerste zwangerschap heel veel geluk was. In dat opzicht vind ik het echt heel erg spannend. Zou het allemaal graag nog een x meemaken maar weet als geen ander nog dat de angst voor kinderloosheid enorm was. Die druk is er natuurlijk wel van af. Het zou een (enorm) kadootje zijn als het zo mag zijn.

Zizo laat je maar lekker verwennen door je hubby. Kan me zo voorstellen dat het voor hem heel moeilijk is om allemaal te aanschouwen. Hopelijk herstel je snel!

Pippeltje welkom! Spannend dat je weer gaat beginnen!

Baggal, weet ik niet eigenlijk. Ligt eraan of het embryootje gelijk sneuvelt. Dan kan er alsnog 1 ontdooid worden. Anders houdt het die ronde op. Wel spannend wachten op dat telefoontje.
Welkom nieuwe dames!

Duufje: lastig he, de vraag hoelang je ermee doorgaat. Ik begrijp het volkomen en voel hetzelfde. Ook wij stellen ons die vraag. Stappen we volgend jaar over naar de nieuwe verzekeraar voor poging 4/5? Ik vind het op dit moment het traject zo ontzettend je leven beïnvloeden. En hoe moeilijk is het om te besluiten om te stoppen. Accepteren om zonder kind(-eren) je leven voort te zetten. Die gedachte maakt me verdrietig en is bijna ondenkbaar/ onmenselijk.

Animal: haha wij hadden een crosspost met dit forum en het andere :)

Miekje: ook ik heb acupunctuur gedaan tijdens 1 behandeling. Helaas zonder resultaat. Ik zit eraan te denken om weer acupunctuur te doen bij de volgende behandeling. Ook al sta ik hier sceptisch tegenover. Toch wil je als gevoel hebben er alles aan gedaan te hebben.

Baggal: voor jou komt het verlof dichtbij! Fijn zeg!
Lilly wat fijn dat je nog zoveel cryos hebt! Dat komt niet zo vaak voor... Ik had er vorige keer geen en nu met de eerste nieuwe poging ook niet helaas. Dat van dat de druk er nu af is herken ik ook maar ik merk toch dat de wens voor nog een kindje toch heel groot is. Mocht het nier nog een keer lukken zie ik het ook als een heel mooi kadootje.

Rucio spannend, wanneer heb je de eerste echo? Het klinkt allemaal wel heel goed nu!

Zizo wat heftig allemaal wat je hebt meegemaakt zeg... Ik hoop dat de klachten snel afnemen en doe het inderdaad maar heel rustig aan. Mag je je weer aanmelden voor een volgende poging als de klachten weg zijn of komt er dan eerst een onderzoek?

Baggal ik vond het destijds ook juist heel hoopvol om te horen dat mensen met IVF of ICSI zwanger waren geworden maar kan me ook voorstellen dat dat misschien niet voor iedereen hetzelfde is... Ik heb destijds twee embryo's terug gekregen, ik zat nog net in de oude regeling dat dat mocht afhankelijk van de kwaliteit. Ik had toen 13 eicellen, 9 bevruchtingen. Omdat ik geen A kwaliteit had zijn er twee B-tjes teruggeplaatst en had ik niets voor in de vriezer. Toen baalde ik enorm maar dat verdween natuurlijk snel toen bleek dat ze beiden zijn blijven zitten. Ben wel heel lang heel ziek geweest, gelukkig kun je dat gevoel niet meer herinneren want destijds heb ik gezegd dat ik dat nooit meer aan zou kunnen. Het was ook wel erg en lang... Met een tweeling toch meer kans op door de grotere hoeveelheid aan hormonen.
Bij jou schiet het ook al op hè? Vast ook heel nieuwsgierig hoe jullie kindje er uitziet en niet kunnen wachten om haar eindelijk vast kunnen houden 😃?

Paloma en Baggal ik schrik wel van die bedragen zeg... Natuurlijk heb je dat er graag voor over maar ik kan me voorstellen dat zeker niet iedereen in staat is om dat te kunnen financieren. Dan is het in Nederland toch niet zo slecht geregeld met de verzekering...
Paloma hopelijk gaat de volgende poging jullie geluk brengen!

Miekje jij dus ook de scratch gekregen? Ik ben er natuurlijk wel blij mee en hoop dat het de kansen vergroot! Hoe ging het bij jou? Ik zit nu in de maand rust na de eerste mislukte poging en moet me dadelijk bij de menstruatie weer aanmelden, dan niet beginnen met de pil maar ovulatietesten gebruiken en week na positieve test de scratch. Na de scratch begin ik dan met decapetyl, hoe verder weet ik niet, ik denk dan ongeveer na twee weken deca starten met stimuleren?

Acupunctuur heb ik tijdens mijn IUI's gedaan zonder resultaat. Bij IVF heb ik het toen niet gedaan en wel zwanger geworden. Ik heb er wel positieve verhalen over gehoord, ik ga me er misschien wel weer aan wagen als deze poging ook niet gaat lukken want dan is het natuurlijk de laatste kans..

We hadden de laatste keer 1 embryo teruggeplaatst gekregen ondanks dat ik 38 ben, dit omdat het beleid van mijn zhuis is dat bij 38+ de eerste poging er één wordt teruggeplaatst als er twee of meer top embryo's zijn met het idee eentje erin en hopelijk nog wat in de vriezer. Dat pakte bij ons dus niet goed uit. Vanaf nu krijg ik er twee teruggeplaatst ongeacht de kwaliteit, dat gaan we ook zeker doen. Vind het in iedergeval wel weer spannend allemaal.
Ik breek even in hoor, want lees wat over split transfer en ben heel benieuwd wat hier de voor en nadelen van zijn. En waar dit überhaupt wordt toegepast?

En Paloma, ben ook erg benieuwd wat die nieuwe technieken in jullie kliniek zijn. Zou je daar wat over willen vertellen?

Voor iedereen, veel succes. Ook ik lees en leef met jullie mee.
Animal2307, ik krijg mn tp in mijn eigen natuurlijk cyclus ja. Hopelijk hoef jij niet meer zo lang te wachten op de uitslag

Diamnond30, bij de intake die ik alweer gehad heb is er niet gesproken over extra hormonen. Ik verwacht daarom dan ook dan ik die niet hoef te gebruiken bij mn cryo tp.

Doces, nu je het schrijft herinner ik het me weer. Heb het eerder wel gelezen van je. Fijn dat je ongesteld wordt nu en dat je verder kan!

Dazzle, fijn dat er wat is gevonden. Nu kan er iets aan gedaan worden!

Duufje, moeilijk proces waar je nu middenin zit.. eerst de afspraak met je arts maar eens afwachten of niet?

Weija, ik hoop ook dat het weer voorspoedig verloopt maar je weet het maar nooit.. waar zit jij nu in het traject?

Zizo, ik heb gemist wat voor operatie of behandeling je hebt ondergaan.. klinkt allemaal erg vervelend waar je nu last van hebt. Ik hoop dat je je na je menstuatie snel beter gaan voelen! En anders aan de bel trekken.

Baggal, knap hoor dat je nog tot de 15de door wil werken! En spannend, wellicht deze maand je kindje in je armen!! En leuk verhuisplannen!! Ik heb geen tp aankomende week. Wacht nog een maandje (over 2 weken verwacht ik ongesteld te zijn voor de 2de keer na mn zwangerschap en bv, wilde dus eerst weten of alles weer werkt)

Paloma_viva, welkom! Lang traject hebben jij en je man al achter de rug.. en dan ook nog allemaal zelf bekostigen..

Lilly1980, jaa.. aankomende week weer plaatsnemen op het wachtbankje (hoop ik)!! Spannend!!

Mevrouwstippel, jeetje wat vervelend van je infectie en bijna ontsteking.. fijn dat het nu iets beter gaat. En dan ook nog je dochter met erge buikpijn..

Pippeltje, ook al heb je al 2 mooie dochters, de wens voor nog een kind kan erg groot zijn. Voel je welkom en schrijf lekker mee! Ik heb een zoontje uit poging 1 en ga nu net weer starten voor een 2de. Ik heb nog een aantal cryo’s en hoef even niet aan de hormonen. De druk is er wel af maar de wens voor nog kindje is groot hier! Wat klote dat de eerst poging voor jullie 3de kindje op niks uit liep. Wanneer start je met de volgende poging?

Ik heb mijn eisprong gehad en verwacht nu over ongeveer 2 weken mijn menstruatie. Na de volgende eisprong willen we een cryo laten terugplaatsen. Nu nog even in de wachtstand dus. (vanaf heden onder een ander account aan het schrijven)
anoniem_214845 wijzigde dit bericht op 06-09-2017 09:40
5.05% gewijzigd
pippeltje ik kreeg de scratch ivm studie die nu loopt. Vond het even gemeen tijdens de behandeling verder daarna geen last. Ik zou eigenlijk op dag 21 in cyclus de scratch krijgen en dan ook met decapeptyl starten. Door planning van mij en ziekenhuis (capaciteit artsen-vakantieperiode) werd dat dag 24. Wel op 21 met deca gestart toen. Geen pil in mijn behandelplan. Komende week menstruatie (naar verwachting) en dan gonal erbij spuiten. Hoop dat dit onze ronde wordt!

Jij dus ook scratch die je ook mee in die studie of zelf gevraagd om behandeling, weet eigenlijk niet of dat al kan in nl?
Hoi allemaal!

Door de vakantie ben ik iets meer offline, maar net even bijgelezen :-D en nu reactie vanaf mobiel dus sorry voor evt typo's!!

@lily, zwangerworden
, welcome back!! 2e keer, ook al is het spannend voor jullie, geeft mij hoop! En voor jou al weer snelle terugplaatsing lily!

Alle andere dames (hou het niet bij!) welkom!!! Heel veel succes komende tijd!

@miekje, ik wil zeker acupunctuur gaan doen. Heb er online veel over gelezen en het kan echt helpen. Heb zelf een gespecialiseerde acupuncturist in rotterdam gevonden. Ben daar op intake geweest, en behandeld. Kreeg toen ook allerlei tips voor man mee. Kon zelf helaas de eerste stimulatie niet voor de TP terecht ivm vakanties, ben toen een aantal keer geweest, maar voor de volgende keer zou ik zeker willen gaan.

Ik ga volgende keer eens navragen of ze in mij ZH ook 'scratchen'! Had er nog nooit van gehoord

@abusu, hele dikke knuffel voor jou! Gaan volgens mij hetzelfde proces door van teleurstelling, voor jou alleen nog heftiger. Hoop dat je op je mooie plekje (love sicilie) een beetje de rust krijgt om dingen te overdenken!!

@zizo wat vervelend dat je je nog steeds niet optimaal voelt. Weet niet precies wat je had is denk ik al te ver terug geschreven, maar hoop dat het goed is dat je nu ongesteld bent geworden. Laat je maar lekker verwennen door je vent, karamel zeezout mmmm! En snap het helemaal! Toen ik niet mocht starten ivm cyste kon ik het niet uitstaan dat er niets gebeurde!!

@dazzle! Fijn dat je eindelijk een uitslag hebt. Ik begreep ook nooit zo goed wat NK cellen waren maar nu wel. Hoop dat ze er tijdens de volgende cyclus rekening mee kunnen houden? Jij zit in DD toch? Nou als er een plek is waar ze er verstand van hebben is het daar volgens mij. Hoor daar altijd zoveel goeds over.

@duufje ik herken heel goed wat je zegt. Nu ik de tijd heb om erover na te denken speelt het weleens door mn hoofd. Dit hele traject vind ik best heftig en zo alles in beslag nemend. Ja ik wil graag kinderen, maar door deze medische weg zijn de pieken en vooral dalen 10x zo heftig dan 'normaal' proberen en dat vraagt veel energie. Maar! Je hebt nog een poging! Die moet je gewoon doen en daarna pas verder zien. Hoop dat je gesprek met je arts goed gaat volgende week. 2nd opinion kan geen kwaad toch? Hoe werkt dat? Sturen ze dan je dossier op en ga je eenmalig naar DD voor al je onderzoeken?

Ikzelf ben eergister echt onwiiiiijs ongesteld geworden. Had pijn, niet normaal. Superveel
Kramp, buik alsof ik 3 maanden zwanger was (was het maar zo'n feest!) kon bijna niets, ben maar aan de paracetemol gegaan en rustig aan gedaan. Nu gaat het fysiek gelukkig wat beter.

Merk dat de eerste keer teleurstelling er wel inhakt. Je hebt jezelf 2 weken lang zo gek zitten maken en ergens toch heel veel hoop ook al ben je realistisch. Merk dat ik nu ook even wat minder gelukkig / optimistisch in het leven sta. Waar ik normaal altijd positief wil zijn en echt wel heel gelukkig ben mis ik op het moment gewoon even de shine / hoop op een goede uitkomst.

Baal gewoon echt omdat in zo graag wil. Ik laat er bepaalde zaken voor, zet carriere even op een wat lager pitje maar feit is dat ik nog never nooit een positieve test gehad en geen garantie heb dat dit me ooit wel gaat gebeuren. Velen in mijn nabije omgeving lijkt het zo 'makkelijk' af te gaan, toevallig is iemand heel dichtbij mij vorige week bevallen. Hoe erg ik het haar ook gun, hoe opgelucht ben ik dat ik op vakantie ben. Ze weet van mijn traject en ik zou het gewoon zo moeilijk hebben om haar te vertellen van mijn mislukte TP terwijl ik daar op bezoek ben oid.

Zo nou heel verhaal. Geen conclusie, ik weet het gewoon even niet zo goed, beetje in mineur. Komt binnenkort wel weer goed.

Heb ook nog geen contact gehad met ziekenhuis. Bel maandag wel eventjes...
Hoi! Ik doe ook gezellig mee! Mijn eerste keer ICSI, ben nu een week decapeptyl aan het spuiten na 20 dagen pil slikken en heb maandag een echo! Vraagje voor de meer ervaren meiden, ik ben nu 4 dagen met de pil gestopt (overlapte de deca) en weet dat ik een bloeding moest verwachten. Die kreeg ik dan ook vanavond maar voor m'n gevoel verlies ik echt heel veel bloed. Veel meer dan wanneer ik normaal ongesteld ben. Is dit normaal?
Lollaa: een split transfer doen ze onder meer bij een andere goede kliniek in London: CRGH van Dr Paul Serhal. Het idee is dat het soms lastig te beoordelen is of er uberhaupt blasto's komen en een embryo het beter doet in de natuurlijke omgeving (de baarmoeder) dan in het lab. Om dus zeker te zijn van een TP kan een embryo worden terug geplaatst op dag 3/4, de morula stage en als er dan een goede blastocyst is op dag 5/6 nog een keer. Zo hebben de embryos wel de beste kans. Ik weet niet of deze techniek in NL wordt uitgevoerd.

Smurff: Dat je meer bloedt had ik ook na ICSI 1 en Ik ben niet de enige. Komt gewoon door de batterij hormonen en progestron die je in je lichaam stopt. Lastig dat je vriendin net bevallen is. Kraamvisite is een blij moment voor de ouders en ik zou het persoonlijk alleen over de mislukte TP hebben als er naar gevraagd wordt. Bedenk daarbij ook dat je nog maar 1 terugplaatsing hebt gehad en dat het nog helemaal geen einde oefening is. Ik snap je onzekerheid en Ik heb me ook geregeld afgevraagd of het ooit wel zou lukken, maar je hebt nog cryos liggen en als het nodig is nieuwe pogingen. Ik weet niet of je er iets mee kan, maar het heeft mij persoonlijk heel erg geholpen om de zwangerschappen van anderen los te zien van mijn eigen traject. Ik heb in het begin nl. ook wel moeilijke gevoelens gehad als er weer eens een aankondiging kwam, maar door het los te koppelen van mezelf kon ik er iets beter mee omgaan. Misschien helpt dit jou ook. Ik ben iemand die zich vaak onnodig zorgen maakt over dingen en dat is voor de MMM niet de beste eigenschap. Het moeilijkste was om me nog helemaal geen zorgen te maken over dingen die niet hadden plaatsgevonden en het als het ware stapje voor stapje te benaderen. Als ik bij wijze van spreken een TP had gehad, had ik al een plan B en C klaar liggen in het geval dat het mislukt was. En dat heeft mij onnodig veel energie gekost maar gaf ook weer rust op de een of andere manier. Pfff! Sterkte meis en geniet ook van je vakantie.

Zizo: ook ik ben benieuwd wat de vervolgstappen zijn in jullie geval. Als stimuleren geen optie meer is, want ik lees tussen de regels door dat je je daar zorgen over maakt, is er natuurlijk altijd natural cycle IVF.

Zwangerworden: we doen het heel rustig aan qua verhuisplannen. We willen per se @ Repton blijven. Gister een townhouse bekeken, maar daarvoor ga ik onze casa echt niet opgeven. Ons appartement gaat in de stille verkoop en heb ook tegen mijn man gezegd dat ik alleen maar ga als we iets vinden waar ik net zo verliefd op wordt als onze huidige woning. Het zou alleen fijn zijn als we tzt een eigen tuin zouden hebben en begane grond. Fijn dat je weer een cyclus hebt! Erg benieuwd hoe de cryos het bij je gaan doen!

Pippeltje: fertility treatment is echt booming business hier en zeker niet voor iedereen betaalbaar. Er zijn mensen die er een extra hypotheek of lening voor moeten afsluiten. En dan weet je dus nog niet of het ooit lukt. We hebben wel access fertility hier - dan betaal je upfront voor 3 volle pogingen en als je aan het eind van de rit nog geen levende baby in je armen hebt, krijg je een x bedrag terug (excl. vooronderzoek en excl. medicatie). Boston Place, de kliniek waar ik onder behandeling was, doet dit onder meer. Als je in je eerste ronde blijvend zwanger wordt heb je als het ware te veel betaald, maar als je meerdere rondes nodig hebt kan het goedkoper (of liever gezegd: minder duur) uitpakken. Mijn man en ik hebben uiteindelijk losse rondes gedaan zonder access fertility.
Overigens heb ik ook altijd 2 embryos laten terugplaatsen en heb ik nooit A-kwaliteit gehad. Ik vermoed nu zwanger te zijn van een 6 daagse 4BB (had ook een 3CC laten terugplaatsen.

Rucio: Fijn dat de testen oplopen!! Heel veel succes met de echo.

Lilly: Ik hoop dat je PUPO bent woensdag: pregnant until proven otherwise! Succes met de TP!

Gingerspice: Ik had dezelfde ervaring met Buerselin. Maar als je je zorgen maakt, vraag het even aan je kliniek/ziekenhuis.

Flipje: weet je al of je van start kan? Duimen draaien!!
gingerspice je menstruatie kan oiv decapeptyl anders zijn dan je gewend bent. We vervelend dat het zo'n zware is. Lastig aan dit traject is dat je lichaam soms heel anders doet en voelt dan hoe je het kent. Hormonen doen echt rare dingen.
Welkom trouwens. Wanneer start je met stimuleren?
baggal spannend zo'n wel/niet verhuizen keuze hebben wij ook.
En jee wat schiet je al op! Geniet van laatste stuk dat ze in je buik zit
Miekje-5 schreef:
03-09-2017 09:59
gingerspice je menstruatie kan oiv decapeptyl anders zijn dan je gewend bent. We vervelend dat het zo'n zware is. Lastig aan dit traject is dat je lichaam soms heel anders doet en voelt dan hoe je het kent. Hormonen doen echt rare dingen.
Welkom trouwens. Wanneer start je met stimuleren?
Bedankt voor je antwoord! Het is nog allemaal nieuw voor me en maak me toch een beetje zorgen. Gelukkig heb ik morgenvroeg de eerste echo en als alles goed lijkt verwacht ik aankomende week te starten met stimuleren :).
Baggal: nogmaals bedankt! ik heb de link doorgenomen die jij had gepost. Jeetje het opent wel mijn ogen. Mbt inlezen op Google, forums etc. Dat je zoveel info leest over de add on mogelijkheden. En dat je de natuur kunt helpen in dit traject, er blijft toch een stuk natuur/lichamelijks bij kijken om zwanger te worden. Ik verlies dat soms uit het oog, omdat je al het mogelijke wilt proberen en bij de artsen neer legt omdat de wens zo groot is. Bij het ene koppel werk het en bij de ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven